Smerovky zapínajte pri každom odbočovaní

Na prvý pohľad je zapínanie smeroviek v niektorých situáciách zbytočné. Stačí si ale zvyknúť nepoužívať smerovky a môžete v doprave spôsobiť komplikácie.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Tomáš: "Od Zadunajskej smerom na Einsteinovu odbočujem vpravo. A je tam prikázaný smer jazdy, čiže iným smerom sa ani nedá ísť. Hneď po odbočení je krátky pás, kde stojí autobus a odtiaľ sa presúvam do ľavého pruhu. Je potrebné blikať, keďže nie je kam inam ísť ako prikázaným smerom? Ak áno, ako správne blikať?"

Pravidelne jazdím z Ivanky na Bratislavu. Pri Metre sa na semaforoch dá odbočiť len vľavo alebo ísť rovno. Je potrebné blikať doľava počas odbočovania, ak mám zelenú na semafore? A čo ak semafor nie je funkčný?

Na starej seneckej ceste, o kúsok ďalej, odbočujem vpravo na Tuhovskú. Je tam vodorovné aj zvyslé značenie, ktoré určuje, že ak sa nachádzam v pravom pruhu, tak môžem iba odbočovať. Je potrebné aj tu dávať znamenie o zmene smeru jazdy? V podstate smer jazdy nemením a pokračujem vo vyznačenom smere."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Článok pokračuje pod video reklamou

Vodič je povinný zapnúť znamenie o zmene smeru jazdy vždy, keď odbočuje, aj pri každej zmene smeru jazdy, alebo keď to vyžaduje bezpečnosť cestnej premávky.

To, že sú na cestách vyznačené jazdné pruhy, ktoré vodičovi určujú smer jazdy cez križovatku, nezbavuje vodiča povinnosti zapínať smerovky.

V prvom prípade opísanom Tomášom má vodič možnosť odbočiť len vpravo. Napriek tomu smerovky zapnúť musí, keďže odbočuje v križovatke vpravo. Smerovky vľavo tam ale nezapínajte. Nie je tam pripájací jazdný pruh, použite len smerovky vpravo.

Ak by tam pripájací pruh bol, po dokončení odbočenia je potrebné zapnúť smerovky vľavo na znamenie presunu z pripájacieho pruhu do priebežného.

Aj na druhom a treťom mieste je vodič povinný zapínať smerovky. V oboch prípadoch totiž vozidlo odbočuje.

Nepoužitie smeroviek môže skončiť aj nehodou

Na prvý pohľad sa to zdá byť zbytočné. Vozidlá za vami vedia, že cez križovatku inak, ako prikázaným smerom prejsť nesmiete. Pri odbočovaní vpravo vodiči prichádzajúci zľava smerovky nevidia. Načo ich teda zapínať?

Sú situácie, kedy vodiči idúci z opačného smeru jazdy potrebujú vedieť, ako sa chystáte prejsť križovatkou. Nemusia pritom vedieť, v akom jazdnom pruhu sa nachádzate.

Stačí si niekoľkokrát povedať, že zapnúť smerovky je zbytočné, zvyknúť si na to a v nejakej situácii sa nesprávne rozhodnúť o nepoužití smeroviek. Budete tak zbytočne brzdiť premávku.

Napríklad, ak budete chcieť odbočiť vľavo. Aj vodič oproti. Vy ale smerovku mať zapnutú nebudete a tak sa druhé auto oproti nepohne, aj keby sa vám mohlo vyhnúť zľava. Na frekventovanej križovatke to môže spôsobiť aj dopravnú zápchu.

V kombinácii s dopravnými značkami upravujúcimi v križovatke prednosť v jazde môže nepoužitie smeroviek skončiť aj nehodou.

Smerovky je lepšie mať zautomatizované

Zapnúť znamenie o zmene smeru jazdy nie je náročná úloha. Dobrý vodič by mal mať zautomatizované zapínanie smeroviek v situáciách, keď odbočuje alebo mení smer jazdy. Nemusí sa počas šoférovania venovať rozhodovaniu, či smerovky zapnúť alebo nie.

"Znamenie o zmene smeru jazdy dávané smerovými svietidlami vodič ponechá len v čase, kým mení smer jazdy, vybočuje z neho alebo kým vozidlo nezaujme miesto v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza," dodáva zákon o cestnej premávke.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  2. Keď Slováci krotia morský vietor
  3. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  4. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  5. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 €
  6. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  7. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií
  8. Vizuálny smog je problém
  9. Reportáž: Na Záhorí vyrábajú svetové omietky
  10. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou
  1. Podceňovať skúšobné jazdy sa pri výbere vozidla neoplatí
  2. Slováci nakupujú viac slovenskej zeleniny a ovocia ako vlani
  3. Plánovaním financií vás ani prísnejšie podmienky nezaskočia
  4. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  5. HB Reavis rozširuje svoje portfólio v Londýne už o piaty projekt
  6. Keď Slováci krotia morský vietor
  7. Ochrana pred tropickou horúčavou
  8. Pivovar Šariš investoval do kultúry
  9. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  10. Savills Investment Management kupuje Gdanski Business Center II
  1. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 17 615
  2. Vizuálny smog je problém 10 611
  3. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov 4 772
  4. Objavte najvzácnejšiu hubu na svete. Rastie na Liptove 3 993
  5. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 3 113
  6. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou 3 050
  7. Reportáž: Hranolky z McDonald’s sú zložené z 5 ingrediencií 3 000
  8. Spoznajte exotický Zanzibar od severu až po juh 2 581
  9. Prešovská Spinea tromfla Japoncov a spresnila roboty 2 244
  10. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 € 2 070

Hlavné správy zo Sme.sk

AUTO

Vývojár palív v F1 pre SME: Niekedy vieme viac ako technici

Benoit Poulet už začína vyvíjať benzín na budúci rok.

DOMOV

Hotel Šport poslúžil Kočnerovi dvakrát, za vratku DPH je obvinený

Polícia vyčíslila škodu na 8,3 milióna eur.

Investigatíva Adama Valčeka

Kočner tentokrát svoj biznis nedokonal, od Unipharmy chcel 45 miliónov

Riaditeľ Unipharmy ukazuje na Pentu.

Neprehliadnite tiež

Vodičov čakajú obmedzenia na diaľnici v Bratislave

Premávka bude presmerovaná po Einsteinovej ulici.

Skontrolujte si, dokedy vám platí váš starý vodičský preukaz

Staré vodičské preukazy mali neobmedzenú platnosť, v roku 2013 ju skrátili.

Onedlho začne platiť jednotné označovanie palív. Čo sa zmení?

Cieľom je pomôcť vodičom vybrať správne palivo.

Pozrite si najpredávanejšie autá v Európe za prvý polrok

Aj po šiestich rokoch sa najlepšie darí Golfu.