SME
Nedeľa, 28. máj, 2023 | Meniny má Viliam
reklama

Dajte auto po výtlkom zničenej pneumatike skontrolovať

Odporúčame pri poškodení pneumatiky nechať auto prezrieť v servise a domáhať sa škody cez poisťovňu. Náprava testovaného auta ranu vydržala, ale disk nie.

Kontrolovať auto v servise sa oplatí pre jeho bezporuchovú budúcnosť, pretože pokazená geometrie vie narobiť starosti. Hyundai i30 kombi mal po najazdení 16 064 kilometrov len 6 percentný rozdiel v účinku tlmičov. Predné brzdy mali len dvojpercentnú oKontrolovať auto v servise sa oplatí pre jeho bezporuchovú budúcnosť, pretože pokazená geometrie vie narobiť starosti. Hyundai i30 kombi mal po najazdení 16 064 kilometrov len 6 percentný rozdiel v účinku tlmičov. Predné brzdy mali len dvojpercentnú o (Zdroj: autor)

BANSKÁ BYSTRICA. V čase návštevy servisu nám volala známa, ktorá si ráno rozbila olejovú vaňu na Volkswagene Golf len preto, že chcela blízko Brezna obísť jeden výtlk a do druhého hlbokého spadla kolesom. Tak sa spodok motora dostal do kontaktu s cestou.

Prípadov poškodených áut výtlkmi na cestách pribúda a jeden z nich sme nedávno zažili na vlastnej koži s dlhodobo testovaným vozidlom Hyundai i30 kombi.

Na základe našej osobnej skúsenosti a tiež našich čitateľov odporúčame, po prudkom náraze kolesa do hrany výtlku, preventívne zastaviť a zistiť rozsah poškodenia.

Možno keby si auto za nami nerozrazilo pneumatiku, boli by sme len s hromžením pokračovali ďalej a poškodenie by vyšlo najavo až neskôr a bez zdokumentovania miesta by bola náprava škody komplikovaná.

Navyše výtlky na cestách sú zákerné, často navonok s neviditeľným a systematickým poškodzovaním áut. Snažte sa preplatiť aspoň pneumatiku a disk, lebo to ešte netušíte, či sa po pol roku neozve poškodené ložisko.

Ak je jeden náraz do výtlku výrazne silnejší ako ďalších sto, ktoré trafíte v ten deň, radšej bezpečne zastavte na mieste, kde neobmedzíte dopravu a iné autá. Ak je to možné, vytvorte fotodokumentáciu miesta, zapíšte čas a okolnosti škodovej udalosti.

K vypísaniu tlačiva o udalosti, ktoré je súčasťou výbavy auta prizvite okoloidúceho svedka, prípadne pri väčších poškodeniach zavolajte políciu.

Tieto výtlky na ceste poškodili pneumatiku aj disk auta a celková škoda aj s kontrolou geometrie sa vyšplhala na 577 eur. Náprava našťastie odolala a geometria bola v poriadku.

Hliadka môže spísať škodovú udalosť a preskúmať príčiny.

Ak sa správca cesty poistil dopravnou značkou upozorňujúcou na výtlky a znížil tam rýchlosť, môžete dostať pokutu za neprispôsobenie rýchlosti povahe a stavu vozovky.

V neľahkej situácii sa ocitá majiteľa auta len so zákonným poistením, pretože vymáhanie náhrady škody bude ťažšie a zdĺhavejšie.

V tomto prípade je lepšie privolať políciu a dôkladne zdokumentovať celú škodovú udalosť, najmä jej vinníka, ktorým nie je vodič a nahlásiť udalosť svojej poisťovni.

Tá by potom mala poradiť vhodný postup. Pri havarijnom poistení prebehne úhrada škody na vozidle a tiež opravy rýchlejšie.

Ani presná kontrola geometrie nebýva zadarmo a často je to súčasť nákladov na opravu, čo by mali v servise agentovi poisťovne pri obhliadke pripomenúť. Ak kontrolu geometrie agent nezahrnie medzi opravy, musíte ju zaplatiť. Po vážnejšom poškodení disku neľutujte peniaze za takúto kontrolu podvozka.

Musíte však zaplatiť spoluúčasť a ak máte policajný záznam o poškodení, poisťovňa sa pustí do vymáhania škody cez poistenie správcu cesty, aby sa motoristovi spoluúčasť vrátila.

Poškodenie áut výtlkmi je v tomto období veľmi časté a oprava neraz dosahuje vysokú sumu. Napríklad disk, pneumatika, prezutie a geometria podvozka na testovací Hyundai stáli spolu so servisnými úkonmi 577,93 eur.

Kontrola podvozka sa vyplatí

Hrana výtlku poškodila na pneumatike testovacieho auta bočnicu a na plášti vznikla hrča. Disk vyzeral opticky v poriadku, ale v riadení bolo cítiť jemné chvenie, ktoré potvrdil test disku na vyvažovacom zariadení.

Až na vyvažovacom zariadení sa ukázala deformácia disku a tým pádom jeho trvalé poškodenie. Prejavom možného a okom nepozorovateľného ohnutia bolo jemné vrnenie v riadení auta. Po výmene kolesa toto zmizlo.

Okrem pneumatiky bolo nutné vymeniť disk a skontrolovať podvozok auta. Podľa výsledkov testu technika v autoservise HaM v Banskej Bystrici, podvozok testovacieho auta odolal a geometria ani tlmiče nevykázali poškodenie.

ico

Ako jazdiť po zlých cestách

Jediný recept, ako sa vyhnúť výtlkom, je nižšia rýchlosť a väčšie rozstupy medzi vozidlami.V noci je situácia najhoršia, lebo vo svetlách výtlky nevidieť, a ak sú plné vody, ich hĺbka sa nedá odhadnúť. Ak sa nedá ubrzdiť, radšej vo výtlku pridajte plyn.

Keď chceme bezpečne obísť veľký výtlk alebo zastaviť, aby do nás nenabúrali autá zozadu, potrebujeme pri rýchlosti 60 km/h rozhľad na 35 až 40 metrov. Obchádzanie výtlkov by nemalo ohroziť ani obmedziť vodičov v protismere a navyše pritom treba dávať pozor na stabilitu vozidla. Opäť je najvhodnejšie prechádzať úsekom v nižšej rýchlosti. Ak sa nemôžeme výtlkom vyhnúť, vyberieme si menej hlboké miesta.

V jame nebrzdiť

V každom prípade tesne pred výtlkom musíme prestať brzdiť a najideálnejšie je pridať plyn. Následky poškodenia auta sa tak výrazne znížia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Inzercia - Tlačové správy

  1. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku?
  2. Miro Šatan: Nechajme deti robiť viacero športov
  3. Slováci pomáhajú s digitalizáciou školstva doma aj v zahraničí
  4. Moravák, ktorý ukázal svetu, ako sa robí „nové umenie“
  5. Nevídaný záujem o grécke ostrovy. Mnohé hotely sú už nedostupné
  6. Plánujete si dokonalú rodinnú dovolenku?
  7. Martin Cígler zo Seyforu: Rast IT sektora predbieha počet odborn
  8. Byty v Rakyte s dotovanou hypotékou a zvýhodnenými cenami
  1. Na trhu jazdeniek pribudli kabriolety
  2. Slováci pomáhajú s digitalizáciou školstva doma aj v zahraničí
  3. Nevídaný záujem o grécke ostrovy. Mnohé hotely sú už nedostupné
  4. Päť rád, ako si po vysokej škole nájsť vysnívanú prácu
  5. Moravák, ktorý ukázal svetu, ako sa robí „nové umenie“
  6. Miro Šatan: Nechajme deti robiť viacero športov
  7. 7 dôvodov, že investícia do bezpečnostných dverí sa vypláca
  8. Dualisti o praxi: Sme súčasťou všetkých procesov
  1. Odvážte sa vystúpiť z komfortnej zóny. Zažijete iné Chorvátsko 9 641
  2. Existuje viac spôsobov, ako znížiť mesačnú splátku na hypotéke 8 108
  3. Nevídaný záujem o grécke ostrovy. Mnohé hotely sú už nedostupné 7 540
  4. Byty v Rakyte s dotovanou hypotékou a zvýhodnenými cenami 5 080
  5. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku? 4 859
  6. Ďurákovci a ich biznis: Z malého e-shopu k státisícovým tržbám 4 211
  7. Čeľustní ortopédi bijú na poplach: Pacienti potrebujú ochranu 3 285
  8. Tipy na výlety po letnom Rakúsku 2 463
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Slovenská štvorica v roku 1988 prvá preliezla Boningtonovu cestu alpským štýlom, no na zostupe zostala nezvestná – zľava Dušan Becík, lekár Milan Skladaný, ktorý bol počas výstupu v druhom tábore, Jozef Just, Peter Božík a Jaroslav Jaško.

Štvorica za to zaplatila najvyššiu cenu.


a 1 ďalší 26. máj
Stanislav Škorvánek v bránke Slovenska.

Škorvánek je s 95,37-percentnou úspešnosťou zákrokov na čele hodnotenia brankárov.


26. máj
Mladý herec Radoslav Gavlas

Volali ho ako komparz do amerického seriálu, nakoniec mu v ňom vymysleli rolu novinára.


23. máj
Stránka Patranie.sk

Stoke internetovej stigmatizácie sú vystavení všetci.


Ismael P. Májovský 25. máj
reklama

Blogy SME

  1. Ján Šubák: Prepúšťanie a vysoké ceny automobilov môžu prísť oveľa skôr, ako si myslíme
  2. Jozef Sitko: Azda mi chce admin zakázať v SME publikovať? (1.)
  3. Peter Kubica: Kniha o tom, ako odbehnúť maratóny
  4. Ján Škerko: Smero-hlasácko-fašistická Hydra. Herkules, kde si?
  5. Anna Miľanová: V zálive...
  6. Ján Šeďo: "Putin dostal dve facky a povedal, že sa Ukrajine pomstí".
  7. Jozef Varga: Slúžil som v armádach štyroch štátov / 28. /
  8. Silvia Smolková: Ako hasia problémy v republike naše „stopäťdesiatky“?
  1. Ján Šeďo: Americkí vojaci zaútočili na predajňu Billa vo Zvolene. 107 087
  2. Ján Šeďo: V Jasenovaci omdlievali aj vrahovia z SS, tromfli ich bývalí mnísi. 37 660
  3. Jozef Varga: Prečo nemám rád Rusko 30 261
  4. Ján Šeďo: Mrak skazy úraduje aj na severozápade Slovenska a keby len tam... 27 941
  5. Ján Šeďo: Nové ruské zbrane sú desiatky rokov pred zahraničnou konkurenciou... 27 308
  6. Ľudmila Križanovská: Zase ste nič nepochopili, pán Fico 12 677
  7. Miroslav Kocúr: Kočner a zahmlievanie okolo skutku, ktorý sa stal 7 329
  8. Ivan Bilohuščin: Igor Matovič: génius anti-intelektuálneho populizmu 7 010
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  8. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
SkryťZatvoriť reklamu