SME
Pondelok, 30. január, 2023 | Meniny má Ema

Rýchlostné obmedzenie umiestnené v križovatke platí veľmi krátko

Dopravné značenie na Slovensku je umiestnené neraz v rozpore s dopravnými predpismi. Ľahko sa potom stane, že zákaz zastavenia platí len v križovatke, podobne aj obmedzenie rýchlosti.

(Zdroj: maps.google.com)

Marian: "Ako chodec som si všimol, že v Bratislave na začiatku ulice Zochova z Pilárikovej (vedľa hotela Falkensteiner) je umiestnená dopravná značka (jednosmerka, obmedzená rýchlosť na 30 km/h) v križovatke, resp. s minimálnou vzdialenosťou a navyše pomerne vysoko. Takúto značku si vodič všimne len málo pravdepodobne, keďže v úseku je viacero priechodov a úzka cesta s výmoľmi.

Podobná situácia je na opačnej strane cesty pri výjazde zo Staromestskej na Župné nám., kde je na začiatku umiestnená značka zákaz zastavenia (a slepá ulica), ktorú si vodiči nemôžu všimnúť kvôli priechodu (zástavka MHD), a preto často dostávajú papuče. Osobne si myslím, že značky sú príliš vysoké.

Zaujímalo by ma, ako zákon definuje umiestnenie dopravných značiek a či by v takýchto prípadoch nebolo vhodné umiestňovať ich ďalej v ulici, aby mal vodič väčšiu šancu si ich všimnúť. Predsa existujú doplňujúce tabule so šípkami, ktorú určujú aj úsek po značku, nielen platnosť od značky.

Sám mám podobnú skúsenosť z Nitry, kde som vedel, že pred Krajským súdom parkujú autá a potreboval som ísť na prokuratúru po jeden papier. Pri výjazde z Cintorínskej ulici som sa nestihol oboznámiť s celou značkou, keďže okrem zákazu vjazdu bola pod ňou umiestnená doplňujúca informačná tabuľa, ktorá bola pomerne dlhá (hovorila o výnimkách) a prečítal by som si ju jedine, keby som zastal v križovatke. 20 m za značkou ma už zastavovali mestskí policajti, ktorí mi s radosťou vysvetlili, že do výnimiek nepatrím."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

V oboch prípadoch nie sú dopravné značky umiestnené podľa predpisov.

Značky sú osadené vnútri v križovatkách. Hranicou križovatky je totiž v oboch prípadoch kolmica na os vozovky v mieste, kde sa pre križovatku začína zakrivenie vozovky.

01.jpg

Križovatka z pohľadu fotografie sa končí približne v mieste a bielou Škodou Felicia parkujúcou na pravej strane Zochovej ulice.

Vzdialenejšia hranica križovatky ruší podľa predpisov platnosť všetkých odfotených dopravných značiek. Jednosmerka má koniec na začiatku ulice. Ani rýchlostné obmedzenie na 30 km/h neplatí viac ako niekoľko decimetrov. Aj zákaz zastavenia pre ľavú časť ulice vyjadrený značkou končí hneď za križovatkou.

V poriadku nie je ani umiestnenie troch dopravných značiek na jednom stĺpiku. "Zvislé dopravné značky možno upevniť na jednom stĺpiku alebo na inej nosnej konštrukcii v maximálnom počte najviac dve dopravné značky s príslušnými dodatkovými tabuľkami," uvádza sa vo vyhláške k zákonu o cestnej premávke.

SkryťVypnúť reklamu

Na fotografii ale vidno, že na stĺpiku sú tri značky: Zákaz vjazdu autobusov, Jednosmerná premávka a Priechod pre chodcov.

Rovnaká situácia je aj v križovatke Staromestskej a Župného námestia. Značky umiestnené v križovatke a tri značky na jednom stĺpiku.

02.jpg

V tomto prípade situáciu komplikuje reklamný pútač, ktorý čiastočne zakrýva dopravné značky vodičom vozidiel idúcich po Staromestskej.

"Na ceste a na mieste pri ceste sa nesmú umiestňovať veci, ktoré by mohli viesť k zámene s dopravnou značkou alebo s dopravným zariadením alebo by ich zakrývali, alebo ktoré by rozptyľovali a upútavali pozornosť účastníka cestnej premávky, alebo ho oslňovali," uvádza zákon o cestnej premávke.

Na rozdiel od križovatky Pilárikovej a Zochovej, kde sa jazdí zvyčajne pomaly a kde vodiči majú dosť času všimnúť si dopravných značiek, pred odbočením na Župné námestie vodič značky nemá šancu zvyčajne zaregistrovať. Nielen pre reklamný pútač, ale aj pre frekventovanú autobusovú zastávku.

SkryťVypnúť reklamu

Nepomáha ani predbežná dopravná značka upozorňujúca na križovatku a na slepú ulicu. Je príliš blízko križovatky. Okrem toho, autobusy na zastávke Zochova ich vodičom áut dokážu dokonalo skryť.

03.jpg

Ak by aj niektorí neakceptovali umiestnenie zvislej značky Zákaz státia v križovatke, dá sa na ňu uplatniť aj ustanovenie vyhlášky, podľa ktorej použité značky musia byť včas viditeľné z dostatočnej vzdialenosti. Situáciu zachraňuje len žltá čiara pri kraji vozovky, ktorá nedovoľuje autám parkovať na pravej strane Župného námestia (z pohľadu od Staromestskej).

Pravidlo o včasnej viditeľnosti značiek sa vzťahuje aj na Marianovu skúsenosť z Nitry. Mestskí policajti ho síce mohli zastaviť a upozorniť na význam značky, potrestať ho ale nemali.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Eurohub Rokycany posilňuje a zrýchľuje spojenie s Nemeckom
  2. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  3. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  4. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  5. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  6. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  7. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  8. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  1. Kupujete balenú vodu? Vypočítajte si, koľko za ňu ročne miniete!
  2. Táto váha berie vaše chudnutie vážne: Kalórie počíta za vás!
  3. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  4. Svalovice sa netreba obávať
  5. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  6. Study program MANAGEMENT in English language
  7. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  8. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 11 179
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 6 529
  3. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 2 002
  4. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 1 750
  5. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 1 596
  6. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 584
  7. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 1 276
  8. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 927
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Toyota GR86

Malé kupé má všetky predpoklady pre dokonalé šoférske auto.


27. jan
Renault Austral

Od kúpy môže odradiť len cena vyšších výbav.


27. jan
Nové MG HS.

Ide o posledný model značky s benzínovým motorom.


24. jan
Honda Civic

V meste jazdí pod štyri litre.


24. jan

Blogy SME

  1. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca.
  2. Alexander Hričko: Odevy Uhorska v období raného novoveku
  3. Jozef Stasík: EU v mobile
  4. Štefan Vidlár: Moje vyznanie viery
  5. Anna Miľanová: Zátišie s košeľou... 2007
  6. Ľubomír Belák: Demokracia 2023
  7. Eva Gallova: Ako od nás odvážali mladé Židovky
  8. Milan Buno: 7 knižných tipov: Z TV kulinárskej šou urobila reláciu o emancipácii žien!
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 28 547
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 15 664
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 8 256
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 6 206
  5. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 548
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 823
  7. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 3 817
  8. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 735
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu