Únia zistila, že automobilky podvádzajú. V rámci predpisov

Automobilky využívajú nedokonalosti v definovaných podmienkach testov spotreby a emisií, aby ich autá vyzerali úspornejšie a ekologickejšie.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Ján Krošlák)

Zistila to najnovšia štúdia Európskej komisie s tým, že až tretina z udávaného poklesu spotreby ide na vrub prefíkaným postupom pri testoch. Napísal portál auto.idnes.cz.

Štandardizované homologačné testy, testy spotreby a emisií automobilov zďaleka nezodpovedajú kompletnému rozsahu režimov, v ktorých sa automobily používajú v praxi. Sú za to často kritizované, pretože automobilky svoje motory naladia tak, aby vyhoveli v testovacích procedúrach. V praxi už ale tak šetrné nie sú.

Navyše, normami priškrtené moderné motory potom majú často všeobecnú charakteristiku.

Automobilky našli medzery v predpisoch

Európske normy a nároky EÚ na znižovanie emisií vozidiel sú za to tiež kritizované. Snaha šetriť palivo i životné prostredie sa totiž v praxi míňa účinkom.

Sama Európska komisia (EK) objavila ďalšiu trhlinu vo vlastnej spleti pravidiel. Štúdia, ktorú si nechala vypracovať, ukázala, že automobilky pri testoch tak trochu podvádzajú. Lenže v medziach pravidiel. Využívajú nedostatky v definíciách testovacích procedúr. Podobne sa správajú aj tímy formule 1, keď hľadajú medzery v pravidlách.

Medzi rokmi 2002 a 2010 klesli udávané priemerné emisie CO2 na kilometer z pôvodných 167,2 gramu na 140,4 gramu. Hladina vypúšťaných emisií je pritom priamo úmerná spotrebe paliva (1 g/CO2 zodpovedá približne 0,04 l paliva na 100 km).

Štúdia EK zistila, že asi 9,1 gramu z tohto poklesu je len virtuálna. Viac ako tretina proklamovaných úspor. Vykazuje sa len kvôli medzerám v definícii testovacích postupov.

Na palive sme mali zaplatiť v priemere o 135 eur viac

Automobilky pri testoch používajú špeciálne pneumatiky alebo vykonávajú simulácie na neobvykle hladkých vozovkách.

V Bruseli sú z tohto zistenia rozladení a tvrdia, že zákazníci by mali byť tiež. V priemere totiž Európania zaplatili za palivo pri priemerne prejazdených 14 000 kilometroch u nových áut asi o 135 eur viac, než koľko by museli zaplatiť, ak by úspory udávané automobilkami boli reálne. Komisia to nazýva klamaním spotrebiteľa.

Autori štúdie sa navyše obávajú, že podiel laboratórnych úspor na vykazovaných hodnotách emisií CO2 a spotreby by mohol ešte vzrásť s tým, ako EÚ plánuje zaviesť limit 95 CO2 gramov na kilometer do roku 2020. V súčasnosti je platný cieľ 130 gramov do roku 2015.

Európski zákonodarcovia síce plánujú aj zmeny v samotných predpisoch záväzných pri testoch, no ani zďaleka sa tým všetky kľučky neodstránia. Navyše sa môžu objaviť aj niektoré nové. Nové testovacie metódy majú byť do praxe uvedené v roku 2016.

V USA sa netestuje v laboratóriách ale na cestách

Objavujú sa aj návrhy, podľa ktorých by sa vozidlo malo napríklad testovať pri jeho uvedení do prevádzky vrátane akejsi úvodnej technickej prehliadky.

V USA sa niektoré testy vykonávaju za definovaných podmienok v reálnej premávke a na testovacích tratiach. Nie v laboratóriách.

Nemecké združenie automobilového priemyslu uvádza, že unifikované a jednotné testy, ktoré by všetci výrobcovia vykonávali zhodným spôsobom, sú potrebné a automobilky na metodikách spolupracujú.

Žiadna forma testov však nebude dokonalá. Dnešný tlak EÚ, kvôli ktorému sa hrá doslova o každú kvapku spáleného paliva, vytvára situáciu, kedy automobilky často siahajú k rôznym opatreniam, aby prísne limity splnili. Tieto kroky pritom vôbec nemusia byť v prospech zákazníkov a užívateľov, či životného prostredia. To bol pritom pôvodný zámer súčasnej prísnej regulácie.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  2. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  4. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  5. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  6. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  7. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  8. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  9. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  10. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  1. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  2. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  3. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  4. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  5. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  6. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  7. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  8. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  9. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  10. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  1. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 939
  2. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 111
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 238
  4. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 6 132
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 5 382
  6. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 985
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 328
  8. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 3 992
  9. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 3 545
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 2 425

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

O zaistení pozemkov U. S. Steelu vedeli skôr, než súd rozhodol

Majetok jedného z najväčších podnikov v krajine súd zaistil bez toho, aby to poriadne vysvetlil.

TECH

Postavili umelú maternicu, ktorá vynosila jahňa

Zariadenie môže o niekoľko rokov zachrániť predčasne narodené deti.

DOMOV

Fico prijal bieloruského premiéra, ani v minulosti nemal problém

Bielorusko neakceptujem, hovorí poslanec Peter Osuský.

Neprehliadnite tiež

Majiteľka Tesly X žiada odškodné milión dolárov

Pri nehode začala Tesla horieť a zadné dvere ostali zablokované.

Uber chce mať do roku 2020 lietajúci taxík

Lietajúce taxi Uber bude malé lietadlo, ktoré bude vzlietať a pristávať vertikálne.

Formula F1 od sezóny 2018 s ďalšími zmenami

Stretnutie Strategickej skupiny a Komisie F1 v Paríži prinieslo odsúhlasenie viacerých zmien pre sezónu 2018.

Revolúciu elektroáut povedie Čína, nie Západ

Najväčší trh s autami zabojuje proti smogu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop