Dajte auto po výtlkom zničenej pneumatike skontrolovať

Odporúčame pri poškodení pneumatiky nechať auto prezrieť v servise a domáhať sa škody cez poisťovňu. Náprava testovaného auta ranu vydržala, ale disk nie.

Kontrolovať auto v servise sa oplatí pre jeho bezporuchovú budúcnosť, pretože pokazená geometrie vie narobiť starosti. Hyundai i30 kombi mal po najazdení 16 064 kilometrov len 6 percentný rozdiel v účinku tlmičov. Predné brzdy mali len dvojpercentnú o(Zdroj: autor)

BANSKÁ BYSTRICA. V čase návštevy servisu nám volala známa, ktorá si ráno rozbila olejovú vaňu na Volkswagene Golf len preto, že chcela blízko Brezna obísť jeden výtlk a do druhého hlbokého spadla kolesom. Tak sa spodok motora dostal do kontaktu s cestou.

Prípadov poškodených áut výtlkmi na cestách pribúda a jeden z nich sme nedávno zažili na vlastnej koži s dlhodobo testovaným vozidlom Hyundai i30 kombi.

Na základe našej osobnej skúsenosti a tiež našich čitateľov odporúčame, po prudkom náraze kolesa do hrany výtlku, preventívne zastaviť a zistiť rozsah poškodenia.

Možno keby si auto za nami nerozrazilo pneumatiku, boli by sme len s hromžením pokračovali ďalej a poškodenie by vyšlo najavo až neskôr a bez zdokumentovania miesta by bola náprava škody komplikovaná.

Navyše výtlky na cestách sú zákerné, často navonok s neviditeľným a systematickým poškodzovaním áut. Snažte sa preplatiť aspoň pneumatiku a disk, lebo to ešte netušíte, či sa po pol roku neozve poškodené ložisko.

Ak je jeden náraz do výtlku výrazne silnejší ako ďalších sto, ktoré trafíte v ten deň, radšej bezpečne zastavte na mieste, kde neobmedzíte dopravu a iné autá. Ak je to možné, vytvorte fotodokumentáciu miesta, zapíšte čas a okolnosti škodovej udalosti.

K vypísaniu tlačiva o udalosti, ktoré je súčasťou výbavy auta prizvite okoloidúceho svedka, prípadne pri väčších poškodeniach zavolajte políciu.

Tieto výtlky na ceste poškodili pneumatiku aj disk auta a celková škoda aj s kontrolou geometrie sa vyšplhala na 577 eur. Náprava našťastie odolala a geometria bola v poriadku.

Hliadka môže spísať škodovú udalosť a preskúmať príčiny.

Ak sa správca cesty poistil dopravnou značkou upozorňujúcou na výtlky a znížil tam rýchlosť, môžete dostať pokutu za neprispôsobenie rýchlosti povahe a stavu vozovky.

V neľahkej situácii sa ocitá majiteľa auta len so zákonným poistením, pretože vymáhanie náhrady škody bude ťažšie a zdĺhavejšie.

V tomto prípade je lepšie privolať políciu a dôkladne zdokumentovať celú škodovú udalosť, najmä jej vinníka, ktorým nie je vodič a nahlásiť udalosť svojej poisťovni.

Tá by potom mala poradiť vhodný postup. Pri havarijnom poistení prebehne úhrada škody na vozidle a tiež opravy rýchlejšie.

Ani presná kontrola geometrie nebýva zadarmo a často je to súčasť nákladov na opravu, čo by mali v servise agentovi poisťovne pri obhliadke pripomenúť. Ak kontrolu geometrie agent nezahrnie medzi opravy, musíte ju zaplatiť. Po vážnejšom poškodení disku neľutujte peniaze za takúto kontrolu podvozka.

Musíte však zaplatiť spoluúčasť a ak máte policajný záznam o poškodení, poisťovňa sa pustí do vymáhania škody cez poistenie správcu cesty, aby sa motoristovi spoluúčasť vrátila.

Poškodenie áut výtlkmi je v tomto období veľmi časté a oprava neraz dosahuje vysokú sumu. Napríklad disk, pneumatika, prezutie a geometria podvozka na testovací Hyundai stáli spolu so servisnými úkonmi 577,93 eur.

Kontrola podvozka sa vyplatí

Hrana výtlku poškodila na pneumatike testovacieho auta bočnicu a na plášti vznikla hrča. Disk vyzeral opticky v poriadku, ale v riadení bolo cítiť jemné chvenie, ktoré potvrdil test disku na vyvažovacom zariadení.

Až na vyvažovacom zariadení sa ukázala deformácia disku a tým pádom jeho trvalé poškodenie. Prejavom možného a okom nepozorovateľného ohnutia bolo jemné vrnenie v riadení auta. Po výmene kolesa toto zmizlo.

Okrem pneumatiky bolo nutné vymeniť disk a skontrolovať podvozok auta. Podľa výsledkov testu technika v autoservise HaM v Banskej Bystrici, podvozok testovacieho auta odolal a geometria ani tlmiče nevykázali poškodenie.

ico

Ako jazdiť po zlých cestách

Jediný recept, ako sa vyhnúť výtlkom, je nižšia rýchlosť a väčšie rozstupy medzi vozidlami.V noci je situácia najhoršia, lebo vo svetlách výtlky nevidieť, a ak sú plné vody, ich hĺbka sa nedá odhadnúť. Ak sa nedá ubrzdiť, radšej vo výtlku pridajte plyn.

Keď chceme bezpečne obísť veľký výtlk alebo zastaviť, aby do nás nenabúrali autá zozadu, potrebujeme pri rýchlosti 60 km/h rozhľad na 35 až 40 metrov. Obchádzanie výtlkov by nemalo ohroziť ani obmedziť vodičov v protismere a navyše pritom treba dávať pozor na stabilitu vozidla. Opäť je najvhodnejšie prechádzať úsekom v nižšej rýchlosti. Ak sa nemôžeme výtlkom vyhnúť, vyberieme si menej hlboké miesta.

V jame nebrzdiť

V každom prípade tesne pred výtlkom musíme prestať brzdiť a najideálnejšie je pridať plyn. Následky poškodenia auta sa tak výrazne znížia.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Real-time technológie: nový byt z papiera uvidíte na vlastné oči
  2. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Stretnutie po rokoch alebo predaj z papiera
  2. Trend zánovných luxusov dorazil i na Slovensko
  3. Real-time technológie: nový byt z papiera uvidíte na vlastné oči
  4. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  5. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  6. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  7. Hitparáda štiav
  8. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  9. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  10. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 11 473
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 7 247
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 6 372
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 4 641
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 4 609
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 4 350
  7. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 3 537
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 2 538
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 1 927
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 1 820

Téma: Výtlky na cestách


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zomrel bývalý šéf BMG Invest Vladimír Fruni

Vladimírovi Frunimu operovali vo Veľkej Británii žalúdok, zomrel doma po návrate z nemocnice.

KOMENTÁRE

Náhorný Karabach chce byť veľmocou. Vďaka jeseterom

Chovajú jesetery a chcú sa stať kaviárovou mocnosťou. Zásah z frontovej línie prežili len statočné ryby.

DOMOV

Sťal dve hlavy chobotnice, ale na silných mužov Smeru si netrúfol

Mantinely vidno pri riaditeľoch nemocníc.

EKONOMIKA

Môžu vám zvýšiť cenu uprostred viazanosti, ako to urobilo UPC?

Aj keď človek podpíše viazanosť, nemá istotu, že ju aj dokončí.

Neprehliadnite tiež

Sledujte v živom prenose odhalenie nového Range Roveru Velar

Nový prírastok do rodiny Range Rover zaplní miesto medzi modelmi Range Rover Evoque a Range Rover Sport.

Škoda v Ženeve predstaví vo Fabii trojvalcový motor 1,0 TSI

Automobilka Škoda plánuje vo vozidlách Fabia a Fabia Combi nahradiť 1,2 l motor za nový trojvalcový agregát s objemom 1,0 litra.

Rolls-Royce ukázal svoj najmenší model SRH, vyrobí jediný kus

Po vzore väčších áut je na mieru upravený pre zákazníka.

Vyšetrovací výbor pre emisie o dieselgate: Problém je, že sme nekonali

Vyšetrovací výbor Európskeho parlamentu pre meranie emisií v automobilovom priemysle schválil svoju záverečnú správu a balík odporúčaní.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop