Únia zistila, že automobilky podvádzajú. V rámci predpisov

Automobilky využívajú nedokonalosti v definovaných podmienkach testov spotreby a emisií, aby ich autá vyzerali úspornejšie a ekologickejšie.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Ján Krošlák)

Zistila to najnovšia štúdia Európskej komisie s tým, že až tretina z udávaného poklesu spotreby ide na vrub prefíkaným postupom pri testoch. Napísal portál auto.idnes.cz.

Štandardizované homologačné testy, testy spotreby a emisií automobilov zďaleka nezodpovedajú kompletnému rozsahu režimov, v ktorých sa automobily používajú v praxi. Sú za to často kritizované, pretože automobilky svoje motory naladia tak, aby vyhoveli v testovacích procedúrach. V praxi už ale tak šetrné nie sú.

Navyše, normami priškrtené moderné motory potom majú často všeobecnú charakteristiku.

Automobilky našli medzery v predpisoch

Európske normy a nároky EÚ na znižovanie emisií vozidiel sú za to tiež kritizované. Snaha šetriť palivo i životné prostredie sa totiž v praxi míňa účinkom.

Sama Európska komisia (EK) objavila ďalšiu trhlinu vo vlastnej spleti pravidiel. Štúdia, ktorú si nechala vypracovať, ukázala, že automobilky pri testoch tak trochu podvádzajú. Lenže v medziach pravidiel. Využívajú nedostatky v definíciách testovacích procedúr. Podobne sa správajú aj tímy formule 1, keď hľadajú medzery v pravidlách.

Medzi rokmi 2002 a 2010 klesli udávané priemerné emisie CO2 na kilometer z pôvodných 167,2 gramu na 140,4 gramu. Hladina vypúšťaných emisií je pritom priamo úmerná spotrebe paliva (1 g/CO2 zodpovedá približne 0,04 l paliva na 100 km).

Štúdia EK zistila, že asi 9,1 gramu z tohto poklesu je len virtuálna. Viac ako tretina proklamovaných úspor. Vykazuje sa len kvôli medzerám v definícii testovacích postupov.

Na palive sme mali zaplatiť v priemere o 135 eur viac

Automobilky pri testoch používajú špeciálne pneumatiky alebo vykonávajú simulácie na neobvykle hladkých vozovkách.

V Bruseli sú z tohto zistenia rozladení a tvrdia, že zákazníci by mali byť tiež. V priemere totiž Európania zaplatili za palivo pri priemerne prejazdených 14 000 kilometroch u nových áut asi o 135 eur viac, než koľko by museli zaplatiť, ak by úspory udávané automobilkami boli reálne. Komisia to nazýva klamaním spotrebiteľa.

Autori štúdie sa navyše obávajú, že podiel laboratórnych úspor na vykazovaných hodnotách emisií CO2 a spotreby by mohol ešte vzrásť s tým, ako EÚ plánuje zaviesť limit 95 CO2 gramov na kilometer do roku 2020. V súčasnosti je platný cieľ 130 gramov do roku 2015.

Európski zákonodarcovia síce plánujú aj zmeny v samotných predpisoch záväzných pri testoch, no ani zďaleka sa tým všetky kľučky neodstránia. Navyše sa môžu objaviť aj niektoré nové. Nové testovacie metódy majú byť do praxe uvedené v roku 2016.

V USA sa netestuje v laboratóriách ale na cestách

Objavujú sa aj návrhy, podľa ktorých by sa vozidlo malo napríklad testovať pri jeho uvedení do prevádzky vrátane akejsi úvodnej technickej prehliadky.

V USA sa niektoré testy vykonávaju za definovaných podmienok v reálnej premávke a na testovacích tratiach. Nie v laboratóriách.

Nemecké združenie automobilového priemyslu uvádza, že unifikované a jednotné testy, ktoré by všetci výrobcovia vykonávali zhodným spôsobom, sú potrebné a automobilky na metodikách spolupracujú.

Žiadna forma testov však nebude dokonalá. Dnešný tlak EÚ, kvôli ktorému sa hrá doslova o každú kvapku spáleného paliva, vytvára situáciu, kedy automobilky často siahajú k rôznym opatreniam, aby prísne limity splnili. Tieto kroky pritom vôbec nemusia byť v prospech zákazníkov a užívateľov, či životného prostredia. To bol pritom pôvodný zámer súčasnej prísnej regulácie.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  2. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  3. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  4. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  5. Investment Advisory Guide for Slovakia
  6. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  7. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  8. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  9. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  10. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  1. Vaše umenie bude hýbať Tatrami. Zapojte sa do súťaže ZSSK
  2. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  3. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  4. Recenze youtubera JeezyJ: jak dopadla autokamera Mio MiVue 785 ?
  5. Burza pracovných príležitostí opäť na Stavebnej fakulte STU
  6. Počet ochorení na rakovinu stále stúpa. Nepodceňujte prevenciu
  7. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  8. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  9. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou
  10. Slávnostná inaugurácia rektora a dekanov fakúlt EU v Bratislave
  1. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 29 604
  2. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov 22 947
  3. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 19 630
  4. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 16 079
  5. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky 15 158
  6. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci 11 148
  7. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 9 373
  8. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo 8 542
  9. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou 6 770
  10. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 6 236

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Mistrík odstúpil z prezidentského súboja, podporil Čaputovú

Mistríkovo rozhodnutie ocenil aj prezident Kiska a tiež podporil Čaputovú.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Toto by Čaputová nemala zahodiť

Po dvadsiatich rokoch môže prvé kolo vyhrať blok mimo Smeru a HZDS.

AUTO

Prichádza malé SUV Škoda Kamiq. Aké sú naše prvé dojmy?

Zaboduje priestorom aj bohatou výbavou.

Neprehliadnite tiež

Porsche predstavilo konkurenta pre X6, Cayenne Coupé

Nemecká automobilka si nechce nechať ujsť zisk z rastúceho segmentu.

Citroën oslavuje 100 rokov špeciálnou edíciou Origins

Limitovaná edícia odkazuje na bohatú históriu značky.

Citroën - Limitovaná séria Origins
Podcast Za volantom

Za volantom: Revolúcia elektromobilov začala, s čím prichádza Audi e-tron?

Záujemca si musí pripraviť aspoň 81 400 eur.

Diaľnicu D1 v úseku Bratislava - Vajnory čiastočne uzatvoria

Počas uzávery vyfrézujú vozovku a opravia časti mostov.

Ilustračné foto.

Ford bude mať v Európe nového šéfa, povedie ho Stuart Rowley

Druhá najväčšia americká automobilka robí zmeny vo vedení.

Ilustračná fotografia.