Ako správne používať hmlovky? Zapínať ich nemusíte

Predné a zadné hmlovky nezapínajte naraz.

(Zdroj: Marek Čepa)

Po cestách jazdia vodiči, ktorí majú zapnuté hmlovky, aj keď im nijako nepomáhajú. Vtedy však dokážu oslniť iných vodičov.

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkcie, treba nad nimi premýšľať osobitne.

Keď po chladnej noci na zem zasvieti slnko, začne sa z jej povrchu odparovať voda. Pretože sa nad zemou drží ťažký, chladný (ešte nezohriaty) vzduch, bráni odparenej vode, aby stúpala a tvorila oblaky na oblohe.

Odparená voda tak ostáva pri zemi, kde tvorí hmlu - jav, pri ktorej je viditeľnosť znížená na vzdialenosť menej ako jeden kilometer. Hmla sa tvorí najmä v zime a na skorú jar, keď je vzduch vlhký a teploty okolo nuly.

Na hmlu si motoristi radi posvietia. Nie všetci však správne.

Článok pokračuje pod video reklamou

Kedy máte zapnúť predné hmlovky

Predné hmlovky sa smú používať len za hmly, sneženia alebo dažďa. Nikto vodičovi neprikazuje, aby ich použil. Zvyčajne sa im však nikto nebráni, keďže ich pomoc je nespochybniteľná.

Predné hmlovky sú umiestnené nižšie ako bežné svetlá a majú špecifický tvar svetelného lúča - plochý a široký. Ich účelom je osvetliť cestu tesne pred autom - aby vodič aj v hmle zbadal výtlky, nečistoty či zver.

Keďže sú umiestnené nízko, nehrozí, že by sa ich lúč odrážal od hmly a bránil vodičovi vo výhľade. Ak napríklad v silnej hmle zapnete diaľkové svetlá, ktorých lúč svieti silno a takmer vodorovne, budete vidieť ešte menej než bez nich.

Zároveň počas hmly, silného dažďa alebo sneženia sa iní oprotiidúci vodiči včas dozvedia o blížiacom sa vozidle.

Predné hmlovky môžete používať častejšie, pri nich je riziko oslepovania iných vodičov spravidla menšie. Stále ich však zapínajte len vtedy, ak skutočne registrujete zníženú viditeľnosť.

Nedajte sa zmiasť modernými autami, ktoré majú umiestnené LED diódy denného svietenia na mieste, ktoré bolo v minulosti vyhradené pre hmlovky.

article_photo(zdroj: SME / BS)

Ako používať zadné hmlovky

Zadná hmlovka je veľmi silné červené svetlo. Poslúži, keď auto ide v hmle, aby ho vodiči prichádzajúci vyššou rýchlosťou včas zbadali a spomalili, prípadne ho bezpečne predbehli. Chráni pred nechcenou haváriou.

Tesne za autom so zapnutou hmlovkou je svetlo veľmi silné - či už je normálna, alebo znížená viditeľnosť. Zadná hmlovka pomáha na väčšiu diaľku, no nablízko môže aj nepríjemne oslepovať.

Ich svietivosť je taká výrazná, že namiesto zvyšovania bezpečnosti môže ich zapnutie bezpečnosť ohroziť.

Na cestách sa pohybujú aj vodiči, ktorí si to neuvedomujú a zapínajú hmlovky v osvetlených obciach v daždi pre riedkej hmle či v tuneli. Niektorí sa pozabudnú a nechajú ich zapnuté v kolónach.

Treba si však uvedomiť, že oslňovanie hmlovkami môže byť rovnako nepríjemné ako oslnenie diaľkovými svetlami.

Zapínajte, ak nikoho neoslníte

Odborníci odporúčajú hmlovky zapínať len vtedy, ak v dostatočnej vzdialenosti pred vami alebo za vami sa nenachádza žiadne vozidlo. Dostatočnú vzdialenosť sa dá len odhadnúť a záleží najmä od toho, ako výrazne je znížená viditeľnosť.

Ak sa vaše vozidlo nachádza uprostred kolóny, je takmer isté, že zapnuté predné hmlovky oslnia vodiča vozidla idúceho pred vaším autom. Vám pritom hmlovky nijako nepomôžu, no inému môžu ublížiť.

Aj zadné hmlovky môžu oslniť vodiča vozidla za vami. Jazdenie za autom so zapnutými zadnými hmlovkami je spočiatku nepríjemné. Vyvoláva to stres, ktorý môže viesť v konečnom dôsledku k havárii.

Ak je hmla naozaj hustá a za vami nevidíte v diaľke žiadne auto, až vtedy zapnite zadnú hmlovku. Obzvlášť, ak idete pomalšie, tak predídete tomu, aby do vás niekto vo vysokej rýchlosti zozadu narazil.

Keď v spätnom zrkadle uvidíte približujúce sa auto, môžete zadnú hmlovku pokojne vypnúť. V kolóne či rade za sebou idúcich áut plne postačuje, aby malo hmlovku zapnuté posledné auto.

Oslniť môžu aj diaľkové a stretávacie

Okrem uvažovania o tom, kedy zapnúť a vypnúť hmlovky, treba mať na pamäti aj vypínanie diaľkových svetiel v správny čas.

"Vodič nesmie použiť diaľkové svetlomety, ak je vozovka dostatočne a súvisle osvetlená alebo ak by mohol byť oslnený vodič protiidúceho vozidla, vodič vozidla idúceho pred ním alebo iný účastník cestnej premávky, strojvedúci vlaku alebo vodič iného dráhového vozidla, alebo vodič plavidla," píše sa v zákone o cestnej premávke.

Nebezpečné môžu byť aj nesprávne nastavené stretávacie svetlá. Ak svietia príliš vysoko, môžu oslniť podobne ako diaľkové svetlá. Väčšina nových vozidiel umožňuje nastaviť sklon stretávacích svetiel priamo z miesta vodiča.

Treba si však naštudovať, pri akom zaťažení a obsadení vozidla má byť nastavený aký sklon. Pravidlom je, že čím viac je vozidlo vzadu zaťažené, tým väčší sklon stretávacích svetiel smerom k vozovke treba nastaviť.

V zákone sa v tejto súvislosti ešte uvádza: "Pri zastavení vozidla pred železničným priecestím vodič nesmie použiť ani stretávacie svetlomety, ak by nimi mohol oslniť vodiča vozidla v protismere."

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte!
  2. Boli ste v Novembri 89 na námestí? Patrí vám verejná vďaka!
  3. Spoločenská zodpovednosť je súčasťou podnikania
  4. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch
  5. Ľudia si už neuvedomujú, že ich svet nekončí na vlastnom prahu
  6. Psychológ varuje rodičov: Nesnažte sa byť dokonalými
  7. EY Podnikateľ roka: hľadáme slovenské príbehy!
  8. Televízor s 8K rozlíšením je realitou. Kúpiť či čakať?
  9. Platíte si poistenie domova zbytočne?
  10. Volkswagen T-Cross má z každého niečo
  1. Boli ste v Novembri 89 na námestí? Patrí vám verejná vďaka!
  2. 4 mýty o minerálnej vlne, ktorým by ste nemali veriť
  3. Stavebná fakulta STU na dňoch kariérneho poradenstva
  4. XXIII. Seminár I. Poliačka – Rozvoj cestnej infraštruktúry
  5. Spoločenská zodpovednosť je súčasťou podnikania
  6. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch
  7. Sieť prevádzok Stop Shop obchodov má už 80 pobočiek
  8. Rozdiel medzi Dič a Ič dph
  9. Ekonomická diplomacia Indonézie
  10. Ako si vieme zabezpečiť štedrý a spokojný dôchodok?
  1. Dvaja Slováci dokázali zázrak. Ich listy chcú po celom svete 34 578
  2. Kde robia v Bratislave najlepšiu kávu? Vybrali sme 6 kaviarní 26 562
  3. Platíte si poistenie domova zbytočne? 20 860
  4. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte! 10 944
  5. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch 9 098
  6. First moment na leto 2019 je tu: 13 letovísk s výraznými zľavami 6 075
  7. Hidradenitída - kožná choroba, o ktorej sa nehovorí 3 980
  8. Televízor s 8K rozlíšením je realitou. Kúpiť či čakať? 3 940
  9. Psychológ varuje rodičov: Nesnažte sa byť dokonalými 3 938
  10. Volkswagen T-Cross má z každého niečo 3 622

Téma: Zima v aute a ako ju zvládnuť


Článok je zaradený aj do ďalších tém Zima

Hlavné správy zo Sme.sk

Neprehliadnite tiež

Kia spustila výrobu nového modelu ProCeed

Tretia generácia modelu sa začne predávať exkluzívne v Európe.

Piata generácia Hondy CR-V neostala povesti úspešného SUV nič dlžná (test)

Novinka zaujala priestrannosťou i jazdnými vlastnosťami.

Rodina Toyoty Corolla je po predstavení sedanu už kompletná

Prvýkrát príde aj v hybridnej verzii.

Podcast Za volantom

Za volantom: Ako funguje automobilová reklama?

Hosťom je Marek Kopča, marketingový manažér Hyundaiu.