BREZNO. V kategórii malých áut začínajú prekvitať dva spôsoby zachovania prijateľnej spotreby benzínu pri pomerne slušnom výkone benzínového motora.
Jedna cesta vedie cez turbodúchadlom dopovaný benzínový trojvalec s objemom do jedného litra a druhá cez hybridný systém.
V praxi sme porovnali zrýchlenie, pružnosť pri predbiehaní, základnú cenu a pochopiteľne spotrebu paliva medzi Toyotou Yaris Hybrid a Renaultom Clio 0,9 TCe.
Zaujímalo nás, čo je rýchlejšie a pružnejšie v zrýchlení, či duniaci trojvalec alebo zavíjajúci hybrid s prevodovkou e-CVT. Na konfrontáciu s klasickou koncepciou motora v malom aute sme použili namerané údaje zo Suzuki Splash 1,2.
Dojmy a realita sa líšia
Pocity z jazdy napovedali, že Clio, ktoré je od Yarisu Hybrid väčšie a ľahšie, musí byť jednoznačne lepšie v pružnosti aj zrýchlení. Pocitový ťah trojvalca v Renaulte po preradení ešte umocňovalo pískanie turbodúchadla.
V skutočnosti však nebolo Clio lepšie v zrýchlení zo 70 na 100 km/h ani na treťom prevodovom stupni. Kým v Cliu bol rýchlostný stupeň už zaradený vopred pred šliapnutím na plynový pedál, Yaris Hybrid len udržiaval rýchlosť zodpovedajúcimi otáčkami a zmenil prevod v e-CVT až po stupení na plynový pedál. Napriek tomu bol rýchlejší, lebo ťahal aj elektromotor spolu s benzínovým štvorvalcom.
Dynamické parametre v teste
model
Renault Clio 0,9 tCe
Toyota Yaris Hybrid
Suzuki Splash 1,2
zrýchlenie 0-100 km/h (s)
13,19
11,99
14,02
pružnosť 3.stupeň 70-100 km/h (s)
6,31
6,20 (CVT)
7,87
pružnosť 4.stupeň 70-100 km/h (s)
8,59
-
11,46
čas na okruhu auto.sme.sk (m:s)
1:12,01
1:14,79
-
čas v normovanom slalome (s)
13,87
14,28
14,07
brzdná dráha 100 - 0 km/h (m)
43,12
42,92
41,53
Z meraní a skúseností vychádza hybrid ako zaujímavá alternatíva pre motoristov, ktorí sa nevyžívajú v radení a majú slabšie zručnosti za volantom. Technológia im umožní dodávku výkonu hneď, ako si zmyslia.
Turbo naozaj cítiť
V podstate Clio 0,9 TCe má tiež pružnosť výrazne lepšiu ako klasické atmosférické motory s vyšším objemom a rovnakým výkonom. Napríklad Suzuki Splash 1,2 má štvorvalec s objemom 1242 cm3, dosahuje výkon 69 kW pri 6000 otáčkach a má podobnú hmotnosť ako Clio.
Viac papierových kilowattov od Suzuki však pri našich meraniach pohorelo v pružnosti zo 70 na 100 km/h. Suzuki je na trojke pomalšie o 1,5s a na štvrtom prevodovom stupni o takmer tri sekundy.
S istotou možno povedať, že znižovanie objemu a prepĺňanie turbodúchadlom je cesta k lepšej dynamike pri rovnakom výkone. Z porovnania sa ako najdynamickejšia alternatíva ukazuje hybridná sústava, ktorej spoločný výkon je medzi porovnávanými aj na papieri najvyšší. V priemere však Yaris nosí o 100 kilogramov vyššiu záťaž.
Rekordy spotreby nepadajú
Nové technológie priniesli motoristovi lepšiu dynamiku a spotrebu iba vtedy, ak tú pridanú dynamiku nevyužíva. Relatívne najmenej náchylný na dynamické výkyvy v jazde je hybridný Yaris. Bežne dokáže jazdiť pod päť litrov, vrátane mestskej premávky.
Na diaľnici mu spotreba pomerne prudko stúpne na 6,5 l/100 km. Presne tie isté hodnoty na diaľnici zvládne aj Suzuki Splash s klasickou koncepciou motora a horšou dynamikou. Suzuki si môže merať sily s hybridom mimo mesta, kde štvorvalec 1,2 dosiahne spotrebu 4,1 l/100 km.
Clio malo vyššie spotreby a nový trojvalec chcel na diaľnici minimálne sedem litrov. Mimo mesta jazdil cez päť litrov a priemerne za šesť.
Robia motory na mieru testu spotreby
Technický pokrok priniesol "praktickejší" výkon a lepšiu dynamiku pri zachovaní spotreby.Určite však nečakajte, že dosiahnete výrobcom udávanú zázračnú spotrebu a dynamickú jazdu naraz.
Konštruktérom sa akurát podarilo urobiť pohonné jednotky (hybrid a malý motor s turbom) schopné fungovať v dvoch režimoch.
Ten prvý, zameraný na úspornú jazdu, je nastavený na veľmi nízke otáčky a skôr vlažné zrýchľovanie. V druhom získate celkom slušnú dynamiku. Záver z nameraných údajov si môže urobiť každý sám.
Budujeme databázu meraní
V novej metodike testovania auto.sme.sk robíme základné merania s väčšinou testovaných áut. Motívom boli čoraz menšie rozdiely medzi autami, ktoré skôr zachytí meracia technika než subjektívny pocit.
Okrem zrýchlenia z pokoja na stovku a zo 70 na 100 km/h meriame brzdné dráhy, čas v slalome a čas v okruhovej skúške. Samozrejme všetko na tom istom mieste a povrchu. Napríklad okruh má jednotlivé časti zamerané na brzdenie, vyhýbanie, zrýchlenie a brzdenie v oblúku.
Špeciálne je skúška s nerovnými spojmi medzi asfaltovými plochami náročná na nastavenie elektroniky stabilizačného systému, ABS, a pruženia, pretože drobné priečne nerovnosti sú pre moderné autá najväčším nepriateľom pri brzdení alebo zatáčaní.
V ostatných testoch ešte pred napadnutím snehu exceloval Renault Clio s veľmi priamym riadením a perfektne nastavenou elektronikou ABS. Clio dokázalo účinne brzdiť pri zatočení na nerovnom povrchu ako žiadne skúšané auto. Preto má s neveľkým výkonom motora veľmi slušný čas. Okruh je urobený tak, aby mal aj rýchle aj technické časti a samotný výkon motora nie je rozhodujúci, hoci dôležitý faktor.
Základné technické parametre
Model
Renault Clio
Toyota Yaris
Suzuki Splash
Verzia
Dynamique
Hybrid Style
GS AC
Cena modelu od (eur)
9.190
8.990
7.777
Cena test. verzie od (eur)
11.590
14.800
8.490
Cena test. modelu (eur)
13.470
15.640
9.490
Motor
Energy 0,9 TCe
1,5VVT-i + ELM
1,2 VVT
Objem (cm3)
898
1497
1242
Výkon (kW(k))
66 (90)
55(75)
69 (94)
Pri otáčkach (ot./min.)
5250
4800
6000
Krútiaci moment (Nm)
135
111
118
Pri otáčkach (ot./min.)
2500
3600-4400
4800
Výkon hybridnej sústavy (kW(k))
-
74(100)
-
Priemerná spotreba (l/100km)
4,5
3,7
5,1
Spotreba v teste (l/100km)
6,5
4,9
5,1
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s)
12,2
11,8
12
Maximálna rýchlosť (km/h)
182
165
175
Prevodovka
manuálna
e-CVT (aut.)
manuálna
Počet stupňov
5
CVT
5
Pneumatiky
Continental
ContiWinterContact
Nokian WR D3
-
Rozmer a index pneumatík
195/55 R16
175/65 R15
185/60 R15
Brzdy vpredu
kotúčové
kotúčové
kotúčové
Brzdy vzadu
bubnové
kotúčové
bubnové
Pohotovostná hmotnosť (kg)
1048
1170
1050
Servisný interval (km/rok)
30 000/2
15000/1
15000/1
Dĺžka (mm)
4062
3905
3715
Rázvor náprav (mm)
2589
2510
2360
Šírka (mm)
1732
1695
1680
Výška (mm)
1448
1510
1590
Základný objem kufra (l)
300
286
202