Smerovky zapínajte pri každom odbočovaní

Na prvý pohľad je zapínanie smeroviek v niektorých situáciách zbytočné. Stačí si ale zvyknúť nepoužívať smerovky a môžete v doprave spôsobiť komplikácie.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Tomáš: "Od Zadunajskej smerom na Einsteinovu odbočujem vpravo. A je tam prikázaný smer jazdy, čiže iným smerom sa ani nedá ísť. Hneď po odbočení je krátky pás, kde stojí autobus a odtiaľ sa presúvam do ľavého pruhu. Je potrebné blikať, keďže nie je kam inam ísť ako prikázaným smerom? Ak áno, ako správne blikať?"

Pravidelne jazdím z Ivanky na Bratislavu. Pri Metre sa na semaforoch dá odbočiť len vľavo alebo ísť rovno. Je potrebné blikať doľava počas odbočovania, ak mám zelenú na semafore? A čo ak semafor nie je funkčný?

Na starej seneckej ceste, o kúsok ďalej, odbočujem vpravo na Tuhovskú. Je tam vodorovné aj zvyslé značenie, ktoré určuje, že ak sa nachádzam v pravom pruhu, tak môžem iba odbočovať. Je potrebné aj tu dávať znamenie o zmene smeru jazdy? V podstate smer jazdy nemením a pokračujem vo vyznačenom smere."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Vodič je povinný zapnúť znamenie o zmene smeru jazdy vždy, keď odbočuje, aj pri každej zmene smeru jazdy, alebo keď to vyžaduje bezpečnosť cestnej premávky.

To, že sú na cestách vyznačené jazdné pruhy, ktoré vodičovi určujú smer jazdy cez križovatku, nezbavuje vodiča povinnosti zapínať smerovky.

V prvom prípade opísanom Tomášom má vodič možnosť odbočiť len vpravo. Napriek tomu smerovky zapnúť musí, keďže odbočuje v križovatke vpravo. Smerovky vľavo tam ale nezapínajte. Nie je tam pripájací jazdný pruh, použite len smerovky vpravo.

Ak by tam pripájací pruh bol, po dokončení odbočenia je potrebné zapnúť smerovky vľavo na znamenie presunu z pripájacieho pruhu do priebežného.

Aj na druhom a treťom mieste je vodič povinný zapínať smerovky. V oboch prípadoch totiž vozidlo odbočuje.

Nepoužitie smeroviek môže skončiť aj nehodou

Na prvý pohľad sa to zdá byť zbytočné. Vozidlá za vami vedia, že cez križovatku inak, ako prikázaným smerom prejsť nesmiete. Pri odbočovaní vpravo vodiči prichádzajúci zľava smerovky nevidia. Načo ich teda zapínať?

Sú situácie, kedy vodiči idúci z opačného smeru jazdy potrebujú vedieť, ako sa chystáte prejsť križovatkou. Nemusia pritom vedieť, v akom jazdnom pruhu sa nachádzate.

Stačí si niekoľkokrát povedať, že zapnúť smerovky je zbytočné, zvyknúť si na to a v nejakej situácii sa nesprávne rozhodnúť o nepoužití smeroviek. Budete tak zbytočne brzdiť premávku.

Napríklad, ak budete chcieť odbočiť vľavo. Aj vodič oproti. Vy ale smerovku mať zapnutú nebudete a tak sa druhé auto oproti nepohne, aj keby sa vám mohlo vyhnúť zľava. Na frekventovanej križovatke to môže spôsobiť aj dopravnú zápchu.

V kombinácii s dopravnými značkami upravujúcimi v križovatke prednosť v jazde môže nepoužitie smeroviek skončiť aj nehodou.

Smerovky je lepšie mať zautomatizované

Zapnúť znamenie o zmene smeru jazdy nie je náročná úloha. Dobrý vodič by mal mať zautomatizované zapínanie smeroviek v situáciách, keď odbočuje alebo mení smer jazdy. Nemusí sa počas šoférovania venovať rozhodovaniu, či smerovky zapnúť alebo nie.

"Znamenie o zmene smeru jazdy dávané smerovými svietidlami vodič ponechá len v čase, kým mení smer jazdy, vybočuje z neho alebo kým vozidlo nezaujme miesto v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza," dodáva zákon o cestnej premávke.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  3. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  6. Rastie nám pokrivená generácia?
  7. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  8. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  10. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  1. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  2. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  3. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  4. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  5. Detské zúbky sú veda
  6. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  7. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 15 572
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 484
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 289
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 851
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 962
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 337
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 306
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 086
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 032
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 618

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Alternatíva pre Nemecko skutočnú alternatívu neponúka

Merkelová voľby vyhrala a ostáva mocná. Európa je naozaj vďačná.

DOMOV

Aké stíhačky môžeme a ktoré ponuky sú nereálne?

Rozhodovať sa bude len medzi gripenmi a stíhačkami F-16.

Neprehliadnite tiež

Nová Kia Stonic osloví tínedžera aj dôchodcu (prvá jazda)

Do predaja sa na Slovensku dostane 14. októbra.

Malá XC40 so sebou prináša veľké zmeny

Volvo predstavilo svoje najmenšie SUV, prináša hneď niekoľko noviniek

Šéf marketingu BMW Ian Robertson: Ďalšiu Čínu už na Zemi nenájdeme

Pre Jozefa Kabaňa majú v BMW prichystané veľké výzvy.

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace, tento rok SUV tvoria viac než polovicu nominovaných.