Predpisy nedovoľujú niektorým deťom viezť sa v aute

Máte dieťa nižšie ako 150 cm a ťažšie ako 36 kg? V akej autosedačke by ste ho odviezli? Predpisy také dieťa nepoznajú.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - AUTOsme.sk)

Rasťo: "Prosím o vysvetlenie správneho postupu, pokiaľ prevážam dieťa do 150 cm (konkrétne 140 cm) a hmotnosti nad 36 kg (konkrétne 37 kg) a podľa pravidiel musí byť v detskom zadržiavacom zariadení.

Predpisy ale nepoznajú žiadne detské zadržiavacie zariadenie pre hmotnosť nad 36 kg. Tento problém sa bude ešte zvyšovať zvyšovaním hmotnosti počas rastu do 150 cm. Podotýkam, že nejde o dieťa s nejakou chorobnou nadváhou. podľa BMI indexu (chlapec, 9 rokov) sa jedná o dieťa na hornej hranici normy."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Aj keby dieťa malo nadváhu, predpisy by mu nemali zakazovať prepravovať sa vo vozidle, ak to neohrozuje bezpečnosť cestnej premávky.

Nariadenie vlády o povinnom používaní bezpečnostných pásov a detských zadržiavacích zariadení rozdeľuje detské autosedačky do 5 skupín:

  • skupina 0 pre deti s hmotnosťou do 10 kg,
  • skupina 0+ pre deti s hmotnosťou do 13 kg,
  • skupina I pre deti s hmotnosťou od 9 do 18 kg,
  • skupina II pre deti s hmotnosťou od 15 do 25 kg,
  • skupina III pre deti s hmotnosťou od 22 do 36 kg.
Nariadenie vlády
č. 554/2006 Z.z.
§4: Ak sa na sedadle vozidla vybavenom bezpečnostným pásom prepravuje dieťa s výškou menšou než 150 cm, musí byť toto sedadlo vybavené detským zadržiavacím zariadením podľa § 3 ods. 2 vhodným pre deti podľa hmotnostných skupín uvedených v § 3 ods. 1.

Predpisy nemyslia na deti s nadváhou v aute

Ak chcete dieťa, ktoré má výšku menej ako 150 cm, prepravovať vo vozidle, musí sedieť v autosedačke. Nariadenie vlády vyžaduje, aby sa pre takéto dieťa použilo detské zadržiavacie zariadenie jednej zo spomínaných skupín podľa hmotnosti dieťaťa.

Pre Rasťovho chlapca by podľa predpisov nemala existovať autosedačka. Slovenské predpisy v otázkach hmotnostných kategórií kopírujú Európsku smernicu.

V nariadení je jedna výnimka, ktorá umožňuje prepravovať deti aj mimo autosedačiek. "Ak vozidlá kategórie M1 a N1 nie sú vybavené detským zadržiavacím zariadením alebo je týchto zariadení vo vozidle nedostatočný počet, možno dieťa vo veku tri a viac rokov pri preprave v obci pripútať na zadnom sedadle vozidla bezpečnostným pásom, ktorým je vozidlo vybavené."

Ďalšou možnosťou je v prípade 5-miestnych áut obsadiť predné sedadlo spolujazdca napríklad dospelým človekom a na zadné sedadlá dať do autosedačiek 2 deti. Potom by Rasťov chlapec mohol v súlade s predpismi cestovať aj mimo obce, ak by sedel vzadu a bol pripútaný bezpečnostným pásom.

Autosedačky pre deti s nadváhou

Jedna vec je dodržiavať predpisy, druhá je bezpečnosť dieťaťa. Je nespochybniteľné, že pre dieťa je bezpečnejšie sedieť pri preprave v aute v autosedačke.

Pri nedodržaní predpisov riskuje zástupca dieťaťa pokutu. Pochybujeme ale, že policajti budú počas cestnej kontroly vážiť dieťa a výsledok porovnávať s údajmi o autosedačkách.

"V prvom rade treba zohľadniť výšku, keďže dieťa pod 150 centimetrov sa nesmie prevážať bez detských zadržiavacích zariadení," vysvetlil Martin Kóňa, hovorca ministerstva dopravy. Pre vyššiu hmotnosť odporučil použiť detské zadržiavacie zariadenie vo forme podsedáku plus dieťa zabezpečiť bezpečnostným pásom.

Obezita nie je len problém dospelých. Výrobcovia autosedačiek to vedia a viacerí ich vyrábajú tak, aby boli bezpečné aj pre ťažšie deti s hmotnosťou mimo rozsahu tabuliek v právnych predpisoch. Niektoré vraj dokážu chrániť v idúcom aute až 54-kilové deti.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  2. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  4. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  5. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  6. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  7. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  8. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  9. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  10. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  1. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  2. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  3. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  4. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  5. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  6. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  7. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  8. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  9. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  10. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  1. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 941
  2. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 110
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 239
  4. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 6 131
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 5 380
  6. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 985
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 328
  8. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 3 986
  9. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 3 547
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 2 427

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

O zaistení pozemkov U. S. Steelu vedeli skôr, než súd rozhodol

Majetok jedného z najväčších podnikov v krajine súd zaistil bez toho, aby to poriadne vysvetlil.

TECH

Postavili umelú maternicu, ktorá vynosila jahňa

Zariadenie môže o niekoľko rokov zachrániť predčasne narodené deti. Dýchali by v ňom pomocou tekutiny.

DOMOV

Fico prijal bieloruského premiéra, ani v minulosti nemal problém

Bielorusko neakceptujem, hovorí poslanec Peter Osuský.

Neprehliadnite tiež

Majiteľka Tesly X žiada odškodné milión dolárov

Pri nehode začala Tesla horieť a zadné dvere ostali zablokované.

Uber chce mať do roku 2020 lietajúci taxík

Lietajúce taxi Uber bude malé lietadlo, ktoré bude vzlietať a pristávať vertikálne.

Formula F1 od sezóny 2018 s ďalšími zmenami

Stretnutie Strategickej skupiny a Komisie F1 v Paríži prinieslo odsúhlasenie viacerých zmien pre sezónu 2018.

Revolúciu elektroáut povedie Čína, nie Západ

Najväčší trh s autami zabojuje proti smogu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop