Kompaktné a najmenšie BMW s pohonom všetkých kolies necháva vďaka svojim rozmerom vyniknúť danostiam pohonu všetkých kolies. Pre pohon je prvoradé zatočenie do zákruty a následne zábava.
SOLDEN. Čím je menej snehu a viac chemického posypu na cestách, tým sú žiadanejšie modely s pohonom všetkých kolies. To platí aj v prípade kedysi ortodoxného výrobcu zadných pohonov, akým je automobilka BMW. Jej systém pohonu xDrive je v autách z Mníchova čoraz častejším a žiadanejším doplnkom.
Dopyt je taký veľký, že rozšírenie pohonu neminulo ani kompaktný jednotkový rad, ktorý skôr než by sa stal autom s komerčným predným pohonom, získal náhon na všetky štyri kolesá. BMW tým rozšírilo xDrive na vyše šesťdesiatku verzií, ktoré má aktuálne v ponuke s inteligentným pohonom.
Posledný prírastok sme vyskúšali na snehu v rakúskom Soldene a v konfrontácii s ostatnými modelmi značky. BMW radu 1 xDrive zapadlo do neveľkej hŕstky kompaktných áut s prívlastkom 4x4, ktoré sa v minulosti objavili v predaji.
Vyššie triedy BMW majú rovnako zaujímavý pohon avšak aj hmotnosť, ktorá sa výrazne odzrkadľuje na ovládateľnosti na snehu.
Asi najpopulárnejšie boli modely Audi, Volkswagen, Suzuki alebo japonské Mitsubishi a Subaru. Ako sme si už neraz v testoch overili a potvrdia to mnohí užívatelia, so zadným pohonom sa dá v zime hravo prežiť. Akurát s pohonom všetkých kolies je pohyb na snehu jednoduchší.
Prvé dojmy z jazdy Porovnali sme všetky existujúce modelové rady s pohonom všetkých kolies, vrátane série SUV s prívlastkom X. Okrem BMW 1 a BMW 3, je xDrive skôr ako praktický doplnok na pohodlnejšie jazdenie na snehu a prekonávanie snehových prekážok v mestách. Dva najmenšie modelové rady naopak dokážu jazdiť po snehu veľmi precízne, rýchlo a zábavne. Pri jazdení šmykom nám k pohonu xDrive trochu nesedelo aktívne riadenie. Asi najväčší prínos systému xDrive je v schopnosti zatočiť do zákruty oproti konkurenčným systémom. Avšak to neznamená, že xDrive oprávňuje vodičov na snehu jazdiť rýchlejšie. Stály pohon všetkých kolies variabilne reaguje už na očakávanú situáciu, a to mu zaručuje nesporné kvality. Poháňaná náprava pribudla, zábava na snehu našťastie ostala.
Koľko stojí navyše?S naftovým motorom je 120d xDrive o prijateľných 2000 eur drahší, avšak vo verzii M135i si treba za xDrive doplatiť 4200 eur.
Zachovalo si BMW radosť z jazdy, ak zapredalo zadný pohon v prospech systému xDrive? Zisťovali sme to za volantom noviniek s pohonom všetkých kolies, pretože okrem nového BMW 3 (320i xDrive, 328i xDrive, 335i xDrive) sme dostali xDrive 650i Gran Coupé, silný diesel M550d a samozrejme BMW 1 vo verziách M135i xDrive a 120d xDrive.
Aspoň niekto myslí na vodičaAutomobilka z Mníchova už pred rokmi postavila v Arjeplogu na severe Švédska vývojové a skúšobné centrum pre systém xDrive a dosiahnutie hlavného cieľa, ktorým nie je len trakcia.
Zmyslom ostatných generácií pohonu xDrive je prediktívne správanie sa, teda predpríprava na situáciu, ktorá príde a nielen jej riešenie, keď nastane.
Druhou výhodou pohonu je orientácia na vyžitie sa za volantom. Práve to je v dnešnej dobe sterilných a elektronikou kontrolovaných áut pomaly vzácnosť.
BMW okrem praktickej stránky pohonu všetkých kolies s plnou kontrolou stabilizačného systému dáva možnosť režimu DTC, ktorý povoľuje mierny preklz pre športovejšiu jazdu, alebo hrabanie sa v hlbokom snehu.
V najvyššie položenom zimnom tréningovom centre BMW, v stredisku Solden-Gletscher, sme vyskúšali aj BMW 3 xDrive, ktoré si zachovalo obratnosť minulej generácie.
Tretí stupeň v osobných BMW úplne deaktivuje stabilizačný systém pre športové vyžitie napríklad v tréningovom centre akým je Solden, alebo na inej uzavretej ploche.
BMW priznáva, že pri tvorbe pohonu xDrive myslia aj na športových vodičov a kvôli nim je v aute možnosť úplnej deaktivácie DSC. Zábavný, hoci nie vždy najrýchlejší štýl jazdy, sme vyskúšali v najvyššie položenom zimnom tréningovom centre automobilov vôbec.
Nové modely s pohonom xDrive BMW rad 1 - M135i xDrive (235kW), 120d xDrive (135 kW) BMW rad 3 - 320i xDrive (135 kW), 328i xDrive (180 kW), 335 xDrive (225 kW), 320d xDrive (135 kW) BMW rad 5 - M550d xDrive (280 kW) BMW rad 6 - 650i Gran Coupé xDrive (330 kW)Nové modely s pohonom xDrive BMW rad 1 - M135i xDrive (235kW), 120d xDrive (135 kW) BMW rad 3 - 320i xDrive (135 kW), 328i xDrive (180 kW), 335 xDrive (225 kW), 320d xDrive (135 kW) BMW rad 5 - M550d xDrive (280 kW) BMW rad 6 - 650i Gran Coupé xDrive (330 kW)
Vďaka BMW 120 d xDrive cítiť v ostrých serpentínach, na v zime inak uzavretej ceste zo Soldenu na Gletscher, že základnú filozofiu zadného pohonu rešpektuje aj xDrive. Teda pri zatáčaní do zákruty sa brzdiaca, alebo hnacia sila neprejavuje na predných kolesách.
Tie môžu celú priľnavosť využiť na zatočenie, ako to býva pri zadnom pohone. Pridaním, alebo ubratím sily motora v úvode zákruty na predných kolesách by sa znížila ich schopnosť nasmerovať auto do zasneženej zákruty.
Preto xDrive pri zatočení volantu, vopred presúva hnacie alebo brzdiace sily motora na zadnú nápravu a potom v závislosti od trakcie a výjazdu zo zákruty, presúva výkon aj dopredu. Pevný pohon všetkých štyroch kolies nastavený na základnú distribúciu výkonu v pomere 40 (predok):60 (zadok) neustále rozmýšľa a presúva výkon podľa potreby.
Asistent pre zjazd zo strmého kopca funguje aj pri cúvaní a samozrejme dokáže asistovať aj vtedy, ak je prevodovka v neutrálnej polohe N. Rýchlosť sa reguluje tempomatom alebo pedálmi.
Ak auto stojí a vodič prudko pridá s narovnaným volantom, je pomer úplne iný ako keď stojí a ešte pred štartom vytočí kolesá. Na jednotkovom BMW najviac cítiť schopnosť potlačiť nedotáčavé správanie, ktoré je negatívom mnohých pohonov všetkých kolies.
Ak vodič vypne stabilizačný systém, môže na snehu riadiť auto plynovým pedálom, pretože po prvotnom impulze volantom smerom do zákruty závisí miera natočenia od pridania plynu. Druhá vec je, že so 120d xDrive dokáže robiť pekné šmyky aj amatér.
Skúsený vodič však využije ďalšiu danosť a tou je schopnosť xDrive "vytiahnuť" sa pod plynom s veľmi pretáčavého šmyku.
Vráti zadok späťV režime štandardného jazdenia na snehu pohon xDrive robí všetko preto, aby bola jazda hladká a neprovokuje stabilizačný systém DSC do zásahu.
V športovom režime vie využiť trakciu kolies smerom do vnútra zákruty. Pri prejazde šmykom sa však môže stať, že predné kolesá sa chytia dobrého snehu vo vnútri zákruty a zadok na ľade výrazne odletí. Zľaknutie už len dokončí začiatok "hodín", ale poriadne pridanie plynu dá pohonu signál, aby stavil skoro všetku silu na predok.
Na snehu treba použiť mäkký podvozok a ručnú brzdu Osobitné nastavenie jednotlivých systémov auta umožňuje v BMW zvoliť konfiguráciu športového režimu pohonu všetkých kolies a komfortného podvozka. Pri veľkých BMW s nastaviteľným podvozkom je správne na zasneženej ceste zvoliť Comfort až Comfort + na nastavení tlmičov a zároveň DSC prepnúť do režimu DTC. Praktický test v Soldene ukázal, že modely X1, X3, X5 a X6 potrebujú v hlbokom snehu vypnúť DSC a aj na automate zaradiť manuálne jednotku a potom držať plyn na podlahe.
Parkovacia brzda pomáha v núdziNová elektronická parkovacia brzda vo vybraných modeloch BMW funguje aj ako núdzová brzda na snehu. Potiahnutím za ovládač elektromechanickej parkovacej brzdy začne auto brzdiť na všetky kolesá vyrovnanou silou a účinok ABS je regulovaný v prospech skrátenia brzdnej dráhy. Samozrejme možno s autom manévrovať. Parkovaciu brzdu je dobré použiť pri schádzaní dole strmou zasneženou cestou a v nižšej rýchlosti.
Tým pádom je možné vrátiť auto do smeru jazdy predkom, hoci tam pred pol sekundou išlo dverami. Malé uprednostňovanie zadnej nápravy v rozdelení výkonu má ešte jednu preventívnu funkciu. Šofér zavlnením zadku cíti, že podklad je šmykľavý a nenadobudne prílišné sebavedomie.
Aktívne riadenie reaguje zvláštneBMW radu jeden dalo vyniknúť pohonu xDrive, ako žiadne iné BMW predtým. Po praktickej stránke zvládne veľa, ale ostáva neskutočne športové. Je to jedno z mála áut s pohonom všetkých kolies, ktoré si možno kúpiť pre zábavu na snehu.
Verzia M135i xDrive dáva k pohonu ešte motor s famóznym zvukom a širokánskym spektrom otáčok. Kto miluje jazdu na snehu a nenávidí novú prednú masku BMW 1, razom zabudne na dizajnové výhrady.
Dokonalé auto s pohonom, ktorý sa správa inteligentne ako v pretekárskom aute, má však jednu neresť a to aktívne riadenie dodávané do M135i xDrive sériovo.
Ako používať xDrive a DSC? Skutočnosť, že stabilizačný systém DSC je aj v BMW dodávaný sériovo pripomína, že prvoradá na cestách je bezpečnosť, a preto sa aktivuje vždy po naštartovaní. Na snehu však nemusí znamenať vždy najlepšiu trakciu.
Dovolí zábavu a stráži stabilituPrepnutím systému DSC do trakčného módu DTC nestráca motor silu pri preklzávaní kolies, čo je dôležité pri jazde v hlbokom snehu a vychádzaní do kopca. Systém tiež rozoznáva, kedy ide auto z kopca a kedy do kopca. Režim DTC (dynamic traction control) dovoľuje športovú jazdu, ale vždy stráži stabilitu auta. Auto má lepšiu trakciu pri štartoch a DTC režim sa používa pri snehových reťaziach. DTC je vyslovene urobené pre kontrolovanú zábavu pri otočkách na snehu. Úplné vypnutie DSC aj DTC umožňuje využívať plnú silu motora a zabávať sa s autom.
V šmyku na snehu sa môžu kolesá pretáčať výrazne, čím vzrastie ich rýchlosť a riadenie upraví prevodový pomer na miernejší. V momente, keď prehadzujete šmyk na druhú stranu a uberiete, kolesám prudšie klesne rýchlosť a prevodový pomer riadenia je oveľa strmší, čiže točíte volantom prehnane.