Únia zistila, že automobilky podvádzajú. V rámci predpisov

Automobilky využívajú nedokonalosti v definovaných podmienkach testov spotreby a emisií, aby ich autá vyzerali úspornejšie a ekologickejšie.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Ján Krošlák)

Zistila to najnovšia štúdia Európskej komisie s tým, že až tretina z udávaného poklesu spotreby ide na vrub prefíkaným postupom pri testoch. Napísal portál auto.idnes.cz.

Štandardizované homologačné testy, testy spotreby a emisií automobilov zďaleka nezodpovedajú kompletnému rozsahu režimov, v ktorých sa automobily používajú v praxi. Sú za to často kritizované, pretože automobilky svoje motory naladia tak, aby vyhoveli v testovacích procedúrach. V praxi už ale tak šetrné nie sú.

Navyše, normami priškrtené moderné motory potom majú často všeobecnú charakteristiku.

Automobilky našli medzery v predpisoch

Európske normy a nároky EÚ na znižovanie emisií vozidiel sú za to tiež kritizované. Snaha šetriť palivo i životné prostredie sa totiž v praxi míňa účinkom.

Sama Európska komisia (EK) objavila ďalšiu trhlinu vo vlastnej spleti pravidiel. Štúdia, ktorú si nechala vypracovať, ukázala, že automobilky pri testoch tak trochu podvádzajú. Lenže v medziach pravidiel. Využívajú nedostatky v definíciách testovacích procedúr. Podobne sa správajú aj tímy formule 1, keď hľadajú medzery v pravidlách.

Medzi rokmi 2002 a 2010 klesli udávané priemerné emisie CO2 na kilometer z pôvodných 167,2 gramu na 140,4 gramu. Hladina vypúšťaných emisií je pritom priamo úmerná spotrebe paliva (1 g/CO2 zodpovedá približne 0,04 l paliva na 100 km).

Štúdia EK zistila, že asi 9,1 gramu z tohto poklesu je len virtuálna. Viac ako tretina proklamovaných úspor. Vykazuje sa len kvôli medzerám v definícii testovacích postupov.

Na palive sme mali zaplatiť v priemere o 135 eur viac

Automobilky pri testoch používajú špeciálne pneumatiky alebo vykonávajú simulácie na neobvykle hladkých vozovkách.

V Bruseli sú z tohto zistenia rozladení a tvrdia, že zákazníci by mali byť tiež. V priemere totiž Európania zaplatili za palivo pri priemerne prejazdených 14 000 kilometroch u nových áut asi o 135 eur viac, než koľko by museli zaplatiť, ak by úspory udávané automobilkami boli reálne. Komisia to nazýva klamaním spotrebiteľa.

Autori štúdie sa navyše obávajú, že podiel laboratórnych úspor na vykazovaných hodnotách emisií CO2 a spotreby by mohol ešte vzrásť s tým, ako EÚ plánuje zaviesť limit 95 CO2 gramov na kilometer do roku 2020. V súčasnosti je platný cieľ 130 gramov do roku 2015.

Európski zákonodarcovia síce plánujú aj zmeny v samotných predpisoch záväzných pri testoch, no ani zďaleka sa tým všetky kľučky neodstránia. Navyše sa môžu objaviť aj niektoré nové. Nové testovacie metódy majú byť do praxe uvedené v roku 2016.

V USA sa netestuje v laboratóriách ale na cestách

Objavujú sa aj návrhy, podľa ktorých by sa vozidlo malo napríklad testovať pri jeho uvedení do prevádzky vrátane akejsi úvodnej technickej prehliadky.

V USA sa niektoré testy vykonávaju za definovaných podmienok v reálnej premávke a na testovacích tratiach. Nie v laboratóriách.

Nemecké združenie automobilového priemyslu uvádza, že unifikované a jednotné testy, ktoré by všetci výrobcovia vykonávali zhodným spôsobom, sú potrebné a automobilky na metodikách spolupracujú.

Žiadna forma testov však nebude dokonalá. Dnešný tlak EÚ, kvôli ktorému sa hrá doslova o každú kvapku spáleného paliva, vytvára situáciu, kedy automobilky často siahajú k rôznym opatreniam, aby prísne limity splnili. Tieto kroky pritom vôbec nemusia byť v prospech zákazníkov a užívateľov, či životného prostredia. To bol pritom pôvodný zámer súčasnej prísnej regulácie.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nestíhate nakupovať darčeky?
  2. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  3. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou
  4. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska
  5. Brzdia vás technické výpadky vo výrobe?
  6. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie
  7. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  8. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  9. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  10. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  1. Nestíhate nakupovať darčeky?
  2. Riešenie kolízií áut - exkluzivní autokamera MiVue 766 WiFi
  3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  4. Problém s darčekom? 10 perfektných tipov na Vianočné darčeky!
  5. Slovensko bude vo svete reprezentovať projekt Zachráň včely
  6. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou
  7. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska
  8. Moderný hotel, kde sa cítite ako doma
  9. Vedecká rada k 80. výročiu SvF STU v Bratislave
  10. Stavebná fakulta STU má učebňu na 3D tlač a virtuálnu realitu
  1. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie 66 294
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 17 722
  3. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre 9 952
  4. Takto vyzerá miesto, odkiaľ k nám putuje slovenské hovädzie 9 836
  5. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska 9 086
  6. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia 5 873
  7. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur 5 815
  8. Kartou míňame viac. Čo by obchodníci mali vedieť o zákazníkoch 3 906
  9. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád 3 780
  10. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne 2 678