BRATISLAVA. Česká Škoda predpokladá, že jednou z najobľúbenejších motorizácií bude naftová verzia s objemom 1,6-litra, výkonom 77 kW a päťstupňovou prevodovkou. Jej prednosťou by mohla byť cena a relatívne jednoduché technické vyhotovenie.
Svoje uplatnenie nájde najmä na prímestských cestách a v skôr pokojnom štýle jazdy. Dlhšie prevody päťstupňovej prevodovky eliminovali potrebu šiesteho stupňa, no v niektorých prípadoch to asistent radenia prevodových stupňoch preháňa.
V obci, pri rýchlosti 50 km/h vás automobil vyzýva zaradiť štvrtý prevodový stupeň, na ktorom otáčky motora dosiahnu hodnotu 1 200 ot/min. Napriek tomu, že je to dnes u naftových motorizácií bežné, motor TDI je vtedy citeľne nervózny, duní a nepríjemne rezonuje. Upokojenie nastane až pri rýchlosti nad 60 km/h, alebo znížení prevodového stupňa.
Napriek vyššej hlučnosti v nízkych otáčkach predpokladáme jeho nízku spotrebu. Papierovú hodnotu 3,8 litra na 100 km nebolo možné v rámci prvých jázd v Portugalsku overiť.
Interiér dobre maskuje snahu ušetriťAni jedna z verzií dostupných pri prvom zoznámení v Portugalsku nebola „holá-bosá“. Všetky autá vyzerali z vnútra veľmi príjemne vypracované s použitím moderných materiálov. Diely navzájom lícujú tak, ako to od vozidla danej triedy očakávame.
Tlačidlá o ovládanie systémov vo vozidle sú v podstate prevzaté z nového Golfu, no vyrobené akoby v inej továrni, pretože nemajú tak presný chod a jednoznačné polohy (hlavne na volante). Ich rozmiestnenie a funkcie zodpovedajú štandardu VW. Ergonomickým riešeniam nemáme čo vytknúť.
Na dnešné pomery netradičné miesto dostalo štartovacie tlačidlo, ktoré je umiestnené na veži volantu z pravej strany.
Volant dobre padne do ruky a riadenie je príjemne tuhé. V stredovej polohe sa môžete stretnúť s nižšou citlivosťou, čo je spôsobené aktívnym systémom Lane Asist. Ten okrem stráženia neželaného opustenia jazdného pruhu vie korigovať smer jazdy aj pri prudkom bočnom vetre.
Identické usporiadanie s Golfom 7 dostalo jednoduchšie spracovanie.
Zjednodušená je aj stredová časť s radiacou pákou a multimediálnym systémom. Menší podiel lesklého plastu s akože „klavírovým“ lakom vnímame pozitívne. Spodná malá priehradka je vyhradená pre mobilný telefón - tzv. Phone box. Jej účelom je indukčné prepojenie s externou anténou a zlepšenie signálu mobilného operátora.
V jednoduchom ovládaní ventilácie auta sa dôsledne prejavuje benefit koncernu Volkswagen. Octavia tretej generácie ostala verná klasickej – mechanickej ručnej brzde.
Testované vozidlá mali jednu z piatich možných verzií multimediálneho systému – najvyššiu s názvom Columbus s 8-palcovým dotykovým displejom s detekciou pohybu (niektoré tlačidlá sa na displeji objavia až pri priblížení ruky), 64 GB internou pamäťou a hlasovým ovládaním. Pod ňou v hierarchii sú jednoduchšie systémy Blues, Swing, Bolero a Amundsen. Prvé dva spomenuté disponujú len monochromatickým displejom. Ďalšie dva (Bolero a Amundsen) dostali 5,8 palcový dotykový farebný displej.
Od klimatizovanej priehradky pred spolujazdcom sme, na danú triedu, očakávali väčší objem. Vo výbave s multimediálnym systémom Columbus sa v nej ukrýva CD/DVD mechanika a čítačka SD kariet.
Netušíme, čo viedlo Škodu k tomu, že na dverách (okrem šoférových) použila iné ovládače na otváranie okien. Ich klasické umiestnenie a tvar v Golfe je podstatne lepší. Napriek tomu, že disponujú dvojpolohou (automatický dojazd okna do spodnej a vrchnej polohy) nový kolískový ovládač treba potlačiť relatívne hlboko. Je to drobnosť, no jeho spracovanie a vzhľad sa nám nepáči.
Posed kopíruje pocit koncernového „Das Auto“ s volantom nastaviteľným v oboch osiach. Sedadlá sú vyvážené s primeraným bočným vedením. Vo vyšších výbavách nemusí chýbať ani elektronické ovládanie sedadla servomotormi s pamäťou. Pod sedadlom si svoje miesto našla reflexná vesta.
Odkladacie priestory slúžiace posádke automobilu sú dostačujúce, no neprekračujú tieň priemeru. Do dverí zmestíte 1,5-litrovú PET fľašu len natesno.
Strecha novej generácie Škody Octavia, môže byť vybavená strešným oknom. Na jeho otváranie slúži otočný ovládač. Myslíme si, že klasické žiarovkové osvetlenie interiéru nie je tak štýlové ako LED vo VW, no rozhodne svieti lepšie.
Osvetlenie zrkadielka na slnečnej clone si mladoboleslavskí konštruktéri nechali v zálohe asi len pre Superb.
Priestor pre zadných pasažierov je jedným z hlavných chodov, ktorý Octavia ponúka. Sedenie je síce trochu nižšie, no miesto pre nohy a kolená porovnateľné so súčasným – väčším Superbom. Vzduchu nad hlavou má cestujúci aj vďaka tvarovaniu stropného čalúnenia dokonca viac.
V druhom rade sedadiel nechýba lakťová opierka s otvorom napr. na lyže, ale ani výduchy klimatizácie, tlačidlá pre vyhrievanie zadných sedadiel a zásuvka na štandardných 230V pre maximálny príkon 150 W. Sedadlá podľa očakávania ponúkajú aj systém pre uchytenie detských autosedačiek ISOFIX.
Obrovský kufor získal objem i praktické doplnkyBatožinový priestor a praktickosť je jedným z hlavných faktorov, prečo si priaznivci českej značky kupujú Škodu. Ani posledná generácia Octavie v tomto smere nesklamala, a ak započítame aj miesto pre plnohodnotnú rezervu (25 litrov), tak ponúkne celkový objem 590 litrov.
Aj reálne využiteľných 565 litrov je viac ako slušné číslo, najmä ak sú v kufri dostupné praktické riešenia. Okrem šikovných háčikov a sietí tu nájdete aj 12V zásuvku. Chytrým riešením je i možnosť uložiť plató batožinového priestoru za zadnými sedadlami.
Škoda šikovne vyriešila i prenos mokrých či inak špinavých predmetov. Spodný koberec je obojstranný – z jednej strany štandardné čalúnenie, z druhej guma.
Posádka na zadných sedadlách môže byť chránená pred slnečnými lúčmi clonou, ktorú Škoda ukryla do dvojdielneho tvrdého plató.
Napriek tomu, že operadlá zadných sedadiel po sklopení nevytvoria „dokonalú“ rovinu s dnom kufra, celkový dostupný objem 1 555 litrov tento fakt plne zatieni.
Ponuka motorov bude pestráNová Škoda Octavia bude na začiatku výroby dostupná so štyrmi benzínovými motorizáciami a dvoma naftovými. Všetky motory sú moderné štvorvalcové pohonné jednotky. K benzínovým pribudne v budúcnosti ešte verzia na stlačený zemný plyn (CNG) i ďalšie dve výkonové verzie úsporného naftového motora 1,6 TDI (66 kW a 81 kW).
Benzínové agregáty
Označenie
1,2 TSI
1,2 TSI
1,4 TSI
1,8 TSI
Počet valcov
4
4
4
4
Zdvihový objem
1197
1197
1395
1798
Max. výkon (pri otáčkach)
63 kW (4300 – 5300)
77 kW (4500 – 5500)
103 kW (4500 – 6000)
132 kW (5100 – 6200)
Max. krútiaci moment (pri otáčkach)
160 Nm (1400 – 3500)
175 Nm (1400 – 4000)
250 Nm (1500 – 3500)
250 Nm (1250 – 5000)
Kombinovaná spotreba
5,2 l/100 km
4,9 l/100 km
5,3 l/100 km (5,4 automat)
6,1 l/100 km (5,7 automat)
Naftové agregáty
Označenie
1,6 TDI
2,0 TDI
Počet valcov
4
4
Zdvihový objem
1598
1968
Max. výkon (pri otáčkach)
77 kW (3000 – 4000)
110 kW (3500 – 4000)
Max. krútiaci moment (pri otáčkach)
250 Nm (1500 – 2750)
320 Nm (1750 – 3000)
Kombinovaná spotreba
3,8 l/100 km (3,9 automat)
4,1 l/100 km (4,5 automat)
Ceny vozidiel pre slovenský trh ešte Škodovka oficiálne neoznámila. Na domácom trhu, v Českej Republike však základný model - Octavia s motorom 1,2 TSI (63 kW) začína po prepočte na cene 13 075 eur. Za silnejšiu „jednadvojku“ si priplatíte približne 1 200 eur.
Najlacnejšia naftová motorizácia bude u našich západných susedov k dispozícii od približne 16 600 eur. Predpokladáme, že ceny oznámené slovenským zákazníkom sa nebudú výrazne líšiť.
Môj názorNapriek tomu, že som bol po oslavných piesňach na novú generáciu Octavie pripravený pristúpiť k nej kriticky, musím uznať – je to podarený automobil. Škoda ešte viac pritlačila na praktickú stránku auta a priestor pre posádku. Napriek niekoľkým drobným technickým úsporám, Škodovka dobre využila koncernovú techniku a pretavila ju do vlastného stvárnenia rodinného automobilu, ktorý urobil opäť výrazný krok vpred. Tešíme sa na test v domácich podmienkach s verziou v skromnejšej a prístupnejšej výbave.
Cestu redaktora hradila spoločnosť Škoda.