Umožní pripojenie elektromotora aj v priebehu radenia jednotlivých stupňov a elektrickú jazdu do rýchlosti 150 km/h.
BRATISLAVA. Britská spoločnosť Xtrac, ktorá sa špecializuje sa na vývoj a výrobu prevodoviek a hnacieho ústrojenstva a je dodávateľom pre viacero tímov F1 a super-športových značiek, predstavila nový typ prevodovky.
Firma tvrdí, že nové prevodové ústrojenstvo nazvané ako „hybridizovaná automatická prevodovka“ pomôže k revolúcii vysoko výkonných automobilov.
Spoločnosť uvádza, že použitie novej prevodovky v luxusných sedanoch a športových vozidlách, zabezpečí splnenie emisných noriem platných až po roku 2020 a výrazne zníži spotrebu paliva.
Elektromotor pomôže vozidlu aj na diaľnici
Kľúčom k úspechu novej technológie je integrácia elektromotora v prevodovke, ktorý umožní vozidlu pohybovať sa rýchlosťou až do 150 km/h na elektrickú energiu.
Sedemstupňová prevodovka disponuje viacerými jazdnými režimami. Umožňuje jazdu výhradne spaľovacím motorom, čisto elektrický mód a ich kombináciu. Nové ústrojenstvo disponuje maximálny pomerom prevodu 6:1.
Mohlo by sa zdať, že prevodovka neprináša nič prevratné. Hybridná prevodovka však umožňuje použitie elektrického motora až do štvrtého prevodového stupňa v priebehu akcelerácie.
V prípade konštantnej jazdy, kedy spaľovací motor pracuje na nízkych otáčkach, môže elektromotor poskytnúť svoj krútiaci moment na všetkých prevodových stupňoch.
Pripojenie „elektrického“ krútiaceho momentu je možné aj počas zmeny jednotlivých prevodových stupňov, kedy klasická automatická prevodovka uvoľní na okamih prenos krútiaceho momentu na kolesá. Radenie prevodových stupňov je tak preklenuté a jazda by mala byť dokonale plynulá so sústavným ťahom.
Samozrejme, moderné dvojspojkové prevodovky trpia stratou ťahu len minimálne. Odpoveďou spoločnosti Xtrac je, že ich nová hybridná prevodovka je oveľa ľahšia s menším počtom pohyblivých dielov a efektívnejšia.
Briti predstavia novú prevodovku v Berlíne
Schopnosť prevádzať krútiaci moment na kolesá nie je závislá na spaľovacom motore. Znižuje množstvo energie, ktorú musí vstrebať hlavná spojka. Môže byť teda menšia, ako spojka v klasickej automatickej prevodovke.
Hybridizovaná automatická prevodovka je schopná pracovať s krútiacim momentom 800 až 1000 Nm, v závislosti na hmotnosti vozidla a konkrétnej aplikácie.
Britská spoločnosť plánuje predviesť svoju novinku na Medzinárodnom sympóziu a výstave CTi v Berlíne od 3. decembra.