SME

Test: Koľko trvá ubrzdiť stovku na snehu a ľade?

Na snehu a ľade sme porovnávali zásah elektroniky do riadenia pohonu všetkých kolies v Subaru a Lexuse. Na akej dráhe dosiahnu na snehu stovku a koľko potrebujú na zabrzdenie?

Pri radosti z majstrovského zrýchlenia pohonov na snehu netreba zabúdať na štandardné schopnosti pri brzdení.Pri radosti z majstrovského zrýchlenia pohonov na snehu netreba zabúdať na štandardné schopnosti pri brzdení. (Zdroj: Rastislav Chvála)

BREZNO. Elektronika dnes dokáže radikálne zmeniť správanie auta jediným tlačidlom. Na snehu sme porovnali dve autá s pohonom všetkých kolies a mierne odlišnou koncepciou karosérie. Hoci to na prvý pohľad tak vôbec nevyzerá, Lexus GS 350 AWD a Subaru Outback 3,6 R majú mnohé spoločné.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Obe autá poháňajú benzínové šesťvalce s objemom okolo 3,5 litra, v autách sú automatické prevodovky, stály pohon všetkých kolies a inteligentná riadiaca jednotka jazdných režimov. Ak opomenieme nadanie Subaru prejsť s vysokým podvozkom aj terénom a poskytnúť užívateľovi o jeden rozmer viac, môžeme autá na snehu a ľade porovnávať.

SkryťVypnúť reklamu

Chceli sme vedieť ako dokáže zmeniť charakter auta prepnutie jazdného režimu a čo to vo výsledku prinesie, lebo občas máme pocit, že prepínanie charakteristík výkonu býva v dnešných autách lacný efekt.

V samostatných testoch oboch áut rozoberieme aj ostatné veci, ktoré pri tomto teste ostali bokom. Nemôžeme však obísť spotrebu, lebo Subaru nečakane zvíťazilo nad Lexusom. Či to bolo pri našich skúškach alebo normálnom jazdení, vždy bolo o liter úspornejšie ako Lexus.

Lexus príjemne prekvapil komfortom pruženia a rovnomerným zrýchlením na snehu. Foto: Rastislav Chvála

Limuzína zasa prekvapila brutálnou trakciou na snehu a komfortom podvozka na hrboľatej zľadovatelej ceste. Hlavným zámerom testu bola ukážka obrovského nárastu brzdnej dráhy na snehu a ľade. Pre test sme vybrali komplikovaný zľadovatelý povrch s nerovnosťami. V podstate takto vyzerá horská cesta s ujazdeným snehom po početných odmäkoch a ochladeniach.

SkryťVypnúť reklamu

Na suchu dokázalo veľké Subaru skrotiť stovku na dráhe 44 metrov ale na snehu to bolo o vyše sto metrov viac. Foto: Rastislav Chvála

Pozor na brzdenie

Testované autá bravúrne zvládali komplikovaný ľadovo-snehový povrch pri zrýchlení. Najmä Inteligent režim v Subaru a Snow v Lexuse dobre krotili zbytočný preklz. Rozmanitosť povrchu však narobila komplikácie pri brzdení. Systém ABS sa išiel zblázniť najmä na ľadových fľakoch. Brzdná dráha bola dlhá, avšak obe autá ostali stabilné.

Zrýchlenie a brzdná dráha na suchom asfalte:

Vozidlo

Subaru Outback 3,6 R

Lexus 350 AWD

Pneumatiky typ

Continental ContiWinterContact

Yokohama W driwe

Pneumatiky rozmer

225/60 R17 99H

235/45 R18 94V

Teplota vzduchu a počasie

-12 , jasno

-12, jasno

Zrýchlenie 0-100 km/h (základný režim)

SkryťVypnúť reklamu

8,47 s

6,43 s

Zrýchlenie 0-100 km/h (športový režim)

8,05 s

6,58 s

Dynamika 70-100 km/h (základný režim)

3,28 s

2,62 s

Dynamika 70-100 km/h (športový režim)

3,19 s

2,55 s

Označenie športového režimu

#S

Sport+

Brzdná dráha 100 - 0 km/h

44,66 m

44,42 m

Dráha zrýchlenia 0-100 km/h

129 m

101 m

Zrýchlenie a brzdná dráha na snehu a ľade:

Vozidlo

Subaru Outback 3,6 R

Lexus 350 AWD

Pneumatiky typ

Continental ContiWinterContact

Yokohama W driwe

Pneumatiky rozmer

225/60 R17 99H

235/45 R18 94V

Teplota vzduchu a počasie

-12 , jasno

-12, jasno

Zrýchlenie 0-100 km/h

13,74 s (I-Drive)

16,04 s (NORMAL)

Dráha zrýchlenia 0-100 km/h

207 m (I-Drive)

250 m (NORMAL)

Zrýchlenie 0-100 km/h

15,38 s (#S)

13,72 s (SNOW)

Dráha zrýchlenia 0-100 km/h

214 m (#S)

206 (SNOW)

Brzdná dráha 100 - 0 km/h

170 - 190 m

150 -170 m

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Do tabuľky sme dali zámerne aj dráhu zrýchlenia, aby ste videli, že dráha zrýchlenia už nie je oveľa dlhšia ako brzdná dráha zo sto kilometrovej rýchlosti na snehu. Môžete si to tiež porovnať s údajmi na asfalte. Brzdné dráhy na snehu sú o vyše sto metrov dlhšie ako na asfalte.

Lexus naprogramovali na sneh

Model GS 350 AWD musel priniesť daň za pohon všetkých kolies v podobe obmedzenej maximálnej rýchlosti na 190 kilometrov za hodinu a výstupku v priestore pre nohy vodiča. Rozdiel medzi normálnym jazdným režimom a Sport+, ktorý upravuje charakteristiku tlmičov, motora a prevodovky, je neveľký. Desatinu sekundy v zrýchlení a pružnosti vodič sotva pocíti. O niečo ostrejšie sa javí plynový pedál a podvozok badateľne stvrdne.

Špeciálny program pre sneh dokáže mení charakteristiku ABS k lepšiemu a výrazne lepšie riadi pohon všetkých kolies na nerovnomerne klzkom povrchu. Foto: Rastislav Chvála

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Obrovský rozdiel však nastane na snehu po prepnutí do režimu SNOW. Lexus zmení charakter riadenia ABS aj trakcie. Tam, kde to na ľade v strmom kopci nešlo v normálnom režime, tam SNOW dáva šancu. Napríklad pri brzdení na ľade približne od 15-20 km/h vypne ABS, aby ste rýchlejšie dobrzdili. Napokon časy zrýchlenia na snehu a ľade hovoria jasnou rečou. Po zapnutí režimu SNOW sme dosiahli stovku o dve aj pol tri sekundy skôr.

Svoj podiel na výsledku má aj výrazné zmäknutie charakteristiky podvozka. Na hrboľatej sneho-ľadovej ceste predviedol podvozok Lexusu taký komfort, že nám sánka padala.

Subaru nepozná prekážky

Svetlá výška podvozka 22 centimetrov dáva Subaru Outback ďalší rozmer, pretože v hlbokom snehu prejde naozaj veľa. V hlbokom snehu sa vyplatí vypnúť trakčný systém a zvoliť športový režim. Naopak na ľade najlepšie funguje Inteligent Drive.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Subaru Outback je auto aj do koča aj do voza, lebo zvláda okrem bežných ciest aj ľahký terén. Foto: Rastislav Chvála

Kratší rázvor náprav a vysoká svetlosť podvozka robia svoje v prospech priechodnosti terénom. Samozrejme na hrboľatej ceste sa Outback výraznejšie rozkýva. Jeho výrazná reakcia na plyn je na dnešné pomery fantastická a nenájdete veľa áut s takouto priamou odozvou.

Náš tip

S Lexusom GS 350 AWD zvoľte režim SPORT+ na nerovných cestách s vlnitým povrchom. Kolísavý štýl podvozka sa zmení na tvrdší a paradoxne príjemnejší. Kvôli ťahu motora to robiť nemusíte lebo ten ide ako nabrúsená píla aj v normálnom režime. Hneď ako vojdete na zasnežené a zľadovatelé cesty, zapnite režim SNOW. Oplatí sa.

Subaru Outback 3,6R doslova brutálne reaguje na plyn aj v normálnom režime, ale po prepnutí do #S sa spotreba príliš nepokazí a získate dobrú odozvu prevodovky. Na tvrdom snehu a ľade pri potrebe zrýchlenia je lepší režim INTELIGENT. Športový #S odporúčame pri hrabaní v hlbokom snehu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Základné parametre vozidiel

Vozidlo

Subaru Outback 3,6 R

Lexus 350 AWD

Motor

3,6 R

3,5 V6 VVT-i DOHC

Výkon (kW)

191

233

Krútiaci moment (Nm)

350

378

Prevodovka/počet stupňov

automatická/5

automatická/6

Zrýchlenie 0-100 km/h (s)

7,5

6,4

Spotreba - výrobca (l/100km)

10,0

10,2

Spotreba v teste (l/100 km)

11,0

12,2

Pohotovostná hmotnosť (kg)

1587

1730

Rázvor (mm)

2740

2850

Dĺžka (mm)

4775

4850

Objem nádrže (l)

70

66

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 245
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 12 668
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 657
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 155
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 884
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 448
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 269
  8. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 182
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  2. Štefan Šturdzík: Kúpele Brusno
  3. Ján Chomík: Medzi vierou a pózou
  4. Martin Sukupčák: Požičiam Tatrabanke, a.s. 3 000€
  5. Vladimír Bojničan: Náboženský infantilizmus ako náš veľký civilizačný problém
  6. Dušan Koniar: A čo robil zatiaľ Gary?
  7. Juraj Tušš: Úroveň politiky a psychika ľudí na Slovensku
  8. Viktor Pamula: Posledný návrat k hodnotiacej konferencií SFPA
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 570
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 29 895
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 20 943
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 743
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 18 986
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 970
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 409
  8. Ivan Mlynár: Nové útoky Roberta Fica na Jána Čurillu, môžu úzko súvisieť s Mona Lysou, alebo so sochou Michelangelovho Dávida. 8 723
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu