BMW ďalej dopuje divíziu „i“, ktorá sa do budúcnosti povezie na elektrickú energiu. Výstava Los Angeles Auto Show bola svedkom predstavenia emotívnej verzie konceptu BMW i3 Coupé. Automobil s nulovými emisiami vznikol paralelne popri vývoji sériového elektromobilu BMW i.
BRATISLAVA. Trojdverový model uplatňuje dizajnový jazyk, vytvorený špeciálne pre BMW i. Telo dizajnovo výrazného automobilu z karbónových vlákien, so splývajúcou líniou strechy zvýrazňuje aerodynamiku vozidla. V interiéri nechýba priestrannosť kombinovaná s exkluzívnymi, samostatnými zadnými sedadlami.
BMW i3 Concept Coupé je zamerané na dynamiku, dosiahnuteľnú elektrickým pohonom BMW eDrive. BMW i3 Concept, aj Coupé využíva elektromotor z vlastného vývoja. Disponuje maximálnym výkonom 125 kW (170 k) a najvyšším krútiacim momentom 250 Nm. Agregátu sekunduje jednostupňová prevodovka a pohon zadnej nápravy. Elektromotor čerpá energiu z článkov typu lithium-ion, uložených pod podlahou.
Priestor pre pasažierov vytvára tzv. Life modul, vyrobený z plastu spevneného uhlíkovými vláknami. Horizontálnym členením je modul Life položený nad modulom Drive, ktorý ukrýva samotný pohon, podvozok a uskladnenie energie.
Koncept BMW i3 je dlhý takmer štyri metre. Šírka 1 768 mm a výška 1 555 mm zdôrazňuje proporcie vozidla. Rázvor voči existujúcej i3 sa nezmenil a ostáva na 2 570 mm. Špecifický spôsob konštrukcie kabíny umožnil vytvoriť automobil bez použitia B-stĺpikov.
Úlohu podčiarknuť športový charakter vozidla, dostali 20-palcové disky kolies s dvojitými lúčmi, v kontraste s pneumatikami s nízkym valivým odporom - 155/60 R20 vpredu a 175/55 R20 vzadu.
BMW i3 Concept Coupé je v kabíne vybavené modernými viacúčelovými displejmi. Navigačný systém je prepojený s vonkajším svetom pomocou BMW i ConnectedDrive.
Funkciu prístrojového panelu dostala obrazovka s uhlopriečkou 16,5 cm, umiestnená na stĺpiku riadenia. Druhý displej v strede palubnej dosky umiestnený v rovnakej výške, je využívaný na zobrazenie funkcií navigačného systému, vrátane služieb BMW i ConnectedDrive.
Dojazd vozidla s čisto elektrickým pohonom výrazne závisí od štýlu jazdy, tak ako u všetkých automobilov. Ovládač jazdného režimu ponúka tri voľby: COMFORT, ECO PRO a ECO PRO+. Dojazd najefektívnejšie predlžuje režim ECO PRO+. Zmení nielen reakciu akcelerátora, ale obmedzí i maximálnu rýchlosť na 90 km/h. Funkcie komfortu sú potlačené na druhú koľaj a bežia len minimálne, alebo sú vypnuté úplne.
Pohon BMW eDrive je navrhnutý tak, aby vozidlo prešlo približne 160 km na jedno nabitie batérií. Navigačný systém a služby BMW i ConnectedDrive zohľadnia aktivity komfortných funkcií a zvolený jazdný režim. Do úvahy zoberie aj charakter trasy a aktuálnu dopravnú situáciu. Systém vďaka tomu dokáže odhadnúť vyššiu spotrebu energie pri blížiacom sa stúpaní, semaforoch, alebo zápchach.
Navigáciou vo vozidle to však nekončí. Dostupná je aj funkcia pešej navigácie, ktorá je súčasťou aplikácie BMW i. Cieľ zadaný do navigácie vo vozidle, je automaticky prenesený aj do BMW aplikácie v inteligentnom telefóne.
Medzi zaujímavé a reálne novinky patrí i integrácia služby DriveNow – ParkNow, ktorá bola uvedená v Nemecku a od septembra tohto roka je dostupná aj v San Franciscu. Online služba umožňuje včasnú rezerváciu voľného parkovacieho miesta aplikáciou v smartfóne, v spojení s navigačným systémom.
Sme zvedaví, ako sa podpíše rok 2013 na realite konceptu. Hračkám budúcnosti však rozhodne fandíme. Škoda, že na Slovensku sú v cestnej doprave hudbou budúcnosti veci, ktoré v iných štátoch existujú už dnes.