Test: Koľko trvá ubrzdiť stovku na snehu a ľade?

Na snehu a ľade sme porovnávali zásah elektroniky do riadenia pohonu všetkých kolies v Subaru a Lexuse. Na akej dráhe dosiahnu na snehu stovku a koľko potrebujú na zabrzdenie?

Pri radosti z majstrovského zrýchlenia pohonov na snehu netreba zabúdať na štandardné schopnosti pri brzdení.(Zdroj: Rastislav Chvála)

BREZNO. Elektronika dnes dokáže radikálne zmeniť správanie auta jediným tlačidlom. Na snehu sme porovnali dve autá s pohonom všetkých kolies a mierne odlišnou koncepciou karosérie. Hoci to na prvý pohľad tak vôbec nevyzerá, Lexus GS 350 AWD a Subaru Outback 3,6 R majú mnohé spoločné.

Obe autá poháňajú benzínové šesťvalce s objemom okolo 3,5 litra, v autách sú automatické prevodovky, stály pohon všetkých kolies a inteligentná riadiaca jednotka jazdných režimov. Ak opomenieme nadanie Subaru prejsť s vysokým podvozkom aj terénom a poskytnúť užívateľovi o jeden rozmer viac, môžeme autá na snehu a ľade porovnávať.

Chceli sme vedieť ako dokáže zmeniť charakter auta prepnutie jazdného režimu a čo to vo výsledku prinesie, lebo občas máme pocit, že prepínanie charakteristík výkonu býva v dnešných autách lacný efekt.

V samostatných testoch oboch áut rozoberieme aj ostatné veci, ktoré pri tomto teste ostali bokom. Nemôžeme však obísť spotrebu, lebo Subaru nečakane zvíťazilo nad Lexusom. Či to bolo pri našich skúškach alebo normálnom jazdení, vždy bolo o liter úspornejšie ako Lexus.

Lexus príjemne prekvapil komfortom pruženia a rovnomerným zrýchlením na snehu. Foto: Rastislav Chvála

Limuzína zasa prekvapila brutálnou trakciou na snehu a komfortom podvozka na hrboľatej zľadovatelej ceste. Hlavným zámerom testu bola ukážka obrovského nárastu brzdnej dráhy na snehu a ľade. Pre test sme vybrali komplikovaný zľadovatelý povrch s nerovnosťami. V podstate takto vyzerá horská cesta s ujazdeným snehom po početných odmäkoch a ochladeniach.

Na suchu dokázalo veľké Subaru skrotiť stovku na dráhe 44 metrov ale na snehu to bolo o vyše sto metrov viac. Foto: Rastislav Chvála

Pozor na brzdenie

Testované autá bravúrne zvládali komplikovaný ľadovo-snehový povrch pri zrýchlení. Najmä Inteligent režim v Subaru a Snow v Lexuse dobre krotili zbytočný preklz. Rozmanitosť povrchu však narobila komplikácie pri brzdení. Systém ABS sa išiel zblázniť najmä na ľadových fľakoch. Brzdná dráha bola dlhá, avšak obe autá ostali stabilné.

Zrýchlenie a brzdná dráha na suchom asfalte:

Vozidlo

Subaru Outback 3,6 R

Lexus 350 AWD

Pneumatiky typ

Continental ContiWinterContact

Yokohama W driwe

Pneumatiky rozmer

225/60 R17 99H

235/45 R18 94V

Teplota vzduchu a počasie

-12 , jasno

-12, jasno

Zrýchlenie 0-100 km/h (základný režim)

8,47 s

6,43 s

Zrýchlenie 0-100 km/h (športový režim)

8,05 s

6,58 s

Dynamika 70-100 km/h (základný režim)

3,28 s

2,62 s

Dynamika 70-100 km/h (športový režim)

3,19 s

2,55 s

Označenie športového režimu

#S

Sport+

Brzdná dráha 100 - 0 km/h

44,66 m

44,42 m

Dráha zrýchlenia 0-100 km/h

129 m

101 m

Zrýchlenie a brzdná dráha na snehu a ľade:

Vozidlo

Subaru Outback 3,6 R

Lexus 350 AWD

Pneumatiky typ

Continental ContiWinterContact

Yokohama W driwe

Pneumatiky rozmer

225/60 R17 99H

235/45 R18 94V

Teplota vzduchu a počasie

-12 , jasno

-12, jasno

Zrýchlenie 0-100 km/h

13,74 s (I-Drive)

16,04 s (NORMAL)

Dráha zrýchlenia 0-100 km/h

207 m (I-Drive)

250 m (NORMAL)

Zrýchlenie 0-100 km/h

15,38 s (#S)

13,72 s (SNOW)

Dráha zrýchlenia 0-100 km/h

214 m (#S)

206 (SNOW)

Brzdná dráha 100 - 0 km/h

170 - 190 m

150 -170 m

Do tabuľky sme dali zámerne aj dráhu zrýchlenia, aby ste videli, že dráha zrýchlenia už nie je oveľa dlhšia ako brzdná dráha zo sto kilometrovej rýchlosti na snehu. Môžete si to tiež porovnať s údajmi na asfalte. Brzdné dráhy na snehu sú o vyše sto metrov dlhšie ako na asfalte.

Lexus naprogramovali na sneh

Model GS 350 AWD musel priniesť daň za pohon všetkých kolies v podobe obmedzenej maximálnej rýchlosti na 190 kilometrov za hodinu a výstupku v priestore pre nohy vodiča. Rozdiel medzi normálnym jazdným režimom a Sport+, ktorý upravuje charakteristiku tlmičov, motora a prevodovky, je neveľký. Desatinu sekundy v zrýchlení a pružnosti vodič sotva pocíti. O niečo ostrejšie sa javí plynový pedál a podvozok badateľne stvrdne.

Špeciálny program pre sneh dokáže mení charakteristiku ABS k lepšiemu a výrazne lepšie riadi pohon všetkých kolies na nerovnomerne klzkom povrchu. Foto: Rastislav Chvála

Obrovský rozdiel však nastane na snehu po prepnutí do režimu SNOW. Lexus zmení charakter riadenia ABS aj trakcie. Tam, kde to na ľade v strmom kopci nešlo v normálnom režime, tam SNOW dáva šancu. Napríklad pri brzdení na ľade približne od 15-20 km/h vypne ABS, aby ste rýchlejšie dobrzdili. Napokon časy zrýchlenia na snehu a ľade hovoria jasnou rečou. Po zapnutí režimu SNOW sme dosiahli stovku o dve aj pol tri sekundy skôr.

Svoj podiel na výsledku má aj výrazné zmäknutie charakteristiky podvozka. Na hrboľatej sneho-ľadovej ceste predviedol podvozok Lexusu taký komfort, že nám sánka padala.

Subaru nepozná prekážky

Svetlá výška podvozka 22 centimetrov dáva Subaru Outback ďalší rozmer, pretože v hlbokom snehu prejde naozaj veľa. V hlbokom snehu sa vyplatí vypnúť trakčný systém a zvoliť športový režim. Naopak na ľade najlepšie funguje Inteligent Drive.

Subaru Outback je auto aj do koča aj do voza, lebo zvláda okrem bežných ciest aj ľahký terén. Foto: Rastislav Chvála

Kratší rázvor náprav a vysoká svetlosť podvozka robia svoje v prospech priechodnosti terénom. Samozrejme na hrboľatej ceste sa Outback výraznejšie rozkýva. Jeho výrazná reakcia na plyn je na dnešné pomery fantastická a nenájdete veľa áut s takouto priamou odozvou.

ico

Náš tip

S Lexusom GS 350 AWD zvoľte režim SPORT+ na nerovných cestách s vlnitým povrchom. Kolísavý štýl podvozka sa zmení na tvrdší a paradoxne príjemnejší. Kvôli ťahu motora to robiť nemusíte lebo ten ide ako nabrúsená píla aj v normálnom režime. Hneď ako vojdete na zasnežené a zľadovatelé cesty, zapnite režim SNOW. Oplatí sa.

Subaru Outback 3,6R doslova brutálne reaguje na plyn aj v normálnom režime, ale po prepnutí do #S sa spotreba príliš nepokazí a získate dobrú odozvu prevodovky. Na tvrdom snehu a ľade pri potrebe zrýchlenia je lepší režim INTELIGENT. Športový #S odporúčame pri hrabaní v hlbokom snehu.

Základné parametre vozidiel

Vozidlo

Subaru Outback 3,6 R

Lexus 350 AWD

Motor

3,6 R

3,5 V6 VVT-i DOHC

Výkon (kW)

191

233

Krútiaci moment (Nm)

350

378

Prevodovka/počet stupňov

automatická/5

automatická/6

Zrýchlenie 0-100 km/h (s)

7,5

6,4

Spotreba - výrobca (l/100km)

10,0

10,2

Spotreba v teste (l/100 km)

11,0

12,2

Pohotovostná hmotnosť (kg)

1587

1730

Rázvor (mm)

2740

2850

Dĺžka (mm)

4775

4850

Objem nádrže (l)

70

66

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  8. Inteligencia vo všetkom
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 931
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 273
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 6 773
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 6 308
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 160
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 281
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 5 037
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 4 702
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu 3 432
  10. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 051

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Turecko zablokovalo prístup na Wikipédiu

Turecké orgány zablokovanie nezdôvodnili.

PRIMÁR

Desať tipov na zmiernenie prejavov sennej nádchy

Niekoľko zásad na zmiernenie alergickej nádchy.

Neprehliadnite tiež

Peugeot zverejnil slovenské ceny sedemmiestneho SUV 5008, začína na 21 790 eurách

Automobilka sa netají tým, že 5008 ide po krku Škode Kodiaq.

AKTUALIZOVANÉ

Zápcha z Bratislavy po Blatné vodičov zdržala na skoro dve hodiny

V hlavnom meste sa stali viaceré nehody, v Čadci zalialo cesty.

Počas víkendu polícia uzavrie úsek diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou

Nad diaľnicou budú osádzať nosníky novej križovatky Blatné.

Škoda predstavuje SUV Karoq, nástupcu Yetiho

Prekapotovaný Seat Ateca dostal najmodernejšie technológie.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop