Hľadáme spôsob, ako efektívne zastaviť na snehu s ABS

V rannom a posolenom snehu sme skúšali, ako najúčinnejšie brzdiť so systémom ABS. Predvídanie a značná rezerva na brzdenie sú najúčinnejšie spôsoby eliminovania negatívneho efektu ABS v kašovitom snehu.

Na testy brzdenia s ABS sme použili Hyundai i30, ktorý patrí medzi kompaktné autá s výborne nastavenou elektronikou. Napriek tomu malo ABS so zlým povrchom čo robiť. Priemerná brzdná dráha z osemdesiatky bola okolo 88 metrov.(Zdroj: Rastislav Chvála)

V rannom a posolenom snehu sme skúšali, ako účinne brzdiť so systémom ABS. Predvídanie a značná rezerva na brzdenie sú najúčinnejšie spôsoby eliminovania negatívneho efektu ABS v kašovitom snehu. Zručnejším výrazne pomôže citlivá noha šoféra.

BREZNO. Fáza medzi čistým čerstvo napadnutým snehom a mokrou cestou po roztopení je najhoršia, pretože chemický posyp so snehom vytvoria masu, ktorá obaľuje zimnú pneumatiku a tá nedokáže využiť svoje danosti.

Silika a lamely fungujú dobre na suchom premrznutom snehu, ale nie v tom, čo bolo aj dnes ráno (pondelok) na cestách. Žiaľ snehovo-chemická zmes je na cestách práve v rannom zhone a stretáva sa s nedočkavými šoférmi.

Tí niekedy až príliš neskoro zbadajú, že beztak slabý brzdný účinok pneumatík ešte neguje systém ABS. S presnou meracou technikou sme vyšli do nepriazne počasia práve v spomenutej fáze kašovitého snehu a na prázdnych úsekoch cesty sme skúšali jednotlivé spôsoby núdzového brzdenia.

Ako brzdiť s ABS na kašovitom snehu?

- uvedomte si, že na ubrzdenie z rýchlosti 80 km/h treba od 80 do 150 metrov
- nezľaknite sa kopania ABS do brzdového pedálu
- pred zastavením cca pod 20 km/h povoľte trochu tlak na pedál brzdy
- počas brzdenia sa snažte vyhnúť prekážke
- pri dlhom brzdení hľadajte volantom miesta, kde bude vyšší brzdný účinok
- vo vysokej rýchlosti sa spoľahnite na prerušovanie ABS
- v nízkej rýchlosti do 30 km/h brzdite tesne na hranici zásahu ABS
- úplne najhoršia je kombinácia prerušovaného brzdenia nohou so zasahujúcim ABS

Dobre známy a dnes vo všetkých nových autách povinne namontovaný systém ABS prináša hlavnú výhodu v čiastočnej ovládateľnosti a stabilite auta pri prudkom brzdení. Pomôže to vtedy, ak potrebujete rýchlo zastaviť a pritom meniť smer a obísť prekážku.

Mýtus o kratšej brzdnej dráhe sa rozplynul a každému je známe, že na snehu a najmä v snehovej kaši zastavíte na dlhšej dráhe, ako keby ste zabrzdili kolesá šmykom bez ABS.

Stabilita pri brzdení a možnosť meniť smer auta počas plného zatlačenia brzdového pedála sú dôležitejšie a preto sa ABS hromadne používa.

Pred úplným zastavením alebo pri spomaľovaní z rýchlosti 30 km/h sa oplatí brzdiť citlivo bez zásahu ABS.

Nás zaujímalo, či možno aj s ABS ešte nejako skrátiť brzdnú dráhu. Hyundai i30 kombi sme vybavili meracou technikou a vyrazili sme na cesty s cieľom porovnať dva spôsoby núdzového brzdenia. Opakovane sme brzdili jedným štýlom z 80 kilometrovej rýchlosti až do úplného zastavenia.

Po deviatke pokusov sme presne na tých istých miestach zmenili štýl brzdenia a merania opakovali. Auto brzdilo na miestach s rovným asfaltom, na vlnách aj na záplatách. Skúsili sme miesta s hrubšou aj tenšou vrstvou snehu.

Rozdiel závisí od situácie

Pri snahe čo najrýchlejšie zabrzdiť auto z rýchlosti 80 km/h prichádzajú do úvahy dva spôsoby. V prvom dupnete na brzdu, držíte pedál až do úplného zastavenia. V druhom brzdíte s citom, presne na hranici, kedy by sa spustilo ABS.

Priemerná brzdná dráha z osemdesiatky bola v ideálnom prípade okolo 88 metrov.

Najistejšie s ABS

Prvý pokus ukázal, že najvyrovnanejšie hodnoty brzdných dráh dosiahne vodič vtedy, ak tlačí na brzdový pedál a nechá pracovať ABS (nezľaknite sa kopania do pedálu). Pri skracovaní brzdnej dráhy si môžete výrazne pomôcť hľadaním stopy s lepšou priľnavosťou.

Ak stupíte na brzdový pedál a ABS začne pracovať, jemnou korekciou volantu ľahko meňte smer vo svojom jazdnom pruhu. Takto sme vedeli skrátiť brzdenie aj o 10 metrov.

ico

Ako sa nerozbiť na rannom snehu?

Dbajte na rozstupy medzi autami a hlavne si cvičným zabrzdením skúste, aký je povrch (samozrejme ak nie je za vami auto). Monotónnou jazdou po snehu stráca vodič prehľad o situácii pod kolesami. Pri aute s ABS pokojne dupnite na brzdu a zistíte, ako pneumatiky na ceste držia. Práve ABS dovoľuje okúsiť hranicu priľnavosti a reálny stav.

Niekedy je šmykľavejšia vyjazdená stopa, inokedy zasa povrch mimo stopy. Korekcia volantom musím byť jemná a vychýlenie minimálne.

Priemerná hodnota všetkých deväť pokusov bola 88,05 metra z 80 kilometrovej rýchlosti. Brzdeniu sme napomohli aj jemným povolením tlaku na pedál tesne pred zastavením, aby ABS menej prerušovalo.

Citlivá noha niekedy pomôže

Brzdenie tesne pred zásahom ABS má svoje výhody, ale celkový priemer z deväť brzdných dráh bol 92,51 metra, teda viac. Najmä na miestach s lepšou priľnavosťou bolo zasahujúce ABS účinnejšie ako citlivá noha, ktorá výrazne vyhrávala na kaši a šmykľavom povrchu .

Napríklad v oblasti siedmeho brzdenia to bolo s panickým ABS celkom 97,92 metra a s citlivým brzdením pred hranicou zásahu len 76,68 metra.

Zmes snehu a posypovej chémie sa nespojí ani z cestou ani s pneumatikou. Medzi autom a cestou vzniká nebezpečná vrstva a treba trpezlivo čakať, kým sa rozpustí.

A to nebolo jediné lepšie brzdenie. Naopak na krivom asfalte so záplatami sa môže stať, že zle odhadnete tlak na pedál a ABS začne pracovať. Ak vtedy povolíte pedál a opätovne hľadáte účinné brzdenie , strácate dôležité metre.

Je dobré brzdiť bez zásahu ESP, avšak keď sa jeho účinok spustí, už držte brzdový pedál poriadne stlačený. Brzdenie bez zásahu ABS je jednoznačne najúčinnejšie v rýchlostiach pod 30 km/h.

Hlavne v mestskej kolóne sa učte brzdiť citlivo bez zásahu ABS. V teste sa ukázala ako najškodlivejšia kombinácia prudkého prerušovaného brzdenia a zásahu ABS.

Ak na ceste šmýka a úlohu prerušovania na seba zobralo ABS, nerobte to aj vy. Predlžujete tak brzdnú dráhu neúmerne.

ico

Aj solenie ciest prináša riziká

Chemický posyp ciest dokáže v zimnom období skrátiť čas, kedy je sneh na cestách a umožňuje šoférom jazdiť väčšinu zimy po asfalte. Pri tejto výhode netreba zabudnúť na negatíva s tým spojené v čase padania nového snehu.

Ten nedokážu kolesá áut ujazdiť a ani zimné pneumatiky sa nevedia v danej zmesi "chytiť" a zabrať. Naproti tomu ujazdený sneh so štrkovým posypom je úplne iný svet s veľmi dobrou priľnavosťou pneumatík.

Druhým negatívom chemického posypu je zlozvyk šoférov považovať zimu za obdobie, kedy je väčšina hlavných ťahov len mokrá.

Väčšinu zimy sa jazdí rýchlo a nikomu sa v ten jeden deň alebo jedno dopoludnie nechce veľmi spomaliť. Za všetko hovoria skúsenosti na ceste prvej triedy č.66 medzi Breznom a Telgártom, kde sa pred pár rokmi nesolilo a dlhé obdobie jazdili vodiči po snehu. Teraz, keď cestu starostlivo posýpajú chémiou, dominuje suchý alebo mokrý asfalt.

Lenže v deň keď napadne sneh, býva množstvo áut po priekopách vedľa cesty. To nebývalo, lebo tunajší vodiči sa snehu prispôsobili a jazdili celú zimu opatrne. Už len za túto zimu bolo napríklad v povestnej zákrute "pri Obrázku" toľko áut, čo niekedy nebývalo celú zimu.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  10. Kam do tepla v januári?
  1. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  5. Alarica – new business project in the market of shoes
  6. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  7. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  8. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  10. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 11 657
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 256
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 145
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 2 058
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 1 948
  6. Kam do tepla v januári? 1 773
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 359
  8. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej! 1 155
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 071
  10. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018? 908

Téma: Dlhodobý test Hyundai i30


Článok je zaradený aj do ďalších tém Hyundai

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Stačilo by, keby sa nekradlo. Základy politického hochštaplerstva

Iste, politici ani zajtra neprestanú nepoctivo zavádzať, ale aspoň by sme im to nemali uľahčovať.

DOMOV

Po streľbe v petržalskom paneláku zostali dvaja mŕtvi

Na chodbe tam našli telo ženy a muža, na mieste našli dieťa.

PLUS

Čipový génius Rado Danilák: Viem, ako súperiť s Intelom

Počítačový výskumník vysvetľuje, ako sa môže presadiť malý hráč.

KOMENTÁRE

Prečo sa Česi rozhodli vyhodiť vlastnú krajinu do povetria

Voliči Mariana Kotlebu a Miloša Zemana sa hnevajú na 21. storočie.

Neprehliadnite tiež

Pozrite si, ako budú musieť dávať autá prednosť chodcom. Možno už budúci rok

Slovenské dopravné predpisy sa majú viac podobať na rakúske.

Diaľničné známky: všetko, čo o nich potrebujete vedieť

Elektronické známky zaviedlo už aj Rakúsko.

Je luxusná Dacia oxymoron? Podľa francúzskeho dizajnéra nie

Jeho realistická počítačová úprava posúva lacnú značku medzi prémiu.

Volvo XC60 je pre vodiča upokojujúcou terapiou (test)

Kvalitou interiéru poráža aj nemeckú prémiu.