Policajti by mali kontrolovať dopravné predpisy tak, aby neohrozili bezpečnosť cestnej premávky. Ak vám ale dajú možnosť ísť po peniaze cez frekventovanú cestu, je to vaša zodpovednosť, ak pôjdete.
Jaroslav: "Dnes som sa znovu presvedčil, že polícia má nápis na autách "pomáhať a chrániť" len pre srandu. Ráno polícia merala rýchlosť v Bratislave na výjazde D2 smerom do centra pred tunelom Sitina. Na tom by nebolo nič zlé. Je tam 40 km/h a schvaľujem to. Je to dosť nehodový úsek.
Ale to, že sa policajti postavia na koniec ľavého pruhu a merajú tam dosť nebezpečne, pretože to je v zákrute a ešte aj v križovatke, tak to už je podľa mňa dosť zlé. Plynulosti premávky to veru nepomohlo.
A najlepšie na tom bolo, že zastavili jedného vodiča, ktorý spáchal priestupok a ktorý asi nemal na pokutu. Tak ho policajt poslal k bankomatu. Pán odstavil auto na zebru, kde sa pripájajú 2 pruhy a policajt ho poslal krížom cez 4-prúdovú cestu, kde nie je žiadny priechod pre chodcov na druhú stranu k Tescu do bankomatu.
Pripomínam, že bola celkom hustá hmla a ten človek bol v tmavom. Čo ak by ho zrazilo auto? Čo by urobil ten policajt?"
Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Ani policajti nesmú ohroziť bezpečnosť cestnej premávky. Majú síce oprávnenie kontrolovať dodržiavanie dopravných pravidiel, prednostne by sa však mali starať o zachovanie bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky.
Ak sa policajti postavili na ľavý kraj cesty a nezasahovali do jazdných pruhov, ohrozili predovšetkým seba. Hmla ich bezpečnosti neprispievala.
Nebezpečenstvo pri cestnej kontrole tak, ako ju opísal Jaroslav, vzniklo aj pri zastavovaní vozidiel. Policajti smú potrestať vodiča, ak poruší dopravné predpisy. Trestom však nesmie byť ich ohrozenie. Ak zastavovali autá pri ľavom okraji alebo v mieste, kde sa cesty spájajú alebo rozpájajú na "zebre", ohrozili predovšetkým vodičov a pasažierov zastavených áut.
Vodorovné značenie na cestách nie je samoúčelné
Z vyhlášky k zákonu o cestnej premávke vyplýva, že vozidlá zvyčajne nesmú na plochu vozovky, ktorá je vyznačená rovnobežnými šikmými čiarami. Takto vyznačená plocha má vodičov udržať v správnych jazdných pruhoch a zároveň zvýšiť bezpečnosť premávky. Ak na takúto plochu posielajú policajti autá, ktorých vodiči prekročili najvyššiu povolenú rýchlosť, zvyšujú nebezpečenstvo.
"Znamenie na zastavenie vozidla sa musí dávať včas, zreteľne a s ohľadom na okolnosti cestnej premávky, aby vodič mohol bezpečne zastaviť vozidlo a aby sa neohrozila bezpečnosť cestnej premávky," píše sa vo vyhláške.
Aby policajti neohrozili bezpečnosť premávky, obyčajne autá zastavujú pri pravom okraji cesty tak, aby miesto kontroly boli viditeľné z dostatočnej vzdialenosti. Aby ho iní vodiči včas zbadali a vedeli tomu prispôsobiť jazdu.
Za normálnych okolností je vodiči povinný poslúchnuť pokyn policajta pod hrozbou zákazu šoférovania až na dva roky. Ak by to ale znamenalo, že ho pokyn policajta ohrozí na zdraví alebo živote, nemusí sa trestu obávať, ak splní pokyn policajta o trochu neskôr alebo na bezpečnom mieste.
Zodpovedný policajt by vodiča neposlal cez frekventovanú cestu po peniaze
Podľa nás spravili policajti chybu v opísanej situácii aj v tom, že dovolili vodičovi odstaviť vozidlo v križovatke, aby mohol ísť po peniaze. Dali tak jednoznačne prednosť pokute pred bezpečnosťou premávky.
To, že vodiča pustili ísť po peniaze cez štvorprúdovú cestu, je predovšetkým na zodpovednosti vodiča. Zodpovedný policajt by ho ale nepustil, najmä nie za hmly.
Zo skúseností vyplýva, že vodič asi dostal od policajtov len dve možnosti: buď zadržanie vodičáku alebo zaplatenie pokuty v hotovosti na mieste. Vodič si zjavne cenil svoj vodičák viac ako svoje zdravie a život.