SME
Pondelok, 21. jún, 2021 | Meniny má AlojzKrížovkyKrížovky

Tretina mladých vodičov sa v bežných situáciách cíti neisto

Viac ako štvrtina mládeže je presvedčená, že ak by mala znova skladať vodičské skúšky, tak by neuspela. Takmer polovici opýtaných chýba výcvik základných zručností.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Goodyear)

Viac ako štvrtina mládeže je presvedčená, že ak by mala znova skladať vodičské skúšky, tak by neuspela. Až 49 % opýtaných uviedlo, že im chýba výcvik základných zručností, ako je napríklad riadenie v noci.

Vyplýva to z prieskumu spoločnosti IPSOS pre spoločnosť Goodyear EMEA.

Úlohou prieskumu v 16 krajinách (15 v Európe a 1 v Južnej Afrike) bolo sledovať správanie sa 6 400 vodičov mladších ako 25 rokov. Cieľom bolo preniknúť do ich myslenia a poskytnúť zaujímavý pohľad na správanie sa mladých vodičov na cestách.

Dobrý vodič cvičí svoj mozog

Uvedomovanie si zručností, ktoré sa naučili pri vodičskom výcviku riadi hipokampus nachádzajúci sa v spánkovom laloku mozgu. Ten zohráva veľkú úlohu pri krátkodobom uchovávaní informácií a pri priestorovej orientácii.

Mladí vodiči, ktorí si nikdy základné vodičské zručnosti neosvojili, alebo ich zabudli, nepochybne potrebujú udržiavací kurz, aby si osviežili pamäť a stali sa z nich sebaistejší vodiči. V skutočnosti sa ich však po získaní vodičského preukazu vráti späť do autoškoly len pár.

V autoškole neuspejú skôr ženy ako muži

Teoretickú časť testu absolvuje na prvýkrát 84 % mladých vodičov. Ženy sú ale menej úspešné ako muži (18 % oproti 14 %). V praktickej časti muselo opakovať skúšku 35 % žien a 28 % mužov.

Veľké rozdiely existujú aj medzi krajinami. Napríklad, v Turecku neuspeje v teoretickom teste na prvýkrát viac ako 54 % mladých Turkov. Najväčší neúspech v praktických vodičských skúškach zaznamenali Poliaci (59 %), nasledujú Belgičania (45 %) a Holanďania (43 %). Taliani a Nemci majú pritom len 5 % neúspešných.

Len málo mladých sa cíti isto pri parkovaní

Hoci 90 % mládeže absolvovalo výcvik, pri paralelnom parkovaní sa cítia stále neisto. Najneistejší mladí vodiči sú dánski (25 %), českí (23 %), poľskí (22 %) a rakúski (22 %).

Za najmenej nervóznych sa považujú britskí (12 %), talianski (12 %), ruskí (10 %) a španielski (8 %) vodiči.

Najväčšie obavy z vedenia motorového vozidla v cudzine majú ruskí (54 %) a britskí nováčikovia (46 %). Naopak, najmenej sa obávajú mladí vodiči zo Švajčiarska (13 %), ďalej Rakúšania, Belgičania a Holanďania (všetci po 14 %). Možno to vysvetliť tým, že ide o menšie krajiny a nie je potrebné jazdiť ďaleko, aby sa človek ocitol za štátnou hranicou.

Medzery vo vodičskom výcviku

Takmer polovica (49 %) mladých vodičov uviedla, že počas autoškoly nenacvičovalo šoférovanie v noci, pretože väčšina lekcií sa udiala počas dňa.

Najmenej pripravení boli ruskí (76 %), českí (75 %) a tureckí (72 %) mladí vodiči, ktorí neprešli žiadnym výcvikom. Dáni a Nemci boli pripravení najlepšie. Len 6 % Dánov a 2 % Nemcov uviedli, že sa túto techniku nenaučili.

Z výskumu tiež vyplýva, že 47 % mladých vodičov sa počas výcviku nedozvedela nič o núdzovom manévrovaní. Najmenej pripravení sa cítili Česi (70 %), Nemci (60 %), Turci (59 %) a Francúzi (58 %). Títo vodiči prípadne uviedli, že to nebolo súčasťou ich výcviku.

Iba 14 % Britov a 20 % Dánov uviedlo, že neabsolvovalo výcvik šoférovania v núdzových situáciách.

O technikách riadenia s racionálnou spotrebou pohonných hmôt bolo poučených 54 % mladých vodičov. Iba 45 % vedelo, ako skontrolovať tlak v pneumatike, a len 20 % sa naučilo, ako sa vymieňa pneumatika s defektom.

Získať vodičský preukaz je relatívne ľahké - ale drahé

Napriek všetkých nedostatkom sa až 64 % mladých ľudí domnieva, že získať vodičský preukaz je v ich krajine relatívne jednoduché.

Rakúšania a Juhoafričania (37 %), ako aj Poliaci a Holanďania (33 %) sa domnievajú, že ak by dnes znovu skladali vodičské skúšky, neprospeli by.

Získať vodičský preukaz je v súčasnosti drahá záležitosť, s čím súhlasí 81 % respondentov, v Nemecku dokonca až 93 % a vo Francúzsku 92 %. Naopak, najmenej sa s týmto tvrdením stotožňujú Česi (64 %) a Rusi (61 %).

O prieskume

Celkovo sa prieskumu zúčastnilo 6 400 respondentov v rámci 400 rozhovorov v každej z týchto krajín: Rakúsko, Belgicko, Česká republika, Dánsko, Francúzsko, Nemecko, Taliansko, Holandsko, Poľsko, Rusko, Španielsko, Švédsko, Švajčiarsko, Južná Afrika, Turecko a Británia.

Prieskum obsahoval 20 otázok z piatich tém: vodičský výcvik, správanie sa na vozovke, zameranie životného štýlu, spoločenské zameranie, sezónna príprava a príprava na zimu.

Práca v teréne prebiehala od 23. júla do 17. augusta 2012. Rozhovory sa realizovali prostredníctvom internetu v miestnom jazyku danej krajiny. Respondenti museli vlastniť platný vodičský preukaz, museli byť starší ako 18 rokov a museli byť aktívni vodiči.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  2. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  3. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  4. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  5. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  6. Regeneračný spánok s ideálne podopretou chrbticou
  7. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  8. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  9. 15 otázok o separovaní. Minimálne na jednu nebudete vedieť odpovedať
  10. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto
  1. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  2. V BILLA pokračuje Doba slovenská
  3. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto
  4. Legislative intention - recodification of the corporate law
  5. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  6. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  7. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  8. Posledné dni nešťastnej Anny Boleynovej
  9. Čo všetko je potrebné vedieť o ochrane očí počas leta
  10. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 16 576
  2. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 12 498
  3. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 8 634
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 7 958
  5. Po Slovensku na motorke 6 786
  6. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 6 253
  7. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 5 534
  8. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 4 522
  9. Crème de la crème po slovensky 3 213
  10. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 2 933
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Szijjártó sa s poslancom stretol za chrbtom ministra Korčoka.


20. jún
Peter Tkačenko

Matoviča verejne podporí menej svojprávna časť poslaneckého klubu OĽaNO, ale inak je to jedno.


20. jún

Predstava, že Matovič presadzuje očkovanie, lebo si uvedomuje, čo je správne, je mimoriadne naivná.


Záverečná ďakovačka maďarských hráčov s fanúšikmi po remíze s Francúzskom.

V hlavnom meste Maďarska sa teoreticky môžu predstaviť aj Slováci.


Titanilla Bőd 5 h

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Golf Limited

V zvýhodnenej výbave Limited nechýba adaptívny tempomat ani cúvacia kamera.


18. jún
Nový emblém Dacia.

Kaki farba odkazuje na schopnosti v teréne, ale aj ekológiu.


17. jún
Najkrajší výhľad na Tatry ponúka čerpacia stanica Slovnaft na D1 v Štrbe.

Na cestovanie si vyčleňte aspoň štyri hodiny.


17. jún
Väčšina ponúka bohatú výbavu už v základe.

Ceny sa pohybujú od 15 do 25-tisíc eur.


16. jún