NICE. Sneženie v okolí Nice a uzavreté cesty skrátili prvé testovacie jazdy na minimum. Škoda, lebo štvrtá generácia Toyoty Verso stojí za podrobnejšie preskúmanie.
Konštruktéri vraj urobili na aute 470 vylepšení, z toho 60 percent viditeľných a 40 percent zameraných na pohodlie cestovania. Dizajn pokračuje v trende, ktorý sa začal modelom Auris koncom minulého roka.
Na Verse sa zmenila predovšetkým predná maska so širokou dolnou mriežkou chladiča a väčším znakom Toyota umiestneným nižšie oproti predchodcovi. Dizajn auto opticky rozširuje, ale nerobí z neho kačku, čo mi príde sympatické.
Aerodynamicky tvarované spätné zrkadlá s integrovanými smerovkami nahradili pôvodné obdĺžnikové. Pri pohľade zozadu skúste nájsť tri rozdiely od predchádzajúceho modelu, ale uvidíte iba jeden, a to chrómovú lištu nad tabuľkou s evidenčným číslom.
Výber farieb rozšírila perleťovo biela, svetlomodrá a neprehliadnuteľná sýtomodrá.
Zmeny nebijú do očí
Viac inovácií sľubovali výrobcovia v interiéri. Nie sú to však zmeny bijúce do očí, ale doplnky ako ozdobné chrómové lišty a kde tu nová povrchová úprava. Pohrali sa aj s ergonómiou tlačidiel a radiacu páku podali bližšie k volantu.
V praxi sme ocenili odhlučnenie interiéru od motora a nižší aerodynamický hluk v porovnaní s predchodcom. Vďaka nízkej postave vždy otestujeme nastavovanie sedačky vodiča, v tomto prípade je nepraktické, lebo pri zdvíhaní sa mení uhol sklonu operadla a ten musíme následne korigovať.
Stredný stupeň výbavy by už zniesol aj elektrické nastavovanie sedadla. Mäkké riadenie predchádzajúcej generácie vyriešil nový softvér elektrického posilňovača a aj vďaka úpravám prednej nápravy je odozva riadenia teraz presnejšia.
V ukážkovom systéme sklápania sedadiel možno druhý rad posúvať v rozsahu až 195 mm, priestor na kolená tam určite nechýba, práve naopak, predstavuje vrchol v triede.
Samostatné sedadlá v druhom aj treťom rade sa dajú sklopiť do roviny s dnom kufra bez vyberania opierok hlavy. Manipuluje sa s nimi ľahko jednou rukou a potiahnutím madla vedľa hlavovej opierky.
Skromnejší objem batožinového priestoru v sedemmiestnej verzii vzrastie po sklopení tretieho radu zo 155 na 440 litrov.
Vsadili na dvojliter
Ponuka motorov zostala pri dvoch benzínových a dvoch dieselových. Benzínová 1,6 s výkonom 132 koní a priemernou spotrebou 6,6 l /100 km je vybavená manuálnou šesťstupňovou prevodovkou, druhý z ponuky s objemom 1,8 l, výkonom 147 koní a spotrebou 6,8 l/ 100 km je vo vyšších výbavách dostupný aj s upravenou automatickou prevodovkou Multidrive.
Úpravy majú priniesť „stupňovitejšiu“ charakteristiku radenia a rast otáčok v súlade so zrýchľovaním vozidla. Keďže sme túto verziu nevyskúšali, vyjadríme sa k prevodovke až po testovacej jazde na Slovensku.
Z naftových pohonných jednotiek 2,2 l D-CAT ( 150 koní) a 2,0 l D-4D (124 koní) venovali výrobcovia pozornosť hlavne tej druhej. Keďže v Toyote vedia, že dvojlitre sú v danej triede najžiadanejšie, upravili svoj motor tak, že spĺňa emisnú normu Euro 5, v štandardnej výbave má filter pevných častíc a jeho spotreba klesla na 4,9 l/100 km.
Tento motor dodávajú so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a maximálny krútiaci moment 310 Nm dosahuje v rozsahu 1600 až 2400 ot./min. Po testovacej jazde môžeme pochváliť ťah motora od nízkych otáčok ako aj akustickú pohodu, hoci klepotavý zvuk sa nestratil.
Prevody pasovali na diaľnice a na vykrútené cesty stačili tiež. Dosiahnutú spotrebu 6,6 l na 100 km považujeme za výbornú vzhľadom na nezabehnuté motory a diaľnice s výrazným stúpaním.
Ku každej výbave pridali
Tri stupne výbavy od základnej Power cez Active po najvyššiu Style ponúkajú viac v porovnaní s predchodcom.
Do štandardnej výbavy základného stupňa Power pribudli predné hmlovky, funkcia oneskoreného vypínania svetlometov Follow me home (konečne) a elektricky nastaviteľné vonkajšie spätné zrkadlá s vyhrievaním.
Do výbavy Active pridali elektrické sklápanie spätných zrkadiel, chrómované doplnky, výškovo nastaviteľné sedadlo spolujazdca, 16 palcové dvojfarebné disky kolies a multimediálny systém Toyota Touch so zadnou parkovacou kamerou.

Najvyšší stupeň obohatila koža v interiéri, bezkľúčový vstup so štartovaním tlačidlom, dvojzónová automatická klimatizácia, 17 palcové disky a xenónové svetlá. Ďalšie doplnky a systémy sú za príplatok alebo súčasťou zvýhodnených paketov.
Napríklad paket Family zahŕňa 7 sedadiel, hlavové airbagy pre tretí rad sedadiel a je dostupný od verzie Active za 700 eur.
Toyota Verso je na trhu vyše desať rokov a najviac (410 tisíc ) kusov sa predalo z druhej generácie v rokoch 2004 až 2009. Tretia generácia mala v priemere najslabší predaj. Kríza, rastúca konkurencia a náročnejší zákazníci menia pravidlá hry, na ktoré je nové Verso ochotné pristúpiť uvádzacou cenou od 16 990 €.
Prvý dojem
- vyvážený triezvy vzhľad
- drobné zmeny v interiéri
- vyšší stoličkový posed za volantom s výraznejšou bočnou oporou
- nepraktické nastavovanie sedadla vodiča
- výborné odhlučnenie
- posilňovač riadenia má presnejšiu odozvu
- slušné odkladacie priestory
- veľký priestor na kolená v druhom rade
- výborný systém sklápania sedadiel do roviny s dnom kufra
- vylepšený dieselový motor má dobrú spotrebu
- málo dizajnových inovácií vo funkčných ovládacích prvkoch
Rozmery | |||
Rázvor náprav (mm) | 2780 | ||
Dĺžka (mm) | 4460 | ||
Výška (mm) | 1620/1630 (s 17´´ kolesami) | ||
Šírka (mm) | 1791 | ||
Predný previs (mm) | 930 | ||
Zadný previs (mm) | 750 | ||
Výška vnútorná (mm) | 1260/ 1220 (s panoramat. strechou) | ||
Batožinový priestor (mm) dĺžka/ šírka/ výška | 1575/1585/765 | ||
Objem batožinového priestoru (l) | 5 miest. verzia | 7 miest. verzia | |
pri siedmich sedadlách | - | 155* | |
pri piatich sedadlách | 484 | 440* | |
pri dvoch sedadlách | 1026 | 982* |
*po výšku rolety
Technické parametre | |||||
1.6 Valvematic | 1.8 Valvematic | 2.0 D-4D | 2.2 D-CAT | ||
Prevodovka / počet stupňov | Manuálna/ 6 | Manuálna/ 6 | Multidrive | Manuálna/ 6 | Automatická / 6 |
Objem | 1598 | 1798 | 1798 | 1998 | 2231 |
Maximálny výkon (ks) kW/ot.za min | (132) 97/6.400 | (147) 108/6.400 | (147) 108/6.400 | (124) 91/3.600 | (150) 110/3.600 |
Krútiaci moment (Nm) | 160 | 180 | 180 | 310 | 340 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 185 | 190 | 185 | 185 | 195 |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s) | 11.7 | 10.4 | 11.1 | 11.3 | 10.1 |
Priemerná spotreba | 6.6 | 6.8 | 6.8 | 4.9 | 6.4 |
Pohotovostná hmotnosť | 1545 | 1545 | 1560 | 1655 | 1680 |
Emisie CO2 (g/km) | 154 | 158 | 159 | 129 | 169 |