SME

Prvá jazda: Dacie Logan a Sandero posilnili novým motorom a dizajnom

V motorovej palete nechýba moderný prepĺňaný trojvalec a verzia na plyn. Strohé tvary nahradil moderný dizajn, hoci miestami stále cítiť prienik medzi kvalitou a účelom.

Objednávkové knihy pre novú Daciu Sandero a Sandero Stepway boli v Európe otvorené v septembri 2012.Objednávkové knihy pre novú Daciu Sandero a Sandero Stepway boli v Európe otvorené v septembri 2012. (Zdroj: Martin Vosko)

Dacia Sandero a Logan pod dozorom Renaultu vyrástli na dospelé auto. Strohé tvary nahradil moderný dizajn, hoci miestami stále cítiť snahu nájsť prienik medzi kvalitou, účelom a vzhľadom. V motorovej palete nechýba moderný prepĺňaný trojvalec, verzia na LPG či dobre slúžiace naftové motory.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

MÁLAGA. Na juh Andalúzie, sme odlietali s pozvánkou na prvú jazdu nových generácií vozidiel francúzsko-rumunskej automobilky.

Úspech prvých verzií Loganu a Sandera potlačil vývoj vpred a značka nechcela zaspať na dobrom predaji, ktorý od roku 2004 do roku minulého 15-násobne vzrástol.

SkryťVypnúť reklamu

Musíme priznať, že naše očakávanie bolo väčšie, ako v prípade prvých jázd áut strednej triedy – kde je vysoká úroveň povinnosťou.

Začneme od konca, keď napíšeme, že nové vozidlá nedisponujú pozdĺžne nastaviteľným volantom, sedáky sú kratšie a sedadlá mäkšie, ako by sme čakali, autá trpia na mierne zvýšený aerodynamický hluk a veniec volantu je tenký.

Odhliadnuc od spomenutého sa vrátime späť do najdostupnejšej kategórie automobilov.

Povinná výbava vozidlaAutomobilke sa podarilo skĺbiť jednoduché tvary nenáročné na výrobu, s príjemným dizajnom – ktorý je svieži a neurazí.

Palec hore za celkový vzhľad nepôsobiaci lacno už na začiatku. Podarenú prednú masku vkusne dopĺňa vysunutá spodná pera.

Nastúpenie za volant ukáže generačný posun vpred, no zmena nie je taká výrazná, ako v prípade dizajnu exteriéru. Nespia ani konkurenti, ktorí tiež vedia z lacnejších a tvrdších materiálov vytlačiť čo najviac.

SkryťVypnúť reklamu

Účelne poňatý interiér môže byť farebne rozdelený. Nižšie výbavy pôsobia sparťansky, no ich vzhľad neuráža.

Recept – ako ušetriť - našla Dacia v zjednotení platformy Sandera a Loganu. Spoločný je nielen základ ale aj vonkajšie časti karosérie i jednotlivé prelisy.

V základe nechýbajú elektronické opatrovateľky ESP a ABS s asistentom núdzového brzdenia. Štandardom budú aj denné svetlá, ale i prvok nevyhnutný na ekonomickú jazdu: „...asistent preraďovania rýchlostných stupňov v podobe zobrazenia šípok nahor alebo nadol.“.

Všetky tri nové modely – Sandero, Sandero Stepway a Logan - vo verziách s motorom Euro 5 majú predné airbagy vodiča a spolujazdca i bočné vankúše.

Jazdí so vztýčenou hlavouJazda s novými modelmi výrazne nezaostáva za nedávno uvedenými Peugeot 301 a Citroën C-Elyseé. Riadenie dostalo hydraulický posilňovač s primeraným účinkom a vhodným pomerom otočenia volantu voči zatočeniu kolies.

SkryťVypnúť reklamu

Napriek tomu, že nevie sprostredkovať detailné informácie z vozovky, v nových autách bude silnou stránkou.

Podvozok dobre filtruje nerovnosti a zbytočne neodskakuje. Pri rýchlostiach do 80 km/h možno nie je tak sebavedomý ako francúzske dvojičky, no i vo vyššom tempe, či strmších prejazdoch zákrut si zachováva rozvahu.

Napriek mäkšiemu naladeniu sa karoséria nakláňa primerane. Logan je na ceste pokojnejší, ako menšie Sandero.

Foto: Dacia

Radenie piatich prevodových stupňoch je u Rumuna zvládnuté veľmi slušne a dráhy nie sú dlhšie, ako má hrdý hatchback Focus. Nemusíte hádať, ktorý stupeň máte zaradený, ani hľadať páku pod sedadlom pri zaradení štvorky. Vytkli by sme snáď len trochu „plastový dojem“ pri zapadnutí stupňa na svoje miesto.

Vyjadriť sa k brzdám budeme vedieť až po prvom teste na Slovensku. Spomenúť snáď môžeme, že reakcia ABS nebola zbesilá ani na vlhkej španielskej vozovke, neraz pokrytej tenkou vrstvou červeného blata.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Robili čo mohli. Bude to stačiť?Dacia vyťažila z tvrdších plastov v interiéri čo sa dalo. Spracovanie dielov je na veľmi slušnej úrovni a budúcemu majiteľovi Sandera či Logana prinesie odmenu vo forme jednoduchého čistenia.

Viac sa nám páčila kombinácia tmavého a svetlého plastu, bez chrómového lemovania budíkov prístrojovej dosky.

Vo výbave nových Dacií nemusí chýbať elektrické ovládanie zrkadiel, parkovacie senzory, ECO režim, alebo úprava motora pre spaľovanie skvapalneného ropného plynu LPG. Retrom ostáva ovládanie výšky svietenie stretávacích svetlometov.

Zabudovanie novinky – sedempalcového dotykového displeja multimediálneho systému a navigácie – do palubnej dosky je ohľaduplné k zvyšku vozidla.

Nepôsobí ako päsť na oko. Oceňujeme jednoduchosť ovládania, ktorá je však prehnaná tým, že v režime navigácie neumožňuje intuitívne „zoomovať“ mapu. Tlačidlá nad displejom slúžia na nastavovanie hlasitosti.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tradičným lacným prvkom je umiestnenie tlačidiel pre elektrické sťahovanie predných i zadných okien – na prístrojovom paneli a v strede vozidla medzi sedadlami.

Svoje miesto si pod mechanicky nastavovaným ovládaním ventilácie (v nižších výbavách absentuje vnútorný okruh) našiel i dvojpolohový prepínač pre zapnutie tempomatu.

Združené tlačidlo obsahuje aj funkciu limitera rýchlosti, ktorý síce nemá veľký praktický význam, no prinesie pár bodov v Euro NCAP navyše.

Ovládanie ventilácie vzduchu je mechanická klasika. V nižšej výbave bez klimatizácie chýba tzv. vnútorný okruh, ktorý považujeme v dnešnej dobe za samozrejmosť.

Jednotónový klaksón si ani v nových modeloch nevedel nájsť cestu na stred volantu. Ostal na ľavej páčke.

Hrdzavie, alebo nie?Keď príde reč na Daciu, veľa sa diskutuje o antikoróznej ochrane a či karoséria disponuje pozinkovaním. Odpoveď zástupcov automobilky je, že vybrané konštrukčné časti sú pozinkované vrátane všetkých tzv. ťahaných plechov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pozinkovanie dopĺňa kataforézny kúpeľ karosérie (proces nanesenia prvej vrstvy farby, vytvorenie podkladu pre základnú farbu a antikorózna ochrana), špeciálny vosk v dutinách karosérie a zvýšená ochrana podvozka.

Výrobca tak sľubuje záruku na prehrdzavenie po dobu šiestich rokov, čo je polovica ponúkaná Renaultom.

Sandero oblečené do novéhoZatiaľ najmenšia Dacia dospela na skutočné malé auto. Od veľkého brata Renaultu prebrala to odskúšané a praktické. Vyskúšali sme dva typy motorizácií.

Mnohoročnou prevádzkou odskúšaný, štvorvalcový benzínový motor s objemom 1,2 litra a výkonom 55 kW (75 k) doplnila Dacia o nádrž na LPG.

Motor na tento alternatívny pohon stratí 2 kW, no jeho prevádzka je ekonomickejšia. V reálnych podmienkach je úbytok výkonu nepatrný.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vyššia hlučnosť motora bude daňou za jeho spoľahlivosť a úsporu vo forme lacnejšieho plynu LPG voči benzínu. Po chvíli jazdenia sa nám však zvuk motora zapáčil.

V kabíne pôsobí, väčším objemom. Svoj horší ťah, hlavne na štvrtom a piatom prevodovom stupni však zvukom nenahradí.

Sedadlá nových Dacií sú mäkšie, ako by sme želali - s kratšími sedákmi. Umiestnenie ovládania okien v strede vozidla je už prežitok.

S malým vozidlom si lepšie poradí novinka, ktorej na vyprodukovanie 66 kW (90 k) stačí objem 898 cm3, tri valce a turbo.

Vozidlo je s prepĺňaným trojvalcom príjemne agilné, s kratšími prevodovými stupňami a ľahko poskakujúcou zadnou časťou. „Trojvalcový“ zvuk sa v interiéri podarilo automobilke veľmi slušne utopiť.

Výhoda vyššieho výkonu však zvádza k hlbšiemu a častejšiemu pohybu plynového pedálu smerom k podlahe.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Krok naviac - StepwayPrvý pohľad na nové Sandero vo verzii Stepway nás nútil spomenúť si, na aký úspešný crossover sa nám silueta vozidla podobá. Stepway vyzerá odvážne a pôsobí robustnejšie ako v skutočnosti je.

Sandero Stepway sme charakterizovali, ako to krajšie Sandero. Exteriérové doplnky a zvýšená svetlá výška o 40 mm voči klasickému Sanderu, pridávajú vozidlu na serióznosti.

Nehovoriac o parkovaní na sídliskách a jazde po našich cestách.

Na zadných sedadlách nájdeme tri skutočné opierky hlavy, nie len mäkké tvarovanie. Novinkou je uchytenie detských sedačiek systémom ISOFIX.

Rozdiel voči klasickému Sanderu tvorí krátky zoznam doplnkov: predné a zadné spodné ochranné kryty podvozku, dvojfarebné nárazníky a maska, hmlovky, rozšírené blatníky, špecifické nové 16-palcové kolesá, pozdĺžne strešné lišty a metalická modrá farba.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ešte snáď úrovne výbav, kde je Stepway ponúkaný v dvoch a klasické Sandero v troch stupňoch. Sandero Stepway sa môže stať zaujímavou alternatívou. Cena predchádzajúceho modelu, však mnoho ľudí odradili.

Logan doháňa čo zameškalPosun vpred je najviac dramatický u nového sedanu od Dacie. Nástupca ostal verný svojmu poslaniu lacného rodinného auta, no kultúra vozidla je neporovnateľne vyššia – prvá generácia značne v tomto smere krívala.

Ako sme už spomenuli, Logan zdieľa so Sanderom nielen spoločnú platformu. Hlavným rozdielom však sú dlhší rázvor (+ 53 mm voči novému Sanderu, + 4 mm voči Loganu MK1), teda viac miesta pre pasažierov na zadných sedadlách a karoséria typu sedan. Objem kufra ostal nezmenený.

Logan (vľavo) aj Sandero (vpravo) dostali sklápateľné zadné sedadlá (60:40).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vytknúť by sme chceli absenciu akéhokoľvek madla na vnútornej strane veka batožinového priestoru a jeho prudké otvorenie spôsobené silnými pružinami, bez akéhokoľvek brzdiaceho mechanizmu.

Veríme, že sme sa vozili ešte na predsériových kusoch, pretože palubný počítač nášho Logana ukazoval vonkajšiu teplotu 3 °C. Realita bola krajšia o presných 10.

Na Slovensku bude Nové Sandero a Sandero Stepway uvedené na trh tento rok, ako darček od Mikuláša. Logan sa dostaví s meškaním tri mesiace.

Môj názor...Sandero aj Logan ma príjemne prekvapili. Jedným dychom však musím dodať, že posun vpred bol nevyhnutný, ak sa Dacia chce udržať na trhu a ďalej zvyšovať predaj svojich – cenovo dostupných vozidiel. Ľudia, nie len na Slovensku, chcú za svoje peniaze čo najviac. Myslím si, že s politikou "za rovnaké peniaze viac muziky", má automobilka šancu svoje autá predávať aj v ťažkej konkurencii.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Rozmery

Dacia Logan

Dacia Sandero

Dacia Sandero Stepway

Rázvor náprav (mm)

2 634

2 589

2 590

Dĺžka (mm)

4 347

4 058

4 081

Výška bez str. nosiča (mm)

1 517

1 518

1 559

Šírka bez zrkadiel (mm)

1 733

1 733

1 994

Objem kufra (l)

510

320

320

Predný previs (mm)

813

813

835

Zadný previs (mm)

900

656

656

Výška od sedáku po strop - vpredu (mm)

900

900

900

Výška od sedáku po strop - vzadu (mm)

868

880

880

Technické parametre (Euro 5)

1.2 16v 75

1.2 16v 75 LPG

Tce 90

1.5 dCi 75 FAP

1.5 dCi 90 FAP

Objem

1 149

1 149

898

1 461

1 461

Počet valcov

4

4

3

4

4

Maximálny výkon

55 kW (75 k)

53 kW (72 k) *

66 kW (90 k)

55 kW (75 k)

66 kW (90 k)

Krútiaci moment

107 Nm

105 Nm *

135 Nm

200 Nm

220 Nm

Spôsob nasávania vzduchu

atmosférické

atmosférické

turbo

turbo

turbo

Maximálna rýchlosť

156

154 *

175

164

173

Zrýchlenie 0 – 100 km/h

14,5

15,1 *

11,1

14,6

SkryťVypnúť reklamu
reklama

12,1

Priemerná spotreba

5,9

7,5 *

5,2

3,8

3,8

Hmotnosť vozidla bez vodiča

974

1 031

998

1 059

1 059

Maximálna povolená hmotnosť

1 505

1 562

1 520

1 590

1 590

Prevodovka / počet stupňov

Manuál / 5

Manuál / 5

Manuál / 5

Manuál / 5

Manuál / 5

Cestu redaktora hradila spoločnosť Renault.

Dacia

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  8. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  1. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  6. Kam smerujú peniaze bohatých?
  7. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 12 822
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 6 587
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 093
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 224
  5. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 600
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 535
  7. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody 2 250
  8. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 2 222
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Radko Mačuha: Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe, dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  2. Vladimír Bojničan: Z výkalov bič neupletieš – ani keby opozícia zrovna začala znášať zlaté vajíčka
  3. Martin Fronk: OPERÁNA POŽIČOVŇA S HMOTNOU ZODPOVEDNOSŤOU (pre chudobu dole)
  4. Tomas Hlavaty: Prezident Erik Kaliňák, premiér Kaliňák st., predseda parlamentu Bombic.
  5. Vladimír Krátky: Budem ( asi ) kandidovať za Primátora Bratislavy !
  6. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia.
  7. Vladimír Hatara: Fico ako Mečiar...
  8. Ján Valchár: Štvrtý Aljoša. Ambasáda.
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 27 993
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 10 026
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 070
  4. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 8 702
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 697
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 6 736
  7. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 6 539
  8. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 5 163
  1. Radko Mačuha: Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe, dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  2. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  3. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  4. Tupou Ceruzou: Krížovka
  5. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť?
  6. Roman Kebísek: Láska mladej Timravy k dvom bratom
  7. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  8. Tupou Ceruzou: Za čiarou
SkryťZatvoriť reklamu