SME
Pondelok, 18. október, 2021 | Meniny má LukášKrížovkyKrížovky

Test: Koľko trvá ubrzdiť stovku na snehu a ľade?

Na snehu a ľade sme porovnávali zásah elektroniky do riadenia pohonu všetkých kolies v Subaru a Lexuse. Na akej dráhe dosiahnu na snehu stovku a koľko potrebujú na zabrzdenie?

Pri radosti z majstrovského zrýchlenia pohonov na snehu netreba zabúdať na štandardné schopnosti pri brzdení.Pri radosti z majstrovského zrýchlenia pohonov na snehu netreba zabúdať na štandardné schopnosti pri brzdení. (Zdroj: Rastislav Chvála)

BREZNO. Elektronika dnes dokáže radikálne zmeniť správanie auta jediným tlačidlom. Na snehu sme porovnali dve autá s pohonom všetkých kolies a mierne odlišnou koncepciou karosérie. Hoci to na prvý pohľad tak vôbec nevyzerá, Lexus GS 350 AWD a Subaru Outback 3,6 R majú mnohé spoločné.

Obe autá poháňajú benzínové šesťvalce s objemom okolo 3,5 litra, v autách sú automatické prevodovky, stály pohon všetkých kolies a inteligentná riadiaca jednotka jazdných režimov. Ak opomenieme nadanie Subaru prejsť s vysokým podvozkom aj terénom a poskytnúť užívateľovi o jeden rozmer viac, môžeme autá na snehu a ľade porovnávať.

Chceli sme vedieť ako dokáže zmeniť charakter auta prepnutie jazdného režimu a čo to vo výsledku prinesie, lebo občas máme pocit, že prepínanie charakteristík výkonu býva v dnešných autách lacný efekt.

V samostatných testoch oboch áut rozoberieme aj ostatné veci, ktoré pri tomto teste ostali bokom. Nemôžeme však obísť spotrebu, lebo Subaru nečakane zvíťazilo nad Lexusom. Či to bolo pri našich skúškach alebo normálnom jazdení, vždy bolo o liter úspornejšie ako Lexus.

Lexus príjemne prekvapil komfortom pruženia a rovnomerným zrýchlením na snehu. Foto: Rastislav Chvála

Limuzína zasa prekvapila brutálnou trakciou na snehu a komfortom podvozka na hrboľatej zľadovatelej ceste. Hlavným zámerom testu bola ukážka obrovského nárastu brzdnej dráhy na snehu a ľade. Pre test sme vybrali komplikovaný zľadovatelý povrch s nerovnosťami. V podstate takto vyzerá horská cesta s ujazdeným snehom po početných odmäkoch a ochladeniach.

Na suchu dokázalo veľké Subaru skrotiť stovku na dráhe 44 metrov ale na snehu to bolo o vyše sto metrov viac. Foto: Rastislav Chvála

Pozor na brzdenie

Testované autá bravúrne zvládali komplikovaný ľadovo-snehový povrch pri zrýchlení. Najmä Inteligent režim v Subaru a Snow v Lexuse dobre krotili zbytočný preklz. Rozmanitosť povrchu však narobila komplikácie pri brzdení. Systém ABS sa išiel zblázniť najmä na ľadových fľakoch. Brzdná dráha bola dlhá, avšak obe autá ostali stabilné.

Zrýchlenie a brzdná dráha na suchom asfalte:

Vozidlo

Subaru Outback 3,6 R

Lexus 350 AWD

Pneumatiky typ

Continental ContiWinterContact

Yokohama W driwe

Pneumatiky rozmer

225/60 R17 99H

235/45 R18 94V

Teplota vzduchu a počasie

-12 , jasno

-12, jasno

Zrýchlenie 0-100 km/h (základný režim)

8,47 s

6,43 s

Zrýchlenie 0-100 km/h (športový režim)

8,05 s

6,58 s

Dynamika 70-100 km/h (základný režim)

3,28 s

2,62 s

Dynamika 70-100 km/h (športový režim)

3,19 s

2,55 s

Označenie športového režimu

#S

Sport+

Brzdná dráha 100 - 0 km/h

44,66 m

44,42 m

Dráha zrýchlenia 0-100 km/h

129 m

101 m

Zrýchlenie a brzdná dráha na snehu a ľade:

Vozidlo

Subaru Outback 3,6 R

Lexus 350 AWD

Pneumatiky typ

Continental ContiWinterContact

Yokohama W driwe

Pneumatiky rozmer

225/60 R17 99H

235/45 R18 94V

Teplota vzduchu a počasie

-12 , jasno

-12, jasno

Zrýchlenie 0-100 km/h

13,74 s (I-Drive)

16,04 s (NORMAL)

Dráha zrýchlenia 0-100 km/h

207 m (I-Drive)

250 m (NORMAL)

Zrýchlenie 0-100 km/h

15,38 s (#S)

13,72 s (SNOW)

Dráha zrýchlenia 0-100 km/h

214 m (#S)

206 (SNOW)

Brzdná dráha 100 - 0 km/h

170 - 190 m

150 -170 m

Do tabuľky sme dali zámerne aj dráhu zrýchlenia, aby ste videli, že dráha zrýchlenia už nie je oveľa dlhšia ako brzdná dráha zo sto kilometrovej rýchlosti na snehu. Môžete si to tiež porovnať s údajmi na asfalte. Brzdné dráhy na snehu sú o vyše sto metrov dlhšie ako na asfalte.

Lexus naprogramovali na sneh

Model GS 350 AWD musel priniesť daň za pohon všetkých kolies v podobe obmedzenej maximálnej rýchlosti na 190 kilometrov za hodinu a výstupku v priestore pre nohy vodiča. Rozdiel medzi normálnym jazdným režimom a Sport+, ktorý upravuje charakteristiku tlmičov, motora a prevodovky, je neveľký. Desatinu sekundy v zrýchlení a pružnosti vodič sotva pocíti. O niečo ostrejšie sa javí plynový pedál a podvozok badateľne stvrdne.

Špeciálny program pre sneh dokáže mení charakteristiku ABS k lepšiemu a výrazne lepšie riadi pohon všetkých kolies na nerovnomerne klzkom povrchu. Foto: Rastislav Chvála

Obrovský rozdiel však nastane na snehu po prepnutí do režimu SNOW. Lexus zmení charakter riadenia ABS aj trakcie. Tam, kde to na ľade v strmom kopci nešlo v normálnom režime, tam SNOW dáva šancu. Napríklad pri brzdení na ľade približne od 15-20 km/h vypne ABS, aby ste rýchlejšie dobrzdili. Napokon časy zrýchlenia na snehu a ľade hovoria jasnou rečou. Po zapnutí režimu SNOW sme dosiahli stovku o dve aj pol tri sekundy skôr.

Svoj podiel na výsledku má aj výrazné zmäknutie charakteristiky podvozka. Na hrboľatej sneho-ľadovej ceste predviedol podvozok Lexusu taký komfort, že nám sánka padala.

Subaru nepozná prekážky

Svetlá výška podvozka 22 centimetrov dáva Subaru Outback ďalší rozmer, pretože v hlbokom snehu prejde naozaj veľa. V hlbokom snehu sa vyplatí vypnúť trakčný systém a zvoliť športový režim. Naopak na ľade najlepšie funguje Inteligent Drive.

Subaru Outback je auto aj do koča aj do voza, lebo zvláda okrem bežných ciest aj ľahký terén. Foto: Rastislav Chvála

Kratší rázvor náprav a vysoká svetlosť podvozka robia svoje v prospech priechodnosti terénom. Samozrejme na hrboľatej ceste sa Outback výraznejšie rozkýva. Jeho výrazná reakcia na plyn je na dnešné pomery fantastická a nenájdete veľa áut s takouto priamou odozvou.

ico

Náš tip

S Lexusom GS 350 AWD zvoľte režim SPORT+ na nerovných cestách s vlnitým povrchom. Kolísavý štýl podvozka sa zmení na tvrdší a paradoxne príjemnejší. Kvôli ťahu motora to robiť nemusíte lebo ten ide ako nabrúsená píla aj v normálnom režime. Hneď ako vojdete na zasnežené a zľadovatelé cesty, zapnite režim SNOW. Oplatí sa.

Subaru Outback 3,6R doslova brutálne reaguje na plyn aj v normálnom režime, ale po prepnutí do #S sa spotreba príliš nepokazí a získate dobrú odozvu prevodovky. Na tvrdom snehu a ľade pri potrebe zrýchlenia je lepší režim INTELIGENT. Športový #S odporúčame pri hrabaní v hlbokom snehu.

Základné parametre vozidiel

Vozidlo

Subaru Outback 3,6 R

Lexus 350 AWD

Motor

3,6 R

3,5 V6 VVT-i DOHC

Výkon (kW)

191

233

Krútiaci moment (Nm)

350

378

Prevodovka/počet stupňov

automatická/5

automatická/6

Zrýchlenie 0-100 km/h (s)

7,5

6,4

Spotreba - výrobca (l/100km)

10,0

10,2

Spotreba v teste (l/100 km)

11,0

12,2

Pohotovostná hmotnosť (kg)

1587

1730

Rázvor (mm)

2740

2850

Dĺžka (mm)

4775

4850

Objem nádrže (l)

70

66

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šéf digitálnej platformy George: Čaká nás dekáda umelej inteligencie
  2. Pandémia upozornila na automatizáciu. Nahradí ľudí technika?
  3. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  4. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  5. Auto do firmy môžete mať už od 150 eur mesačne
  6. Spánok – základ pevných vzťahov
  7. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma
  8. Ako ušetriť v domácnosti, keď ceny energií budúci rok stúpnu?
  9. IVECO S-WAY NP: Vydajte sa cestou udržateľnosti
  10. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  1. Hodnota peňazí klesá, takto ich ochránite
  2. Ako ušetriť v domácnosti, keď ceny energií budúci rok stúpnu?
  3. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  4. IVECO S-WAY NP: Vydajte sa cestou udržateľnosti
  5. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  6. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  7. Wüstenrot rástol v predaji životného i neživotného poistenia
  8. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  9. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov
  10. S deťmi za zdravím do Vysokých Tatier
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 20 688
  2. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 9 878
  3. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 8 068
  4. V centre Bratislavy je na predaj 5-izbový apartmán. Takto vyzerá 6 539
  5. Bratislavu bude sprevádzať luxus 4 492
  6. Bratovražedná vojna navždy zmenila Ameriku 4 162
  7. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 4 083
  8. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 900
  9. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma 3 582
  10. Aký polystyrén je najlepší na zatepľovanie? Sivý robí divy 3 465
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister financií Igor Matovič.

Mysleli sme to dobre, ale dopadlo to ako vždy.


17. okt
August 2021. Polícia odvádza notára do väzby.

Škoda dosiahla 1,8 milióna.


18 h
Chuligánska bitka.

Hrozí Trnave kontumácia?


13 h
Peter Tkačenko

Ďalšie plošné testovanie už koalícia nemusí prežiť.


17. okt

Neprehliadnite tiež

BMW i4 M50

Zrýchlenie vyrazí dych, zážitok z jazdy je však slabší.


2 h
Rezervné koleso dnes už nie je samozrejmosť a treba si zaň priplatiť.

Vyššia cena sa neskôr zúročí pri predaji auta.


20. máj
Ford Focus Kombi Active

Zmizol väčší trojvalec, pribudli mild-hybridy.


15. okt
Seat Ibiza FR

Štvorvalec zostal v ponuke, ale iba s automatom.


15. okt

Blogy SME

  1. Adriana Boysová: Heuréka
  2. Rudolf Pado: Vekslákové národné parky
  3. Rudolfa Vallová: Nezmýlil sa pán Fico?
  4. Andrej Danko: Pýtam sa páni podnikatelia a živnostníci, s čím vám pomohli členovia SaS?
  5. Martin Pilnik: Nezaočkovaní Rumuni poslali v lete "zbytočné" vakcíny Dánom, dnes Dáni poslali Rumunom ventilátory. Rumuni majú 50x viac mŕtvych.
  6. Peter Jurkovský: Ako vznikla počítačová hra Juro Janosik
  7. Július Kovács: Dotujeme násilie v Slovenskom futbale a roznášanie covidu
  8. Matúš Lazúr: Čo tak začať očkovať v dušičkovom čase pri vchode na cintoríny? Nech ľudia názorne vidia alternatívu ktorá im hrozí.
  1. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 20 452
  2. Tereza Krajčová: Anglický denník: 15. Ak vás anglické zdravotníctvo nezabije, tak aspoň prizabije 10 273
  3. Martin Kugla: Zachráňme Petržalku! 7 265
  4. Peter Chudý: Norbert Bödör je bezúhonný človek alebo čo mi povedal o svojom príbuznom Tibor Gašpar. 5 596
  5. Pavel Dvořák: Toto sú nepokojné časy 5 487
  6. Stanislav Martinčko: Chudoba v nedeľu na panské,do R.Soboty !!! 5 142
  7. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Homo Schizotikus alebo Ako sa mozog ľudský k schizofrénii dostal 3 738
  8. Věra Tepličková: Poslanec Fico sa rozhodol spievať, covid-necovid 2 629
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Zatvoriť reklamu