Slovensko sľubuje Bruselu, že smrteľných nehôd bude ešte menej.
BRATISLAVA. Aj napriek štrnástim mŕtvym na cestách v posledných dňoch minulého roka zahynulo vlani pri dopravných nehodách historicky najmenej ľudí od zavedenia evidencie v roku 1966.
Obetí bolo napokon 296.
V najhoršom roku 1998 to bolo 819 mŕtvych.
Počty mŕtvych klesajú nepretržite od roku 2009, keď sa zmenili pravidlá cestnej premávky. Napríklad v obciach zaviedli päťdesiatku.
Minister vnútra Robert Kaliňák zo Smeru odôvodňuje menší počet mŕtvych aj modernejším vybavením záchranárov a hasičov či policajtmi v teréne. „Zásadný vplyv mala aj rozširujúca sa cestná sieť,“ tvrdí. Ako príklad spomenul najmä rýchlostnú cestu R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami, ktorú otvorili na jeseň 2011.
Nitra horšia aj s Pribinom
Hoci celý 46-kilometrový úsek novej cesty s názvom Pribina vedie Nitrianskym krajom, práve ten zaznamenal vlani najvyšší prírastok smrteľných havárií. Oproti roku 2010 ich počet stúpol o desať na 42.
Hovorkyňa nitrianskej polície Božena Bruchterová tvrdí, že za nárastom sú najmä nehody v iných častiach kraja, predovšetkým v okrese Nové Zámky.
Európska únia na členské krajiny tlačí, aby aj ďalej zvyšovali bezpečnosť, nový záväzok je počet obetí pod 172 do roku 2020.
Kaliňák si ďalšie znižovanie tragických nehôd sľubuje najmä od objektívnej zodpovednosti a od inteligentných dopravných systémov.
Kliknite - obrázok zväčšíte.
Až v ďalších rokoch
Objektívnu zodpovednosť, ktorá umožňuje pokutovať majiteľov áut potom, ako priestupok nasníma kamera, zaviedol zákon už vlani. Polícia ju však zatiaľ v praxi nevyužíva, nemá softvér na automatické posielanie pokút.
„Keď sme testovali systém pri preťaženosti vozidiel, dve váhy zaznamenali 20-tisíc priestupkov za mesiac. Podobne rýchlosť prekročilo vyše 20 percent áut,“ hovorí policajný viceprezident Ľubomír Ábel. Na ručné spracovanie nemajú dosť policajtov.
Centrálny dopravný inšpektorát, ktorý dokáže priestupky posielať automaticky, by mohol byť podľa neho vybudovaný do konca roku 2015.
Na papieri zatiaľ ostáva aj Národný systém dopravných informácií za 150 miliónov eur. Vodičov má okamžite informovať o všetkom dôležitom na cestách.
„Verejná súťaž a realizácia by mali prebehnúť buď koncom tohto, alebo začiatkom budúceho volebného obdobia,“ povedal hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.