SME
reklama

Prvá jazda: BMW 1 dostalo pohon všetkých kolies aj na zábavu

Kompaktné a najmenšie BMW s pohonom všetkých kolies necháva vďaka svojim rozmerom vyniknúť danostiam systému xDrive. Pre pohon je prvoradé zatočenie do zákruty.

BMW zavedením pohonu xDrive do radu jeden do bodky naplnilo slogan "radosť z jazdy", pretože  neexistuje  zábavnejšie  kompaktné auto na snehu. Tým pádom možno značke odpustiť  odsúvanie pre ňu tak typického zadného pohonu na vedľajšiu koľaj.BMW zavedením pohonu xDrive do radu jeden do bodky naplnilo slogan "radosť z jazdy", pretože neexistuje zábavnejšie kompaktné auto na snehu. Tým pádom možno značke odpustiť odsúvanie pre ňu tak typického zadného pohonu na vedľajšiu koľaj. (Zdroj: BMW)

Kompaktné a najmenšie BMW s pohonom všetkých kolies necháva vďaka svojim rozmerom vyniknúť danostiam pohonu všetkých kolies. Pre pohon je prvoradé zatočenie do zákruty a následne zábava.

SOLDEN. Čím je menej snehu a viac chemického posypu na cestách, tým sú žiadanejšie modely s pohonom všetkých kolies. To platí aj v prípade kedysi ortodoxného výrobcu zadných pohonov, akým je automobilka BMW. Jej systém pohonu xDrive je v autách z Mníchova čoraz častejším a žiadanejším doplnkom.

Dopyt je taký veľký, že rozšírenie pohonu neminulo ani kompaktný jednotkový rad, ktorý skôr než by sa stal autom s komerčným predným pohonom, získal náhon na všetky štyri kolesá. BMW tým rozšírilo xDrive na vyše šesťdesiatku verzií, ktoré má aktuálne v ponuke s inteligentným pohonom.

Posledný prírastok sme vyskúšali na snehu v rakúskom Soldene a v konfrontácii s ostatnými modelmi značky. BMW radu 1 xDrive zapadlo do neveľkej hŕstky kompaktných áut s prívlastkom 4x4, ktoré sa v minulosti objavili v predaji.

Vyššie triedy BMW majú rovnako zaujímavý pohon avšak aj hmotnosť, ktorá sa výrazne odzrkadľuje na ovládateľnosti na snehu.

Asi najpopulárnejšie boli modely Audi, Volkswagen, Suzuki alebo japonské Mitsubishi a Subaru. Ako sme si už neraz v testoch overili a potvrdia to mnohí užívatelia, so zadným pohonom sa dá v zime hravo prežiť. Akurát s pohonom všetkých kolies je pohyb na snehu jednoduchší.

ico

Prvé dojmy z jazdy

Porovnali sme všetky existujúce modelové rady s pohonom všetkých kolies, vrátane série SUV s prívlastkom X. Okrem BMW 1 a BMW 3, je xDrive skôr ako praktický doplnok na pohodlnejšie jazdenie na snehu a prekonávanie snehových prekážok v mestách. Dva najmenšie modelové rady naopak dokážu jazdiť po snehu veľmi precízne, rýchlo a zábavne. Pri jazdení šmykom nám k pohonu xDrive trochu nesedelo aktívne riadenie. Asi najväčší prínos systému xDrive je v schopnosti zatočiť do zákruty oproti konkurenčným systémom. Avšak to neznamená, že xDrive oprávňuje vodičov na snehu jazdiť rýchlejšie. Stály pohon všetkých kolies variabilne reaguje už na očakávanú situáciu, a to mu zaručuje nesporné kvality. Poháňaná náprava pribudla, zábava na snehu našťastie ostala.

Koľko stojí navyše?

S naftovým motorom je 120d xDrive o prijateľných 2000 eur drahší, avšak vo verzii M135i si treba za xDrive doplatiť 4200 eur.

Zachovalo si BMW radosť z jazdy, ak zapredalo zadný pohon v prospech systému xDrive? Zisťovali sme to za volantom noviniek s pohonom všetkých kolies, pretože okrem nového BMW 3 (320i xDrive, 328i xDrive, 335i xDrive) sme dostali xDrive 650i Gran Coupé, silný diesel M550d a samozrejme BMW 1 vo verziách M135i xDrive a 120d xDrive.

Aspoň niekto myslí na vodiča

Automobilka z Mníchova už pred rokmi postavila v Arjeplogu na severe Švédska vývojové a skúšobné centrum pre systém xDrive a dosiahnutie hlavného cieľa, ktorým nie je len trakcia.

Zmyslom ostatných generácií pohonu xDrive je prediktívne správanie sa, teda predpríprava na situáciu, ktorá príde a nielen jej riešenie, keď nastane.

Druhou výhodou pohonu je orientácia na vyžitie sa za volantom. Práve to je v dnešnej dobe sterilných a elektronikou kontrolovaných áut pomaly vzácnosť.

BMW okrem praktickej stránky pohonu všetkých kolies s plnou kontrolou stabilizačného systému dáva možnosť režimu DTC, ktorý povoľuje mierny preklz pre športovejšiu jazdu, alebo hrabanie sa v hlbokom snehu.

V najvyššie položenom zimnom tréningovom centre BMW, v stredisku Solden-Gletscher, sme vyskúšali aj BMW 3 xDrive, ktoré si zachovalo obratnosť minulej generácie.

Tretí stupeň v osobných BMW úplne deaktivuje stabilizačný systém pre športové vyžitie napríklad v tréningovom centre akým je Solden, alebo na inej uzavretej ploche.

BMW priznáva, že pri tvorbe pohonu xDrive myslia aj na športových vodičov a kvôli nim je v aute možnosť úplnej deaktivácie DSC. Zábavný, hoci nie vždy najrýchlejší štýl jazdy, sme vyskúšali v najvyššie položenom zimnom tréningovom centre automobilov vôbec.

Nové modely s pohonom xDrive

BMW rad 1 - M135i xDrive (235kW), 120d xDrive (135 kW)
BMW rad 3 - 320i xDrive (135 kW), 328i xDrive (180 kW), 335 xDrive (225 kW), 320d xDrive (135 kW)
BMW rad 5 - M550d xDrive (280 kW)
BMW rad 6 - 650i Gran Coupé xDrive (330 kW)

Vďaka BMW 120 d xDrive cítiť v ostrých serpentínach, na v zime inak uzavretej ceste zo Soldenu na Gletscher, že základnú filozofiu zadného pohonu rešpektuje aj xDrive. Teda pri zatáčaní do zákruty sa brzdiaca, alebo hnacia sila neprejavuje na predných kolesách.

Tie môžu celú priľnavosť využiť na zatočenie, ako to býva pri zadnom pohone. Pridaním, alebo ubratím sily motora v úvode zákruty na predných kolesách by sa znížila ich schopnosť nasmerovať auto do zasneženej zákruty.

Preto xDrive pri zatočení volantu, vopred presúva hnacie alebo brzdiace sily motora na zadnú nápravu a potom v závislosti od trakcie a výjazdu zo zákruty, presúva výkon aj dopredu. Pevný pohon všetkých štyroch kolies nastavený na základnú distribúciu výkonu v pomere 40 (predok):60 (zadok) neustále rozmýšľa a presúva výkon podľa potreby.

Asistent pre zjazd zo strmého kopca funguje aj pri cúvaní a samozrejme dokáže asistovať aj vtedy, ak je prevodovka v neutrálnej polohe N. Rýchlosť sa reguluje tempomatom alebo pedálmi.

Ak auto stojí a vodič prudko pridá s narovnaným volantom, je pomer úplne iný ako keď stojí a ešte pred štartom vytočí kolesá. Na jednotkovom BMW najviac cítiť schopnosť potlačiť nedotáčavé správanie, ktoré je negatívom mnohých pohonov všetkých kolies.

Ak vodič vypne stabilizačný systém, môže na snehu riadiť auto plynovým pedálom, pretože po prvotnom impulze volantom smerom do zákruty závisí miera natočenia od pridania plynu. Druhá vec je, že so 120d xDrive dokáže robiť pekné šmyky aj amatér.

Skúsený vodič však využije ďalšiu danosť a tou je schopnosť xDrive "vytiahnuť" sa pod plynom s veľmi pretáčavého šmyku.

Vráti zadok späť

V režime štandardného jazdenia na snehu pohon xDrive robí všetko preto, aby bola jazda hladká a neprovokuje stabilizačný systém DSC do zásahu.

V športovom režime vie využiť trakciu kolies smerom do vnútra zákruty. Pri prejazde šmykom sa však môže stať, že predné kolesá sa chytia dobrého snehu vo vnútri zákruty a zadok na ľade výrazne odletí. Zľaknutie už len dokončí začiatok "hodín", ale poriadne pridanie plynu dá pohonu signál, aby stavil skoro všetku silu na predok.

ico

Na snehu treba použiť mäkký podvozok a ručnú brzdu

Osobitné nastavenie jednotlivých systémov auta umožňuje v BMW zvoliť konfiguráciu športového režimu pohonu všetkých kolies a komfortného podvozka. Pri veľkých BMW s nastaviteľným podvozkom je správne na zasneženej ceste zvoliť Comfort až Comfort + na nastavení tlmičov a zároveň DSC prepnúť do režimu DTC. Praktický test v Soldene ukázal, že modely X1, X3, X5 a X6 potrebujú v hlbokom snehu vypnúť DSC a aj na automate zaradiť manuálne jednotku a potom držať plyn na podlahe.

Parkovacia brzda pomáha v núdzi

Nová elektronická parkovacia brzda vo vybraných modeloch BMW funguje aj ako núdzová brzda na snehu. Potiahnutím za ovládač elektromechanickej parkovacej brzdy začne auto brzdiť na všetky kolesá vyrovnanou silou a účinok ABS je regulovaný v prospech skrátenia brzdnej dráhy. Samozrejme možno s autom manévrovať. Parkovaciu brzdu je dobré použiť pri schádzaní dole strmou zasneženou cestou a v nižšej rýchlosti.

Tým pádom je možné vrátiť auto do smeru jazdy predkom, hoci tam pred pol sekundou išlo dverami. Malé uprednostňovanie zadnej nápravy v rozdelení výkonu má ešte jednu preventívnu funkciu. Šofér zavlnením zadku cíti, že podklad je šmykľavý a nenadobudne prílišné sebavedomie.

Aktívne riadenie reaguje zvláštne

BMW radu jeden dalo vyniknúť pohonu xDrive, ako žiadne iné BMW predtým. Po praktickej stránke zvládne veľa, ale ostáva neskutočne športové. Je to jedno z mála áut s pohonom všetkých kolies, ktoré si možno kúpiť pre zábavu na snehu.

Verzia M135i xDrive dáva k pohonu ešte motor s famóznym zvukom a širokánskym spektrom otáčok. Kto miluje jazdu na snehu a nenávidí novú prednú masku BMW 1, razom zabudne na dizajnové výhrady.

Dokonalé auto s pohonom, ktorý sa správa inteligentne ako v pretekárskom aute, má však jednu neresť a to aktívne riadenie dodávané do M135i xDrive sériovo.

ico

Ako používať xDrive a DSC?

Skutočnosť, že stabilizačný systém DSC je aj v BMW dodávaný sériovo pripomína, že prvoradá na cestách je bezpečnosť, a preto sa aktivuje vždy po naštartovaní. Na snehu však nemusí znamenať vždy najlepšiu trakciu.

Dovolí zábavu a stráži stabilitu

Prepnutím systému DSC do trakčného módu DTC nestráca motor silu pri preklzávaní kolies, čo je dôležité pri jazde v hlbokom snehu a vychádzaní do kopca. Systém tiež rozoznáva, kedy ide auto z kopca a kedy do kopca. Režim DTC (dynamic traction control) dovoľuje športovú jazdu, ale vždy stráži stabilitu auta. Auto má lepšiu trakciu pri štartoch a DTC režim sa používa pri snehových reťaziach. DTC je vyslovene urobené pre kontrolovanú zábavu pri otočkách na snehu. Úplné vypnutie DSC aj DTC umožňuje využívať plnú silu motora a zabávať sa s autom.

V šmyku na snehu sa môžu kolesá pretáčať výrazne, čím vzrastie ich rýchlosť a riadenie upraví prevodový pomer na miernejší. V momente, keď prehadzujete šmyk na druhú stranu a uberiete, kolesám prudšie klesne rýchlosť a prevodový pomer riadenia je oveľa strmší, čiže točíte volantom prehnane.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 711
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 365
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 542
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 885
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 222
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 028
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 801
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 825
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  2. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  3. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  4. Martin Borecky: Rakovina
  5. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  6. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  7. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
  8. Ján Škerko: Rozhovor ministra vnútra s hľadaným extrémistom
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 029
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 643
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 431
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 000
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 443
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 361
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 235
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu