SME

Prvá jazda: Toyota Auris výrazne zmenila charakter a dostala nový motor

Auris si zachoval pre automobilku Toyota príznačné racio v novej interpretácii. Prichádza so širokou ponukou pohonov a jazdí veľmi precízne.

Toyota má tretinové plány, pretože tretina predaných Aurisov ba mala pripadnúť na hybrid, tretina na benzín a tá ostatná na diesel. Dva benzínové motory, dva diesele a hybrid tvoria široké spektrum pohonov.Toyota má tretinové plány, pretože tretina predaných Aurisov ba mala pripadnúť na hybrid, tretina na benzín a tá ostatná na diesel. Dva benzínové motory, dva diesele a hybrid tvoria široké spektrum pohonov. (Zdroj: Toyota)

Navigácia je v križovatkách trochu ospalá a dizajn zadnej časti nekorešponduje s predkom. Verzia s novým motorom 1,6 Valvematic zrejme poriadne podkúri konkurencii.

CASCAIS, LISABON. V dnešnej dobe chudobnej na veľké skoky medzi jednotlivými generáciami áut pôsobí nový Auris ako čerstvý vietor. Po veľmi praktickej a nevýraznej prvej generácii by asi akákoľvek zmena vynikla, preto to má novinka z istého pohľadu pomerne jednoduché.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Toyota novým Aurisom netradične polarizuje. Už len karoséria nižšia o 5,5 centimetra oproti predchodcovi dokáže ľudí rozdeliť na štyri tábory. Jedným sa páči ako celok, druhým vyslovenie nie a skupina priaznivcov sa delí ešte na dve, lebo jedna akceptuje len predok a druhá iba zadok.

SkryťVypnúť reklamu

Taliani by vedeli kreovať kompaktné auto ucelenejších tvarov než Toyota, lenže spomenutí južania nikdy nepostavili vozidlo, z ktorého by sa po celom svete predalo 39 miliónov kusov ako z Corolly.

Auris s novou tvárou dostal úplne nový motor. Tichý a pružný štvorvalec 1,6 Valvematic nahráva skutočnosti, že na Slovensku sa predalo 70 percent všetkých Aurisov s benzínovým motorom. Ostávajúcich 30 percent si rozdelili hybrid a diesel. Uvádzacie ceny vraj platia do marca budúceho roka.

Priamo za volantom hybridnej aj benzínovej verzie s nový štvorvalcom 1,6 Valvematic som zámer konfrontoval so skutočnosťou.

To všetko až po úvodnej hádke s kolegami, či je Auris pekný alebo nie. Osobne nepadám z dizajnu na zadok, hodnotím ho ako zaujímavý a na pomery Toyoty odvážny.

SkryťVypnúť reklamu

Aurisu vylepšili aerodynamiku Každá automobilka si nachádza svoje prvenstvá medzi konkurenciou a Toyota nezaostáva, lebo o Aurise tvrdí, že má najlepšiu aerodynamiku v triede a výškou patrí medzi najnižšie.

Pre aerodynamiku urobila automobilka veľa a okrem zníženia podvozka o centimeter riešila tiež prúdenie vzduchu pod autom. Subjektívne som po prečítaní teórie čakal menej aerodynamického šumu pri bočných oknách predných dverí v diaľničnej rýchlosti.

Možno tento detail vynikol práve kvôli celkovému zníženiu hluku aj od podvozka, pretože jazda ako taká je na míle vzdialená predchádzajúcej generácii.

Okrem priaznivejšej ceny sa môže hybrid rovnať s konkurenciou aj štandardným batožinovým priestorom, ktorý neobmedzujú batérie. Má objem 360 litrov a dvojité dno.

SkryťVypnúť reklamu

V prvom rade podvozok podstatne lepšie filtruje nerovnosti, neprenáša hluk do karosérie a následne je lepšie odhlučnený benzínový motor už aj v hybridnej verzii.

Karoséria vykazuje pocitovo vyššiu tuhosť a precízne vypracovanie, znateľné už pri zatváraní dverí. Rovnako interiér novej koncepcie pôsobí o triedu lepšie.

Model

Toyota Auris

Volkswagen Golf

Ford Focus

Hyundai i30

Rázvor (mm)

2600

2637

2648

2650

Dĺžka (mm)

4275

4255

4358

4300

Šírka (mm)

1760

1790

1823

1780

Výška (mm)

1460

1452

1484

1470

Objem kufra (l)

360

380

316

378

Návrat ku klasike posunul vpred Kolmá prístrojová doska tiež polarizuje svojím vzhľadom a vyhotovením. Oproti prvej generácii je to skok k lepšiemu v materiáloch a odkladacích priestoroch medzi prednými sedadlami.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Niekomu príde kokpit ako zo starej školy, mne pripomína Toyotu GT86 a sadne mi ako uliaty. Konečne sú preč tvary prístrojových dosiek ako z minivanov a vraciame sa ku kolmej klasike, ktorej sa ešte ako tak drží BMW.

Ak nemáte radi obludné prístrojové dosky, s "kilometrovým" predkom pod čelným sklom, za ktorými sa cítite ako v zákope prvej línie, ale chcete mať výhľad vpred cez tenšie kolmejšie predné stĺpiky, potom sa vám bude Auris páčiť. V tomto aute mám pocit, že sa nehrám na schovávačku a ostávam šoférom.

Prvé dojmy z jazdy Neodpadávam z dizajnu nového odvážnejšie tvarovaného Aurisu a prekáža mi veľký rozdiel v koncepcii tvarov prednej a zadnej časti.

O to viac mi sadol interiér, ktorému bez panoramatického okna nechýba vnútorný priestor. Poteší slušne vyriešeným nastupovaním a masívnym volantom. Zmena koncepcie z vysokej karosérie na nízku neubrala z každodennej využiteľnosti. Najviac oslovila benzínová verzia 1,6 Valvematic a komfort podvozka aj na 17 palcových kolesách. Napriek nižšej cene hybridu a zachovaniu pôvodnej veľkosti kufra by som si na každý deň vybral 1,6 Valvematic s dobre navrhnutou manuálnou prevodovkou. Auris druhej generácie začína mať potenciál osloviť aj niekoho iného, než verných klientov Toyoty.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Rovnako ma dostal volant s hrubým vencom a zrozumiteľnými tlačidlami na ramenách. Hypermoderný prístrojový panel minulej generácie s optitrónovým podsvietením a štopľami s displejom uprostred budíkov nahradili dva jednoduché a čitateľné prístroje s displejom medzi nimi.

Sebareflexia, s akou pristupujú Japonci k stavbe auta, je úžasná a najviac mi sadol precízne urobený prístrojový panel benzínovej verzie.

To, čo bolo na minulej generácii nutné nejako predýchať, je teraz celkom príťažlivé. Nepáči sa mi zobrazovanie navigácie pri prejazde križovatky a oneskorenie pohybu mapy.

Odbočovacie pruhy sú v poriadku aj 3D grafikou, problém je v kruhových objazdoch. V triede menšieho modelu Yaris je Touch&Go vysoký nadštandard, v Aurise by sa žiadalo viac, minimálne väčší displej.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Verzia

1,33 VVTi

1,6 Valvematic

1,4 D

2,0 D

1,8 Hybrid

palivo

benzín

benzín

nafta

nafta

benzín

objem (cm3)

1329

1598

1364

1998

1798

výkon (kW(k))

73 (99)

97(132)

66 (90)

91 (124)

100 (136)

krútiaci moment (Nm)

128

160

205

310

142

priemerná spotreba (l/100km)

5,4

5,9

3,8

4,3

3,8

zrýchlenie 0-100 km/h (s)

12,6

10

12,5

10

10,9

Neobjednávajte si panoramatické okno Toyota ponechala koncepciu podvozka aj rázvor 2600 milimetrov a prepracovala len detaily v zavesení kolies. Vnútornému priestoru pomohla krátka prístrojová doska a posunutie sedadla vodiča dole.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Osoby vpredu získali aj napriek nižšej streche dosť miesta nad hlavou, avšak zmizol ten tradičný priestor na chodidlá pod prednými sedadlami, ktorý dobre padne cestujúcim vzadu.

Pre kolená zadných pasažierov vzniklo viac miesta vďaka tenším operadlám predných sedadiel a dobre pôsobí podlaha bez vysokého stredového tunelu.

Kokpit sa vracia ku klasike s kolmou prístrojovkou a horizontálnym členením jednotlivých dielcov. Oproti prvej generácii nastalo zlepšenie vo využití miesta. Pôvodné plasty nahradili o dve kategórie lepšie materiály. Navigácia by si zaslúžila väčší displej alebo aspoň výstup v strede medzi budíkmi.

Miesto nad hlavou závisí od toho, či je v aute panoramatické okno alebo nie. Bez neho súhlasím s tvrdením Toyoty, že znížením strechy veľa priestoru nad hlavou neubudlo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Batožinový priestor je o päť centimetrov dlhší a nevysoký. Auris ostane dobrým autom do rodiny s ľahkým nastupovaním a doširoka otvárateľnými dverami.

Auris Hybrid odsúva zvýšené poplatky Vylepšenie klasickej hybridnej kombinácie štvorvalca 1,8 VVT-i, batérií a elektromotora cítiť v častejšom zapájaní elektrického pohonu do jazdy.

Počas skúšobnej jazdy v meste, na diaľnici aj na cestách mimo obce dosiahol hybrid spotrebu 5,2 litra benzínu na 100 kilometrov. Išlo o bežnú jazdu bez orientácie na dosiahnutie nízkej spotreby, teda každodenné intuitívne jazdenie s využitím maximálnej povolenej rýchlosti aj na diaľnici.

Spoločný výkon sústavy 136 koní je nezmenený a predstava výrobcu o priemernej spotrebe ostáva na úrovni 3,8 litra na 100 kilometrov. Ani jeden konkurent nemá tak dobre vyladenú hybridnú sústavu ako Toyota. Prechody medzi brzdeným generátorom a nábehom hydraulickej brzdy absolútne necítiť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zadné sedadlá nevynikajú výrazným tvarovaním ani výškou operadiel. Miesto na nohy dokáže predčiť konkurentov a rodinám bude pasovať takmer rovná podlaha bez vysokého tunela. Miesto nad hlavami môže obmedziť panoramatické strešné okno.

Cena hybridnej verzie od 19.900 eur je s danou výbavou konkurencieschopná v dieselovej aj benzínovej konkurencii. Okrem premiestnenia batérií sa na hybridnej sústave veľa nezmenilo, zlepšili sa však jazdné vlastnosti.

Strmšie riadenie a tuhší podvozok posunul Auris Hybrid do úplne inej kategórie. Pozitívne je, že pri prvom registrovaní na Slovensku rozhoduje o výške registračného poplatku iba výkon benzínového motora, nie celej sústavy. Takže sa neplatí za 100 kW ale len za 73 kW a to je základná registračná sadzba.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nový motor dostal adekvátnu prevodovku Toyota s Aurisom druhej generácie uvádza nový motor 1,6 Valvematic, ktorý k variabilnému časovaniu ventilov pridáva reguláciu výšky zdvihu a tiež premenlivú dĺžku nasávacieho potrubia, takže hrou s časovaním a zdvihom nahrádza turbodúchadlo.

Zmeny na motore v kombinácii s kompresným pomerom 11,3:1 pomohli posunúť výkon na 97 kW (132 k) pri 6400 otáčkach a dosiahnuť krútiaci moment 160 Nm. Jazda je lepšia, ako na papieri napísané údaje, pretože šesťstupňová manuálna prevodovka je ušitá na charakter motora.

Toyota Auris 2013 - hlavné inovácie dizajn a filozofia

nižšia stavba karosérie a nižšie ťažisko

presun batérií hybridu pod zadné sedadlá

nový benzínový motor 1,6 Valvematic

denné LED svetlá

SkryťVypnúť reklamu
reklama

ľahšia konštrukcia o 50 kilogramov

riadené dobíjanie alternátorom

prevodovka CVT Multidrive má športový režim so 7 krokmi

tenšie operadlá predných sedadiel

parkovací asistent

Štvorvalec sa pekne zobúdza od 2000 otáčok, stratil tuposť povestnú pre motory tohto objemu a je s ním radosť jazdiť. To sa odrazilo na spotrebe 8,2 litra na 100 kilometrov počas našich testovacích jázd.

Nové strmšie riadenie s prepracovaným podvozkom a s novým motorom urobili s Aurisu veľmi dobré auto. Túto verziu si viem predstaviť na každodenné jazdenie a bude veľkým strašiakom pre konkurenciu aj bez turbodúchadla, lebo jazdí excelentne.

Auris opäť s dvoma typmi nápravy Stačili tri otočenia volantom pri výjazde z hotelového parkoviska na to, aby som cítil obrovský rozdiel oproti predchodcovi. Jednak odozva na natočenie volantu je ostrejšia a podvozok lepšie utlmený od vibrácií.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Technici vylepšovali na prednej náprave hlavne uchytenia a dorazové prvky a hrali sa s pružinami. V praxi auto na priečnych nerovnostiach neposkakuje a je tichšie a typ zadnej nápravy závisí od použitého motora.

Kým základný diesel 1,4 D-4D aj štvorvalec 1,33 VVT-i dodávajú s jednoduchou torznou zadnou nápravou, hybrid, dvojlitrový diesel a 1,6 Valvematic majú viacprvkové zavesenie pomocou dvojitých trojuholníkových ramien.

Je dobré, ak je prezident automobilky zanietený pre autá, automobilový šport a nielen manažér. Dobrý vietor a vplyv pána Toyodu na smerovanie automobilky cítiť aj preto, že sa nefotí iba v obleku.

Zmenu k lepšiemu badať aj na posilňovači riadenia, ktorý necháva prirodzenejšiu spätnú väzbu a neposiluje vtedy, ak je impulz do riadenia vyvolaný nerovnosťou na ceste.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Auris sa zmenil zo šedej myšky triedy na hrdého bojovníka v prvej línii a netradične polarizuje okolie, aby neostal ľahostajný.

Cestu redaktora hradila spoločnosť Toyota

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 14 525
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 336
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 915
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 155
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 805
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 569
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 441
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 121
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  2. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  3. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  4. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  5. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  6. Štefan Šturdzík: Kúpele Brusno
  7. Ján Chomík: Medzi vierou a pózou
  8. Martin Sukupčák: Požičiam Tatrabanke, a.s. 3 000€
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 43 438
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 540
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 323
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 783
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 251
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 041
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 446
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 474
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu