Odbočujúceho vľavo určili policajti za vinníka, predbiehajúceho nie

Ak auto odbočuje vľavo, vozidlá ho nesmú predchádzať, ak sa to nedá sprava. Stačí, že má zapnuté smerovky vľavo.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Ján Krošlák)

Martin: "Moja otázka súvisí s dopravnou nehodou, ktorá sa stala v situácii, keď jedno vozidlo predbiehalo druhé, ktoré v tom momente odbočovalo doľava na križovatke typu T (nebola označená značkou).

Som vodič motorového vozidla, ktoré odbočovalo doľava. Možno 50 m pred križovatkou som vyhodil smerovku doľava. V križovatke som začal odbočovať, pričom som bol celým objemom auta za poliacou čiarou vozovky.

Bol som uprostred odbočovacieho manévru a preto som nestihol zareagovať na vozidlo, ktoré ma v tej chvíli predchádzalo. Došlo k zrážke predných bočných častí oboch vozidiel. Ja som išiel pomaly a ostal som tým pádom stáť na mieste, vodič druhého auta išiel rýchlejšie a zastal zhruba po 25 metrov.

Polícia zhodnotila situáciu tak, že som ohrozil vodiča jazdiaceho za mnou a nedbal som na zvýšenú opatrnosť pri odbočovaní. Dopravnú nehodu dala za vinu mne. Zároveň ale skonštatovala, že vodič druhého auta sa dopustil priestupku, pretože v rozpore so zákonom predbiehal v križovatke, za čo teda dostane pokutu.

Správne polícia posúdila situáciu?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Ktoré predpisy vodiči porušili?

Vodič, ktorý odbočuje, musí dodržiavať aj nasledovné dopravné pravidlá:

  1. nesmie ohroziť vodiča idúceho za ním,
  2. musí dbať na zvýšenú opatrnosť.

Na prvý pohľad sa zdá, že Martin ohrozil vodiča idúceho za ním. Ak by ho neohrozil, určite by sa autá nezrazili.

Predbiehajúci vodič má tiež svoje povinnosti vo vzťahu k predchádzaniu. Keďže ich je veľmi veľa, pozrite si len tie, ktoré sa vzťahujú k opísanej situácii:

  1. nesmie pri predchádzaní ohroziť ani obmedziť vodiča vozidla, pred ktoré sa po predídení zaraďuje,
  2. pri predchádzaní musí zachovávať dostatočný bočný odstup od predchádzaného vozidla,
  3. nesmie predchádzať pri jazde cez križovatku a v takej vzdialenosti pred križovatkou, ktorá nie je dostatočná na bezpečné dokončenie predchádzania pred úrovňou križovatky,
  4. nesmie predchádzať ak vodič pred ním idúceho vozidla dáva znamenie o zmene smeru jazdy vľavo a ak ho nemožno predísť vpravo.

Vodič, ktorý predchádzal Martina, nedodržal ani jedno z vymenovaných pravidiel.

Predbiehajúci mal byť aspoň spoluvinník

Možno si poviete, že je absurdné a nemožné, aby mohol predbiehajúci zľava dodržiavať dostatočný bočný odstup od vozidla, ktoré odbočuje vľavo. Je to však rovnako absurdné, ako označiť za vinníka odbočujúceho vodiča, ak už odbočoval v čase, keď ho iný vodič ešte len začal predchádzať.

Podľa nás je prejavom agresívnej a arogantnej jazdy, ak vodič začne predbiehať napriek tomu, že auto pred ním odbočuje. Je to dôkazom toho, že predbiehajúci vodič nemá odhad a je ohrozením aj pre iných.

Ak by boli policajti spravodliví, mali predbiehajúceho vodiča označiť aspoň za spoluvinníka. Nemusel porušiť ani jedno z vymenovaných pravidiel a havária by sa nestala.

Zákaz predchádzania v križovatke bol do pravidiel zavedený práve preto, že v križovatkách je pravdepodobné, že vozidlá budú odbočovať aj vľavo, ak to je možné. Aby sa eliminovalo riziko havárie. Možnosť odbočiť dostalo vyššiu prioritu ako potreba predchádzať.

Dôležité je zistiť, kto začal svoj manéver skôr

Križovatka vyznačená nebola. To ale neznamená, že predbiehajúci vodič neporušil pravidlá tak, že to viedlo k havárii.

Už zapnutie smeroviek vľavo na vozidle, ktoré sa chystá odbočiť, má byť impulzom pre ostatných, aby nepredbiehali. Predovšetkým preto, aby sa nestala havária.

Ak by predbiehanie začalo skôr, ako odbočovanie, potom by o vine Martina nebolo pochýb. Havária sa ale podľa opisu stala tak, že jeho auto už odbočovalo, keď do neho narazilo predbiehajúce vozidlo.

Myslíme si, že polícia nesprávne vyhodnotila situáciu. Porušenie predpisov predbiehajúcim nespojila so vzniknutou nehodou. Je možné, že aj Martin by mal niesť spoluvinu, to by ale dokázal jednoznačne určiť až znalecký posudok.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  2. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  3. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Už aj seniori presadajú do SUV
  2. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  3. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  6. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  7. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  10. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 22 275
  2. Ako sme jazdili v socializme 2 319
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 379
  4. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 257
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 949
  6. Zo stredomorskej stravy sa nepriberá 848
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 814
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 776
  9. Túžite po práci z pláže? 7 rád, ako sa stať digitálnym nomádom 680
  10. Prísne kontroly a veľa tepla. Takto sa vyrába mlieko 672