Cestám I. triedy hrozí kolaps, bez opráv sa rozpadajú

Ak štát nenájde peniaze na opravy ciest prvej triedy, väčšina bude čoskoro nebezpečná.

V Dobrej Nive sa kamiónom vyhnú na rozbitú krajinicu.(Zdroj: SME – JÁN KROŠLÁK)

Figeľ a Počiatek sa dohadujú, kto môže za zabudnutý plán obnovy ciest.

BRATISLAVA. Asfalt sa rozpadáva, na cestách sú jamy, krajnice sú zničené. Slovenská správa ciest pýta desiatky miliónov eur na cesty I. triedy. Varuje, že inak bude až 70 percent z nich o päť rokov v nevyhovujúcom stave.

Cesty I. triedy tvoria asi pätinu našich ciest, vedú medzi väčšími mestami a sú najdôležitejšie po diaľniciach a rýchlostných cestách. Jedna spája napríklad Prešov a Košice, ďalšia Bratislavu s Komárnom.

Správa ciest pýta v programe opráv do roku 2017 aspoň 162 miliónov, ideálne až 323 miliónov eur. Ministerstvo dopravy tvrdí, že na to nemá, sľubuje rokovania.

Rok obnovy stroskotal

Slovenská „Route 66“, ktorá má vyše 170 kilometrov a vedie od Šiah až po Pusté Pole pri Vernári, sa zrejme tak skoro nestane vzorom pre ostatné cesty I. triedy, ako to sľuboval exminister dopravy Ján Figeľ (KDH). Vlani ju otváral spanilou jazdou na motorke.

K rozsiahlej obnove týchto ciest tento rok napriek jeho plánom neprišlo. Ich povrch sa len ďalej ničí.

Figeľ vlani tvrdil, že v roku 2012 štát obnoví 570 kilometrov ciest I. triedy. „Všetko toto si Slovensko môže dovoliť kombináciou financií zo štátneho rozpočtu a eurofondov,“ vravel v decembri minulého roka.

„Pán Figeľ v tejto oblasti neurobil nič preto, aby zmenil dlhodobo nepriaznivý stav na cestách I. triedy,“ oponuje hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Výdavky použité na opravu a údržbu týchto ciest Európska komisia podľa ministerstva neprepláca cez eurofondy, ako sa nádejal Figeľ.

Predseda KDH cez svojho hovorcu zasa odkazuje, že súčasné vedenie ministerstva len nevie zohnať peniaze. Návodom na eurofondy má byť to, že cesty označia za bezpečnostné riziko.

Chybu podľa Figeľovho hovorcu Martina Krajčoviča urobil súčasný minister Ján Počiatek (Smer) zrušením tendrov na obnovu ciest.

Hovorca Zastúpenia Európskej komisie u nás Andrej Králik tvrdí, že eurofondy sa dajú použiť len na modernizáciu alebo výstavbu týchto ciest.

Inde peniaze nevidia

Dĺžka ciest prvej triedy presahuje 3300 kilometrov.

Z nich je vyše 1400 kilometrov v nevyhovujúcom stave a viac ako 160 kilometrov, teda asi päť percent, v havarijnom. O ich opravu a údržbu sa stará Slovenská správa ciest (SSC).

Najhoršia situácia je na cestách I. triedy v Bratislavskom, Trnavskom a Nitrianskom kraji, kde je v zlom stave vyše 60 percent z nich.

Nebezpečných je aj 59 mostov na týchto cestách.

„Od roku 2000 súhrnný podiel úsekov v nevyhovujúcom až havarijnom stave stúpol až dvaapolnásobne,“ píše štátna správa ciest. Ideálne by podľa nej na opravy malo ísť 323 miliónov eur.

„Ministerstvo a správa ciest dnes nemajú dostatočný objem zdrojov, aby sa mohli opraviť všetky cesty, ktoré to potrebujú,“ povedal hovorca ministerstva Kóňa. Sľubuje, že v nasledujúcich rokoch budú „intenzívnejšie rokovať“ o financovaní opráv.

Za zlý stav ciest môžu aj preťažené kamióny a to, že ich štát stále dostatočne nekontroluje, zhodli sa dopravní analytici Jozef Drahovský a Ľubomír Palčák.

cestymal.jpg

Kliknutím - obrázok zväčšíte.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Talent - vzdelanie - úspech
  3. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  4. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  5. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  6. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  7. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  8. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  9. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk
  10. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME
  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Príbeh tradičného družstva - príbeh Antonína Kvapila
  3. V Botanickej záhrade SPU otvorili jedinečnú výstavu orchideí
  4. Noc architektúry 2018
  5. V súťaži Záhrada, Park a Detail roka uspeli absolventi SPU
  6. Mieru spracovania odpadu zvyšujú automatizované linky
  7. Talent - vzdelanie - úspech
  8. Príbeh tradičného družstva - príbeh Iva Hlisnikovského
  9. Fasáda hotela Danube sa nekolauduje, investor predložil návrhy
  10. Európske univerzity a podnikatelia spoločne
  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 26 849
  2. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 18 629
  3. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 14 230
  4. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 11 696
  5. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 5 866
  6. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk 5 230
  7. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 4 389
  8. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 360
  9. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove 3 045
  10. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 2 817

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Evita sa zbavila stratového vydavateľstva. Spôsobom, aký využil aj Bašternák

Podnikateľka a spisovateľka Eva Urbaníková zrušila svoje vydavateľstvo. Urobila to spôsobom, ktorý ministerstvo označuje za špekulatívne.

Neprehliadnite tiež

Opel Insignia Country Tourer nie je len o plastoch navyše (prvá jazda)

Zdvihnutie podvozka o 25 milimetrov je na rozbitých cestách citeľné zlepšenie.

Tesla Roadster má 10 rokov. Ako vzniklo prvé auto vyslané do vesmíru?

Na začiatku nebol Musk, ani snaha postaviť od základov vlastné auto.

Volkswagen Golf Sportsvan je nenápadným autom pre rozumných ľudí (test)

Za názvom Sportsvan sa skrýva naozaj dobré a šikovné auto, na ktorom však nie je športové vôbec nič.

Opel si chce s novým Combom získať rodiny. Ponúkne veľa priestoru aj bohatú výbavu

Premiéru bude mať v marci na ženevskom autosalóne, do predaja pôjde až v druhej polovici roka.

Tesla Model 3 mala prvú vážnu nehodu, Musk prisľúbil vylepšenie bezpečnosti

Auto pri nehode obstálo dobre, posádka vyviazla bez väčších zranení.