SME
Pondelok, 30. január, 2023 | Meniny má Ema

Predpisy nedovoľujú niektorým deťom viezť sa v aute

Máte dieťa nižšie ako 150 cm a ťažšie ako 36 kg? V akej autosedačke by ste ho odviezli? Predpisy také dieťa nepoznajú.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - AUTOsme.sk)

Rasťo: "Prosím o vysvetlenie správneho postupu, pokiaľ prevážam dieťa do 150 cm (konkrétne 140 cm) a hmotnosti nad 36 kg (konkrétne 37 kg) a podľa pravidiel musí byť v detskom zadržiavacom zariadení.

Predpisy ale nepoznajú žiadne detské zadržiavacie zariadenie pre hmotnosť nad 36 kg. Tento problém sa bude ešte zvyšovať zvyšovaním hmotnosti počas rastu do 150 cm. Podotýkam, že nejde o dieťa s nejakou chorobnou nadváhou. podľa BMI indexu (chlapec, 9 rokov) sa jedná o dieťa na hornej hranici normy."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Aj keby dieťa malo nadváhu, predpisy by mu nemali zakazovať prepravovať sa vo vozidle, ak to neohrozuje bezpečnosť cestnej premávky.

Nariadenie vlády o povinnom používaní bezpečnostných pásov a detských zadržiavacích zariadení rozdeľuje detské autosedačky do 5 skupín:

  • skupina 0 pre deti s hmotnosťou do 10 kg,
  • skupina 0+ pre deti s hmotnosťou do 13 kg,
  • skupina I pre deti s hmotnosťou od 9 do 18 kg,
  • skupina II pre deti s hmotnosťou od 15 do 25 kg,
  • skupina III pre deti s hmotnosťou od 22 do 36 kg.
Nariadenie vlády
č. 554/2006 Z.z.
§4: Ak sa na sedadle vozidla vybavenom bezpečnostným pásom prepravuje dieťa s výškou menšou než 150 cm, musí byť toto sedadlo vybavené detským zadržiavacím zariadením podľa § 3 ods. 2 vhodným pre deti podľa hmotnostných skupín uvedených v § 3 ods. 1.

Predpisy nemyslia na deti s nadváhou v aute

Ak chcete dieťa, ktoré má výšku menej ako 150 cm, prepravovať vo vozidle, musí sedieť v autosedačke. Nariadenie vlády vyžaduje, aby sa pre takéto dieťa použilo detské zadržiavacie zariadenie jednej zo spomínaných skupín podľa hmotnosti dieťaťa.

Pre Rasťovho chlapca by podľa predpisov nemala existovať autosedačka. Slovenské predpisy v otázkach hmotnostných kategórií kopírujú Európsku smernicu.

V nariadení je jedna výnimka, ktorá umožňuje prepravovať deti aj mimo autosedačiek. "Ak vozidlá kategórie M1 a N1 nie sú vybavené detským zadržiavacím zariadením alebo je týchto zariadení vo vozidle nedostatočný počet, možno dieťa vo veku tri a viac rokov pri preprave v obci pripútať na zadnom sedadle vozidla bezpečnostným pásom, ktorým je vozidlo vybavené."

Ďalšou možnosťou je v prípade 5-miestnych áut obsadiť predné sedadlo spolujazdca napríklad dospelým človekom a na zadné sedadlá dať do autosedačiek 2 deti. Potom by Rasťov chlapec mohol v súlade s predpismi cestovať aj mimo obce, ak by sedel vzadu a bol pripútaný bezpečnostným pásom.

Autosedačky pre deti s nadváhou

Jedna vec je dodržiavať predpisy, druhá je bezpečnosť dieťaťa. Je nespochybniteľné, že pre dieťa je bezpečnejšie sedieť pri preprave v aute v autosedačke.

Pri nedodržaní predpisov riskuje zástupca dieťaťa pokutu. Pochybujeme ale, že policajti budú počas cestnej kontroly vážiť dieťa a výsledok porovnávať s údajmi o autosedačkách.

"V prvom rade treba zohľadniť výšku, keďže dieťa pod 150 centimetrov sa nesmie prevážať bez detských zadržiavacích zariadení," vysvetlil Martin Kóňa, hovorca ministerstva dopravy. Pre vyššiu hmotnosť odporučil použiť detské zadržiavacie zariadenie vo forme podsedáku plus dieťa zabezpečiť bezpečnostným pásom.

Obezita nie je len problém dospelých. Výrobcovia autosedačiek to vedia a viacerí ich vyrábajú tak, aby boli bezpečné aj pre ťažšie deti s hmotnosťou mimo rozsahu tabuliek v právnych predpisoch. Niektoré vraj dokážu chrániť v idúcom aute až 54-kilové deti.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  2. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  3. Eurohub Rokycany posilňuje a zrýchľuje spojenie s Nemeckom
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  6. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  7. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  8. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  1. Svalovice sa netreba obávať
  2. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  3. Study program MANAGEMENT in English language
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  6. Nadácia COOP Jednota zatraktívňuje regióny
  7. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  8. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 10 872
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 6 245
  3. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 1 968
  4. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 1 943
  5. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 1 714
  6. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 570
  7. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 1 044
  8. Máme 30 rokov, vy môžete mať predplatné na rok len za 30 eur 857
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Generálny prokurátor Maroš Žilinka v parlamente.

V kauzách vplyvných ľudí vidí špeciálna prokuratúra odlišný prístup.


7 h
Ilustračné foto.

Predaj beží v „prázdninovom“ režime, cenové korekcie sa dotknú špecifických projektov.


26. jan
Peter Tkačenko

Existovať smie len Dzurindova strana so všetkým, čo k tomu patrí.


13 h
Ranný brífing SME

Prečítajte si najdôležitejšie správy.


3 h

Neprehliadnite tiež

Toyota GR86

Malé kupé má všetky predpoklady pre dokonalé šoférske auto.


27. jan
Renault Austral

Od kúpy môže odradiť len cena vyšších výbav.


27. jan
Nové MG HS.

Ide o posledný model značky s benzínovým motorom.


24. jan
Honda Civic

V meste jazdí pod štyri litre.


24. jan

Blogy SME

  1. Ladislav Boršoš: Čaputovej úlet…
  2. Soňa Fröhlichová: Château-d’Œx – hlavné mesto teplovzdušných balónov vo švajčiarskych Alpách
  3. Jozef Sitko: Vraj samozvaný premiér Heger?
  4. Martin Krsak: Dátová analýza, programovanie a telemedicína ako spôsob nabudenia regionálnej ekonomiky?
  5. Samuel Ivančák: Phil Collins, ten chlapík od vedľa
  6. Miluna Rolinczová: MamaNávod: Ako nestratiť dieťa do 7 týždňa ?
  7. Ivan Mlynár: Kotleba by mal ísť do žalára za hoax, že policajný prezident Hamran mal ťažký infarkt
  8. Monika Kusendová: Zimné tatranské chodníčky alebo po stopách tamojších vysokohorských chát
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 29 740
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 15 522
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 8 215
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 7 052
  5. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 008
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 805
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 726
  8. Ján Valchár: Jedenásť mesiacov štvordňovej operácie (Moskvu ale ubránime!) 3 627
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu