BRATISLAVA. Elektrická energia pre elektromobil s palivovým článkom sa vyrába na palube vozidla v takzvanom zásobníku, pomocou elektrochemickej reakcie medzi vodíkom – uloženom vo vysokotlakovej nádrži vyvinutej na tento účel, – a vzdušným kyslíkom. Jedinými vedľajšími produktmi sú vodná para a teplo.
Tak ako elektromobily s akumulátormi, sú aj vozidlá na palivové články oproti vozidlám s konvenčnými spaľovacími motormi hospodárnejšie a majú nulové emisie.
Dohoda, že vývoj technológie palivových článkov potiahnu tri svetové automobilky, Daimler AG, Ford Motor Company a Nissan Motor Co., Ltd, má prispieť k zníženiu ich spoločných nákladov, urýchleniu prijatia medzinárodných štandardov pre komponenty pohonu na palivové články i rozvoju nevyhnutnej infraštruktúry vodíkových čerpacích staníc.
Táto dohoda nie je jedinou v ostatnom čase. V článku „Toyota a BMW prehlbujú vzájomnú spoluprácu“ sme vás informovali o ďalšej spolupráci, ktorá okrem palivových článkov spoločnými silami vyvíja nový typ akumulátora - lithium-air. Ten by mal energetickou hustotou významne prekonať podobný parameter dnešných Li-Ion akumulátorov.
Na fotografii zľava doprava: Raj Nair, viceprezident skupiny, globálny produktový vývoj, Ford Motor Company, Prof. Thomas Weber, člen predstavenstva Daimler AG, zodpovedný za koncernový výskum a vývoj v divízii Mercedes-Benz Cars a Mitsuhiko Yamashita, člen predstavenstva a výkonný viceprezident Nissan Motor Co., Ltd., dohľad nad výskumom a vývojom.