SME

Test: Peugeot 208 radšej s trojvalcom než s dieselom

S dlhodobo testovaným Peugeotom 208 e-HDi sme porovnali benzínový trojvalec. Menší počet valcov vyhráva cenou a rýchlejším ohrevom. Diesel lepšou spotrebou cenu nevyváži.

Rozhodovanie medzi dieselom e-HDi a novým trojvalcom 1,2 VTi uľahčila cena. Navyše benzínový motor má príjemné správanie a jazdí podstatne lepšie ako konkurenčný motor 1,2  HTP.Rozhodovanie medzi dieselom e-HDi a novým trojvalcom 1,2 VTi uľahčila cena. Navyše benzínový motor má príjemné správanie a jazdí podstatne lepšie ako konkurenčný motor 1,2 HTP. (Zdroj: Rastislav Chvála)

BREZNO. Peugeot 208 e-HDi sa medzičasom dobre zabehol a ako sa v teste dozviete, po 12000 kilometroch si výrazne polepšil v dynamických parametroch. Peugeot po uvedení modelu 208 predstavil ďalšiu verziu zameranú na cenu a krátke každodenné jazdy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Model 208 1,2 VTi má iba tri valce, výkon o 10 koní nižší ako 1,6 e-HDi so systémom štart stop a podstatne nižšiu cenu. Trojvalec si totiž možno objednať aj so základnou výbavou Access, avšak 1,6 e-HDi dostanete iba v druhom stupni Active. Pri porovnaní rovnakého stupňa vybavenia Active je rozdiel v nákupnej cene 3000 eur v prospech benzínového trojvalca.

SkryťVypnúť reklamu

Lacné a jednoduché riešenie v podobe trojvalcového motora prináša dobrú nákupnú cenu. Dynamika malého motora je zaujímavá a istý prínos má aj nízka konštrukčná hmotnosť. Pod kapotou ostalo miesto aj pre mačky.

Servisný interval majú oba motory stanovený na jeden rok alebo 20 000 kilometrov. Podľa našich zistení cenový rozdiel v pravidelných servisných prehliadkach bude neveľký, opäť v prospech benzínového motora.

Do kalkulácie návratnosti investície sme zahrnuli reálnu spotrebu naftového motora 4,4 l/100 km a tiež reálnu spotrebu benzínovej verzie v teste na úrovni 5,3 l/100 km.

Pri aktuálnych cenách benzínu a nafty sa vráti o 3000 eur vyššia nákupná cena naftovej verzie po najazdení 176 689 kilometrov. Vo finančnej kalkulačke diesel jednoznačne prehráva a zabodovať môže iba výkonom.

SkryťVypnúť reklamu

Diesel ťahá lepšie

Nielen podľa papierových hodnôt výkonu, krútiaceho momentu a zrýchlenia je jasné, že diesel je v premávke temperamentnejší, hoci má viac len o desať koní. Vo vyšších rýchlostiach lepšie zrýchľuje a na diaľnici je tichší.

Benzínový motor dokáže v meste menší krútiaci moment dohnať pohotovejšou reakciou a vhodnejšími prevodmi. Autá sme skúšali ešte pri plusových teplotách a rýchlosť zohrievania nehrala veľkú úlohu.

Diesel, ktorý používame naďalej, nemá problém štartovať pri -19 stupňoch, lenže na poriadne zohriatie potrebuje aspoň 15 kilometrov a je citlivý na kvalitu paliva.

Benzínový motor má v päťdverovej verzii ešte jednu pridanú hodnotu. Môžete ho dostať aj v najnižšej výbave alebo za ušetrené peniaze si možno balík výbavy Active obohatiť o množstvo doplnkov. Po skúsenosti s plastovým volantom dieselovej verzie odporúčame kožený poťah volantu.

SkryťVypnúť reklamu

Nemôžeme si nahovárať, že všade na Slovensku natankujete kvalitnú naftu, pretože na jednej malej súkromnej čerpacej stanici sme dvakrát za sebou tankovali lacnejšiu naftu a pri zrýchlení motor 1,6 e-HDi občasne šklbal.

Po výmene paliva fungoval opäť ako mal. Stačí, aby prevažovali krátke trasy a opäť je vo výhode benzínový trojvalec so svojským zvukovým prejavom. Motor 1,2 VTi je podstatne tichší a vyváženejší ako litrový trojvalec, ktorý poznáme z modelov C1, 107 a Aygo.

V podstate z užívateľského hľadiska nemá trojvalcová konštrukcia konkrétny negatívny dopad a na pripomienky machrov k trojvalcu sa môžete vykašľať.

Naopak znížením počtu valcov mohol výrobca použiť dlhozdvihovú konštrukciu motora a tá posúva krútiaci moment nižšie, už do 2750 otáčok. To prináša pohotovejšiu reakciu benzínového motora až v netradične nízkych otáčkach.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Benzín šetrí kilá

Okrem nákupnej ceny je pozoruhodný až stokilogramový rozdiel v pohotovostnej hmotnosti skúšaných verzií. Nová koncepcia sedenia dáva vodičovi lepšie precítiť jazdu a v zákrute ľahší predok trojvalcovej verzie vodič ocení.

Ľahký predok bude lepší na prekonávanie napluhovaného snehu pri parkovaní a výhodu to má aj pri menšom opotrebovaní pneumatík.

Možnou nevýhodou benzínovej verzie je veľa prázdneho miesta pod kapotou, ktoré láka mačky a iné nočné tvory ako do brloha. V prepchatom motorovom priestore naftovej verzie už veľa miesta neostáva.

Biele príplatkové disky oživujú odkaz modelu 205 a autu vyslovene pristanú. Počítajte však s náročnejšou údržbou a viditeľným nánosom prachu z predného brzdového obloženia.

Nožnice rozdielu priemernej spotreby sa paradoxne v meste pritvárajú a diesel vie usporiť hlavne na okreskách a diaľnici, kde 60 kilowattový trojvalec musí vyvíjať väčšiu snahu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Po spoločnom jazdení sa diesel ustálil na spotrebe 4,4 l/100 km a trojvalec mal o necelý liter viac. Výrazne väčší rozdiel v spotrebe sa môže prejaviť v rukách obchodného cestujúceho. Ak začne tlačiť na diesel, spotreba sa príliš nezmení, lenže na benzínovom motore stúpne aj o dva litre.

Odporúčame trojvalec

Ani v pozadí rozoznateľný zvuk trojvalca by nás neodradil od kúpy benzínovej verzie. Obrovský finančný rozdiel, vhodne navrhnuté prevody na krátke trasy a nižšia hmotnosť hovoria jasnou rečou. Na rodinné použitie by sme si vybrali trojvalec 1,2 VTi. Benzín tiež vyhráva nad dieselom v kvalite radenia prevodových stupňov.

Peugeot 208 1,6 e-HDi a 208 VTi

Cena päťdverového modelu od (eur)

9.990

9.990

Cena verzie od (eur)

14.290

10 290

Cena verzie Active od (eur)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

14290

11290

Motor

1,6 HDi

1,2 Vti

Počet valcov

4

3

Objem (cm3)

1560

1199

Výkon (kW(k))

68 (92)

60 (82)

Pri otáčkach (ot./min.)

4000

6000

Krútiaci moment (Nm)

230

118

Pri otáčkach (ot./min.)

1750

2750

Priemerná spotreba (l/100km)

3,8

4,5

Spotreba v teste (l/100km)

4,4

5,3

Zrýchlenie z 0-100 km/h (s)

10,9

12,2

Maximálna rýchlosť (km/h)

185

175

Prevodovka

manuálna

manuálna

Počet stupňov

5

5

Pneumatiky

Bridgestone Ecopia

Michelin Energy saver

Rozmer a index pneumatík

185/65 R15, 88T

195/55/R16

Brzdy vpredu

kotúčové

kotúčové

Brzdy vzadu

kotúčové

bubnové

Pohotovostná hmotnosť (kg)

1265

1168

Rezervné koleso

plnohodnotné

plnohodnotné

Servisný interval (km/rok)

20 000/1

20 000/1

Po prekročení 10 000 kilometrovej hranice sa výrazne zlepšili dynamické vlastnosti. Z užívateľského hľadiska ide o veľmi príjemné auto. Zadná náprava by mohla poskytnúť viac komfortu na rozbitej ceste.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dieselu kilometre výdatne prospeli

Dlhodobý test ukázal, že systém štart-stop označovaný ako STT funguje asi najlepšie z toho, čo je na trhu. Jeho mikrohybridný systém umožňuje využiť kinetickú energiu na dojazd bez spaľovacieho motora.

To znamená, že pri brzdení približne od 25 km/h a v neutrálnej polohe radiacej páky sa motor vypne a brzdy s riadením ostávajú v plnej funkčnosti.

Rovnako štart diesela je extrémne rýchly po opätovnom stlačení spojky. Medzičasom však prišla zima a v chladných ránach si STT počká na zahriatie motora a funguje len pri dlhších jazdách v meste.

Lepšie zrýchľuje a skôr reaguje

Kilometre prospeli najmä dynamike motora, pretože po najazdení 10 000 kilometrov akoby sa motor odomkol. Pri prvých meraniach pružnosti po najazdení necelých 2000 kilometrov bolo treba po zošliapnutí plynového pedálu čakať na reakciu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zmena sa prejavila na štvrtom rýchlostnom stupni, kde sa čas zrýchlenia skrátil takmer na polovicu. Zlepšenie nastalo aj na treťom prevodovom stupni, pretože šprint z 70 na 100 kilometrov za hodinu zvládne Peugeot 208 e-HDi teraz o 2,8 sekundy rýchlejšie ako predtým.

Ešte máme v živej pamäti ako sme pri teste pružnosti stlačili plyn na podlahu a kým nastúpil krútiaci moment sa chvíľu nič nedialo. V reakciách a pružnosti je motor ako vymenený.

Pred zimou klesla priemerná spotreba za ostatných osem tisíc kilometrov na 4,3 l/100 km. Palubný počítač vykazuje slušnú presnosť v meraní spotreby. Pochváliť treba ovládanie palubného počítača.

Zima spotrebu zdvihla

Pôvodná spotreba klesla na 4,3 litra, ale teraz v zime sa pomaly šplhá na 4,6 l/100km. Z celkového používania predstavujú okresné cesty 70 percent a zvyšok je prevádzka v meste.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Výmenou letných pneumatík za zimné zmäkli reakcie podvozka na priečne nerovnosti, ale na zadnej náprave vždy cítiť prechod jamy krátkym zavlnením.

Radosť robí posed a koncepcia interiéru s motokárovým volantom. Peugeot 208 ponúka ľahké nastupovanie, celkom dobre využiteľné odkladacie priestory a z dlhodobého hľadiska pozitívne hodnotíme palubný systém.

Základný interiér má plastový volant a drobné plochy s klavírovým lakom. Ako rýchlo vidieť prach pri dlhšom používaní, tak ľahko a pohodlne sa dá odstrániť.

Ovládanie autorádia na volante a jednoduché prepínanie medzi palubným počítačom, navigáciou a rádiom sa nám páči. Zjednodušene povedané 208 je prvotriedne v komunikácii, či už ide o riadenie, styk šoféra s palubným systémom alebo komunikáciu autorádia s telefónom alebo médiami na USB.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Model 208 sa zlepšil aj v tradične slabších francúzskych disciplínach ako je uloženie náradia v rezervnom kolese alebo prístup k výmene žiaroviek zadných svetiel. Rohy predného spojlera sú zatiaľ nepoškrabané, hoci sú rizikovým bodom nárazníka.


Z testovacieho zápisníka

Stav tachometra

1996 km

12 254 km

Pneumatiky

letné

zimné

Typ pneu.

Bridgestone Ecopia

Kleber Kris Alp

Rozmer pneu.

185/65 R15

185/65 R15

Priemerná spotreba

4,8 l/100km

4,3l/100 km

Počasie/teplota

jasno 19 stupňov

polojasno 8 stupňov

Zrýchlenie z 0-100 km/h

13,30 s

11,35s

Brzdná dráha 100 km/h-0 (studené brzdy)

43,18 m

47,01

Brzdná dráha 100 km/h-0 (zohriate brzdy)

44,50 m

47,80

Čas v slalome

15,22 s

14,62s

Pružnosť 70 – 100 km/h (3.stupeň)

8,73 s

5,9 s

Pružnosť 70 – 100 km/h (4.stupeň)

11,79 s

6,65 s

Peugeot

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 15 213
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 037
  3. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 4 851
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 532
  5. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 893
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 3 680
  7. Plátené tašky a opakované použitie 3 307
  8. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 129
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Štefan Šturdzík: Špinavosti v PPA a ich bagatelizovanie.
  2. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  3. Dagmar Szabó: Čo sa deje po odobratí dieťaťa v zahraničí?
  4. Milan Resutík: NA ZAČIATOK
  5. Marian Filčík: Konečné riešenie kultúrno-etickej otázky
  6. Dušan Piršel: Zdravotníctvo sa má dobre – len zdravie občanov je na tom horšie.
  7. Jozef Drahovský: Novela zákona o cestnej premávke, legislatívny proces lp/2025/282 - analýza
  8. Ján Bilohuščin: Prečo je najodbornejšia a najslušnejšia opozícia vnímaná ako slabá?
  1. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 221
  2. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 13 372
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 910
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 888
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 901
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 6 929
  7. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 6 047
  8. Rastislav Puchala: Ficov budapeštiansky pride 4 701
  1. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  2. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  3. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  4. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  5. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  6. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  7. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  8. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
SkryťZatvoriť reklamu