Pokiaľ ide o podiel elektromobilov v predaji nových áut vedú Nóri.
BRATISLAVA. Opel v priebehu šiestich mesiacov tohto roka zvýšil počet flotilových zákazníkov zo 700 až na 2000, čo predstavuje nárast predaja o 180 percent.
Ampera je najpredávanejším elektromobilom na viacerých trhoch vrátane veľkého Nemecka, kde má trhový podiel medzi elektromobilmi na úrovni 28 percent. V Holandsku je to dokonca 66 percent, vo Švajčiarsku 31 a v Belgicku 22 percent.
Nóri kupujú najviac elektromobilov
Opel Ampera ťaží z celkového nárastu predaja elektromobilov v Európe, ktorý medziročne stúpol o 130 percent, avšak je nižší ako predpokladali experti. Rozdiely v podieloch elektromobilov na celkovom predaji áut sú na významných trhoch obrovské. Napríklad v Nemecku pripadá jeden elektromobil na tisíc predaných áut.
V Rakúsku sú to tri elektromobily, vo Francúzsku päť a v Holandsku kúpia motoristi osem elektromobilov na tisícku nových áut. To je však nič oproti Nórsku, kde na tisíc registrovaných áut pripadá 30 elektromobilov. Amperu sme testovali v tomto roku aj na Slovensku a odmerali sme, koľko elektrickej energie potrebuje na jedno nočné nabitie.
Ampera je ako lokomotíva
Vozidlo poháňa elektromotor s výkonom 110kW, ktorý berie energiu z batérii o celkovej kapacite 16 kWh. Ampera prejde na jedno nabitie z bežnej elektrickej zásuvky od 40 až do 80 kilometrov.
Potom sa musí znova nabiť alebo využíva spaľovací motor 1,4 Ecotec s výkonom 63 kW. Ten v úlohe generátora dobíja batérie, alebo v jednom špecifickom prípade dokáže popohnať aj predné kolesá. Najvýhodnejšie je využívať kombináciu oboch motorov tak, aby na denných trasách do 150 kilometrov vyšla spotreba benzínu od dvoch do troch litrov. Režim predĺženého dojazdu umožňuje Ampere zvládnuť 500 kilometrov bez dobíjania batérií z elektrickej siete.