SME
Streda, 7. december, 2022 | Meniny má Ambróz

Obetí ciest na Slovensku ubudlo, môže ich byť historicky najmenej

Slovensko pravdepodobne prvýkrát splní záväzok Európskej komisii o mŕtvych na cestách.

Ilustračná fotografia.Ilustračná fotografia. (Zdroj: SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)


BRATISLAVA. Naše cesty sú najbezpečnejšie od roku 1992.

Do včera na nich zahynulo 282 ľudí, vianočné obdobie je však rizikové a pri nehodách zomiera viac ľudí, ako je bežný týždenný priemer, čo je šesť obetí.

Ak sa do konca roka nestane mimoriadne závažná nehoda, pri nehodách zahynie menej ako tristo ľudí a Slovensko dodrží prvýkrát limit voči Európskej únii, ktorý je 305 mŕtvych. Vlani ich bolo 310.

„Musela by sa stať vážna hromadná dopravná nehoda, aby sme limit nesplnili,“ hovorí minister vnútra Robert Kaliňák.

Vianoce sú kritické

Čo pomáha
Faktory
  • prísny zákon a vyššie pokuty,
  • nové diaľnice a cesty,
  • bezpečnejšie autá,
  • viac policajtov na cestách a ich lepšie umiestnenie,
  • horšia možnosť korumpovať policajtov a „vybavovať“,
  • rýchlejší hasiči,
  • menšia premávka v čase krízy

Týždenne zomrie na cestách priemerne šesť ľudí.

Vianoce, keď sa ľudia najmä z Bratislavy presúvajú masovo na stredné a východné Slovensko, sú tragickejšie ako bežné dni.

Vlani zomrelo počas posledných dvoch sviatkových týždňov desať a osem ľudí.

Najtragickejšie však boli v roku 2011 jeden júlový a jeden októbrový týždeň, v oboch zomrelo trinásť ľudí. Tento rok zomrelo toľko ľudí iba v týždni na prelome mája a júna.

Kaliňák pozitívne čísla pripisuje najmä trom faktorom. Prvým je prísnejší zákon, ktorý od roku 2009 zaviedol vysoké pokuty a skomplikoval možnosť sa im vyhnúť.

Vybaviť si vodičský preukaz nie je také jednoduché. Len čo radar nameria zvýšenú rýchlosť, nie je už možné, že policajt pokutu odpustí. Musí tiež dať pokutu určenú presne podľa sadzobníka.

Na počte mŕtvych, ale aj na klesajúcom počet ťažko či ľahko zranených majú zásluhu efektívne zásahy hasičov. K obetiam nehody sa vedia dostať rýchlejšie a dokážu ich vďaka modernejšej technike aj rýchlejšie vyslobodiť z auta.

„Čas, ktorý strávi obeť v havarovanom aute, sa za päť rokov skrátil zhruba o pätnásť minút, niekedy až o pol hodiny,“ hovorí Kaliňák.

Z vystrihovania zakliesnených ľudí pomocou pneumatických nástrojov sa už podľa neho stal medzi hasičmi aj šport, pri ktorom súťažia o čas.

javorsky.jpg
Aspoň raz za rok sa dá napísať, že štát funguje v niečom lepšie ako vlani, píše Peter Morvay

Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz

Diaľnice sú bezpečné

Dôležité sú aj nové diaľnice a zlepšenia ciest. Dopravný analytik Jozef Drahovský za výrazný posun považuje, že prvýkrát sa celoročne používala rýchlostná cesta R 1 od Bratislavy po Banskú Bystricu.

Platí, že čím kvalitnejšia cesta, tým menej nehôd, a najmenej ľudí zomrie na diaľnici.

Podľa štatistiky policajného prezídia napríklad na ceste Mengusovce–Jánovce po dobudovaní diaľnice klesol počet nehôd v roku 2011 o polovicu oproti roku 2009.

Taký istý pokles nastal aj po dobudovaní diaľnice na úseku Žarnovica – Šášovské Podhradie alebo Vrtižer – Sverepec.

Treba sa sústrediť

Motoristický novinár Rasťo Chvála aj dopravný analytik Jozef Drahovský súhlasia, že pomáhajú lepšie cesty a úlohu zohráva aj vyššia bezpečnosť áut.

Analytik oceňuje, že polícia už častejšie stojí na rizikových miestach a nie tam, kde je jednoduché vyberať pokuty. Lepším štatistikám môže nahrávať aj menšia hustota dopravy v čase krízy.

Na cestu domov zo západu na východ Chvála dáva niekoľko rád.

„V kolónach treba dodržiavať väčší odstup. Presun cez sviatky si vyžaduje, aby sa vodič venoval iba šoférovaniu. Treba často kontrolovať spätné zrkadlá. Keď vodič zareaguje na nebezpečnú situáciu skôr, môže sa zachrániť.“

Tým, čo nemusia cestovať hneď po práci, odporúča dať si v Bratislave večeru a vyraziť po deviatej.

„Najhoršie je, ak sa stretnú tí, čo idú domov na ďalekú cestu, s tými, ktorí idú len domov z práce.“ Dôležité je aj psychicky sa pripraviť na to, že cesta môže trvať dlhšie ako zvyčajne.

graf.jpg

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vianočný darček na celý život. Darujte návod k vlastnému telu
  2. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  3. Fénix - Kultúrna pamiatka roka 2023: Keď história opäť ožíva
  4. Kríza ako odrazový mostík slovenských startupov
  5. Píše analytik Martiška: Čo prinesie rok 2023 v ekonomike?
  6. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  7. Darujte predplatné a získate poukaz v hodnote 10 € do Panta Rhei
  8. Predaj osobných automobilov Všeobecná zdravotná poisťovňa, a.s.
  1. Helenky prichádzajú na svetlo sveta s ďalšími novými bytmi
  2. Fénix - Kultúrna pamiatka roka 2023: Keď história opäť ožíva
  3. Vianočný darček na celý život. Darujte návod k vlastnému telu
  4. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  5. Kríza ako odrazový mostík slovenských startupov
  6. Šariš ľuďom pomáha regiónu už takmer 20 rokov
  7. Aktivácia zasielania elektronickej faktúry
  8. Píše analytik Martiška: Čo prinesie rok 2023 v ekonomike?
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 15 679
  2. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 7 596
  3. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý 5 725
  4. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce? 4 955
  5. Deti cestujú do exotiky zadarmo 4 255
  6. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME 3 089
  7. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 3 089
  8. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého 2 580
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Borgward BX7 predstavený v roku 2015.

Veriteľom dlhuje stovky miliónov eur.


14 h
Ilustračné foto.

NDS podpísala kontrakt s dodávateľom, minister dopravy uvažuje o alternatíve pre vodičov.


2. dec
Ilustračná snímka.

Európske a ázijské automobilky na politické riešenie nečakajú.


1. dec
Kia Sportage je tento rok najžiadanejším SUV na Slovensku.

Jednotkou je Kia Sportage.


2. dec

Blogy SME

  1. Ľuboš Vodička: Dolní Kounice, kláštor Rosa Coeli, krása Ruže nebeskej v moravskom mestečku
  2. Roland Ondrus: Nemecko, nič sme sa nenaučili
  3. Jozef Kozár: Výber z výskumu Marsu: November 2022
  4. Dušan Koniar: V roku 2011 odtancoval v súťaži Let’s Dance homosexuálny pár. Čo to v spoločnosti spustilo?
  5. Rastislav Puchala: Neberte nám Vianoce!!!
  6. Anna Miľanová: Pán Tau na bielom poníkovi... 2022
  7. Viera Spišáková: Trapas anglický III.
  8. Stano Kočiš: A riekol majster
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 56 029
  2. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 10 796
  3. Věra Tepličková: K zubárovi lacnejšie, len keď si dáte vyšetriť pipíka 5 060
  4. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 3 717
  5. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 3 228
  6. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 2 884
  7. Jana Melišová: V závoji hmly 2 481
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi I. 2 150
  1. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  4. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  6. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  7. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
SkryťZatvoriť reklamu