Test: Koľko trvá ubrzdiť stovku na snehu a ľade?

Na snehu a ľade sme porovnávali zásah elektroniky do riadenia pohonu všetkých kolies v Subaru a Lexuse. Na akej dráhe dosiahnu na snehu stovku a koľko potrebujú na zabrzdenie?

Pri radosti z majstrovského zrýchlenia pohonov na snehu netreba zabúdať na štandardné schopnosti pri brzdení.(Zdroj: Rastislav Chvála)

BREZNO. Elektronika dnes dokáže radikálne zmeniť správanie auta jediným tlačidlom. Na snehu sme porovnali dve autá s pohonom všetkých kolies a mierne odlišnou koncepciou karosérie. Hoci to na prvý pohľad tak vôbec nevyzerá, Lexus GS 350 AWD a Subaru Outback 3,6 R majú mnohé spoločné.

Obe autá poháňajú benzínové šesťvalce s objemom okolo 3,5 litra, v autách sú automatické prevodovky, stály pohon všetkých kolies a inteligentná riadiaca jednotka jazdných režimov. Ak opomenieme nadanie Subaru prejsť s vysokým podvozkom aj terénom a poskytnúť užívateľovi o jeden rozmer viac, môžeme autá na snehu a ľade porovnávať.

Chceli sme vedieť ako dokáže zmeniť charakter auta prepnutie jazdného režimu a čo to vo výsledku prinesie, lebo občas máme pocit, že prepínanie charakteristík výkonu býva v dnešných autách lacný efekt.

V samostatných testoch oboch áut rozoberieme aj ostatné veci, ktoré pri tomto teste ostali bokom. Nemôžeme však obísť spotrebu, lebo Subaru nečakane zvíťazilo nad Lexusom. Či to bolo pri našich skúškach alebo normálnom jazdení, vždy bolo o liter úspornejšie ako Lexus.

Lexus príjemne prekvapil komfortom pruženia a rovnomerným zrýchlením na snehu. Foto: Rastislav Chvála

Limuzína zasa prekvapila brutálnou trakciou na snehu a komfortom podvozka na hrboľatej zľadovatelej ceste. Hlavným zámerom testu bola ukážka obrovského nárastu brzdnej dráhy na snehu a ľade. Pre test sme vybrali komplikovaný zľadovatelý povrch s nerovnosťami. V podstate takto vyzerá horská cesta s ujazdeným snehom po početných odmäkoch a ochladeniach.

Na suchu dokázalo veľké Subaru skrotiť stovku na dráhe 44 metrov ale na snehu to bolo o vyše sto metrov viac. Foto: Rastislav Chvála

Pozor na brzdenie

Testované autá bravúrne zvládali komplikovaný ľadovo-snehový povrch pri zrýchlení. Najmä Inteligent režim v Subaru a Snow v Lexuse dobre krotili zbytočný preklz. Rozmanitosť povrchu však narobila komplikácie pri brzdení. Systém ABS sa išiel zblázniť najmä na ľadových fľakoch. Brzdná dráha bola dlhá, avšak obe autá ostali stabilné.

Zrýchlenie a brzdná dráha na suchom asfalte:

Vozidlo

Subaru Outback 3,6 R

Lexus 350 AWD

Pneumatiky typ

Continental ContiWinterContact

Yokohama W driwe

Pneumatiky rozmer

225/60 R17 99H

235/45 R18 94V

Teplota vzduchu a počasie

-12 , jasno

-12, jasno

Zrýchlenie 0-100 km/h (základný režim)

8,47 s

6,43 s

Zrýchlenie 0-100 km/h (športový režim)

8,05 s

6,58 s

Dynamika 70-100 km/h (základný režim)

3,28 s

2,62 s

Dynamika 70-100 km/h (športový režim)

3,19 s

2,55 s

Označenie športového režimu

#S

Sport+

Brzdná dráha 100 - 0 km/h

44,66 m

44,42 m

Dráha zrýchlenia 0-100 km/h

129 m

101 m

Zrýchlenie a brzdná dráha na snehu a ľade:

Vozidlo

Subaru Outback 3,6 R

Lexus 350 AWD

Pneumatiky typ

Continental ContiWinterContact

Yokohama W driwe

Pneumatiky rozmer

225/60 R17 99H

235/45 R18 94V

Teplota vzduchu a počasie

-12 , jasno

-12, jasno

Zrýchlenie 0-100 km/h

13,74 s (I-Drive)

16,04 s (NORMAL)

Dráha zrýchlenia 0-100 km/h

207 m (I-Drive)

250 m (NORMAL)

Zrýchlenie 0-100 km/h

15,38 s (#S)

13,72 s (SNOW)

Dráha zrýchlenia 0-100 km/h

214 m (#S)

206 (SNOW)

Brzdná dráha 100 - 0 km/h

170 - 190 m

150 -170 m

Do tabuľky sme dali zámerne aj dráhu zrýchlenia, aby ste videli, že dráha zrýchlenia už nie je oveľa dlhšia ako brzdná dráha zo sto kilometrovej rýchlosti na snehu. Môžete si to tiež porovnať s údajmi na asfalte. Brzdné dráhy na snehu sú o vyše sto metrov dlhšie ako na asfalte.

Lexus naprogramovali na sneh

Model GS 350 AWD musel priniesť daň za pohon všetkých kolies v podobe obmedzenej maximálnej rýchlosti na 190 kilometrov za hodinu a výstupku v priestore pre nohy vodiča. Rozdiel medzi normálnym jazdným režimom a Sport+, ktorý upravuje charakteristiku tlmičov, motora a prevodovky, je neveľký. Desatinu sekundy v zrýchlení a pružnosti vodič sotva pocíti. O niečo ostrejšie sa javí plynový pedál a podvozok badateľne stvrdne.

Špeciálny program pre sneh dokáže mení charakteristiku ABS k lepšiemu a výrazne lepšie riadi pohon všetkých kolies na nerovnomerne klzkom povrchu. Foto: Rastislav Chvála

Obrovský rozdiel však nastane na snehu po prepnutí do režimu SNOW. Lexus zmení charakter riadenia ABS aj trakcie. Tam, kde to na ľade v strmom kopci nešlo v normálnom režime, tam SNOW dáva šancu. Napríklad pri brzdení na ľade približne od 15-20 km/h vypne ABS, aby ste rýchlejšie dobrzdili. Napokon časy zrýchlenia na snehu a ľade hovoria jasnou rečou. Po zapnutí režimu SNOW sme dosiahli stovku o dve aj pol tri sekundy skôr.

Svoj podiel na výsledku má aj výrazné zmäknutie charakteristiky podvozka. Na hrboľatej sneho-ľadovej ceste predviedol podvozok Lexusu taký komfort, že nám sánka padala.

Subaru nepozná prekážky

Svetlá výška podvozka 22 centimetrov dáva Subaru Outback ďalší rozmer, pretože v hlbokom snehu prejde naozaj veľa. V hlbokom snehu sa vyplatí vypnúť trakčný systém a zvoliť športový režim. Naopak na ľade najlepšie funguje Inteligent Drive.

Subaru Outback je auto aj do koča aj do voza, lebo zvláda okrem bežných ciest aj ľahký terén. Foto: Rastislav Chvála

Kratší rázvor náprav a vysoká svetlosť podvozka robia svoje v prospech priechodnosti terénom. Samozrejme na hrboľatej ceste sa Outback výraznejšie rozkýva. Jeho výrazná reakcia na plyn je na dnešné pomery fantastická a nenájdete veľa áut s takouto priamou odozvou.

ico

Náš tip

S Lexusom GS 350 AWD zvoľte režim SPORT+ na nerovných cestách s vlnitým povrchom. Kolísavý štýl podvozka sa zmení na tvrdší a paradoxne príjemnejší. Kvôli ťahu motora to robiť nemusíte lebo ten ide ako nabrúsená píla aj v normálnom režime. Hneď ako vojdete na zasnežené a zľadovatelé cesty, zapnite režim SNOW. Oplatí sa.

Subaru Outback 3,6R doslova brutálne reaguje na plyn aj v normálnom režime, ale po prepnutí do #S sa spotreba príliš nepokazí a získate dobrú odozvu prevodovky. Na tvrdom snehu a ľade pri potrebe zrýchlenia je lepší režim INTELIGENT. Športový #S odporúčame pri hrabaní v hlbokom snehu.

Základné parametre vozidiel

Vozidlo

Subaru Outback 3,6 R

Lexus 350 AWD

Motor

3,6 R

3,5 V6 VVT-i DOHC

Výkon (kW)

191

233

Krútiaci moment (Nm)

350

378

Prevodovka/počet stupňov

automatická/5

automatická/6

Zrýchlenie 0-100 km/h (s)

7,5

6,4

Spotreba - výrobca (l/100km)

10,0

10,2

Spotreba v teste (l/100 km)

11,0

12,2

Pohotovostná hmotnosť (kg)

1587

1730

Rázvor (mm)

2740

2850

Dĺžka (mm)

4775

4850

Objem nádrže (l)

70

66

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  4. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  10. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  1. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  2. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  3. Exkurzia študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  4. Prichádza Black Friday, jazdenku môžete mať so zľavou 2000 eur
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  10. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 16 233
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 8 437
  3. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 580
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 560
  5. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 3 104
  6. Eilat: Slnko, teplo a zábava 2 185
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek 2 060
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások 1 737
  9. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba 1 718
  10. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 619

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Vkladné knižky kedysi využívala mafia. Aké sú lepšie investície

Čo urobiť s veľkou sumou našetrených peňazí a čo robiť, ak si chcem šetriť každý mesiac po troche? Denník SME sa pokúsil objasniť niektoré známejšie druhy sporenia.

EKONOMIKA

Firma, ktorej zadržali kamióny: Hľadáte problém tam, kde nie je

North Sea Express je podozrivá z vykorisťovania.

Neprehliadnite tiež

Dopravná hádanka: Môžete parkovať na miestach pre tradičnú rodinu?

Vyhradené miesta majú okrem osôb so zdravotným postihnutím aj rodiny.

Dopravná hádanka: Môžete parkovať na miestach pre tradičnú rodinu? (riešenie)

Vyhradené miesta majú okrem osôb so zdravotným postihnutím aj rodiny.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Revolúcia v autách? Tesla skôr pripomína pyramídový podvod

Autá by mohli v budúcnosti vyzerať úplne inak.

Tesla míňa 8000 dolárov za minútu a nedarí sa jej s Modelom 3

Musk musí čoskoro začať zháňať nové prostriedky.

Ako správne používať hmlovky? Zapínať ich môžete, ale nemusíte

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkcie, treba nad nimi premýšľať osobitne