SME
Utorok, 26. september, 2023 | Meniny má Edita
reklama

Najlepšie podvozky sa rodia v Nemecku. Videli sme výrobu tlmičov

Podvozok je pre bezpečnú a rýchlu jazdu najdôležitejší a je úplne jedno, či ide o motoršport alebo sériové autá. Navštívili sme výrobcu tlmičov, firmu KW.

Ľudské zdroje sú v KW na prvom mieste.Ľudské zdroje sú v KW na prvom mieste. (Zdroj: Jan Černý - ifaster)

Podvozok je pre bezpečnú a rýchlu jazdu najdôležitejší a je úplne jedno, či ide o motoršport alebo sériové autá. Výrobcov tlmičov a pružín je na svete mnoho, ale tých skutočne špičkových je iba niekoľko. Navštívili sme firmu KW v Nemecku.

FICHTENBERG. V Nemecku by ste našli asi sto kilometrov ciest, ktoré svojou kvalitou silno pripomínajú český štandard. A dobrá polovica z týchto hrboľatých a výmoľmi posiatych ciest je v okolí mesta Schwäbisch Hall v spolkovej krajine Baden-Württemberg.

Keď sa karoséria redakčného BMW 335i cabrio niekoľkýkrát zatrasie po tom, ako koleso spadlo do diery, napadne mi, že tu v okolí mestečka Fichtenberg sú priam ideálne testovacie trasy pre vývoj a skúšanie podvozkov.

Bratia Klaus a Jürgen Wohlfahrtovci rozpoznali výhodu rozmlátených ciest opusteného vidieka a práve tu vo Fichtenbergu založili pre pätnástimi rokmi firmu KW. Tá je dnes považovaná za jedného z najlepších výrobcov športových a pretekárskych tlmičov a pružín.

Dôvodom bol rozbité cesty

Ak čakáte, že pri jej založení bratia Wohlfahrtovci využili know – how niektorej zo slávnych nemeckých automobiliek alebo firiem, ktoré podnikajú v obore podvozkov, mýlite sa.

Za vznikom značky, ktorá je dnes napríklad exkluzívnym dodávateľom seriálu majstrovstiev sveta cestovných automobilov WTCC, stojí túžba staršieho z bratov Klausa vylepšiť jazdné vlastnosti svojej Calibry.

V zapadnutom Fichtenbergu totiž v dobe jeho mladosti frčala móda tuningovania starých áut. Kone v Kadetoch, Golfoch a E30 boli Klausovým vtedajším kumpánom na rozbitých okolitých chotároch nanič, lebo neboli schopní udržať auto na ceste na uskákanom a skrútenom povrchu.

Zníženie podvozka zabralo a zároveň dalo podnet k ďalšiemu laborovaniu a prestavbe tlmičov, ktoré sa stali ihneď šlágrom medzi miestnou tuningovou komunitou. Klaus s Jürgenom objavili v sebe skrytý talent a vrhli sa na nový druh podnikania.

Tak vznikla firma KW, ktorá sa hneď od začiatku špecializovala nielen na sériové ale aj pretekárske vozidla. Prvá podvozková súprava išla na Opel Kadett C určený na amatérske preteky v slalome. Kadett vďaka podvozku porazil oveľa silnejší 911.

KW išlo od nuly a medzi sliepkami

Firma začínala s tromi zamestnancami v priestoroch bývalej kuracej farmy, dnes má veľmi široké zastúpenie na aftermarketovom trhu, ale dodáva aj do prvovýroby.

Ak niektorá automobilka urobí veľmi špeciálny projekt alebo edíciu niektorého zo svojich vozidiel, spoľahnite sa, že o podvozok sa postaralo KW automotive GmbH. Za všetko hovorí BMW M3 GTS, AMG Black Series alebo Gumpert Apollo.

KW_BUDOVA.JPG

Preto sa zázemie vo Fichtenbergu neustále rozširuje a pri leteckom pohľade pripomína zhluk žlto – fialových (oficiálna korporátna farebná kombinácia KW) budov menšiu automobilku. V roku 1995 získala firma certifikát TÜV a mohla vstúpiť na trh ako regulárny výrobca.

V roku 1999 uzrel svetlo sveta prvý racingový produkt s homologáciou FIA. Rozdelenie na sériové a pretekárske oddelenie firma používa dodnes, keď zamestnáva cez 130 ľudí. Napriek tomu, že KW obchoduje po celom svete, výroba prebieha na jednom mieste vo Fichtenbergu.

KW vyrábajú radšej vo vlastnom

Tlmič sa skladá z asi tridsiatich rôznych súčiastok a je zaujímavé, že väčšinu z nich si KW vyrába samé alebo sa ich výrobu a vývoj snaží zveriť firmám z okolia. Samotný predaj potom prebieha sieťou jednotlivých zastúpení po celom svete.

Každá krajina má vždy svojho oficiálneho importéra, ktorým je väčšinou významná tuningová spoločnosť alebo pretekársky tím. Český a slovenský trh má na starosti spoločnosť Šenkýř Motorsport známeho brnenského okruhového pretekára Roberta Šenkýře.

KW_PHONE.JPG

Ten na produktoch KW dokonca sám preteká, takže záujemcom z radov pretekárov ale aj obyčajných motoristov rád poskytne všetky informácie a poradenstvo.

Ohromnou výhodou KW je fakt, že tlmiče a pružiny ladí priamo ne jednotlivých automobiloch a to vďaka zariadeniu „7 post rig“, ktoré využíva technológiu z F1 (infobox) Pre pretekárske tímy má obrovskú výhodu veľká operatívnosť v dodávke náhradných dielov.

ico

Z F1 rovno do KW

V roku 2006 sa v areáli KW dostavala nová budova. Na prvý pohľad malé a nenápadné oddelenie ukrýva za svojimi dverami sedem metrov hlboký železobetónový bunker. Bežná priemyselná budova by totiž vibrácie zariadenia „ 7 post rig“ nevydržala.

Podvozok v telefóne

Jednou z posledných noviniek v ponuke KW je systém DDC, ktorý umožňuje individuálne zníženie a tri rôzne nastavenie tuhosti tlmiča tým najjednoduchším spôsobom –stlačením tlačidla vo vozidle. Podvozok sa dá ovládať aj cez iPhone.

Na výber je základné nastavenie pre každodennú športovú jazdu na bežných cestách, komfortné pre nerovné cestné plocha a extra športové nastavenie pre maximálne dynamickú jazdu na dobre udržiavaných cestách a pretekárskych tratiach. Rôzne nastavenia tlmičov elektronicky riadi proporcionálny ventil, ktorý reguluje prietok oleja v tlmiči v priebehu pár milisekúnd.

Tlmiče KW robia podľa karty

„Keď sa niekto stane zákazníkom pretekárskeho oddelenia KW, dostane osobnú kartu, na ktorých sú zapísané všetky parametre o tlmičoch vrátane testovaných dát a nastavení.

Keď teda cez víkend niekde na pretekoch odtrhnem koleso, KW mi podľa tejto technickej karty dodá úplne identický tlmič, takže ďalší víkend môžem vyraziť na ďalšie preteky.“ Vysvetľuje Robert Šenkýř.

Nebudeme si nahovárať, že KW je lacný produkt. Kvôli použitým materiálom a technológiám ani lacný byť nemôže, preto firma pred niekoľkými rokmi rozbehla značku Weitec.

KW_SKUSOBNA.jpg

Tieto tlmiče majú takmer zhodné charakteristiky, ale sú vyrobené z horších materiálov bez nerezovej povrchovej úpravy, takže vďaka nižšej cene si ich môžu dovoliť aj majitelia starších a lacnejších áut.

Zábava na dlhé večery

Majitelia KW bratia Klaus a Jürgen Wohlfahrtovci sa netaja tým, že z ich firmy sa stala úspešná spoločnosť, ktorá si môže dovoliť investovať do nových projektov. A pretože sú Klaus a Jürgen veľkými fanúšikmi motoršportu, investovali peniaze do vývoja zariadenia RaceRoom.

Na prvý pohľad to síce vyzerá ako herná konzola s volantom, pedálmi a sedačkou, ale v skutočnosti sa jedná o veľmi prepracovaný pretekársky simulátor s maximálne vernými traťami a správaním sa vozidla vrátane možnosti individuánho nastavenia podvozku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Voľba srdcom je nespoľahlivá. Toto je najlepšia pomôcka
  2. Až dve tretiny Slovenska majú mäkkú vodu. Čo na to naše cievy?
  3. Zamestnanci Mecomu súťažili na športových dňoch
  4. Most nahradia v Trenčíne záhradou s kaviarňami
  5. Ak podceníte pri stavbe tento detail, pripravte sa na vyššie účty za kúrenie
  6. Na nechránenom školskom dvore namerali v lete až 60 stupňov
  7. Služby na pohotovosti nikto nechcel. Postavili na nich biznis
  8. Potrebujeme sa zbaviť nálepky montážnej dielne
  1. Gröhling: Aj v školstve potrebujeme inovácie
  2. Bratislavská Kuchajda ožije športom
  3. Služby na pohotovosti nikto nechcel. Postavili na nich biznis
  4. Tenisová zábava pre celú rodinu na Peugeot Tennis Day
  5. Nerovnováha v kontrole močového mechúra
  6. Najlepšie poviedky domácich autorov
  7. Košice budú vďaka tejto zmene fungovať efektívnejšie
  8. OMV Slovensko rozvíja svoju stratégiu pre elektromobilitu
  1. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom 15 882
  2. Hladinka smeruje do Košíc! 7 430
  3. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty 5 544
  4. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom 5 101
  5. Voľba srdcom je nespoľahlivá. Toto je najlepšia pomôcka 2 908
  6. Plánujete nové bývanie o pár rokov? Čas na jeho kúpu je teraz 2 738
  7. Až dve tretiny Slovenska majú mäkkú vodu. Čo na to naše cievy? 2 736
  8. Také veľké kníhkupectvo ako na Obchodnej už neotvoríme 2 445
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

SsangYong Torres

Dojem zásadne nekazí ani vyššia spotreba.


24. sep
Oldtimer Gallery v Ivanke pri Dunaji.

V nenápadnej hale pri Bratislave vznikol raj veteránov.


23. sep
Majiteľ reštaurácie Sypanec Peter Lenárt, ktorý si na rozvoz jedál kúpil plynovú Daciu Sandero

Auto robí denne rozvozy po zlých cestách.


Oliver Varchol 22. sep
Volkswagen Tiguan

Naposledy má širokú paletu spaľovacích motorov.


21. sep
reklama

Blogy SME

  1. Martin Škopec Antal: Budú nám vládnuť politickí Caligulovia?
  2. Věra Tepličková: Každý preceda má svojho Erika
  3. Ján Bilohuščin: Dezolát – kto ním je a prečo (možno) rozhodne voľby?
  4. Alena Petrikova: O susedských vzťahoch
  5. Jozef Maťaše: Otvorený list predsedovi
  6. Igor Kossaczký: Ako médiá pretláčajú spoluprácu PSka a Sasky s mafiou
  7. Radko Mačuha: Menšina ostane navždy menšinou.
  8. Vladimír Krátky: „ Pliaga “ ani TRT ... .
  1. Ján Šeďo: Králi "F + K + G" sa postavili pred vypredanú sálu s plnými gaťami, ako lazníci. 64 578
  2. Miroslav Lukáč: V predvolebných debatách sme počuli Génia. Bohužiaľ Zla. Netreba ho predstavovať. Všetci ho poznáte. V hazarde platí kontra, re, vabank. 44 301
  3. Peter Kollega: Pán GP M. Žilinka, oklamali ste 5,447 miliónov občanov, okamžite odstúpte 36 903
  4. František Ptáček: „Sedembolestná panna Mária, oroduj za pána Fica!“ a iné prízraky Slovenské 30 857
  5. Miroslav Lukáč: Mladí Vlci zo Smeru, ako sa sami nazvali, už vycerili tesáky a dokonca ich zaťali. 30 420
  6. Ján Šeďo: Generálmajor Ivan Pach dokonale a inteligentne zotrel Fica. 29 956
  7. Jana Plichtová: "Dobrák" Boris Kollár a jeho pomáhanie (si k majetku) 28 104
  8. Pavel Macko: Fico je naničhodník, ktorý sa môže hanbiť! 15 167
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  2. Monika Nagyova: Zo života vo firme snov: Po dvadsiatich dvoch rokoch som dostala výpoveď
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  5. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  6. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  8. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
SkryťZatvoriť reklamu