BANSKÁ BYSTRICA. V čase návštevy servisu nám volala známa, ktorá si ráno rozbila olejovú vaňu na Volkswagene Golf len preto, že chcela blízko Brezna obísť jeden výtlk a do druhého hlbokého spadla kolesom. Tak sa spodok motora dostal do kontaktu s cestou.
Prípadov poškodených áut výtlkmi na cestách pribúda a jeden z nich sme nedávno zažili na vlastnej koži s dlhodobo testovaným vozidlom Hyundai i30 kombi.
Na základe našej osobnej skúsenosti a tiež našich čitateľov odporúčame, po prudkom náraze kolesa do hrany výtlku, preventívne zastaviť a zistiť rozsah poškodenia.
Možno keby si auto za nami nerozrazilo pneumatiku, boli by sme len s hromžením pokračovali ďalej a poškodenie by vyšlo najavo až neskôr a bez zdokumentovania miesta by bola náprava škody komplikovaná.
Navyše výtlky na cestách sú zákerné, často navonok s neviditeľným a systematickým poškodzovaním áut. Snažte sa preplatiť aspoň pneumatiku a disk, lebo to ešte netušíte, či sa po pol roku neozve poškodené ložisko.
Ak je jeden náraz do výtlku výrazne silnejší ako ďalších sto, ktoré trafíte v ten deň, radšej bezpečne zastavte na mieste, kde neobmedzíte dopravu a iné autá. Ak je to možné, vytvorte fotodokumentáciu miesta, zapíšte čas a okolnosti škodovej udalosti.
K vypísaniu tlačiva o udalosti, ktoré je súčasťou výbavy auta prizvite okoloidúceho svedka, prípadne pri väčších poškodeniach zavolajte políciu.

Hliadka môže spísať škodovú udalosť a preskúmať príčiny.
Ak sa správca cesty poistil dopravnou značkou upozorňujúcou na výtlky a znížil tam rýchlosť, môžete dostať pokutu za neprispôsobenie rýchlosti povahe a stavu vozovky.
Zničil vám výtlk auto? Musíte to dokázať
V neľahkej situácii sa ocitá majiteľa auta len so zákonným poistením, pretože vymáhanie náhrady škody bude ťažšie a zdĺhavejšie.
V tomto prípade je lepšie privolať políciu a dôkladne zdokumentovať celú škodovú udalosť, najmä jej vinníka, ktorým nie je vodič a nahlásiť udalosť svojej poisťovni.
Tá by potom mala poradiť vhodný postup. Pri havarijnom poistení prebehne úhrada škody na vozidle a tiež opravy rýchlejšie.
Musíte však zaplatiť spoluúčasť a ak máte policajný záznam o poškodení, poisťovňa sa pustí do vymáhania škody cez poistenie správcu cesty, aby sa motoristovi spoluúčasť vrátila.
Poškodenie áut výtlkmi je v tomto období veľmi časté a oprava neraz dosahuje vysokú sumu. Napríklad disk, pneumatika, prezutie a geometria podvozka na testovací Hyundai stáli spolu so servisnými úkonmi 577,93 eur.
Kontrola podvozka sa vyplatí
Hrana výtlku poškodila na pneumatike testovacieho auta bočnicu a na plášti vznikla hrča. Disk vyzeral opticky v poriadku, ale v riadení bolo cítiť jemné chvenie, ktoré potvrdil test disku na vyvažovacom zariadení.
Okrem pneumatiky bolo nutné vymeniť disk a skontrolovať podvozok auta. Podľa výsledkov testu technika v autoservise HaM v Banskej Bystrici, podvozok testovacieho auta odolal a geometria ani tlmiče nevykázali poškodenie.

Ako jazdiť po zlých cestách
Jediný recept, ako sa vyhnúť výtlkom, je nižšia rýchlosť a väčšie rozstupy medzi vozidlami.V noci je situácia najhoršia, lebo vo svetlách výtlky nevidieť, a ak sú plné vody, ich hĺbka sa nedá odhadnúť. Ak sa nedá ubrzdiť, radšej vo výtlku pridajte plyn.
Keď chceme bezpečne obísť veľký výtlk alebo zastaviť, aby do nás nenabúrali autá zozadu, potrebujeme pri rýchlosti 60 km/h rozhľad na 35 až 40 metrov. Obchádzanie výtlkov by nemalo ohroziť ani obmedziť vodičov v protismere a navyše pritom treba dávať pozor na stabilitu vozidla. Opäť je najvhodnejšie prechádzať úsekom v nižšej rýchlosti. Ak sa nemôžeme výtlkom vyhnúť, vyberieme si menej hlboké miesta.
V jame nebrzdiť
V každom prípade tesne pred výtlkom musíme prestať brzdiť a najideálnejšie je pridať plyn. Následky poškodenia auta sa tak výrazne znížia.