Prvá jazda: Skúšali sme Prius do zásuvky

Spomínate si na náš test Toyoty Prius Plug-in Hybrid v relácii auto.sme.live? To bol len predprodukčný exemplár. Povozili sme sa aj v produkčnej verzii po uliciach Bruselu.

Prius s možnosťou nabíjania dáva zmysel, ale zatiaľ iba v krajinách s dostatočnou infraštruktúrou nabíjacích staníc.(Zdroj: Tomáš Kelement)

BRUSEL. Ak si myslíte, že sa tu nič nové v porovnaní s testom predprodukčnej verzie nedozviete, nie ste ďaleko od pravdy. Pokúsime sa preto byť struční.

Na začiatok pár štatistík. Až 80% všetkých predaných hybridov na svete pochádza od Toyoty či jej luxusnejšej odnože Lexus. Za prvý polrok roku 2012 mali hybridy na predajoch Toyoty vyše desatinový podiel. A hlavným ťahúňom tejto hybridnej flotily je už 15 rokov Prius. Aktuálna tretia generácia chce v rastúcej konkurencii elektromobilov (najmä tých s predĺženým dojazdom) zaujať nových zákazníkov aj verziou Plug-in.

Pri tvorbe jej finálnej podoby vychádzali v Toyote najmä zo zozbieraných dát z predsériových kusov. Plug-inu predchádzalo najprv 20 vozidiel prvej testovacej generácie, ktorá sa potom rozrástla na približne 600 kusov v druhej skúšobnej generácíi. Analýza správania a návykov vodičov pri ich každodenných jazdách nakoniec viedla k produkčnej verzii. Dalo by sa teda povedať, že za jej podobu môžeme tak trochu aj my s našimi čitateľmi.

Azda najvýraznejším odlišovacím znakom Plug-inu sú nové 15" disky vyhradené iba pre túto verziu. Foto: Tomáš Kelement

Zmien je málo, no sú podstatné

Na prvý pohľad nie je Plug-in ničím výnimočný. Potenciálny majiteľ si môže pri porovnávaní s obyčajným Priusom všimnút najmä zvýšenie dojazdu na elektrický pohon, možnosť nabíjať batériu aj z elektrickej siete a najmä citeľne vyššiu obstarávaciu cenu. Takmer 7500 eur za 25 kilometrov na elektrinu sa zdá byť premrštených, no Prius Plug-in nie je iba o pridaní zástrčky na nabíjanie.

Najväčšia odlišnosť sa týka batérie. NiMH články nahradili drahšie Li-Ion s vyššou kapacitou. Z batérií testovacích vozidiel sa v produkčnej verzii podarilo zhodiť až 50% hmotnosti, no predsa je o 38 kg ťažšia než v bežnom Priuse. Celkovo je Plug-in ťažší o 55 kilogramov.

Lítium-iónové batérie by mali lepšie zvládať častejšie nabíjanie a zvýšenú záťaž. A práve vďaka nim máte k dispozícií 25 kilometrový elektrický dojazd, ktorý podľa tvrdení Toyoty dokáže pokryť až 80% všetkých ciest bežného Európana. Ich nabitie pritom zvládnete aj z bežnej siete za hodinku a pol. Nové batérie by mali navyše zvýšiť účinnosť celého hybridného systému.

Na palubnej doske pribudlo nové tlačidlo EV CITY. Vďaka nemu môžete s Priusom Plug-in aj do bezemisných zón európskych metropol. Foto: Tomáš Kelement

Drobné zmeny nájdete pri dôslednom pozorovaní aj na zovňajšku. Azda najvýraznejším rozpoznávacím znakom verzie Plug-in sú okrem obligátnych štítkov nové 15" zliatinové disky a jedno veko "nádrže" navyše, pod ktorým sa ukrýva konektor na nabíjanie. Špecifickou pre túto verziu je aj nová farba True Blue. Strieborné kľučky dverí či trochu iný predný nárazník a svetlomety si všimne už naozaj málokto.

Do mesta je ideálny

Ďalšie odlišnosti môžete nájsť vnútri - batožinový priestor prišiel vďaka novej batérii iba o nebadateľné dva litre objemu a dekoratívne lišty dostali inú farbu. Zmenilo sa aj ovládanie hybridného pohonu - zmizlo tlačidlo PWR, ktoré optimalizovalo hybridnú sústavu na čo najvyšší výkon, no pribudol špeciálny režim EV CITY určený do bezemisných zón miest. V ňom by mal Prius Plug-in spustiť spaľovací motor až pri naozaj výraznom stlačení akcelerátora.

O úhlavnom nepriateľovi pre Plug-in majú podľa prezentácie v Toyote jasno. Prius má skoro vo všetkých ohľadoch navrch, no o niekoľkonásobne väčšom dojazde Voltu/Ampery na elektrinu v prezentácii takticky pomlčali.. Foto: Tomáš Kelement

V praxi funguje Plug-in presne podľa očakávania - samotnou jazdou, pohodlím, priestorom či akustickým komfortom ho len ťažko odlíšite od normálneho Priusu. Najmarkantnejší rozdiel zbadáte na ukazovateli spotreby - najmä pri krátkych trasách, kde sa dostane k slovu väčšia batéria a s ňou spojené výraznejšie používanie elektriny na pohon. Papierovo deklaruje Toyota hodnotu 2,1 litra na 100 kilometrov, čo je o 45% menej než si vypýta na rovnakej trase bežný Prius.

Naše testovacie jazdy na trase približne 50 kilometrov cez mesto a diaľnice skončili spotrebami od 1,3 do 3,7 litrov na 100 kilometrov. Plug-in teda dokáže jazdiť veľmi úsporne, pokiaľ si osvojíte správny štýl jazdy a automobil používate najmä na kratšie trasy. Či ale stojí za obrovský rozdiel v cene je veľmi otázne. Každopádne Prius Plug-in ukazuje ďalší krok k ceste za dokonalejším hybridným vozidlom.

Technické údaje

Elektromotor:

výkon (kW/k) 60/82

najvyšší krútiaci moment (Nm) 207

Spaľovací motor:

výkon (kW/k) 73/99

najvyšší krútiaci moment (Nm) 142

Výkon hybridného systému (kW/k):

100/36

Akumulátory:

typ Li-ion

kapacita (kWh) 4,4

počet článkov 56

čas dobíjania (h.) 1,5

Spotreba:

2,1 l/100 km

Dojazd:

v el. režime (km) 25

v kombi. režime (km) cca 1240

Dynamické parametre:

v el. režime (km) 25

v kombi. režime (km) cca 1240

zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s.) 11,4

maximálna rýchlosť (km/h) 180

Rozmery a hmotnosť:

dĺžka x výška x šírka (mm) 4480 x 1745 x 1490

rázvor náprav (mm) 2700

rozchod vpredu/vzadu (mm) 1525/1520

pohotovostná hmotnosť (kg) 1425-1450

objem batožinového priestoru (l) 443/1118

Cena od:

35 990 eur

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  5. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  6. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  8. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  9. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  10. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  1. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  2. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  5. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  6. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  7. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  8. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 18 449
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 717
  3. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 2 933
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 932
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 237
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 2 099
  7. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 1 928
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 767
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 297
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 285

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Buďte skromní! Káže občanom tadžický prezident

Perzské svadby sú výrazom materiálnej podstaty starých tradícií

BRATISLAVA

Nivy zatvoria. Pozrite si, kde vystúpite v Bratislave z autobusu

Novú stanicu chcú postaviť do troch rokov.

DOMOV

Na smrti trojročného chlapca má podiel nemocnica, zle ho liečila

Úrad zistil, že nitrianska nemocnica v liečbe chlapca pochybila.

Neprehliadnite tiež

Šéf marketingu BMW Ian Robertson: Ďalšiu Čínu už na Zemi nenájdeme

Pre Jozefa Kabaňa majú v BMW prichystané veľké výzvy.

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace, tento rok SUV tvoria viac než polovicu nominovaných.

Budúcnosť podľa Audi? Umelá inteligencia s empatiou

Vo Frankfurte sme okrem sériových modelov v stánku Audi mohli vidieť aj dva elektrické autonómne koncepty.

BMW X5 prekonáva konkurenciu silným dieselom (test)

Najlepšie veľké SUV na cesty pochádza z Mníchova.