SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Deti vás pri šoférovaní sledujú. Jazdite podľa predpisov

Dopravné návyky treba deťom vštepovať už odmala, dôležitá je aj prevencia.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Niektorí rodičia dnes vozia deti všade, aby stihli krúžky či tréningy. Niekedy sa boja aj o ich bezpečnosť a nechcú ich pustiť von samotné.

Oslovená psychologička však hovorí, že často zabúdajú, akým príkladom ako vodiči pre svoje deti sú. Malí cestujúci veľmi dobre vnímajú naše gestá, všímajú si priestupky a naše (zlo)zvyky. Ovplyvní ich to, keď sami raz sadnú za volant.

Ak sa vodič pozabudne a buď sa za volantom rozčúli, alebo spraví priestupok, je podľa psychologičky dobré deťom vysvetliť, že to nebolo správne, a v budúcnosti sa toho vyvarovať.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Preventívne projekty polície

Výchova k dopravnej disciplíne je dlhodobý proces a základy treba podľa hovorkyne policajného prezídia Denisy Baloghovej vštepovať už v ranom veku dieťaťa.

Na prevenciu podľa nej nikdy nie je zavčasu. „Aj z tohto dôvodu polícia realizuje preventívne projekty a aktivity, ktoré sú určené už pre deti predškolského veku (5- až 6-ročné deti) a deti prvého ročníka základných škôl."

Ako príklad spomenula preventívny projekt ,,Póla radí deťom“. Policajti učia deti bezpečne sa správať v rizikových situáciách, pripravovujú ich k zodpovednosti za svoje zdravie a svoje veci.

Deti sú primeraným spôsobom informované o rizikách, s ktorými sa môžu v bežnom živote stretnúť. Pravidlá cestnej premávky si overujú na dopravných ihriskách. Policajti navštevujú priamo materské školy alebo prvý stupeň základnej školy, aby deťom vysvetlili základné pravidlá cestnej premávky. Overia si ich za účasti policajta na dopravných ihriskách.

Skryť Vypnúť reklamu

Policajti sa venujú aj väčším deťom

Pre druhý stupeň je určený projekt ,,Správaj sa normálne“. Deti sa v tomto veku od policajta naučia dopravné predpisy, povinnosti účastníkov cestnej premávky (chodci, cyklisti, korčuliari.....), či ako sa bezpečne správať pri ceste do a zo školy.

Na začiatku školského roka majú policajti preventívno-bezpečnostné akcie Bezpečne do školy. "Deťom na priechodoch pre chodcov v blízkosti základných škôl vysvetľujú pravidlá cestnej premávky a upozorňujú na dôležitosť dodržiavania reflexných prvkov,“ hovorí Baloghová.

Aj ona potvrdila slová psychologičky, že deti opakujú po rodičoch a starších súrodencoch to čo vidia. Je preto veľmi dôležité, aby boli rodičia svojim deťom príkladom a dodržiavali pravidlá cestnej premávky aj sami. „Užitočné je, ak rodič prejde s dieťaťom celú trasu do školy tak, aby to neskôr zvládlo bezpečne aj samé."

Skryť Vypnúť reklamu

Čo naučiť svoju ratolesť:

• chodec (teda aj dieťa) je povinný používať predovšetkým chodník. Tam, kde nie je, chodí sa po ľavej krajnici, alebo čo najbližšie pri ľavom okraji vozovky. Po ľavej strane vozovky alebo krajnici sa chodí preto, aby mal chodec dobrý výhľad na vozidlá, ktoré prichádzajú oproti a tiež preto, aby ho vodič lepšie videl.

• pri prechádzaní cez cestu treba byť ostražitý a používať vyznačené priechody. Priechod pre chodcov je určený na bezpečné prechádzanie cez cestu. Mimo priechodu smie chodec cez cestu prechádzať len kolmo na jej os a ak s ohľadom na vzdialenosť a rýchlosť jazdy prichádzajúcich vozidiel nedonúti zmeniť ich smer a rýchlosť jazdy.

• chodec sa nesmie bezdôvodne zdržiavať na ceste, ani sa zastavovať.

• prekonávať zábradlie a iné zábrany je zakázané.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  4. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. Pomáhajte čítaním
  7. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  8. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  9. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  10. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  1. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  4. Pomáhajte čítaním
  5. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  6. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  8. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  9. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 27 649
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 21 966
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 231
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 686
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 12 500
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 857
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 835
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 985
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 769
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 326
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vláda si tlieska. Testy však mnohých neodhalili, varujú experti

Falošne zdravých považuje za problém aj minister Krajčí.

Premiér Igor Matovič a minister zdravotníctva Marek Krajčí.
Podcast Dobré Ráno.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Čo vám zabudli povedať o testovaní

Zatlieskali sme si a teraz k faktom.

Peter Tkačenko

Navrhli odvolať rektora STU Fikara, na rokovaní bola polícia

Akademici si odhlasovali koniec Miroslava Fikara.

Rektor Slovenskej technickej univerzity (STU) Miroslav Fikar.

Neprehliadnite tiež

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.
Po nastúpení do auta chytáme pri zatváraní dverí vnútornú kľučku. Na jej čistenie nepoužívajte agresívnu chémiu.