Škoda Octavia pridala priestor navyše

Nová Škoda Octavia v sebe neukrýva len nový podvozok a techniku. Kráča ďalej po ceste praktickosti a rodinného využitia. Interiér dopĺňa zväčšený priestor pre posádku a mimoriadne veľký a praktický kufor.

Na prvý pohľad nie je jasné, kde sa vo vyváženej karosérii môže ukrývať najväčší batožinový priestor v triede.(Zdroj: Martin Vosko)

BRATISLAVA. Česká Škoda predpokladá, že jednou z najobľúbenejších motorizácií bude naftová verzia s objemom 1,6-litra, výkonom 77 kW a päťstupňovou prevodovkou. Jej prednosťou by mohla byť cena a relatívne jednoduché technické vyhotovenie.

Svoje uplatnenie nájde najmä na prímestských cestách a v skôr pokojnom štýle jazdy. Dlhšie prevody päťstupňovej prevodovky eliminovali potrebu šiesteho stupňa, no v niektorých prípadoch to asistent radenia prevodových stupňoch preháňa.

V obci, pri rýchlosti 50 km/h vás automobil vyzýva zaradiť štvrtý prevodový stupeň, na ktorom otáčky motora dosiahnu hodnotu 1 200 ot/min. Napriek tomu, že je to dnes u naftových motorizácií bežné, motor TDI je vtedy citeľne nervózny, duní a nepríjemne rezonuje. Upokojenie nastane až pri rýchlosti nad 60 km/h, alebo znížení prevodového stupňa.

Napriek vyššej hlučnosti v nízkych otáčkach predpokladáme jeho nízku spotrebu. Papierovú hodnotu 3,8 litra na 100 km nebolo možné v rámci prvých jázd v Portugalsku overiť.

Interiér dobre maskuje snahu ušetriť

Ani jedna z verzií dostupných pri prvom zoznámení v Portugalsku nebola „holá-bosá“. Všetky autá vyzerali z vnútra veľmi príjemne vypracované s použitím moderných materiálov. Diely navzájom lícujú tak, ako to od vozidla danej triedy očakávame.

Tlačidlá o ovládanie systémov vo vozidle sú v podstate prevzaté z nového Golfu, no vyrobené akoby v inej továrni, pretože nemajú tak presný chod a jednoznačné polohy (hlavne na volante). Ich rozmiestnenie a funkcie zodpovedajú štandardu VW. Ergonomickým riešeniam nemáme čo vytknúť.

Na dnešné pomery netradičné miesto dostalo štartovacie tlačidlo, ktoré je umiestnené na veži volantu z pravej strany.

Volant dobre padne do ruky a riadenie je príjemne tuhé. V stredovej polohe sa môžete stretnúť s nižšou citlivosťou, čo je spôsobené aktívnym systémom Lane Asist. Ten okrem stráženia neželaného opustenia jazdného pruhu vie korigovať smer jazdy aj pri prudkom bočnom vetre.

Identické usporiadanie s Golfom 7 dostalo jednoduchšie spracovanie.

Zjednodušená je aj stredová časť s radiacou pákou a multimediálnym systémom. Menší podiel lesklého plastu s akože „klavírovým“ lakom vnímame pozitívne. Spodná malá priehradka je vyhradená pre mobilný telefón - tzv. Phone box. Jej účelom je indukčné prepojenie s externou anténou a zlepšenie signálu mobilného operátora.

V jednoduchom ovládaní ventilácie auta sa dôsledne prejavuje benefit koncernu Volkswagen. Octavia tretej generácie ostala verná klasickej – mechanickej ručnej brzde.

Testované vozidlá mali jednu z piatich možných verzií multimediálneho systému – najvyššiu s názvom Columbus s 8-palcovým dotykovým displejom s detekciou pohybu (niektoré tlačidlá sa na displeji objavia až pri priblížení ruky), 64 GB internou pamäťou a hlasovým ovládaním. Pod ňou v hierarchii sú jednoduchšie systémy Blues, Swing, Bolero a Amundsen. Prvé dva spomenuté disponujú len monochromatickým displejom. Ďalšie dva (Bolero a Amundsen) dostali 5,8 palcový dotykový farebný displej.

Od klimatizovanej priehradky pred spolujazdcom sme, na danú triedu, očakávali väčší objem. Vo výbave s multimediálnym systémom Columbus sa v nej ukrýva CD/DVD mechanika a čítačka SD kariet.

Netušíme, čo viedlo Škodu k tomu, že na dverách (okrem šoférových) použila iné ovládače na otváranie okien. Ich klasické umiestnenie a tvar v Golfe je podstatne lepší. Napriek tomu, že disponujú dvojpolohou (automatický dojazd okna do spodnej a vrchnej polohy) nový kolískový ovládač treba potlačiť relatívne hlboko. Je to drobnosť, no jeho spracovanie a vzhľad sa nám nepáči.

Posed kopíruje pocit koncernového „Das Auto“ s volantom nastaviteľným v oboch osiach. Sedadlá sú vyvážené s primeraným bočným vedením. Vo vyšších výbavách nemusí chýbať ani elektronické ovládanie sedadla servomotormi s pamäťou. Pod sedadlom si svoje miesto našla reflexná vesta.

Odkladacie priestory slúžiace posádke automobilu sú dostačujúce, no neprekračujú tieň priemeru. Do dverí zmestíte 1,5-litrovú PET fľašu len natesno.

Strecha novej generácie Škody Octavia, môže byť vybavená strešným oknom. Na jeho otváranie slúži otočný ovládač. Myslíme si, že klasické žiarovkové osvetlenie interiéru nie je tak štýlové ako LED vo VW, no rozhodne svieti lepšie.

Osvetlenie zrkadielka na slnečnej clone si mladoboleslavskí konštruktéri nechali v zálohe asi len pre Superb.

Priestor pre zadných pasažierov je jedným z hlavných chodov, ktorý Octavia ponúka. Sedenie je síce trochu nižšie, no miesto pre nohy a kolená porovnateľné so súčasným – väčším Superbom. Vzduchu nad hlavou má cestujúci aj vďaka tvarovaniu stropného čalúnenia dokonca viac.

V druhom rade sedadiel nechýba lakťová opierka s otvorom napr. na lyže, ale ani výduchy klimatizácie, tlačidlá pre vyhrievanie zadných sedadiel a zásuvka na štandardných 230V pre maximálny príkon 150 W. Sedadlá podľa očakávania ponúkajú aj systém pre uchytenie detských autosedačiek ISOFIX.

Obrovský kufor získal objem i praktické doplnky

Batožinový priestor a praktickosť je jedným z hlavných faktorov, prečo si priaznivci českej značky kupujú Škodu. Ani posledná generácia Octavie v tomto smere nesklamala, a ak započítame aj miesto pre plnohodnotnú rezervu (25 litrov), tak ponúkne celkový objem 590 litrov.

Aj reálne využiteľných 565 litrov je viac ako slušné číslo, najmä ak sú v kufri dostupné praktické riešenia. Okrem šikovných háčikov a sietí tu nájdete aj 12V zásuvku. Chytrým riešením je i možnosť uložiť plató batožinového priestoru za zadnými sedadlami.

Škoda šikovne vyriešila i prenos mokrých či inak špinavých predmetov. Spodný koberec je obojstranný – z jednej strany štandardné čalúnenie, z druhej guma.

Posádka na zadných sedadlách môže byť chránená pred slnečnými lúčmi clonou, ktorú Škoda ukryla do dvojdielneho tvrdého plató.

Napriek tomu, že operadlá zadných sedadiel po sklopení nevytvoria „dokonalú“ rovinu s dnom kufra, celkový dostupný objem 1 555 litrov tento fakt plne zatieni.

Ponuka motorov bude pestrá

Nová Škoda Octavia bude na začiatku výroby dostupná so štyrmi benzínovými motorizáciami a dvoma naftovými. Všetky motory sú moderné štvorvalcové pohonné jednotky. K benzínovým pribudne v budúcnosti ešte verzia na stlačený zemný plyn (CNG) i ďalšie dve výkonové verzie úsporného naftového motora 1,6 TDI (66 kW a 81 kW).

Benzínové agregáty

Označenie

1,2 TSI

1,2 TSI

1,4 TSI

1,8 TSI

Počet valcov

4

4

4

4

Zdvihový objem

1197

1197

1395

1798

Max. výkon (pri otáčkach)

63 kW (4300 – 5300)

77 kW (4500 – 5500)

103 kW (4500 – 6000)

132 kW (5100 – 6200)

Max. krútiaci moment (pri otáčkach)

160 Nm (1400 – 3500)

175 Nm (1400 – 4000)

250 Nm (1500 – 3500)

250 Nm (1250 – 5000)

Kombinovaná spotreba

5,2 l/100 km

4,9 l/100 km

5,3 l/100 km (5,4 automat)

6,1 l/100 km (5,7 automat)

Naftové agregáty

Označenie

1,6 TDI

2,0 TDI

Počet valcov

4

4

Zdvihový objem

1598

1968

Max. výkon (pri otáčkach)

77 kW (3000 – 4000)

110 kW (3500 – 4000)

Max. krútiaci moment (pri otáčkach)

250 Nm (1500 – 2750)

320 Nm (1750 – 3000)

Kombinovaná spotreba

3,8 l/100 km (3,9 automat)

4,1 l/100 km (4,5 automat)

Ceny vozidiel pre slovenský trh ešte Škodovka oficiálne neoznámila. Na domácom trhu, v Českej Republike však základný model - Octavia s motorom 1,2 TSI (63 kW) začína po prepočte na cene 13 075 eur. Za silnejšiu „jednadvojku“ si priplatíte približne 1 200 eur.

Najlacnejšia naftová motorizácia bude u našich západných susedov k dispozícii od približne 16 600 eur. Predpokladáme, že ceny oznámené slovenským zákazníkom sa nebudú výrazne líšiť.

ico

Môj názor

Napriek tomu, že som bol po oslavných piesňach na novú generáciu Octavie pripravený pristúpiť k nej kriticky, musím uznať – je to podarený automobil. Škoda ešte viac pritlačila na praktickú stránku auta a priestor pre posádku. Napriek niekoľkým drobným technickým úsporám, Škodovka dobre využila koncernovú techniku a pretavila ju do vlastného stvárnenia rodinného automobilu, ktorý urobil opäť výrazný krok vpred. Tešíme sa na test v domácich podmienkach s verziou v skromnejšej a prístupnejšej výbave.

Cestu redaktora hradila spoločnosť Škoda.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  3. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  4. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  5. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  6. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  7. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  10. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  1. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  2. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  3. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  4. Cíťte sa v priestore príjemne
  5. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  6. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  7. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  8. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  9. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  10. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 6 704
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 5 117
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 675
  4. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 3 984
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 702
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 3 290
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 999
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 980
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 997
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl? 854

Téma: Škoda


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Plavčan vysvetľoval eurofondy, z tlačovky utiekol

Minister školstva zvolal tlačovú konferenciu, na ktorej chcel vysvetliť pochybné dotácie. Dovolil dve otázky pre televíziu a ušiel.

DOMOV

Prieskum: Súčasná koalícia by vládu nezložila, extrémisti klesli

Ak by sa voľby konali v júli, zvíťazil by Smer.

BRATISLAVA

Z Tyršovho nábrežia sa stal kemp pre turistov

Na petržalskej strane Dunaja parkujú karavany, hoci tam nie je kemp.

KOMENTÁRE

Migranti a Taliani trpia, Merkelová dovolenkuje

Debata o migrácii sa zatiaľ v predvolebnom Nemecku nezačala.

Neprehliadnite tiež

Mitsubishi predstavuje rodinné MPV, zabudlo mu dať meno

MPV novej generácie má zaujať predovšetkým priestrannosťou a robustným dizajnom.

Od štvrtka úplne uzatvoria R2 pri Zvolene

Od 27. júla až do 5. augusta bude rýchlostná cesta R2 v úseku Budča - Zvolen úplne uzatvorená.

Toyota potichu chystá revolúciu v elektromobiloch

Polovodičové batérie sa objavia najskôr v roku 2022.

V Bratislave bola neprejazdná Vinohradnícka ulica smerom do mesta

V Podunajských Biskupiciach bola ráno pre dopravnú nehodu neprejazdná Vinohradnícka ulica.