SME
Nedeľa, 24. október, 2021 | Meniny má KvetoslavaKrížovkyKrížovky

Minútu po minúte sme v mraze porovnávali benzín a diesel

Naftový motor v Kii zohreje skôr posádku ako seba. Benzínový štvorvalec po piatich minútach a vlažnejšom úvode kúri z plných síl.

V noci bolo maximálne -16 stupňov a počas testu štartovania a zohrievania -14 stupňov.V noci bolo maximálne -16 stupňov a počas testu štartovania a zohrievania -14 stupňov. (Zdroj: Rastislav Chvála)

Pozrite si charakteristiku ohrievania skla a interiéru pri rôznych motoroch.

BREZNO. V súlade s predpoveďou počasia a očakávaným silnejším mrazom sme večer zohriali na pracovnú teplotu Kiu cee´d 1,6 CRDi a Hyundai i30 1,6 GDi a následne odstavili na rovnakom mieste. Po nočnom mraze s maximom -16 a rannou hodnotou -14 stupňov prišiel rad na štartovanie.

Zásadné rozdiely v prevádzke benzínových a naftových motorov sa pomaly stierajú, ale vždy nejaké existujú. Už vopred musíme skonštatovať, že v tepelnom komforte posádky počas ranného štartu veľké rozdiely nie sú a aj šofér diesela bude mať vykúrené rýchlo.

K meraniu nás inšpirovali technicky v podstate rovnaké autá a dva motory, medzi ktorými sa rozhodujú zákazníci značiek Kia a Hyundai a tých je aj na našom trhu pomerne dosť.

Pri pozorovaní oboch áut v dlhodobých testoch sledujeme oba motory a zapisujeme prevádzkové údaje, aby sme mohli poradiť. Ono zákazníci Octavie to majú podstatne ľahšie - bude strieborná a TDI.

Hyundai i30 po 11 minútach fúkal vzduch horúci 51,3 stupňa a nad prístrojovým panelom bolo 13,6 stupňa.

Boli dobre vychladené

Pri mínus 14 stupňoch vonkajšieho prostredia ukazoval prídavný digitálny teplomer nad palubnou doskou auta mínus 13,1 a senzor vložený do potrubia ventilácie pod oknom mínus 12,2 stupňa. Procedúra ohrievania a ranného štartu bola pri oboch autách úplne rovnaká.

Motor bežal po naštartovaní minútu na voľnobeh, potom nasledoval pomalý rozjazd 300 metrov k hlavnej ceste, prvá fáza 50 kilometrovou rýchlosťou cez obec, v nedeľnej pokojnej premávke, krátka jazda po stanovený bod 70 kilometrovou rýchlosťou a potom nárast rýchlosti na 90 km/h.

Základná jazda s meraniami mala 15,3 kilometra, avšak Kia musela prejsť ešte ďalších päť kilometrov, aby sa jej motor zohrial aspoň na 80 stupňov.

Presne tie isté úkony a proces zahrievania absolvoval aj Hyundai i30. V oboch autách bola ventilácia nastavená na maximálnu teplotu, maximálnu rýchlosť ventilátora a nasmerovaná na čelné sklo.

Vyhodnocovali sme teplotu dnu vo výduchoch ventilácie a na vrchu prístrojovej dosky , konkrétne na jej hrane.

Vlhkosť z večera sa vyzrážala na skle a ráno bola námraza aj z vnútornej strany. Zvyšky skončili na prístrojovke.

Kia kúrila rýchlo

Štartovanie vo veľkých mrazoch je pre dnešné diesele s kvalitnou naftou hračka a to platí aj u Kie, ktorá v predchádzajúcich 25 000 kilometroch nemala ani len drobné zaváhanie pri rannom štarte. Diesel 1,6 CRDi ochotne naštartoval a po minúte vyrazil na trať.

Samozrejme benzínový Hyundai i30 bol tichší a mal o poznanie hladší chod. Na druhej strane, koncernový diesel sa predstavil v najlepšom svetle, pretože na okno fúkal teplejší vzduch ešte skôr ako Hyundai. Posádka používaním diesele pocitovo o nič nepríde, lebo aj rozmrazovanie čelného skla je porovnateľne efektívne.

Naftový motor má kúrenie vyriešené tak, že prvé teplo vie smerovať do ventilácie na okno avšak zlomová je piata minúta, kedy diesel zrejme otvorí celý okruh chladiaceho systému a nárast teploty sa zastaví.

Presne v tom čase Hyundai na palubnom počítači indikoval ohriatie motora na 55 stupňov a už v nasledujúcich troch minútach teplota vzrástla na 75 stupňov.

Okrem pomerne ťažkého rozhodovania medzi koncernovými dvojičkami cee´d a i30 vzniká dilema nad výberom motora. Zvoliť 1,6 CRDi alebo 1,6 GDi.

Diesel sa zohrieva dlhšie

Kia prvý krát naznačila ohriatie kvapaliny v motore nad 50 stupňov po 7 minútach a 6,8 kilometra, stav sa nemenil až do 11 kilometrov, kedy teplota stúpla na 60 stupňov.

Do konca nášho 15,3 kilometrového okruhu Kia teplotu nezdvihla a na dosiahnutie aspoň 85 stupňov potrebovala prejsť 20 kilometrov v 14 stupňovom mraze. Dĺžka ohrevu chladiacej kvapaliny v motore ostáva najväčším avšak nie tak radikálnym rozdielom.

Diesel 1,6 CRDi zvládol pomyselnú jazdu do práce so spotrebou 6,4 litra nafty a benzín 1,6 GDi pri spotrebe 7,7 litra na 100 kilometrov. V rozmrazovaní čelného okna naftový agregát veľmi nezaostáva a nárast teploty stráca po piatej minúte od štartu.

Hynudai s benzínovým motorom dokáže vytvoriť viac tepla a horúci vzduch už po 15 minútach od štartu. V závere trasy bola teplota vzduchu vo ventilačnom potrubí 50 stupňov s maximom 52 stupňov v 13 minúte.

Kia mala na konci vyfukovaný vzduch s teplotou 42 stupňov. Paradoxne na vrchu prístrojovej dosky bolo teplejšie v dieselovej verzii, čo môže byť spôsobené rozdielnym prúdením vzduchu a materiálom v danom mieste.

čas

Kia cee´d 1,6 CRDi (94 kW)

Hyundai 1,6 GDi (99 kW)

(Min.)

ventilácia

(°C)

Interiér

(°C)

Motor

(°C)

Ventilácia

(°C)

Interiér

(°C)

Motor

(°C)

0

-13,3

- 12,4

<50

-13,1

-11,7

<50

1

-8,7

-10,1

<50

-12,9

-8,5

<50

2

+0,5

-9,2

<50

-1,0

-8,0

<50

3

+8,7

-6,7

<50

+8,4

-6,9

<50

4

+16,7

-3,7

<50

+18,3

-5,3

55

5

+22,1

-6,9

<50

+26,6

-3,5

60

6

+22,6

+1,4

55

+37,2

+0,6

75

7

+23,9

+5,0

55

+41,0

+2,5

75

8

+31,2

+7,7

55

+43,3

+5,2

75

9

+34,6

+10,6

55

+45,5

+7,9

75

10

+36,9

+12,3

55

+46,3

+10,2

75

11

+39,5

+14,4

60

+51,3

+13,6

80

12

+39,8

+17

60

+50,5

+14

80

13

+40,6

+17,8

60

+51,4

+15,6

85

14

+ 42,0

+18,2

60

+52,5

+18,6

85

15

+ 42,2

+20,2

60

+50

+18,7

85

Spotreba

6,4 l/100 km

7,7 l/100 km

Vzdialenosť

15,3 km

15,3 km

ico

Benzín alebo diesel

Rozhodovanie je čoraz ťažšie aj medzi koncernovými motormi. Spotreba Kie stúpla v zime z 5,1 na 5,4 l/100km. Hyundai zaznamenal s príchodom zimy nárast spotreby z 7,2 na 7,8 litra na 100 kilometrov. Diesel má lepšiu spotrebu a krútiaci moment v nízkych otáčkach.

Benzín demonštruje výkon vo vyšších otáčkach oveľa jednoznačnejšie a rýchlo reaguje na plynový pedál. Rozdiel v spotrebách sa zmenšuje v prímestskej premávke. Na krátke trasy a jednu- dve dovolenky v roku nám vychádza benzín lepšie, avšak Kii na dlhé trasy diesel pristane. Uvidíme, čo ukážu ďalšie tisíce kilometrov. Úprimne sa priznávam, stále som medzi motormi na vážkach, hoci srdce ma ťahá k benzínu.

Rastislav Chvála

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  2. Ako sa technologické spoločnosti starajú o bezpečnosť platieb
  3. Darujte úsmev dvakrát pre šťastie mnohých rodín
  4. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania
  5. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom
  6. Vyberte sa s nami za strašidlami. Žiadny strach, bude to zábava
  7. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato
  8. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor
  9. Tiguan eHybrid: bežné problémy plug-in hybridov sa ho netýkajú
  10. Prichádzame o pamiatky? Obnoviť všetky by trvalo 180 rokov
  1. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  2. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  3. Zánovné vozidlá na slovenskom trhu za rok zdraželi až o 15 %
  4. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania
  5. Darujte úsmev dvakrát pre šťastie mnohých rodín
  6. Ocenenie získali Innovatrics, Kellys Bicycles a Bivio
  7. Ako získať nabíjaciu kartu k novému elektromobilu?
  8. Ako sa technologické spoločnosti starajú o bezpečnosť platieb
  9. Vyberte sa s nami za strašidlami. Žiadny strach, bude to zábava
  10. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom
  1. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia 14 937
  2. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom 7 605
  3. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato 6 273
  4. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 4 834
  5. Prichádzame o pamiatky? Obnoviť všetky by trvalo 180 rokov 3 586
  6. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 326
  7. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania 3 318
  8. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 2 880
  9. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok 2 787
  10. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor 2 447
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Protestov proti reforme národných parkov sa zúčastňujú extrémisti, poľovníci, lesníci aj nespokojní občania.

Vezú sa na vlne nenávisti a strachu a zbierajú nové hlasy.


22. okt
Peter Schut.

Summit neveští svetlú budúcnosť v otázke drahých energií.


4 h
Barbora Jakobsen

Barbora Jakobsen je psychoterapeutkou v Nórsku.


19. okt
Keď naposledy prešiel sprísňujúci návrh do druhého čítania, ženy v Bratislave protestovali.

Myslel som na svoje žiačky zo Šarišských Bohdanoviec, ako sa ich predkladaný interrupčný zákon dotkne.


Juraj Čokyna 19. okt

Neprehliadnite tiež

Audi Q4 50 e-tron quattro

Pohodlné elektrické SUV nesklame ani zrýchlením.


22. okt
Pneumatiky s rozmerom 195/65 R15 skúšal ADAC na Volkswagene Golf.

Častými mínusmi je rýchle opotrebenie a vlastnosti na mokrej ceste.


22. okt
Hyundai Kona

Najväčšou novinkou je kombinácia trojvalca s automatom.


21. okt
Google mapy odhadli časový rozdiel na oboch trás v rannej špičke na 19 minút.

Nie každý si využitím novej diaľnice urýchli cestu.


19. okt

Blogy SME

  1. Šťastná domácnosť: O jeseni, o susedoch, o tekvici
  2. Ladislav Halász: Najstarší slovenský greenwashing
  3. Soňa Kallová: Meditácia Vipassana: ako som to prežila
  4. Július Kovács: Adrian Jenčo šéf verejnej štátnej správy, poskok Kaliňáka a dnes poskok Mikulca
  5. Peter Kollega: Súdruh Fico vnímam ťa ako vlastizradcu a vraha
  6. Štefan Vidlár: The Last Yesterday Evening Folk Song
  7. Miroslava Moncmanová: Exotické leto Gauguina - láska, múza, tajný život,...
  8. Anton Lisinovič: Skautík na výprave (17.diel) - Jesenná Kršlenica a Jelenia hora
  1. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur! 32 575
  2. Matúš Lazúr: Neočkovaní dôchodcovia si vianočné príspevky nezaslúžia 15 900
  3. Věra Tepličková: Nepoškvrnené očkovanie - ďalší zázrak alebo zvrátenosť vlády neboráka Hegera? 11 261
  4. Jiří Ščobák: Paní Záborská, jste zbabělec! Dovedete cílit jen na nejsnadnější cíl - ženy 8 611
  5. Martina Hilbertová: Zomrela Gruberová, ktorú sme za komunizmu nemohli počúvať 6 057
  6. Rastislav Čurma: Kde zobrať vodičov kamiónov (Hommo na ceste zavadzalis) 5 202
  7. Stanislav Martinčko: Veno pre drahú nevestu z úradu práce v Pezinku?? 4 952
  8. Július Kovács: Kaliňák a Počiatek ma chcú dostať do basy pomocou justičnej a policajnej mafie, dodnes ju riadi Fico, lebo som upozornil na ich zlodejstvá. 4 697
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Zatvoriť reklamu