BRUSEL. Ak si myslíte, že sa tu nič nové v porovnaní s testom predprodukčnej verzie nedozviete, nie ste ďaleko od pravdy. Pokúsime sa preto byť struční.
Na začiatok pár štatistík. Až 80% všetkých predaných hybridov na svete pochádza od Toyoty či jej luxusnejšej odnože Lexus. Za prvý polrok roku 2012 mali hybridy na predajoch Toyoty vyše desatinový podiel. A hlavným ťahúňom tejto hybridnej flotily je už 15 rokov Prius. Aktuálna tretia generácia chce v rastúcej konkurencii elektromobilov (najmä tých s predĺženým dojazdom) zaujať nových zákazníkov aj verziou Plug-in.
Pri tvorbe jej finálnej podoby vychádzali v Toyote najmä zo zozbieraných dát z predsériových kusov. Plug-inu predchádzalo najprv 20 vozidiel prvej testovacej generácie, ktorá sa potom rozrástla na približne 600 kusov v druhej skúšobnej generácíi. Analýza správania a návykov vodičov pri ich každodenných jazdách nakoniec viedla k produkčnej verzii. Dalo by sa teda povedať, že za jej podobu môžeme tak trochu aj my s našimi čitateľmi.
Azda najvýraznejším odlišovacím znakom Plug-inu sú nové 15" disky vyhradené iba pre túto verziu. Foto: Tomáš Kelement
Zmien je málo, no sú podstatné
Na prvý pohľad nie je Plug-in ničím výnimočný. Potenciálny majiteľ si môže pri porovnávaní s obyčajným Priusom všimnút najmä zvýšenie dojazdu na elektrický pohon, možnosť nabíjať batériu aj z elektrickej siete a najmä citeľne vyššiu obstarávaciu cenu. Takmer 7500 eur za 25 kilometrov na elektrinu sa zdá byť premrštených, no Prius Plug-in nie je iba o pridaní zástrčky na nabíjanie.
Najväčšia odlišnosť sa týka batérie. NiMH články nahradili drahšie Li-Ion s vyššou kapacitou. Z batérií testovacích vozidiel sa v produkčnej verzii podarilo zhodiť až 50% hmotnosti, no predsa je o 38 kg ťažšia než v bežnom Priuse. Celkovo je Plug-in ťažší o 55 kilogramov.
Lítium-iónové batérie by mali lepšie zvládať častejšie nabíjanie a zvýšenú záťaž. A práve vďaka nim máte k dispozícií 25 kilometrový elektrický dojazd, ktorý podľa tvrdení Toyoty dokáže pokryť až 80% všetkých ciest bežného Európana. Ich nabitie pritom zvládnete aj z bežnej siete za hodinku a pol. Nové batérie by mali navyše zvýšiť účinnosť celého hybridného systému.
Na palubnej doske pribudlo nové tlačidlo EV CITY. Vďaka nemu môžete s Priusom Plug-in aj do bezemisných zón európskych metropol. Foto: Tomáš Kelement
Drobné zmeny nájdete pri dôslednom pozorovaní aj na zovňajšku. Azda najvýraznejším rozpoznávacím znakom verzie Plug-in sú okrem obligátnych štítkov nové 15" zliatinové disky a jedno veko "nádrže" navyše, pod ktorým sa ukrýva konektor na nabíjanie. Špecifickou pre túto verziu je aj nová farba True Blue. Strieborné kľučky dverí či trochu iný predný nárazník a svetlomety si všimne už naozaj málokto.
Do mesta je ideálny
Ďalšie odlišnosti môžete nájsť vnútri - batožinový priestor prišiel vďaka novej batérii iba o nebadateľné dva litre objemu a dekoratívne lišty dostali inú farbu. Zmenilo sa aj ovládanie hybridného pohonu - zmizlo tlačidlo PWR, ktoré optimalizovalo hybridnú sústavu na čo najvyšší výkon, no pribudol špeciálny režim EV CITY určený do bezemisných zón miest. V ňom by mal Prius Plug-in spustiť spaľovací motor až pri naozaj výraznom stlačení akcelerátora.
O úhlavnom nepriateľovi pre Plug-in majú podľa prezentácie v Toyote jasno. Prius má skoro vo všetkých ohľadoch navrch, no o niekoľkonásobne väčšom dojazde Voltu/Ampery na elektrinu v prezentácii takticky pomlčali.. Foto: Tomáš Kelement
V praxi funguje Plug-in presne podľa očakávania - samotnou jazdou, pohodlím, priestorom či akustickým komfortom ho len ťažko odlíšite od normálneho Priusu. Najmarkantnejší rozdiel zbadáte na ukazovateli spotreby - najmä pri krátkych trasách, kde sa dostane k slovu väčšia batéria a s ňou spojené výraznejšie používanie elektriny na pohon. Papierovo deklaruje Toyota hodnotu 2,1 litra na 100 kilometrov, čo je o 45% menej než si vypýta na rovnakej trase bežný Prius.
Naše testovacie jazdy na trase približne 50 kilometrov cez mesto a diaľnice skončili spotrebami od 1,3 do 3,7 litrov na 100 kilometrov. Plug-in teda dokáže jazdiť veľmi úsporne, pokiaľ si osvojíte správny štýl jazdy a automobil používate najmä na kratšie trasy. Či ale stojí za obrovský rozdiel v cene je veľmi otázne. Každopádne Prius Plug-in ukazuje ďalší krok k ceste za dokonalejším hybridným vozidlom.
Technické údaje
Elektromotor:
výkon (kW/k) 60/82
najvyšší krútiaci moment (Nm) 207
Spaľovací motor:
výkon (kW/k) 73/99
najvyšší krútiaci moment (Nm) 142
Výkon hybridného systému (kW/k):
100/36
Akumulátory:
typ Li-ion
kapacita (kWh) 4,4
počet článkov 56
čas dobíjania (h.) 1,5
Spotreba:
2,1 l/100 km
Dojazd:
v el. režime (km) 25
v kombi. režime (km) cca 1240
Dynamické parametre:
v el. režime (km) 25
v kombi. režime (km) cca 1240
zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s.) 11,4
maximálna rýchlosť (km/h) 180
Rozmery a hmotnosť:
dĺžka x výška x šírka (mm) 4480 x 1745 x 1490
rázvor náprav (mm) 2700
rozchod vpredu/vzadu (mm) 1525/1520
pohotovostná hmotnosť (kg) 1425-1450
objem batožinového priestoru (l) 443/1118
Cena od:
35 990 eur