BRATISLAVA. Naše cesty sú najbezpečnejšie od roku 1992.
Do včera na nich zahynulo 282 ľudí, vianočné obdobie je však rizikové a pri nehodách zomiera viac ľudí, ako je bežný týždenný priemer, čo je šesť obetí.
Ak sa do konca roka nestane mimoriadne závažná nehoda, pri nehodách zahynie menej ako tristo ľudí a Slovensko dodrží prvýkrát limit voči Európskej únii, ktorý je 305 mŕtvych. Vlani ich bolo 310.
„Musela by sa stať vážna hromadná dopravná nehoda, aby sme limit nesplnili,“ hovorí minister vnútra Robert Kaliňák.
Vianoce sú kritické
Čo pomáha
Faktory
prísny zákon a vyššie pokuty,
nové diaľnice a cesty,
bezpečnejšie autá,
viac policajtov na cestách a ich lepšie umiestnenie,
horšia možnosť korumpovať policajtov a „vybavovať“,
rýchlejší hasiči,
menšia premávka v čase krízy
Týždenne zomrie na cestách priemerne šesť ľudí.
Vianoce, keď sa ľudia najmä z Bratislavy presúvajú masovo na stredné a východné Slovensko, sú tragickejšie ako bežné dni.
Vlani zomrelo počas posledných dvoch sviatkových týždňov desať a osem ľudí.
Najtragickejšie však boli v roku 2011 jeden júlový a jeden októbrový týždeň, v oboch zomrelo trinásť ľudí. Tento rok zomrelo toľko ľudí iba v týždni na prelome mája a júna.
Kaliňák pozitívne čísla pripisuje najmä trom faktorom. Prvým je prísnejší zákon, ktorý od roku 2009 zaviedol vysoké pokuty a skomplikoval možnosť sa im vyhnúť.
Vybaviť si vodičský preukaz nie je také jednoduché. Len čo radar nameria zvýšenú rýchlosť, nie je už možné, že policajt pokutu odpustí. Musí tiež dať pokutu určenú presne podľa sadzobníka.
Na počte mŕtvych, ale aj na klesajúcom počet ťažko či ľahko zranených majú zásluhu efektívne zásahy hasičov. K obetiam nehody sa vedia dostať rýchlejšie a dokážu ich vďaka modernejšej technike aj rýchlejšie vyslobodiť z auta.
„Čas, ktorý strávi obeť v havarovanom aute, sa za päť rokov skrátil zhruba o pätnásť minút, niekedy až o pol hodiny,“ hovorí Kaliňák.
Z vystrihovania zakliesnených ľudí pomocou pneumatických nástrojov sa už podľa neho stal medzi hasičmi aj šport, pri ktorom súťažia o čas.
Aspoň raz za rok sa dá napísať, že štát funguje v niečom lepšie ako vlani, píše Peter Morvay
Čítajte komentár (piano) >>
Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz
Diaľnice sú bezpečné
Dôležité sú aj nové diaľnice a zlepšenia ciest. Dopravný analytik Jozef Drahovský za výrazný posun považuje, že prvýkrát sa celoročne používala rýchlostná cesta R 1 od Bratislavy po Banskú Bystricu.
Platí, že čím kvalitnejšia cesta, tým menej nehôd, a najmenej ľudí zomrie na diaľnici.
Podľa štatistiky policajného prezídia napríklad na ceste Mengusovce–Jánovce po dobudovaní diaľnice klesol počet nehôd v roku 2011 o polovicu oproti roku 2009.
Taký istý pokles nastal aj po dobudovaní diaľnice na úseku Žarnovica – Šášovské Podhradie alebo Vrtižer – Sverepec.
Treba sa sústrediť
Motoristický novinár Rasťo Chvála aj dopravný analytik Jozef Drahovský súhlasia, že pomáhajú lepšie cesty a úlohu zohráva aj vyššia bezpečnosť áut.
Analytik oceňuje, že polícia už častejšie stojí na rizikových miestach a nie tam, kde je jednoduché vyberať pokuty. Lepším štatistikám môže nahrávať aj menšia hustota dopravy v čase krízy.
Na cestu domov zo západu na východ Chvála dáva niekoľko rád.
„V kolónach treba dodržiavať väčší odstup. Presun cez sviatky si vyžaduje, aby sa vodič venoval iba šoférovaniu. Treba často kontrolovať spätné zrkadlá. Keď vodič zareaguje na nebezpečnú situáciu skôr, môže sa zachrániť.“
Tým, čo nemusia cestovať hneď po práci, odporúča dať si v Bratislave večeru a vyraziť po deviatej.
„Najhoršie je, ak sa stretnú tí, čo idú domov na ďalekú cestu, s tými, ktorí idú len domov z práce.“ Dôležité je aj psychicky sa pripraviť na to, že cesta môže trvať dlhšie ako zvyčajne.