Slováci tankujú čoraz menej benzínov

Pokles predaja pohonných látok pokračuje aj v tomto roku. V rafinériách sa tvoria prebytky benzínov.

(Zdroj: Natankuj.sme.sk)

Pokles predaja pohonných látok na Slovensku pokračuje aj v tomto roku. Najmä o benzíny prestávajú mať motoristi záujem. Ich predaj v tomto roku klesol medziročne o 8 %.

Vyplýva to z mesačných štatistík predaja pohonných látok podľa Slovenskej asociácie petrolejárskeho priemyslu a obchodu (SAPPO).

Ešte v roku 2006 sa predalo mierne viac benzínov ako nafty, približne v pomere 1:1. V tomto roku sa predalo takmer dvakrát toľko nafty ako benzínov.

Prvých 10 mesiacov roku Benzíny

(mil. litrov)
Nafta

(mil. litrov)

Všetky PHM
(mil. litrov)

2006 563,9 551,1 1 133,8
2007 549,1 597,6 1 164,7
2008 592,5 683,5 1 295,1
2009 546,4 620,0 1 185,4
2010 544,0 758,4 1 323,5
2011 504,5 772,5 1 298,6
2012 463,4 763,4 1 250,7

V súvislosti s poklesom predaja benzínu povedal pre Pravdu generálny riaditeľ Slovnaftu, Oskár Világi, že sa v rafinériách tvoria prebytky benzínov. Predpokladá, že už počas budúceho roku budeme na komoditných burzách vidieť viac mesiacov, keď ceny benzínu budú lacnejšie, ako ceny nafty.

Už dnes sú na svetových trhoch ceny benzínov približne tak vysoké ako ceny nafty. To, že benzíny sú na Slovensku drahšie ako nafta, spôsobuje rozdielne daňové zaťaženie. Nemožno teda očakávať, že sa cena najpredávanejšieho benzínu a nafty na čerpacích staniciach čoskoro vyrovná.

Predáva sa najmenej benzínov za 6 rokov

Predaj pohonných látok v tomto roku (od januára do konca októbra) klesol medziročne o 3,7 %. Celkovo sa za prvých 10 mesiacov v roku predalo o 50 miliónov litrov pohonných látok menej, ako v rovnakom období roku 2011. Najväčší vplyv na to má pokles predaja benzínov.

Od roku 2006, kedy sme začali sledovať predaj pohonných látok na Slovensku, sa ešte nestalo, aby sa za prvých 10 mesiacov predalo menej ako 500 miliónov litrov benzínov.

Október tohto roku bol pritom pre predaj benzínu 95 Natural najhorší zo všetkých sledovaných mesiacov. V tomto mesiaci totiž klesol predaj najpredávanejšieho benzínu 95 Natural medziročne až o 12 %. Od marca 2011 sa pritom každý mesiac predá menej tohto benzínu ako v rovnakom mesiace predchádzajúceho roku.

Napriek vysokým cenám nafty jej predaj zásadne neklesol. V tomto roku len o jedno percento. Tento rok bol z hľadiska predaja nafty zatiaľ druhým najlepším v histórii Slovenska. Predovšetkým tranzitná nákladná doprava udržiava predaj nafty na rekordne vysokých úrovniach.

graf04.jpg

Príčiny poklesu predaja benzínov

Rekordne vysoké ceny pohonných látok spôsobujú, že motoristi pri výbere vozidiel preferujú vozidlá na naftový pohon. A keď si vyberajú autá na benzín, tak s nižšou spotrebou.

Najmä s poklesom predaja benzínov súvisí efektívnejšie využívanie vozidiel vodičmi. Buď najazdia menej kilometrov, alebo sa snažia, aby pri pracovných cestách nejazdili autá len s jedným alebo dvomi ľuďmi.

Palivová turistika však veľkú úlohu na poklese predaja pohonných látok na Slovensku nezohráva. Rozdiely v cenách v porovnaní so zahraničím nie sú tak výrazné, aby to nútilo ľudí tankovať výhradne v cudzine. V celej Európe sú totiž ceny palív vysoké a vývoj cien je vo všetkých krajinách podobný.

V minulosti sa palivová turistika prejavila v čase, keď rozdiely v cenách pohonných látok na Slovensku a v okolitých krajinách dosahovala trojnásobok dnešných rozdielov v cenách. Napriek výraznejšiemu nákupu benzínov a nafty v okolitých štátoch sa vtedy na Slovensku predávalo približne o 15 % viac benzínov, ako dnes.

Viac o tom, ako ďaleko sa oplatí zájsť do okolitých štátov EÚ po pohonné látky, sa dozviete v článku V Únii znovu klesajú ceny pohonných látok.

Pokles predaja pohonných látok neznamená nižšie príjmy

Podľa našich prepočtov, pokles predaja a vyššie ceny pohonných látok spôsobili, že za predaj benzínov sa v tomto roku vybralo približne toľko peňazí, ako za prvých 10 mesiacov v minulom roku. Za naftu sa vyzbieralo o 5,4 % viac peňazí, ako v minulom roku.

Kým predajcom pohonných látok zostalo na náklady a zisk mierne viac peňazí z predaja benzínov (o 4,8 %) a nafty (o 9 %) v porovnaní s minulým rokom, štát získal z predaja nafty približne toľko, čo minulý rok. Za predaj benzínov sme na daniach odviedli v tomto roku približne o 4,8 % menej ako za prvých 10 mesiacov minulého roka.

Výpočty sledujú obdobie prvých 10 mesiacov tohto a minulého roku a sú založené na množstve predaných pohonných látok podľa SAPPO a na priemerných mesačných cenách pohonných látok na Slovensku vytvorených na základe databázy cien pohonných látok Natankuj.sme.sk.

graf05.jpg

Vývoj cien pohonných látok na Slovensku v tomto roku

Tento rok sa dá z hľadiska vývoja cien pohonných látok rozdeliť na štyri časti. V prvej a tretej štvrtine roka ceny výlučne rástli. Vždy to vyvrcholilo dosiahnutím rekordných úrovní. Druhá a štvrtá štvrtina roka pre ceny benzínov a nafty znamená iba pokles.

Aktuálne sú benzíny v porovnaní so začiatkom roku drahšie približne o 5,5 centu za liter. Nafta je drahšia o 4 centy za liter.

Vysoké ceny negatívne vyhodnotili aj niektoré siete čerpacích staníc na Slovensku. Zaznamenali sme najmä na čerpacích staniciach spoločností Lukoil, Jurky, Shell a Agip úpravu cien benzínov smerom nadol.

Prudký pokles cien prekvapil najmä na pumpách Shellu. Táto sieť sa totiž dlhodobo objavuje v rebríčkoch cien pohonných látok medzi najdrahšími čerpacími stanicami. V tomto štvrťroku sa počas jedného týždňa znížili ceny benzínov na "šelkách" aj o 10 centov za liter, čím sa z najdrahších púmp stali v podstate najlacnejšie v okolí.

Viac o aktuálnych cenách pohonných látok na Slovensku nájdete v databáze Natankuj.sme.sk na adrese: http://auto.sme.sk/natankuj/

Na nasledujúcom grafe uvidíte vývoj priemerných cien benzínu 95 Natural a nafty na Slovensku v tomto roku:

graf06.jpg

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  2. Ako na refinancovanie hypotéky
  3. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  4. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  5. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  6. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  7. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  8. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  9. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  10. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  1. Štýlové osvetlenie do obývačky: Rozhoduje i to, ako žijete
  2. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  3. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  4. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  5. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  6. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  7. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  8. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  10. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 12 957
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 5 105
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 2 760
  4. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej 1 912
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 1 894
  6. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 1 355
  7. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra 1 165
  8. Ako na refinancovanie hypotéky 920
  9. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu 594
  10. Splnený sen 593

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Strašifták, Buzik, Čačurák. Ako sa žije ľuďom s netradičným priezviskom?

Hanlivé priezvisko úrad zmení za tri eurá, inak to stojí stovku.

DOMOV

Odišiel milionár, ktorý nechal hovoriť iných

Príbeh Petra Vajdu je úzko spätý s novinami.

KULTÚRA

Belgické rádio a minca medzi polkami zadku. Ako Suchet oživil svojho Poirota

Najťažší bol posledný deň nakrúcania.

KOMENTÁRE

Česi sa uvideli v zrkadle menom Babiš

České voľby ukázal nedôveru v politické strany.

Neprehliadnite tiež

Prešli sme sa pohrebiskom klasických áut uprostred švédskej prírody

Vraky sú dnes spomienkou na majiteľa aj domovom lesných zvierat.

Nové Audi A7 Sportback dostane ku všetkým motorom hybrid

Predaj odštartuje so šesťvalcovým motorom 3,0 TFSI.

Takmer tretina nových áut nemá rezervné koleso

Pri defekte sa musia vodiči spoliehať na lepiacu sadu.