Marian: "Ako chodec som si všimol, že v Bratislave na začiatku ulice Zochova z Pilárikovej (vedľa hotela Falkensteiner) je umiestnená dopravná značka (jednosmerka, obmedzená rýchlosť na 30 km/h) v križovatke, resp. s minimálnou vzdialenosťou a navyše pomerne vysoko. Takúto značku si vodič všimne len málo pravdepodobne, keďže v úseku je viacero priechodov a úzka cesta s výmoľmi.
Podobná situácia je na opačnej strane cesty pri výjazde zo Staromestskej na Župné nám., kde je na začiatku umiestnená značka zákaz zastavenia (a slepá ulica), ktorú si vodiči nemôžu všimnúť kvôli priechodu (zástavka MHD), a preto často dostávajú papuče. Osobne si myslím, že značky sú príliš vysoké.
Zaujímalo by ma, ako zákon definuje umiestnenie dopravných značiek a či by v takýchto prípadoch nebolo vhodné umiestňovať ich ďalej v ulici, aby mal vodič väčšiu šancu si ich všimnúť. Predsa existujú doplňujúce tabule so šípkami, ktorú určujú aj úsek po značku, nielen platnosť od značky.
Sám mám podobnú skúsenosť z Nitry, kde som vedel, že pred Krajským súdom parkujú autá a potreboval som ísť na prokuratúru po jeden papier. Pri výjazde z Cintorínskej ulici som sa nestihol oboznámiť s celou značkou, keďže okrem zákazu vjazdu bola pod ňou umiestnená doplňujúca informačná tabuľa, ktorá bola pomerne dlhá (hovorila o výnimkách) a prečítal by som si ju jedine, keby som zastal v križovatke. 20 m za značkou ma už zastavovali mestskí policajti, ktorí mi s radosťou vysvetlili, že do výnimiek nepatrím."
Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk
V oboch prípadoch nie sú dopravné značky umiestnené podľa predpisov.
Značky sú osadené vnútri v križovatkách. Hranicou križovatky je totiž v oboch prípadoch kolmica na os vozovky v mieste, kde sa pre križovatku začína zakrivenie vozovky.
Križovatka z pohľadu fotografie sa končí približne v mieste a bielou Škodou Felicia parkujúcou na pravej strane Zochovej ulice.
Vzdialenejšia hranica križovatky ruší podľa predpisov platnosť všetkých odfotených dopravných značiek. Jednosmerka má koniec na začiatku ulice. Ani rýchlostné obmedzenie na 30 km/h neplatí viac ako niekoľko decimetrov. Aj zákaz zastavenia pre ľavú časť ulice vyjadrený značkou končí hneď za križovatkou.
V poriadku nie je ani umiestnenie troch dopravných značiek na jednom stĺpiku. "Zvislé dopravné značky možno upevniť na jednom stĺpiku alebo na inej nosnej konštrukcii v maximálnom počte najviac dve dopravné značky s príslušnými dodatkovými tabuľkami," uvádza sa vo vyhláške k zákonu o cestnej premávke.
Na fotografii ale vidno, že na stĺpiku sú tri značky: Zákaz vjazdu autobusov, Jednosmerná premávka a Priechod pre chodcov.
Rovnaká situácia je aj v križovatke Staromestskej a Župného námestia. Značky umiestnené v križovatke a tri značky na jednom stĺpiku.
V tomto prípade situáciu komplikuje reklamný pútač, ktorý čiastočne zakrýva dopravné značky vodičom vozidiel idúcich po Staromestskej.
"Na ceste a na mieste pri ceste sa nesmú umiestňovať veci, ktoré by mohli viesť k zámene s dopravnou značkou alebo s dopravným zariadením alebo by ich zakrývali, alebo ktoré by rozptyľovali a upútavali pozornosť účastníka cestnej premávky, alebo ho oslňovali," uvádza zákon o cestnej premávke.
Na rozdiel od križovatky Pilárikovej a Zochovej, kde sa jazdí zvyčajne pomaly a kde vodiči majú dosť času všimnúť si dopravných značiek, pred odbočením na Župné námestie vodič značky nemá šancu zvyčajne zaregistrovať. Nielen pre reklamný pútač, ale aj pre frekventovanú autobusovú zastávku.
Nepomáha ani predbežná dopravná značka upozorňujúca na križovatku a na slepú ulicu. Je príliš blízko križovatky. Okrem toho, autobusy na zastávke Zochova ich vodičom áut dokážu dokonalo skryť.
Ak by aj niektorí neakceptovali umiestnenie zvislej značky Zákaz státia v križovatke, dá sa na ňu uplatniť aj ustanovenie vyhlášky, podľa ktorej použité značky musia byť včas viditeľné z dostatočnej vzdialenosti. Situáciu zachraňuje len žltá čiara pri kraji vozovky, ktorá nedovoľuje autám parkovať na pravej strane Župného námestia (z pohľadu od Staromestskej).
Pravidlo o včasnej viditeľnosti značiek sa vzťahuje aj na Marianovu skúsenosť z Nitry. Mestskí policajti ho síce mohli zastaviť a upozorniť na význam značky, potrestať ho ale nemali.