SME
reklama

Prvá jazda: Skúšali sme Prius do zásuvky

Spomínate si na náš test Toyoty Prius Plug-in Hybrid v relácii auto.sme.live? To bol len predprodukčný exemplár. Povozili sme sa aj v produkčnej verzii po uliciach Bruselu.

Prius s možnosťou nabíjania dáva zmysel, ale zatiaľ iba v krajinách s dostatočnou infraštruktúrou nabíjacích staníc.Prius s možnosťou nabíjania dáva zmysel, ale zatiaľ iba v krajinách s dostatočnou infraštruktúrou nabíjacích staníc. (Zdroj: Tomáš Kelement)

BRUSEL. Ak si myslíte, že sa tu nič nové v porovnaní s testom predprodukčnej verzie nedozviete, nie ste ďaleko od pravdy. Pokúsime sa preto byť struční.

Na začiatok pár štatistík. Až 80% všetkých predaných hybridov na svete pochádza od Toyoty či jej luxusnejšej odnože Lexus. Za prvý polrok roku 2012 mali hybridy na predajoch Toyoty vyše desatinový podiel. A hlavným ťahúňom tejto hybridnej flotily je už 15 rokov Prius. Aktuálna tretia generácia chce v rastúcej konkurencii elektromobilov (najmä tých s predĺženým dojazdom) zaujať nových zákazníkov aj verziou Plug-in.

Pri tvorbe jej finálnej podoby vychádzali v Toyote najmä zo zozbieraných dát z predsériových kusov. Plug-inu predchádzalo najprv 20 vozidiel prvej testovacej generácie, ktorá sa potom rozrástla na približne 600 kusov v druhej skúšobnej generácíi. Analýza správania a návykov vodičov pri ich každodenných jazdách nakoniec viedla k produkčnej verzii. Dalo by sa teda povedať, že za jej podobu môžeme tak trochu aj my s našimi čitateľmi.

Azda najvýraznejším odlišovacím znakom Plug-inu sú nové 15" disky vyhradené iba pre túto verziu. Foto: Tomáš Kelement

Zmien je málo, no sú podstatné

Na prvý pohľad nie je Plug-in ničím výnimočný. Potenciálny majiteľ si môže pri porovnávaní s obyčajným Priusom všimnút najmä zvýšenie dojazdu na elektrický pohon, možnosť nabíjať batériu aj z elektrickej siete a najmä citeľne vyššiu obstarávaciu cenu. Takmer 7500 eur za 25 kilometrov na elektrinu sa zdá byť premrštených, no Prius Plug-in nie je iba o pridaní zástrčky na nabíjanie.

Najväčšia odlišnosť sa týka batérie. NiMH články nahradili drahšie Li-Ion s vyššou kapacitou. Z batérií testovacích vozidiel sa v produkčnej verzii podarilo zhodiť až 50% hmotnosti, no predsa je o 38 kg ťažšia než v bežnom Priuse. Celkovo je Plug-in ťažší o 55 kilogramov.

Lítium-iónové batérie by mali lepšie zvládať častejšie nabíjanie a zvýšenú záťaž. A práve vďaka nim máte k dispozícií 25 kilometrový elektrický dojazd, ktorý podľa tvrdení Toyoty dokáže pokryť až 80% všetkých ciest bežného Európana. Ich nabitie pritom zvládnete aj z bežnej siete za hodinku a pol. Nové batérie by mali navyše zvýšiť účinnosť celého hybridného systému.

Na palubnej doske pribudlo nové tlačidlo EV CITY. Vďaka nemu môžete s Priusom Plug-in aj do bezemisných zón európskych metropol. Foto: Tomáš Kelement

Drobné zmeny nájdete pri dôslednom pozorovaní aj na zovňajšku. Azda najvýraznejším rozpoznávacím znakom verzie Plug-in sú okrem obligátnych štítkov nové 15" zliatinové disky a jedno veko "nádrže" navyše, pod ktorým sa ukrýva konektor na nabíjanie. Špecifickou pre túto verziu je aj nová farba True Blue. Strieborné kľučky dverí či trochu iný predný nárazník a svetlomety si všimne už naozaj málokto.

Do mesta je ideálny

Ďalšie odlišnosti môžete nájsť vnútri - batožinový priestor prišiel vďaka novej batérii iba o nebadateľné dva litre objemu a dekoratívne lišty dostali inú farbu. Zmenilo sa aj ovládanie hybridného pohonu - zmizlo tlačidlo PWR, ktoré optimalizovalo hybridnú sústavu na čo najvyšší výkon, no pribudol špeciálny režim EV CITY určený do bezemisných zón miest. V ňom by mal Prius Plug-in spustiť spaľovací motor až pri naozaj výraznom stlačení akcelerátora.

O úhlavnom nepriateľovi pre Plug-in majú podľa prezentácie v Toyote jasno. Prius má skoro vo všetkých ohľadoch navrch, no o niekoľkonásobne väčšom dojazde Voltu/Ampery na elektrinu v prezentácii takticky pomlčali.. Foto: Tomáš Kelement

V praxi funguje Plug-in presne podľa očakávania - samotnou jazdou, pohodlím, priestorom či akustickým komfortom ho len ťažko odlíšite od normálneho Priusu. Najmarkantnejší rozdiel zbadáte na ukazovateli spotreby - najmä pri krátkych trasách, kde sa dostane k slovu väčšia batéria a s ňou spojené výraznejšie používanie elektriny na pohon. Papierovo deklaruje Toyota hodnotu 2,1 litra na 100 kilometrov, čo je o 45% menej než si vypýta na rovnakej trase bežný Prius.

Naše testovacie jazdy na trase približne 50 kilometrov cez mesto a diaľnice skončili spotrebami od 1,3 do 3,7 litrov na 100 kilometrov. Plug-in teda dokáže jazdiť veľmi úsporne, pokiaľ si osvojíte správny štýl jazdy a automobil používate najmä na kratšie trasy. Či ale stojí za obrovský rozdiel v cene je veľmi otázne. Každopádne Prius Plug-in ukazuje ďalší krok k ceste za dokonalejším hybridným vozidlom.

Technické údaje

Elektromotor:

výkon (kW/k) 60/82

najvyšší krútiaci moment (Nm) 207

Spaľovací motor:

výkon (kW/k) 73/99

najvyšší krútiaci moment (Nm) 142

Výkon hybridného systému (kW/k):

100/36

Akumulátory:

typ Li-ion

kapacita (kWh) 4,4

počet článkov 56

čas dobíjania (h.) 1,5

Spotreba:

2,1 l/100 km

Dojazd:

v el. režime (km) 25

v kombi. režime (km) cca 1240

Dynamické parametre:

v el. režime (km) 25

v kombi. režime (km) cca 1240

zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s.) 11,4

maximálna rýchlosť (km/h) 180

Rozmery a hmotnosť:

dĺžka x výška x šírka (mm) 4480 x 1745 x 1490

rázvor náprav (mm) 2700

rozchod vpredu/vzadu (mm) 1525/1520

pohotovostná hmotnosť (kg) 1425-1450

objem batožinového priestoru (l) 443/1118

Cena od:

35 990 eur

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 569
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 550
  3. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 042
  4. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 10 921
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 799
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 584
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 083
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 176
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Jozef Varga: Krkavci / 48. /
  2. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  3. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  4. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  6. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  7. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  8. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 081
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 678
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 490
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 9 659
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 406
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 397
  7. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 690
  8. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 670
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu