čne predané.
BRATISLAVA. Kým na Slovenku sa cena za registráciu zvýšila len pre niekoľkými mesiaci, v Maďarsku sa výška poplatku registrácie odvíjala od ceny vozidla už oveľa skôr. Vznikol tak priestor pre špekulantov i „seriózne“ firmy, ktoré svojim maďarským zákazníkom zaregistrovali nové vozidlo na Slovensku. Pôvodný spoločný poplatok za prihlásenie – 66 eur bol násobne nižší, ako u našich južných susedov.
Predpokladáme, že zavedenie novej registračnej dane podľa výkonu motora, tento biznis mierne pribrzdí. Pre vozidlá so stredným výkonom v „plnke“ – teda s vysokou cenou, bude však stále zaujímavý.
Štatistiky krivia aj jednotlivci
Re-export vozidiel je problém nie len na Slovensku, ale i v susednej Českej Republike. Auto vyrobené napríklad v Nemecku, je vyvezené na Slovensko. Tu je predané s nižšou, prípadne výrazne akciovou cenou. Majiteľ ho následne vyvezie do inej krajiny, kde ho predá za cenu regulérnu – teda vyššiu. Na rozdiele cien následne zarobí.
Tajomstvom nie je ani skutočnosť, že vozidlá na Slovensku registrujú samotný importéri a následne ich nové, alebo len málo ojazdené predávajú v inom štáte. Cieľom je umelo zvýšiť štatistiku predaja a stať sa tak úspešnejším, ako konkurencia.
Zo štatistiky Zväzu automobilového priemyslu Slovenskej republiky vyplýva, že 3 849 vozidiel od januára do októbra tohto roka bolo re-exportovaných mimo našu krajinu. Pre ilustráciu sme pripravili aj tabuľku, kde sme odrátali re-exportované vozidlá. Rebríček sa zmenil hlavne v jeho druhej polovici.
Štatistika predaných kusov vrátane re-exportu podľa (zdroj ZAP) | Štatistika po odrátaní re-exportovaných vozidiel | |||||||
Značka | Počet predaných kusov | Percento na trhu | Re-export (ks) | Re-export (%) | Značka (pohyb v rebríčku) | Počet predaných kusov | Percento na trhu | |
Škoda | 13111 | 22,36 | 1212 | 9,24 | Škoda | 11899 | 21,56 | |
Volkswagen | 5365 | 9,15 | 436 | 8,13 | Volkswagen | 4929 | 8,93 | |
Kia | 4648 | 7,93 | 11 | 0,24 | Kia | 4637 | 8,40 | |
Hyundai | 3870 | 6,60 | 405 | 10,47 | Hyundai | 3465 | 6,28 | |
Renault | 3346 | 5,71 | 81 | 2,42 | Renault | 3265 | 5,92 | |
Peugeot | 3310 | 5,64 | 292 | 8,82 | Peugeot | 3018 | 5,47 | |
Opel | 2254 | 3,84 | 5 | 0,22 | Opel | 2249 | 4,08 | |
Suzuki | 2083 | 3,55 | 146 | 7,01 | Citroen ↑ | 1951 | 3,54 | |
Citroen | 2070 | 3,53 | 119 | 5,75 | Suzuki ↓ | 1937 | 3,51 | |
BMW | 1938 | 3,30 | 130 | 6,71 | BMW | 1808 | 3,28 | |
Ford | 1823 | 3,11 | 110 | 6,03 | Toyota ↑ | 1734 | 3,14 | |
Toyota | 1734 | 2,96 |
| 0,00 | Ford ↓ | 1713 | 3,10 | |
Audi | 1504 | 2,56 | 136 | 9,04 | Mercedes-Benz ↑ | 1482 | 2,69 | |
Nissan | 1488 | 2,54 | 379 | 25,47 | Audi ↓ | 1368 | 2,48 | |
Mercedes-Benz | 1483 | 2,53 | 1 | 0,07 | Nissan ↓ | 1109 | 2,01 | |
ostatné značky | 8614 | 14,69 |
|
| ostatné značky | 8614 | 15,61 | |
SPOLU | 58641 | 100 | 3849 | SPOLU | 55178 | 100,00 |