SME
Štvrtok, 8. jún, 2023 | Meniny má Medard
reklama

Hľadáme spôsob, ako efektívne zastaviť na snehu s ABS

V rannom a posolenom snehu sme skúšali, ako najúčinnejšie brzdiť so systémom ABS. Predvídanie a značná rezerva na brzdenie sú najúčinnejšie spôsoby eliminovania negatívneho efektu ABS v kašovitom snehu.

Na testy brzdenia s ABS sme použili Hyundai i30, ktorý patrí medzi kompaktné autá s výborne  nastavenou elektronikou. Napriek tomu malo ABS so zlým povrchom čo robiť. Priemerná brzdná dráha z osemdesiatky bola okolo 88 metrov.Na testy brzdenia s ABS sme použili Hyundai i30, ktorý patrí medzi kompaktné autá s výborne nastavenou elektronikou. Napriek tomu malo ABS so zlým povrchom čo robiť. Priemerná brzdná dráha z osemdesiatky bola okolo 88 metrov. (Zdroj: Rastislav Chvála)

V rannom a posolenom snehu sme skúšali, ako účinne brzdiť so systémom ABS. Predvídanie a značná rezerva na brzdenie sú najúčinnejšie spôsoby eliminovania negatívneho efektu ABS v kašovitom snehu. Zručnejším výrazne pomôže citlivá noha šoféra.

BREZNO. Fáza medzi čistým čerstvo napadnutým snehom a mokrou cestou po roztopení je najhoršia, pretože chemický posyp so snehom vytvoria masu, ktorá obaľuje zimnú pneumatiku a tá nedokáže využiť svoje danosti.

Silika a lamely fungujú dobre na suchom premrznutom snehu, ale nie v tom, čo bolo aj dnes ráno (pondelok) na cestách. Žiaľ snehovo-chemická zmes je na cestách práve v rannom zhone a stretáva sa s nedočkavými šoférmi.

Tí niekedy až príliš neskoro zbadajú, že beztak slabý brzdný účinok pneumatík ešte neguje systém ABS. S presnou meracou technikou sme vyšli do nepriazne počasia práve v spomenutej fáze kašovitého snehu a na prázdnych úsekoch cesty sme skúšali jednotlivé spôsoby núdzového brzdenia.

Ako brzdiť s ABS na kašovitom snehu?

- uvedomte si, že na ubrzdenie z rýchlosti 80 km/h treba od 80 do 150 metrov
- nezľaknite sa kopania ABS do brzdového pedálu
- pred zastavením cca pod 20 km/h povoľte trochu tlak na pedál brzdy
- počas brzdenia sa snažte vyhnúť prekážke
- pri dlhom brzdení hľadajte volantom miesta, kde bude vyšší brzdný účinok
- vo vysokej rýchlosti sa spoľahnite na prerušovanie ABS
- v nízkej rýchlosti do 30 km/h brzdite tesne na hranici zásahu ABS
- úplne najhoršia je kombinácia prerušovaného brzdenia nohou so zasahujúcim ABS

Dobre známy a dnes vo všetkých nových autách povinne namontovaný systém ABS prináša hlavnú výhodu v čiastočnej ovládateľnosti a stabilite auta pri prudkom brzdení. Pomôže to vtedy, ak potrebujete rýchlo zastaviť a pritom meniť smer a obísť prekážku.

Mýtus o kratšej brzdnej dráhe sa rozplynul a každému je známe, že na snehu a najmä v snehovej kaši zastavíte na dlhšej dráhe, ako keby ste zabrzdili kolesá šmykom bez ABS.

Stabilita pri brzdení a možnosť meniť smer auta počas plného zatlačenia brzdového pedála sú dôležitejšie a preto sa ABS hromadne používa.

Pred úplným zastavením alebo pri spomaľovaní z rýchlosti 30 km/h sa oplatí brzdiť citlivo bez zásahu ABS.

Nás zaujímalo, či možno aj s ABS ešte nejako skrátiť brzdnú dráhu. Hyundai i30 kombi sme vybavili meracou technikou a vyrazili sme na cesty s cieľom porovnať dva spôsoby núdzového brzdenia. Opakovane sme brzdili jedným štýlom z 80 kilometrovej rýchlosti až do úplného zastavenia.

Po deviatke pokusov sme presne na tých istých miestach zmenili štýl brzdenia a merania opakovali. Auto brzdilo na miestach s rovným asfaltom, na vlnách aj na záplatách. Skúsili sme miesta s hrubšou aj tenšou vrstvou snehu.

Rozdiel závisí od situácie

Pri snahe čo najrýchlejšie zabrzdiť auto z rýchlosti 80 km/h prichádzajú do úvahy dva spôsoby. V prvom dupnete na brzdu, držíte pedál až do úplného zastavenia. V druhom brzdíte s citom, presne na hranici, kedy by sa spustilo ABS.

Priemerná brzdná dráha z osemdesiatky bola v ideálnom prípade okolo 88 metrov.

Najistejšie s ABS

Prvý pokus ukázal, že najvyrovnanejšie hodnoty brzdných dráh dosiahne vodič vtedy, ak tlačí na brzdový pedál a nechá pracovať ABS (nezľaknite sa kopania do pedálu). Pri skracovaní brzdnej dráhy si môžete výrazne pomôcť hľadaním stopy s lepšou priľnavosťou.

Ak stupíte na brzdový pedál a ABS začne pracovať, jemnou korekciou volantu ľahko meňte smer vo svojom jazdnom pruhu. Takto sme vedeli skrátiť brzdenie aj o 10 metrov.

ico

Ako sa nerozbiť na rannom snehu?

Dbajte na rozstupy medzi autami a hlavne si cvičným zabrzdením skúste, aký je povrch (samozrejme ak nie je za vami auto). Monotónnou jazdou po snehu stráca vodič prehľad o situácii pod kolesami. Pri aute s ABS pokojne dupnite na brzdu a zistíte, ako pneumatiky na ceste držia. Práve ABS dovoľuje okúsiť hranicu priľnavosti a reálny stav.

Niekedy je šmykľavejšia vyjazdená stopa, inokedy zasa povrch mimo stopy. Korekcia volantom musím byť jemná a vychýlenie minimálne.

Priemerná hodnota všetkých deväť pokusov bola 88,05 metra z 80 kilometrovej rýchlosti. Brzdeniu sme napomohli aj jemným povolením tlaku na pedál tesne pred zastavením, aby ABS menej prerušovalo.

Citlivá noha niekedy pomôže

Brzdenie tesne pred zásahom ABS má svoje výhody, ale celkový priemer z deväť brzdných dráh bol 92,51 metra, teda viac. Najmä na miestach s lepšou priľnavosťou bolo zasahujúce ABS účinnejšie ako citlivá noha, ktorá výrazne vyhrávala na kaši a šmykľavom povrchu .

Napríklad v oblasti siedmeho brzdenia to bolo s panickým ABS celkom 97,92 metra a s citlivým brzdením pred hranicou zásahu len 76,68 metra.

Zmes snehu a posypovej chémie sa nespojí ani z cestou ani s pneumatikou. Medzi autom a cestou vzniká nebezpečná vrstva a treba trpezlivo čakať, kým sa rozpustí.

A to nebolo jediné lepšie brzdenie. Naopak na krivom asfalte so záplatami sa môže stať, že zle odhadnete tlak na pedál a ABS začne pracovať. Ak vtedy povolíte pedál a opätovne hľadáte účinné brzdenie , strácate dôležité metre.

Je dobré brzdiť bez zásahu ESP, avšak keď sa jeho účinok spustí, už držte brzdový pedál poriadne stlačený. Brzdenie bez zásahu ABS je jednoznačne najúčinnejšie v rýchlostiach pod 30 km/h.

Hlavne v mestskej kolóne sa učte brzdiť citlivo bez zásahu ABS. V teste sa ukázala ako najškodlivejšia kombinácia prudkého prerušovaného brzdenia a zásahu ABS.

Ak na ceste šmýka a úlohu prerušovania na seba zobralo ABS, nerobte to aj vy. Predlžujete tak brzdnú dráhu neúmerne.

ico

Aj solenie ciest prináša riziká

Chemický posyp ciest dokáže v zimnom období skrátiť čas, kedy je sneh na cestách a umožňuje šoférom jazdiť väčšinu zimy po asfalte. Pri tejto výhode netreba zabudnúť na negatíva s tým spojené v čase padania nového snehu.

Ten nedokážu kolesá áut ujazdiť a ani zimné pneumatiky sa nevedia v danej zmesi "chytiť" a zabrať. Naproti tomu ujazdený sneh so štrkovým posypom je úplne iný svet s veľmi dobrou priľnavosťou pneumatík.

Druhým negatívom chemického posypu je zlozvyk šoférov považovať zimu za obdobie, kedy je väčšina hlavných ťahov len mokrá.

Väčšinu zimy sa jazdí rýchlo a nikomu sa v ten jeden deň alebo jedno dopoludnie nechce veľmi spomaliť. Za všetko hovoria skúsenosti na ceste prvej triedy č.66 medzi Breznom a Telgártom, kde sa pred pár rokmi nesolilo a dlhé obdobie jazdili vodiči po snehu. Teraz, keď cestu starostlivo posýpajú chémiou, dominuje suchý alebo mokrý asfalt.

Lenže v deň keď napadne sneh, býva množstvo áut po priekopách vedľa cesty. To nebývalo, lebo tunajší vodiči sa snehu prispôsobili a jazdili celú zimu opatrne. Už len za túto zimu bolo napríklad v povestnej zákrute "pri Obrázku" toľko áut, čo niekedy nebývalo celú zimu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Inzercia - Tlačové správy

  1. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku?
  2. Aj vaše dieťa sa môže veľmi jednoducho nakaziť parazitmi.
  3. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu
  4. Viac kusov hydiny do každej rodiny
  5. Ako znížiť vysoký cholesterol?
  6. Najskôr boli nitrianskymi kniežatami, potom uhorskými kráľmi
  7. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  8. Hlavná cena 25.000 eur. Kráľovská súťaž s pivom Krušovice
  1. Ostré videnie vďaka špeciálnym biometrickým šošovkám
  2. Viac kusov hydiny do každej rodiny
  3. Super zábava, super deň
  4. Špecialisti na úspory vám bezplatne poradia
  5. Ako znížiť vysoký cholesterol?
  6. Čo priznali rodičia?
  7. Najskôr boli nitrianskymi kniežatami, potom uhorskými kráľmi
  8. Špecialisti na úspory vám bezplatne poradia
  1. Čierne zlato zeme premenili v Lipanoch na aquaparkové potešenie 14 869
  2. Hodnotenie profesionála: testovali sme hotely v Side a Beleku 12 146
  3. Aká má byť hrúbka izolácie pri rekonštrukcii domu? 8 156
  4. Kúpa investičného bytu je aktuálne výhodnejšia aj vďaka bonusom 7 996
  5. Prečo sa oplatí nakupovať na online trhovisku? Poznáme dôvody 6 737
  6. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu 5 974
  7. Zuzana Vačková: Verím, že lásku ešte stretnem 5 726
  8. Dovolenkový raj kúsok za hranicami 5 643
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Blogy SME

  1. Vlasta Sedláková: Jánovi Kuciakovi a Martine Kušnírovej sme urobili krásny kríž. Nikto sa o tom nemal dozvedieť.
  2. Jozef Sitko: Novinár nemá šíriť strach a byť len kritikom (3.)
  3. Ivan Čáni: Naozaj sú Matovičove „atómovky“ len obyčajné blbosti?
  4. Irena Šimuneková: Tajchy Štiavnických hôr 1.
  5. Ján Škerko: Putin: "Nenávidím vás Ukrajinci, z celej mojej čiernej duše vás nenávidím!"
  6. Anna Miľanová: Moja ilustrácia piesne Lorelei (2010) od zoskupenia Scorpions (1965 - 2023)
  7. Jozef Varga: Slayer, parádne tvrdá muzička
  8. Miroslav Ferkl: Priehrada a teror!
  1. Ľudmila Križanovská: Známy spevák šlágrov zneuctil pamiatku Daniela Heribana 17 186
  2. Elena Antalová: Dano...Počul tajomný akord ako Cohen, a jeho srdce už nevládalo zaspievať Aleluja 10 339
  3. Miroslav Kocúr: Príklad Handzuš 8 647
  4. Ján Šeďo: "Vstupom do EÚ Slovenská republika zanikla", občaňák môžeme zahodiť. 7 797
  5. Lukáš Fedor: Medická nie je pre medikov alebo ako sa štát správa k budúcim lekárom 6 799
  6. Vladimír Bilohuščin: Zápasník Vémola by bol podľa starých pravidiel mŕtvy 6 502
  7. Adriana Boysová: Ako sa z paláca volá, tak sa z Ameriky ozýva 5 895
  8. Martin Sukupčák: Barbari na Slovensku 5 705
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  8. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
SkryťZatvoriť reklamu