Nejednému vodičovi sa už stalo, že natrafil na nečestného policajta. Spoznáte ho podľa toho, že vás obviní z niečoho, čo ste nespravili. Alebo vás ohrozí, len aby ste porušili predpisy.
Peter: "Občas jazdím po Slovensku osobným autom s ŠPZ zahraničnej spoločnosti. Počas jednej jazdy po diaľnici ma predbiehalo policajné auto. Chvíľu šlo so mnou rovnakou rýchlosťou a potom ma predbehlo a pri najbližšej príležitosti zastavilo.
Policajt mi po kontrole dokladov povedal, že moja rýchlosť bola 150 km/h. Keď šli vedľa mňa, vraj mali taký údaj na ich aute. Otvorene ale slušne som nesúhlasil, lebo som si bol istý, že som išiel rýchlosťou 125 až 126 km/h, ktorú som mal nastavenú na tempomate.
Policajt potom chcel ústrižok od diaľničnej nálepky. Následne mi povedal, že mi dáva ústne napomenutie a pustil ma ďalej.
Viem si predstaviť, že takáto metóda merania rýchlosti môže na cudzincov fungovať, zvlášť, keď policajt pohrozí zadržaním papierov.
Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Tachometer nie je radar
Podľa toho, čo nám napísal Peter, sa zdá, že policajti nemali v úmysle kontrolovať dodržiavanie predpisov. Podobné prípady spôsobujú, že vodiči nedôverujú policajtom už ani vtedy, ak natrafia na slušných a čestných príslušníkov policajného zboru.
V prípade, že by vás niekedy chcel policajt obviniť z nedodržania najvyššej povolenej rýchlosti len na základe tachometra v policajnom aute, nedajte sa. Policajti musia mať normovaný merač rýchlosti, aby mohol byť akceptovaný ako dôkaz.
Tachometre v autách nemerajú presne. Zvyčajne sú nastavené tak, aby vodičovi ukazovali mierne vyššiu rýchlosť, než akou v skutočnosti ide.
Policajti zneužili svoje postavenie
Policajti, ktorí tvrdili, že Peter šiel rýchlosťou 150 km/h, nepatria do policajného zboru. Pokúsili sa zneužiť svoje postavenie orgánu, ktorý má oprávnenie trestať iných. Pravdepodobne chceli využiť neznalosť slovenských predpisov cudzincom.
V zákone o policajnom zbore sa píše: "Pri vykonávaní služobnej činnosti je policajt povinný dbať na česť, vážnosť a dôstojnosť osoby i svoju vlastnú a nepripustiť, aby v súvislosti s touto jeho činnosťou vznikla osobe bezdôvodná ujma a aby prípadný zásah do jej práv a slobôd prekročil mieru nevyhnutnú na dosiahnutie účelu sledovaného jeho služobnou činnosťou."
Policajti sa pokúsili prinútiť vodiča jazdiť rýchlejšie
Peter: "Počas jazdy v noci na mokrej vozovke na diaľnici pri rýchlosti okolo 120 až 130 km/h sa na mňa nalepilo tmavé auto. Medzi nami mohlo byť tak 5 až 7 metrov. "Tlačilo" ma pred sebou, aby som zvýšil rýchlosť. Diaľnica bola prázdna.
Na to som znížil pomaly rýchlosť a dal smerovkou signál, aby ma predbehol. To neurobil a bol na mne zavesený ďalej.
Pred tunelom som postupne znižoval rýchlosť. Keď sme vošli do tunela znížil som rýchlosť na 40 km/h. On bol stále aj pri tej rýchlosti nalepený na mne. Pri osvetlení v tuneli som zistil cez spätné zrkadlo, že v aute s civilnou značkou sedia policajti v svietiacich vestách. Po výjazde z tunela asi zistili, že o nich viem a ostali stáť v odstavnom páse.
Bolo to veľmi nepríjemné, pretože to auto bolo veľmi blízko a pri náhlom brzdení (napríklad pre vbehnutie zvieraťa) by nemali žiadnu šancu zabrzdiť aj pri malej rýchlosti. Páni sa pravdepodobne zabávali na tom, že vyprovokujú vodiča k stíhacej jazde a potom ho nafilmujú a dajú mu pokutu."
Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Správanie sa policajtov bolo mimoriadne nebezpečné a mohlo skončiť aj dopravnou nehodou.
Najmä na diaľnici je potrebné dodržiavať bezpečnú vzdialenosť. Tá sa pre diaľnice počíta ako vzdialenosť, ktorú vozidlo prejde za dve sekundy. Pre nákladné vozidlá platia 3 sekundy.
Ani policajti nesmú ohrozovať bezpečnosť cestnej premávky. Snaha vyprovokovať vodiča jazdiť rýchlejšie takisto nepatrí medzi oprávnenia polície.