Tretina mladých vodičov sa v bežných situáciách cíti neisto

Viac ako štvrtina mládeže je presvedčená, že ak by mala znova skladať vodičské skúšky, tak by neuspela. Takmer polovici opýtaných chýba výcvik základných zručností.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Goodyear)

Viac ako štvrtina mládeže je presvedčená, že ak by mala znova skladať vodičské skúšky, tak by neuspela. Až 49 % opýtaných uviedlo, že im chýba výcvik základných zručností, ako je napríklad riadenie v noci.

Vyplýva to z prieskumu spoločnosti IPSOS pre spoločnosť Goodyear EMEA.

Úlohou prieskumu v 16 krajinách (15 v Európe a 1 v Južnej Afrike) bolo sledovať správanie sa 6 400 vodičov mladších ako 25 rokov. Cieľom bolo preniknúť do ich myslenia a poskytnúť zaujímavý pohľad na správanie sa mladých vodičov na cestách.

Dobrý vodič cvičí svoj mozog

Uvedomovanie si zručností, ktoré sa naučili pri vodičskom výcviku riadi hipokampus nachádzajúci sa v spánkovom laloku mozgu. Ten zohráva veľkú úlohu pri krátkodobom uchovávaní informácií a pri priestorovej orientácii.

Mladí vodiči, ktorí si nikdy základné vodičské zručnosti neosvojili, alebo ich zabudli, nepochybne potrebujú udržiavací kurz, aby si osviežili pamäť a stali sa z nich sebaistejší vodiči. V skutočnosti sa ich však po získaní vodičského preukazu vráti späť do autoškoly len pár.

V autoškole neuspejú skôr ženy ako muži

Teoretickú časť testu absolvuje na prvýkrát 84 % mladých vodičov. Ženy sú ale menej úspešné ako muži (18 % oproti 14 %). V praktickej časti muselo opakovať skúšku 35 % žien a 28 % mužov.

Veľké rozdiely existujú aj medzi krajinami. Napríklad, v Turecku neuspeje v teoretickom teste na prvýkrát viac ako 54 % mladých Turkov. Najväčší neúspech v praktických vodičských skúškach zaznamenali Poliaci (59 %), nasledujú Belgičania (45 %) a Holanďania (43 %). Taliani a Nemci majú pritom len 5 % neúspešných.

Len málo mladých sa cíti isto pri parkovaní

Hoci 90 % mládeže absolvovalo výcvik, pri paralelnom parkovaní sa cítia stále neisto. Najneistejší mladí vodiči sú dánski (25 %), českí (23 %), poľskí (22 %) a rakúski (22 %).

Za najmenej nervóznych sa považujú britskí (12 %), talianski (12 %), ruskí (10 %) a španielski (8 %) vodiči.

Najväčšie obavy z vedenia motorového vozidla v cudzine majú ruskí (54 %) a britskí nováčikovia (46 %). Naopak, najmenej sa obávajú mladí vodiči zo Švajčiarska (13 %), ďalej Rakúšania, Belgičania a Holanďania (všetci po 14 %). Možno to vysvetliť tým, že ide o menšie krajiny a nie je potrebné jazdiť ďaleko, aby sa človek ocitol za štátnou hranicou.

Medzery vo vodičskom výcviku

Takmer polovica (49 %) mladých vodičov uviedla, že počas autoškoly nenacvičovalo šoférovanie v noci, pretože väčšina lekcií sa udiala počas dňa.

Najmenej pripravení boli ruskí (76 %), českí (75 %) a tureckí (72 %) mladí vodiči, ktorí neprešli žiadnym výcvikom. Dáni a Nemci boli pripravení najlepšie. Len 6 % Dánov a 2 % Nemcov uviedli, že sa túto techniku nenaučili.

Z výskumu tiež vyplýva, že 47 % mladých vodičov sa počas výcviku nedozvedela nič o núdzovom manévrovaní. Najmenej pripravení sa cítili Česi (70 %), Nemci (60 %), Turci (59 %) a Francúzi (58 %). Títo vodiči prípadne uviedli, že to nebolo súčasťou ich výcviku.

Iba 14 % Britov a 20 % Dánov uviedlo, že neabsolvovalo výcvik šoférovania v núdzových situáciách.

O technikách riadenia s racionálnou spotrebou pohonných hmôt bolo poučených 54 % mladých vodičov. Iba 45 % vedelo, ako skontrolovať tlak v pneumatike, a len 20 % sa naučilo, ako sa vymieňa pneumatika s defektom.

Získať vodičský preukaz je relatívne ľahké - ale drahé

Napriek všetkých nedostatkom sa až 64 % mladých ľudí domnieva, že získať vodičský preukaz je v ich krajine relatívne jednoduché.

Rakúšania a Juhoafričania (37 %), ako aj Poliaci a Holanďania (33 %) sa domnievajú, že ak by dnes znovu skladali vodičské skúšky, neprospeli by.

Získať vodičský preukaz je v súčasnosti drahá záležitosť, s čím súhlasí 81 % respondentov, v Nemecku dokonca až 93 % a vo Francúzsku 92 %. Naopak, najmenej sa s týmto tvrdením stotožňujú Česi (64 %) a Rusi (61 %).

O prieskume

Celkovo sa prieskumu zúčastnilo 6 400 respondentov v rámci 400 rozhovorov v každej z týchto krajín: Rakúsko, Belgicko, Česká republika, Dánsko, Francúzsko, Nemecko, Taliansko, Holandsko, Poľsko, Rusko, Španielsko, Švédsko, Švajčiarsko, Južná Afrika, Turecko a Británia.

Prieskum obsahoval 20 otázok z piatich tém: vodičský výcvik, správanie sa na vozovke, zameranie životného štýlu, spoločenské zameranie, sezónna príprava a príprava na zimu.

Práca v teréne prebiehala od 23. júla do 17. augusta 2012. Rozhovory sa realizovali prostredníctvom internetu v miestnom jazyku danej krajiny. Respondenti museli vlastniť platný vodičský preukaz, museli byť starší ako 18 rokov a museli byť aktívni vodiči.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  7. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Rastie nám pokrivená generácia?
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  1. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  2. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  7. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  8. Detské zúbky sú veda
  9. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 7 231
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 3 290
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 3 138
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 629
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 860
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 188
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 116
  8. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 112
  9. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 058
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 936

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Milióny na jeho plat? Výskumy ukázali, že Sagan sa oplatí

Tím Bora-Hansgrohe má za sebou prvú sezónu v najvyššej lige. Očakávali sme viac, ale nebolo to zlé, hovorí šéf tímu Ralph Denk.

KOMENTÁRE

Menej rande, alkoholu aj sexu. Súčasná doba predlžuje dospievanie

Vek 25 rokov je akoby 18 z minulosti.

Neprehliadnite tiež

Dopravná hádanka: Absolvovali by ste túto skúšku v autoškole?

Dá sa zaradiť do odbočovacieho pruhu, keď je v ňom veľa áut?

Dopravná hádanka: Absolvovali by ste túto skúšku v autoškole? (riešenie)

Dá sa zaradiť do odbočovacieho pruhu, keď je v ňom veľa áut?

Nový vynález môže výrazne zlepšiť opravu výtlkov

Mestá by ušetrili na drahej údržbe ciest aj na čase opráv.

Autá z emisnej kauzy ročne spôsobujú 5-tisíc úmrtí, hovorí nová štúdia

Štyrom pätinám úmrtí by sa dalo zabrániť, keby sme jazdili na benzín.