Renault spojil v jednom aute emócie a racionálny pohľad na každodennú vynútenú jazdu do práce. Najmä z pohľadu šoféra a jazdných vlastností je Clio zaujímavé auto. Nový trojvalcový hit nám nesadol.
BREZNO. Štvrtá generácia Clia vyzerá na prvý pohľad ako módna hračka a rozbuška emócií, čomu sa pri neuveriteľnej vyrovnanosti áut nečudujeme.
Francúzi sú po Talianoch druhí majstri emócií, akurát, že talianskym, či francúzskym automobilkám sa už neraz v histórii stalo, že emócie znamenali skôr prepad, než úspech.
Po troch generáciách racionálneho Clia prichádza štvrtá, pestrá tvarmi, farbami a zábavnou elektronikou na palube. V teste nás však zaujímala racionálna stránka a pochopiteľne jazdné vlastnosti.
Obeť Laguny priniesla ovocie
Inteligentná karta k autu debutovala pred rokmi v Lagune a spočiatku nebola veľmi spoľahlivým doplnkom. Dnes je to jeden z detailov, ktorý robí každodenné užívanie auta ešte lepším. Ani jedna automobilka nemá tak dobre vyriešený "bezkľúčový" prístup do auta ako Renault.
Súdime na základe skúseností asi so všetkými typmi podobného prístupu k autám iných značiek. Máme na mysli Hands-free verziu karty dostupnú v najvyššej výbave Dynamique.

Ani najvyšší stupeň vybavenia v malom Renaulte nevyzerá ako cenový strašiak, lebo so slabším motorom je top verzia k dispozícii už za 10.999 eur.
Pomer ceny a výbavy patrí podľa nás medzi najlepšie v triede, samozrejme v závislosti od preferencií. Pozor, ak sa dáte cenou a emóciami zlákať na výber nového Clia, nerozhadzujte príliš a zvážte, či súpravy doplnkov a jednotlivé imidžové balíky naozaj chcete.

Radšej si pozrite na nejakom reálnom predvádzacom aute ako jednotlivé súpravy vyzerajú. Druhý stupeň vybavenia Expression má všetko vrátane klimatizácie a systému Media Nav s navigáciou.
Základnému Cliu s plným balíkom bezpečnostných prvkov vrátane ESP chýba snáď len klimatizácia dostupná za príplatok 800 eur. Okrem módneho strihu vyzerá Clio ako naozaj dobrá kúpa, pri ktorej treba zvážiť už len výber motora.
Prijateľná revolúcia
Prebudenie z pomerne nudných tvarov minulej generácie novými črtami prístrojovej dosky potešilo. Prístroje sú jasné, zrozumiteľné a rovnakú dávku jednoduchosti v kombinácii s najnovším dotykovým svetom má palubný systém Media Nav s navigáciou a množstvom aplikácií.

Systém zhltne rovnako dobre telefón fungujúci na Androide ako aj iPhone, takže mladá generácia má dvere otvorené. Elektronická hračka má jeden zvláštny dar - bude zrozumiteľná aj pre starších vodičov.
Objem ťažko nahradiť
Ani pri náklonnosti k novým technológiám, benzínovým motorom a tolerancii k trojvalcovému rytmu nás nový benzínový trojvalec nepresvedčil. K normálnej zvukovej kulise troch valcov nepasuje prílišné chvenie motora pri rannom štarte. V praxi je veľký rozdiel medzi úsporným režimom v nízkych otáčkach a úzkou špičkou, kde konštruktéri nahnali výkon 90 koní.
Úsporná je ešte 90 kilometrová rýchlosť, pri ktorej motor na piatom prevodovom stupni dosahuje 2250 otáčok. Pri diaľničnom tempe točí 3100 a vtedy fúka výraznejšie aj turbodúchadlo. Vzduchom preplnený motor potrebuje palivo a vypýta si tých istých 7,5 litra benzínu ako pri motore klasickej konštrukcie.

Tritisíc otáčok za minútu je pre trojvalec hraničná hodnota medzi úsporou a dynamikou. Výrobcom stanovený a neuveriteľný priemer 4,5 litra benzínu na 100 kilometrov sme prekračovali rádovo o dva litre.
Auto malo najazdených len 3267 kilometrov, a preto musíme byť k údajom spotreby tolerantní. Jedinou relatívne silnou disciplínou motora je pružnosť pri zrýchlení zo 70 na 100 km/h. Porovnanie s konkurenciou nájdete TU. Nie je to odpor k pokroku, ale tento motor nám nesadol. Ako istotu za dobrú cenu radšej odporúčame 1,5 dCi. Rokmi overený diesel je o trochu drahší ako 0,9 TCe, avšak dostupný už aj v základnej výbave.
Natrel to aj výkonnejším
Trojvalcová novinka neprepadla v dynamickým testoch, kde vhodne doplnila podvozok a vo vysokých otáčkach ponúkla aj nejaký výkon. Obrovskú radosť robí podvozok s priamejším riadením a excelentným vedením stopy.
Elektronicky riadené systémy aktívnej bezpečnosti, ako ESP a ABS zasahujú len veľmi precízne a nie prehnane. Vďaka tomu pobilo Clio v okruhovej skúške auto.sme.sk aj podstatne výkonnejšie autá.

Predok ľahkého Clia dokáže viesť presnú stopu a môžete zabrzdiť až po zatočení do zákruty bez zvýraznenia nedotáčavosti. Kým iné autá pri zatočení a brzdení začnú príliš hrkotať s ABS, Clio pretaví tlak na brzdy do brzdného účinku.
Časy na testovacom okruhu auto.sme.sk
vozidlo | verzia | čas | pneumatiky | počasie | teplota |
Renault Megane | R.S. 265 | 1:06,80 | zimné | sucho, jasno | +13 |
Volkswagen Scirocco | R | 1:06,85 | zimné | sucho, jasno | +13 |
Hyundai i30 kombi | 1,6 GDi | 1:10,79 | zimné | sucho, hmla | +10 |
Renault Clio | 0,9 TCe | 1:12,01 | zimné | sucho, oblačno | +2,5 |
Volkswagen Golf | 1,4 TSI | 1:12,09 | zimné | sucho, jasno | +10 |
Mercedes GLK | 220 CDI | 1:12,42 | zimné | sucho, oblačno | +2,5 |
Toyota Yaris | Hybrid | 1:14,79 | zimné | sucho, jasno | +7 |
Peugeot 208 | 1,6 e-HDi | 1:16,15 | zimné | Sucho, hmla | +8 |
S podvozkom sa konštruktéri vyhrali a predviedli excelentnú prácu. Na letných plášťoch to musí byť neskonalá zábava, hoci daňou za brilantnú jazdu je nižší komfort pruženia na pneumatikách s rozmerom 195/55 R16.
Pri výbere kolies radšej ostaňte na zemi a vyberte si rozmer 185/65 R15. Možno oželiete tie nádherné disky, ale získate komfort.

V tabuľke našich testov si môžete porovnať schopnosti Clia oproti konkurencii. V brzdení zo 100 kilometrovej rýchlosti trpelo Clio zimnými pneumatikami.

Kupujem-nekupujem
S týmto motorom nekupujem. Clio ma upútalo jazdnými vlastnosťami, výborným posedom a výhľadom z miesta vodiča smerom dopredu. Páči sa mi moderna v tvaroch a materiáloch na vrchu prístrojovej dosky.
Rasťo Chvála
Renault Clio 0,9 TCe Dynamique
Cena modelu od (eur) | 9.190 |
Cena test. verzie od (eur) | 11.590 |
Motor | 0,9 TCe |
Objem (cm3) | 898 |
Výkon (kW(k)) | 66 (90) |
Pri otáčkach (ot./min.) | 5250 |
Krútiaci moment (Nm) | 135 |
Pri otáčkach (ot./min.) | 2500 |
Priemerná spotreba (l/100km) | 4,5 |
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) | 12,2 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 182 |
Prevodovka | manuálna |
Počet stupňov | 5 |
Brzdy vpredu | kotúčové |
Brzdy vzadu | bubnové |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1084 |
Rezervné koleso | sada na opravu defektu (rezerva za 50 eur) |
Dĺžka (mm) | 4062 |
Rázvor náprav (mm) | 2589 |
Šírka (mm) | 1732 |
Výška (mm) | 1448 |
Základný objem kufra (l) | 300 |
Delenie sedadiel | 2/3 |
Z testovacieho zápisníka
Stav tachometra | 3267 km |
Počasie počas testu | oblačno |
Teplota | 2,5 stupňa |
Stabilizačný systém | nevypínateľný |
Pneumatiky | Continental ContiWinterContact |
Rozmer a index pneumatík | 195/55 R16 |
Priemerná spotreba v teste | 5,8-7,5 l/100km |
Zrýchlenie z 0-100 km/h | 13,19s |
Brzdná dráha 100 km/h-0 | 43,12 |
Čas v slalome | 13,87 s |
čas na okruhu | 1:12,01 |
Pružnosť 70 – 100 km/h (3.stupeň) | 6,31 s |
Pružnosť 70 – 100 km/h (4.stupeň) | 8,59 s |
Otáčky pri rýchlosti 50 km/h (2. stupeň) | 3750 ot./min. |
Otáčky pri rýchlosti 50 km/h (3. stupeň) | 2300 ot./min. |
Otáčky pri rýchlosti 50 km/h (4. stupeň) | 1750 ot./min. |
Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (4. stupeň) | 3050 ot./min. |
Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (5. stupeň) | 2250 ot./min. |
Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (5. stupeň) | 3100 ot./min. |
Vnútorné rozmery batožinového priestoru
nakladacia hrana von (mm) | 700 |
nakladacia hrana dnu (mm) | 200 |
šírka kufra min./maximálna (mm) | 1020/1020 |
výška kufra po roletu (mm) | 54 |
nakladací otvor výška/šírka(mm) | 780/640 |
dĺžka kufra min./max (mm) | 65/1400 |
Rozmery priestoru na sedenie
šírka v ramenách vpredu (mm) | 1365 |
šírka lakte vpredu (mm) | 1375 |
výška na hlavu šofér max. (mm) | 100 |
dĺžka sedáku šofér (mm) | 425 |
šírka v ramenách vzadu (mm) | 1300 |
šírka v lakťoch vzadu(mm) | 1385 |
výška krajné sedadlá (mm) | 910 |
výška stredné sedadlo (mm) | 880 |
dĺžka sedáku kraj/stred (mm) | 440/430 |