Slováci tankujú čoraz menej benzínov

Pokles predaja pohonných látok pokračuje aj v tomto roku. V rafinériách sa tvoria prebytky benzínov.

(Zdroj: Natankuj.sme.sk)

Pokles predaja pohonných látok na Slovensku pokračuje aj v tomto roku. Najmä o benzíny prestávajú mať motoristi záujem. Ich predaj v tomto roku klesol medziročne o 8 %.

Vyplýva to z mesačných štatistík predaja pohonných látok podľa Slovenskej asociácie petrolejárskeho priemyslu a obchodu (SAPPO).

Ešte v roku 2006 sa predalo mierne viac benzínov ako nafty, približne v pomere 1:1. V tomto roku sa predalo takmer dvakrát toľko nafty ako benzínov.

Prvých 10 mesiacov roku Benzíny

(mil. litrov)
Nafta

(mil. litrov)

Všetky PHM
(mil. litrov)

2006 563,9 551,1 1 133,8
2007 549,1 597,6 1 164,7
2008 592,5 683,5 1 295,1
2009 546,4 620,0 1 185,4
2010 544,0 758,4 1 323,5
2011 504,5 772,5 1 298,6
2012 463,4 763,4 1 250,7

V súvislosti s poklesom predaja benzínu povedal pre Pravdu generálny riaditeľ Slovnaftu, Oskár Világi, že sa v rafinériách tvoria prebytky benzínov. Predpokladá, že už počas budúceho roku budeme na komoditných burzách vidieť viac mesiacov, keď ceny benzínu budú lacnejšie, ako ceny nafty.

Už dnes sú na svetových trhoch ceny benzínov približne tak vysoké ako ceny nafty. To, že benzíny sú na Slovensku drahšie ako nafta, spôsobuje rozdielne daňové zaťaženie. Nemožno teda očakávať, že sa cena najpredávanejšieho benzínu a nafty na čerpacích staniciach čoskoro vyrovná.

Predáva sa najmenej benzínov za 6 rokov

Predaj pohonných látok v tomto roku (od januára do konca októbra) klesol medziročne o 3,7 %. Celkovo sa za prvých 10 mesiacov v roku predalo o 50 miliónov litrov pohonných látok menej, ako v rovnakom období roku 2011. Najväčší vplyv na to má pokles predaja benzínov.

Od roku 2006, kedy sme začali sledovať predaj pohonných látok na Slovensku, sa ešte nestalo, aby sa za prvých 10 mesiacov predalo menej ako 500 miliónov litrov benzínov.

Október tohto roku bol pritom pre predaj benzínu 95 Natural najhorší zo všetkých sledovaných mesiacov. V tomto mesiaci totiž klesol predaj najpredávanejšieho benzínu 95 Natural medziročne až o 12 %. Od marca 2011 sa pritom každý mesiac predá menej tohto benzínu ako v rovnakom mesiace predchádzajúceho roku.

Napriek vysokým cenám nafty jej predaj zásadne neklesol. V tomto roku len o jedno percento. Tento rok bol z hľadiska predaja nafty zatiaľ druhým najlepším v histórii Slovenska. Predovšetkým tranzitná nákladná doprava udržiava predaj nafty na rekordne vysokých úrovniach.

graf04.jpg

Príčiny poklesu predaja benzínov

Rekordne vysoké ceny pohonných látok spôsobujú, že motoristi pri výbere vozidiel preferujú vozidlá na naftový pohon. A keď si vyberajú autá na benzín, tak s nižšou spotrebou.

Najmä s poklesom predaja benzínov súvisí efektívnejšie využívanie vozidiel vodičmi. Buď najazdia menej kilometrov, alebo sa snažia, aby pri pracovných cestách nejazdili autá len s jedným alebo dvomi ľuďmi.

Palivová turistika však veľkú úlohu na poklese predaja pohonných látok na Slovensku nezohráva. Rozdiely v cenách v porovnaní so zahraničím nie sú tak výrazné, aby to nútilo ľudí tankovať výhradne v cudzine. V celej Európe sú totiž ceny palív vysoké a vývoj cien je vo všetkých krajinách podobný.

V minulosti sa palivová turistika prejavila v čase, keď rozdiely v cenách pohonných látok na Slovensku a v okolitých krajinách dosahovala trojnásobok dnešných rozdielov v cenách. Napriek výraznejšiemu nákupu benzínov a nafty v okolitých štátoch sa vtedy na Slovensku predávalo približne o 15 % viac benzínov, ako dnes.

Viac o tom, ako ďaleko sa oplatí zájsť do okolitých štátov EÚ po pohonné látky, sa dozviete v článku V Únii znovu klesajú ceny pohonných látok.

Pokles predaja pohonných látok neznamená nižšie príjmy

Podľa našich prepočtov, pokles predaja a vyššie ceny pohonných látok spôsobili, že za predaj benzínov sa v tomto roku vybralo približne toľko peňazí, ako za prvých 10 mesiacov v minulom roku. Za naftu sa vyzbieralo o 5,4 % viac peňazí, ako v minulom roku.

Kým predajcom pohonných látok zostalo na náklady a zisk mierne viac peňazí z predaja benzínov (o 4,8 %) a nafty (o 9 %) v porovnaní s minulým rokom, štát získal z predaja nafty približne toľko, čo minulý rok. Za predaj benzínov sme na daniach odviedli v tomto roku približne o 4,8 % menej ako za prvých 10 mesiacov minulého roka.

Výpočty sledujú obdobie prvých 10 mesiacov tohto a minulého roku a sú založené na množstve predaných pohonných látok podľa SAPPO a na priemerných mesačných cenách pohonných látok na Slovensku vytvorených na základe databázy cien pohonných látok Natankuj.sme.sk.

graf05.jpg

Vývoj cien pohonných látok na Slovensku v tomto roku

Tento rok sa dá z hľadiska vývoja cien pohonných látok rozdeliť na štyri časti. V prvej a tretej štvrtine roka ceny výlučne rástli. Vždy to vyvrcholilo dosiahnutím rekordných úrovní. Druhá a štvrtá štvrtina roka pre ceny benzínov a nafty znamená iba pokles.

Aktuálne sú benzíny v porovnaní so začiatkom roku drahšie približne o 5,5 centu za liter. Nafta je drahšia o 4 centy za liter.

Vysoké ceny negatívne vyhodnotili aj niektoré siete čerpacích staníc na Slovensku. Zaznamenali sme najmä na čerpacích staniciach spoločností Lukoil, Jurky, Shell a Agip úpravu cien benzínov smerom nadol.

Prudký pokles cien prekvapil najmä na pumpách Shellu. Táto sieť sa totiž dlhodobo objavuje v rebríčkoch cien pohonných látok medzi najdrahšími čerpacími stanicami. V tomto štvrťroku sa počas jedného týždňa znížili ceny benzínov na "šelkách" aj o 10 centov za liter, čím sa z najdrahších púmp stali v podstate najlacnejšie v okolí.

Viac o aktuálnych cenách pohonných látok na Slovensku nájdete v databáze Natankuj.sme.sk na adrese: http://auto.sme.sk/natankuj/

Na nasledujúcom grafe uvidíte vývoj priemerných cien benzínu 95 Natural a nafty na Slovensku v tomto roku:

graf06.jpg

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 7 463
  2. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 6 930
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 653
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 462
  5. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 2 101
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 092
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 1 752
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 625
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 170
  10. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa 762

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

OĽaNO nie je iba Matovič, hovorí jeho líder. Uvažuje, že sa stiahne z politiky

Líder OĽaNO Igor Matovič pre SME hovorí, že sa mu stalo niečo závažné.

KOMENTÁRE

(Ne)obyčajný človek Igor Matovič

Lídra Obyčajných ľudí šikanuje koalícia, no sám zo seba robí ľahký terč.

KOMENTÁRE

Ako sa žije v kraji, kde bane miznú

Vnímajú ich ako náletové buriny, ktoré sa uchytili v pustnúcom kraji.

DOMOV

Čo hovoria na vývoj v Poľsku Fico, Šebej či Švecová

Poľská vláda zasahuje do nezávislosti ústavného súdu.

Neprehliadnite tiež

Nemecko zachráni dieselové autá za 2 miliardy eur

Existujúce autá dostanú aktualizáciu softvéru.

Aktivisti: Kolóne na D1 mohli zabrániť kolektory

Medzi Bratislavou a Trnavou sú ohrozené životy i majetky ľudí.