SME
Piatok, 10. júl, 2020 | Meniny má AmáliaKrížovkyKrížovky

Tretina mladých vodičov sa v bežných situáciách cíti neisto

Viac ako štvrtina mládeže je presvedčená, že ak by mala znova skladať vodičské skúšky, tak by neuspela. Takmer polovici opýtaných chýba výcvik základných zručností.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Goodyear)

Viac ako štvrtina mládeže je presvedčená, že ak by mala znova skladať vodičské skúšky, tak by neuspela. Až 49 % opýtaných uviedlo, že im chýba výcvik základných zručností, ako je napríklad riadenie v noci.

Vyplýva to z prieskumu spoločnosti IPSOS pre spoločnosť Goodyear EMEA.

Úlohou prieskumu v 16 krajinách (15 v Európe a 1 v Južnej Afrike) bolo sledovať správanie sa 6 400 vodičov mladších ako 25 rokov. Cieľom bolo preniknúť do ich myslenia a poskytnúť zaujímavý pohľad na správanie sa mladých vodičov na cestách.

Dobrý vodič cvičí svoj mozog

Uvedomovanie si zručností, ktoré sa naučili pri vodičskom výcviku riadi hipokampus nachádzajúci sa v spánkovom laloku mozgu. Ten zohráva veľkú úlohu pri krátkodobom uchovávaní informácií a pri priestorovej orientácii.

Mladí vodiči, ktorí si nikdy základné vodičské zručnosti neosvojili, alebo ich zabudli, nepochybne potrebujú udržiavací kurz, aby si osviežili pamäť a stali sa z nich sebaistejší vodiči. V skutočnosti sa ich však po získaní vodičského preukazu vráti späť do autoškoly len pár.

V autoškole neuspejú skôr ženy ako muži

Teoretickú časť testu absolvuje na prvýkrát 84 % mladých vodičov. Ženy sú ale menej úspešné ako muži (18 % oproti 14 %). V praktickej časti muselo opakovať skúšku 35 % žien a 28 % mužov.

Veľké rozdiely existujú aj medzi krajinami. Napríklad, v Turecku neuspeje v teoretickom teste na prvýkrát viac ako 54 % mladých Turkov. Najväčší neúspech v praktických vodičských skúškach zaznamenali Poliaci (59 %), nasledujú Belgičania (45 %) a Holanďania (43 %). Taliani a Nemci majú pritom len 5 % neúspešných.

Len málo mladých sa cíti isto pri parkovaní

Hoci 90 % mládeže absolvovalo výcvik, pri paralelnom parkovaní sa cítia stále neisto. Najneistejší mladí vodiči sú dánski (25 %), českí (23 %), poľskí (22 %) a rakúski (22 %).

Za najmenej nervóznych sa považujú britskí (12 %), talianski (12 %), ruskí (10 %) a španielski (8 %) vodiči.

Najväčšie obavy z vedenia motorového vozidla v cudzine majú ruskí (54 %) a britskí nováčikovia (46 %). Naopak, najmenej sa obávajú mladí vodiči zo Švajčiarska (13 %), ďalej Rakúšania, Belgičania a Holanďania (všetci po 14 %). Možno to vysvetliť tým, že ide o menšie krajiny a nie je potrebné jazdiť ďaleko, aby sa človek ocitol za štátnou hranicou.

Medzery vo vodičskom výcviku

Takmer polovica (49 %) mladých vodičov uviedla, že počas autoškoly nenacvičovalo šoférovanie v noci, pretože väčšina lekcií sa udiala počas dňa.

Najmenej pripravení boli ruskí (76 %), českí (75 %) a tureckí (72 %) mladí vodiči, ktorí neprešli žiadnym výcvikom. Dáni a Nemci boli pripravení najlepšie. Len 6 % Dánov a 2 % Nemcov uviedli, že sa túto techniku nenaučili.

Z výskumu tiež vyplýva, že 47 % mladých vodičov sa počas výcviku nedozvedela nič o núdzovom manévrovaní. Najmenej pripravení sa cítili Česi (70 %), Nemci (60 %), Turci (59 %) a Francúzi (58 %). Títo vodiči prípadne uviedli, že to nebolo súčasťou ich výcviku.

Iba 14 % Britov a 20 % Dánov uviedlo, že neabsolvovalo výcvik šoférovania v núdzových situáciách.

O technikách riadenia s racionálnou spotrebou pohonných hmôt bolo poučených 54 % mladých vodičov. Iba 45 % vedelo, ako skontrolovať tlak v pneumatike, a len 20 % sa naučilo, ako sa vymieňa pneumatika s defektom.

Získať vodičský preukaz je relatívne ľahké - ale drahé

Napriek všetkých nedostatkom sa až 64 % mladých ľudí domnieva, že získať vodičský preukaz je v ich krajine relatívne jednoduché.

Rakúšania a Juhoafričania (37 %), ako aj Poliaci a Holanďania (33 %) sa domnievajú, že ak by dnes znovu skladali vodičské skúšky, neprospeli by.

Získať vodičský preukaz je v súčasnosti drahá záležitosť, s čím súhlasí 81 % respondentov, v Nemecku dokonca až 93 % a vo Francúzsku 92 %. Naopak, najmenej sa s týmto tvrdením stotožňujú Česi (64 %) a Rusi (61 %).

O prieskume

Celkovo sa prieskumu zúčastnilo 6 400 respondentov v rámci 400 rozhovorov v každej z týchto krajín: Rakúsko, Belgicko, Česká republika, Dánsko, Francúzsko, Nemecko, Taliansko, Holandsko, Poľsko, Rusko, Španielsko, Švédsko, Švajčiarsko, Južná Afrika, Turecko a Británia.

Prieskum obsahoval 20 otázok z piatich tém: vodičský výcvik, správanie sa na vozovke, zameranie životného štýlu, spoločenské zameranie, sezónna príprava a príprava na zimu.

Práca v teréne prebiehala od 23. júla do 17. augusta 2012. Rozhovory sa realizovali prostredníctvom internetu v miestnom jazyku danej krajiny. Respondenti museli vlastniť platný vodičský preukaz, museli byť starší ako 18 rokov a museli byť aktívni vodiči.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako si správne vybrať akumulátorovú techniku?
  2. Rozdávajú sa dotácie na tepelné čerpadlá. Využite to, kým sa dá
  3. Skvelý program pre deti? Pomôže výzva Gesto pre rodičov
  4. Slovenskí študenti rozumejú financiám čoraz lepšie
  5. Turistický sprievodca: Cestujeme na obľúbenú Malorku
  6. Morské oko vzniklo pred miliónmi rokov
  7. Samsung „zdivočel“. Za nákup ponúka späť až 2 tisícky
  8. Krížovkársky magazín Lišiak opäť v denníku SME
  9. Ázii dali košom. Tieto bicykle sa celé vyrábajú na Slovensku
  10. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac
  1. Turistický sprievodca: Cestujeme na obľúbenú Malorku
  2. Slovenskí študenti rozumejú financiám čoraz lepšie
  3. Rozdávajú sa dotácie na tepelné čerpadlá. Využite to, kým sa dá
  4. Morské oko vzniklo pred miliónmi rokov
  5. Keď sa inšpiráciou stane samotné víno
  6. Nezávislý test autokamer TESTADO dal vysoké hodnocení 9.1! Komu?
  7. O2 poľudštilo svoju zákaznícku linku
  8. Samsung „zdivočel“. Za nákup ponúka späť až 2 tisícky
  9. Krížovkársky magazín Lišiak opäť v denníku SME
  10. Garmin pridáva technológiu solárneho dobíjania
  1. Ázii dali košom. Tieto bicykle sa celé vyrábajú na Slovensku 42 990
  2. Za päť rokov chce mať päť reštaurácií 16 128
  3. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 15 820
  4. Kedysi ovocie chutilo inak. Rozmanitosť sa zachovala na dedinách 14 547
  5. Zmenia sa Vysoké Tatry na lunapark? 14 380
  6. 15 miest v Grécku, na ktoré sú domáci najpyšnejší 12 504
  7. Ťažšie sa vám dýcha? Možno máte vlhký dom 12 112
  8. Magazín denníka SME: Leto v Čechách a na Morave 10 407
  9. Leto na Slovensku: Mimoriadny 48-stranový magazín týždenníkov MY 10 113
  10. Morské oko vzniklo pred miliónmi rokov 8 814
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Rozhovor

Andrej Kiska: Matovič ma pri Kollárovi sklamal (rozhovor)

Kiska chce za šéfku Za ľudí Remišovú.

Bývalý prezident a šéf strany Za ľudí Andrej Kiska
Podcast Dobré Ráno.
Bödör bude stíhaný väzobne.
Ilustračná fotografia.

Neprehliadnite tiež

Land Rover Defender 110
Toyota Corolla Cross

Seat sa rozhodol elektromobil el-Born posunúť značke Cupra

Na 260-kilometrový dojazd stačí pol hodina nabíjania.

Cupra el-Born
Audi Q5