Test: Je rýchlejší hybrid alebo trojvalec s turbom?

Z nameraných dynamických údajov zisťujeme, čo prinášajú moderné technológie motoristovi a čo naopak môže stratiť. Ako obstojí proti novinkám motor klasickej koncepcie?

Yaris Hybrid jazdí v skutočnosti rýchlejšie, než sa šoférovi zdá. Hybridná sústava najlepšie vyhovuje mestu a svoje prednosti má aj pri potrebe náhlej akcelerácie, kedy sa do činnosti zapojí elektromotor.(Zdroj: Katarína Chválová)

BREZNO. V kategórii malých áut začínajú prekvitať dva spôsoby zachovania prijateľnej spotreby benzínu pri pomerne slušnom výkone benzínového motora.

Jedna cesta vedie cez turbodúchadlom dopovaný benzínový trojvalec s objemom do jedného litra a druhá cez hybridný systém.

V praxi sme porovnali zrýchlenie, pružnosť pri predbiehaní, základnú cenu a pochopiteľne spotrebu paliva medzi Toyotou Yaris Hybrid a Renaultom Clio 0,9 TCe.

Zaujímalo nás, čo je rýchlejšie a pružnejšie v zrýchlení, či duniaci trojvalec alebo zavíjajúci hybrid s prevodovkou e-CVT. Na konfrontáciu s klasickou koncepciou motora v malom aute sme použili namerané údaje zo Suzuki Splash 1,2.

Dojmy a realita sa líšia

Pocity z jazdy napovedali, že Clio, ktoré je od Yarisu Hybrid väčšie a ľahšie, musí byť jednoznačne lepšie v pružnosti aj zrýchlení. Pocitový ťah trojvalca v Renaulte po preradení ešte umocňovalo pískanie turbodúchadla.

V skutočnosti však nebolo Clio lepšie v zrýchlení zo 70 na 100 km/h ani na treťom prevodovom stupni. Kým v Cliu bol rýchlostný stupeň už zaradený vopred pred šliapnutím na plynový pedál, Yaris Hybrid len udržiaval rýchlosť zodpovedajúcimi otáčkami a zmenil prevod v e-CVT až po stupení na plynový pedál. Napriek tomu bol rýchlejší, lebo ťahal aj elektromotor spolu s benzínovým štvorvalcom.

Dynamické parametre v teste

model

Renault Clio 0,9 tCe

Toyota Yaris Hybrid

Suzuki Splash 1,2

zrýchlenie 0-100 km/h (s)

13,19

11,99

14,02

pružnosť 3.stupeň 70-100 km/h (s)

6,31

6,20 (CVT)

7,87

pružnosť 4.stupeň 70-100 km/h (s)

8,59

-

11,46

čas na okruhu auto.sme.sk (m:s)

1:12,01

1:14,79

-

čas v normovanom slalome (s)

13,87

14,28

14,07

brzdná dráha 100 - 0 km/h (m)

43,12

42,92

41,53

Z meraní a skúseností vychádza hybrid ako zaujímavá alternatíva pre motoristov, ktorí sa nevyžívajú v radení a majú slabšie zručnosti za volantom. Technológia im umožní dodávku výkonu hneď, ako si zmyslia.

Turbo naozaj cítiť

V podstate Clio 0,9 TCe má tiež pružnosť výrazne lepšiu ako klasické atmosférické motory s vyšším objemom a rovnakým výkonom. Napríklad Suzuki Splash 1,2 má štvorvalec s objemom 1242 cm3, dosahuje výkon 69 kW pri 6000 otáčkach a má podobnú hmotnosť ako Clio.

Viac papierových kilowattov od Suzuki však pri našich meraniach pohorelo v pružnosti zo 70 na 100 km/h. Suzuki je na trojke pomalšie o 1,5s a na štvrtom prevodovom stupni o takmer tri sekundy.

S istotou možno povedať, že znižovanie objemu a prepĺňanie turbodúchadlom je cesta k lepšej dynamike pri rovnakom výkone. Z porovnania sa ako najdynamickejšia alternatíva ukazuje hybridná sústava, ktorej spoločný výkon je medzi porovnávanými aj na papieri najvyšší. V priemere však Yaris nosí o 100 kilogramov vyššiu záťaž.

Rekordy spotreby nepadajú

Nové technológie priniesli motoristovi lepšiu dynamiku a spotrebu iba vtedy, ak tú pridanú dynamiku nevyužíva. Relatívne najmenej náchylný na dynamické výkyvy v jazde je hybridný Yaris. Bežne dokáže jazdiť pod päť litrov, vrátane mestskej premávky.

Na diaľnici mu spotreba pomerne prudko stúpne na 6,5 l/100 km. Presne tie isté hodnoty na diaľnici zvládne aj Suzuki Splash s klasickou koncepciou motora a horšou dynamikou. Suzuki si môže merať sily s hybridom mimo mesta, kde štvorvalec 1,2 dosiahne spotrebu 4,1 l/100 km.

Clio malo vyššie spotreby a nový trojvalec chcel na diaľnici minimálne sedem litrov. Mimo mesta jazdil cez päť litrov a priemerne za šesť.

Robia motory na mieru testu spotreby

Technický pokrok priniesol "praktickejší" výkon a lepšiu dynamiku pri zachovaní spotreby.Určite však nečakajte, že dosiahnete výrobcom udávanú zázračnú spotrebu a dynamickú jazdu naraz.

Konštruktérom sa akurát podarilo urobiť pohonné jednotky (hybrid a malý motor s turbom) schopné fungovať v dvoch režimoch.

Ten prvý, zameraný na úspornú jazdu, je nastavený na veľmi nízke otáčky a skôr vlažné zrýchľovanie. V druhom získate celkom slušnú dynamiku. Záver z nameraných údajov si môže urobiť každý sám.

ico

Budujeme databázu meraní

V novej metodike testovania auto.sme.sk robíme základné merania s väčšinou testovaných áut. Motívom boli čoraz menšie rozdiely medzi autami, ktoré skôr zachytí meracia technika než subjektívny pocit.

Okrem zrýchlenia z pokoja na stovku a zo 70 na 100 km/h meriame brzdné dráhy, čas v slalome a čas v okruhovej skúške. Samozrejme všetko na tom istom mieste a povrchu. Napríklad okruh má jednotlivé časti zamerané na brzdenie, vyhýbanie, zrýchlenie a brzdenie v oblúku.

Špeciálne je skúška s nerovnými spojmi medzi asfaltovými plochami náročná na nastavenie elektroniky stabilizačného systému, ABS, a pruženia, pretože drobné priečne nerovnosti sú pre moderné autá najväčším nepriateľom pri brzdení alebo zatáčaní.

V ostatných testoch ešte pred napadnutím snehu exceloval Renault Clio s veľmi priamym riadením a perfektne nastavenou elektronikou ABS. Clio dokázalo účinne brzdiť pri zatočení na nerovnom povrchu ako žiadne skúšané auto. Preto má s neveľkým výkonom motora veľmi slušný čas. Okruh je urobený tak, aby mal aj rýchle aj technické časti a samotný výkon motora nie je rozhodujúci, hoci dôležitý faktor.

Základné technické parametre

Model Renault Clio Toyota Yaris Suzuki Splash
Verzia Dynamique Hybrid Style GS AC
Cena modelu od (eur) 9.190 8.990 7.777
Cena test. verzie od (eur) 11.590 14.800 8.490
Cena test. modelu (eur) 13.470 15.640 9.490
Motor Energy 0,9 TCe 1,5VVT-i + ELM 1,2 VVT
Objem (cm3) 898 1497 1242
Výkon (kW(k)) 66 (90) 55(75) 69 (94)
Pri otáčkach (ot./min.) 5250 4800 6000
Krútiaci moment (Nm) 135 111 118
Pri otáčkach (ot./min.) 2500 3600-4400 4800
Výkon hybridnej sústavy (kW(k)) - 74(100) -
Priemerná spotreba (l/100km) 4,5 3,7 5,1
Spotreba v teste (l/100km) 6,5 4,9 5,1
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) 12,2 11,8 12
Maximálna rýchlosť (km/h) 182 165 175
Prevodovka manuálna e-CVT (aut.) manuálna
Počet stupňov 5 CVT 5
Pneumatiky

Continental
ContiWinterContact

Nokian WR D3 -
Rozmer a index pneumatík 195/55 R16 175/65 R15 185/60 R15
Brzdy vpredu kotúčové kotúčové kotúčové
Brzdy vzadu bubnové kotúčové bubnové
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1048 1170 1050
Servisný interval (km/rok) 30 000/2 15000/1 15000/1
Dĺžka (mm) 4062 3905 3715
Rázvor náprav (mm) 2589 2510 2360
Šírka (mm) 1732 1695 1680
Výška (mm) 1448 1510 1590
Základný objem kufra (l) 300 286 202

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  3. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  4. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  5. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  6. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  7. Rastie nám pokrivená generácia?
  8. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  10. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  1. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  2. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  3. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  4. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  5. Detské zúbky sú veda
  6. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  7. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 15 575
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 503
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 293
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 851
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 966
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 339
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 307
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 087
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 033
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 618

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Alternatíva pre Nemecko skutočnú alternatívu neponúka

Merkelová voľby vyhrala a ostáva mocná. Európa je naozaj vďačná.

DOMOV

Aké stíhačky môžeme a ktoré ponuky sú nereálne?

Rozhodovať sa bude len medzi gripenmi a stíhačkami F-16.

Neprehliadnite tiež

Nová Kia Stonic osloví tínedžera aj dôchodcu (prvá jazda)

Do predaja sa na Slovensku dostane 14. októbra.

Malá XC40 so sebou prináša veľké zmeny

Volvo predstavilo svoje najmenšie SUV, prináša hneď niekoľko noviniek

Šéf marketingu BMW Ian Robertson: Ďalšiu Čínu už na Zemi nenájdeme

Pre Jozefa Kabaňa majú v BMW prichystané veľké výzvy.

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace, tento rok SUV tvoria viac než polovicu nominovaných.