Začiatkom decembra prišiel o život 28-ročný vodič po zrážke s vlakom v Bánovciach nad Bebravou. Podľa polície nerešpektoval značku „Stoj, daj prednosť v jazde“. Rušňovodič napriek snahe nedokázal vlak včas ubrzdiť.
Pred niekoľkými dňami v Bratislave zrazil vlak ženu, ktorá bola na koľajniciach. Ani ona nehodu neprežila.
"Tieto, ale i mnohé ďalšie tragické osudy by mali byť výstrahou pri prechádzaní cez železničné priecestie. Posádka auta má po zrážke s vlakom len veľmi malú šancu vyviaznuť živá a zdravá. O chodcoch či cyklistoch ani nehovoriac," upozornila Denisa Baloghová, hovorkyňa policajného prezídia.
Vlak nedokáže včas zabrzdiť
Brzdná dráha vlakovej súpravy je oveľa väčšia ako akéhokoľvek vozidla. Hmotnosť a rýchlosť vlaku, malá styčná plocha a malé trenie medzi kolesami vlakovej súpravy a koľajnicami pritom zohráva dôležitú úlohu.
Pri rýchlosti vlaku 100 km/h je brzdná dráha až 700 m. V prípade rýchlika, ktorý má dovolenú maximálnu rýchlosť na niektorých úsekoch trate až 160 km/h je má brzdná dráha hodnotu 1 700 metrov a viac.
"Vzhľadom na takto sa pohybujúci vlak je v prípade vytvorenia prekážky v kratšej vzdialenosti viac ako pravdepodobné, že dôjde zrážke s touto prekážkou a následky sú takmer vždy tragické," dodala Baloghová.
Polícia bude železničné priecestia monitorovať častejšie
Za jedenásť mesiacov tohto roka eviduje polícia 123 nehôd na železničnom priecestí. O život pri nich prišlo 8 osôb, ťažko sa zranili deviati a ľahké zranenia utrpelo 58 osôb.
"Snahou polície je ochrániť čo najviac ľudských životov. Aj keď nemôže zabrániť všetkým nehodám, každý jeden život je dôležitý a jedinečný. Preto v rámci bezpečnostno-preventívnych akcií polícia zvýši počet kontrol na železničných priecestiach" vysvetlila policajná hovorkyňa.
Podľa informácií Železníc Slovenskej republiky je na Slovensku celkovo 2 180 železničných priecestí, pričom 1 080 z nich je nechránených.
Polícia zároveň apeluje na všetkých, aby rešpektovali výstražné svetelné a zvukové znamenia na železničných priecestiach, zvýšili pozornosť a opatrnosť pri vchádzaní a prejazde železničných priecestí.
Pred vstupom na priecestie sa treba presvedčiť, či je ním bezpečné prejsť. "Neuváženým vstupovaním do priestoru dráh sú ohrození aj cestujúci vo vlaku, ktorí sa pri náhlom brzdení vlaku môžu zraniť," doplnila Baloghová.