Výtlky vznikajú na tých istých miestach, lebo ich neopravujú podľa predpisov

Správny postup na opravu vozoviek má niekoľko krokov. Nie vždy ich cestári dodržiavajú.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Ján Krošlák)

Nedávno ste sa mohli dočítať o cestároch z Lotyšska, ktorí svojou lenivosťou pobavili internet a zároveň si zabezpečili výpoveď.

Čitateľ Miro si myslí, že takýto postup je bežný aj na Slovensku. "Do jamy sa naleje asfalt a upláca lopatou, miesto jamy vnikne hrboľ. Následne príde radlica a z hrboľu je znova jama a tak donekonečna."

Miro sa spýtal, či sa nedá niečo robiť s tým, aby nevznikali diery stále na rovnakých miestach. Tiež ho zaujíma, či aj správcu ciest môže niekto pokutovať za to, že neudržuje cestu v poriadku.

Prečo vznikajú výtlky na tom istom mieste

"Na skutočnosti, že v cestnej komunikácii vznikajú opätovne výtlky na tých istých miestach sa okrem iných vonkajších klimatických vplyvov a vodného režimu podpisuje aj fakt, že ich oprava nie je vždy realizovaná tak, ako to predpisuje technický predpis TP 08/2011," vysvetlil Pavol Kajánek z Výskumného dopravného ústavu v Žiline.

V predpisoch je uvedený presný postup opravy výtlkov.

"Správny postup opravy by mal v prvom kroku spočívať vždy z vybúrania nesúdržného a poškodeného materiálu vozovky, zo zarezania výtlku do pravidelného tvaru a vyfrézovania poškodeného povrchu obrusnej vrstvy až po neporušený, pôvodný materiál. Následne by takto pripravený výtlk mal byť dokonale vyčistený a opatrený infiltračným spojovacím postrekom," vymenoval Kajánek.

Až po týchto úpravách by mala byť do upraveného výtlku položená výplň, ktorá musí byť dôkladne zhutnená.

Podľa Kajánka existuje viacero overených technológií na položenie výplňového materiálu do výtlku buď za horúca alebo za studena. Následne môžu byť okraje výtlku zaliate asfaltom tak, aby sa zamedzilo opätovnému zatekaniu zrážkovej vody do konštrukcie vozovky a následnému odmŕzaniu a vymieľaniu materiálu.

Podľa odborníka sa tento postup na Slovensku aplikuje najmä na cestných komunikáciách vyšších tried.

Málo peňazí, zlý stav ciest, nedostatok techniky

Je niekoľko dôvodov, prečo sa na niektorých miestach, najmä na cestách II. a III. triedy, neopravujú výtlky správne:

  • nedostatok finančných prostriedkov, ktorými disponujú správcovia ciest, najmä správy ciest spadajúcich pod VÚC,
  • nepostačujúce strojné vybavenie niektorých správcov a
  • nedobrý prevádzkovo - technický stav niektorých cestných komunikácií.

Niektoré cesty si po zime vyžadujú opravu výtlkov v takom množstve, že ak sa použil predpísaný postup, cestári by nestihli dať včas cesty do požadovaného zjazdného stavu.

"Veľa ciest si vyžaduje súvislú údržbu spočívajúcu v aplikácii nových krytov vozoviek a podobne, na ktoré nie sú voľné finančné prostriedky a preto sa pravidelne realizujú opravy výtlkov len spôsobom vyčistenia a vyplnenia výtlku bez jeho vyfrézovania, zarezania do pravidelného tvaru a spojovacieho postreku," tvrdí Kajánek.

Kto môže pokutovať správcu cesty

"Príslušný cestný správny orgán môže podľa cestného zákona udeliť správcovi pozemnej komunikácie pokutu, pokiaľ neplní úlohy správy a údržby, ktoré pre ňu vyplývajú z tohto zákona," odpovedal Martin Kóňa, hovorca ministerstva dopravy.

Pokuta sa môže vyšplhať až do výšky 33 190 eur. Treba si ale uvedomiť, že pokuty by išli z rozpočtu správcu cesty. Správcovi by tak ostalo menej peňazí na správu ciest. To je podľa ministerstva kontraproduktívne najmä v čase, kedy je potrebné na správu ciest vynaložiť každé dostupné euro.

Hovorca tiež uviedol, že v minulom roku štát vynaložil na opravu a údržbu ciest približne 34 miliónov eur. "Aby sme odstránili všetky kritické úseky na našich cestách, musela by táto suma byť niekoľkokrát vyššia," tvrdí Kóňa.

Vo vzťahu k dodržiavaniu predpisov počas opravovania ciest Kóňa uviedol: "Čo sa týka zjazdnosti, normy sú pomerne všeobecné. Oveľa podrobnejšie sú ale normy, ktoré hovoria o tom, za akých podmienok je možné cesty opravovať. Aj preto, sú teraz cesty v takom zlom stave, lebo aj oprava výtlkov takzvanou studenou zmesou (ktorý sa používa v zime) je z hľadiska technických noriem možné použiť iba v prípade ak je vozovka suchá. A tohtoročné poveternostné podmienky sú mimoriadne nepriaznivé a neumožňujú ani takúto čiastočnú údržbu," povedal Kóňa.

So žiadosťou o odpoveď sme sa obrátili aj na Slovenskú správu ciest, na naše otázky však nereagovali.

Nafoťte výtlky, ktoré vás hnevajú a pošlite nám ich fotky na web@sme.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 368
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 079
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 684
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 226
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 5 750
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 499
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 214
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 501
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 714
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 569

Téma: Výtlky na cestách


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

EKONOMIKA

Kažimír dostal košom. Sulík odmietol zmenu dlhovej brzdy

Sulík sa stretol s ministrom financií.

ŠPORT

Sagan: Keď idem so Slovákmi, navzájom sa motivujeme

Majstra sveta čaká prvý ostrý štart.

Neprehliadnite tiež

VW Arteon: nástupca modelu CC sa začína odhaľovať

Dizajnovo bude mať novinka veľmi blízko ku konceptu Sport Coupé GTE.

Jawa CZ 175 Trail nebola určená pre nás, ale výhradne na export

Československá motorka bola určená iba na vývoz a to do USA, Veľkej Británie, Belgicka a Austrálie.

Ferrari predstavilo nový monopost pre nadchádzajúcu sezónu F1

Nové auto má v zadnej časti žraločiu plutvu.

Dacia predstavila Logan MCV Stepway aj špeciálnu edíciu Outdoor

Oplastovaná verzia kombi Logan MCV sa na Slovensku začne predávať na jeseň.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop