SME
Streda, 17. august, 2022 | Meniny má Milica

Prvá jazda: Toyota Auris výrazne zmenila charakter a dostala nový motor

Auris si zachoval pre automobilku Toyota príznačné racio v novej interpretácii. Prichádza so širokou ponukou pohonov a jazdí veľmi precízne.

Toyota má tretinové plány, pretože tretina predaných Aurisov ba mala pripadnúť na hybrid, tretina na benzín a tá ostatná na diesel. Dva benzínové motory, dva diesele a hybrid tvoria široké spektrum pohonov.Toyota má tretinové plány, pretože tretina predaných Aurisov ba mala pripadnúť na hybrid, tretina na benzín a tá ostatná na diesel. Dva benzínové motory, dva diesele a hybrid tvoria široké spektrum pohonov. (Zdroj: Toyota)

Navigácia je v križovatkách trochu ospalá a dizajn zadnej časti nekorešponduje s predkom. Verzia s novým motorom 1,6 Valvematic zrejme poriadne podkúri konkurencii.

CASCAIS, LISABON. V dnešnej dobe chudobnej na veľké skoky medzi jednotlivými generáciami áut pôsobí nový Auris ako čerstvý vietor. Po veľmi praktickej a nevýraznej prvej generácii by asi akákoľvek zmena vynikla, preto to má novinka z istého pohľadu pomerne jednoduché.

Toyota novým Aurisom netradične polarizuje. Už len karoséria nižšia o 5,5 centimetra oproti predchodcovi dokáže ľudí rozdeliť na štyri tábory. Jedným sa páči ako celok, druhým vyslovenie nie a skupina priaznivcov sa delí ešte na dve, lebo jedna akceptuje len predok a druhá iba zadok.

Taliani by vedeli kreovať kompaktné auto ucelenejších tvarov než Toyota, lenže spomenutí južania nikdy nepostavili vozidlo, z ktorého by sa po celom svete predalo 39 miliónov kusov ako z Corolly.

Auris s novou tvárou dostal úplne nový motor. Tichý a pružný štvorvalec 1,6 Valvematic nahráva skutočnosti, že na Slovensku sa predalo 70 percent všetkých Aurisov s benzínovým motorom. Ostávajúcich 30 percent si rozdelili hybrid a diesel. Uvádzacie ceny vraj platia do marca budúceho roka.

Priamo za volantom hybridnej aj benzínovej verzie s nový štvorvalcom 1,6 Valvematic som zámer konfrontoval so skutočnosťou.

To všetko až po úvodnej hádke s kolegami, či je Auris pekný alebo nie. Osobne nepadám z dizajnu na zadok, hodnotím ho ako zaujímavý a na pomery Toyoty odvážny.

Aurisu vylepšili aerodynamiku

Každá automobilka si nachádza svoje prvenstvá medzi konkurenciou a Toyota nezaostáva, lebo o Aurise tvrdí, že má najlepšiu aerodynamiku v triede a výškou patrí medzi najnižšie.

Pre aerodynamiku urobila automobilka veľa a okrem zníženia podvozka o centimeter riešila tiež prúdenie vzduchu pod autom. Subjektívne som po prečítaní teórie čakal menej aerodynamického šumu pri bočných oknách predných dverí v diaľničnej rýchlosti.

Možno tento detail vynikol práve kvôli celkovému zníženiu hluku aj od podvozka, pretože jazda ako taká je na míle vzdialená predchádzajúcej generácii.

Okrem priaznivejšej ceny sa môže hybrid rovnať s konkurenciou aj štandardným batožinovým priestorom, ktorý neobmedzujú batérie. Má objem 360 litrov a dvojité dno.

V prvom rade podvozok podstatne lepšie filtruje nerovnosti, neprenáša hluk do karosérie a následne je lepšie odhlučnený benzínový motor už aj v hybridnej verzii.

Karoséria vykazuje pocitovo vyššiu tuhosť a precízne vypracovanie, znateľné už pri zatváraní dverí. Rovnako interiér novej koncepcie pôsobí o triedu lepšie.

Model

Toyota Auris

Volkswagen Golf

Ford Focus

Hyundai i30

Rázvor (mm)

2600

2637

2648

2650

Dĺžka (mm)

4275

4255

4358

4300

Šírka (mm)

1760

1790

1823

1780

Výška (mm)

1460

1452

1484

1470

Objem kufra (l)

360

380

316

378

Návrat ku klasike posunul vpred

Kolmá prístrojová doska tiež polarizuje svojím vzhľadom a vyhotovením. Oproti prvej generácii je to skok k lepšiemu v materiáloch a odkladacích priestoroch medzi prednými sedadlami.

Niekomu príde kokpit ako zo starej školy, mne pripomína Toyotu GT86 a sadne mi ako uliaty. Konečne sú preč tvary prístrojových dosiek ako z minivanov a vraciame sa ku kolmej klasike, ktorej sa ešte ako tak drží BMW.

Ak nemáte radi obludné prístrojové dosky, s "kilometrovým" predkom pod čelným sklom, za ktorými sa cítite ako v zákope prvej línie, ale chcete mať výhľad vpred cez tenšie kolmejšie predné stĺpiky, potom sa vám bude Auris páčiť. V tomto aute mám pocit, že sa nehrám na schovávačku a ostávam šoférom.

ico

Prvé dojmy z jazdy

Neodpadávam z dizajnu nového odvážnejšie tvarovaného Aurisu a prekáža mi veľký rozdiel v koncepcii tvarov prednej a zadnej časti.

O to viac mi sadol interiér, ktorému bez panoramatického okna nechýba vnútorný priestor. Poteší slušne vyriešeným nastupovaním a masívnym volantom. Zmena koncepcie z vysokej karosérie na nízku neubrala z každodennej využiteľnosti. Najviac oslovila benzínová verzia 1,6 Valvematic a komfort podvozka aj na 17 palcových kolesách. Napriek nižšej cene hybridu a zachovaniu pôvodnej veľkosti kufra by som si na každý deň vybral 1,6 Valvematic s dobre navrhnutou manuálnou prevodovkou. Auris druhej generácie začína mať potenciál osloviť aj niekoho iného, než verných klientov Toyoty.

Rovnako ma dostal volant s hrubým vencom a zrozumiteľnými tlačidlami na ramenách. Hypermoderný prístrojový panel minulej generácie s optitrónovým podsvietením a štopľami s displejom uprostred budíkov nahradili dva jednoduché a čitateľné prístroje s displejom medzi nimi.

Sebareflexia, s akou pristupujú Japonci k stavbe auta, je úžasná a najviac mi sadol precízne urobený prístrojový panel benzínovej verzie.

To, čo bolo na minulej generácii nutné nejako predýchať, je teraz celkom príťažlivé. Nepáči sa mi zobrazovanie navigácie pri prejazde križovatky a oneskorenie pohybu mapy.

Odbočovacie pruhy sú v poriadku aj 3D grafikou, problém je v kruhových objazdoch. V triede menšieho modelu Yaris je Touch&Go vysoký nadštandard, v Aurise by sa žiadalo viac, minimálne väčší displej.

Verzia

1,33 VVTi

1,6 Valvematic

1,4 D

2,0 D

1,8 Hybrid

palivo

benzín

benzín

nafta

nafta

benzín

objem (cm3)

1329

1598

1364

1998

1798

výkon (kW(k))

73 (99)

97(132)

66 (90)

91 (124)

100 (136)

krútiaci moment (Nm)

128

160

205

310

142

priemerná spotreba (l/100km)

5,4

5,9

3,8

4,3

3,8

zrýchlenie 0-100 km/h (s)

12,6

10

12,5

10

10,9

Neobjednávajte si panoramatické okno

Toyota ponechala koncepciu podvozka aj rázvor 2600 milimetrov a prepracovala len detaily v zavesení kolies. Vnútornému priestoru pomohla krátka prístrojová doska a posunutie sedadla vodiča dole.

Osoby vpredu získali aj napriek nižšej streche dosť miesta nad hlavou, avšak zmizol ten tradičný priestor na chodidlá pod prednými sedadlami, ktorý dobre padne cestujúcim vzadu.

Pre kolená zadných pasažierov vzniklo viac miesta vďaka tenším operadlám predných sedadiel a dobre pôsobí podlaha bez vysokého stredového tunelu.

Kokpit sa vracia ku klasike s kolmou prístrojovkou a horizontálnym členením jednotlivých dielcov. Oproti prvej generácii nastalo zlepšenie vo využití miesta. Pôvodné plasty nahradili o dve kategórie lepšie materiály. Navigácia by si zaslúžila väčší displej alebo aspoň výstup v strede medzi budíkmi.

Miesto nad hlavou závisí od toho, či je v aute panoramatické okno alebo nie. Bez neho súhlasím s tvrdením Toyoty, že znížením strechy veľa priestoru nad hlavou neubudlo.

Batožinový priestor je o päť centimetrov dlhší a nevysoký. Auris ostane dobrým autom do rodiny s ľahkým nastupovaním a doširoka otvárateľnými dverami.

Auris Hybrid odsúva zvýšené poplatky

Vylepšenie klasickej hybridnej kombinácie štvorvalca 1,8 VVT-i, batérií a elektromotora cítiť v častejšom zapájaní elektrického pohonu do jazdy.

Počas skúšobnej jazdy v meste, na diaľnici aj na cestách mimo obce dosiahol hybrid spotrebu 5,2 litra benzínu na 100 kilometrov. Išlo o bežnú jazdu bez orientácie na dosiahnutie nízkej spotreby, teda každodenné intuitívne jazdenie s využitím maximálnej povolenej rýchlosti aj na diaľnici.

Spoločný výkon sústavy 136 koní je nezmenený a predstava výrobcu o priemernej spotrebe ostáva na úrovni 3,8 litra na 100 kilometrov. Ani jeden konkurent nemá tak dobre vyladenú hybridnú sústavu ako Toyota. Prechody medzi brzdeným generátorom a nábehom hydraulickej brzdy absolútne necítiť.

Zadné sedadlá nevynikajú výrazným tvarovaním ani výškou operadiel. Miesto na nohy dokáže predčiť konkurentov a rodinám bude pasovať takmer rovná podlaha bez vysokého tunela. Miesto nad hlavami môže obmedziť panoramatické strešné okno.

Cena hybridnej verzie od 19.900 eur je s danou výbavou konkurencieschopná v dieselovej aj benzínovej konkurencii. Okrem premiestnenia batérií sa na hybridnej sústave veľa nezmenilo, zlepšili sa však jazdné vlastnosti.

Strmšie riadenie a tuhší podvozok posunul Auris Hybrid do úplne inej kategórie. Pozitívne je, že pri prvom registrovaní na Slovensku rozhoduje o výške registračného poplatku iba výkon benzínového motora, nie celej sústavy. Takže sa neplatí za 100 kW ale len za 73 kW a to je základná registračná sadzba.

Nový motor dostal adekvátnu prevodovku

Toyota s Aurisom druhej generácie uvádza nový motor 1,6 Valvematic, ktorý k variabilnému časovaniu ventilov pridáva reguláciu výšky zdvihu a tiež premenlivú dĺžku nasávacieho potrubia, takže hrou s časovaním a zdvihom nahrádza turbodúchadlo.

Zmeny na motore v kombinácii s kompresným pomerom 11,3:1 pomohli posunúť výkon na 97 kW (132 k) pri 6400 otáčkach a dosiahnuť krútiaci moment 160 Nm. Jazda je lepšia, ako na papieri napísané údaje, pretože šesťstupňová manuálna prevodovka je ušitá na charakter motora.

ico

Toyota Auris 2013 - hlavné inovácie

dizajn a filozofia
nižšia stavba karosérie a nižšie ťažisko
presun batérií hybridu pod zadné sedadlá
nový benzínový motor 1,6 Valvematic
denné LED svetlá
ľahšia konštrukcia o 50 kilogramov
riadené dobíjanie alternátorom
prevodovka CVT Multidrive má športový režim so 7 krokmi
tenšie operadlá predných sedadiel
parkovací asistent

Štvorvalec sa pekne zobúdza od 2000 otáčok, stratil tuposť povestnú pre motory tohto objemu a je s ním radosť jazdiť. To sa odrazilo na spotrebe 8,2 litra na 100 kilometrov počas našich testovacích jázd.

Nové strmšie riadenie s prepracovaným podvozkom a s novým motorom urobili s Aurisu veľmi dobré auto. Túto verziu si viem predstaviť na každodenné jazdenie a bude veľkým strašiakom pre konkurenciu aj bez turbodúchadla, lebo jazdí excelentne.

Auris opäť s dvoma typmi nápravy

Stačili tri otočenia volantom pri výjazde z hotelového parkoviska na to, aby som cítil obrovský rozdiel oproti predchodcovi. Jednak odozva na natočenie volantu je ostrejšia a podvozok lepšie utlmený od vibrácií.

Technici vylepšovali na prednej náprave hlavne uchytenia a dorazové prvky a hrali sa s pružinami. V praxi auto na priečnych nerovnostiach neposkakuje a je tichšie a typ zadnej nápravy závisí od použitého motora.

Kým základný diesel 1,4 D-4D aj štvorvalec 1,33 VVT-i dodávajú s jednoduchou torznou zadnou nápravou, hybrid, dvojlitrový diesel a 1,6 Valvematic majú viacprvkové zavesenie pomocou dvojitých trojuholníkových ramien.

Je dobré, ak je prezident automobilky zanietený pre autá, automobilový šport a nielen manažér. Dobrý vietor a vplyv pána Toyodu na smerovanie automobilky cítiť aj preto, že sa nefotí iba v obleku.

Zmenu k lepšiemu badať aj na posilňovači riadenia, ktorý necháva prirodzenejšiu spätnú väzbu a neposiluje vtedy, ak je impulz do riadenia vyvolaný nerovnosťou na ceste.

Auris sa zmenil zo šedej myšky triedy na hrdého bojovníka v prvej línii a netradične polarizuje okolie, aby neostal ľahostajný.

Cestu redaktora hradila spoločnosť Toyota
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  3. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  4. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  5. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  6. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  7. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  8. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  1. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
  2. Agrokomplex 2022
  3. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  4. FoodCycler definitívne skoncuje s muškami v kuchyni
  5. Nadácia COOP Jednota pomáha dlhodobo chorým pacientom
  6. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  7. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  8. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 30 647
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 23 005
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 14 726
  4. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 8 628
  5. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 5 232
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 3 850
  7. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 3 281
  8. Zdravo a chutne. Vyskúšajte recepty šéfkuchára Jara Žídeka 2 480
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Alec Baldwin

FBI vie, ako kameramanka zomrela, pre SME o tom hovorí Petr Jákl.


2 h
Kollár, Holý a Krajniak predstavujú cenovú mapu nájomných bytov

Sme rodina predstavila cenové mapy.


18 h
Peter Schutz.

Generácia postmečiarovskej obnovy bola o tri poschodia dospelejšia a kvalitnejšia.


23 h
Ukrajinský vojak.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 5 ďalší 15 h

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Celé zle, či?
  2. Kristína Jakubičková: Zmena klímy spustoší životné prostredie, v spoločnosti dielo skazy završujú osoby s črtami sociopatie či psychopatie
  3. Štefan Vidlár: Krém de la Krym
  4. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Ďalší Miloslavov?
  5. Norbert Kaník: Heger má poslednú šancu!
  6. Ján Škerko: Z Kuiperovho pásu slovenskej politiky sa vynára nová strana a začína pôsobiť svojou gravitáciou
  7. Sabina Rehušová: Nájdu lídri Kosova a Srbska v Bruseli spoločnú reč?
  8. Zuzana Valachovičová: Súľovské skaly
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 17 946
  2. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 170
  3. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 6 334
  4. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 3 991
  5. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 826
  6. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 3 701
  7. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 618
  8. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 3 507
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
SkryťZatvoriť reklamu