Nová kategória súťažných špeciálov označená ako R5 nahradí končiacu Super 2000. Podľa pravidiel FIA, musí mať súťažný voz R5 pôvod v sériovom modeli, z ktorého vzniklo najmenej 25-tisíc kusov.
BRATISLAVA. Základom vozidla je pohon oboch náprav (medzinápravový diferenciál je vylúčený, sekvenčné prevodové ústrojenstvo a hmotnosť vyššia ako 1 200 kg. Súťažné špeciály budú poháňané prepĺňanými benzínovými motormi s objemom nie vyšším, ako 1,6 litra. Základným obmedzením je i cena vozidla, ktorá nesmie presiahnuť 180-tisíc eur bez DPH.
Kategóriu R5 šampionátu IRC 2014 neignoruje ani divízia Peugeot Sport, ktorá pripravuje špeciál Peugeot 208 R5 pre súkromné tímy, na druhú polovicu roka 2013. Peugeot neskrýva svoj cieľ: byť majstrom v IRC práve s vozidlom 208 R5.
Dnes automobilka Peugeot zverejnila prvý diel promo videa, v ktorom okrem pripravovaného Peugeotu 208 R5 účinkuje aj žijúca legenda Ari Vatanen.
Peugeot 208 R5 bude poháňať motor EP6 CDT s priamym vstrekovaním Magneti Marelli, vychádzajúci zo sériovej 1,6 THP, uložený vpredu naprieč. Maximálny výkon 206 kW (280 k) je k dispozícii pri 6 000 ot/min (maximum 7 500 ot/min). Motor ponúkne 400 Nm krútiaceho momentu pri 2 500 ot/min.
Ari VatanenAri Vatanen Piet Uolevi narodený 27. apríla 1952 je bývalý Fínsky pretekár rely. Svoju medzinárodnú kariéru začal v roku 1976. V roku 1980 vyhral svoje prvé preteky v rely - Acropolis rally 1980, v roku 1981 sa spolu so svojim spolujazdcom Davidom Richardsom na voze Ford Escort stal majstrom sveta v rely za tím Ford M-Sport . Neskôr sa venoval púštnej rely, jazdil pre tímy Peugeot Sport a Citroën Sport a vyhral dohromady štyrikrát Rallye Dakar. V roku 2007 štartoval za Volkswagen Motorsport v Rallye Dakar, jeho spolujazdcom bol Talian Fabrizia Pons.
V roku 1999 bol prvýkrát zvolený do Európskeho parlamentu. Vatanen 10. júla 2009 oznámil, že sa v októbri 2009 zúčastní kandidatúry na prezidenta FIA. Nakoniec ho vo voľbách porazil Francúz Jean Todt.
Výborne ovládateľné pretekárske náradie Peugeot 208 nižšej kategórie - R2 vyskúšal aj náš redakčný kolega Rasťo Chvála. Svoje nadšenie vám opísal pred dvoma týždňami.