Viac ako štvrtina mládeže je presvedčená, že ak by mala znova skladať vodičské skúšky, tak by neuspela. Až 49 % opýtaných uviedlo, že im chýba výcvik základných zručností, ako je napríklad riadenie v noci.
Vyplýva to z prieskumu spoločnosti IPSOS pre spoločnosť Goodyear EMEA.
Úlohou prieskumu v 16 krajinách (15 v Európe a 1 v Južnej Afrike) bolo sledovať správanie sa 6 400 vodičov mladších ako 25 rokov. Cieľom bolo preniknúť do ich myslenia a poskytnúť zaujímavý pohľad na správanie sa mladých vodičov na cestách.
Dobrý vodič cvičí svoj mozog
Uvedomovanie si zručností, ktoré sa naučili pri vodičskom výcviku riadi hipokampus nachádzajúci sa v spánkovom laloku mozgu. Ten zohráva veľkú úlohu pri krátkodobom uchovávaní informácií a pri priestorovej orientácii.
Mladí vodiči, ktorí si nikdy základné vodičské zručnosti neosvojili, alebo ich zabudli, nepochybne potrebujú udržiavací kurz, aby si osviežili pamäť a stali sa z nich sebaistejší vodiči. V skutočnosti sa ich však po získaní vodičského preukazu vráti späť do autoškoly len pár.
V autoškole neuspejú skôr ženy ako muži
Teoretickú časť testu absolvuje na prvýkrát 84 % mladých vodičov. Ženy sú ale menej úspešné ako muži (18 % oproti 14 %). V praktickej časti muselo opakovať skúšku 35 % žien a 28 % mužov.
Veľké rozdiely existujú aj medzi krajinami. Napríklad, v Turecku neuspeje v teoretickom teste na prvýkrát viac ako 54 % mladých Turkov. Najväčší neúspech v praktických vodičských skúškach zaznamenali Poliaci (59 %), nasledujú Belgičania (45 %) a Holanďania (43 %). Taliani a Nemci majú pritom len 5 % neúspešných.
Kliknite sem a otestujte svoje znalosti z dopravných predpisov
Len málo mladých sa cíti isto pri parkovaní
Hoci 90 % mládeže absolvovalo výcvik, pri paralelnom parkovaní sa cítia stále neisto. Najneistejší mladí vodiči sú dánski (25 %), českí (23 %), poľskí (22 %) a rakúski (22 %).
Za najmenej nervóznych sa považujú britskí (12 %), talianski (12 %), ruskí (10 %) a španielski (8 %) vodiči.
Najväčšie obavy z vedenia motorového vozidla v cudzine majú ruskí (54 %) a britskí nováčikovia (46 %). Naopak, najmenej sa obávajú mladí vodiči zo Švajčiarska (13 %), ďalej Rakúšania, Belgičania a Holanďania (všetci po 14 %). Možno to vysvetliť tým, že ide o menšie krajiny a nie je potrebné jazdiť ďaleko, aby sa človek ocitol za štátnou hranicou.
Medzery vo vodičskom výcviku
Takmer polovica (49 %) mladých vodičov uviedla, že počas autoškoly nenacvičovalo šoférovanie v noci, pretože väčšina lekcií sa udiala počas dňa.
Najmenej pripravení boli ruskí (76 %), českí (75 %) a tureckí (72 %) mladí vodiči, ktorí neprešli žiadnym výcvikom. Dáni a Nemci boli pripravení najlepšie. Len 6 % Dánov a 2 % Nemcov uviedli, že sa túto techniku nenaučili.
Z výskumu tiež vyplýva, že 47 % mladých vodičov sa počas výcviku nedozvedela nič o núdzovom manévrovaní. Najmenej pripravení sa cítili Česi (70 %), Nemci (60 %), Turci (59 %) a Francúzi (58 %). Títo vodiči prípadne uviedli, že to nebolo súčasťou ich výcviku.
Iba 14 % Britov a 20 % Dánov uviedlo, že neabsolvovalo výcvik šoférovania v núdzových situáciách.
O technikách riadenia s racionálnou spotrebou pohonných hmôt bolo poučených 54 % mladých vodičov. Iba 45 % vedelo, ako skontrolovať tlak v pneumatike, a len 20 % sa naučilo, ako sa vymieňa pneumatika s defektom.
Získať vodičský preukaz je relatívne ľahké - ale drahé
Napriek všetkých nedostatkom sa až 64 % mladých ľudí domnieva, že získať vodičský preukaz je v ich krajine relatívne jednoduché.
Rakúšania a Juhoafričania (37 %), ako aj Poliaci a Holanďania (33 %) sa domnievajú, že ak by dnes znovu skladali vodičské skúšky, neprospeli by.
Získať vodičský preukaz je v súčasnosti drahá záležitosť, s čím súhlasí 81 % respondentov, v Nemecku dokonca až 93 % a vo Francúzsku 92 %. Naopak, najmenej sa s týmto tvrdením stotožňujú Česi (64 %) a Rusi (61 %).
O prieskume
Celkovo sa prieskumu zúčastnilo 6 400 respondentov v rámci 400 rozhovorov v každej z týchto krajín: Rakúsko, Belgicko, Česká republika, Dánsko, Francúzsko, Nemecko, Taliansko, Holandsko, Poľsko, Rusko, Španielsko, Švédsko, Švajčiarsko, Južná Afrika, Turecko a Británia.
Prieskum obsahoval 20 otázok z piatich tém: vodičský výcvik, správanie sa na vozovke, zameranie životného štýlu, spoločenské zameranie, sezónna príprava a príprava na zimu.
Práca v teréne prebiehala od 23. júla do 17. augusta 2012. Rozhovory sa realizovali prostredníctvom internetu v miestnom jazyku danej krajiny. Respondenti museli vlastniť platný vodičský preukaz, museli byť starší ako 18 rokov a museli byť aktívni vodiči.