Smerovky zapínajte pri každom odbočovaní

Na prvý pohľad je zapínanie smeroviek v niektorých situáciách zbytočné. Stačí si ale zvyknúť nepoužívať smerovky a môžete v doprave spôsobiť komplikácie.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Tomáš: "Od Zadunajskej smerom na Einsteinovu odbočujem vpravo. A je tam prikázaný smer jazdy, čiže iným smerom sa ani nedá ísť. Hneď po odbočení je krátky pás, kde stojí autobus a odtiaľ sa presúvam do ľavého pruhu. Je potrebné blikať, keďže nie je kam inam ísť ako prikázaným smerom? Ak áno, ako správne blikať?"

Pravidelne jazdím z Ivanky na Bratislavu. Pri Metre sa na semaforoch dá odbočiť len vľavo alebo ísť rovno. Je potrebné blikať doľava počas odbočovania, ak mám zelenú na semafore? A čo ak semafor nie je funkčný?

Na starej seneckej ceste, o kúsok ďalej, odbočujem vpravo na Tuhovskú. Je tam vodorovné aj zvyslé značenie, ktoré určuje, že ak sa nachádzam v pravom pruhu, tak môžem iba odbočovať. Je potrebné aj tu dávať znamenie o zmene smeru jazdy? V podstate smer jazdy nemením a pokračujem vo vyznačenom smere."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Článok pokračuje pod video reklamou

Vodič je povinný zapnúť znamenie o zmene smeru jazdy vždy, keď odbočuje, aj pri každej zmene smeru jazdy, alebo keď to vyžaduje bezpečnosť cestnej premávky.

To, že sú na cestách vyznačené jazdné pruhy, ktoré vodičovi určujú smer jazdy cez križovatku, nezbavuje vodiča povinnosti zapínať smerovky.

V prvom prípade opísanom Tomášom má vodič možnosť odbočiť len vpravo. Napriek tomu smerovky zapnúť musí, keďže odbočuje v križovatke vpravo. Smerovky vľavo tam ale nezapínajte. Nie je tam pripájací jazdný pruh, použite len smerovky vpravo.

Ak by tam pripájací pruh bol, po dokončení odbočenia je potrebné zapnúť smerovky vľavo na znamenie presunu z pripájacieho pruhu do priebežného.

Aj na druhom a treťom mieste je vodič povinný zapínať smerovky. V oboch prípadoch totiž vozidlo odbočuje.

Nepoužitie smeroviek môže skončiť aj nehodou

Na prvý pohľad sa to zdá byť zbytočné. Vozidlá za vami vedia, že cez križovatku inak, ako prikázaným smerom prejsť nesmiete. Pri odbočovaní vpravo vodiči prichádzajúci zľava smerovky nevidia. Načo ich teda zapínať?

Sú situácie, kedy vodiči idúci z opačného smeru jazdy potrebujú vedieť, ako sa chystáte prejsť križovatkou. Nemusia pritom vedieť, v akom jazdnom pruhu sa nachádzate.

Stačí si niekoľkokrát povedať, že zapnúť smerovky je zbytočné, zvyknúť si na to a v nejakej situácii sa nesprávne rozhodnúť o nepoužití smeroviek. Budete tak zbytočne brzdiť premávku.

Napríklad, ak budete chcieť odbočiť vľavo. Aj vodič oproti. Vy ale smerovku mať zapnutú nebudete a tak sa druhé auto oproti nepohne, aj keby sa vám mohlo vyhnúť zľava. Na frekventovanej križovatke to môže spôsobiť aj dopravnú zápchu.

V kombinácii s dopravnými značkami upravujúcimi v križovatke prednosť v jazde môže nepoužitie smeroviek skončiť aj nehodou.

Smerovky je lepšie mať zautomatizované

Zapnúť znamenie o zmene smeru jazdy nie je náročná úloha. Dobrý vodič by mal mať zautomatizované zapínanie smeroviek v situáciách, keď odbočuje alebo mení smer jazdy. Nemusí sa počas šoférovania venovať rozhodovaniu, či smerovky zapnúť alebo nie.

"Znamenie o zmene smeru jazdy dávané smerovými svietidlami vodič ponechá len v čase, kým mení smer jazdy, vybočuje z neho alebo kým vozidlo nezaujme miesto v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza," dodáva zákon o cestnej premávke.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. 3 najväčšie chyby pri zateplení šikmej strechy
  2. Tatra banka opäť rozdáva vreckové 22 eur k novému Detskému účtu
  3. Prečo sú pneumatiky dôležitejšie ako bezpečnostné pásy?
  4. Ako zabrániť povodniam, či suchu? Riešenie nájde Climathon
  5. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  6. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy
  7. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  8. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  9. Dva rekordy na druhý pokus
  10. Mestská polícia má viac slúžiť záujmom občanov
  1. Nevymením peniaze Humenčanov za hodnotenie jednej mimovládky
  2. Ako zabrániť povodniam, či suchu? Riešenie nájde Climathon
  3. Tatra banka opäť rozdáva vreckové 22 eur k novému Detskému účtu
  4. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy
  5. 3 najväčšie chyby pri zateplení šikmej strechy
  6. EU v Bratislave udelila čestný titul doctor honors causa
  7. Company´s autumn in the High Tatras
  8. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  9. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  10. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  1. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli 32 355
  2. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s 25 766
  3. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 18 002
  4. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 9 466
  5. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom 8 646
  6. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 7 111
  7. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 6 916
  8. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 6 232
  9. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 5 041
  10. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 4 221