SME
Streda, 19. jún, 2019 | Meniny má Alfréd

Cestám I. triedy hrozí kolaps, bez opráv sa rozpadajú

Ak štát nenájde peniaze na opravy ciest prvej triedy, väčšina bude čoskoro nebezpečná.

V Dobrej Nive sa kamiónom vyhnú na rozbitú krajinicu.V Dobrej Nive sa kamiónom vyhnú na rozbitú krajinicu.(Zdroj: SME – JÁN KROŠLÁK)

Figeľ a Počiatek sa dohadujú, kto môže za zabudnutý plán obnovy ciest.

BRATISLAVA. Asfalt sa rozpadáva, na cestách sú jamy, krajnice sú zničené. Slovenská správa ciest pýta desiatky miliónov eur na cesty I. triedy. Varuje, že inak bude až 70 percent z nich o päť rokov v nevyhovujúcom stave.

Cesty I. triedy tvoria asi pätinu našich ciest, vedú medzi väčšími mestami a sú najdôležitejšie po diaľniciach a rýchlostných cestách. Jedna spája napríklad Prešov a Košice, ďalšia Bratislavu s Komárnom.

Správa ciest pýta v programe opráv do roku 2017 aspoň 162 miliónov, ideálne až 323 miliónov eur. Ministerstvo dopravy tvrdí, že na to nemá, sľubuje rokovania.

Článok pokračuje pod video reklamou

Rok obnovy stroskotal

Slovenská „Route 66“, ktorá má vyše 170 kilometrov a vedie od Šiah až po Pusté Pole pri Vernári, sa zrejme tak skoro nestane vzorom pre ostatné cesty I. triedy, ako to sľuboval exminister dopravy Ján Figeľ (KDH). Vlani ju otváral spanilou jazdou na motorke.

K rozsiahlej obnove týchto ciest tento rok napriek jeho plánom neprišlo. Ich povrch sa len ďalej ničí.

Figeľ vlani tvrdil, že v roku 2012 štát obnoví 570 kilometrov ciest I. triedy. „Všetko toto si Slovensko môže dovoliť kombináciou financií zo štátneho rozpočtu a eurofondov,“ vravel v decembri minulého roka.

„Pán Figeľ v tejto oblasti neurobil nič preto, aby zmenil dlhodobo nepriaznivý stav na cestách I. triedy,“ oponuje hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Výdavky použité na opravu a údržbu týchto ciest Európska komisia podľa ministerstva neprepláca cez eurofondy, ako sa nádejal Figeľ.

Predseda KDH cez svojho hovorcu zasa odkazuje, že súčasné vedenie ministerstva len nevie zohnať peniaze. Návodom na eurofondy má byť to, že cesty označia za bezpečnostné riziko.

Chybu podľa Figeľovho hovorcu Martina Krajčoviča urobil súčasný minister Ján Počiatek (Smer) zrušením tendrov na obnovu ciest.

Hovorca Zastúpenia Európskej komisie u nás Andrej Králik tvrdí, že eurofondy sa dajú použiť len na modernizáciu alebo výstavbu týchto ciest.

Inde peniaze nevidia

Dĺžka ciest prvej triedy presahuje 3300 kilometrov.

Z nich je vyše 1400 kilometrov v nevyhovujúcom stave a viac ako 160 kilometrov, teda asi päť percent, v havarijnom. O ich opravu a údržbu sa stará Slovenská správa ciest (SSC).

Najhoršia situácia je na cestách I. triedy v Bratislavskom, Trnavskom a Nitrianskom kraji, kde je v zlom stave vyše 60 percent z nich.

Nebezpečných je aj 59 mostov na týchto cestách.

„Od roku 2000 súhrnný podiel úsekov v nevyhovujúcom až havarijnom stave stúpol až dvaapolnásobne,“ píše štátna správa ciest. Ideálne by podľa nej na opravy malo ísť 323 miliónov eur.

„Ministerstvo a správa ciest dnes nemajú dostatočný objem zdrojov, aby sa mohli opraviť všetky cesty, ktoré to potrebujú,“ povedal hovorca ministerstva Kóňa. Sľubuje, že v nasledujúcich rokoch budú „intenzívnejšie rokovať“ o financovaní opráv.

Za zlý stav ciest môžu aj preťažené kamióny a to, že ich štát stále dostatočne nekontroluje, zhodli sa dopravní analytici Jozef Drahovský a Ľubomír Palčák.

cestymal.jpg

Kliknutím - obrázok zväčšíte.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pod Vinicou - Perspektívne bývanie v Novom Meste
  2. Ako správne pripraviť džem či marmeládu?
  3. 5 tipov ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  4. V prvom roku fixný výnos až 8,5 % ročne.
  5. Krása verzus hrozba. Ako si užiť slnko bez rizika?
  6. Známy výrobca oslavuje 50 rokov. Ponúka výrazné zľavy
  7. Keď ide o kožu
  8. Potešte vášho otca kvalitným čítaním
  9. Stavebné pozemky s dobrou dostupnosťou do centra konečne na trhu
  10. Vyberáte dovolenku podľa dĺžky letu?
  1. 5 tipov ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  2. V prvom roku fixný výnos až 8,5 % ročne.
  3. Krása verzus hrozba. Ako si užiť slnko bez rizika?
  4. Založenie spoločnosti s.r.o. je výhodnejšie v ČR ako v SR
  5. Pod Vinicou - Perspektívne bývanie v Novom Meste
  6. Noerr has done it again!
  7. Is golf merely a game for the cream of society?
  8. OMV v lete poskytuje perfektnú starostlivosť o vaše auto
  9. Známy výrobca oslavuje 50 rokov. Ponúka výrazné zľavy
  10. 5 tipov ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  1. Ak miestnosť vonia novotou, buďte opatrní 17 476
  2. Známy výrobca oslavuje 50 rokov. Ponúka výrazné zľavy 13 812
  3. Pivo, káva a horká čokoláda. Na niektoré chute musíme vyzrieť 13 759
  4. Vyberáte dovolenku podľa dĺžky letu? 12 465
  5. Potešte vášho otca kvalitným čítaním 9 423
  6. Výlet do minulosti: Černobyľ a tajomné mesto Pripiať 6 368
  7. Stavebné pozemky s dobrou dostupnosťou do centra konečne na trhu 5 609
  8. Mobil ako peňaženku využíva čoraz viac ľudí 5 330
  9. Vôňa alebo zápach? Profesionáli otestovali rôzne typy domov 3 779
  10. Ako správne pripraviť džem či marmeládu? 3 656

Hlavné správy zo Sme.sk

Cez čiaru: Boris Kollár a bratislavské podsvetie, aká je pravda?

Pozrite si najnovší diel relácie Cez čiaru s Palom Fejérom.

Boris Kollár v Miláne.
Dobré ráno

Dobré ráno: Toto bol naozaj zlý deň pre Igora Matoviča

Deň po Kiskovom štarte odchádza päť ľudí z OĽaNO.

Podcast Dobré Ráno
Komentár Petra Schutza

Trumpa skúšajú, kde sú jeho červené čiary

Výška stávky na Madura Putinovi ani neumožňuje vycúvať z Venezuely.

Peter Schutz
Výskumník Steffen Olsen so psím záprahom na mieste, kde mal byť ľad. Oblasť však pokrývalo plytké jazero, ktoré vytvoril roztopený ľad.

Neprehliadnite tiež

Autonómne Volvo XC90

Británia zaviedla novú dopravnú značku so symbolom ježka

Úrady chcú zamedziť nehodám a ďalšiemu úbytku populácie ježkov.

Ilustračné foto.

Elektrický Renault Zoe zvyšuje dojazd a má úplne nový interiér

Aj podľa nového merania prejde takmer 400 kilometrov.

Renault Zoe

Rusi spojili Bentley a tank do jedného, výsledok fascinuje

Vozidlo dokáže ísť zatiaľ iba rovno.

Bentley Continental GT prerobený na luxusný tank