Lexus s Toyotou smerujú k autu bez šoféra

Prototyp vozidla pozná farby na semafore, rozlišuje objekty, meria zotrvačnosť a sleduje orientáciu a otočenie vozidla.

Lexus si chce udržať líderstvo v oblasti bezpečnosti, autonómneho ovládania vozidiel a ich vzájomnej komunikácie.Lexus si chce udržať líderstvo v oblasti bezpečnosti, autonómneho ovládania vozidiel a ich vzájomnej komunikácie.(Zdroj: Lexus)

Spoločnosť Toyota Motor Corporation (TMC) so svojou divíziou Lexus na veľtrhu International CES v Las Vegas odhalila výskumný koncept pokrokových technológií pre aktívnu bezpečnosť.

BRATISLAVA. Cieľom automobilky je prezentovať výsledky prebiehajúceho vývoja v oblasti autonómnych bezpečnostných technológií pre automobily.

Hlavná stratégia Lexusu, označovaná ako „koncepcia integrovaného riadenia bezpečnosti“, chápe bezpečnosť v doprave ako ucelené spojenie ľudí, vozidiel a dopravnej infraštruktúry. Kľúčové výstupy tohto výskumu by do budúcnosti mohli viesť k plne autonómnemu vozidlu.

Najmodernejší výskumný koncept automobilky Lexus je vybavený radom senzorov a systémov automatickej kontroly, ktoré sledujú okolie vozidla, spracovávajú podnety a reagujú na ne. Patrí sem okrem iného polohovací systém GPS, dvojica kamier, radar a monitoring pomocou laserového lúča LIDAR (Light Detection and Ranging).

ico

Bezpečnostné systémy vo vozidle sú schopné napr. sledovať pohyb objektov v okolí, rozlíšiť zelené svetlo od červeného, alebo premeriavať trajektóriu vozidla na ceste.

  • Laserový systém LIDAR s rozsahom 360 °, umiestnený na streche vozidla, rozpoznáva objekty okolo vozidla do vzdialenosti cca 70 m.
  • Semafory (pomocou čelnej kamery) alebo blížiace sa vozidlá (pomocou bočných kamier).
  • Radary umiestnené vpredu a po stranách vozidla slúžia na meranie polohy a rýchlosti objektov a vytvárajú tak kompletné zorné pole na križovatkách.
  • Senzor merania vzdialenosti umiestnený na zadnom kolese meria prejdenú vzdialenosť a rýchlosť vozidla.
  • Jednotka na meranie zotrvačnosti (umiestnená na streche) meria akceleráciu a zmeny uhlov s cieľom určovať správanie vozidla.
  • Antény sústavy GPS na streche odhadujú uhol a orientáciu, dokonca ešte pred uvedením vozidla do pohybu.

Toyota sa zaviazala venovať novému výskumu integrovaných dopravných systémov (ITS, Intelligent Transportation System), stavajúcich na princípe začlenenia vozidla do okolitej dopravnej infraštruktúry.

ITS využíva špeciálne krátkovlnné rádiové signály na zaistenie komunikácie medzi vozidlami navzájom aj medzi vozidlami a dopravnou infraštruktúrou. Dokáže tak varovať pred hroziacou kolíziou na križovatkách s nedostatočným rozhľadom, vozidlo prechádzajúce z pruhu do pruhu v slepom uhle iného vozidla, náraz do zadnej časti vozidla stojaceho vpredu.

Systém je koncipovaný tak, aby zabránil nehodám s účasťou chodcov a iných vozidiel. Využíva pritom informácie priebežne získavané vozidlom od iných vozidiel, dopravnej infraštruktúry a chodcov.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Počuli ste už o integrovane pestovanej zelenine?
  2. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  3. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  4. Štefánka by Pulitzer
  5. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  6. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  7. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  8. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  9. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  10. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  1. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  2. Štefánka by Pulitzer
  3. Počuli ste už o integrovane pestovanej zelenine?
  4. Konferencia - EU support for research
  5. Slovensko má zasiahnuť robotizácia
  6. Viete, aké sú najlepšie možnosti sporenia pre mladých?
  7. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  8. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  9. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  10. Ako založiť spoločnosť v Rakúsku
  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 17 798
  2. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 14 188
  3. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny 13 102
  4. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 10 006
  5. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 6 339
  6. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť 4 874
  7. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri? 4 114
  8. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 4 081
  9. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 3 868
  10. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 3 425

Téma: Toyota Yaris, RAV4, Auris, Corolla, ... na Auto.sme.sk


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Rok po vražde: Toto je obraz, akou sme krajinou

Ako sa zmenilo Slovensko. A zmenilo sa vôbec nejako?

Dobré ráno

Dobré ráno: Pred rokom zavraždili Jána a Martinu

Špeciálne vydanie podcastu k roku po vražde.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

V starých koľajach toho zostáva a beží priveľa

Obísť Smer sa stále zdá nemožné.

TRENČÍN

Zlatica Kušnírová: Každý deň vyjde najavo nová špina

Uplynul rok od vraždy Jána Kuciaka a jeho partnerky Martiny Kušnírovej.

Neprehliadnite tiež

Hyundai Tucson

Koncept Citroen Ami One ukazuje, že autá budúcnosti nemusia byť drahé

Pokročilé technológie ustúpili priaznivej cene vozidla.

Honda v Európe do troch rokov skončí s výrobou áut

Britské médiá za tým vidia frustráciu z brexitu, automobilka to odmieta.

Honda

Aj Porsche čelí možnej pokute v súvislosti s emisným škandálom

Vyšetrovatelia majú podozrenie, že spoločnosť spáchala administratívny priestupok.

Ilustračné foto.