SME

Minútu po minúte sme v mraze porovnávali benzín a diesel

Naftový motor v Kii zohreje skôr posádku ako seba. Benzínový štvorvalec po piatich minútach a vlažnejšom úvode kúri z plných síl.

V noci bolo maximálne -16 stupňov a počas testu štartovania a zohrievania -14 stupňov.V noci bolo maximálne -16 stupňov a počas testu štartovania a zohrievania -14 stupňov. (Zdroj: Rastislav Chvála)

Pozrite si charakteristiku ohrievania skla a interiéru pri rôznych motoroch.

BREZNO. V súlade s predpoveďou počasia a očakávaným silnejším mrazom sme večer zohriali na pracovnú teplotu Kiu cee´d 1,6 CRDi a Hyundai i30 1,6 GDi a následne odstavili na rovnakom mieste. Po nočnom mraze s maximom -16 a rannou hodnotou -14 stupňov prišiel rad na štartovanie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zásadné rozdiely v prevádzke benzínových a naftových motorov sa pomaly stierajú, ale vždy nejaké existujú. Už vopred musíme skonštatovať, že v tepelnom komforte posádky počas ranného štartu veľké rozdiely nie sú a aj šofér diesela bude mať vykúrené rýchlo.

SkryťVypnúť reklamu

K meraniu nás inšpirovali technicky v podstate rovnaké autá a dva motory, medzi ktorými sa rozhodujú zákazníci značiek Kia a Hyundai a tých je aj na našom trhu pomerne dosť.

Pri pozorovaní oboch áut v dlhodobých testoch sledujeme oba motory a zapisujeme prevádzkové údaje, aby sme mohli poradiť. Ono zákazníci Octavie to majú podstatne ľahšie - bude strieborná a TDI.

Hyundai i30 po 11 minútach fúkal vzduch horúci 51,3 stupňa a nad prístrojovým panelom bolo 13,6 stupňa.

Boli dobre vychladenéPri mínus 14 stupňoch vonkajšieho prostredia ukazoval prídavný digitálny teplomer nad palubnou doskou auta mínus 13,1 a senzor vložený do potrubia ventilácie pod oknom mínus 12,2 stupňa. Procedúra ohrievania a ranného štartu bola pri oboch autách úplne rovnaká.

SkryťVypnúť reklamu

Motor bežal po naštartovaní minútu na voľnobeh, potom nasledoval pomalý rozjazd 300 metrov k hlavnej ceste, prvá fáza 50 kilometrovou rýchlosťou cez obec, v nedeľnej pokojnej premávke, krátka jazda po stanovený bod 70 kilometrovou rýchlosťou a potom nárast rýchlosti na 90 km/h.

Základná jazda s meraniami mala 15,3 kilometra, avšak Kia musela prejsť ešte ďalších päť kilometrov, aby sa jej motor zohrial aspoň na 80 stupňov.

Presne tie isté úkony a proces zahrievania absolvoval aj Hyundai i30. V oboch autách bola ventilácia nastavená na maximálnu teplotu, maximálnu rýchlosť ventilátora a nasmerovaná na čelné sklo.

Vyhodnocovali sme teplotu dnu vo výduchoch ventilácie a na vrchu prístrojovej dosky , konkrétne na jej hrane.

Vlhkosť z večera sa vyzrážala na skle a ráno bola námraza aj z vnútornej strany. Zvyšky skončili na prístrojovke.

SkryťVypnúť reklamu

Kia kúrila rýchloŠtartovanie vo veľkých mrazoch je pre dnešné diesele s kvalitnou naftou hračka a to platí aj u Kie, ktorá v predchádzajúcich 25 000 kilometroch nemala ani len drobné zaváhanie pri rannom štarte. Diesel 1,6 CRDi ochotne naštartoval a po minúte vyrazil na trať.

Samozrejme benzínový Hyundai i30 bol tichší a mal o poznanie hladší chod. Na druhej strane, koncernový diesel sa predstavil v najlepšom svetle, pretože na okno fúkal teplejší vzduch ešte skôr ako Hyundai. Posádka používaním diesele pocitovo o nič nepríde, lebo aj rozmrazovanie čelného skla je porovnateľne efektívne.

Naftový motor má kúrenie vyriešené tak, že prvé teplo vie smerovať do ventilácie na okno avšak zlomová je piata minúta, kedy diesel zrejme otvorí celý okruh chladiaceho systému a nárast teploty sa zastaví.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Presne v tom čase Hyundai na palubnom počítači indikoval ohriatie motora na 55 stupňov a už v nasledujúcich troch minútach teplota vzrástla na 75 stupňov.

Okrem pomerne ťažkého rozhodovania medzi koncernovými dvojičkami cee´d a i30 vzniká dilema nad výberom motora. Zvoliť 1,6 CRDi alebo 1,6 GDi.

Diesel sa zohrieva dlhšieKia prvý krát naznačila ohriatie kvapaliny v motore nad 50 stupňov po 7 minútach a 6,8 kilometra, stav sa nemenil až do 11 kilometrov, kedy teplota stúpla na 60 stupňov.

Do konca nášho 15,3 kilometrového okruhu Kia teplotu nezdvihla a na dosiahnutie aspoň 85 stupňov potrebovala prejsť 20 kilometrov v 14 stupňovom mraze. Dĺžka ohrevu chladiacej kvapaliny v motore ostáva najväčším avšak nie tak radikálnym rozdielom.

Diesel 1,6 CRDi zvládol pomyselnú jazdu do práce so spotrebou 6,4 litra nafty a benzín 1,6 GDi pri spotrebe 7,7 litra na 100 kilometrov. V rozmrazovaní čelného okna naftový agregát veľmi nezaostáva a nárast teploty stráca po piatej minúte od štartu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Hynudai s benzínovým motorom dokáže vytvoriť viac tepla a horúci vzduch už po 15 minútach od štartu. V závere trasy bola teplota vzduchu vo ventilačnom potrubí 50 stupňov s maximom 52 stupňov v 13 minúte.

Kia mala na konci vyfukovaný vzduch s teplotou 42 stupňov. Paradoxne na vrchu prístrojovej dosky bolo teplejšie v dieselovej verzii, čo môže byť spôsobené rozdielnym prúdením vzduchu a materiálom v danom mieste.

čas

Kia cee´d 1,6 CRDi (94 kW)

Hyundai 1,6 GDi (99 kW)

(Min.)

ventilácia

(°C)

Interiér

(°C)

Motor

(°C)

Ventilácia

(°C)

Interiér

(°C)

Motor

(°C)

-13,3

- 12,4

<50

-13,1

-11,7

<50

1

-8,7

-10,1

<50

-12,9

-8,5

<50

2

+0,5

-9,2

<50

-1,0

-8,0

<50

3

+8,7

-6,7

<50

+8,4

-6,9

<50

4

+16,7

-3,7

<50

+18,3

-5,3

55

5

+22,1

-6,9

<50

+26,6

SkryťVypnúť reklamu
reklama

-3,5

60

6

+22,6

+1,4

55

+37,2

+0,6

75

7

+23,9

+5,0

55

+41,0

+2,5

75

8

+31,2

+7,7

55

+43,3

+5,2

75

9

+34,6

+10,6

55

+45,5

+7,9

75

10

+36,9

+12,3

55

+46,3

+10,2

75

11

+39,5

+14,4

60

+51,3

+13,6

80

12

+39,8

+17

60

+50,5

+14

80

13

+40,6

+17,8

60

+51,4

+15,6

85

14

+ 42,0

+18,2

60

+52,5

+18,6

85

15

+ 42,2

+20,2

60

+50

+18,7

85

Spotreba

6,4 l/100 km

7,7 l/100 km

Vzdialenosť

15,3 km

15,3 km

Benzín alebo diesel Rozhodovanie je čoraz ťažšie aj medzi koncernovými motormi. Spotreba Kie stúpla v zime z 5,1 na 5,4 l/100km. Hyundai zaznamenal s príchodom zimy nárast spotreby z 7,2 na 7,8 litra na 100 kilometrov. Diesel má lepšiu spotrebu a krútiaci moment v nízkych otáčkach.

Benzín demonštruje výkon vo vyšších otáčkach oveľa jednoznačnejšie a rýchlo reaguje na plynový pedál. Rozdiel v spotrebách sa zmenšuje v prímestskej premávke. Na krátke trasy a jednu- dve dovolenky v roku nám vychádza benzín lepšie, avšak Kii na dlhé trasy diesel pristane. Uvidíme, čo ukážu ďalšie tisíce kilometrov. Úprimne sa priznávam, stále som medzi motormi na vážkach, hoci srdce ma ťahá k benzínu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Rastislav Chvála

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  1. Musí veda odpovedať na všetky naše otázky?
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  3. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  4. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  5. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  6. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  8. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 17 850
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 666
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 569
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 3 282
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 918
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 877
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 738
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 677
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Vladimír Bojničan: Demokracia znesie len jeden prívlastok: liberálna. Všetky ostatné sú len maskou tyranie.
  2. Juraj Tušš: Dobro vs. zlo
  3. Rado Surovka: Zrátali to korupčníkom
  4. Peter Blaškovitš: Čo dnes hýbe spoločnosťou
  5. Miroslav Daniš: NESÚHLASÍM s návrhom Urbanistickej štúdie zóny Staré letisko Vajnory
  6. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  7. Eva Bachletová: Naše svetlo
  8. Štefan Šturdzík: Hamas vs Izrael.
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 31 215
  2. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 411
  3. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 640
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 407
  5. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 13 383
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 244
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 9 659
  8. Martin Fronk: Hrady pre milionárov: Ako biznis oživí ruiny, ktoré štát ignoruje 6 738
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu