Navigácia je v križovatkách trochu ospalá a dizajn zadnej časti nekorešponduje s predkom. Verzia s novým motorom 1,6 Valvematic zrejme poriadne podkúri konkurencii.
CASCAIS, LISABON. V dnešnej dobe chudobnej na veľké skoky medzi jednotlivými generáciami áut pôsobí nový Auris ako čerstvý vietor. Po veľmi praktickej a nevýraznej prvej generácii by asi akákoľvek zmena vynikla, preto to má novinka z istého pohľadu pomerne jednoduché.
Toyota novým Aurisom netradične polarizuje. Už len karoséria nižšia o 5,5 centimetra oproti predchodcovi dokáže ľudí rozdeliť na štyri tábory. Jedným sa páči ako celok, druhým vyslovenie nie a skupina priaznivcov sa delí ešte na dve, lebo jedna akceptuje len predok a druhá iba zadok.
Taliani by vedeli kreovať kompaktné auto ucelenejších tvarov než Toyota, lenže spomenutí južania nikdy nepostavili vozidlo, z ktorého by sa po celom svete predalo 39 miliónov kusov ako z Corolly.
Auris s novou tvárou dostal úplne nový motor. Tichý a pružný štvorvalec 1,6 Valvematic nahráva skutočnosti, že na Slovensku sa predalo 70 percent všetkých Aurisov s benzínovým motorom. Ostávajúcich 30 percent si rozdelili hybrid a diesel. Uvádzacie ceny vraj platia do marca budúceho roka.
Priamo za volantom hybridnej aj benzínovej verzie s nový štvorvalcom 1,6 Valvematic som zámer konfrontoval so skutočnosťou.
To všetko až po úvodnej hádke s kolegami, či je Auris pekný alebo nie. Osobne nepadám z dizajnu na zadok, hodnotím ho ako zaujímavý a na pomery Toyoty odvážny.
Aurisu vylepšili aerodynamiku Každá automobilka si nachádza svoje prvenstvá medzi konkurenciou a Toyota nezaostáva, lebo o Aurise tvrdí, že má najlepšiu aerodynamiku v triede a výškou patrí medzi najnižšie.
Pre aerodynamiku urobila automobilka veľa a okrem zníženia podvozka o centimeter riešila tiež prúdenie vzduchu pod autom. Subjektívne som po prečítaní teórie čakal menej aerodynamického šumu pri bočných oknách predných dverí v diaľničnej rýchlosti.
Možno tento detail vynikol práve kvôli celkovému zníženiu hluku aj od podvozka, pretože jazda ako taká je na míle vzdialená predchádzajúcej generácii.
Okrem priaznivejšej ceny sa môže hybrid rovnať s konkurenciou aj štandardným batožinovým priestorom, ktorý neobmedzujú batérie. Má objem 360 litrov a dvojité dno.
V prvom rade podvozok podstatne lepšie filtruje nerovnosti, neprenáša hluk do karosérie a následne je lepšie odhlučnený benzínový motor už aj v hybridnej verzii.
Karoséria vykazuje pocitovo vyššiu tuhosť a precízne vypracovanie, znateľné už pri zatváraní dverí. Rovnako interiér novej koncepcie pôsobí o triedu lepšie.
Model
Toyota Auris
Volkswagen Golf
Ford Focus
Hyundai i30
Rázvor (mm)
2600
2637
2648
2650
Dĺžka (mm)
4275
4255
4358
4300
Šírka (mm)
1760
1790
1823
1780
Výška (mm)
1460
1452
1484
1470
Objem kufra (l)
360
380
316
378
Návrat ku klasike posunul vpred Kolmá prístrojová doska tiež polarizuje svojím vzhľadom a vyhotovením. Oproti prvej generácii je to skok k lepšiemu v materiáloch a odkladacích priestoroch medzi prednými sedadlami.
Niekomu príde kokpit ako zo starej školy, mne pripomína Toyotu GT86 a sadne mi ako uliaty. Konečne sú preč tvary prístrojových dosiek ako z minivanov a vraciame sa ku kolmej klasike, ktorej sa ešte ako tak drží BMW.
Ak nemáte radi obludné prístrojové dosky, s "kilometrovým" predkom pod čelným sklom, za ktorými sa cítite ako v zákope prvej línie, ale chcete mať výhľad vpred cez tenšie kolmejšie predné stĺpiky, potom sa vám bude Auris páčiť. V tomto aute mám pocit, že sa nehrám na schovávačku a ostávam šoférom.
Prvé dojmy z jazdy Neodpadávam z dizajnu nového odvážnejšie tvarovaného Aurisu a prekáža mi veľký rozdiel v koncepcii tvarov prednej a zadnej časti.
O to viac mi sadol interiér, ktorému bez panoramatického okna nechýba vnútorný priestor. Poteší slušne vyriešeným nastupovaním a masívnym volantom. Zmena koncepcie z vysokej karosérie na nízku neubrala z každodennej využiteľnosti. Najviac oslovila benzínová verzia 1,6 Valvematic a komfort podvozka aj na 17 palcových kolesách. Napriek nižšej cene hybridu a zachovaniu pôvodnej veľkosti kufra by som si na každý deň vybral 1,6 Valvematic s dobre navrhnutou manuálnou prevodovkou. Auris druhej generácie začína mať potenciál osloviť aj niekoho iného, než verných klientov Toyoty.
Rovnako ma dostal volant s hrubým vencom a zrozumiteľnými tlačidlami na ramenách. Hypermoderný prístrojový panel minulej generácie s optitrónovým podsvietením a štopľami s displejom uprostred budíkov nahradili dva jednoduché a čitateľné prístroje s displejom medzi nimi.
Sebareflexia, s akou pristupujú Japonci k stavbe auta, je úžasná a najviac mi sadol precízne urobený prístrojový panel benzínovej verzie.
To, čo bolo na minulej generácii nutné nejako predýchať, je teraz celkom príťažlivé. Nepáči sa mi zobrazovanie navigácie pri prejazde križovatky a oneskorenie pohybu mapy.
Odbočovacie pruhy sú v poriadku aj 3D grafikou, problém je v kruhových objazdoch. V triede menšieho modelu Yaris je Touch&Go vysoký nadštandard, v Aurise by sa žiadalo viac, minimálne väčší displej.
Verzia
1,33 VVTi
1,6 Valvematic
1,4 D
2,0 D
1,8 Hybrid
palivo
benzín
benzín
nafta
nafta
benzín
objem (cm3)
1329
1598
1364
1998
1798
výkon (kW(k))
73 (99)
97(132)
66 (90)
91 (124)
100 (136)
krútiaci moment (Nm)
128
160
205
310
142
priemerná spotreba (l/100km)
5,4
5,9
3,8
4,3
3,8
zrýchlenie 0-100 km/h (s)
12,6
10
12,5
10
10,9
Neobjednávajte si panoramatické okno Toyota ponechala koncepciu podvozka aj rázvor 2600 milimetrov a prepracovala len detaily v zavesení kolies. Vnútornému priestoru pomohla krátka prístrojová doska a posunutie sedadla vodiča dole.
Osoby vpredu získali aj napriek nižšej streche dosť miesta nad hlavou, avšak zmizol ten tradičný priestor na chodidlá pod prednými sedadlami, ktorý dobre padne cestujúcim vzadu.
Pre kolená zadných pasažierov vzniklo viac miesta vďaka tenším operadlám predných sedadiel a dobre pôsobí podlaha bez vysokého stredového tunelu.
Kokpit sa vracia ku klasike s kolmou prístrojovkou a horizontálnym členením jednotlivých dielcov. Oproti prvej generácii nastalo zlepšenie vo využití miesta. Pôvodné plasty nahradili o dve kategórie lepšie materiály. Navigácia by si zaslúžila väčší displej alebo aspoň výstup v strede medzi budíkmi.
Miesto nad hlavou závisí od toho, či je v aute panoramatické okno alebo nie. Bez neho súhlasím s tvrdením Toyoty, že znížením strechy veľa priestoru nad hlavou neubudlo.
Batožinový priestor je o päť centimetrov dlhší a nevysoký. Auris ostane dobrým autom do rodiny s ľahkým nastupovaním a doširoka otvárateľnými dverami.
Auris Hybrid odsúva zvýšené poplatky Vylepšenie klasickej hybridnej kombinácie štvorvalca 1,8 VVT-i, batérií a elektromotora cítiť v častejšom zapájaní elektrického pohonu do jazdy.
Počas skúšobnej jazdy v meste, na diaľnici aj na cestách mimo obce dosiahol hybrid spotrebu 5,2 litra benzínu na 100 kilometrov. Išlo o bežnú jazdu bez orientácie na dosiahnutie nízkej spotreby, teda každodenné intuitívne jazdenie s využitím maximálnej povolenej rýchlosti aj na diaľnici.
Spoločný výkon sústavy 136 koní je nezmenený a predstava výrobcu o priemernej spotrebe ostáva na úrovni 3,8 litra na 100 kilometrov. Ani jeden konkurent nemá tak dobre vyladenú hybridnú sústavu ako Toyota. Prechody medzi brzdeným generátorom a nábehom hydraulickej brzdy absolútne necítiť.
Zadné sedadlá nevynikajú výrazným tvarovaním ani výškou operadiel. Miesto na nohy dokáže predčiť konkurentov a rodinám bude pasovať takmer rovná podlaha bez vysokého tunela. Miesto nad hlavami môže obmedziť panoramatické strešné okno.
Cena hybridnej verzie od 19.900 eur je s danou výbavou konkurencieschopná v dieselovej aj benzínovej konkurencii. Okrem premiestnenia batérií sa na hybridnej sústave veľa nezmenilo, zlepšili sa však jazdné vlastnosti.
Strmšie riadenie a tuhší podvozok posunul Auris Hybrid do úplne inej kategórie. Pozitívne je, že pri prvom registrovaní na Slovensku rozhoduje o výške registračného poplatku iba výkon benzínového motora, nie celej sústavy. Takže sa neplatí za 100 kW ale len za 73 kW a to je základná registračná sadzba.
Nový motor dostal adekvátnu prevodovku Toyota s Aurisom druhej generácie uvádza nový motor 1,6 Valvematic, ktorý k variabilnému časovaniu ventilov pridáva reguláciu výšky zdvihu a tiež premenlivú dĺžku nasávacieho potrubia, takže hrou s časovaním a zdvihom nahrádza turbodúchadlo.
Zmeny na motore v kombinácii s kompresným pomerom 11,3:1 pomohli posunúť výkon na 97 kW (132 k) pri 6400 otáčkach a dosiahnuť krútiaci moment 160 Nm. Jazda je lepšia, ako na papieri napísané údaje, pretože šesťstupňová manuálna prevodovka je ušitá na charakter motora.
Toyota Auris 2013 - hlavné inovácie dizajn a filozofia
nižšia stavba karosérie a nižšie ťažisko
presun batérií hybridu pod zadné sedadlá
nový benzínový motor 1,6 Valvematic
denné LED svetlá
ľahšia konštrukcia o 50 kilogramov
riadené dobíjanie alternátorom
prevodovka CVT Multidrive má športový režim so 7 krokmi
tenšie operadlá predných sedadiel
parkovací asistent
Štvorvalec sa pekne zobúdza od 2000 otáčok, stratil tuposť povestnú pre motory tohto objemu a je s ním radosť jazdiť. To sa odrazilo na spotrebe 8,2 litra na 100 kilometrov počas našich testovacích jázd.
Nové strmšie riadenie s prepracovaným podvozkom a s novým motorom urobili s Aurisu veľmi dobré auto. Túto verziu si viem predstaviť na každodenné jazdenie a bude veľkým strašiakom pre konkurenciu aj bez turbodúchadla, lebo jazdí excelentne.
Auris opäť s dvoma typmi nápravy Stačili tri otočenia volantom pri výjazde z hotelového parkoviska na to, aby som cítil obrovský rozdiel oproti predchodcovi. Jednak odozva na natočenie volantu je ostrejšia a podvozok lepšie utlmený od vibrácií.
Technici vylepšovali na prednej náprave hlavne uchytenia a dorazové prvky a hrali sa s pružinami. V praxi auto na priečnych nerovnostiach neposkakuje a je tichšie a typ zadnej nápravy závisí od použitého motora.
Kým základný diesel 1,4 D-4D aj štvorvalec 1,33 VVT-i dodávajú s jednoduchou torznou zadnou nápravou, hybrid, dvojlitrový diesel a 1,6 Valvematic majú viacprvkové zavesenie pomocou dvojitých trojuholníkových ramien.
Je dobré, ak je prezident automobilky zanietený pre autá, automobilový šport a nielen manažér. Dobrý vietor a vplyv pána Toyodu na smerovanie automobilky cítiť aj preto, že sa nefotí iba v obleku.
Zmenu k lepšiemu badať aj na posilňovači riadenia, ktorý necháva prirodzenejšiu spätnú väzbu a neposiluje vtedy, ak je impulz do riadenia vyvolaný nerovnosťou na ceste.
Auris sa zmenil zo šedej myšky triedy na hrdého bojovníka v prvej línii a netradične polarizuje okolie, aby neostal ľahostajný.
Cestu redaktora hradila spoločnosť Toyota