BREZNO. Peugeot 208 e-HDi sa medzičasom dobre zabehol a ako sa v teste dozviete, po 12000 kilometroch si výrazne polepšil v dynamických parametroch. Peugeot po uvedení modelu 208 predstavil ďalšiu verziu zameranú na cenu a krátke každodenné jazdy.
Model 208 1,2 VTi má iba tri valce, výkon o 10 koní nižší ako 1,6 e-HDi so systémom štart stop a podstatne nižšiu cenu. Trojvalec si totiž možno objednať aj so základnou výbavou Access, avšak 1,6 e-HDi dostanete iba v druhom stupni Active. Pri porovnaní rovnakého stupňa vybavenia Active je rozdiel v nákupnej cene 3000 eur v prospech benzínového trojvalca.

Servisný interval majú oba motory stanovený na jeden rok alebo 20 000 kilometrov. Podľa našich zistení cenový rozdiel v pravidelných servisných prehliadkach bude neveľký, opäť v prospech benzínového motora.
Do kalkulácie návratnosti investície sme zahrnuli reálnu spotrebu naftového motora 4,4 l/100 km a tiež reálnu spotrebu benzínovej verzie v teste na úrovni 5,3 l/100 km.
Pri aktuálnych cenách benzínu a nafty sa vráti o 3000 eur vyššia nákupná cena naftovej verzie po najazdení 176 689 kilometrov. Vo finančnej kalkulačke diesel jednoznačne prehráva a zabodovať môže iba výkonom.
Diesel ťahá lepšie
Nielen podľa papierových hodnôt výkonu, krútiaceho momentu a zrýchlenia je jasné, že diesel je v premávke temperamentnejší, hoci má viac len o desať koní. Vo vyšších rýchlostiach lepšie zrýchľuje a na diaľnici je tichší.
Benzínový motor dokáže v meste menší krútiaci moment dohnať pohotovejšou reakciou a vhodnejšími prevodmi. Autá sme skúšali ešte pri plusových teplotách a rýchlosť zohrievania nehrala veľkú úlohu.
Diesel, ktorý používame naďalej, nemá problém štartovať pri -19 stupňoch, lenže na poriadne zohriatie potrebuje aspoň 15 kilometrov a je citlivý na kvalitu paliva.

Nemôžeme si nahovárať, že všade na Slovensku natankujete kvalitnú naftu, pretože na jednej malej súkromnej čerpacej stanici sme dvakrát za sebou tankovali lacnejšiu naftu a pri zrýchlení motor 1,6 e-HDi občasne šklbal.
Po výmene paliva fungoval opäť ako mal. Stačí, aby prevažovali krátke trasy a opäť je vo výhode benzínový trojvalec so svojským zvukovým prejavom. Motor 1,2 VTi je podstatne tichší a vyváženejší ako litrový trojvalec, ktorý poznáme z modelov C1, 107 a Aygo.
V podstate z užívateľského hľadiska nemá trojvalcová konštrukcia konkrétny negatívny dopad a na pripomienky machrov k trojvalcu sa môžete vykašľať.
Naopak znížením počtu valcov mohol výrobca použiť dlhozdvihovú konštrukciu motora a tá posúva krútiaci moment nižšie, už do 2750 otáčok. To prináša pohotovejšiu reakciu benzínového motora až v netradične nízkych otáčkach.
Benzín šetrí kilá
Okrem nákupnej ceny je pozoruhodný až stokilogramový rozdiel v pohotovostnej hmotnosti skúšaných verzií. Nová koncepcia sedenia dáva vodičovi lepšie precítiť jazdu a v zákrute ľahší predok trojvalcovej verzie vodič ocení.
Ľahký predok bude lepší na prekonávanie napluhovaného snehu pri parkovaní a výhodu to má aj pri menšom opotrebovaní pneumatík.
Možnou nevýhodou benzínovej verzie je veľa prázdneho miesta pod kapotou, ktoré láka mačky a iné nočné tvory ako do brloha. V prepchatom motorovom priestore naftovej verzie už veľa miesta neostáva.

Nožnice rozdielu priemernej spotreby sa paradoxne v meste pritvárajú a diesel vie usporiť hlavne na okreskách a diaľnici, kde 60 kilowattový trojvalec musí vyvíjať väčšiu snahu.
Po spoločnom jazdení sa diesel ustálil na spotrebe 4,4 l/100 km a trojvalec mal o necelý liter viac. Výrazne väčší rozdiel v spotrebe sa môže prejaviť v rukách obchodného cestujúceho. Ak začne tlačiť na diesel, spotreba sa príliš nezmení, lenže na benzínovom motore stúpne aj o dva litre.

Odporúčame trojvalec
Ani v pozadí rozoznateľný zvuk trojvalca by nás neodradil od kúpy benzínovej verzie. Obrovský finančný rozdiel, vhodne navrhnuté prevody na krátke trasy a nižšia hmotnosť hovoria jasnou rečou. Na rodinné použitie by sme si vybrali trojvalec 1,2 VTi. Benzín tiež vyhráva nad dieselom v kvalite radenia prevodových stupňov.
Peugeot 208 1,6 e-HDi a 208 VTi
Cena päťdverového modelu od (eur) | 9.990 | 9.990 |
Cena verzie od (eur) | 14.290 | 10 290 |
Cena verzie Active od (eur) | 14290 | 11290 |
Motor | 1,6 HDi | 1,2 Vti |
Počet valcov | 4 | 3 |
Objem (cm3) | 1560 | 1199 |
Výkon (kW(k)) | 68 (92) | 60 (82) |
Pri otáčkach (ot./min.) | 4000 | 6000 |
Krútiaci moment (Nm) | 230 | 118 |
Pri otáčkach (ot./min.) | 1750 | 2750 |
Priemerná spotreba (l/100km) | 3,8 | 4,5 |
Spotreba v teste (l/100km) | 4,4 | 5,3 |
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) | 10,9 | 12,2 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 185 | 175 |
Prevodovka | manuálna | manuálna |
Počet stupňov | 5 | 5 |
Pneumatiky | Bridgestone Ecopia | Michelin Energy saver |
Rozmer a index pneumatík | 185/65 R15, 88T | 195/55/R16 |
Brzdy vpredu | kotúčové | kotúčové |
Brzdy vzadu | kotúčové | bubnové |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1265 | 1168 |
Rezervné koleso | plnohodnotné | plnohodnotné |
Servisný interval (km/rok) | 20 000/1 | 20 000/1 |

Dieselu kilometre výdatne prospeli
Dlhodobý test ukázal, že systém štart-stop označovaný ako STT funguje asi najlepšie z toho, čo je na trhu. Jeho mikrohybridný systém umožňuje využiť kinetickú energiu na dojazd bez spaľovacieho motora.
To znamená, že pri brzdení približne od 25 km/h a v neutrálnej polohe radiacej páky sa motor vypne a brzdy s riadením ostávajú v plnej funkčnosti.
Rovnako štart diesela je extrémne rýchly po opätovnom stlačení spojky. Medzičasom však prišla zima a v chladných ránach si STT počká na zahriatie motora a funguje len pri dlhších jazdách v meste.
Lepšie zrýchľuje a skôr reaguje
Kilometre prospeli najmä dynamike motora, pretože po najazdení 10 000 kilometrov akoby sa motor odomkol. Pri prvých meraniach pružnosti po najazdení necelých 2000 kilometrov bolo treba po zošliapnutí plynového pedálu čakať na reakciu.
Zmena sa prejavila na štvrtom rýchlostnom stupni, kde sa čas zrýchlenia skrátil takmer na polovicu. Zlepšenie nastalo aj na treťom prevodovom stupni, pretože šprint z 70 na 100 kilometrov za hodinu zvládne Peugeot 208 e-HDi teraz o 2,8 sekundy rýchlejšie ako predtým.
Ešte máme v živej pamäti ako sme pri teste pružnosti stlačili plyn na podlahu a kým nastúpil krútiaci moment sa chvíľu nič nedialo. V reakciách a pružnosti je motor ako vymenený.

Zima spotrebu zdvihla
Pôvodná spotreba klesla na 4,3 litra, ale teraz v zime sa pomaly šplhá na 4,6 l/100km. Z celkového používania predstavujú okresné cesty 70 percent a zvyšok je prevádzka v meste.
Výmenou letných pneumatík za zimné zmäkli reakcie podvozka na priečne nerovnosti, ale na zadnej náprave vždy cítiť prechod jamy krátkym zavlnením.
Radosť robí posed a koncepcia interiéru s motokárovým volantom. Peugeot 208 ponúka ľahké nastupovanie, celkom dobre využiteľné odkladacie priestory a z dlhodobého hľadiska pozitívne hodnotíme palubný systém.

Ovládanie autorádia na volante a jednoduché prepínanie medzi palubným počítačom, navigáciou a rádiom sa nám páči. Zjednodušene povedané 208 je prvotriedne v komunikácii, či už ide o riadenie, styk šoféra s palubným systémom alebo komunikáciu autorádia s telefónom alebo médiami na USB.
Model 208 sa zlepšil aj v tradične slabších francúzskych disciplínach ako je uloženie náradia v rezervnom kolese alebo prístup k výmene žiaroviek zadných svetiel. Rohy predného spojlera sú zatiaľ nepoškrabané, hoci sú rizikovým bodom nárazníka.
Z testovacieho zápisníka
Stav tachometra | 1996 km | 12 254 km |
Pneumatiky | letné | zimné |
Typ pneu. | Bridgestone Ecopia | Kleber Kris Alp |
Rozmer pneu. | 185/65 R15 | 185/65 R15 |
Priemerná spotreba | 4,8 l/100km | 4,3l/100 km |
Počasie/teplota | jasno 19 stupňov | polojasno 8 stupňov |
Zrýchlenie z 0-100 km/h | 13,30 s | 11,35s |
Brzdná dráha 100 km/h-0 (studené brzdy) | 43,18 m | 47,01 |
Brzdná dráha 100 km/h-0 (zohriate brzdy) | 44,50 m | 47,80 |
Čas v slalome | 15,22 s | 14,62s |
Pružnosť 70 – 100 km/h (3.stupeň) | 8,73 s | 5,9 s |
Pružnosť 70 – 100 km/h (4.stupeň) | 11,79 s | 6,65 s |