Smerovky zapínajte pri každom odbočovaní

Na prvý pohľad je zapínanie smeroviek v niektorých situáciách zbytočné. Stačí si ale zvyknúť nepoužívať smerovky a môžete v doprave spôsobiť komplikácie.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Tomáš: "Od Zadunajskej smerom na Einsteinovu odbočujem vpravo. A je tam prikázaný smer jazdy, čiže iným smerom sa ani nedá ísť. Hneď po odbočení je krátky pás, kde stojí autobus a odtiaľ sa presúvam do ľavého pruhu. Je potrebné blikať, keďže nie je kam inam ísť ako prikázaným smerom? Ak áno, ako správne blikať?"

Pravidelne jazdím z Ivanky na Bratislavu. Pri Metre sa na semaforoch dá odbočiť len vľavo alebo ísť rovno. Je potrebné blikať doľava počas odbočovania, ak mám zelenú na semafore? A čo ak semafor nie je funkčný?

Na starej seneckej ceste, o kúsok ďalej, odbočujem vpravo na Tuhovskú. Je tam vodorovné aj zvyslé značenie, ktoré určuje, že ak sa nachádzam v pravom pruhu, tak môžem iba odbočovať. Je potrebné aj tu dávať znamenie o zmene smeru jazdy? V podstate smer jazdy nemením a pokračujem vo vyznačenom smere."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Vodič je povinný zapnúť znamenie o zmene smeru jazdy vždy, keď odbočuje, aj pri každej zmene smeru jazdy, alebo keď to vyžaduje bezpečnosť cestnej premávky.

To, že sú na cestách vyznačené jazdné pruhy, ktoré vodičovi určujú smer jazdy cez križovatku, nezbavuje vodiča povinnosti zapínať smerovky.

V prvom prípade opísanom Tomášom má vodič možnosť odbočiť len vpravo. Napriek tomu smerovky zapnúť musí, keďže odbočuje v križovatke vpravo. Smerovky vľavo tam ale nezapínajte. Nie je tam pripájací jazdný pruh, použite len smerovky vpravo.

Ak by tam pripájací pruh bol, po dokončení odbočenia je potrebné zapnúť smerovky vľavo na znamenie presunu z pripájacieho pruhu do priebežného.

Aj na druhom a treťom mieste je vodič povinný zapínať smerovky. V oboch prípadoch totiž vozidlo odbočuje.

Nepoužitie smeroviek môže skončiť aj nehodou

Na prvý pohľad sa to zdá byť zbytočné. Vozidlá za vami vedia, že cez križovatku inak, ako prikázaným smerom prejsť nesmiete. Pri odbočovaní vpravo vodiči prichádzajúci zľava smerovky nevidia. Načo ich teda zapínať?

Sú situácie, kedy vodiči idúci z opačného smeru jazdy potrebujú vedieť, ako sa chystáte prejsť križovatkou. Nemusia pritom vedieť, v akom jazdnom pruhu sa nachádzate.

Stačí si niekoľkokrát povedať, že zapnúť smerovky je zbytočné, zvyknúť si na to a v nejakej situácii sa nesprávne rozhodnúť o nepoužití smeroviek. Budete tak zbytočne brzdiť premávku.

Napríklad, ak budete chcieť odbočiť vľavo. Aj vodič oproti. Vy ale smerovku mať zapnutú nebudete a tak sa druhé auto oproti nepohne, aj keby sa vám mohlo vyhnúť zľava. Na frekventovanej križovatke to môže spôsobiť aj dopravnú zápchu.

V kombinácii s dopravnými značkami upravujúcimi v križovatke prednosť v jazde môže nepoužitie smeroviek skončiť aj nehodou.

Smerovky je lepšie mať zautomatizované

Zapnúť znamenie o zmene smeru jazdy nie je náročná úloha. Dobrý vodič by mal mať zautomatizované zapínanie smeroviek v situáciách, keď odbočuje alebo mení smer jazdy. Nemusí sa počas šoférovania venovať rozhodovaniu, či smerovky zapnúť alebo nie.

"Znamenie o zmene smeru jazdy dávané smerovými svietidlami vodič ponechá len v čase, kým mení smer jazdy, vybočuje z neho alebo kým vozidlo nezaujme miesto v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza," dodáva zákon o cestnej premávke.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  2. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  3. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  4. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  6. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  10. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou
  1. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  2. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  3. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  4. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  5. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  6. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  9. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  10. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 13 693
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 9 064
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 9 029
  4. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 123
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 927
  6. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 159
  7. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 4 958
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 4 690
  9. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 4 631
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 623

Hlavné správy zo Sme.sk

ŽENA

Chcete vyzerať atraktívnejšie? Mali by ste sa vyspať

Vedci oficiálne potvrdili, že dostatok spánku súvisí s tým, ako pôsobí náš výzor na ostatných.

DOMOV

Lunter: Nikdy som nepovedal, že mamu vyliečili len zdravé potraviny

Článok na webe firmy kandidáta na župana vysvetľuje jej vznik tým, že vďaka zdravej strave sa jeho mama dostala z rakoviny.

ŠPORT

Kohút si priznal chybu, Cígerovi sa ospravedlnil. Ten to neprijal

Tréner reprezentácie a šéf zväzu spolu diskutovali.

Neprehliadnite tiež

Dopravná hádanka: Je predbiehanie sprava problémom, alebo následkom problému? (riešenie)

Veľké rozdiely medzi rýchlosťami áut sú príčinou nehôd.

Dopravná hádanka: Je predbiehanie sprava problémom, alebo následkom problému?

Veľké rozdiely medzi rýchlosťami áut sú príčinou nehôd.

Bratislavský VW up! dostane športovú verziu GTI

So 115 konskými silami má byť poctou pôvodnému Golfu GTI.