Navyše som zistil, že nie som tučný, ako hovoria.
SOSNOVÁ. Stále mám v pamäti Rally Monte Carlo pred niekoľkými rokmi, kde továrenský tím Škoda Motorsport predstavil novinku na poli Super 2000 a prvýkrát ukázal svoj skutočný potenciál v podobe novej súťažnej Fabie.
Spomínam si , ako nám predstavitelia škodovky hovorili, že táto nová kategória spasí svetovú rally, lebo bude jednoduchá a cenovo dostupná. Vozidlá S2000 majú atmosferické motory, v porovnaní s WRC výrazne jednoduchšiu elektroniku a pri stavbe samotného auta pochádza veľa dielov zo sériového modelu.
Plánovaná cena nemala prekročiť 168 tisíc eur. Lenže to boli iba plány. Skutočnosť je taká, že len čo sa do nejakej kategórie dostanú továrenské tímy, cena sa iba šplhá hore. Za cenu, ktorá bola ohlásená na začiatku vzniku kategórie dnes nekúpite ani ročnú S2000.
Išiel z motorkáry do S2000Rozprávať by o tom mohol Jirka Navrátil. Jazdec si po rokoch za volantom motokáry, súťažného Lanceru EVO IX a Sierry Cosworth zaobstaral kus, ktorý odjazdil jedenásť pretekov majstrovstiev sveta v rukách Martina Prokopa. Je jasné, že získal jednu z najlepších Ford Fiest S2000, ktorá vyšla z dielní v britskom M-Sporte.
Výkvet špičkovej technikyJirka kúpil Fiestu S2000 hneď po Rally Catalunya v októbri 2011. Automobil odviezli do dielní tímu AP Motorsport, kde sa oň stará šéfmechanik Ján Mikšátko a šéfinžinier Vít Kouřil pod dohľadom skúseného Václav Arazima.
Aj naďalej však prebiehajú konzultácie s tímom Jipocar Racing.Na úplnom začiatku vykonali revíziu všetkých častí, potom nasledoval retro dizajn po vzore predošlých továrenských áut Ford. Prezývka Fiona zostala zachovaná.
Fiesta dostala dozadu obrovské krídlo, pretože aerodynamika je súčasťou výhod kategórie S2000 oproti produkčným autám.
Súťažnú Fiestu S2000 poháňa atmosférický dvojlitrový štvorvalec s karbónovým nasávaním, výkonom 280 koní a krútiacim momentom 260 Nm s riadiacou jednotkou Cosworth. Výkon sa prenáša na všetky štyri kolesá cez tri mechanické diferenciály a šesťstupňovú sekvenčnú prevodovku Xtrac so spojkou AP, ktorá umožňuje radenie hore aj dole bez spojky.
Najväčšou pýchou vozidiel kategórie S2000 je podvozok, ktorý má so sériovým málo čo spoločného. Popri nižšej hmotnosti je to hlavný dôvod, pre ktorý sa silné produkčné autá Mitsubishi Lancer Evo pozerajú na S2000 skôr z odstupu.
Potrebuje veľkú starostlivosť Pretekársky špeciál kategórie S2000 nie je vôbec lacným špásom. Rôzne súčiastky majú od M-Sportu predpísanú dobu stopercentnej životnosti, po ktorej sa musia repasovať.
Prvé idú na výmenu sviečky, a to už po 400 najazdených ostrých kilometroch. Potom nasleduje spojka, benzínová pumpa a servo (1000 km). Motor po ubehnutí 1400 km, alternátor 1500 a kompletná transmisia po 2000 km. Okrem sviečok sa repasovanie alebo výmena pohybujú v rádovo desiatkach až tisícoch eur. Ďalšie náklady rastú pri poškodeniach na pretekoch. Jirko používa pretekársky benzín ELF, mazivá vrátane vazelín od Millers Oils a pneumatiky francúzskej značky Michelin.
Tlmiče dodáva síce tá istá firma Rieger, ale najväčším rozdielom je samotná stavba podvozka. N-ká musia vychádzať zo sériového vyhotovenia a spolu s väčšou hmotnosťou majú problém stíhať S2000 aj napriek výhode preplňovaného motora. Jirko o tom iste vie svoje.
Fiesta S2000 ťaží z ľahkostiPred Fiestou jazdil na českých rýchlostných skúškach s Mitsubishi Lancer Evo IX a i keď ešte stále nevyužíva potenciál Fiesty S2000 na maximum, cíti sa pri jazde s ňou oveľa bezpečnejšie než s N-kovým Evom. Ešte predtým, ako mi zveril volant do rúk povedal, že sa ľahšie šoféruje Fiesta ako N-ko.
Je vraj čitateľnejšia, poslušnejšia, nespráva sa nevyspytateľne a riešenie krízových situácií je oveľa jednoduchšie, teda ak otáčky nespadnú príliš nízko. Moje očakávania a chuť ovoňať špičkovú techniku boli obrovské.
Krátke školenie a rýchly letS Jirkom sme sa dohodli, že na premiéru za volantom S2000 bude pre mňa najlepší okruh v Sosnovej, kde si budem môcť bezpečne vyskúšať aspoň základné správanie a hranice auta. Z vreciek mi nevypadávajú stotisíce, aby som sa mohol s Fiestou pustiť medzi stromy, takže Sosnovú s jej únikovými zónami s nadšením vítam.
Je deväť hodín ráno a ja netrpezlivo vyzerám vozík s modrobielou Fionou. Keď dorazil, mal som čas na prvú obhliadku „môjho“ nového náčinia, kým sa dostaví zvyšok tímu s Jirkom. Mechanici ma potešili, keď po prvom pohľade na mňa povedali: „ Ty nie si taký tučný ako Jirka hovoril“.
To, že sa zmestím do Jirkovej sedačky je príjemné zistenie ako pre mňa tak aj pre mechanikov, ktorí majú menej práce a nemusia montovať väčšiu sedačku.
Súťažnú Fiestu S2000 poháňa atmosférický dvojlitrový štvorvalec s karbónovým nasávaním, výkonom 280 koní a krútiacim momentom 260 Nm s riadiacou jednotkou Cosworth.
Pracovisko vodiča v S2000 je samo o sebe veľmi zaujímavé. Sedačka aj riadenie sú kvôli ideálnemu rozloženiu hmotnosti posunuté čo najviac dozadu, takže vodič sedí na úrovni B- stĺpika. Vo Fieste S2000 je vedľa volantu vysoká radiaca páka a pár centimetrov od nej ručná brzda.
Vodič vidí cez volant displej s indikáciou preradenia, teplotami kvapalín a zaradeným stupňom. Medzi sedadlami zase mozog celého auta – veľký panel s digitálnym displejom a kopou tlačidiel ovládajúcich svetlá, prejazdový režim, čerpadlá a ďalšie jednotlivé funkcie. Našťastie mi Jirka všetky nevysvetľoval.
Fiesta S2000 láka pridávaťKeď sme sa konečne prehodili do „pracovných“ oblekov, išli sme na to. Jirka ma pripútal do sedačky spolujazdca, pripojili sme intercom a dali sme si dve kolá, v priebehu ktorých mi tento bývalý motokárový špecialista vysvetlil ako zaobchádzať s riadením, ako ísť správne na brzdy a to bolo všetko.
Zahrial gumy aj celé auto a po dvoch kolách zastavil vo vracáku pred cieľovou rovinou, aby sme sa konečne vymenili. Prvé dve kolá som začal veľmi opatrne. Radil som so spojkou a skúšal, ako ostro môžem ísť na brzdy. Moju sústredenosť na tieto dve veci odvádzala reakcia riadenia.
Tušil som, že bude presné, strmé (medzi krajnými polohami iba 1,5 otáčky), ale nečakal som až také reakcie. Podľa svojich starých zvykov som zatočil a fiesta zatočila viac, než som čakal, akoby sa chcela otočiť na päťkorunáčke.
Pracovisko vodiča v S2000 je samo o sebe veľmi zaujímavé. Sedačka aj riadenie sú kvôli ideálnemu rozloženiu hmotnosti posunuté čo najviac dozadu, takže vodič sedí na úrovni B- stĺpika.
Trvalo mi chvíľu, kým som si zvykol na super rýchle reakcie. Po troch kolách som dostal voľnú ruku. Začal som zrýchľovať. Motor sa točil ako šialený a po rozblikaní druhej červenej som len zatiahol za páku a šklbnutím preradil, teraz už bez spojky. Všetko sa ešte mnohonásobne zrýchlilo.
Skvelý zážitok. Revúci motor, do toho kopanec od prevodovky a potom veľmi neskoro na brzdy ostré ako britva. Na konci cieľovej rovinky mi hlava vravela: „Tu by som už mohol brzdiť, tu som už brzdil so sériovým Focusom RS, tu s Lexusom IS-F, ale teraz už musím brzdiť aj s týmto autom!“ A stále to bolo ešte príliš skoro!
Podvozok tvorí základNajohromnejšie pôsobí spojenie podvozku a riadenia. Fiesta S2000 poslúcha svojho vodcu na povel. Nie je brutálnym driftovacím špeciálom, ktorý vybočuje zadkom. Na to nemá výkon, ale naopak sa elegantne a jemne kĺže do zatáčky s kontrolou plynu a volantu, aby strata adhézie neprešla do šmyku a straty výkonu.
Je to veľmi zvláštny moment, keď auto nakladajú na vozík, lebo doznieva adrenalín, prúdia emócie a neviete, či je vám smutno z toho, že to už netrvá alebo sa viac tešíte, ako všetkým o jazde v S2000 porozprávate.
Dá sa to až príliš jednoducho aj keď musím rátať s tým, že som na okruhu, kde je priestor na experimentovanie. Takto by som sa na ozajstnej rýchlostnej skúške nesprával.
Ukáže sa až na rýchlostnej skúškeJirko mi rovno povedal, že Sosnová vlastne nie je ideálna na spoznávanie podvozka Fiesty S2000. Vraj úplne rozkvitne na poriadne rozbitom povrchu rýchlostných skúšok, pre ktoré bola postavená. Až tam vynikne schopnosť tlmičov filtrovať neskutočné nerovnosti.
Dokáže ísť rovnako v pohode na deravom a skackavom povrchu ako na rovnom asfalte. Podvozok je jednoducho špička. Jednoduchá obsluha vozidla je jeho veľkou výhodou. Neznamená to, že s ním bude každý rýchly, ale skôr to, že by ho mohol hocikto pokojne riadiť.
Mozog pretekárskej fiesty sa nachádza medzi sedadlami aj s prepínačmi jednotlivých režimov.
Každé novšie pretekárske auto sa totiž ľahšie ovláda. Možno je tomu tak preto, že v profesionálnom motoršporte máme čím ďalej tým viac platiacich jazdcov. Na druhej strane to vyžaduje veľa umu, aby sa jazdec dostal k limitu vozidla S2000, lebo to už dokážu iba skutoční šampióni.
Znamená vrchol?Jirkova nervozita rástla so zvyšujúcou sa rýchlosťou a počtom kôl. Fiesta ma neskutočne nadchla. Je to pretekársky špeciál, ktorý sa vám dostane okamžite pod kožu a jeho správanie si zamilujete. Jediná vec, ktorá mi počas tých pätnástich kôl prekážala, bol displej za volantom.
Je príliš nízko a zle som videl diódu , ktorá indikovala potrebu preradiť a pomaly sa rozsvecovala. Inak ma Fiesta S2000 fascinovala a prekonala všetky moje očakávania. Ako teda vyzerá najovládateľnejšie pretekárske auto na svete? Práve sa naň pozeráte, teda aspoň dovtedy, kým vyskúšam Fabiu S2000 alebo WRC.
Potešilo ma, že nie som tučný, ako o mne Jirka hovoril. Pred jazdou bola nutná inštruktáž a porada.
Autor: Jakub Rejlek, Faster