Systém za 30 miliónov eur má cez SMS pripomenúť emisnú či technickú kontrolu a umožniť elektronické žiadosti.
BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy ohlásilo ďalšiu veľkú súťaž na elektronizáciu verejnej správy v doprave.
Ešte vlani sa nový minister dopravy Ján Počiatek (Smer) prihlásil k zámeru vybudovať za 150 miliónov eur Národný systém dopravných informácií, ktorý má k vodičom naživo prenášať aktuálne informácie od policajtov, hasičov, záchranárov, dopravcov, meteorológov či priamo zo snímačov a kamier na cestách.
Štát myslí na zábudlivých
Minulý týždeň ministerstvo zverejnilo vo Vestníku verejného obstarávania predbežné oznámenie o súťaži na Jednotný informačný systém v cestnej doprave – Elektronické služby v doprave takmer za 30 miliónov eur.
Ministerstvo je zatiaľ na podrobnosti skúpe, zverejniť ich chce až v súťažných podkladoch. Cieľom je uľahčiť komunikáciu s úradmi v doprave, vraví hovorca ministerstva Martin Kóňa.
„Čo, ako a za koľko bude projekt presne robiť, je otázkou ponúk a konkrétnych riešení súťažiacich, ktorí sa do tendra zapoja,“ dodáva.
Nový systém by mal umožniť podávať žiadosti elektronicky. Vyplniť formulár na internete bude stačiť napríklad pri vybavovaní vodičského preukazu alebo licencie na taxislužbu.
Ministerstvo chce vodičom posielať aj SMS správy o blížiacich sa termínoch technickej a emisnej kontroly.
Po našich cestách jazdí podľa odhadov až 200-tisíc áut bez platných kontrol, čo podľa ministerstva zhoršuje bezpečnosť. Ktoré autá na kontrolách neboli, vie pritom štát už dnes.
„Problém je, že naše údaje sa týkajú len vozidiel, no nemáme informácie o ich vlastníkoch,“ vraví Marián Rybiansky zo spoločnosti Testek, ktorá evidenciu technických kontrol prevádzkuje.
Jazdy pod drobnohľadom
Projekt má byť zameraný aj na odhaľovanie podvodov. Nový systém by napríklad mal pre každé vozidlo autoškoly zaviesť elektronickú knihu jázd a všetky jazdy žiaka budú monitorované cez GPS.
„Tak sa eliminuje riziko podvodov a takzvaných 'kufríkových' autoškôl, keď budúci vodič získa oprávnenie bez toho, aby splnil zákonné povinnosti,“ hovorí Kóňa.
Slovenská komora autoškôl opatrenie podporuje. „Viaceré autoškoly robia výcvik za podozrivé ceny a nedajú uchádzačovi to, čo by mali,“ hovorí Igor Dolanský z komory. Tieto autoškoly podľa neho deformujú celý trh.
„Ak je priemerná cena výcviku okolo 420 až 460 eur a nejaká autoškola ponúka výcvik za 200 eur, tak tlačí všetky autoškoly v okolí na nižšiu cenu a tým znižuje aj latku kvality,“ vraví.
Ministerstvo predpokladá, že projekt zaplatí z eurofondov a naplno ho spustí koncom roka 2015.
„Keďže ide o veľmi rozsiahly systém, predpokladáme zavádzanie minimálne dva roky,“ hovorí Kóňa.