Obetí ciest na Slovensku ubudlo, môže ich byť historicky najmenej

Slovensko pravdepodobne prvýkrát splní záväzok Európskej komisii o mŕtvych na cestách.

Ilustračná fotografia.(Zdroj: SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)


BRATISLAVA. Naše cesty sú najbezpečnejšie od roku 1992.

Do včera na nich zahynulo 282 ľudí, vianočné obdobie je však rizikové a pri nehodách zomiera viac ľudí, ako je bežný týždenný priemer, čo je šesť obetí.

Ak sa do konca roka nestane mimoriadne závažná nehoda, pri nehodách zahynie menej ako tristo ľudí a Slovensko dodrží prvýkrát limit voči Európskej únii, ktorý je 305 mŕtvych. Vlani ich bolo 310.

„Musela by sa stať vážna hromadná dopravná nehoda, aby sme limit nesplnili,“ hovorí minister vnútra Robert Kaliňák.

Vianoce sú kritické

Čo pomáha
Faktory
  • prísny zákon a vyššie pokuty,
  • nové diaľnice a cesty,
  • bezpečnejšie autá,
  • viac policajtov na cestách a ich lepšie umiestnenie,
  • horšia možnosť korumpovať policajtov a „vybavovať“,
  • rýchlejší hasiči,
  • menšia premávka v čase krízy

Týždenne zomrie na cestách priemerne šesť ľudí.

Vianoce, keď sa ľudia najmä z Bratislavy presúvajú masovo na stredné a východné Slovensko, sú tragickejšie ako bežné dni.

Vlani zomrelo počas posledných dvoch sviatkových týždňov desať a osem ľudí.

Najtragickejšie však boli v roku 2011 jeden júlový a jeden októbrový týždeň, v oboch zomrelo trinásť ľudí. Tento rok zomrelo toľko ľudí iba v týždni na prelome mája a júna.

Kaliňák pozitívne čísla pripisuje najmä trom faktorom. Prvým je prísnejší zákon, ktorý od roku 2009 zaviedol vysoké pokuty a skomplikoval možnosť sa im vyhnúť.

Vybaviť si vodičský preukaz nie je také jednoduché. Len čo radar nameria zvýšenú rýchlosť, nie je už možné, že policajt pokutu odpustí. Musí tiež dať pokutu určenú presne podľa sadzobníka.

Na počte mŕtvych, ale aj na klesajúcom počet ťažko či ľahko zranených majú zásluhu efektívne zásahy hasičov. K obetiam nehody sa vedia dostať rýchlejšie a dokážu ich vďaka modernejšej technike aj rýchlejšie vyslobodiť z auta.

„Čas, ktorý strávi obeť v havarovanom aute, sa za päť rokov skrátil zhruba o pätnásť minút, niekedy až o pol hodiny,“ hovorí Kaliňák.

Z vystrihovania zakliesnených ľudí pomocou pneumatických nástrojov sa už podľa neho stal medzi hasičmi aj šport, pri ktorom súťažia o čas.

javorsky.jpg
Aspoň raz za rok sa dá napísať, že štát funguje v niečom lepšie ako vlani, píše Peter Morvay

Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz

Diaľnice sú bezpečné

Dôležité sú aj nové diaľnice a zlepšenia ciest. Dopravný analytik Jozef Drahovský za výrazný posun považuje, že prvýkrát sa celoročne používala rýchlostná cesta R 1 od Bratislavy po Banskú Bystricu.

Platí, že čím kvalitnejšia cesta, tým menej nehôd, a najmenej ľudí zomrie na diaľnici.

Podľa štatistiky policajného prezídia napríklad na ceste Mengusovce–Jánovce po dobudovaní diaľnice klesol počet nehôd v roku 2011 o polovicu oproti roku 2009.

Taký istý pokles nastal aj po dobudovaní diaľnice na úseku Žarnovica – Šášovské Podhradie alebo Vrtižer – Sverepec.

Treba sa sústrediť

Motoristický novinár Rasťo Chvála aj dopravný analytik Jozef Drahovský súhlasia, že pomáhajú lepšie cesty a úlohu zohráva aj vyššia bezpečnosť áut.

Analytik oceňuje, že polícia už častejšie stojí na rizikových miestach a nie tam, kde je jednoduché vyberať pokuty. Lepším štatistikám môže nahrávať aj menšia hustota dopravy v čase krízy.

Na cestu domov zo západu na východ Chvála dáva niekoľko rád.

„V kolónach treba dodržiavať väčší odstup. Presun cez sviatky si vyžaduje, aby sa vodič venoval iba šoférovaniu. Treba často kontrolovať spätné zrkadlá. Keď vodič zareaguje na nebezpečnú situáciu skôr, môže sa zachrániť.“

Tým, čo nemusia cestovať hneď po práci, odporúča dať si v Bratislave večeru a vyraziť po deviatej.

„Najhoršie je, ak sa stretnú tí, čo idú domov na ďalekú cestu, s tými, ktorí idú len domov z práce.“ Dôležité je aj psychicky sa pripraviť na to, že cesta môže trvať dlhšie ako zvyčajne.

graf.jpg

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok
  2. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte?
  3. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť?
  4. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity!
  5. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku?
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. Vďaka úveru na rekonštrukciu môžete ušetriť tisícky EUR
  8. Jednoduchá mobilná tlač z vášho smartfónu, alebo tabletu?
  9. Zažite vašu vysnívanú dovolenku na Bali
  10. Deň detí oslavujeme štyri dni. Iba v Borylande!
  1. Odmeny za diplomové práce na Stavebnej fakulte STU v Bratislave
  2. Zmluva o nájme pre ambasádu USA neoprávnene zaradená do programu
  3. 4* projekt víl a apartmánov priamo na pobreží, Chorvátsko
  4. Slováci rozhodli o najlepšom!
  5. AAA Auto má nový úver pre živnostníkov
  6. Aký bude váš doplnkový dôchodok
  7. Kúpeľňa - profesionálne informácie pri jej zhotovení
  8. V Prešove sa dnes tankuje za euro. Aj prémiové palivá
  9. Dobrodružstvo s vodou
  10. Neobvyklý objav, ktorý umožňuje zvládnuť angličtinu za 2 týždne
  1. Od 1. júla už prestanete chodiť na poštu! 7 448
  2. Aký bude váš doplnkový dôchodok 6 400
  3. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte? 6 251
  4. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity! 5 742
  5. Neobvyklý objav, ktorý umožňuje zvládnuť angličtinu za 2 týždne 5 051
  6. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť? 4 477
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a. 4 129
  8. Jarabinky Grande odštartovali predaj zaujímavými cenami bytov 3 677
  9. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku? 3 523
  10. V Prešove sa dnes tankuje za euro. Aj prémiové palivá 2 466

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

HZDS je späť v RTVS, zárez Kaliňáka a leto vo Volkswagene (Schutzov týždeň)

Ak Macron predsa len uspeje, zmení celú Európu.

SVET

Aké sú tváre budúceho kráľa Saudskej Arábie

Strojca vraždenia v Jemene aj modernizátor.

KOMENTÁRE

Je smutné, že moje precitnutie trvalo tak dlho

Zhltol som Váhostav, Čistý deň, Evku, Bašternáka, Kočnera.

Neprehliadnite tiež

Prieskum: Nové autá sú najspoľahlivejšie, aké kedy boli

Zákazníkov hnevá autorádio aj adaptívny tempomat.

Tesla najala Slováka ako šéfa pre systém Autopilot

Priamym nadriadeným Andreja Karpathyho bude Elon Musk.

Airbus vyvíja lietajúci taxík. Ukázal, ako si predstavuje prepravu budúcnosti

Projekt Vahana ukazuje spôsob, ako si Airbus predstavuje budúcnosť mestskej premávky.

Jaguar ukázal prvý detail nového SUV E-Pace

Briti pokračujú v útoku na segment SUV, čoskoro predstavia ďalší model.