SME
reklama

Predpisy nedovoľujú niektorým deťom viezť sa v aute

Máte dieťa nižšie ako 150 cm a ťažšie ako 36 kg? V akej autosedačke by ste ho odviezli? Predpisy také dieťa nepoznajú.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - AUTOsme.sk)

Rasťo: "Prosím o vysvetlenie správneho postupu, pokiaľ prevážam dieťa do 150 cm (konkrétne 140 cm) a hmotnosti nad 36 kg (konkrétne 37 kg) a podľa pravidiel musí byť v detskom zadržiavacom zariadení.

Predpisy ale nepoznajú žiadne detské zadržiavacie zariadenie pre hmotnosť nad 36 kg. Tento problém sa bude ešte zvyšovať zvyšovaním hmotnosti počas rastu do 150 cm. Podotýkam, že nejde o dieťa s nejakou chorobnou nadváhou. podľa BMI indexu (chlapec, 9 rokov) sa jedná o dieťa na hornej hranici normy."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Aj keby dieťa malo nadváhu, predpisy by mu nemali zakazovať prepravovať sa vo vozidle, ak to neohrozuje bezpečnosť cestnej premávky.

Nariadenie vlády o povinnom používaní bezpečnostných pásov a detských zadržiavacích zariadení rozdeľuje detské autosedačky do 5 skupín:

  • skupina 0 pre deti s hmotnosťou do 10 kg,
  • skupina 0+ pre deti s hmotnosťou do 13 kg,
  • skupina I pre deti s hmotnosťou od 9 do 18 kg,
  • skupina II pre deti s hmotnosťou od 15 do 25 kg,
  • skupina III pre deti s hmotnosťou od 22 do 36 kg.
Nariadenie vlády
č. 554/2006 Z.z.
§4: Ak sa na sedadle vozidla vybavenom bezpečnostným pásom prepravuje dieťa s výškou menšou než 150 cm, musí byť toto sedadlo vybavené detským zadržiavacím zariadením podľa § 3 ods. 2 vhodným pre deti podľa hmotnostných skupín uvedených v § 3 ods. 1.

Predpisy nemyslia na deti s nadváhou v aute

Ak chcete dieťa, ktoré má výšku menej ako 150 cm, prepravovať vo vozidle, musí sedieť v autosedačke. Nariadenie vlády vyžaduje, aby sa pre takéto dieťa použilo detské zadržiavacie zariadenie jednej zo spomínaných skupín podľa hmotnosti dieťaťa.

Pre Rasťovho chlapca by podľa predpisov nemala existovať autosedačka. Slovenské predpisy v otázkach hmotnostných kategórií kopírujú Európsku smernicu.

V nariadení je jedna výnimka, ktorá umožňuje prepravovať deti aj mimo autosedačiek. "Ak vozidlá kategórie M1 a N1 nie sú vybavené detským zadržiavacím zariadením alebo je týchto zariadení vo vozidle nedostatočný počet, možno dieťa vo veku tri a viac rokov pri preprave v obci pripútať na zadnom sedadle vozidla bezpečnostným pásom, ktorým je vozidlo vybavené."

Ďalšou možnosťou je v prípade 5-miestnych áut obsadiť predné sedadlo spolujazdca napríklad dospelým človekom a na zadné sedadlá dať do autosedačiek 2 deti. Potom by Rasťov chlapec mohol v súlade s predpismi cestovať aj mimo obce, ak by sedel vzadu a bol pripútaný bezpečnostným pásom.

Autosedačky pre deti s nadváhou

Jedna vec je dodržiavať predpisy, druhá je bezpečnosť dieťaťa. Je nespochybniteľné, že pre dieťa je bezpečnejšie sedieť pri preprave v aute v autosedačke.

Pri nedodržaní predpisov riskuje zástupca dieťaťa pokutu. Pochybujeme ale, že policajti budú počas cestnej kontroly vážiť dieťa a výsledok porovnávať s údajmi o autosedačkách.

"V prvom rade treba zohľadniť výšku, keďže dieťa pod 150 centimetrov sa nesmie prevážať bez detských zadržiavacích zariadení," vysvetlil Martin Kóňa, hovorca ministerstva dopravy. Pre vyššiu hmotnosť odporučil použiť detské zadržiavacie zariadenie vo forme podsedáku plus dieťa zabezpečiť bezpečnostným pásom.

Obezita nie je len problém dospelých. Výrobcovia autosedačiek to vedia a viacerí ich vyrábajú tak, aby boli bezpečné aj pre ťažšie deti s hmotnosťou mimo rozsahu tabuliek v právnych predpisoch. Niektoré vraj dokážu chrániť v idúcom aute až 54-kilové deti.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 710
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 239
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 542
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 874
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 190
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 026
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 785
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 888
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  2. Martin Borecky: Rakovina
  3. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  4. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  5. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
  6. Ján Šeďo: Z pohľadu mysliaceho človeka vládnu šmejdi a vzťahoví analfabeti.
  7. Ján Škerko: Rozhovor ministra vnútra s hľadaným extrémistom
  8. Miroslav Ferkl: Kampaň či agresia
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 897
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 588
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 407
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 319
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 417
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 358
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 192
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 431
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu