Predpisy nedovoľujú niektorým deťom viezť sa v aute

Máte dieťa nižšie ako 150 cm a ťažšie ako 36 kg? V akej autosedačke by ste ho odviezli? Predpisy také dieťa nepoznajú.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - AUTOsme.sk)

Rasťo: "Prosím o vysvetlenie správneho postupu, pokiaľ prevážam dieťa do 150 cm (konkrétne 140 cm) a hmotnosti nad 36 kg (konkrétne 37 kg) a podľa pravidiel musí byť v detskom zadržiavacom zariadení.

Predpisy ale nepoznajú žiadne detské zadržiavacie zariadenie pre hmotnosť nad 36 kg. Tento problém sa bude ešte zvyšovať zvyšovaním hmotnosti počas rastu do 150 cm. Podotýkam, že nejde o dieťa s nejakou chorobnou nadváhou. podľa BMI indexu (chlapec, 9 rokov) sa jedná o dieťa na hornej hranici normy."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Aj keby dieťa malo nadváhu, predpisy by mu nemali zakazovať prepravovať sa vo vozidle, ak to neohrozuje bezpečnosť cestnej premávky.

Nariadenie vlády o povinnom používaní bezpečnostných pásov a detských zadržiavacích zariadení rozdeľuje detské autosedačky do 5 skupín:

  • skupina 0 pre deti s hmotnosťou do 10 kg,
  • skupina 0+ pre deti s hmotnosťou do 13 kg,
  • skupina I pre deti s hmotnosťou od 9 do 18 kg,
  • skupina II pre deti s hmotnosťou od 15 do 25 kg,
  • skupina III pre deti s hmotnosťou od 22 do 36 kg.
Nariadenie vlády
č. 554/2006 Z.z.
§4: Ak sa na sedadle vozidla vybavenom bezpečnostným pásom prepravuje dieťa s výškou menšou než 150 cm, musí byť toto sedadlo vybavené detským zadržiavacím zariadením podľa § 3 ods. 2 vhodným pre deti podľa hmotnostných skupín uvedených v § 3 ods. 1.

Predpisy nemyslia na deti s nadváhou v aute

Ak chcete dieťa, ktoré má výšku menej ako 150 cm, prepravovať vo vozidle, musí sedieť v autosedačke. Nariadenie vlády vyžaduje, aby sa pre takéto dieťa použilo detské zadržiavacie zariadenie jednej zo spomínaných skupín podľa hmotnosti dieťaťa.

Pre Rasťovho chlapca by podľa predpisov nemala existovať autosedačka. Slovenské predpisy v otázkach hmotnostných kategórií kopírujú Európsku smernicu.

V nariadení je jedna výnimka, ktorá umožňuje prepravovať deti aj mimo autosedačiek. "Ak vozidlá kategórie M1 a N1 nie sú vybavené detským zadržiavacím zariadením alebo je týchto zariadení vo vozidle nedostatočný počet, možno dieťa vo veku tri a viac rokov pri preprave v obci pripútať na zadnom sedadle vozidla bezpečnostným pásom, ktorým je vozidlo vybavené."

Ďalšou možnosťou je v prípade 5-miestnych áut obsadiť predné sedadlo spolujazdca napríklad dospelým človekom a na zadné sedadlá dať do autosedačiek 2 deti. Potom by Rasťov chlapec mohol v súlade s predpismi cestovať aj mimo obce, ak by sedel vzadu a bol pripútaný bezpečnostným pásom.

Autosedačky pre deti s nadváhou

Jedna vec je dodržiavať predpisy, druhá je bezpečnosť dieťaťa. Je nespochybniteľné, že pre dieťa je bezpečnejšie sedieť pri preprave v aute v autosedačke.

Pri nedodržaní predpisov riskuje zástupca dieťaťa pokutu. Pochybujeme ale, že policajti budú počas cestnej kontroly vážiť dieťa a výsledok porovnávať s údajmi o autosedačkách.

"V prvom rade treba zohľadniť výšku, keďže dieťa pod 150 centimetrov sa nesmie prevážať bez detských zadržiavacích zariadení," vysvetlil Martin Kóňa, hovorca ministerstva dopravy. Pre vyššiu hmotnosť odporučil použiť detské zadržiavacie zariadenie vo forme podsedáku plus dieťa zabezpečiť bezpečnostným pásom.

Obezita nie je len problém dospelých. Výrobcovia autosedačiek to vedia a viacerí ich vyrábajú tak, aby boli bezpečné aj pre ťažšie deti s hmotnosťou mimo rozsahu tabuliek v právnych predpisoch. Niektoré vraj dokážu chrániť v idúcom aute až 54-kilové deti.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 6 711
  2. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 5 051
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 122
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 781
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 2 415
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 088
  7. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 841
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 575
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 139
  10. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM® 661

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Jednoduchý návod, ako na cestách neutŕžiť hanbu

Pizza s mozarellou na Bali nepatrí. Sú národy, ktorých turisti majú vo svete zlé meno.

SVET

Ugandský Tarantino vraždí pre zábavu. Film je život

Afrika má Chucka Norrisa a točí filmy, ako nik iný.

DOMOV

OĽaNO nie je iba Matovič, hovorí jeho líder. Uvažuje, že sa stiahne z politiky

Matovič hovorí, že sa mu stalo niečo závažné.

Neprehliadnite tiež

Doprava v Chorvátsku kolabovala, cestu blokovali kolóny a nehody

Motoristi smerujúci do južnej Európy musia rátať s dlhými kolónami.

Rakúsky Magna Steyr vyrobil jubilejný Mercedes triedy G

Predaj triedy G od roka 2009 neustále rastie.

Nemecko zachráni dieselové autá za dve miliardy eur

Existujúce autá dostanú aktualizáciu softvéru.