SME
Nedeľa, 29. január, 2023 | Meniny má Gašpar

Na cestách zomrelo vlani najmenej ľudí od roku 1966

Obetí ubudlo len v štyroch krajoch. V Nitrianskom ich bolo o desať viac.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME - TIBOR SOMOGYI)

Slovensko sľubuje Bruselu, že smrteľných nehôd bude ešte menej.

BRATISLAVA. Aj napriek štrnástim mŕtvym na cestách v posledných dňoch minulého roka zahynulo vlani pri dopravných nehodách historicky najmenej ľudí od zavedenia evidencie v roku 1966.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Obetí bolo napokon 296.

V najhoršom roku 1998 to bolo 819 mŕtvych.

Počty mŕtvych klesajú nepretržite od roku 2009, keď sa zmenili pravidlá cestnej premávky. Napríklad v obciach zaviedli päťdesiatku.

Minister vnútra Robert Kaliňák zo Smeru odôvodňuje menší počet mŕtvych aj modernejším vybavením záchranárov a hasičov či policajtmi v teréne. „Zásadný vplyv mala aj rozširujúca sa cestná sieť,“ tvrdí. Ako príklad spomenul najmä rýchlostnú cestu R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami, ktorú otvorili na jeseň 2011.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Nitra horšia aj s Pribinom

Hoci celý 46-kilometrový úsek novej cesty s názvom Pribina vedie Nitrianskym krajom, práve ten zaznamenal vlani najvyšší prírastok smrteľných havárií. Oproti roku 2010 ich počet stúpol o desať na 42.

Hovorkyňa nitrianskej polície Božena Bruchterová tvrdí, že za nárastom sú najmä nehody v iných častiach kraja, predovšetkým v okrese Nové Zámky.

Európska únia na členské krajiny tlačí, aby aj ďalej zvyšovali bezpečnosť, nový záväzok je počet obetí pod 172 do roku 2020.

Kaliňák si ďalšie znižovanie tragických nehôd sľubuje najmä od objektívnej zodpovednosti a od inteligentných dopravných systémov.


Kliknite - obrázok zväčšíte.

Až v ďalších rokoch

Objektívnu zodpovednosť, ktorá umožňuje pokutovať majiteľov áut potom, ako priestupok nasníma kamera, zaviedol zákon už vlani. Polícia ju však zatiaľ v praxi nevyužíva, nemá softvér na automatické posielanie pokút.

SkryťVypnúť reklamu

„Keď sme testovali systém pri preťaženosti vozidiel, dve váhy zaznamenali 20-tisíc priestupkov za mesiac. Podobne rýchlosť prekročilo vyše 20 percent áut,“ hovorí policajný viceprezident Ľubomír Ábel. Na ručné spracovanie nemajú dosť policajtov.

Centrálny dopravný inšpektorát, ktorý dokáže priestupky posielať automaticky, by mohol byť podľa neho vybudovaný do konca roku 2015.

Na papieri zatiaľ ostáva aj Národný systém dopravných informácií za 150 miliónov eur. Vodičov má okamžite informovať o všetkom dôležitom na cestách.

„Verejná súťaž a realizácia by mali prebehnúť buď koncom tohto, alebo začiatkom budúceho volebného obdobia,“ povedal hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  2. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  3. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  4. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  5. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  6. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  7. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  8. Máme 30 rokov, vy môžete mať predplatné na rok len za 30 eur
  1. Svalovice sa netreba obávať
  2. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  3. Study program MANAGEMENT in English language
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  6. Nadácia COOP Jednota zatraktívňuje regióny
  7. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  8. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 9 431
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 5 945
  3. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 2 340
  4. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 2 051
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 1 923
  6. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 552
  7. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 1 204
  8. Sardínia ukáže iné Taliansko. Oviec má raz toľko než obyvateľov 1 077
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Toyota GR86

Malé kupé má všetky predpoklady pre dokonalé šoférske auto.


27. jan
Renault Austral

Od kúpy môže odradiť len cena vyšších výbav.


27. jan
Nové MG HS.

Ide o posledný model značky s benzínovým motorom.


24. jan
Honda Civic

V meste jazdí pod štyri litre.


24. jan

Blogy SME

  1. Roman Daniel Baranek: Varíme s Medveďom - Perkelt v kombinacii sóje s mäsom a cícerové špecle
  2. Martin Sústrik: Kobrí efekt
  3. Ján Šeďo: Ak chce volič, aj "famózny výsledok" môže byť potupnou prehrou.
  4. Ctirad Klimčík: O svojráznej poézii priamej voľby prezidenta
  5. Peter Slamenik: Z kanclu do kasárne
  6. Helena Michlíková: Dúha
  7. Katarína Cerchlanová: Ana Fuck(t) nato občas kašle.
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie po slovenských Kalváriách (48) - Strekov (I)
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 30 491
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 16 023
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 8 159
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 7 023
  5. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 790
  6. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 718
  7. Ján Valchár: Jedenásť mesiacov štvordňovej operácie (Moskvu ale ubránime!) 3 538
  8. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 3 296
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu