SME

Prvá jazda: Skúšali sme Prius do zásuvky

Spomínate si na náš test Toyoty Prius Plug-in Hybrid v relácii auto.sme.live? To bol len predprodukčný exemplár. Povozili sme sa aj v produkčnej verzii po uliciach Bruselu.

Prius s možnosťou nabíjania dáva zmysel, ale zatiaľ iba v krajinách s dostatočnou infraštruktúrou nabíjacích staníc.Prius s možnosťou nabíjania dáva zmysel, ale zatiaľ iba v krajinách s dostatočnou infraštruktúrou nabíjacích staníc. (Zdroj: Tomáš Kelement)

BRUSEL. Ak si myslíte, že sa tu nič nové v porovnaní s testom predprodukčnej verzie nedozviete, nie ste ďaleko od pravdy. Pokúsime sa preto byť struční.

Na začiatok pár štatistík. Až 80% všetkých predaných hybridov na svete pochádza od Toyoty či jej luxusnejšej odnože Lexus. Za prvý polrok roku 2012 mali hybridy na predajoch Toyoty vyše desatinový podiel. A hlavným ťahúňom tejto hybridnej flotily je už 15 rokov Prius. Aktuálna tretia generácia chce v rastúcej konkurencii elektromobilov (najmä tých s predĺženým dojazdom) zaujať nových zákazníkov aj verziou Plug-in.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Pri tvorbe jej finálnej podoby vychádzali v Toyote najmä zo zozbieraných dát z predsériových kusov. Plug-inu predchádzalo najprv 20 vozidiel prvej testovacej generácie, ktorá sa potom rozrástla na približne 600 kusov v druhej skúšobnej generácíi. Analýza správania a návykov vodičov pri ich každodenných jazdách nakoniec viedla k produkčnej verzii. Dalo by sa teda povedať, že za jej podobu môžeme tak trochu aj my s našimi čitateľmi.

Azda najvýraznejším odlišovacím znakom Plug-inu sú nové 15" disky vyhradené iba pre túto verziu. Foto: Tomáš Kelement

Zmien je málo, no sú podstatné

Na prvý pohľad nie je Plug-in ničím výnimočný. Potenciálny majiteľ si môže pri porovnávaní s obyčajným Priusom všimnút najmä zvýšenie dojazdu na elektrický pohon, možnosť nabíjať batériu aj z elektrickej siete a najmä citeľne vyššiu obstarávaciu cenu. Takmer 7500 eur za 25 kilometrov na elektrinu sa zdá byť premrštených, no Prius Plug-in nie je iba o pridaní zástrčky na nabíjanie.

SkryťVypnúť reklamu

Najväčšia odlišnosť sa týka batérie. NiMH články nahradili drahšie Li-Ion s vyššou kapacitou. Z batérií testovacích vozidiel sa v produkčnej verzii podarilo zhodiť až 50% hmotnosti, no predsa je o 38 kg ťažšia než v bežnom Priuse. Celkovo je Plug-in ťažší o 55 kilogramov.

Lítium-iónové batérie by mali lepšie zvládať častejšie nabíjanie a zvýšenú záťaž. A práve vďaka nim máte k dispozícií 25 kilometrový elektrický dojazd, ktorý podľa tvrdení Toyoty dokáže pokryť až 80% všetkých ciest bežného Európana. Ich nabitie pritom zvládnete aj z bežnej siete za hodinku a pol. Nové batérie by mali navyše zvýšiť účinnosť celého hybridného systému.

Na palubnej doske pribudlo nové tlačidlo EV CITY. Vďaka nemu môžete s Priusom Plug-in aj do bezemisných zón európskych metropol. Foto: Tomáš Kelement

SkryťVypnúť reklamu

Drobné zmeny nájdete pri dôslednom pozorovaní aj na zovňajšku. Azda najvýraznejším rozpoznávacím znakom verzie Plug-in sú okrem obligátnych štítkov nové 15" zliatinové disky a jedno veko "nádrže" navyše, pod ktorým sa ukrýva konektor na nabíjanie. Špecifickou pre túto verziu je aj nová farba True Blue. Strieborné kľučky dverí či trochu iný predný nárazník a svetlomety si všimne už naozaj málokto.

Do mesta je ideálny

Ďalšie odlišnosti môžete nájsť vnútri - batožinový priestor prišiel vďaka novej batérii iba o nebadateľné dva litre objemu a dekoratívne lišty dostali inú farbu. Zmenilo sa aj ovládanie hybridného pohonu - zmizlo tlačidlo PWR, ktoré optimalizovalo hybridnú sústavu na čo najvyšší výkon, no pribudol špeciálny režim EV CITY určený do bezemisných zón miest. V ňom by mal Prius Plug-in spustiť spaľovací motor až pri naozaj výraznom stlačení akcelerátora.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

O úhlavnom nepriateľovi pre Plug-in majú podľa prezentácie v Toyote jasno. Prius má skoro vo všetkých ohľadoch navrch, no o niekoľkonásobne väčšom dojazde Voltu/Ampery na elektrinu v prezentácii takticky pomlčali.. Foto: Tomáš Kelement

V praxi funguje Plug-in presne podľa očakávania - samotnou jazdou, pohodlím, priestorom či akustickým komfortom ho len ťažko odlíšite od normálneho Priusu. Najmarkantnejší rozdiel zbadáte na ukazovateli spotreby - najmä pri krátkych trasách, kde sa dostane k slovu väčšia batéria a s ňou spojené výraznejšie používanie elektriny na pohon. Papierovo deklaruje Toyota hodnotu 2,1 litra na 100 kilometrov, čo je o 45% menej než si vypýta na rovnakej trase bežný Prius.

Naše testovacie jazdy na trase približne 50 kilometrov cez mesto a diaľnice skončili spotrebami od 1,3 do 3,7 litrov na 100 kilometrov. Plug-in teda dokáže jazdiť veľmi úsporne, pokiaľ si osvojíte správny štýl jazdy a automobil používate najmä na kratšie trasy. Či ale stojí za obrovský rozdiel v cene je veľmi otázne. Každopádne Prius Plug-in ukazuje ďalší krok k ceste za dokonalejším hybridným vozidlom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Technické údaje

Elektromotor:

výkon (kW/k) 60/82

najvyšší krútiaci moment (Nm) 207

Spaľovací motor:

výkon (kW/k) 73/99

najvyšší krútiaci moment (Nm) 142

Výkon hybridného systému (kW/k):

100/36

Akumulátory:

typ Li-ion

kapacita (kWh) 4,4

počet článkov 56

čas dobíjania (h.) 1,5

Spotreba:

2,1 l/100 km

Dojazd:

v el. režime (km) 25

v kombi. režime (km) cca 1240

Dynamické parametre:

v el. režime (km) 25

v kombi. režime (km) cca 1240

zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s.) 11,4

maximálna rýchlosť (km/h) 180

Rozmery a hmotnosť:

dĺžka x výška x šírka (mm) 4480 x 1745 x 1490

rázvor náprav (mm) 2700

rozchod vpredu/vzadu (mm) 1525/1520

pohotovostná hmotnosť (kg) 1425-1450

objem batožinového priestoru (l) 443/1118

Cena od:

35 990 eur

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 14 539
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 336
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 918
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 155
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 805
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 570
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 443
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 120
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  2. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  3. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  4. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  5. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  6. Štefan Šturdzík: Kúpele Brusno
  7. Ján Chomík: Medzi vierou a pózou
  8. Martin Sukupčák: Požičiam Tatrabanke, a.s. 3 000€
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 43 343
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 544
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 323
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 783
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 251
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 041
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 446
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 474
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu