HANDLOVÁ. Na ceste prvej triedy I/50 a zároveň po medzinárodnom ťahu E572 v smere zo Žiaru nad Hronom nás zaskočili extrémne výtlky. Na handlovskom kopci v smere do Prievidze sme išli za kamiónom, ktorý nebolo možné predbehnúť a spod návesu sa vynorili extrémne hlboké výtlky.
V snahe vyhnúť sa hlbokej jame vpravo, sme testovací Hyundai i30 kombi nasmerovali k stredovej čiare, kde bola ďalšia, hoci menšia jama. S hrčou na pneumatike sme obišli lepšie ako vodič Chevroletu Cruze s maďarským evidenčným číslom, ktorý trafil pravý výtlk a úplne rozsekol pneumatiku.
Na miesto škodovej udalosti privolaní policajti, uznali ako vinníka správcu cesty, pretože výtlky boli nebezpečné a miesto neoznačené dopravnou značkou ani inou výstrahou.
S rozseknutou pneumatikou sa bez rezervného kolesa nepohnete. Dokončenie plánovanej cesty zaberie veľa času a v neposlednom rade peňazí.
Kým naše testovacie auto mohlo odísť, alebo prípadne použiť dojazdové rezervné koleso, vodič Chevroletu sa musel spoľahnúť iba na dovoz nového kolesa z banskobystrického servisu danej značky. Jeho auto malo len lepiacu sadu a bez náhradného kolesa nemohlo pokračovať ďalej.
Rezervu nemusíte mať
Podľa platnej vyhlášky nemusíte mať v aute rezervné koleso, ak je vozidlo vybavené súpravou na opravu defektu alebo pneumatikami umožňujúcimi dojazd po prepichnutí. Ak budete kupovať auto, preferujte pred lepiacou súpravou a malým kompresorom dojazdové alebo plnohodnotné rezervné koleso.
Sprej na opravu defektu alebo kompresor s lepidlom pomôžu len pri malom defekte pneumatiky.
Predstavte si, aké komplikácie a nemalé finančné straty spôsobí rozseknutá pneumatika a auto bez rezervného kolesa v zahraničí. Odtiahnutie auta k najbližšiemu servisu býva drahé a zháňanie novej pneumatiky uprostred noci nemožné.
Na testovacom aute sme mali viac šťastia ako auto za nami avšak, pneumatika je dlhodobo nepoužiteľná a zničená.
Cesty prvej triedy upadajú
Popri novovybudovaných rýchlostných komunikáciách cesty prvej triedy doslova chátrajú a pribúda počet nebezpečných výtlkov.
Teraz si nemôže byť nikto istý, či prejde poškodené hlavné ťahy bez ujmy na pneumatike, disku alebo zavesení kolesa.
Radšej jazdite s rezervným kolesom v kufri a prekontrolovanou výbavou. Ak máte hliníkové disky overte si, či matice pasujú aj na dojazdové koleso a prekontrolujte správnosť kľúča v kufri.
Ak roztrhnete pneumatiku na veľkom výtlku, ktorý nebol označený dopravnou značkou vymáhajte škodovú udalosť od správcu cesty prostredníctvom poisťovne. Pre istotu privolajte k udalosti políciu.