SME
Nedeľa, 20. október, 2019 | Meniny má Vendelín

Ako správne používať hmlovky? Zapínať ich nemusíte

Predné a zadné hmlovky nezapínajte naraz.

(Zdroj: Marek Čepa)

Po cestách jazdia vodiči, ktorí majú zapnuté hmlovky, aj keď im nijako nepomáhajú. Vtedy však dokážu oslniť iných vodičov.

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkcie, treba nad nimi premýšľať osobitne.

Keď po chladnej noci na zem zasvieti slnko, začne sa z jej povrchu odparovať voda. Pretože sa nad zemou drží ťažký, chladný (ešte nezohriaty) vzduch, bráni odparenej vode, aby stúpala a tvorila oblaky na oblohe.

Odparená voda tak ostáva pri zemi, kde tvorí hmlu - jav, pri ktorej je viditeľnosť znížená na vzdialenosť menej ako jeden kilometer. Hmla sa tvorí najmä v zime a na skorú jar, keď je vzduch vlhký a teploty okolo nuly.

Na hmlu si motoristi radi posvietia. Nie všetci však správne.

Článok pokračuje pod video reklamou

Kedy máte zapnúť predné hmlovky

Predné hmlovky sa smú používať len za hmly, sneženia alebo dažďa. Nikto vodičovi neprikazuje, aby ich použil. Zvyčajne sa im však nikto nebráni, keďže ich pomoc je nespochybniteľná.

Predné hmlovky sú umiestnené nižšie ako bežné svetlá a majú špecifický tvar svetelného lúča - plochý a široký. Ich účelom je osvetliť cestu tesne pred autom - aby vodič aj v hmle zbadal výtlky, nečistoty či zver.

Keďže sú umiestnené nízko, nehrozí, že by sa ich lúč odrážal od hmly a bránil vodičovi vo výhľade. Ak napríklad v silnej hmle zapnete diaľkové svetlá, ktorých lúč svieti silno a takmer vodorovne, budete vidieť ešte menej než bez nich.

Zároveň počas hmly, silného dažďa alebo sneženia sa iní oprotiidúci vodiči včas dozvedia o blížiacom sa vozidle.

Predné hmlovky môžete používať častejšie, pri nich je riziko oslepovania iných vodičov spravidla menšie. Stále ich však zapínajte len vtedy, ak skutočne registrujete zníženú viditeľnosť.

Nedajte sa zmiasť modernými autami, ktoré majú umiestnené LED diódy denného svietenia na mieste, ktoré bolo v minulosti vyhradené pre hmlovky.

article_photo(zdroj: SME / BS)

Ako používať zadné hmlovky

Zadná hmlovka je veľmi silné červené svetlo. Poslúži, keď auto ide v hmle, aby ho vodiči prichádzajúci vyššou rýchlosťou včas zbadali a spomalili, prípadne ho bezpečne predbehli. Chráni pred nechcenou haváriou.

Tesne za autom so zapnutou hmlovkou je svetlo veľmi silné - či už je normálna, alebo znížená viditeľnosť. Zadná hmlovka pomáha na väčšiu diaľku, no nablízko môže aj nepríjemne oslepovať.

Ich svietivosť je taká výrazná, že namiesto zvyšovania bezpečnosti môže ich zapnutie bezpečnosť ohroziť.

Na cestách sa pohybujú aj vodiči, ktorí si to neuvedomujú a zapínajú hmlovky v osvetlených obciach v daždi pre riedkej hmle či v tuneli. Niektorí sa pozabudnú a nechajú ich zapnuté v kolónach.

Treba si však uvedomiť, že oslňovanie hmlovkami môže byť rovnako nepríjemné ako oslnenie diaľkovými svetlami.

Zapínajte, ak nikoho neoslníte

Odborníci odporúčajú hmlovky zapínať len vtedy, ak v dostatočnej vzdialenosti pred vami alebo za vami sa nenachádza žiadne vozidlo. Dostatočnú vzdialenosť sa dá len odhadnúť a záleží najmä od toho, ako výrazne je znížená viditeľnosť.

Ak sa vaše vozidlo nachádza uprostred kolóny, je takmer isté, že zapnuté predné hmlovky oslnia vodiča vozidla idúceho pred vaším autom. Vám pritom hmlovky nijako nepomôžu, no inému môžu ublížiť.

Aj zadné hmlovky môžu oslniť vodiča vozidla za vami. Jazdenie za autom so zapnutými zadnými hmlovkami je spočiatku nepríjemné. Vyvoláva to stres, ktorý môže viesť v konečnom dôsledku k havárii.

Ak je hmla naozaj hustá a za vami nevidíte v diaľke žiadne auto, až vtedy zapnite zadnú hmlovku. Obzvlášť, ak idete pomalšie, tak predídete tomu, aby do vás niekto vo vysokej rýchlosti zozadu narazil.

Keď v spätnom zrkadle uvidíte približujúce sa auto, môžete zadnú hmlovku pokojne vypnúť. V kolóne či rade za sebou idúcich áut plne postačuje, aby malo hmlovku zapnuté posledné auto.

Oslniť môžu aj diaľkové a stretávacie

Okrem uvažovania o tom, kedy zapnúť a vypnúť hmlovky, treba mať na pamäti aj vypínanie diaľkových svetiel v správny čas.

"Vodič nesmie použiť diaľkové svetlomety, ak je vozovka dostatočne a súvisle osvetlená alebo ak by mohol byť oslnený vodič protiidúceho vozidla, vodič vozidla idúceho pred ním alebo iný účastník cestnej premávky, strojvedúci vlaku alebo vodič iného dráhového vozidla, alebo vodič plavidla," píše sa v zákone o cestnej premávke.

Nebezpečné môžu byť aj nesprávne nastavené stretávacie svetlá. Ak svietia príliš vysoko, môžu oslniť podobne ako diaľkové svetlá. Väčšina nových vozidiel umožňuje nastaviť sklon stretávacích svetiel priamo z miesta vodiča.

Treba si však naštudovať, pri akom zaťažení a obsadení vozidla má byť nastavený aký sklon. Pravidlom je, že čím viac je vozidlo vzadu zaťažené, tým väčší sklon stretávacích svetiel smerom k vozovke treba nastaviť.

V zákone sa v tejto súvislosti ešte uvádza: "Pri zastavení vozidla pred železničným priecestím vodič nesmie použiť ani stretávacie svetlomety, ak by nimi mohol oslniť vodiča vozidla v protismere."

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  2. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  3. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo
  4. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  5. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  6. Nestarnú, ale dozrievajú
  7. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  8. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  9. Rýchlejšie doma. Už čoskoro.
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  1. Pripojte sa na nový internet už aj v oblasti Gemera a Novohradu
  2. Na Kysuciach budete môcť surfovať na internete rýchlejšie
  3. Na Orave dobre aj s novým optickým internetom
  4. Aj do Liptovského Mikuláša dorazí nová optická sieť
  5. Najnovšia ponuka optického internetu na Spiši
  6. V oblasti Prešova budete môcť využiť nový optický internet
  7. V okolí Levíc budete mať možnosť využiť nový, rýchly internet
  8. Moderný a spoľahlivý internet aj na Hornom Zemplíne
  9. Surfujte na novej optickej sieti aj na Dolnom Zemplíne
  10. Už aj v Košiciach sa pripojíte do modernej optickej siete
  1. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 15 471
  2. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 14 638
  3. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 14 064
  4. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 8 097
  5. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 8 075
  6. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 7 760
  7. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti) 7 708
  8. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 7 394
  9. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 7 379
  10. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch 6 352

Téma: Zima v aute a ako ju zvládnuť


Článok je zaradený aj do ďalších tém Zima

Hlavné správy zo Sme.sk

Sudca Lindtner z Threemy: Kočner si tyká so všetkými, no jeho vplyv sa preceňuje

Na zabíjačke u Rehákovcov bol aj predseda bratislavského súdu. Kvôli Kočnerovi neodišiel.

Dávid Lindtner.
Boris Johnson zažil v parlamente ďalšiu prehru.

Každému kto daroval spermie, môžu raz zaklopať deti na dvere

Príbeh desiatok detí a ich darcu spermií.

Poľský reportér a publicista. Študoval žurnalistiku, holandčinu a sociológiu na univerzite vo Vroclave, a potom ročný reportážny program vo Varšave. Pracuje v neziskovke Instytut Reportażu (Reportážny inštitút) vo Varšave a ako novinár na voľnej nohe. Jeho prvá kniha nedávno vyšla na Slovensku pod názvom Všechny Louisovy děti. V súčasnosti píše tretiu knihu, ktorá bude o súčasnom Holandsku. Je ženatý a je hrdým otcom deväťmesačnej dcérky. Na Slovensko prišiel na diskusiu na festivale Jeden svet.
Podcast Dobré Ráno

Neprehliadnite tiež

Šoféri v Bratislave musia počas nedele rátať s obmedzeniami

Obmedzenia sa budú týkať zjazdovej vetvy z diaľnice D1 v smere od Petržalky na Bajkalskú ulicu.

Ilustračné foto.

Renault varoval pred slabšímu výsledkami, jeho akcie prudko klesli

V piatok sa jeho akcie prepadli o pätnásť percent.

Dočasná generálna riaditeľka Renaultu Clotilde Delbosová.
Škoda Octavia

Toyota C-HR vs. Honda HR-V: Súboj japonských crossoverov

S infotainmentom obe autá trochu zaspali.

Honda HR-V a Toyota C-HR