SME
Nedeľa, 22. máj, 2022 | Meniny má Júlia, Juliána

Poisťovňa nechce platiť za auto s vypnutým motorom a otvorenými dverami

Ak narazíte do auta s otvorenými dverami a druhý vodič si prizná chybu, nespoliehajte sa na to, že vám jeho poisťovňa preplatí škodu.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Adam: "Na parkovisku pred obchodným domom sa mi stala nehoda. Pri parkovaní vedľa stojace auto náhle otvorilo predné dvere vodiča a ja som predným nárazníkom narazil do dverí. Išiel som zotrvačnosťou, najviac 15 km/h. Majiteľ druhého auta nemal žiadne poškodenie, tak sme sa dohodli, že moja oprava pôjde z jeho poistky.

Všetko bolo vybavené. Likvidátor došiel za pár dní na miesto, kde sme autá odfotili, podpísali sme papiere a všetko potrebné vybavili bez zbytočných rečí a naťahovačiek. Auto som dal na vlastné náklady opraviť, stálo to cca 800 € a faktúru nechal preplatiť poisťovni.

Tá mi po 5 mesiacoch oznámila, že auto, do ktorého som narazil, nemalo naštartovaný motor, teda podľa ich názoru nebolo v prevádzke, a preto nevidia dôvod a ani priestor na to, aby mi poistnú udalosť, teda faktúru preplatili. Na vlastnú päsť som im napísal odvolanie s tým, že auto podľa môjho názoru a aj podľa jedného súdu je auto v prevádzke aj vtedy, keď sa doň nastupuje alebo vystupuje.

Čo mám spraviť? Na odvolanie vôbec nereagovali."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Vodiči sa na vinníkovi dohodli. Bez dôkladného preskúmania okolností sa nedá jednoznačne povedať, či je vinník ten, kto otváral dvere, alebo ten, kto vchádzal na parkovacie miesto.

To, kto spôsobil vinu, ale v tomto prípade nie je dôležité. Poisťovňa v podstate akceptovala, že vinníkom je ten, kto otváral dvere. Proti vyplateniu náhrady škody totiž argumentovala nenaštartovaným motorom vozidla s otvorenými dverami.

Ak by nepovažovala za vinníka vodiča auta s otvorenými dverami, vyplateniu náhrady škody by sa pravdepodobne bránila týmto predpisom:

"Ak poistná zmluva neustanovuje inak, poisťovateľ nenahradí za poisteného škodu, ak ide o zodpovednosť za škodu, ktorú utrpel vodič motorového vozidla, ktorého prevádzkou bola škoda spôsobená."

SkryťVypnúť reklamu

Poisťovňa nemusí považovať otvorenie dverí za prevádzku vozidla

V prípade, že sa zrazia dve autá, poisťovňa v rámci povinného zmluvného poistenia zvyčajne nahradí škodu za vinníka poškodenému. "Poistenie zodpovednosti sa vzťahuje na každého, kto zodpovedá za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla uvedeného v poistnej zmluve," dopĺňa zákon.

V Adamovom prípade sa obaja vodiči dohodli na tom, kto je vinný. Bola ale škoda spôsobená prevádzkou vozidla, ktorého vodič otváral dvere? Je otváranie dverí prevádzka vozidla?

Neexistuje jednoznačná odpoveď. Možno v poistných podmienkach nájdete definíciu toho, čo je prevádzkovaním vozidla. Zákony to však nedefinujú. Preto si poisťovňa môže vyložiť prevádzkovanie vozidla tak, ako o tom napísal Adam.

SkryťVypnúť reklamu

Aj keď súdy v podobných prípadoch rozhodli, že aj otváranie dverí na zaparkovanom aute je prevádzkovaním vozidla, na Adamovu skúsenosť sa to nevzťahuje. U nás posudzujú súdy každý prípad samostatne bez ohľadu na to, ako rozhodli v podobných prípadoch iné súdy. Môžu sa rozhodnutiami iných súdov inšpirovať, alebo viesť, ale nemusia.

Adam by musel súd presvedčiť

Jediná možnosť, ako by si Adam mohol vymôcť škodu od poisťovne prípadne od vinníka havárie, je obrátiť sa na súd. Tam by ale musel dokázať, že ho poškodili tým, že mu nepreplatili škodu. Musel by presvedčiť súd, že prevádzkovaním vozidla je aj otváranie jeho dverí.

Myslíme si, že aj vystupovanie z auta, ktoré práve zaparkovalo, je prevádzkovaním vozidla. Nie je podstatné, či malo alebo nemalo zapnutý motor.

SkryťVypnúť reklamu

Nastúpenie vodiča do vozidla alebo vystúpenie z neho a s tým súvisiace otvorenie dverí je z nášho pohľadu nevyhnutnou súčasťou prevádzky vozidla a nie prípravou na jeho prevádzku.

Zákon o cestnej premávke podľa nášho názoru považuje za prevádzkovanie vozidla aj zastavenie. Počas neho totiž sa vozidlo používa na nastupovanie, vystupovanie, nakladanie tovaru alebo jeho vykladanie. Pri zastavení môže byť motor vozidla vypnutý.

Poisťovňa má lehotu 3 mesiace

Poisťovňa, od ktorej Adam žiadal preplatenie škody, urobila chybu. Podľa zákona je povinná do troch mesiacov informovať poškodeného o výsledku prešetrovania havárie. Adam ale napísal, že poisťovňa sa mu ozvala až po piatich mesiacoch.

Adam by ešte mohol teoreticky požiadať o preplatenie náhrady škody v rámci havarijnej poistky. Dôležité ale je, aké má dohodnuté poistné podmienky.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  2. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  3. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  4. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  5. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  6. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  7. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  8. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  1. Prečo potrebujeme udržateľné riešenia v oblasti mobility?
  2. Gestačný diabetes mellitus
  3. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  4. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  5. Do finále McDonald´s Cupu sa prebojovalo mužstvo z Víťaza
  6. Garmin vyrobil cykloradar Varia RCT715 s bezpečnostnou kamerou
  7. Obľúbená pracovná agentúra Work Service nezmizla
  8. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov. Už zajtra
  1. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 6 710
  2. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 4 504
  3. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 4 108
  4. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 2 743
  5. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami 2 058
  6. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 412
  7. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im 1 401
  8. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja 1 014
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Online kúpite už aj českú a slovinskú známku.


17. jan
Peugeot 308

Väčší benzínový motor mu však chýba v ponuke.


18. máj
Lada Granta

Autá budú bez airbagov.


a 1 ďalší 17. máj
Lexus ES 300h

Výkon je dostatočný, no zrýchlením nenadchne.


17. máj

Blogy SME

  1. Soňa Bulbeck: Na Východe, kde nič nie je...
  2. Ján Škerko: Úvahy o Ukrajine
  3. Tomáš Dérer: Len neeskalovať napätie?
  4. Marián Kozák: Stretnutie s terapeutickými psíkmi počas Župních dní 2022 v Košiciach
  5. Roman Daniel Baranek: Varíme s Medveďom - Špaldová varená kysnutá knedľa
  6. Michal Legíň: Cesta hrdinov SNP 2021 - 8.časť
  7. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  8. Peter Biščo: Strana Smer zameraná na premiestňovanie obsahu štátnej kasy a eurofondov do svojich vreciek nemá virtuálnu adresu.
  1. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 11 247
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 10 188
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 270
  4. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 5 436
  5. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 3 789
  6. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 3 592
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 3 052
  8. EQUUS: Inovácie v lesnom hospodárstve prichádzajú aj zo Slovenska. V čom sme najlepší? 2 082
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  2. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  3. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  5. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  6. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  7. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  8. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
SkryťZatvoriť reklamu