S vnútorným priestorom je na tom skromne a pre komfort potrebuje pneumatiky s vyšším profilom.
BREZNO. Volvo V40 čakalo na prvú testovaciu do neskorých nočných hodín opustené na parkovisku. Jazda v tme po návrate zo zahraničia bola ako vždy previerkou ergonomickej ústretovosti auta k užívateľovi.
Po naštartovaní zažiarilo namiesto nevtieravého podsvietenia predchádzajúcich generácií z prístrojov ostré farebné spektrum. Združený prístroj teraz vychádza z displeja, ktorý možno konfigurovať podľa vkusu vodiča.
Volvo V40 T4 v skratke
- veľmi dobrý výkon stretávacích svetiel
- praktické upozornenie na okoloidúce autá pri cúvaní z parkoviska
- pohodlné sedadlá na dlhú cestu
- tichý a silný motor s prijateľnou spotrebou
- výborne naladené asistenčné systémy
- zaujímavé príplatkové prvky do kufra a interiéru
- konečne normálny odkladací box v strede medzi prednými sedadlami
- drahá doplnková výbava
- na 18 palcových pneumatikách obmedzený komfort
- slabšia ponuka vnútorného priestoru
V celej škále ponúknutých vizuálnych tém som nenašiel takú, ktorá by sa mi páčila, len takú, čo akceptujem. Priznávam, má to svoju logiku a zrejme je to smer, ktorému sa nevyhneme.
Iba si dovolím poznamenať, že k noblese a serióznosti, ktorú v sebe volvo V40 má aj po tme, mi tento štýl nepasuje. Výrobca si takto uľahčil cestu k zobrazeniu všetkých dát a musíme uznať, že na ich indikovanie potrebuje menej priestoru, ako pri analógových prístrojoch. Vodič si prepne to, čo chce práve vidieť.
Konzola zmeny nepriniesla
Ani po zjednodušení ovládania a odobratí pár tlačidiel nevyzerá stredová konzola Volva V40 ako nová generácia ale pripomína skôr facelift. Volvo si ponecháva svoj štýl ovládania navigácie a palubného systému viacnásobným použitím tlačidiel. Príkladom veľmi dobrej ergonómie je volant s prehľadným a logickým ovládaním.
Práve v noci sme si všimli, že Volvo sa zameralo akoby na dve úrovne využívania ovládacích prvkov. Tá prvá a priama upravuje parametre ako hlasitosť alebo smer fúkania ventilácie jednodotykovo a jednoducho. Čo sa nemá alebo nemalo by sa nastavovať počas jazdy, to je trochu zložitejšie.

Popritom, ako Volvo V40 dbá systémom aktívnych bezpečnostných prvkov na dianie okolo auta, je ovládanie hračkou. Bez zbytočného rozťahovania uzavriem tému konštatovaním, že farebnej moderny a displejov sa mi zdá ku klasickému Volvu nepomerne veľa.
Možno je to len železná košeľa zvyku v prípade švédskej značky, lebo v kompaktnom vane doma displej v strede akceptujem.
Motor autu pasuje
Najskôr studené kožené sedadlá ukázali po 250 kilometroch svoju skutočnú tvár. Ani o druhej v noci sa mi nechcelo vystúpiť von, lebo sú perfektné. Práve to bol moment, kedy sa ukázala kvalita jazdy nového kompaktného auta na prémiovej úrovni.
Motor 1,6 turbo s výkonom 132 kilowattov si v noci tíško priadol a chcel iba 7,8 litra benzínu. Napokon spotreba klesla na 7,3 litra benzínu, čo je pri výkone 180 koní a krútiacom momente 240 Nm paráda. Nerobte si veľké ilúzie, že dosiahnete výrobcom stanovenú spotrebu 5,5 litra na 100 km, ktorá je zrejme dielom nízkych otáčok.

Prepĺňaný štvorvalec má krútiaci moment posadený nízko, aby mohol existovať aj pri extrémne nízkych otáčkach. Vtedy však výkonom neprekypuje, lebo na 180 koní treba až 5700 otáčok za minútu. Samozrejme som neodolal a dal som motoru poriadne napiť pri jazde podľa môjho gusta.
Vtedy chcel prijateľných deväť litrov. Kombinácia šesťstupňovej manuálnej prevodovky, motora a podvozka dokáže okúzliť. Jazdu považujem za prémiovú a naozaj veľmi lahodnú. Presne toto má vodič dostať, ak už za auto vysolí nemalé peniaze. Akurát treba ostať nohami na zemi pri výbere diskov.
Krása a tvrdé rázy idú spolu
Testované Volvo s aerodynamickými doplnkami a 18 palcovými diskami netradičného vzhľadu vyzeralo k svetu a pútalo okolie. Akurát prínos aerodynamiky takmer plných diskov kolies ku spotrebe je podstatne menší ako ujma na komforte podvozka.
Brilantné správanie podvozka na nových častiach cesty R1 sa v uliciach hlavného mesta razom zmenilo na tvrdé. Nešlo pri o tvrdé prekonávanie vĺn, to bolo v poriadku, ale záplaty a seky sa do interiéru prenášali prisilno. Ak si odmyslím na slovenské pomery trochu nevhodné obutie, s Volvom V40 je radosť jazdiť.

Možno aj preto, že sústava bezpečnostných prvkov dôsledne bdie okolo auta. V mojej vnútornej polemike, či takáto pomoc nerobí vodičov ľahostajnejšími, lebo sa opovážlivo spoliehajú na auto a nie na seba, vyzdvihujem doplnok stráženia mŕtveho uhla.
Systém totiž dáva pozor na okolie, ak cúvate z parkovacieho miesta. To je neoceniteľné v obchodných centrách, kde sa na parkovisku autá doslova hemžia jedno popri druhom.
Nečakajte kombi
Označenie V40 má zrejme pripomenúť zjednotenie kombi s hatchbackom do jedného atraktívneho celku. Pokiaľ ide o tvary a kvalitu jazdy, jednoznačne súhlasím. Akurát výťažnosť vnútorného priestoru z pomerne veľkých vonkajších rozmerov, ktoré v mnohom predstihujú aj Golf, je slabšia.
Volvo natiahlo vonkajšie rozmery preto, aby bolo kde dať bezpečnosť a tá je tiež popri jazde prémiová. Zoberme už len taký airbag pre chodcov alebo celý balík asistenčných systémov. Pre krátkosť času a pre počasie sme nemohli urobiť tradičné merania a protokol testu ako u ostatných áut.

Hoci o Volve V40 T4 nám chýbajú údaje v databáze našich testov, získali sme poznatok o vskutku dobrej kombinácii motora, podvozka a interiéru.
Pri takto emočnom a štýlovom poňatí auta ostáva racio a centimetre trochu stranou. Niekoho poteší komunikácia auta v slovenskom jazyku a tiež fakt, že v navigácii sú aj nové cesty R1 z Nitry do Banskej Bystrice.
Za peniaze aj v Prahe dom
Volvo v40 patrí okrem nákupnej ceny aj jazdou, komfortom a rozmermi medzi "fajnové kompakty" a ak za jeho konkurentov považujeme Mercedes A, BMW 1, Audi A3 a Lexus CT, tak to myslíme vážne.
Jedinou horšou stránkou je slabá výťažnosť z priestoru z daných rozmerov karosérie. Vysvetľujeme si to bezpečnostným brnením vyplývajúcim z charakteru značky.

Ľudia hľadajúci vnútorný priestor priamoúmerný k cene nech idú radšej inde, avšak kto si spája cenu s kvalitou jazdy je na dobrej adrese, lebo tu má kde peniaze minúť.
Za model V40 Summum s motorom T4 zaplatíte 29.950 eur a s príplatkovým vybavením testovaného modelu celkom 36.980 eur.
Najdrahší bol vo výbave balík Business Pro za 1600 eur s navigáciou a multimediálnym systémom. Nuž prémiovosť áut je aj v tom, že sa platí za to, čo je inde v sérii. Aby sme to tolerovali, musia byť jazdné vlastnosti o stupeň vyššie a to sa Volvu podarilo.

Kupujem nekupujem
Mám rád výnimočné a hlavne osobité autá s vlastnou tvárou. Volvo V40 takým určite je a ponúka vysokú úroveň jazdy. Ak opomeniem prísne racionálny pohľad na kompaktné auto a zvíťazí pôžitok, tak kupujem.
Je to vozenie na úrovni strednej triedy zabalené v malom. Ak potrebujete v kompakte hlavne miesto vzadu, kúpte si Hyundai i30 alebo Volkswagen Golf. Od pomyselnej kúpy by ma vedel odradiť snáď len prístrojový panel na báze displeja.
Rasťo Chvála
Volvo V40 T4 - základné údaje
Cena modelu od (eur) | 22.900 |
Cena test. verzie t4 Summum od (eur) | 29 950 |
Motor | 1,6 Turbo |
Objem (cm3) | 1596 |
Výkon (kW(k)) | 132 (180 k) |
Pri otáčkach (ot./min.) | 5700 |
Krútiaci moment (Nm) | 240 |
Pri otáčkach (ot./min.) | 1600 - 5000 |
Spotreba podľa výrobcu (l/100km) | 5,5 |
Spotreba v teste (l/100km) | 7,3 |
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) | 7,7 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 225 |
Prevodovka | manuálna |
Počet stupňov | 6 |
Brzdy vpredu | kotúčové |
Brzdy vzadu | kotúčové |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1474 |
Dĺžka (mm) | 4369 |
Rázvor náprav (mm) | 2647 |
Šírka (mm) | 1802 |
Výška (mm) | 1445 |
Základný objem kufra (l) | 335 |
Priemer otáčania (m) | 10,5 |
šírka v ramenách vpredu | 1396 mm |
výška nad šoférovým sedadlom | 953 mm |
šírka v ramenách vzadu | 1349 mm |
výška na hlavu vzadu | 932 mm |