SME
Štvrtok, 1. december, 2022 | Meniny má Edmund

Test: Je rýchlejší hybrid alebo trojvalec s turbom?

Z nameraných dynamických údajov zisťujeme, čo prinášajú moderné technológie motoristovi a čo naopak môže stratiť. Ako obstojí proti novinkám motor klasickej koncepcie?

Yaris Hybrid jazdí v skutočnosti rýchlejšie, než sa šoférovi zdá. Hybridná sústava najlepšie vyhovuje mestu a svoje prednosti má aj pri potrebe náhlej akcelerácie, kedy sa do činnosti zapojí elektromotor.Yaris Hybrid jazdí v skutočnosti rýchlejšie, než sa šoférovi zdá. Hybridná sústava najlepšie vyhovuje mestu a svoje prednosti má aj pri potrebe náhlej akcelerácie, kedy sa do činnosti zapojí elektromotor. (Zdroj: Katarína Chválová)

BREZNO. V kategórii malých áut začínajú prekvitať dva spôsoby zachovania prijateľnej spotreby benzínu pri pomerne slušnom výkone benzínového motora.

Jedna cesta vedie cez turbodúchadlom dopovaný benzínový trojvalec s objemom do jedného litra a druhá cez hybridný systém.

V praxi sme porovnali zrýchlenie, pružnosť pri predbiehaní, základnú cenu a pochopiteľne spotrebu paliva medzi Toyotou Yaris Hybrid a Renaultom Clio 0,9 TCe.

Zaujímalo nás, čo je rýchlejšie a pružnejšie v zrýchlení, či duniaci trojvalec alebo zavíjajúci hybrid s prevodovkou e-CVT. Na konfrontáciu s klasickou koncepciou motora v malom aute sme použili namerané údaje zo Suzuki Splash 1,2.

Dojmy a realita sa líšia

Pocity z jazdy napovedali, že Clio, ktoré je od Yarisu Hybrid väčšie a ľahšie, musí byť jednoznačne lepšie v pružnosti aj zrýchlení. Pocitový ťah trojvalca v Renaulte po preradení ešte umocňovalo pískanie turbodúchadla.

V skutočnosti však nebolo Clio lepšie v zrýchlení zo 70 na 100 km/h ani na treťom prevodovom stupni. Kým v Cliu bol rýchlostný stupeň už zaradený vopred pred šliapnutím na plynový pedál, Yaris Hybrid len udržiaval rýchlosť zodpovedajúcimi otáčkami a zmenil prevod v e-CVT až po stupení na plynový pedál. Napriek tomu bol rýchlejší, lebo ťahal aj elektromotor spolu s benzínovým štvorvalcom.

Dynamické parametre v teste

model

Renault Clio 0,9 tCe

Toyota Yaris Hybrid

Suzuki Splash 1,2

zrýchlenie 0-100 km/h (s)

13,19

11,99

14,02

pružnosť 3.stupeň 70-100 km/h (s)

6,31

6,20 (CVT)

7,87

pružnosť 4.stupeň 70-100 km/h (s)

8,59

-

11,46

čas na okruhu auto.sme.sk (m:s)

1:12,01

1:14,79

-

čas v normovanom slalome (s)

13,87

14,28

14,07

brzdná dráha 100 - 0 km/h (m)

43,12

42,92

41,53

Z meraní a skúseností vychádza hybrid ako zaujímavá alternatíva pre motoristov, ktorí sa nevyžívajú v radení a majú slabšie zručnosti za volantom. Technológia im umožní dodávku výkonu hneď, ako si zmyslia.

Turbo naozaj cítiť

V podstate Clio 0,9 TCe má tiež pružnosť výrazne lepšiu ako klasické atmosférické motory s vyšším objemom a rovnakým výkonom. Napríklad Suzuki Splash 1,2 má štvorvalec s objemom 1242 cm3, dosahuje výkon 69 kW pri 6000 otáčkach a má podobnú hmotnosť ako Clio.

Viac papierových kilowattov od Suzuki však pri našich meraniach pohorelo v pružnosti zo 70 na 100 km/h. Suzuki je na trojke pomalšie o 1,5s a na štvrtom prevodovom stupni o takmer tri sekundy.

S istotou možno povedať, že znižovanie objemu a prepĺňanie turbodúchadlom je cesta k lepšej dynamike pri rovnakom výkone. Z porovnania sa ako najdynamickejšia alternatíva ukazuje hybridná sústava, ktorej spoločný výkon je medzi porovnávanými aj na papieri najvyšší. V priemere však Yaris nosí o 100 kilogramov vyššiu záťaž.

Rekordy spotreby nepadajú

Nové technológie priniesli motoristovi lepšiu dynamiku a spotrebu iba vtedy, ak tú pridanú dynamiku nevyužíva. Relatívne najmenej náchylný na dynamické výkyvy v jazde je hybridný Yaris. Bežne dokáže jazdiť pod päť litrov, vrátane mestskej premávky.

Na diaľnici mu spotreba pomerne prudko stúpne na 6,5 l/100 km. Presne tie isté hodnoty na diaľnici zvládne aj Suzuki Splash s klasickou koncepciou motora a horšou dynamikou. Suzuki si môže merať sily s hybridom mimo mesta, kde štvorvalec 1,2 dosiahne spotrebu 4,1 l/100 km.

Clio malo vyššie spotreby a nový trojvalec chcel na diaľnici minimálne sedem litrov. Mimo mesta jazdil cez päť litrov a priemerne za šesť.

Robia motory na mieru testu spotreby

Technický pokrok priniesol "praktickejší" výkon a lepšiu dynamiku pri zachovaní spotreby.Určite však nečakajte, že dosiahnete výrobcom udávanú zázračnú spotrebu a dynamickú jazdu naraz.

Konštruktérom sa akurát podarilo urobiť pohonné jednotky (hybrid a malý motor s turbom) schopné fungovať v dvoch režimoch.

Ten prvý, zameraný na úspornú jazdu, je nastavený na veľmi nízke otáčky a skôr vlažné zrýchľovanie. V druhom získate celkom slušnú dynamiku. Záver z nameraných údajov si môže urobiť každý sám.

ico

Budujeme databázu meraní

V novej metodike testovania auto.sme.sk robíme základné merania s väčšinou testovaných áut. Motívom boli čoraz menšie rozdiely medzi autami, ktoré skôr zachytí meracia technika než subjektívny pocit.

Okrem zrýchlenia z pokoja na stovku a zo 70 na 100 km/h meriame brzdné dráhy, čas v slalome a čas v okruhovej skúške. Samozrejme všetko na tom istom mieste a povrchu. Napríklad okruh má jednotlivé časti zamerané na brzdenie, vyhýbanie, zrýchlenie a brzdenie v oblúku.

Špeciálne je skúška s nerovnými spojmi medzi asfaltovými plochami náročná na nastavenie elektroniky stabilizačného systému, ABS, a pruženia, pretože drobné priečne nerovnosti sú pre moderné autá najväčším nepriateľom pri brzdení alebo zatáčaní.

V ostatných testoch ešte pred napadnutím snehu exceloval Renault Clio s veľmi priamym riadením a perfektne nastavenou elektronikou ABS. Clio dokázalo účinne brzdiť pri zatočení na nerovnom povrchu ako žiadne skúšané auto. Preto má s neveľkým výkonom motora veľmi slušný čas. Okruh je urobený tak, aby mal aj rýchle aj technické časti a samotný výkon motora nie je rozhodujúci, hoci dôležitý faktor.

Základné technické parametre

Model Renault Clio Toyota Yaris Suzuki Splash
Verzia Dynamique Hybrid Style GS AC
Cena modelu od (eur) 9.190 8.990 7.777
Cena test. verzie od (eur) 11.590 14.800 8.490
Cena test. modelu (eur) 13.470 15.640 9.490
Motor Energy 0,9 TCe 1,5VVT-i + ELM 1,2 VVT
Objem (cm3) 898 1497 1242
Výkon (kW(k)) 66 (90) 55(75) 69 (94)
Pri otáčkach (ot./min.) 5250 4800 6000
Krútiaci moment (Nm) 135 111 118
Pri otáčkach (ot./min.) 2500 3600-4400 4800
Výkon hybridnej sústavy (kW(k)) - 74(100) -
Priemerná spotreba (l/100km) 4,5 3,7 5,1
Spotreba v teste (l/100km) 6,5 4,9 5,1
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) 12,2 11,8 12
Maximálna rýchlosť (km/h) 182 165 175
Prevodovka manuálna e-CVT (aut.) manuálna
Počet stupňov 5 CVT 5
Pneumatiky

Continental
ContiWinterContact

Nokian WR D3 -
Rozmer a index pneumatík 195/55 R16 175/65 R15 185/60 R15
Brzdy vpredu kotúčové kotúčové kotúčové
Brzdy vzadu bubnové kotúčové bubnové
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1048 1170 1050
Servisný interval (km/rok) 30 000/2 15000/1 15000/1
Dĺžka (mm) 4062 3905 3715
Rázvor náprav (mm) 2589 2510 2360
Šírka (mm) 1732 1695 1680
Výška (mm) 1448 1510 1590
Základný objem kufra (l) 300 286 202
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Lesníctvo, drevárstvo, ekológia a technika sú životný štýl!
  2. Sme Univerzita, ktorá nosí úspech v mene
  3. Ťažko uveriť, že aj takto kvalitne sa dá študovať na Slovensku
  4. Konečne moderná životná poisťovňa bez nepríjemných prekvapení
  5. Mikuláš prinesie plné vrece prekvapení aj v novej rodinnej telke
  6. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj
  7. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  8. Obnovte svoj dom so službou Obnov dom so SSE
  1. Konečne moderná životná poisťovňa bez nepríjemných prekvapení
  2. Mikuláš prinesie plné vrece prekvapení aj v novej rodinnej telke
  3. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj
  4. Ako sa účinne vyrovnať s energetickou krízou? Spôsobov je viac
  5. SPŠ strojnícka v Prešove úspešne realizuje program Erasmus+
  6. Kríza nie je dôvodom na zmrazovanie miezd
  7. Zmeny v systéme revíznych postupov
  8. Prvotriedne služby, nikoho iného by sme už nebrali
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 14 895
  2. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 919
  3. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 5 528
  4. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 5 179
  5. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 2 062
  6. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc 1 353
  7. Diplom, na ktorý budeš právom hrdý. Študuj u nás. 1 096
  8. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť 1 069
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Radko Mačuha: Správa o stave republiky opozičného politika Róberta Fica.
  2. Ľubomír Maretta: Odpustenie
  3. Michal Pavlík: Ako rastú výdavky slovenských domácností
  4. Unicef Slovensko: Ilustrácie, ktoré zachraňujú životy
  5. Dada Vozáriková: Namíbijský denník (6): Ako sme zablúdili
  6. Viktor Pamula: Futbalový klub- záchrana
  7. Rudolfa Vallová: Mečiarizmus - problém uvalený na celú epochu
  8. Anna Miľanová: Závislosť na droge... 2022
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 227 258
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 883
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 152
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 5 947
  5. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 4 150
  6. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 4 043
  7. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 4 037
  8. Mária Križanová: Matematika a matikári. 2 885
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu