SME
Piatok, 23. október, 2020 | Meniny má AlojziaKrížovkyKrížovky

Smerovky zapínajte pri každom odbočovaní

Na prvý pohľad je zapínanie smeroviek v niektorých situáciách zbytočné. Stačí si ale zvyknúť nepoužívať smerovky a môžete v doprave spôsobiť komplikácie.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Tomáš: "Od Zadunajskej smerom na Einsteinovu odbočujem vpravo. A je tam prikázaný smer jazdy, čiže iným smerom sa ani nedá ísť. Hneď po odbočení je krátky pás, kde stojí autobus a odtiaľ sa presúvam do ľavého pruhu. Je potrebné blikať, keďže nie je kam inam ísť ako prikázaným smerom? Ak áno, ako správne blikať?"

Pravidelne jazdím z Ivanky na Bratislavu. Pri Metre sa na semaforoch dá odbočiť len vľavo alebo ísť rovno. Je potrebné blikať doľava počas odbočovania, ak mám zelenú na semafore? A čo ak semafor nie je funkčný?

Na starej seneckej ceste, o kúsok ďalej, odbočujem vpravo na Tuhovskú. Je tam vodorovné aj zvyslé značenie, ktoré určuje, že ak sa nachádzam v pravom pruhu, tak môžem iba odbočovať. Je potrebné aj tu dávať znamenie o zmene smeru jazdy? V podstate smer jazdy nemením a pokračujem vo vyznačenom smere."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Vodič je povinný zapnúť znamenie o zmene smeru jazdy vždy, keď odbočuje, aj pri každej zmene smeru jazdy, alebo keď to vyžaduje bezpečnosť cestnej premávky.

To, že sú na cestách vyznačené jazdné pruhy, ktoré vodičovi určujú smer jazdy cez križovatku, nezbavuje vodiča povinnosti zapínať smerovky.

V prvom prípade opísanom Tomášom má vodič možnosť odbočiť len vpravo. Napriek tomu smerovky zapnúť musí, keďže odbočuje v križovatke vpravo. Smerovky vľavo tam ale nezapínajte. Nie je tam pripájací jazdný pruh, použite len smerovky vpravo.

Ak by tam pripájací pruh bol, po dokončení odbočenia je potrebné zapnúť smerovky vľavo na znamenie presunu z pripájacieho pruhu do priebežného.

Aj na druhom a treťom mieste je vodič povinný zapínať smerovky. V oboch prípadoch totiž vozidlo odbočuje.

Skryť Vypnúť reklamu

Nepoužitie smeroviek môže skončiť aj nehodou

Na prvý pohľad sa to zdá byť zbytočné. Vozidlá za vami vedia, že cez križovatku inak, ako prikázaným smerom prejsť nesmiete. Pri odbočovaní vpravo vodiči prichádzajúci zľava smerovky nevidia. Načo ich teda zapínať?

Sú situácie, kedy vodiči idúci z opačného smeru jazdy potrebujú vedieť, ako sa chystáte prejsť križovatkou. Nemusia pritom vedieť, v akom jazdnom pruhu sa nachádzate.

Stačí si niekoľkokrát povedať, že zapnúť smerovky je zbytočné, zvyknúť si na to a v nejakej situácii sa nesprávne rozhodnúť o nepoužití smeroviek. Budete tak zbytočne brzdiť premávku.

Napríklad, ak budete chcieť odbočiť vľavo. Aj vodič oproti. Vy ale smerovku mať zapnutú nebudete a tak sa druhé auto oproti nepohne, aj keby sa vám mohlo vyhnúť zľava. Na frekventovanej križovatke to môže spôsobiť aj dopravnú zápchu.

Skryť Vypnúť reklamu

V kombinácii s dopravnými značkami upravujúcimi v križovatke prednosť v jazde môže nepoužitie smeroviek skončiť aj nehodou.

Smerovky je lepšie mať zautomatizované

Zapnúť znamenie o zmene smeru jazdy nie je náročná úloha. Dobrý vodič by mal mať zautomatizované zapínanie smeroviek v situáciách, keď odbočuje alebo mení smer jazdy. Nemusí sa počas šoférovania venovať rozhodovaniu, či smerovky zapnúť alebo nie.

"Znamenie o zmene smeru jazdy dávané smerovými svietidlami vodič ponechá len v čase, kým mení smer jazdy, vybočuje z neho alebo kým vozidlo nezaujme miesto v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza," dodáva zákon o cestnej premávke.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  2. Vitajte v postapokalyptickom svete
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  5. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  7. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  2. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  3. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  4. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  5. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  6. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  7. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  9. Úprava osobného motorového vozidla
  10. Important information for Brazilians living in Slovakia
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 16 515
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 15 840
  3. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 12 341
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 996
  5. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 11 896
  6. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 10 824
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 182
  8. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje 9 732
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 558
  10. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 464
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Po nastúpení do auta chytáme pri zatváraní dverí vnútornú kľučku. Na jej čistenie nepoužívajte agresívnu chémiu.
Volkswagen ID.3 1st

Seat Tarraco FR je skvelé SUV, ktoré si zaslúži lepší motor (test)

Testovaný motor už v cenníku nahrádza výkonnejšia verzia.

Seat Tarraco FR
Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.