SME
reklama

Únia zistila, že automobilky podvádzajú. V rámci predpisov

Automobilky využívajú nedokonalosti v definovaných podmienkach testov spotreby a emisií, aby ich autá vyzerali úspornejšie a ekologickejšie.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Ján Krošlák)

Zistila to najnovšia štúdia Európskej komisie s tým, že až tretina z udávaného poklesu spotreby ide na vrub prefíkaným postupom pri testoch. Napísal portál auto.idnes.cz.

Štandardizované homologačné testy, testy spotreby a emisií automobilov zďaleka nezodpovedajú kompletnému rozsahu režimov, v ktorých sa automobily používajú v praxi. Sú za to často kritizované, pretože automobilky svoje motory naladia tak, aby vyhoveli v testovacích procedúrach. V praxi už ale tak šetrné nie sú.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Navyše, normami priškrtené moderné motory potom majú často všeobecnú charakteristiku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Automobilky našli medzery v predpisoch

Európske normy a nároky EÚ na znižovanie emisií vozidiel sú za to tiež kritizované. Snaha šetriť palivo i životné prostredie sa totiž v praxi míňa účinkom.

Sama Európska komisia (EK) objavila ďalšiu trhlinu vo vlastnej spleti pravidiel. Štúdia, ktorú si nechala vypracovať, ukázala, že automobilky pri testoch tak trochu podvádzajú. Lenže v medziach pravidiel. Využívajú nedostatky v definíciách testovacích procedúr. Podobne sa správajú aj tímy formule 1, keď hľadajú medzery v pravidlách.

Medzi rokmi 2002 a 2010 klesli udávané priemerné emisie CO2 na kilometer z pôvodných 167,2 gramu na 140,4 gramu. Hladina vypúšťaných emisií je pritom priamo úmerná spotrebe paliva (1 g/CO2 zodpovedá približne 0,04 l paliva na 100 km).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Štúdia EK zistila, že asi 9,1 gramu z tohto poklesu je len virtuálna. Viac ako tretina proklamovaných úspor. Vykazuje sa len kvôli medzerám v definícii testovacích postupov.

Na palive sme mali zaplatiť v priemere o 135 eur viac

Automobilky pri testoch používajú špeciálne pneumatiky alebo vykonávajú simulácie na neobvykle hladkých vozovkách.

V Bruseli sú z tohto zistenia rozladení a tvrdia, že zákazníci by mali byť tiež. V priemere totiž Európania zaplatili za palivo pri priemerne prejazdených 14 000 kilometroch u nových áut asi o 135 eur viac, než koľko by museli zaplatiť, ak by úspory udávané automobilkami boli reálne. Komisia to nazýva klamaním spotrebiteľa.

Autori štúdie sa navyše obávajú, že podiel laboratórnych úspor na vykazovaných hodnotách emisií CO2 a spotreby by mohol ešte vzrásť s tým, ako EÚ plánuje zaviesť limit 95 CO2 gramov na kilometer do roku 2020. V súčasnosti je platný cieľ 130 gramov do roku 2015.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Európski zákonodarcovia síce plánujú aj zmeny v samotných predpisoch záväzných pri testoch, no ani zďaleka sa tým všetky kľučky neodstránia. Navyše sa môžu objaviť aj niektoré nové. Nové testovacie metódy majú byť do praxe uvedené v roku 2016.

V USA sa netestuje v laboratóriách ale na cestách

Objavujú sa aj návrhy, podľa ktorých by sa vozidlo malo napríklad testovať pri jeho uvedení do prevádzky vrátane akejsi úvodnej technickej prehliadky.

V USA sa niektoré testy vykonávaju za definovaných podmienok v reálnej premávke a na testovacích tratiach. Nie v laboratóriách.

Nemecké združenie automobilového priemyslu uvádza, že unifikované a jednotné testy, ktoré by všetci výrobcovia vykonávali zhodným spôsobom, sú potrebné a automobilky na metodikách spolupracujú.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Žiadna forma testov však nebude dokonalá. Dnešný tlak EÚ, kvôli ktorému sa hrá doslova o každú kvapku spáleného paliva, vytvára situáciu, kedy automobilky často siahajú k rôznym opatreniam, aby prísne limity splnili. Tieto kroky pritom vôbec nemusia byť v prospech zákazníkov a užívateľov, či životného prostredia. To bol pritom pôvodný zámer súčasnej prísnej regulácie.

Autor: auto.idnes.cz

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 27 213
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 548
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 544
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 925
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 301
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 178
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 870
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 708
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  2. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  3. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  4. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  5. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  6. Martin Borecky: Rakovina
  7. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  8. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 141
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 649
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 441
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 650
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 458
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 370
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 288
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 435
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
reklama
SkryťZatvoriť reklamu