Tretina mladých vodičov sa v bežných situáciách cíti neisto

Viac ako štvrtina mládeže je presvedčená, že ak by mala znova skladať vodičské skúšky, tak by neuspela. Takmer polovici opýtaných chýba výcvik základných zručností.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Goodyear)

Viac ako štvrtina mládeže je presvedčená, že ak by mala znova skladať vodičské skúšky, tak by neuspela. Až 49 % opýtaných uviedlo, že im chýba výcvik základných zručností, ako je napríklad riadenie v noci.

Vyplýva to z prieskumu spoločnosti IPSOS pre spoločnosť Goodyear EMEA.

Úlohou prieskumu v 16 krajinách (15 v Európe a 1 v Južnej Afrike) bolo sledovať správanie sa 6 400 vodičov mladších ako 25 rokov. Cieľom bolo preniknúť do ich myslenia a poskytnúť zaujímavý pohľad na správanie sa mladých vodičov na cestách.

Dobrý vodič cvičí svoj mozog

Uvedomovanie si zručností, ktoré sa naučili pri vodičskom výcviku riadi hipokampus nachádzajúci sa v spánkovom laloku mozgu. Ten zohráva veľkú úlohu pri krátkodobom uchovávaní informácií a pri priestorovej orientácii.

Mladí vodiči, ktorí si nikdy základné vodičské zručnosti neosvojili, alebo ich zabudli, nepochybne potrebujú udržiavací kurz, aby si osviežili pamäť a stali sa z nich sebaistejší vodiči. V skutočnosti sa ich však po získaní vodičského preukazu vráti späť do autoškoly len pár.

V autoškole neuspejú skôr ženy ako muži

Teoretickú časť testu absolvuje na prvýkrát 84 % mladých vodičov. Ženy sú ale menej úspešné ako muži (18 % oproti 14 %). V praktickej časti muselo opakovať skúšku 35 % žien a 28 % mužov.

Veľké rozdiely existujú aj medzi krajinami. Napríklad, v Turecku neuspeje v teoretickom teste na prvýkrát viac ako 54 % mladých Turkov. Najväčší neúspech v praktických vodičských skúškach zaznamenali Poliaci (59 %), nasledujú Belgičania (45 %) a Holanďania (43 %). Taliani a Nemci majú pritom len 5 % neúspešných.

Len málo mladých sa cíti isto pri parkovaní

Hoci 90 % mládeže absolvovalo výcvik, pri paralelnom parkovaní sa cítia stále neisto. Najneistejší mladí vodiči sú dánski (25 %), českí (23 %), poľskí (22 %) a rakúski (22 %).

Za najmenej nervóznych sa považujú britskí (12 %), talianski (12 %), ruskí (10 %) a španielski (8 %) vodiči.

Najväčšie obavy z vedenia motorového vozidla v cudzine majú ruskí (54 %) a britskí nováčikovia (46 %). Naopak, najmenej sa obávajú mladí vodiči zo Švajčiarska (13 %), ďalej Rakúšania, Belgičania a Holanďania (všetci po 14 %). Možno to vysvetliť tým, že ide o menšie krajiny a nie je potrebné jazdiť ďaleko, aby sa človek ocitol za štátnou hranicou.

Medzery vo vodičskom výcviku

Takmer polovica (49 %) mladých vodičov uviedla, že počas autoškoly nenacvičovalo šoférovanie v noci, pretože väčšina lekcií sa udiala počas dňa.

Najmenej pripravení boli ruskí (76 %), českí (75 %) a tureckí (72 %) mladí vodiči, ktorí neprešli žiadnym výcvikom. Dáni a Nemci boli pripravení najlepšie. Len 6 % Dánov a 2 % Nemcov uviedli, že sa túto techniku nenaučili.

Z výskumu tiež vyplýva, že 47 % mladých vodičov sa počas výcviku nedozvedela nič o núdzovom manévrovaní. Najmenej pripravení sa cítili Česi (70 %), Nemci (60 %), Turci (59 %) a Francúzi (58 %). Títo vodiči prípadne uviedli, že to nebolo súčasťou ich výcviku.

Iba 14 % Britov a 20 % Dánov uviedlo, že neabsolvovalo výcvik šoférovania v núdzových situáciách.

O technikách riadenia s racionálnou spotrebou pohonných hmôt bolo poučených 54 % mladých vodičov. Iba 45 % vedelo, ako skontrolovať tlak v pneumatike, a len 20 % sa naučilo, ako sa vymieňa pneumatika s defektom.

Získať vodičský preukaz je relatívne ľahké - ale drahé

Napriek všetkých nedostatkom sa až 64 % mladých ľudí domnieva, že získať vodičský preukaz je v ich krajine relatívne jednoduché.

Rakúšania a Juhoafričania (37 %), ako aj Poliaci a Holanďania (33 %) sa domnievajú, že ak by dnes znovu skladali vodičské skúšky, neprospeli by.

Získať vodičský preukaz je v súčasnosti drahá záležitosť, s čím súhlasí 81 % respondentov, v Nemecku dokonca až 93 % a vo Francúzsku 92 %. Naopak, najmenej sa s týmto tvrdením stotožňujú Česi (64 %) a Rusi (61 %).

O prieskume

Celkovo sa prieskumu zúčastnilo 6 400 respondentov v rámci 400 rozhovorov v každej z týchto krajín: Rakúsko, Belgicko, Česká republika, Dánsko, Francúzsko, Nemecko, Taliansko, Holandsko, Poľsko, Rusko, Španielsko, Švédsko, Švajčiarsko, Južná Afrika, Turecko a Británia.

Prieskum obsahoval 20 otázok z piatich tém: vodičský výcvik, správanie sa na vozovke, zameranie životného štýlu, spoločenské zameranie, sezónna príprava a príprava na zimu.

Práca v teréne prebiehala od 23. júla do 17. augusta 2012. Rozhovory sa realizovali prostredníctvom internetu v miestnom jazyku danej krajiny. Respondenti museli vlastniť platný vodičský preukaz, museli byť starší ako 18 rokov a museli byť aktívni vodiči.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 957
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 3 370
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 638
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 347
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 705
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 419
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 201
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 152
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 842
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 722

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Najdlhšia bytovka na svete je vo Viedni a má meno po Marxovi. Je radosť v nej žiť

Nie je špinavá ani nebezpečná, hoci sú v nej sociálne byty. Nezamestnaní v nej bývajú vedľa profesorov.

EKONOMIKA

Slovák vytvoril nový dizajn pre TANAP, majú oň záujem

Baví ho, keď sa môže podieľať propagácii Slovenska.

BRATISLAVA

Bratislava porastie do výšky, budovy zmenia panorámu

V Bratislave rýchlym tempom pribúdajú výškové budovy.

SVET

Klamali aj intrigovali. Všetci prezidentovi muži, ktorí skončili

Za sedem mesiacov skončili takmer všetci Trumpovi spolupracovníci.

Neprehliadnite tiež

NA ČOM SME JAZDILI

V garáži opatruje rodinné dedičstvo: Škodu 120 GLS

Najdrahšia verzia škodovky mala ako jediná olejový chladič, majiteľom však robil problémy.