Štefan: "Zúčastnil som sa jedného verejného podujatia vo voľnej prírode. Keďže asi organizátori nepočítali s takou veľkou návštevnosťou, parkovalo sa nielen na vyhradenom parkovisku, ale aj po oboch stranách cesty.
Premávku riadila polícia, ktorá aj usmerňovala vodičov pri spôsobe parkovania. Ja som parkoval na parkovisku.
Po skončení podujatia, keď som vychádzal z parkoviska, keďže pre zákrutu a zaparkované autá nebolo dostatočne vidieť, znova dvaja policajti riadili premávku. Jeden stál pri výjazde z parkoviska a druhý stál oproti výjazdu. Odbočoval som vpravo.
Ten policajt, čo bol bližšie pri mne, mi ukázal, že nemám ísť, kým ten oproti mi horúčkovite ukazoval, že mám pokračovať v jazde. Povedal som si, je oproti, asi má lepší výhľad na cestu, a tak som šiel.
Periférne som videl, ako ten, čo mi ukázal stáť, od zlosti rozhodil rukami a zároveň som zbadal blížiaci sa autobus. Našťastie pre zaparkované autá nešiel rýchlo, pribrzdil a pustil ma. Ako by sa brala táto situácia, keby sa stala nehoda?"
Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Umiestniť výjazd z parkoviska do zákruty tak, ako to načrtol Štefan, nie je veľmi bezpečné. Ak by tam neboli policajti, aj bez áut zaparkovaných pri krajnici by riziko pre vodičov vychádzajúcich z parkoviska bolo zbytočne vysoké.
Od organizátorov verejného podujatia nebolo veľmi rozumné ani to, že dovolili autám parkovať na kraji cesty v blízkosti výjazdu z parkoviska.
Dopravnú situáciu musela zachraňovať polícia.
Policajti, o ktorých napísal Štefan, pravdepodobne neboli príliš zohratí. Inak by sa nemohlo stať, aby jeden prikazoval vodičovi ísť a druhý mu to zakazoval. Situácia sa ale mohla stať aj tak, že vzdialenejší policajt dával znamenie vodičovi autobusu a nie Štefanovi.
Vodič je podľa predpisov povinný poslúchnuť pokyn policajtov. Ak by to nespravil, riskoval by pokutu až 300 eur a zákaz šoférovania až na dva roky.
Podľa Štefana mu ale policajti dávali protichodné pokyny. Jeden ho mal nabádať ísť, druhý ho zastavoval. Nemohol pritom splniť obe pokyny naraz.
V takýchto prípadoch vodič najlepšie zareaguje tak, ak ignoruje toho, kto vodiča posiela ďalej. Vždy je totiž bezpečnejšie nevojsť na cestu a trochu sa zdržať ako vojsť a riskovať haváriu. V danom momente nemôžete vedieť, ktorý z policajtov sa mýli.
Štefan sa nerozhodol správne. Sám napísal, že mal šťastie, že sa nezrazil s autobusom.
Ak by sa ale stala dopravná nehoda, policajti by neboli bez viny. Riadením dopravy nesmú ohroziť jej bezpečnosť. Svoj podiel viny by mal aj Štefan, pretože vodič je povinný pri odbočovaní dbať na zvýšenú opatrnosť.