BRATISLAVA. Aj dva mesiace od zavedenia registračných poplatkov sú registrácie nových vozidiel v medziročnom porovnaní v poklese. "Nepomohli tomu ani dotácie výrobcov v podobe zaplatenia zvýšených registračných poplatkov za prvú registráciu vozidiel," informoval viceprezident Zväzu automobilového priemyslu (ZAP) SR Pavol Prepiak.
Počet registrácií nových osobných automobilov sa v novembri 2012 medziročne znížil o 5,93 % na 5 553 vozidiel. V skupine nad 80 kW, zaťaženej zvýšenými registračnými poplatkami, sa zaregistrovalo 2 586 vozidiel, čo je medziročne o 12,66 % menej.
"Zatiaľ čo za október 2012 dosahoval pokles až 32,4%, v novembri 2012 výrobcovia vozidiel väčšiny značiek korigovali kúpu nových automobilov platením registračných poplatkov," uviedol Prepiak. Za jedenásť mesiacov roka sa spolu zaregistrovalo 64 194 osobných vozidiel, čo je o 4,2 % viac, ako za rovnaké obdobie vlaňajška.
Najpredávanejšia je Škoda
Poradie najpredávanejších značiek osobných automobilov opäť vedie Škoda s trhovým podielom 22,33 percenta, druhé miesto si s 9,26 % upevnil Volkswagen. Tretie miesto obsadila s 7,9 % Kia. Štvrtú pozíciu obhájil Hyundai s 6,69 %, piaty Renault dosiahol 5,71 % a šiesty Peugeot zaznamenal 5,64-percentný trhový podiel.
V novembri 2012 zaregistrovali spolu 451 malých úžitkových vozidiel, čo je medziročne o 3,01 percenta menej. Prvé miesto v kategórii si s 23,56 % udržal Fiat, s 16,41 % ho nasledoval Peugeot. Tretí Citroen dosiahol 14,01-percentný trhový podiel.
V kategóriách nákladiakov vedú Iveco a Volvo
Za jedenásť mesiacov roka zaregistrovali aj 470 nových nákladných automobilov s hmotnosťou 3,5 až 12 ton, čo je o 2,84 % viac, ako za rovnaké obdobie vlaňajška. Najväčšie zastúpenie na trhu si udržiava s 45,74 % Iveco, druhý bol s 13,83 % MAN. Tretí Mercedes-Benz zaznamenal 9,79-percentný trhový podiel.
Za január až november zaregistrovali spolu 2 836 nákladných automobilov nad 12 ton, čo je medziročný nárast o 2,48 percenta. Najväčší podiel na trhu má s 27,22 % Volvo, na druhé miesto sa s 16,01 % posunul Mercedes-Benz a tretie miesto obsadila s 15,69 % Scania.
Za jedenásť mesiacov roku 2012 zaregistrovali aj 262 nových autobusov, čo je o 3,97 percenta viac, ako za rovnaké obdobie roku 2011. V predaji vedie Irisbus s 50,38 %, druhý SOR zaznamenal 33,06 % a tretí Troliga Bus dosiahol 5,73-percentný trhový podiel.