Podvozok je pre bezpečnú a rýchlu jazdu najdôležitejší a je úplne jedno, či ide o motoršport alebo sériové autá. Výrobcov tlmičov a pružín je na svete mnoho, ale tých skutočne špičkových je iba niekoľko. Navštívili sme firmu KW v Nemecku.
FICHTENBERG. V Nemecku by ste našli asi sto kilometrov ciest, ktoré svojou kvalitou silno pripomínajú český štandard. A dobrá polovica z týchto hrboľatých a výmoľmi posiatych ciest je v okolí mesta Schwäbisch Hall v spolkovej krajine Baden-Württemberg.
Keď sa karoséria redakčného BMW 335i cabrio niekoľkýkrát zatrasie po tom, ako koleso spadlo do diery, napadne mi, že tu v okolí mestečka Fichtenberg sú priam ideálne testovacie trasy pre vývoj a skúšanie podvozkov.
Bratia Klaus a Jürgen Wohlfahrtovci rozpoznali výhodu rozmlátených ciest opusteného vidieka a práve tu vo Fichtenbergu založili pre pätnástimi rokmi firmu KW. Tá je dnes považovaná za jedného z najlepších výrobcov športových a pretekárskych tlmičov a pružín.
Dôvodom bol rozbité cestyAk čakáte, že pri jej založení bratia Wohlfahrtovci využili know – how niektorej zo slávnych nemeckých automobiliek alebo firiem, ktoré podnikajú v obore podvozkov, mýlite sa.
Za vznikom značky, ktorá je dnes napríklad exkluzívnym dodávateľom seriálu majstrovstiev sveta cestovných automobilov WTCC, stojí túžba staršieho z bratov Klausa vylepšiť jazdné vlastnosti svojej Calibry.
V zapadnutom Fichtenbergu totiž v dobe jeho mladosti frčala móda tuningovania starých áut. Kone v Kadetoch, Golfoch a E30 boli Klausovým vtedajším kumpánom na rozbitých okolitých chotároch nanič, lebo neboli schopní udržať auto na ceste na uskákanom a skrútenom povrchu.
Zníženie podvozka zabralo a zároveň dalo podnet k ďalšiemu laborovaniu a prestavbe tlmičov, ktoré sa stali ihneď šlágrom medzi miestnou tuningovou komunitou. Klaus s Jürgenom objavili v sebe skrytý talent a vrhli sa na nový druh podnikania.
Tak vznikla firma KW, ktorá sa hneď od začiatku špecializovala nielen na sériové ale aj pretekárske vozidla. Prvá podvozková súprava išla na Opel Kadett C určený na amatérske preteky v slalome. Kadett vďaka podvozku porazil oveľa silnejší 911.
KW išlo od nuly a medzi sliepkamiFirma začínala s tromi zamestnancami v priestoroch bývalej kuracej farmy, dnes má veľmi široké zastúpenie na aftermarketovom trhu, ale dodáva aj do prvovýroby.
Ak niektorá automobilka urobí veľmi špeciálny projekt alebo edíciu niektorého zo svojich vozidiel, spoľahnite sa, že o podvozok sa postaralo KW automotive GmbH. Za všetko hovorí BMW M3 GTS, AMG Black Series alebo Gumpert Apollo.
Preto sa zázemie vo Fichtenbergu neustále rozširuje a pri leteckom pohľade pripomína zhluk žlto – fialových (oficiálna korporátna farebná kombinácia KW) budov menšiu automobilku. V roku 1995 získala firma certifikát TÜV a mohla vstúpiť na trh ako regulárny výrobca.
V roku 1999 uzrel svetlo sveta prvý racingový produkt s homologáciou FIA. Rozdelenie na sériové a pretekárske oddelenie firma používa dodnes, keď zamestnáva cez 130 ľudí. Napriek tomu, že KW obchoduje po celom svete, výroba prebieha na jednom mieste vo Fichtenbergu.
KW vyrábajú radšej vo vlastnomTlmič sa skladá z asi tridsiatich rôznych súčiastok a je zaujímavé, že väčšinu z nich si KW vyrába samé alebo sa ich výrobu a vývoj snaží zveriť firmám z okolia. Samotný predaj potom prebieha sieťou jednotlivých zastúpení po celom svete.
Každá krajina má vždy svojho oficiálneho importéra, ktorým je väčšinou významná tuningová spoločnosť alebo pretekársky tím. Český a slovenský trh má na starosti spoločnosť Šenkýř Motorsport známeho brnenského okruhového pretekára Roberta Šenkýře.
Ten na produktoch KW dokonca sám preteká, takže záujemcom z radov pretekárov ale aj obyčajných motoristov rád poskytne všetky informácie a poradenstvo.
Ohromnou výhodou KW je fakt, že tlmiče a pružiny ladí priamo ne jednotlivých automobiloch a to vďaka zariadeniu „7 post rig“, ktoré využíva technológiu z F1 (infobox) Pre pretekárske tímy má obrovskú výhodu veľká operatívnosť v dodávke náhradných dielov.
Z F1 rovno do KWV roku 2006 sa v areáli KW dostavala nová budova. Na prvý pohľad malé a nenápadné oddelenie ukrýva za svojimi dverami sedem metrov hlboký železobetónový bunker. Bežná priemyselná budova by totiž vibrácie zariadenia „ 7 post rig“ nevydržala.
Podvozok v telefóneJednou z posledných noviniek v ponuke KW je systém DDC, ktorý umožňuje individuálne zníženie a tri rôzne nastavenie tuhosti tlmiča tým najjednoduchším spôsobom –stlačením tlačidla vo vozidle. Podvozok sa dá ovládať aj cez iPhone.
Na výber je základné nastavenie pre každodennú športovú jazdu na bežných cestách, komfortné pre nerovné cestné plocha a extra športové nastavenie pre maximálne dynamickú jazdu na dobre udržiavaných cestách a pretekárskych tratiach. Rôzne nastavenia tlmičov elektronicky riadi proporcionálny ventil, ktorý reguluje prietok oleja v tlmiči v priebehu pár milisekúnd.
Tlmiče KW robia podľa karty„Keď sa niekto stane zákazníkom pretekárskeho oddelenia KW, dostane osobnú kartu, na ktorých sú zapísané všetky parametre o tlmičoch vrátane testovaných dát a nastavení.
Keď teda cez víkend niekde na pretekoch odtrhnem koleso, KW mi podľa tejto technickej karty dodá úplne identický tlmič, takže ďalší víkend môžem vyraziť na ďalšie preteky.“ Vysvetľuje Robert Šenkýř.
Nebudeme si nahovárať, že KW je lacný produkt. Kvôli použitým materiálom a technológiám ani lacný byť nemôže, preto firma pred niekoľkými rokmi rozbehla značku Weitec.
Tieto tlmiče majú takmer zhodné charakteristiky, ale sú vyrobené z horších materiálov bez nerezovej povrchovej úpravy, takže vďaka nižšej cene si ich môžu dovoliť aj majitelia starších a lacnejších áut.
Zábava na dlhé večeryMajitelia KW bratia Klaus a Jürgen Wohlfahrtovci sa netaja tým, že z ich firmy sa stala úspešná spoločnosť, ktorá si môže dovoliť investovať do nových projektov. A pretože sú Klaus a Jürgen veľkými fanúšikmi motoršportu, investovali peniaze do vývoja zariadenia RaceRoom.
Na prvý pohľad to síce vyzerá ako herná konzola s volantom, pedálmi a sedačkou, ale v skutočnosti sa jedná o veľmi prepracovaný pretekársky simulátor s maximálne vernými traťami a správaním sa vozidla vrátane možnosti individuánho nastavenia podvozku.
Autor: Jan Černý