Octavia je pripravená splniť praktické požiadavky svojich užívateľov. Snaha ušetriť neznížila počet praktických (Simply Clever) riešení, ale pri bližšom zoznámení si pár škrtov všimnete.
- Celkový dojem z vozidla a použitie Simply Clever riešení doplníme po príchode na Slovensko.
FARO. Na prezentácii, ktorá prebiehala v Portugalsku, Škoda nezabudla pripomenúť, čo sme už vedeli. Octavia sa predáva na viac ako stovke trhov celého sveta, schudla o 102 kilogramov, je v priemere o 23 percent úspornejšia a tvorí 40 percent odbytu mladoboleslavskej automobilky od roku 1996.
„Môžeme si vybrať, či prvú jazdu zorganizujeme v našom okolí a akceptujeme zlé počasie, alebo budeme cestovať dlhšie a nové auto vám predstavíme v príjemnejších podmienkach. Vybrali sme si tú druhú možnosť.“ Takýto začiatok tlačovej konferecie zvolili zástupcovia automobilky Škoda v portugalskom letovisku Algarve, známom hlavne pre luxusné golfové plochy.
Jozef Kabáň a jeho tím začali pracovať na vývoji nového globálneho rodinného modelu už pred piatimi rokmi. Ich práca však týmto neskončila, pretože škodovka odhalila smelé plány – predstaviť svetu do roku 2015 každých šesť mesiacov (priemerne) jeden nový model, vrátane faceliftov.
Na otázky, či to bude facelift Superba alebo nové SUV, sme sa namiesto oficiálnych odpovedí dočkali len sklopeného zrak a úsmevu.
Po mimoriadne dlhom naťahovaní oficiálneho predstavenia a množstve ovácií na Octaviu zo strany našich českých kolegov, sme si pripravovali aj kritické slová. Obhliadka Octavie tretej generácie naživo nám trochu zobrala paru a po prvej jazde so zatiaľ najsilnejším modelom môžeme v istých situáciách spochybniť, či VII je naozaj viac ako III.
Porovnajme porovnateľné
Škoda Octavia druhej generácie po facelifte. foto: Škoda |
Nová Škoda Octavia tretej generácie. foto: Škoda |
Golfu tieni len toľko, koľko jej dovolili
Jazda po kvalitných, mrazom a snehom nedopraskaných cestách s momentálne najsilnejšou Octaviou, ktorú poháňa benzínový 1,8-litrový prepĺňaný štvorvalec TSI disponujúci výkonom 132 kW (180 k) je presvedčivá rovnako ako v Golfe MK7. Veľký - 590 litrový batoh, ktorý ťaháte za sebou je maskovaný dobre nie len po dizajnovej stránke. Počas jazdy veľkosť kufra necítiť a máte pocit z jazdy ako v menšom a veľmi agilnom vozidle.
Viacprvková náprava montovaná do motorizácií silnejších ako 110 kW (150 k), podčiarkovala chuť vykrajovať zákruty len podvedome. Až skutočný meraný test v domácich podmienkach preverí, či novo vyvinutá jednoduchšia kľuková náprava s vlečným ramenom v slabších modeloch, ľahšia o 15 kg, nebude v aute slabý článok.
Do vozidla počas dynamickej jazdy prenikal viac hluk od letných 17-palcových pneumatík Pirelli s rozmerom 225/45, ako hluk motora. Najsilnejší agregát sa zvukom prejavuje až vo vyšších otáčkach. Aj s novou Octaviou si poradí hravo a šesťstupňová prevodovka je s motorom primerane zladená.
Kľuková náprava s vlečným ramenom bude používaná do motorizácií s výkonom 110 kW. Skladá sa z priečneho profilu, smerom dole otvoreného, do ktorého je na obidvoch koncoch navarený vložený plech. Náprava váži 38 kg, teda o 15 kg menej ako viacprvková náprava predchádzajúcej generácie Octavia. | Viacprvková zadná náprava vyhradené pre motorizácie silnejšie ako 110 kw, CNG verziu, verziu RS a modely s pohonom oboch náprav shudla o 4 kg voči svojej predchodkyni. Oddelenie pozdĺžnej aj priečnej tuhosti by mala ponúknuť vyšší komfort a ovládateľnosť aj na horšej vozovke a pri naloženom vozidle. |
Po prvom rande s Octaviou tretej generácie si najprv priblížime hlavné rozdiely päťdverových sedanov - liftbackov druhej a tretej generácie.
Technické parametre po generačnej výmene
Octavia II. 1,6 TDI (5 st. mech. prev.) | Škoda Octavia III. 1,6 TDI (5 st. mech. prev.) | |
Dĺžka (mm) | 4 569 | 4 659 |
Šírka (mm) | 1 769 | 1 814 |
Výška (mm) | 1 462 | 1 461 |
Rázvor (mm) | 2 578 | 2 686 |
Objem bat. priestoru (l) štandard/ po sklopení sedadiel druhého radu * | 560/1 430 | 565/ 1 555 |
Hmotnosť vozidla(kg) | 1 350 | 1 305 |
Užitočné zaťaženie s vodičom | 675 | 625 |
Max. hm. nebrzedeného prívesu | 670 | 650 |
Svetlá výška (mm) | 140 | 139 |
Súčiniteľ odporu vzduchu (Cx) | 0,3 | 0,288 |
* s plnohodnotnou rezervnou pneumatikou, ktorá využíva miesto pod podlahou kufra (cca 25 l)
Safety first - bezpečnosť na prvom mieste
Škoda Octavia ako primárny model nielen automobilky Škoda, ale aj silný ťahúň koncernu Volkswagen dostala elektronických pomocníkov s ktorými sme sa doteraz v tejto triede nestretávali bežne.
Elektronické bezpečnostné prvky dostupné v Octavii III
- Lane Asist: systém pre udržanie vozidla vo svojom jazdnom pruhu. Ak systém identifikuje neúmyselné opustenie jazdného pruhu, opticky o situácii informuje na prístrojovom paneli a aktívne koriguje riadenie vozidla. Bez viditeľného vodorovného značenia systém nefunguje. Systém je aktívny v rýchlostiach nad 65 km/h.
- Multikolízna brzda: systém riadenia bŕzd, ktorý sa snaží spomaliť vozidlo po kolízii a „zistení“, že vozidlo ostalo neovládané - pod rýchlosť 10 km/h. Vodič má možnosť zrušiť akciu systému zásahom do riadenia vozidla, napríklad stlačením plynu alebo brzdy.
- ACC: aktívny tempomat využíva „radar“ umiestený pod predným nárazníkom. ACC pracuje pri rýchlostiach od 30 do 160 km/h, jeho cieľom je udržovať nastavenú rýchlosť s definovaným odstupom od vozidla pred ním - automatickým brzdením a zrýchľovaním.
- Monitorovanie okolia pred vozidlom: systém funguje podobne ako ACC a monitoruje vzdialenosť premávky pred vozidlom. Aj keď je ACC vypnutý, systém asistuje vodičovi v kritických situáciách pripravením brzdového systému, vizuálnym a zvukovým upozornením na možnú kolíziu. Ak vodič nereaguje, alebo brzdí nedostatočne – automaticky vyvinie maximálny brzdný účinok na zabránenie kolízie.
- Systém núdzového brzdenia v meste: je rozšírenie systému monitorujúceho okolie vozidla, ktorý operuje pri rýchlostiach menších ako 30 km/h. V prípade hroziacej zrážky, systém núdzového brzdenia slúži na redukovanie, alebo úplné zamedzenie zrážky. Zároveň v prípade núdzového brzdenia vodičom a nedostatočným stlačením brzdového pedálu, systém asistuje maximálnym účinkom brzdenia.
- Systém na dohliadanie bdelosti vodiča: upozorní vodiča päť sekundovým akustickým signálom v prípade zistenia, že vodič nie je koncentrovaný na jazdu (systém sa „učí“ ako sa vodič správa za štandardných okolností) a v priebehu krátkej doby muselo zasiahnuť viacero aktívnych bezpečnostných systémov. Ak si vodič neurobí prestávku v priebehu ďalších 15 minút, varovanie sa opakuje.
- Sada deviatich airbagov: prvýkrát môže byť vozidlo vybavené kolenným airbagom a zadnými bočnými airbagmi.
Vyskúšali sme malý diesel a jednoduchú prevodovku
Česká Škoda predpokladá, že jednou z najobľúbenejších motorizácií bude naftová verzia s objemom 1,6-litra a päťstupňovou prevodovkou. Jej prednosťou bude cena a relatívne jednoduché prevedenie.
Detaily Simply Clever riešení, praktickosť batožinového priestoru, dojmy z jazdy v dieslovej motorizácii a fotogalériu doplníme po príchode na Slovensko. Slová kritiky sa po prvom zoznámení pomerne ťažko hľadajú.
Cestu hradila spoločnosť Škoda.