BREZNO. Peugeot 208 e-HDi sa medzičasom dobre zabehol a ako sa v teste dozviete, po 12000 kilometroch si výrazne polepšil v dynamických parametroch. Peugeot po uvedení modelu 208 predstavil ďalšiu verziu zameranú na cenu a krátke každodenné jazdy.
Model 208 1,2 VTi má iba tri valce, výkon o 10 koní nižší ako 1,6 e-HDi so systémom štart stop a podstatne nižšiu cenu. Trojvalec si totiž možno objednať aj so základnou výbavou Access, avšak 1,6 e-HDi dostanete iba v druhom stupni Active. Pri porovnaní rovnakého stupňa vybavenia Active je rozdiel v nákupnej cene 3000 eur v prospech benzínového trojvalca.
Lacné a jednoduché riešenie v podobe trojvalcového motora prináša dobrú nákupnú cenu. Dynamika malého motora je zaujímavá a istý prínos má aj nízka konštrukčná hmotnosť. Pod kapotou ostalo miesto aj pre mačky.
Servisný interval majú oba motory stanovený na jeden rok alebo 20 000 kilometrov. Podľa našich zistení cenový rozdiel v pravidelných servisných prehliadkach bude neveľký, opäť v prospech benzínového motora.
Do kalkulácie návratnosti investície sme zahrnuli reálnu spotrebu naftového motora 4,4 l/100 km a tiež reálnu spotrebu benzínovej verzie v teste na úrovni 5,3 l/100 km.
Pri aktuálnych cenách benzínu a nafty sa vráti o 3000 eur vyššia nákupná cena naftovej verzie po najazdení 176 689 kilometrov. Vo finančnej kalkulačke diesel jednoznačne prehráva a zabodovať môže iba výkonom.
Diesel ťahá lepšie
Nielen podľa papierových hodnôt výkonu, krútiaceho momentu a zrýchlenia je jasné, že diesel je v premávke temperamentnejší, hoci má viac len o desať koní. Vo vyšších rýchlostiach lepšie zrýchľuje a na diaľnici je tichší.
Benzínový motor dokáže v meste menší krútiaci moment dohnať pohotovejšou reakciou a vhodnejšími prevodmi. Autá sme skúšali ešte pri plusových teplotách a rýchlosť zohrievania nehrala veľkú úlohu.
Diesel, ktorý používame naďalej, nemá problém štartovať pri -19 stupňoch, lenže na poriadne zohriatie potrebuje aspoň 15 kilometrov a je citlivý na kvalitu paliva.
Benzínový motor má v päťdverovej verzii ešte jednu pridanú hodnotu. Môžete ho dostať aj v najnižšej výbave alebo za ušetrené peniaze si možno balík výbavy Active obohatiť o množstvo doplnkov. Po skúsenosti s plastovým volantom dieselovej verzie odporúčame kožený poťah volantu.
Nemôžeme si nahovárať, že všade na Slovensku natankujete kvalitnú naftu, pretože na jednej malej súkromnej čerpacej stanici sme dvakrát za sebou tankovali lacnejšiu naftu a pri zrýchlení motor 1,6 e-HDi občasne šklbal.
Po výmene paliva fungoval opäť ako mal. Stačí, aby prevažovali krátke trasy a opäť je vo výhode benzínový trojvalec so svojským zvukovým prejavom. Motor 1,2 VTi je podstatne tichší a vyváženejší ako litrový trojvalec, ktorý poznáme z modelov C1, 107 a Aygo.
V podstate z užívateľského hľadiska nemá trojvalcová konštrukcia konkrétny negatívny dopad a na pripomienky machrov k trojvalcu sa môžete vykašľať.
Naopak znížením počtu valcov mohol výrobca použiť dlhozdvihovú konštrukciu motora a tá posúva krútiaci moment nižšie, už do 2750 otáčok. To prináša pohotovejšiu reakciu benzínového motora až v netradične nízkych otáčkach.
Benzín šetrí kilá
Okrem nákupnej ceny je pozoruhodný až stokilogramový rozdiel v pohotovostnej hmotnosti skúšaných verzií. Nová koncepcia sedenia dáva vodičovi lepšie precítiť jazdu a v zákrute ľahší predok trojvalcovej verzie vodič ocení.
Ľahký predok bude lepší na prekonávanie napluhovaného snehu pri parkovaní a výhodu to má aj pri menšom opotrebovaní pneumatík.
Možnou nevýhodou benzínovej verzie je veľa prázdneho miesta pod kapotou, ktoré láka mačky a iné nočné tvory ako do brloha. V prepchatom motorovom priestore naftovej verzie už veľa miesta neostáva.
Biele príplatkové disky oživujú odkaz modelu 205 a autu vyslovene pristanú. Počítajte však s náročnejšou údržbou a viditeľným nánosom prachu z predného brzdového obloženia.
Nožnice rozdielu priemernej spotreby sa paradoxne v meste pritvárajú a diesel vie usporiť hlavne na okreskách a diaľnici, kde 60 kilowattový trojvalec musí vyvíjať väčšiu snahu.
Po spoločnom jazdení sa diesel ustálil na spotrebe 4,4 l/100 km a trojvalec mal o necelý liter viac. Výrazne väčší rozdiel v spotrebe sa môže prejaviť v rukách obchodného cestujúceho. Ak začne tlačiť na diesel, spotreba sa príliš nezmení, lenže na benzínovom motore stúpne aj o dva litre.
Odporúčame trojvalec
Ani v pozadí rozoznateľný zvuk trojvalca by nás neodradil od kúpy benzínovej verzie. Obrovský finančný rozdiel, vhodne navrhnuté prevody na krátke trasy a nižšia hmotnosť hovoria jasnou rečou. Na rodinné použitie by sme si vybrali trojvalec 1,2 VTi. Benzín tiež vyhráva nad dieselom v kvalite radenia prevodových stupňov.
Peugeot 208 1,6 e-HDi a 208 VTi
Cena päťdverového modelu od (eur)
9.990
9.990
Cena verzie od (eur)
14.290
10 290
Cena verzie Active od (eur)
14290
11290
Motor
1,6 HDi
1,2 Vti
Počet valcov
4
3
Objem (cm3)
1560
1199
Výkon (kW(k))
68 (92)
60 (82)
Pri otáčkach (ot./min.)
4000
6000
Krútiaci moment (Nm)
230
118
Pri otáčkach (ot./min.)
1750
2750
Priemerná spotreba (l/100km)
3,8
4,5
Spotreba v teste (l/100km)
4,4
5,3
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s)
10,9
12,2
Maximálna rýchlosť (km/h)
185
175
Prevodovka
manuálna
manuálna
Počet stupňov
5
5
Pneumatiky
Bridgestone Ecopia
Michelin Energy saver
Rozmer a index pneumatík
185/65 R15, 88T
195/55/R16
Brzdy vpredu
kotúčové
kotúčové
Brzdy vzadu
kotúčové
bubnové
Pohotovostná hmotnosť (kg)
1265
1168
Rezervné koleso
plnohodnotné
plnohodnotné
Servisný interval (km/rok)
20 000/1
20 000/1
Po prekročení 10 000 kilometrovej hranice sa výrazne zlepšili dynamické vlastnosti. Z užívateľského hľadiska ide o veľmi príjemné auto. Zadná náprava by mohla poskytnúť viac komfortu na rozbitej ceste.
Dieselu kilometre výdatne prospeli
Dlhodobý test ukázal, že systém štart-stop označovaný ako STT funguje asi najlepšie z toho, čo je na trhu. Jeho mikrohybridný systém umožňuje využiť kinetickú energiu na dojazd bez spaľovacieho motora.
To znamená, že pri brzdení približne od 25 km/h a v neutrálnej polohe radiacej páky sa motor vypne a brzdy s riadením ostávajú v plnej funkčnosti.
Rovnako štart diesela je extrémne rýchly po opätovnom stlačení spojky. Medzičasom však prišla zima a v chladných ránach si STT počká na zahriatie motora a funguje len pri dlhších jazdách v meste.
Lepšie zrýchľuje a skôr reaguje
Kilometre prospeli najmä dynamike motora, pretože po najazdení 10 000 kilometrov akoby sa motor odomkol. Pri prvých meraniach pružnosti po najazdení necelých 2000 kilometrov bolo treba po zošliapnutí plynového pedálu čakať na reakciu.
Zmena sa prejavila na štvrtom rýchlostnom stupni, kde sa čas zrýchlenia skrátil takmer na polovicu. Zlepšenie nastalo aj na treťom prevodovom stupni, pretože šprint z 70 na 100 kilometrov za hodinu zvládne Peugeot 208 e-HDi teraz o 2,8 sekundy rýchlejšie ako predtým.
Ešte máme v živej pamäti ako sme pri teste pružnosti stlačili plyn na podlahu a kým nastúpil krútiaci moment sa chvíľu nič nedialo. V reakciách a pružnosti je motor ako vymenený.
Pred zimou klesla priemerná spotreba za ostatných osem tisíc kilometrov na 4,3 l/100 km. Palubný počítač vykazuje slušnú presnosť v meraní spotreby. Pochváliť treba ovládanie palubného počítača.
Zima spotrebu zdvihla
Pôvodná spotreba klesla na 4,3 litra, ale teraz v zime sa pomaly šplhá na 4,6 l/100km. Z celkového používania predstavujú okresné cesty 70 percent a zvyšok je prevádzka v meste.
Výmenou letných pneumatík za zimné zmäkli reakcie podvozka na priečne nerovnosti, ale na zadnej náprave vždy cítiť prechod jamy krátkym zavlnením.
Radosť robí posed a koncepcia interiéru s motokárovým volantom. Peugeot 208 ponúka ľahké nastupovanie, celkom dobre využiteľné odkladacie priestory a z dlhodobého hľadiska pozitívne hodnotíme palubný systém.
Základný interiér má plastový volant a drobné plochy s klavírovým lakom. Ako rýchlo vidieť prach pri dlhšom používaní, tak ľahko a pohodlne sa dá odstrániť.
Ovládanie autorádia na volante a jednoduché prepínanie medzi palubným počítačom, navigáciou a rádiom sa nám páči. Zjednodušene povedané 208 je prvotriedne v komunikácii, či už ide o riadenie, styk šoféra s palubným systémom alebo komunikáciu autorádia s telefónom alebo médiami na USB.
Model 208 sa zlepšil aj v tradične slabších francúzskych disciplínach ako je uloženie náradia v rezervnom kolese alebo prístup k výmene žiaroviek zadných svetiel. Rohy predného spojlera sú zatiaľ nepoškrabané, hoci sú rizikovým bodom nárazníka.
Z testovacieho zápisníka
Stav tachometra
1996 km
12 254 km
Pneumatiky
letné
zimné
Typ pneu.
Bridgestone Ecopia
Kleber Kris Alp
Rozmer pneu.
185/65 R15
185/65 R15
Priemerná spotreba
4,8 l/100km
4,3l/100 km
Počasie/teplota
jasno 19 stupňov
polojasno 8 stupňov
Zrýchlenie z 0-100 km/h
13,30 s
11,35s
Brzdná dráha 100 km/h-0 (studené brzdy)
43,18 m
47,01
Brzdná dráha 100 km/h-0 (zohriate brzdy)
44,50 m
47,80
Čas v slalome
15,22 s
14,62s
Pružnosť 70 – 100 km/h (3.stupeň)
8,73 s
5,9 s
Pružnosť 70 – 100 km/h (4.stupeň)
11,79 s
6,65 s