SME
Streda, 30. november, 2022 | Meniny má Ondrej, Andrej

Prvá jazda: Skúšali sme Prius do zásuvky

Spomínate si na náš test Toyoty Prius Plug-in Hybrid v relácii auto.sme.live? To bol len predprodukčný exemplár. Povozili sme sa aj v produkčnej verzii po uliciach Bruselu.

Prius s možnosťou nabíjania dáva zmysel, ale zatiaľ iba v krajinách s dostatočnou infraštruktúrou nabíjacích staníc.Prius s možnosťou nabíjania dáva zmysel, ale zatiaľ iba v krajinách s dostatočnou infraštruktúrou nabíjacích staníc. (Zdroj: Tomáš Kelement)

BRUSEL. Ak si myslíte, že sa tu nič nové v porovnaní s testom predprodukčnej verzie nedozviete, nie ste ďaleko od pravdy. Pokúsime sa preto byť struční.

Na začiatok pár štatistík. Až 80% všetkých predaných hybridov na svete pochádza od Toyoty či jej luxusnejšej odnože Lexus. Za prvý polrok roku 2012 mali hybridy na predajoch Toyoty vyše desatinový podiel. A hlavným ťahúňom tejto hybridnej flotily je už 15 rokov Prius. Aktuálna tretia generácia chce v rastúcej konkurencii elektromobilov (najmä tých s predĺženým dojazdom) zaujať nových zákazníkov aj verziou Plug-in.

Pri tvorbe jej finálnej podoby vychádzali v Toyote najmä zo zozbieraných dát z predsériových kusov. Plug-inu predchádzalo najprv 20 vozidiel prvej testovacej generácie, ktorá sa potom rozrástla na približne 600 kusov v druhej skúšobnej generácíi. Analýza správania a návykov vodičov pri ich každodenných jazdách nakoniec viedla k produkčnej verzii. Dalo by sa teda povedať, že za jej podobu môžeme tak trochu aj my s našimi čitateľmi.

Azda najvýraznejším odlišovacím znakom Plug-inu sú nové 15" disky vyhradené iba pre túto verziu. Foto: Tomáš Kelement

Zmien je málo, no sú podstatné

Na prvý pohľad nie je Plug-in ničím výnimočný. Potenciálny majiteľ si môže pri porovnávaní s obyčajným Priusom všimnút najmä zvýšenie dojazdu na elektrický pohon, možnosť nabíjať batériu aj z elektrickej siete a najmä citeľne vyššiu obstarávaciu cenu. Takmer 7500 eur za 25 kilometrov na elektrinu sa zdá byť premrštených, no Prius Plug-in nie je iba o pridaní zástrčky na nabíjanie.

Najväčšia odlišnosť sa týka batérie. NiMH články nahradili drahšie Li-Ion s vyššou kapacitou. Z batérií testovacích vozidiel sa v produkčnej verzii podarilo zhodiť až 50% hmotnosti, no predsa je o 38 kg ťažšia než v bežnom Priuse. Celkovo je Plug-in ťažší o 55 kilogramov.

Lítium-iónové batérie by mali lepšie zvládať častejšie nabíjanie a zvýšenú záťaž. A práve vďaka nim máte k dispozícií 25 kilometrový elektrický dojazd, ktorý podľa tvrdení Toyoty dokáže pokryť až 80% všetkých ciest bežného Európana. Ich nabitie pritom zvládnete aj z bežnej siete za hodinku a pol. Nové batérie by mali navyše zvýšiť účinnosť celého hybridného systému.

Na palubnej doske pribudlo nové tlačidlo EV CITY. Vďaka nemu môžete s Priusom Plug-in aj do bezemisných zón európskych metropol. Foto: Tomáš Kelement

Drobné zmeny nájdete pri dôslednom pozorovaní aj na zovňajšku. Azda najvýraznejším rozpoznávacím znakom verzie Plug-in sú okrem obligátnych štítkov nové 15" zliatinové disky a jedno veko "nádrže" navyše, pod ktorým sa ukrýva konektor na nabíjanie. Špecifickou pre túto verziu je aj nová farba True Blue. Strieborné kľučky dverí či trochu iný predný nárazník a svetlomety si všimne už naozaj málokto.

Do mesta je ideálny

Ďalšie odlišnosti môžete nájsť vnútri - batožinový priestor prišiel vďaka novej batérii iba o nebadateľné dva litre objemu a dekoratívne lišty dostali inú farbu. Zmenilo sa aj ovládanie hybridného pohonu - zmizlo tlačidlo PWR, ktoré optimalizovalo hybridnú sústavu na čo najvyšší výkon, no pribudol špeciálny režim EV CITY určený do bezemisných zón miest. V ňom by mal Prius Plug-in spustiť spaľovací motor až pri naozaj výraznom stlačení akcelerátora.

O úhlavnom nepriateľovi pre Plug-in majú podľa prezentácie v Toyote jasno. Prius má skoro vo všetkých ohľadoch navrch, no o niekoľkonásobne väčšom dojazde Voltu/Ampery na elektrinu v prezentácii takticky pomlčali.. Foto: Tomáš Kelement

V praxi funguje Plug-in presne podľa očakávania - samotnou jazdou, pohodlím, priestorom či akustickým komfortom ho len ťažko odlíšite od normálneho Priusu. Najmarkantnejší rozdiel zbadáte na ukazovateli spotreby - najmä pri krátkych trasách, kde sa dostane k slovu väčšia batéria a s ňou spojené výraznejšie používanie elektriny na pohon. Papierovo deklaruje Toyota hodnotu 2,1 litra na 100 kilometrov, čo je o 45% menej než si vypýta na rovnakej trase bežný Prius.

Naše testovacie jazdy na trase približne 50 kilometrov cez mesto a diaľnice skončili spotrebami od 1,3 do 3,7 litrov na 100 kilometrov. Plug-in teda dokáže jazdiť veľmi úsporne, pokiaľ si osvojíte správny štýl jazdy a automobil používate najmä na kratšie trasy. Či ale stojí za obrovský rozdiel v cene je veľmi otázne. Každopádne Prius Plug-in ukazuje ďalší krok k ceste za dokonalejším hybridným vozidlom.

Technické údaje

Elektromotor:

výkon (kW/k) 60/82

najvyšší krútiaci moment (Nm) 207

Spaľovací motor:

výkon (kW/k) 73/99

najvyšší krútiaci moment (Nm) 142

Výkon hybridného systému (kW/k):

100/36

Akumulátory:

typ Li-ion

kapacita (kWh) 4,4

počet článkov 56

čas dobíjania (h.) 1,5

Spotreba:

2,1 l/100 km

Dojazd:

v el. režime (km) 25

v kombi. režime (km) cca 1240

Dynamické parametre:

v el. režime (km) 25

v kombi. režime (km) cca 1240

zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s.) 11,4

maximálna rýchlosť (km/h) 180

Rozmery a hmotnosť:

dĺžka x výška x šírka (mm) 4480 x 1745 x 1490

rázvor náprav (mm) 2700

rozchod vpredu/vzadu (mm) 1525/1520

pohotovostná hmotnosť (kg) 1425-1450

objem batožinového priestoru (l) 443/1118

Cena od:

35 990 eur

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc
  2. Diplom, na ktorý budeš právom hrdý. Študuj u nás.
  3. Ako vybrať správny televízor? QLED verzus QD OLED
  4. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  5. Prejdite na zelený benzín, pomoc životnému prostrediu sa ráta!
  6. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nemusia
  7. Vytvor si svoju budúcnosť
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. Ako sa účinne vyrovnať s energetickou krízou? Spôsobov je viac
  2. SPŠ strojnícka v Prešove úspešne realizuje program Erasmus+
  3. Kríza nie je dôvodom na zmrazovanie miezd
  4. Zmeny v systéme revíznych postupov
  5. Prvotriedne služby, nikoho iného by sme už nebrali
  6. Posledné voľné byty z úrody Jabloní. Nenechajte si ich ujsť.
  7. Prejdite na zelený benzín, pomoc životnému prostrediu sa ráta!
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 16 225
  2. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 904
  3. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 6 221
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 5 545
  5. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť 2 164
  6. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 2 042
  7. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc 1 505
  8. Diplom, na ktorý budeš právom hrdý. Študuj u nás. 1 164
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Peugeot 408

Jediným väčším problémom bude cena.


5 h
Porsche 911 Dakar

Celkovo vznikne len 2 500 kusov.


22 h
Renault Austral

Lákať chce výbavou aj ovládaním Google.


25. nov
MG ZS

Zamrzieť môže spotreba aj infotainment.


25. nov

Blogy SME

  1. Jozef Kozár: Vianočný Mars na večernej oblohe
  2. Ján Škerko: Temné sily toto kolo vyhrali
  3. Ctirad Klimčík: Prečo študovať na bratislavskom matfyze
  4. Tomáš Hegedűš: Štátne budovy či ruiny? Začnime nanovo
  5. Peter Maroncik: Ako preklenúť tichú domácnosť
  6. Ján Bilohuščin: Generálny sudca SR
  7. Ľuboš Vodička: Rimania na Dunaji: Gerulata v Bratislave
  8. Michal Lendvorsky: Ste nespokojní v práci? Rozmýšľate o zmene? Zdieľame s Vami varovné signály v zamestnaní.
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 204 852
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 814
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 135
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 4 847
  5. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 4 027
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 941
  7. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 3 491
  8. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 2 962
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu