SME
Nedeľa, 25. október, 2020 | Meniny má AurelKrížovkyKrížovky

Test: Koľko trvá ubrzdiť stovku na snehu a ľade?

Na snehu a ľade sme porovnávali zásah elektroniky do riadenia pohonu všetkých kolies v Subaru a Lexuse. Na akej dráhe dosiahnu na snehu stovku a koľko potrebujú na zabrzdenie?

Pri radosti z majstrovského zrýchlenia pohonov na snehu netreba zabúdať na štandardné schopnosti pri brzdení.Pri radosti z majstrovského zrýchlenia pohonov na snehu netreba zabúdať na štandardné schopnosti pri brzdení. (Zdroj: Rastislav Chvála)

BREZNO. Elektronika dnes dokáže radikálne zmeniť správanie auta jediným tlačidlom. Na snehu sme porovnali dve autá s pohonom všetkých kolies a mierne odlišnou koncepciou karosérie. Hoci to na prvý pohľad tak vôbec nevyzerá, Lexus GS 350 AWD a Subaru Outback 3,6 R majú mnohé spoločné.

Obe autá poháňajú benzínové šesťvalce s objemom okolo 3,5 litra, v autách sú automatické prevodovky, stály pohon všetkých kolies a inteligentná riadiaca jednotka jazdných režimov. Ak opomenieme nadanie Subaru prejsť s vysokým podvozkom aj terénom a poskytnúť užívateľovi o jeden rozmer viac, môžeme autá na snehu a ľade porovnávať.

Chceli sme vedieť ako dokáže zmeniť charakter auta prepnutie jazdného režimu a čo to vo výsledku prinesie, lebo občas máme pocit, že prepínanie charakteristík výkonu býva v dnešných autách lacný efekt.

V samostatných testoch oboch áut rozoberieme aj ostatné veci, ktoré pri tomto teste ostali bokom. Nemôžeme však obísť spotrebu, lebo Subaru nečakane zvíťazilo nad Lexusom. Či to bolo pri našich skúškach alebo normálnom jazdení, vždy bolo o liter úspornejšie ako Lexus.

Lexus príjemne prekvapil komfortom pruženia a rovnomerným zrýchlením na snehu. Foto: Rastislav Chvála

Limuzína zasa prekvapila brutálnou trakciou na snehu a komfortom podvozka na hrboľatej zľadovatelej ceste. Hlavným zámerom testu bola ukážka obrovského nárastu brzdnej dráhy na snehu a ľade. Pre test sme vybrali komplikovaný zľadovatelý povrch s nerovnosťami. V podstate takto vyzerá horská cesta s ujazdeným snehom po početných odmäkoch a ochladeniach.

Na suchu dokázalo veľké Subaru skrotiť stovku na dráhe 44 metrov ale na snehu to bolo o vyše sto metrov viac. Foto: Rastislav Chvála

Pozor na brzdenie

Testované autá bravúrne zvládali komplikovaný ľadovo-snehový povrch pri zrýchlení. Najmä Inteligent režim v Subaru a Snow v Lexuse dobre krotili zbytočný preklz. Rozmanitosť povrchu však narobila komplikácie pri brzdení. Systém ABS sa išiel zblázniť najmä na ľadových fľakoch. Brzdná dráha bola dlhá, avšak obe autá ostali stabilné.

Zrýchlenie a brzdná dráha na suchom asfalte:

Vozidlo

Subaru Outback 3,6 R

Lexus 350 AWD

Pneumatiky typ

Continental ContiWinterContact

Yokohama W driwe

Pneumatiky rozmer

225/60 R17 99H

235/45 R18 94V

Teplota vzduchu a počasie

-12 , jasno

-12, jasno

Zrýchlenie 0-100 km/h (základný režim)

8,47 s

6,43 s

Zrýchlenie 0-100 km/h (športový režim)

8,05 s

6,58 s

Dynamika 70-100 km/h (základný režim)

3,28 s

2,62 s

Dynamika 70-100 km/h (športový režim)

3,19 s

2,55 s

Označenie športového režimu

#S

Sport+

Brzdná dráha 100 - 0 km/h

44,66 m

44,42 m

Dráha zrýchlenia 0-100 km/h

129 m

101 m

Zrýchlenie a brzdná dráha na snehu a ľade:

Vozidlo

Subaru Outback 3,6 R

Lexus 350 AWD

Pneumatiky typ

Continental ContiWinterContact

Yokohama W driwe

Pneumatiky rozmer

225/60 R17 99H

235/45 R18 94V

Teplota vzduchu a počasie

-12 , jasno

-12, jasno

Zrýchlenie 0-100 km/h

13,74 s (I-Drive)

16,04 s (NORMAL)

Dráha zrýchlenia 0-100 km/h

207 m (I-Drive)

250 m (NORMAL)

Zrýchlenie 0-100 km/h

15,38 s (#S)

13,72 s (SNOW)

Dráha zrýchlenia 0-100 km/h

214 m (#S)

206 (SNOW)

Brzdná dráha 100 - 0 km/h

170 - 190 m

150 -170 m

Do tabuľky sme dali zámerne aj dráhu zrýchlenia, aby ste videli, že dráha zrýchlenia už nie je oveľa dlhšia ako brzdná dráha zo sto kilometrovej rýchlosti na snehu. Môžete si to tiež porovnať s údajmi na asfalte. Brzdné dráhy na snehu sú o vyše sto metrov dlhšie ako na asfalte.

Lexus naprogramovali na sneh

Model GS 350 AWD musel priniesť daň za pohon všetkých kolies v podobe obmedzenej maximálnej rýchlosti na 190 kilometrov za hodinu a výstupku v priestore pre nohy vodiča. Rozdiel medzi normálnym jazdným režimom a Sport+, ktorý upravuje charakteristiku tlmičov, motora a prevodovky, je neveľký. Desatinu sekundy v zrýchlení a pružnosti vodič sotva pocíti. O niečo ostrejšie sa javí plynový pedál a podvozok badateľne stvrdne.

Špeciálny program pre sneh dokáže mení charakteristiku ABS k lepšiemu a výrazne lepšie riadi pohon všetkých kolies na nerovnomerne klzkom povrchu. Foto: Rastislav Chvála

Obrovský rozdiel však nastane na snehu po prepnutí do režimu SNOW. Lexus zmení charakter riadenia ABS aj trakcie. Tam, kde to na ľade v strmom kopci nešlo v normálnom režime, tam SNOW dáva šancu. Napríklad pri brzdení na ľade približne od 15-20 km/h vypne ABS, aby ste rýchlejšie dobrzdili. Napokon časy zrýchlenia na snehu a ľade hovoria jasnou rečou. Po zapnutí režimu SNOW sme dosiahli stovku o dve aj pol tri sekundy skôr.

Svoj podiel na výsledku má aj výrazné zmäknutie charakteristiky podvozka. Na hrboľatej sneho-ľadovej ceste predviedol podvozok Lexusu taký komfort, že nám sánka padala.

Subaru nepozná prekážky

Svetlá výška podvozka 22 centimetrov dáva Subaru Outback ďalší rozmer, pretože v hlbokom snehu prejde naozaj veľa. V hlbokom snehu sa vyplatí vypnúť trakčný systém a zvoliť športový režim. Naopak na ľade najlepšie funguje Inteligent Drive.

Subaru Outback je auto aj do koča aj do voza, lebo zvláda okrem bežných ciest aj ľahký terén. Foto: Rastislav Chvála

Kratší rázvor náprav a vysoká svetlosť podvozka robia svoje v prospech priechodnosti terénom. Samozrejme na hrboľatej ceste sa Outback výraznejšie rozkýva. Jeho výrazná reakcia na plyn je na dnešné pomery fantastická a nenájdete veľa áut s takouto priamou odozvou.

ico

Náš tip

S Lexusom GS 350 AWD zvoľte režim SPORT+ na nerovných cestách s vlnitým povrchom. Kolísavý štýl podvozka sa zmení na tvrdší a paradoxne príjemnejší. Kvôli ťahu motora to robiť nemusíte lebo ten ide ako nabrúsená píla aj v normálnom režime. Hneď ako vojdete na zasnežené a zľadovatelé cesty, zapnite režim SNOW. Oplatí sa.

Subaru Outback 3,6R doslova brutálne reaguje na plyn aj v normálnom režime, ale po prepnutí do #S sa spotreba príliš nepokazí a získate dobrú odozvu prevodovky. Na tvrdom snehu a ľade pri potrebe zrýchlenia je lepší režim INTELIGENT. Športový #S odporúčame pri hrabaní v hlbokom snehu.

Základné parametre vozidiel

Vozidlo

Subaru Outback 3,6 R

Lexus 350 AWD

Motor

3,6 R

3,5 V6 VVT-i DOHC

Výkon (kW)

191

233

Krútiaci moment (Nm)

350

378

Prevodovka/počet stupňov

automatická/5

automatická/6

Zrýchlenie 0-100 km/h (s)

7,5

6,4

Spotreba - výrobca (l/100km)

10,0

10,2

Spotreba v teste (l/100 km)

11,0

12,2

Pohotovostná hmotnosť (kg)

1587

1730

Rázvor (mm)

2740

2850

Dĺžka (mm)

4775

4850

Objem nádrže (l)

70

66

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  3. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  4. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  5. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  10. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  1. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  2. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  3. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  4. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  5. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  7. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  8. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  9. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  10. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 20 008
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 492
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 295
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 547
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 12 463
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 093
  7. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 10 643
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 591
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 066
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 9 952
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Opatrenia budú prehodnocovať každý týždeň, Naď nevylučuje ani ich sprísnenie (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 43 843. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 159 obetí.

Minister obrany Jaroslav Naď.
Autorská strana Michala Havrana

Kvôli strachu z tajomstva nedokážeme vnímať realitu (píše Michal Havran)

Od UFO k strachu z tajomstva.

Tao Geoghegan Hart vyhral Giro d'Italia 2020.

Neprehliadnite tiež

Po nastúpení do auta chytáme pri zatváraní dverí vnútornú kľučku. Na jej čistenie nepoužívajte agresívnu chémiu.
Volkswagen ID.3 1st

Seat Tarraco FR je skvelé SUV, ktoré si zaslúži lepší motor (test)

Testovaný motor už v cenníku nahrádza výkonnejšia verzia.

Seat Tarraco FR
Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.