Cestám I. triedy hrozí kolaps, bez opráv sa rozpadajú

Ak štát nenájde peniaze na opravy ciest prvej triedy, väčšina bude čoskoro nebezpečná.

V Dobrej Nive sa kamiónom vyhnú na rozbitú krajinicu.(Zdroj: SME – JÁN KROŠLÁK)

Figeľ a Počiatek sa dohadujú, kto môže za zabudnutý plán obnovy ciest.

BRATISLAVA. Asfalt sa rozpadáva, na cestách sú jamy, krajnice sú zničené. Slovenská správa ciest pýta desiatky miliónov eur na cesty I. triedy. Varuje, že inak bude až 70 percent z nich o päť rokov v nevyhovujúcom stave.

Cesty I. triedy tvoria asi pätinu našich ciest, vedú medzi väčšími mestami a sú najdôležitejšie po diaľniciach a rýchlostných cestách. Jedna spája napríklad Prešov a Košice, ďalšia Bratislavu s Komárnom.

Správa ciest pýta v programe opráv do roku 2017 aspoň 162 miliónov, ideálne až 323 miliónov eur. Ministerstvo dopravy tvrdí, že na to nemá, sľubuje rokovania.

Rok obnovy stroskotal

Slovenská „Route 66“, ktorá má vyše 170 kilometrov a vedie od Šiah až po Pusté Pole pri Vernári, sa zrejme tak skoro nestane vzorom pre ostatné cesty I. triedy, ako to sľuboval exminister dopravy Ján Figeľ (KDH). Vlani ju otváral spanilou jazdou na motorke.

K rozsiahlej obnove týchto ciest tento rok napriek jeho plánom neprišlo. Ich povrch sa len ďalej ničí.

Figeľ vlani tvrdil, že v roku 2012 štát obnoví 570 kilometrov ciest I. triedy. „Všetko toto si Slovensko môže dovoliť kombináciou financií zo štátneho rozpočtu a eurofondov,“ vravel v decembri minulého roka.

„Pán Figeľ v tejto oblasti neurobil nič preto, aby zmenil dlhodobo nepriaznivý stav na cestách I. triedy,“ oponuje hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Výdavky použité na opravu a údržbu týchto ciest Európska komisia podľa ministerstva neprepláca cez eurofondy, ako sa nádejal Figeľ.

Predseda KDH cez svojho hovorcu zasa odkazuje, že súčasné vedenie ministerstva len nevie zohnať peniaze. Návodom na eurofondy má byť to, že cesty označia za bezpečnostné riziko.

Chybu podľa Figeľovho hovorcu Martina Krajčoviča urobil súčasný minister Ján Počiatek (Smer) zrušením tendrov na obnovu ciest.

Hovorca Zastúpenia Európskej komisie u nás Andrej Králik tvrdí, že eurofondy sa dajú použiť len na modernizáciu alebo výstavbu týchto ciest.

Inde peniaze nevidia

Dĺžka ciest prvej triedy presahuje 3300 kilometrov.

Z nich je vyše 1400 kilometrov v nevyhovujúcom stave a viac ako 160 kilometrov, teda asi päť percent, v havarijnom. O ich opravu a údržbu sa stará Slovenská správa ciest (SSC).

Najhoršia situácia je na cestách I. triedy v Bratislavskom, Trnavskom a Nitrianskom kraji, kde je v zlom stave vyše 60 percent z nich.

Nebezpečných je aj 59 mostov na týchto cestách.

„Od roku 2000 súhrnný podiel úsekov v nevyhovujúcom až havarijnom stave stúpol až dvaapolnásobne,“ píše štátna správa ciest. Ideálne by podľa nej na opravy malo ísť 323 miliónov eur.

„Ministerstvo a správa ciest dnes nemajú dostatočný objem zdrojov, aby sa mohli opraviť všetky cesty, ktoré to potrebujú,“ povedal hovorca ministerstva Kóňa. Sľubuje, že v nasledujúcich rokoch budú „intenzívnejšie rokovať“ o financovaní opráv.

Za zlý stav ciest môžu aj preťažené kamióny a to, že ich štát stále dostatočne nekontroluje, zhodli sa dopravní analytici Jozef Drahovský a Ľubomír Palčák.

cestymal.jpg

Kliknutím - obrázok zväčšíte.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Týchto 5 adrenalínových zážitkov na dovolenke radšej neskúšajte
  2. Kŕčové žily: Nepekné a nebezpečné
  3. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa
  4. Vydanie denníka SME spolu s knihou Ľubomíra Feldeka
  5. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte?
  6. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť?
  7. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity!
  8. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku?
  9. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  10. Jednoduchá mobilná tlač z vášho smartfónu, alebo tabletu?
  1. Týchto 5 adrenalínových zážitkov na dovolenke radšej neskúšajte
  2. Posledná šanca na Nobelovu cenu
  3. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa
  4. Mladí futbalisti získali takmer 50 tisíc eur
  5. OMV modernizuje čerpacie stanice. Prioritou je pohodlie zákazník
  6. Aj zmrzlina podlieha trendom, mali ste už špenátovú?
  7. Prémiovosť slovenského trhu rastie, dovozová Metaxa je na čele
  8. Neseďte doma, cestujte z Košíc do sveta
  9. Vydanie denníka SME spolu s knihou Ľubomíra Feldeka
  10. Kŕčové žily: Nepekné a nebezpečné
  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok 11 062
  2. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity! 4 540
  3. Vydanie denníka SME spolu s knihou Ľubomíra Feldeka 3 962
  4. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a. 3 638
  5. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť? 3 333
  6. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku? 3 110
  7. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte? 2 962
  8. Jarabinky Grande odštartovali predaj zaujímavými cenami bytov 2 841
  9. Od 1. júla už prestanete chodiť na poštu! 2 677
  10. Jednoduchá mobilná tlač z vášho smartfónu, alebo tabletu? 1 970

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Čo spravili štyri české večery s Putinom a dvadsať klamstiev

Už aj českí diváci mohli sledovať rozhovory režiséra Olivera Stona s ruským prezidentom.

SVET

Odpoveď Ficovi: Nie ste v tom sami, Nemci podrazili aj Čechov

Dúfame, že UEFA konečne prijme nové pravidlá.

EKONOMIKA

Železnice chcú nové rušne za milióny, zrýchlia rýchliky

Na desaťročný nájom si podnik vyčlenil 60 miliónov eur.

Neprehliadnite tiež

Seat predstavil malý crossover Arona

Arona je druhé z troch SUV, ktoré plánuje Seat vyrábať.

Michelin vyzýva na testovanie opotrebovaných pneumatík

Niektorí výrobcovia podnecujú vodičov, aby pneumatiky menili predčasne.

BMW predstavilo novú X3, dostala obrovskú masku chladiča

Novinka má kvalitnejší interiér aj verziu M.

Tesla Model X absolvovala losí test, nedarilo sa jej príliš dobre

Ťažký elektromobil dosiahol limit v sedemdesiatke.