SME
Nedeľa, 29. máj, 2022 | Meniny má Vilma

Dajte auto po výtlkom zničenej pneumatike skontrolovať

Odporúčame pri poškodení pneumatiky nechať auto prezrieť v servise a domáhať sa škody cez poisťovňu. Náprava testovaného auta ranu vydržala, ale disk nie.

Kontrolovať auto v servise sa oplatí pre jeho bezporuchovú budúcnosť, pretože pokazená geometrie vie narobiť starosti. Hyundai i30 kombi mal po najazdení 16 064 kilometrov len 6 percentný rozdiel v účinku tlmičov. Predné brzdy mali len dvojpercentnú oKontrolovať auto v servise sa oplatí pre jeho bezporuchovú budúcnosť, pretože pokazená geometrie vie narobiť starosti. Hyundai i30 kombi mal po najazdení 16 064 kilometrov len 6 percentný rozdiel v účinku tlmičov. Predné brzdy mali len dvojpercentnú o (Zdroj: autor)

BANSKÁ BYSTRICA. V čase návštevy servisu nám volala známa, ktorá si ráno rozbila olejovú vaňu na Volkswagene Golf len preto, že chcela blízko Brezna obísť jeden výtlk a do druhého hlbokého spadla kolesom. Tak sa spodok motora dostal do kontaktu s cestou.

Prípadov poškodených áut výtlkmi na cestách pribúda a jeden z nich sme nedávno zažili na vlastnej koži s dlhodobo testovaným vozidlom Hyundai i30 kombi.

Na základe našej osobnej skúsenosti a tiež našich čitateľov odporúčame, po prudkom náraze kolesa do hrany výtlku, preventívne zastaviť a zistiť rozsah poškodenia.

Možno keby si auto za nami nerozrazilo pneumatiku, boli by sme len s hromžením pokračovali ďalej a poškodenie by vyšlo najavo až neskôr a bez zdokumentovania miesta by bola náprava škody komplikovaná.

Navyše výtlky na cestách sú zákerné, často navonok s neviditeľným a systematickým poškodzovaním áut. Snažte sa preplatiť aspoň pneumatiku a disk, lebo to ešte netušíte, či sa po pol roku neozve poškodené ložisko.

Ak je jeden náraz do výtlku výrazne silnejší ako ďalších sto, ktoré trafíte v ten deň, radšej bezpečne zastavte na mieste, kde neobmedzíte dopravu a iné autá. Ak je to možné, vytvorte fotodokumentáciu miesta, zapíšte čas a okolnosti škodovej udalosti.

K vypísaniu tlačiva o udalosti, ktoré je súčasťou výbavy auta prizvite okoloidúceho svedka, prípadne pri väčších poškodeniach zavolajte políciu.

Tieto výtlky na ceste poškodili pneumatiku aj disk auta a celková škoda aj s kontrolou geometrie sa vyšplhala na 577 eur. Náprava našťastie odolala a geometria bola v poriadku.

Hliadka môže spísať škodovú udalosť a preskúmať príčiny.

Ak sa správca cesty poistil dopravnou značkou upozorňujúcou na výtlky a znížil tam rýchlosť, môžete dostať pokutu za neprispôsobenie rýchlosti povahe a stavu vozovky.

V neľahkej situácii sa ocitá majiteľa auta len so zákonným poistením, pretože vymáhanie náhrady škody bude ťažšie a zdĺhavejšie.

V tomto prípade je lepšie privolať políciu a dôkladne zdokumentovať celú škodovú udalosť, najmä jej vinníka, ktorým nie je vodič a nahlásiť udalosť svojej poisťovni.

Tá by potom mala poradiť vhodný postup. Pri havarijnom poistení prebehne úhrada škody na vozidle a tiež opravy rýchlejšie.

Ani presná kontrola geometrie nebýva zadarmo a často je to súčasť nákladov na opravu, čo by mali v servise agentovi poisťovne pri obhliadke pripomenúť. Ak kontrolu geometrie agent nezahrnie medzi opravy, musíte ju zaplatiť. Po vážnejšom poškodení disku neľutujte peniaze za takúto kontrolu podvozka.

Musíte však zaplatiť spoluúčasť a ak máte policajný záznam o poškodení, poisťovňa sa pustí do vymáhania škody cez poistenie správcu cesty, aby sa motoristovi spoluúčasť vrátila.

Poškodenie áut výtlkmi je v tomto období veľmi časté a oprava neraz dosahuje vysokú sumu. Napríklad disk, pneumatika, prezutie a geometria podvozka na testovací Hyundai stáli spolu so servisnými úkonmi 577,93 eur.

Kontrola podvozka sa vyplatí

Hrana výtlku poškodila na pneumatike testovacieho auta bočnicu a na plášti vznikla hrča. Disk vyzeral opticky v poriadku, ale v riadení bolo cítiť jemné chvenie, ktoré potvrdil test disku na vyvažovacom zariadení.

Až na vyvažovacom zariadení sa ukázala deformácia disku a tým pádom jeho trvalé poškodenie. Prejavom možného a okom nepozorovateľného ohnutia bolo jemné vrnenie v riadení auta. Po výmene kolesa toto zmizlo.

Okrem pneumatiky bolo nutné vymeniť disk a skontrolovať podvozok auta. Podľa výsledkov testu technika v autoservise HaM v Banskej Bystrici, podvozok testovacieho auta odolal a geometria ani tlmiče nevykázali poškodenie.

ico

Ako jazdiť po zlých cestách

Jediný recept, ako sa vyhnúť výtlkom, je nižšia rýchlosť a väčšie rozstupy medzi vozidlami.V noci je situácia najhoršia, lebo vo svetlách výtlky nevidieť, a ak sú plné vody, ich hĺbka sa nedá odhadnúť. Ak sa nedá ubrzdiť, radšej vo výtlku pridajte plyn.

Keď chceme bezpečne obísť veľký výtlk alebo zastaviť, aby do nás nenabúrali autá zozadu, potrebujeme pri rýchlosti 60 km/h rozhľad na 35 až 40 metrov. Obchádzanie výtlkov by nemalo ohroziť ani obmedziť vodičov v protismere a navyše pritom treba dávať pozor na stabilitu vozidla. Opäť je najvhodnejšie prechádzať úsekom v nižšej rýchlosti. Ak sa nemôžeme výtlkom vyhnúť, vyberieme si menej hlboké miesta.

V jame nebrzdiť

V každom prípade tesne pred výtlkom musíme prestať brzdiť a najideálnejšie je pridať plyn. Následky poškodenia auta sa tak výrazne znížia.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kali, Tina, Yael i Spievankovo vandrujú po slovenských vodách
  2. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete?
  3. Odliv mozgov pokračuje. Ako dostať mladých domov?
  4. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných
  5. Kúpele sú liečivý celok, Thermia jeho kráľovná!
  6. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu
  7. Bratislavský realitný trh oživí GALVANIA rezidencie
  8. Slovenských tridsiatnikov láka zakladanie fondov
  1. Herec Karel Zima: Táto kamera do auta vám vydrží roky: MIO!
  2. Poškriabali vám auto, keď ste niekde parkovali?
  3. Ako si vyberať pohodlnú obuv nielen do práce? Toto sú naše tipy!
  4. Agresívne brzdenie alebo poistný podvod? Mal palubnú kameru!
  5. Darček na Deň detí? Repasovaný telefón môže byť skvelou voľbou
  6. Zdravé zateplenie za jeden deň: čo neviete o fúkanej izolácii
  7. Wüstenrot minulý rok úspešne naštartoval nový obchodný model
  8. Dve zľavy na jedného: Toto predĺženie v PLANEO je vaša šanca!
  1. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných 15 102
  2. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete? 7 803
  3. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu 6 578
  4. Odliv mozgov pokračuje. Ako dostať mladých domov? 5 691
  5. Ako umocniť svoju lásku k Chorvátsku? Vlastným apartmánom! 2 017
  6. Kali, Tina, Yael i Spievankovo vandrujú po slovenských vodách 1 892
  7. Kúpele sú liečivý celok, Thermia jeho kráľovná! 1 335
  8. Zodpovedné nakupovanie chráni biodiverzitu pre budúce generácie 1 305
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Dietok prizeračky - Miroslava Setnická (vľavo) a Viera Farbiaková

Niektoré rodiny na ich služby čakajú dlhé mesiace.


25. máj
Peter Cehlárik na ZOH 2022 v Pekingu.

Všetci sme boli proti vojne, je hrozné, čo sa deje, vraví hokejista.


Stanislav Benčat 3 h
Areál Čatlošovej vily je nevyužívaný takmer dve desaťročia.

S prestavbou areálu bývalého sanatória nesúhlasili úrady ani aktivisti.


27. máj
Vojna na Ukrajine.

Vojna na Ukrajine pokračuje 95. deň.


a 3 ďalší 5 h

Neprehliadnite tiež

BMW i4 M50

Prvé elektrické M kombinuje absurdné zrýchlenie s tichým komfortom.


27. máj
Naložená dodávka na prívese. Napokon sa na Ukrajinu dostala.

Slzy, smiech a sedem hodín na colnici.


27. máj
Ford Tourneo Connect

Novinka je dvojčaťom Volkswagenu Caddy.


27. máj
Škoda Afriq

Pretekárske auto postavili za štyri mesiace.


25. máj

Blogy SME

  1. Vladimír Zervan: Gyimesi-Tarabov zákon
  2. Miroslav Kocúr: Hitler, Heydrich, Tiso - traja kamaráti a ich dnešní "kamaráti"
  3. Štefan Vidlár: Nedeľná modlitba
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
  5. Lórant Kulík: Filatelia: Na inauguráciu poštovej známky Košicko-bohumínskej železnice sa prišiel pozrieť aj turistický sprievodca a spisovateľ Milan Kolcun
  6. Anna Miľanová: Nu, što ty glupaja ptica!?
  7. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
  8. Anton Kaiser: Cnosť žije aj po smrti
  1. Ján Valchár: Bitka pri Cušime, Admirál Kuznecov alebo dve frašky ruskej flotily 12 404
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť III) 9 794
  3. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách 4 320
  4. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa 4 223
  5. Jana Melišová: Oplatí sa žiť na dlh? 3 144
  6. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 2 732
  7. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Kam až zájdu návrhy na obmedzovanie prístupu k interrupciám? 2 615
  8. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 2 143
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
  2. Lívia Hlavačková: Je Ajurvéda naozaj taká prastará, ako vravia?
  3. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
  4. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  5. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  7. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  8. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
SkryťZatvoriť reklamu