BRATISLAVA. Náznaky z prvej krátkej jazdy potvrdil test v reálnych podmienkach. Pohon všetkých kolies a črty SUV ostávajú pre novú generáciu Outlandera akoby na druhej koľaji, pretože je v prvom rade orientovaný na priestor, čo dokumentuje vonkajšími tvarmi.
Tvary karosérie sú v skutočnosti lepšie ako na fotografiách. Pocit z jazdy pripomína skôr MPV, než SUV športového strihu prvej generácie. Outlander vyrástol z crossoveru na stredné športovo úžitkové auto s vyšším podvozkom a masívnym vzhľadom.
Od testovaného druhého stupňa výbavy ponúka sedem sedadiel a jasným favoritom z úzkeho výberu motorov bude prepracovaný diesel 2,2 DI-D.
Išiel o triedu vyššie
Zameranie na funkčnosť dýcha z kokpitu a napokon tiež z celého interiéru. Dojem "Ameriky" vyprchá už po krátkom čase a skôr sa dostane do popredia fakt, že toto auto ničím zbytočne nestrháva pozornosť a neobťažuje (pokiaľ sa neozvú výstražné tóny upozorňujúce na čokoľvek, vrátane nezapnutých pásov).
Toto auto je pripravené slúžiť a robiť komfortný transport v podstatne nižšom hluku od motora než predtým. Podvozok by mohol byť na rozbitých cestách ešte o niečo tichší a hlavne by sa do interiéru nemuseli prenášať rázy pri jazde po roletách pri semafore.
Outlander už nezopakoval tú lahodnosť podvozka ako pri prvej jazde na nemeckých cestách. Áno zmenili sme krajinu aj cesty a tie naše bolo za volantom cítiť.
Prístrojová doska minulej generácie vyzerá popri tejto novinke strašne a výrazný posun cítiť v kvalite použitých materiálov. Plasty síce o kvalite auta nerozhodujú, ale ak sú kvalitné, dokážu človeka utvrdiť v tom, že nevyhodil peniaze oknom. To sa dá povedať aj o výbave modelu Outlander.
Celkom slušne vybavený Outlander 2,2 DI-D 4WD Intense+ s látkou potiahnutými sedadlami si možno aktuálne kúpiť za 33.900 eur.
Popri plnom základnom bezpečnostnom balíku nemá táto výbava už len kontrolu udržania jazdného pruhu a adaptívny tempomat. V cene však skutočne chýba navigácia dostupná len v najvyššom balíku výbavy Instyle.
Palubný systém s autorádiom Rockford Fosgate má teraz výrazne lepší displej a zrozumiteľnú grafiku s celkom prehľadným menu, avšak bez navigačného systému. Pri použitom displeji s veľkosťou 6,1 palca je to veľká škoda.
Výrobca však konečne do tejto výbavy prihodil xenónové svetlá, osemnásťpalcové kolesá, štandardne sedemmiestny interiér, posuvné sedadlá v druhom rade a bezkľúčový vstup so štartovaním tlačidlom. Interiér má veľmi dobrú atmosféru, zaujímavé odkladacie priestory a vzdušnosť.
Z radenia prevodových stupňov dokáže vodič vycítiť poctivú japonskú konštrukciu a mechanickú tvrdosť. Z volantu zase kričí elektrický posilňovač a slabá spätná väzba od cesty.
Niekomu a zrejme na komfort zameraným zákazníkom nového Outlandera to môže vyhovovať, no nám sa volant k počítačovej hre nepáči.
V teste na suchom povrchu neboli veľké možnosti hodnotiť pohon všetkých kolies s novým riadiacim tlačidlom. Ten potrápime až v zime na snehu.
Pohrali sme sa so zadnými sedadlami v druhom rade, ktoré možno pozdĺžne posúvať a pomocou páčky vyklápať. Vďaka plastovému dielcu pod zadným sedákom je aj údržba týchto častí auta praktickejšia. Páčkou pod sedákom zvolíte, či chcete sklopiť operadlo úplne dole alebo len posunúť celé sedadlo dopredu.
Pri nastupovaní do tretieho radu sedadiel netreba čakať priestor ako v kompaktnom vane. Mitsubishi má podobne ako Hyundai SantaFe slušný box pod dnom kufra, hneď za nakladacou hranou. Batožinový priestor pri sedemmiestnom usporiadaní je v skutku malý, polovičný z kompaktných vanov.
Výber motora určila ponuka
Pri hľadaní vhodného motora pre Outlander si nemusíte robiť ťažkú hlavu, lebo v ponuke je okrem základnej benzínovej verzie s pohonom predných kolies len jeden diesel s jedným výkonom 110 kW.
Ten je jednoznačným riešením a už je len otázkou výber prevodovky. Buď zvolíte šesťstupňovú manuálnu alebo automatiku s rovnakým počtom stupňov.
Automatickú novinku, ktorá sa od dvoch spojok vrátila ku klasickej koncepcii, otestujeme onedlho a proti manuálnej nemáme s výnimkou trochu tvrdšieho radenia žiadnu výhradu.
S motorom 2,2 DI-D si sadla a odrazilo sa to na nižšej spotrebe, než mal štvorvalcový diesel pri svojom príchode na trh v minulej generácii. Teraz chcel tichý diesel v priemere 6,4 litra nafty na 100 kilometrov.
Mitsubishi čaká možno ťažké obdobie pútania pozornosti zákazníkov, pretože Outlander je diametrálne odlišný a presvedčiť vie až po praktickej skúsenosti. Nehaňte ho preto, ako vyzerá.
kupujem - nekupujem
Po reálnom zhodnotení s ohľadom na konkurenciu a v snahe vyzdvihnúť praktické črty prišiel čas na vlastný pocit. Napriek istým prednostiam a snahe pozrieť sa na voľbu racionálne a bez emócií, by som si ho nekúpil.
Rastislav Chvála
Mitsubishi Outlander 2,2 DI-D Intense+
Cena modelu od (eur) | 23.900 |
Cena test. verzie od (eur) | 33.900 |
Cena test. Auta (eur) | 34.500 |
Motor | 2,2 DI-D |
Objem (cm3) | 2268 |
Výkon (kW(k)) | 110 (150) |
Pri otáčkach (ot./min.) | 3500 |
Krútiaci moment (Nm) | 380 |
Pri otáčkach (ot./min.) | 1750-2500 |
Priemerná spotreba (l/100km) | 5,4 |
Spotreba v teste (l/100km) | 6,4 |
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) | 10,2 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 200 |
Prevodovka | manuálna |
Počet stupňov | 6 |
Brzdy vpredu | kotúčové |
Brzdy vzadu | kotúčové |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1665 |
Dĺžka (mm) | 4655 |
Rázvor náprav (mm) | 2670 |
Šírka (mm) | 1800 |
Výška (mm) | 1680 |
Základný objem kufra (l) | 477 |
Objem kufra 7 sedadiel (l) | 128 |
Objem kufra 2 sedadlá (l) | 913 |
Delenie sedadiel | 2/3 |
Predný nájazdový uhol (°) | 22,5 |
Zadný výjazdový uhol (°) | 22,5 |
Prechodový uhol (°) | 21 |
Objem nádrže na palivo (l) | 60 |
Rozmer pneumatík | 225/55 R18 |
Vnútorné rozmery batožinového priestoru
nakladacia hrana von (mm) | 710 |
nakladacia hrana dnu (mm) | 0 |
šírka kufra min./maximálna (mm) | 1010/1250 |
výška kufra po roletu (mm) | 400 |
nakladací otvor výška/šírka(mm) | 870/810/101 |
dĺžka kufra min./max (mm) | 1000/1870 |
šírka v ramenách vpredu (mm) | 1450 |
šírka lakte vpredu (mm) | 1470 |
výška na hlavu šofér max. (mm) | 960 |
dĺžka sedáku šofér (mm) | 510 |
šírka v ramenách vzadu (mm) | 1420 |
šírka v lakťoch vzadu(mm) | 1490 |
výška krajné sedadlá (mm) | 960 |
výška stredné sedadlo (mm) | 930 |
dĺžka sedáku kraj/stred (mm) | 470/465 |