Renault spojil v jednom aute emócie a racionálny pohľad na každodennú vynútenú jazdu do práce. Najmä z pohľadu šoféra a jazdných vlastností je Clio zaujímavé auto. Nový trojvalcový hit nám nesadol.
BREZNO. Štvrtá generácia Clia vyzerá na prvý pohľad ako módna hračka a rozbuška emócií, čomu sa pri neuveriteľnej vyrovnanosti áut nečudujeme.
Francúzi sú po Talianoch druhí majstri emócií, akurát, že talianskym, či francúzskym automobilkám sa už neraz v histórii stalo, že emócie znamenali skôr prepad, než úspech.
Po troch generáciách racionálneho Clia prichádza štvrtá, pestrá tvarmi, farbami a zábavnou elektronikou na palube. V teste nás však zaujímala racionálna stránka a pochopiteľne jazdné vlastnosti.
Obeť Laguny priniesla ovocieInteligentná karta k autu debutovala pred rokmi v Lagune a spočiatku nebola veľmi spoľahlivým doplnkom. Dnes je to jeden z detailov, ktorý robí každodenné užívanie auta ešte lepším. Ani jedna automobilka nemá tak dobre vyriešený "bezkľúčový" prístup do auta ako Renault.
Súdime na základe skúseností asi so všetkými typmi podobného prístupu k autám iných značiek. Máme na mysli Hands-free verziu karty dostupnú v najvyššej výbave Dynamique.
Na kokpite si najviac ceníme výborný výhľad von, tvarovú pestrosť a zaujímavé stvárnenie. Aj povrch prístrojovky je veľmi príjemný a nezrkadlí sa v čelnom skle. Ak sa dá, tak pri výbere dekorácií vynechajte lesklé čierne plochy. FOTO - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ.
Ani najvyšší stupeň vybavenia v malom Renaulte nevyzerá ako cenový strašiak, lebo so slabším motorom je top verzia k dispozícii už za 10.999 eur.
Pomer ceny a výbavy patrí podľa nás medzi najlepšie v triede, samozrejme v závislosti od preferencií. Pozor, ak sa dáte cenou a emóciami zlákať na výber nového Clia, nerozhadzujte príliš a zvážte, či súpravy doplnkov a jednotlivé imidžové balíky naozaj chcete.
Toto mi pripomenulo chlapčenské časy, keď sme stavali reproduktorové sústavy a z novodurových rúrok vyrábali basreflexové nátrubky. Clio podobný systém použil vo dverách avšak zvuk sa nám nezdal výnimočný. FOTO - TOMÁŠ BENDEIKOVIČ.
Radšej si pozrite na nejakom reálnom predvádzacom aute ako jednotlivé súpravy vyzerajú. Druhý stupeň vybavenia Expression má všetko vrátane klimatizácie a systému Media Nav s navigáciou.
Základnému Cliu s plným balíkom bezpečnostných prvkov vrátane ESP chýba snáď len klimatizácia dostupná za príplatok 800 eur. Okrem módneho strihu vyzerá Clio ako naozaj dobrá kúpa, pri ktorej treba zvážiť už len výber motora.
Prijateľná revolúciaPrebudenie z pomerne nudných tvarov minulej generácie novými črtami prístrojovej dosky potešilo. Prístroje sú jasné, zrozumiteľné a rovnakú dávku jednoduchosti v kombinácii s najnovším dotykovým svetom má palubný systém Media Nav s navigáciou a množstvom aplikácií.
Ovládanie palubného systému a navigácie považujeme v triede malých áut za vzorové. Prakticky dostupný slot na USB zariadenie trochu narúša celkový dizajn. FOTO - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ.
Systém zhltne rovnako dobre telefón fungujúci na Androide ako aj iPhone, takže mladá generácia má dvere otvorené. Elektronická hračka má jeden zvláštny dar - bude zrozumiteľná aj pre starších vodičov.
Objem ťažko nahradiťAni pri náklonnosti k novým technológiám, benzínovým motorom a tolerancii k trojvalcovému rytmu nás nový benzínový trojvalec nepresvedčil. K normálnej zvukovej kulise troch valcov nepasuje prílišné chvenie motora pri rannom štarte. V praxi je veľký rozdiel medzi úsporným režimom v nízkych otáčkach a úzkou špičkou, kde konštruktéri nahnali výkon 90 koní.
Úsporná je ešte 90 kilometrová rýchlosť, pri ktorej motor na piatom prevodovom stupni dosahuje 2250 otáčok. Pri diaľničnom tempe točí 3100 a vtedy fúka výraznejšie aj turbodúchadlo. Vzduchom preplnený motor potrebuje palivo a vypýta si tých istých 7,5 litra benzínu ako pri motore klasickej konštrukcie.
Zadné operadlá nesklopíte do roviny a medzi dnom kufra a operadlami ostáva schodík. Prínosom nízkeho dna je na danú triedu slušný objem kufra a výška po roletu. Po sklopení sedadiel odveziete napríklad škatuľu dlhú 140 cm. FOTO - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ.
Tritisíc otáčok za minútu je pre trojvalec hraničná hodnota medzi úsporou a dynamikou. Výrobcom stanovený a neuveriteľný priemer 4,5 litra benzínu na 100 kilometrov sme prekračovali rádovo o dva litre.
Auto malo najazdených len 3267 kilometrov, a preto musíme byť k údajom spotreby tolerantní. Jedinou relatívne silnou disciplínou motora je pružnosť pri zrýchlení zo 70 na 100 km/h. Porovnanie s konkurenciou nájdeteTU. Nie je to odpor k pokroku, ale tento motor nám nesadol. Ako istotu za dobrú cenu radšej odporúčame 1,5 dCi. Rokmi overený diesel je o trochu drahší ako 0,9 TCe, avšak dostupný už aj v základnej výbave.
Natrel to aj výkonnejšímTrojvalcová novinka neprepadla v dynamickým testoch, kde vhodne doplnila podvozok a vo vysokých otáčkach ponúkla aj nejaký výkon. Obrovskú radosť robí podvozok s priamejším riadením a excelentným vedením stopy.
Elektronicky riadené systémy aktívnej bezpečnosti, ako ESP a ABS zasahujú len veľmi precízne a nie prehnane. Vďaka tomu pobilo Clio v okruhovej skúške auto.sme.sk aj podstatne výkonnejšie autá.
Priestor vzadu neprekypuje rekordným priestorom na ramená a hlavu. Renault sa orientoval skôr na to, aby bolo kde vmestiť nohy. FOTO - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ.
Predok ľahkého Clia dokáže viesť presnú stopu a môžete zabrzdiť až po zatočení do zákruty bez zvýraznenia nedotáčavosti. Kým iné autá pri zatočení a brzdení začnú príliš hrkotať s ABS, Clio pretaví tlak na brzdy do brzdného účinku.
Časy na testovacom okruhu auto.sme.sk
vozidlo
verzia
čas
pneumatiky
počasie
teplota
Renault Megane
R.S. 265
1:06,80
zimné
sucho, jasno
+13
Volkswagen Scirocco
R
1:06,85
zimné
sucho, jasno
+13
Hyundai i30 kombi
1,6 GDi
1:10,79
zimné
sucho, hmla
+10
Renault Clio
0,9 TCe
1:12,01
zimné
sucho, oblačno
+2,5
Volkswagen Golf
1,4 TSI
1:12,09
zimné
sucho, jasno
+10
Mercedes GLK
220 CDI
1:12,42
zimné
sucho, oblačno
+2,5
Toyota Yaris
Hybrid
1:14,79
zimné
sucho, jasno
+7
Peugeot 208
1,6 e-HDi
1:16,15
zimné
Sucho, hmla
+8
S podvozkom sa konštruktéri vyhrali a predviedli excelentnú prácu. Na letných plášťoch to musí byť neskonalá zábava, hoci daňou za brilantnú jazdu je nižší komfort pruženia na pneumatikách s rozmerom 195/55 R16.
Pri výbere kolies radšej ostaňte na zemi a vyberte si rozmer 185/65 R15. Možno oželiete tie nádherné disky, ale získate komfort.
V dynamických testoch bolo Clio lepšie ako podstatne výkonnejšie autá, pretože má veľmi priame riadenie, brilantne vedie stopu a má dobre nastavenú elektroniku asistenčných systémov. Pri okruhovej skúške sme si dovolili brzdiť až dnu v zákrute. FOTO-RASTISLAV CHVÁLA.
V tabuľke našich testov si môžete porovnať schopnosti Clia oproti konkurencii. V brzdení zo 100 kilometrovej rýchlosti trpelo Clio zimnými pneumatikami.
Kupujem-nekupujem S týmto motorom nekupujem. Clio ma upútalo jazdnými vlastnosťami, výborným posedom a výhľadom z miesta vodiča smerom dopredu. Páči sa mi moderna v tvaroch a materiáloch na vrchu prístrojovej dosky.
Rasťo Chvála
Renault Clio 0,9 TCe DynamiqueCena modelu od (eur)
9.190
Cena test. verzie od (eur)
11.590
Motor
0,9 TCe
Objem (cm3)
898
Výkon (kW(k))
66 (90)
Pri otáčkach (ot./min.)
5250
Krútiaci moment (Nm)
135
Pri otáčkach (ot./min.)
2500
Priemerná spotreba (l/100km)
4,5
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s)
12,2
Maximálna rýchlosť (km/h)
182
Prevodovka
manuálna
Počet stupňov
5
Brzdy vpredu
kotúčové
Brzdy vzadu
bubnové
Pohotovostná hmotnosť (kg)
1084
Rezervné koleso
sada na opravu defektu (rezerva za 50 eur)
Dĺžka (mm)
4062
Rázvor náprav (mm)
2589
Šírka (mm)
1732
Výška (mm)
1448
Základný objem kufra (l)
300
Delenie sedadiel
2/3
Z testovacieho zápisníkaStav tachometra
3267 km
Počasie počas testu
oblačno
Teplota
2,5 stupňa
Stabilizačný systém
nevypínateľný
Pneumatiky
Continental ContiWinterContact
Rozmer a index pneumatík
195/55 R16
Priemerná spotreba v teste
5,8-7,5 l/100km
Zrýchlenie z 0-100 km/h
13,19s
Brzdná dráha 100 km/h-0
43,12
Čas v slalome
13,87 s
čas na okruhu
1:12,01
Pružnosť 70 – 100 km/h (3.stupeň)
6,31 s
Pružnosť 70 – 100 km/h (4.stupeň)
8,59 s
Otáčky pri rýchlosti 50 km/h (2. stupeň)
3750 ot./min.
Otáčky pri rýchlosti 50 km/h (3. stupeň)
2300 ot./min.
Otáčky pri rýchlosti 50 km/h (4. stupeň)
1750 ot./min.
Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (4. stupeň)
3050 ot./min.
Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (5. stupeň)
2250 ot./min.
Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (5. stupeň)
3100 ot./min.
Vnútorné rozmery batožinového priestorunakladacia hrana von (mm)
700
nakladacia hrana dnu (mm)
200
šírka kufra min./maximálna (mm)
1020/1020
výška kufra po roletu (mm)
54
nakladací otvor výška/šírka(mm)
780/640
dĺžka kufra min./max (mm)
65/1400
Rozmery priestoru na sedeniešírka v ramenách vpredu (mm)
1365
šírka lakte vpredu (mm)
1375
výška na hlavu šofér max. (mm)
100
dĺžka sedáku šofér (mm)
425
šírka v ramenách vzadu (mm)
1300
šírka v lakťoch vzadu(mm)
1385
výška krajné sedadlá (mm)
910
výška stredné sedadlo (mm)
880
dĺžka sedáku kraj/stred (mm)
440/430