Spoločnosť Toyota Motor Corporation (TMC) so svojou divíziou Lexus na veľtrhu International CES v Las Vegas odhalila výskumný koncept pokrokových technológií pre aktívnu bezpečnosť.
BRATISLAVA. Cieľom automobilky je prezentovať výsledky prebiehajúceho vývoja v oblasti autonómnych bezpečnostných technológií pre automobily.
Hlavná stratégia Lexusu, označovaná ako „koncepcia integrovaného riadenia bezpečnosti“, chápe bezpečnosť v doprave ako ucelené spojenie ľudí, vozidiel a dopravnej infraštruktúry. Kľúčové výstupy tohto výskumu by do budúcnosti mohli viesť k plne autonómnemu vozidlu.
Najmodernejší výskumný koncept automobilky Lexus je vybavený radom senzorov a systémov automatickej kontroly, ktoré sledujú okolie vozidla, spracovávajú podnety a reagujú na ne. Patrí sem okrem iného polohovací systém GPS, dvojica kamier, radar a monitoring pomocou laserového lúča LIDAR (Light Detection and Ranging).
Bezpečnostné systémy vo vozidle sú schopné napr. sledovať pohyb objektov v okolí, rozlíšiť zelené svetlo od červeného, alebo premeriavať trajektóriu vozidla na ceste.
- Laserový systém LIDAR s rozsahom 360 °, umiestnený na streche vozidla, rozpoznáva objekty okolo vozidla do vzdialenosti cca 70 m.
- Semafory (pomocou čelnej kamery) alebo blížiace sa vozidlá (pomocou bočných kamier).
- Radary umiestnené vpredu a po stranách vozidla slúžia na meranie polohy a rýchlosti objektov a vytvárajú tak kompletné zorné pole na križovatkách.
- Senzor merania vzdialenosti umiestnený na zadnom kolese meria prejdenú vzdialenosť a rýchlosť vozidla.
- Jednotka na meranie zotrvačnosti (umiestnená na streche) meria akceleráciu a zmeny uhlov s cieľom určovať správanie vozidla.
- Antény sústavy GPS na streche odhadujú uhol a orientáciu, dokonca ešte pred uvedením vozidla do pohybu.
Toyota sa zaviazala venovať novému výskumu integrovaných dopravných systémov (ITS, Intelligent Transportation System), stavajúcich na princípe začlenenia vozidla do okolitej dopravnej infraštruktúry.
ITS využíva špeciálne krátkovlnné rádiové signály na zaistenie komunikácie medzi vozidlami navzájom aj medzi vozidlami a dopravnou infraštruktúrou. Dokáže tak varovať pred hroziacou kolíziou na križovatkách s nedostatočným rozhľadom, vozidlo prechádzajúce z pruhu do pruhu v slepom uhle iného vozidla, náraz do zadnej časti vozidla stojaceho vpredu.
Systém je koncipovaný tak, aby zabránil nehodám s účasťou chodcov a iných vozidiel. Využíva pritom informácie priebežne získavané vozidlom od iných vozidiel, dopravnej infraštruktúry a chodcov.