SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Test: Je rýchlejší hybrid alebo trojvalec s turbom?

Z nameraných dynamických údajov zisťujeme, čo prinášajú moderné technológie motoristovi a čo naopak môže stratiť. Ako obstojí proti novinkám motor klasickej koncepcie?

Yaris Hybrid jazdí v skutočnosti rýchlejšie, než sa šoférovi zdá. Hybridná sústava najlepšie vyhovuje mestu a svoje prednosti má aj pri potrebe náhlej akcelerácie, kedy sa do činnosti zapojí elektromotor.Yaris Hybrid jazdí v skutočnosti rýchlejšie, než sa šoférovi zdá. Hybridná sústava najlepšie vyhovuje mestu a svoje prednosti má aj pri potrebe náhlej akcelerácie, kedy sa do činnosti zapojí elektromotor. (Zdroj: Katarína Chválová)

BREZNO. V kategórii malých áut začínajú prekvitať dva spôsoby zachovania prijateľnej spotreby benzínu pri pomerne slušnom výkone benzínového motora.

Jedna cesta vedie cez turbodúchadlom dopovaný benzínový trojvalec s objemom do jedného litra a druhá cez hybridný systém.

V praxi sme porovnali zrýchlenie, pružnosť pri predbiehaní, základnú cenu a pochopiteľne spotrebu paliva medzi Toyotou Yaris Hybrid a Renaultom Clio 0,9 TCe.

Zaujímalo nás, čo je rýchlejšie a pružnejšie v zrýchlení, či duniaci trojvalec alebo zavíjajúci hybrid s prevodovkou e-CVT. Na konfrontáciu s klasickou koncepciou motora v malom aute sme použili namerané údaje zo Suzuki Splash 1,2.

Dojmy a realita sa líšia

Pocity z jazdy napovedali, že Clio, ktoré je od Yarisu Hybrid väčšie a ľahšie, musí byť jednoznačne lepšie v pružnosti aj zrýchlení. Pocitový ťah trojvalca v Renaulte po preradení ešte umocňovalo pískanie turbodúchadla.

V skutočnosti však nebolo Clio lepšie v zrýchlení zo 70 na 100 km/h ani na treťom prevodovom stupni. Kým v Cliu bol rýchlostný stupeň už zaradený vopred pred šliapnutím na plynový pedál, Yaris Hybrid len udržiaval rýchlosť zodpovedajúcimi otáčkami a zmenil prevod v e-CVT až po stupení na plynový pedál. Napriek tomu bol rýchlejší, lebo ťahal aj elektromotor spolu s benzínovým štvorvalcom.

Dynamické parametre v teste

model

Renault Clio 0,9 tCe

Toyota Yaris Hybrid

Suzuki Splash 1,2

zrýchlenie 0-100 km/h (s)

13,19

11,99

14,02

pružnosť 3.stupeň 70-100 km/h (s)

6,31

6,20 (CVT)

7,87

pružnosť 4.stupeň 70-100 km/h (s)

8,59

-

11,46

čas na okruhu auto.sme.sk (m:s)

1:12,01

1:14,79

-

čas v normovanom slalome (s)

13,87

14,28

14,07

brzdná dráha 100 - 0 km/h (m)

43,12

42,92

41,53

Z meraní a skúseností vychádza hybrid ako zaujímavá alternatíva pre motoristov, ktorí sa nevyžívajú v radení a majú slabšie zručnosti za volantom. Technológia im umožní dodávku výkonu hneď, ako si zmyslia.

Turbo naozaj cítiť

V podstate Clio 0,9 TCe má tiež pružnosť výrazne lepšiu ako klasické atmosférické motory s vyšším objemom a rovnakým výkonom. Napríklad Suzuki Splash 1,2 má štvorvalec s objemom 1242 cm3, dosahuje výkon 69 kW pri 6000 otáčkach a má podobnú hmotnosť ako Clio.

Viac papierových kilowattov od Suzuki však pri našich meraniach pohorelo v pružnosti zo 70 na 100 km/h. Suzuki je na trojke pomalšie o 1,5s a na štvrtom prevodovom stupni o takmer tri sekundy.

S istotou možno povedať, že znižovanie objemu a prepĺňanie turbodúchadlom je cesta k lepšej dynamike pri rovnakom výkone. Z porovnania sa ako najdynamickejšia alternatíva ukazuje hybridná sústava, ktorej spoločný výkon je medzi porovnávanými aj na papieri najvyšší. V priemere však Yaris nosí o 100 kilogramov vyššiu záťaž.

Rekordy spotreby nepadajú

Nové technológie priniesli motoristovi lepšiu dynamiku a spotrebu iba vtedy, ak tú pridanú dynamiku nevyužíva. Relatívne najmenej náchylný na dynamické výkyvy v jazde je hybridný Yaris. Bežne dokáže jazdiť pod päť litrov, vrátane mestskej premávky.

Na diaľnici mu spotreba pomerne prudko stúpne na 6,5 l/100 km. Presne tie isté hodnoty na diaľnici zvládne aj Suzuki Splash s klasickou koncepciou motora a horšou dynamikou. Suzuki si môže merať sily s hybridom mimo mesta, kde štvorvalec 1,2 dosiahne spotrebu 4,1 l/100 km.

Clio malo vyššie spotreby a nový trojvalec chcel na diaľnici minimálne sedem litrov. Mimo mesta jazdil cez päť litrov a priemerne za šesť.

Robia motory na mieru testu spotreby

Technický pokrok priniesol "praktickejší" výkon a lepšiu dynamiku pri zachovaní spotreby.Určite však nečakajte, že dosiahnete výrobcom udávanú zázračnú spotrebu a dynamickú jazdu naraz.

Konštruktérom sa akurát podarilo urobiť pohonné jednotky (hybrid a malý motor s turbom) schopné fungovať v dvoch režimoch.

Ten prvý, zameraný na úspornú jazdu, je nastavený na veľmi nízke otáčky a skôr vlažné zrýchľovanie. V druhom získate celkom slušnú dynamiku. Záver z nameraných údajov si môže urobiť každý sám.

ico

Budujeme databázu meraní

V novej metodike testovania auto.sme.sk robíme základné merania s väčšinou testovaných áut. Motívom boli čoraz menšie rozdiely medzi autami, ktoré skôr zachytí meracia technika než subjektívny pocit.

Okrem zrýchlenia z pokoja na stovku a zo 70 na 100 km/h meriame brzdné dráhy, čas v slalome a čas v okruhovej skúške. Samozrejme všetko na tom istom mieste a povrchu. Napríklad okruh má jednotlivé časti zamerané na brzdenie, vyhýbanie, zrýchlenie a brzdenie v oblúku.

Špeciálne je skúška s nerovnými spojmi medzi asfaltovými plochami náročná na nastavenie elektroniky stabilizačného systému, ABS, a pruženia, pretože drobné priečne nerovnosti sú pre moderné autá najväčším nepriateľom pri brzdení alebo zatáčaní.

V ostatných testoch ešte pred napadnutím snehu exceloval Renault Clio s veľmi priamym riadením a perfektne nastavenou elektronikou ABS. Clio dokázalo účinne brzdiť pri zatočení na nerovnom povrchu ako žiadne skúšané auto. Preto má s neveľkým výkonom motora veľmi slušný čas. Okruh je urobený tak, aby mal aj rýchle aj technické časti a samotný výkon motora nie je rozhodujúci, hoci dôležitý faktor.

Základné technické parametre

Model Renault Clio Toyota Yaris Suzuki Splash
Verzia Dynamique Hybrid Style GS AC
Cena modelu od (eur) 9.190 8.990 7.777
Cena test. verzie od (eur) 11.590 14.800 8.490
Cena test. modelu (eur) 13.470 15.640 9.490
Motor Energy 0,9 TCe 1,5VVT-i + ELM 1,2 VVT
Objem (cm3) 898 1497 1242
Výkon (kW(k)) 66 (90) 55(75) 69 (94)
Pri otáčkach (ot./min.) 5250 4800 6000
Krútiaci moment (Nm) 135 111 118
Pri otáčkach (ot./min.) 2500 3600-4400 4800
Výkon hybridnej sústavy (kW(k)) - 74(100) -
Priemerná spotreba (l/100km) 4,5 3,7 5,1
Spotreba v teste (l/100km) 6,5 4,9 5,1
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) 12,2 11,8 12
Maximálna rýchlosť (km/h) 182 165 175
Prevodovka manuálna e-CVT (aut.) manuálna
Počet stupňov 5 CVT 5
Pneumatiky

Continental
ContiWinterContact

Nokian WR D3 -
Rozmer a index pneumatík 195/55 R16 175/65 R15 185/60 R15
Brzdy vpredu kotúčové kotúčové kotúčové
Brzdy vzadu bubnové kotúčové bubnové
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1048 1170 1050
Servisný interval (km/rok) 30 000/2 15000/1 15000/1
Dĺžka (mm) 4062 3905 3715
Rázvor náprav (mm) 2589 2510 2360
Šírka (mm) 1732 1695 1680
Výška (mm) 1448 1510 1590
Základný objem kufra (l) 300 286 202
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  5. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  6. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  7. Pomáhajte čítaním
  8. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  9. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  4. Pomáhajte čítaním
  5. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  6. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  8. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  9. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 27 786
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 055
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 236
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 686
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 12 589
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 862
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 849
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 997
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 784
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 309
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vláda si tlieska. Testy však mnohých neodhalili, varujú experti

Falošne zdravých považuje za problém aj minister Krajčí.

Premiér Igor Matovič a minister zdravotníctva Marek Krajčí.
Podcast Dobré Ráno.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Čo vám zabudli povedať o testovaní

Zatlieskali sme si a teraz k faktom.

Peter Tkačenko

Navrhli odvolať rektora STU Fikara, na rokovaní bola polícia

Akademici si odhlasovali koniec Miroslava Fikara.

Rektor Slovenskej technickej univerzity (STU) Miroslav Fikar.

Neprehliadnite tiež

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.
Po nastúpení do auta chytáme pri zatváraní dverí vnútornú kľučku. Na jej čistenie nepoužívajte agresívnu chémiu.