SME

Obetí ciest na Slovensku ubudlo, môže ich byť historicky najmenej

Slovensko pravdepodobne prvýkrát splní záväzok Európskej komisii o mŕtvych na cestách.

Ilustračná fotografia.Ilustračná fotografia. (Zdroj: SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)


BRATISLAVA. Naše cesty sú najbezpečnejšie od roku 1992.

Do včera na nich zahynulo 282 ľudí, vianočné obdobie je však rizikové a pri nehodách zomiera viac ľudí, ako je bežný týždenný priemer, čo je šesť obetí.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ak sa do konca roka nestane mimoriadne závažná nehoda, pri nehodách zahynie menej ako tristo ľudí a Slovensko dodrží prvýkrát limit voči Európskej únii, ktorý je 305 mŕtvych. Vlani ich bolo 310.

„Musela by sa stať vážna hromadná dopravná nehoda, aby sme limit nesplnili,“ hovorí minister vnútra Robert Kaliňák.

SkryťVypnúť reklamu

Vianoce sú kritické

Čo pomáha

Faktory

  • prísny zákon a vyššie pokuty,

  • nové diaľnice a cesty,

  • bezpečnejšie autá,

  • viac policajtov na cestách a ich lepšie umiestnenie,

  • horšia možnosť korumpovať policajtov a „vybavovať“,

  • rýchlejší hasiči,

  • menšia premávka v čase krízy

Týždenne zomrie na cestách priemerne šesť ľudí.

Vianoce, keď sa ľudia najmä z Bratislavy presúvajú masovo na stredné a východné Slovensko, sú tragickejšie ako bežné dni.

Vlani zomrelo počas posledných dvoch sviatkových týždňov desať a osem ľudí.

Najtragickejšie však boli v roku 2011 jeden júlový a jeden októbrový týždeň, v oboch zomrelo trinásť ľudí. Tento rok zomrelo toľko ľudí iba v týždni na prelome mája a júna.

Kaliňák pozitívne čísla pripisuje najmä trom faktorom. Prvým je prísnejší zákon, ktorý od roku 2009 zaviedol vysoké pokuty a skomplikoval možnosť sa im vyhnúť.

SkryťVypnúť reklamu

Vybaviť si vodičský preukaz nie je také jednoduché. Len čo radar nameria zvýšenú rýchlosť, nie je už možné, že policajt pokutu odpustí. Musí tiež dať pokutu určenú presne podľa sadzobníka.

Na počte mŕtvych, ale aj na klesajúcom počet ťažko či ľahko zranených majú zásluhu efektívne zásahy hasičov. K obetiam nehody sa vedia dostať rýchlejšie a dokážu ich vďaka modernejšej technike aj rýchlejšie vyslobodiť z auta.

„Čas, ktorý strávi obeť v havarovanom aute, sa za päť rokov skrátil zhruba o pätnásť minút, niekedy až o pol hodiny,“ hovorí Kaliňák.

Z vystrihovania zakliesnených ľudí pomocou pneumatických nástrojov sa už podľa neho stal medzi hasičmi aj šport, pri ktorom súťažia o čas.

Aspoň raz za rok sa dá napísať, že štát funguje v niečom lepšie ako vlani, píše Peter Morvay

SkryťVypnúť reklamu

Čítajte komentár (piano) >>


Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz

Diaľnice sú bezpečné

Dôležité sú aj nové diaľnice a zlepšenia ciest. Dopravný analytik Jozef Drahovský za výrazný posun považuje, že prvýkrát sa celoročne používala rýchlostná cesta R 1 od Bratislavy po Banskú Bystricu.

Platí, že čím kvalitnejšia cesta, tým menej nehôd, a najmenej ľudí zomrie na diaľnici.

Podľa štatistiky policajného prezídia napríklad na ceste Mengusovce–Jánovce po dobudovaní diaľnice klesol počet nehôd v roku 2011 o polovicu oproti roku 2009.

Taký istý pokles nastal aj po dobudovaní diaľnice na úseku Žarnovica – Šášovské Podhradie alebo Vrtižer – Sverepec.

Treba sa sústrediť

Motoristický novinár Rasťo Chvála aj dopravný analytik Jozef Drahovský súhlasia, že pomáhajú lepšie cesty a úlohu zohráva aj vyššia bezpečnosť áut.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Analytik oceňuje, že polícia už častejšie stojí na rizikových miestach a nie tam, kde je jednoduché vyberať pokuty. Lepším štatistikám môže nahrávať aj menšia hustota dopravy v čase krízy.

Na cestu domov zo západu na východ Chvála dáva niekoľko rád.

„V kolónach treba dodržiavať väčší odstup. Presun cez sviatky si vyžaduje, aby sa vodič venoval iba šoférovaniu. Treba často kontrolovať spätné zrkadlá. Keď vodič zareaguje na nebezpečnú situáciu skôr, môže sa zachrániť.“

Tým, čo nemusia cestovať hneď po práci, odporúča dať si v Bratislave večeru a vyraziť po deviatej.

„Najhoršie je, ak sa stretnú tí, čo idú domov na ďalekú cestu, s tými, ktorí idú len domov z práce.“ Dôležité je aj psychicky sa pripraviť na to, že cesta môže trvať dlhšie ako zvyčajne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama


SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Firmy otvorene o tom, kam AI pustia a kam už nie
  2. Nie je zlato ako zlato, nájdete ho pri bežnom nákupe potravín
  3. Oliver Oswald prezradil, po čom túžil už celé roky
  4. Ako zvládnuť krádež či stratu dokladov na dovolenke bez stresu
  5. Dubaj: Viac než letovisko – priestor pre život a investície
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Expert varuje: Takto vás podvodníci oberú o všetky úspory
  8. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  1. Nie je zlato ako zlato, nájdete ho pri bežnom nákupe potravín
  2. Oliver Oswald prezradil, po čom túžil už celé roky
  3. Dajte zabrať vášmu mozgu, preverí ho Tréning pamäti
  4. Dubaj: Viac než letovisko – priestor pre život a investície
  5. Ako zvládnuť krádež či stratu dokladov na dovolenke bez stresu
  6. Prečo les potrebuje aj výrub, nie len ochranu
  7. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  8. Letná háčkovaná móda a kúsok mora u vás doma
  1. Expert varuje: Takto vás podvodníci oberú o všetky úspory 14 327
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 5 723
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 3 998
  4. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku? 3 466
  5. Firmy otvorene o tom, kam AI pustia a kam už nie 3 084
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 2 287
  7. Dajte zabrať vášmu mozgu, preverí ho Tréning pamäti 2 174
  8. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 2 009
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Marcel Rebro: Deti z Nikopola túžia po tábore. Autobusy však nejdú, vodiči majú strach z dronov
  2. Jozef Maťaše: Ako dobre bolo za socializmu!
  3. Jaroslav Liptak: Fico nie je Slovensko: Prečo premiér blokuje sankcie, ktoré sme ako krajina nikdy neodmietli
  4. Michal Porubän: Kamoši s RuZZkým režimom na Slovensku - Matúš Zataj Rusko
  5. Martin Fronk: Kráľ maďarského pera zo Sklabinej: Kálmán Mikszáth, na ktorého sme doma skoro zabudli
  6. Zuzana Valachovičová: David Nicholls – Tu a teraz
  7. Irena Šimuneková: Liptov – Važec a Važecká jaskyňa
  8. Radovan Čipka: Nemoderne, nedemokraticky, nekresťansky, ale aspoň s Ficom
  1. Ivan Čáni: Blaha a Kaliňák junior narazili ale napriek tomu ďalej ohlupujú svoj už aj tak dostatočne ohlúpený fan club. 22 617
  2. Věra Tepličková: Vážený pán premiér 8 437
  3. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii 6 147
  4. Marcel Rebro: Dúhová facka pre červených: Ako si Smeráci vylámali zuby na Volkswagene 5 283
  5. Daniel Guľaš: Hlina preberá štafetu opozičného lídra. PS stagnuje a stráca momentum 5 176
  6. Marcel Rebro: Dobrý vojak Pellegriny: Poslušne hlásim, že idem do vojny! 5 073
  7. Dávid Polák: Pohoda je v pohode, nebláznite. 4 569
  8. Radovan Čipka: Skutok sa stal 4 532
  1. Marcel Rebro: Deti z Nikopola túžia po tábore. Autobusy však nejdú, vodiči majú strach z dronov
  2. Marcel Rebro: Majú dvadsaťštyri. Namiesto vysokej školy žijú v diere na fronte a eliminujú Rusov.
  3. Roman Kebísek: Po vyše sto rokoch preložili z francúzštiny životopis Štúra od Turcerovej
  4. Marcel Rebro: "Nas mnogo": Od Stalingradu po Bachmut — 80 rokov tej istej ruskej taktiky
  5. Monika Nagyova: Ako ma rozplakala umelá inteligencia
  6. Marcel Rebro: Fico pomáha Putinovi. Slováci pomáhajú Ukrajine.
  7. Věra Tepličková: Trenčín alebo Stará Bystrica? Kde by ste radšej strávili sobotný večer... ?
  8. Věra Tepličková: Vážený pán premiér
SkryťZatvoriť reklamu