SME
Utorok, 27. september, 2022 | Meniny má Cyprián

Re-exporty kazia obraz o automobilovom trhu

Štatistiky predajov automobilov sú zrkadlom úspešnosti automobilek v danom štáte. Tie však vychádzajú zo štatistík registrácie vozidiel na polícii. Tento fakt sťažuje zistenie, či vozidlo prvýkrát zaregistrované na Slovensku, bolo v našej krajine aj skuto

Zväz automobilového priemyslu Slovenskej republiky vydá každoročne štatistiku predjava vozidiel na Slovensku, vrátane vozidiel ktoré sú označené ako "reexport".Zväz automobilového priemyslu Slovenskej republiky vydá každoročne štatistiku predjava vozidiel na Slovensku, vrátane vozidiel ktoré sú označené ako "reexport". (Zdroj: Rastislav Chvála)

čne predané.

BRATISLAVA. Kým na Slovenku sa cena za registráciu zvýšila len pre niekoľkými mesiaci, v Maďarsku sa výška poplatku registrácie odvíjala od ceny vozidla už oveľa skôr. Vznikol tak priestor pre špekulantov i „seriózne“ firmy, ktoré svojim maďarským zákazníkom zaregistrovali nové vozidlo na Slovensku. Pôvodný spoločný poplatok za prihlásenie – 66 eur bol násobne nižší, ako u našich južných susedov.

Predpokladáme, že zavedenie novej registračnej dane podľa výkonu motora, tento biznis mierne pribrzdí. Pre vozidlá so stredným výkonom v „plnke“ – teda s vysokou cenou, bude však stále zaujímavý.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Štatistiky krivia aj jednotlivci

Re-export vozidiel je problém nie len na Slovensku, ale i v susednej Českej Republike. Auto vyrobené napríklad v Nemecku, je vyvezené na Slovensko. Tu je predané s nižšou, prípadne výrazne akciovou cenou. Majiteľ ho následne vyvezie do inej krajiny, kde ho predá za cenu regulérnu – teda vyššiu. Na rozdiele cien následne zarobí.

Tajomstvom nie je ani skutočnosť, že vozidlá na Slovensku registrujú samotný importéri a následne ich nové, alebo len málo ojazdené predávajú v inom štáte. Cieľom je umelo zvýšiť štatistiku predaja a stať sa tak úspešnejším, ako konkurencia.

Zo štatistiky Zväzu automobilového priemyslu Slovenskej republiky vyplýva, že 3 849 vozidiel od januára do októbra tohto roka bolo re-exportovaných mimo našu krajinu. Pre ilustráciu sme pripravili aj tabuľku, kde sme odrátali re-exportované vozidlá. Rebríček sa zmenil hlavne v jeho druhej polovici.

SkryťVypnúť reklamu

Štatistika predaných kusov vrátane re-exportu podľa (zdroj ZAP)

Štatistika po odrátaní re-exportovaných vozidiel

Značka

Počet predaných kusov

Percento na trhu

Re-export (ks)

Re-export (%)

Značka (pohyb v rebríčku)

Počet predaných kusov

Percento na trhu

Škoda

13111

22,36

1212

9,24

Škoda

11899

21,56

Volkswagen

5365

9,15

436

8,13

Volkswagen

4929

8,93

Kia

4648

7,93

11

0,24

Kia

4637

8,40

Hyundai

3870

6,60

405

10,47

Hyundai

3465

6,28

Renault

3346

5,71

81

2,42

Renault

3265

5,92

Peugeot

3310

5,64

292

8,82

Peugeot

3018

5,47

Opel

2254

3,84

5

0,22

Opel

2249

4,08

Suzuki

2083

3,55

146

7,01

Citroen ↑

1951

3,54

Citroen

2070

3,53

119

5,75

Suzuki ↓

1937

3,51

BMW

1938

3,30

130

6,71

BMW

1808

3,28

Ford

1823

3,11

110

6,03

Toyota ↑

1734

3,14

Toyota

1734

2,96

0,00

Ford ↓

1713

3,10

Audi

1504

2,56

136

9,04

Mercedes-Benz ↑

1482

2,69

Nissan

1488

2,54

379

25,47

Audi ↓

1368

2,48

Mercedes-Benz

1483

2,53

1

0,07

Nissan ↓

1109

2,01

ostatné značky

8614

14,69

ostatné značky

8614

15,61

SPOLU

58641

100

3849

SPOLU

55178

100,00

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zákazníci OMV môžu vrátiť prírode kúsok lesa
  2. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou
  3. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  4. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  5. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  6. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  7. Sledujte príjem živín u starých rodičov
  8. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč?
  1. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  2. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou
  3. J&T BANKA upriamuje pozornosť na ochranu morských ekosystémov
  4. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  5. Spolu tvoríme inkluzívne susedstvá
  6. Zákazníci OMV môžu vrátiť prírode kúsok lesa
  7. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  8. Industriálna Spilka Offices je súčasťou Týždňa zelených budov
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 12 522
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 10 507
  3. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 3 848
  4. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč? 3 458
  5. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike 3 419
  6. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 347
  7. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 015
  8. Viete, ktorá je najvzácnejšia komodita? Budete prekvapení! 1 622
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister financií Igor Matovič.

Smer dodá na vyslovenie nedôvery Matovičovi 27 hlasov.


11 h
Dražba 18 bytov v komplexe Domus Petra je naplánovaná na polovicu októbra.

Projekt Domus Petra doplatil na prasknutie realitnej bubliny pred desiatimi rokmi.


14 h
Tomáš Taraba v rozhovore s Borisom Kollárom.

Odídenca z klubu ĽSNS spájajú so Sme rodina Košč a Pčolinský


12 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Protesty si vyžiadali desiatky obetí.


a 2 ďalší 56m

Blogy SME

  1. Ján Zelenák: e ako E
  2. Karol Bujaček: Experiment, Vlna, Leviatan: Tri filmy, ktoré si človek zapamätá
  3. Jozef Sitko: Klamali včera, klamú viac dnes a šíria chaos i strach
  4. Veronika Michalčíková: Španielska Andalúzia (2): Hollywood v púšti
  5. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny?
  6. Andrej Csino: Prax Dr. Schamana 17 / Mier
  7. Ľubomír Belák: Slovensko vyhlásilo vojnu? Komu?
  8. Martin Kiňo: RODINNÉ FIRMY: Najvýhodnejšou formou pre rodinný holding je s.r.o. alebo a.s. (3. časť)
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 282
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 628
  3. Martin Majzlan: Pamír, miesto kde som zanechal kus svojho srdca (+Video) 6 273
  4. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 329
  5. Milan Removčík: Vlakom do Splitu. 4 518
  6. Tereza Krajčová: Grécke Atény 2/4 - Majestátny Acropolis, antická atmosféra v Agore a stopy Rimanov 4 343
  7. Miroslav Lukáč: Viete že ruský trpaslík je najväčší na svete, ruské hodinky najrýchlejšie a Červená armáda nie je krvavočervená, ale ružová? 3 692
  8. Ján Valchár: Denacifikované kormorány a úspešná ruská protidefenzíva 3 445
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu