Nedávno ste sa mohli dočítať o cestároch z Lotyšska, ktorí svojou lenivosťou pobavili internet a zároveň si zabezpečili výpoveď.
Čitateľ Miro si myslí, že takýto postup je bežný aj na Slovensku. "Do jamy sa naleje asfalt a upláca lopatou, miesto jamy vnikne hrboľ. Následne príde radlica a z hrboľu je znova jama a tak donekonečna."
Miro sa spýtal, či sa nedá niečo robiť s tým, aby nevznikali diery stále na rovnakých miestach. Tiež ho zaujíma, či aj správcu ciest môže niekto pokutovať za to, že neudržuje cestu v poriadku.
Prečo vznikajú výtlky na tom istom mieste
"Na skutočnosti, že v cestnej komunikácii vznikajú opätovne výtlky na tých istých miestach sa okrem iných vonkajších klimatických vplyvov a vodného režimu podpisuje aj fakt, že ich oprava nie je vždy realizovaná tak, ako to predpisuje technický predpis TP 08/2011," vysvetlil Pavol Kajánek z Výskumného dopravného ústavu v Žiline.
V predpisoch je uvedený presný postup opravy výtlkov.
"Správny postup opravy by mal v prvom kroku spočívať vždy z vybúrania nesúdržného a poškodeného materiálu vozovky, zo zarezania výtlku do pravidelného tvaru a vyfrézovania poškodeného povrchu obrusnej vrstvy až po neporušený, pôvodný materiál. Následne by takto pripravený výtlk mal byť dokonale vyčistený a opatrený infiltračným spojovacím postrekom," vymenoval Kajánek.
Až po týchto úpravách by mala byť do upraveného výtlku položená výplň, ktorá musí byť dôkladne zhutnená.
Podľa Kajánka existuje viacero overených technológií na položenie výplňového materiálu do výtlku buď za horúca alebo za studena. Následne môžu byť okraje výtlku zaliate asfaltom tak, aby sa zamedzilo opätovnému zatekaniu zrážkovej vody do konštrukcie vozovky a následnému odmŕzaniu a vymieľaniu materiálu.
Podľa odborníka sa tento postup na Slovensku aplikuje najmä na cestných komunikáciách vyšších tried.
Málo peňazí, zlý stav ciest, nedostatok techniky
Je niekoľko dôvodov, prečo sa na niektorých miestach, najmä na cestách II. a III. triedy, neopravujú výtlky správne:
- nedostatok finančných prostriedkov, ktorými disponujú správcovia ciest, najmä správy ciest spadajúcich pod VÚC,
- nepostačujúce strojné vybavenie niektorých správcov a
- nedobrý prevádzkovo - technický stav niektorých cestných komunikácií.
Niektoré cesty si po zime vyžadujú opravu výtlkov v takom množstve, že ak sa použil predpísaný postup, cestári by nestihli dať včas cesty do požadovaného zjazdného stavu.
"Veľa ciest si vyžaduje súvislú údržbu spočívajúcu v aplikácii nových krytov vozoviek a podobne, na ktoré nie sú voľné finančné prostriedky a preto sa pravidelne realizujú opravy výtlkov len spôsobom vyčistenia a vyplnenia výtlku bez jeho vyfrézovania, zarezania do pravidelného tvaru a spojovacieho postreku," tvrdí Kajánek.
Kto môže pokutovať správcu cesty
"Príslušný cestný správny orgán môže podľa cestného zákona udeliť správcovi pozemnej komunikácie pokutu, pokiaľ neplní úlohy správy a údržby, ktoré pre ňu vyplývajú z tohto zákona," odpovedal Martin Kóňa, hovorca ministerstva dopravy.
Pokuta sa môže vyšplhať až do výšky 33 190 eur. Treba si ale uvedomiť, že pokuty by išli z rozpočtu správcu cesty. Správcovi by tak ostalo menej peňazí na správu ciest. To je podľa ministerstva kontraproduktívne najmä v čase, kedy je potrebné na správu ciest vynaložiť každé dostupné euro.
Hovorca tiež uviedol, že v minulom roku štát vynaložil na opravu a údržbu ciest približne 34 miliónov eur. "Aby sme odstránili všetky kritické úseky na našich cestách, musela by táto suma byť niekoľkokrát vyššia," tvrdí Kóňa.
Vo vzťahu k dodržiavaniu predpisov počas opravovania ciest Kóňa uviedol: "Čo sa týka zjazdnosti, normy sú pomerne všeobecné. Oveľa podrobnejšie sú ale normy, ktoré hovoria o tom, za akých podmienok je možné cesty opravovať. Aj preto, sú teraz cesty v takom zlom stave, lebo aj oprava výtlkov takzvanou studenou zmesou (ktorý sa používa v zime) je z hľadiska technických noriem možné použiť iba v prípade ak je vozovka suchá. A tohtoročné poveternostné podmienky sú mimoriadne nepriaznivé a neumožňujú ani takúto čiastočnú údržbu," povedal Kóňa.
So žiadosťou o odpoveď sme sa obrátili aj na Slovenskú správu ciest, na naše otázky však nereagovali.
Nafoťte výtlky, ktoré vás hnevajú a pošlite nám ich fotky na web@sme.sk.