SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Lexus s Toyotou smerujú k autu bez šoféra

Prototyp vozidla pozná farby na semafore, rozlišuje objekty, meria zotrvačnosť a sleduje orientáciu a otočenie vozidla.

Lexus si chce udržať líderstvo v oblasti bezpečnosti, autonómneho ovládania vozidiel a ich vzájomnej komunikácie.Lexus si chce udržať líderstvo v oblasti bezpečnosti, autonómneho ovládania vozidiel a ich vzájomnej komunikácie. (Zdroj: Lexus)

Spoločnosť Toyota Motor Corporation (TMC) so svojou divíziou Lexus na veľtrhu International CES v Las Vegas odhalila výskumný koncept pokrokových technológií pre aktívnu bezpečnosť.

BRATISLAVA. Cieľom automobilky je prezentovať výsledky prebiehajúceho vývoja v oblasti autonómnych bezpečnostných technológií pre automobily.

Hlavná stratégia Lexusu, označovaná ako „koncepcia integrovaného riadenia bezpečnosti“, chápe bezpečnosť v doprave ako ucelené spojenie ľudí, vozidiel a dopravnej infraštruktúry. Kľúčové výstupy tohto výskumu by do budúcnosti mohli viesť k plne autonómnemu vozidlu.

Najmodernejší výskumný koncept automobilky Lexus je vybavený radom senzorov a systémov automatickej kontroly, ktoré sledujú okolie vozidla, spracovávajú podnety a reagujú na ne. Patrí sem okrem iného polohovací systém GPS, dvojica kamier, radar a monitoring pomocou laserového lúča LIDAR (Light Detection and Ranging).

ico

Bezpečnostné systémy vo vozidle sú schopné napr. sledovať pohyb objektov v okolí, rozlíšiť zelené svetlo od červeného, alebo premeriavať trajektóriu vozidla na ceste.

  • Laserový systém LIDAR s rozsahom 360 °, umiestnený na streche vozidla, rozpoznáva objekty okolo vozidla do vzdialenosti cca 70 m.
  • Semafory (pomocou čelnej kamery) alebo blížiace sa vozidlá (pomocou bočných kamier).
  • Radary umiestnené vpredu a po stranách vozidla slúžia na meranie polohy a rýchlosti objektov a vytvárajú tak kompletné zorné pole na križovatkách.
  • Senzor merania vzdialenosti umiestnený na zadnom kolese meria prejdenú vzdialenosť a rýchlosť vozidla.
  • Jednotka na meranie zotrvačnosti (umiestnená na streche) meria akceleráciu a zmeny uhlov s cieľom určovať správanie vozidla.
  • Antény sústavy GPS na streche odhadujú uhol a orientáciu, dokonca ešte pred uvedením vozidla do pohybu.

Toyota sa zaviazala venovať novému výskumu integrovaných dopravných systémov (ITS, Intelligent Transportation System), stavajúcich na princípe začlenenia vozidla do okolitej dopravnej infraštruktúry.

ITS využíva špeciálne krátkovlnné rádiové signály na zaistenie komunikácie medzi vozidlami navzájom aj medzi vozidlami a dopravnou infraštruktúrou. Dokáže tak varovať pred hroziacou kolíziou na križovatkách s nedostatočným rozhľadom, vozidlo prechádzajúce z pruhu do pruhu v slepom uhle iného vozidla, náraz do zadnej časti vozidla stojaceho vpredu.

Systém je koncipovaný tak, aby zabránil nehodám s účasťou chodcov a iných vozidiel. Využíva pritom informácie priebežne získavané vozidlom od iných vozidiel, dopravnej infraštruktúry a chodcov.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  4. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  7. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  1. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  2. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  3. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  6. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  7. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  8. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 31 822
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 176
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 18 924
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 956
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 614
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 738
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 965
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 841
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 695
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 029
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Toyota Yaris, RAV4, Auris, Corolla, ... na Auto.sme.sk

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister obrany Jaroslav Naď.
Autorská strana Petra Šabatu

Babiš už neriadi štát ako firmu, dúfa v zázrak

Kto prešľapuje tragickú koronavírusovú českú cestu? Ľudia typu Fica a Kaliňáka.

Jaroslav Faltýnek a Andrej Babiš.
Boris Kollár.

Koronavírus na Slovensku: Naď zverejnil podrobnosti plošného testovania (minúta po minúte)

Na Slovensku za pondelok pribudlo 901 prípadov nákazy novým koronavírusom pri 5 899 testoch. Pribudlo 11 úmrtí na pľúcnu formu COVID-19, celkový počet obetí je 176. Aktívnych prípadov nákazy je aktuálne 34 872.

Celoplošné testovanie na Covid-19 na Slovensku.

Neprehliadnite tiež

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.

Ktoré autá si Slováci kupujú najčastejšie?

V kurze ostávajú hlavne hatchbacky.

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.