SME
Štvrtok, 6. máj, 2021 | Meniny má HermínaKrížovkyKrížovky

Superšportiaky stíchnu, Únia zavádza prísnejšie hlukové limity pre autá

Európsky parlament schválil návrh nariadenia, ktoré prikazuje výrobcom automobilov výrazne znížiť hlučnosť nových vozidiel.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

Cesta návrhu do praxe bude ešte spletitá, no sprísnenie hlukových limitov je takmer isté. Týkať sa bude aj superšportiakov, napísal portál auto.idnes.cz.

Európsky parlament chce tichšie autá, pre elektromobily to neplatí

Návrh nariadenia o znížení hlukových limitov počíta so znížením maximálnej povolenej hladiny intenzity zvuku zo súčasných 74 decibelov pre bežné autá na 68 decibelov. Zmeniť sa má aj metodika testovania automobilov.

Návrh zároveň počíta s tým, že by napríklad elektromobily mali byť vybavené zariadením, ktoré by naopak vytváralo hladinu hluku tak, aby boli chodci dostatočne informovaní o prítomnosti takého vozidla.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Vzniknúť by tiež mala metodika testovania povrchov ciest. Únia chce vytvoriť tlak na to, aby sa stavali takzvané tiché vozovky.

Automobily by tiež mohli dostať hlukové štítky, podobne ako majú svoje energetické štítky pneumatiky. Poslanci tak výrazne pozmenili návrh Európskej komisie, ktorý bol podľa ich mienky príliš zjednodušujúci.

"Negatívne účinky chronického pôsobenia hluku sú vedecky presvedčivo dokázané, návrh komisie sa však zameral v podstate iba na hluk vytváraný motormi automobilov," povedal po prijatí návrhu spravodajca Miroslav Ouzký.

"Moja predstava bola vždy o niečo komplexnejšia a som presvedčený, že by v budúcnosti táto legislatíva mala mapovať aj vplyv cestného povrchu, kvality pneumatík, aerodynamického hluku a riadenie dopravy," dodal.

Skryť Vypnúť reklamu

Zníženie hluku bude znamenať potrebu nových investícií

Zníženie hlukového limitu zo 74 na 68 decibelov znamená prakticky zníženie maximálnej intenzity zvuku takmer na štvrtinu.

Decibel je logaritmická jednotka vyjadrujúca podiel dvoch hodnôt. Pokles o 3 dB vyjadruje zoslabenie na poloviční hluk, naopak zosilnenie o 3 dB znamená dvojnásobný hluk.

Automobilky budú musieť znovu výrazne investovať. Už dnes si výrobcovia lámu hlavu, ako splniť nároky na emisie CO2. Výsledkom budú zrejme opäť o niečo priškrtenejšie motory, ktoré síce ponúknu zaujímavú hodnotu maximálneho výkonu, ale odozva na zošliapnutie plynového pedálu bude lenivšia.

Zlikviduje menej hluku superšportiaky?

Doslova likvidačné by mohli byť nové hlukové limity pre výrobcov superšportových vozidiel, ktorí si na dokonalom zvuku svojich motorov dávajú záležať.

Skryť Vypnúť reklamu

Dnes platí pre superšporty výnimka, takzvaná Lex-Ferrari. Tá dovoľuje vozidlám s výkonom nad 140 kW (a výkonovou hmotnosťou viac ako 75 kW na tonu) prekročiť súčasný limit o jeden decibel. Intenzita zvuku u nich môže byť o štvrtinu vyššia.

Návrh s podobnou výnimkou pre superautá počíta, ale konkrétna podoba zatiaľ nie je jasná. Navyše, zníženie limitu bude pre superšporty veľmi citeľné. Podľa pôvodného návrhu komisie mali autá s pomerom výkonu k hmotnosti väčším ako 150 kW na tonu dostať limit 69 decibelov, teda ​​výnimku jedného decibelu.

Poslanci však v pozmeňujúcom a doplňujúcom návrhu predsa len na superautá mysleli viac. Pre autá s pomerom výkonu k hmotnosti menším ako 125 kW/t by platil limit 68 dB, pre vozidlá s pomerom medzi 125 kW/t a 150 kW/t by platil limit 70 dB a autá s pomerom väčším ako 150 kW/t majú mať limit 73 dB.

Skryť Vypnúť reklamu

Špeciálnou kategóriou by potom mali byť skutočné superautá so štyrmi a menej sedadlami a pomerom výkonu k hmotnosti väčším ako 200 kW (a sedadlom vodiča najviac 450 mm nad zemou). Pre tie by potom mohol platiť limit 74 dB. Aj to je však proti súčasnému stavu zníženie.

Ako rýchlo zavedú hlukové normy?

Podobná neistota panuje aj v oblasti nákladných automobilov. Pre ne pôvodne navrhli maximálny limit 78 decibelov (pre najťažšie vozidlá nad 12 ton). V návrhu poslancov ale ostáva zachovaná súčasná hodnota 81 dB. Pre ľahšie nákladiaky sa normy majú sprísniť.

Ani rýchlosť zavádzania nového predpisu nie je známa. V návrhu komisie sa počítalo s postupným znižovaním v troch fázach, ktoré by začali platiť dva, päť a sedem rokov po jeho schválení.

Skryť Vypnúť reklamu

Poslanci navrhujú skokové zavedenie prísnejších limitov do šiestich rokov po schválení s tým, že do ôsmich rokov by sa vozidlá, ktoré síce boli schválené ešte podľa starých metód, ale nové limity nesplnia, už nemohli predávať.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prieskum odhalil slabiny slovenských firiem. Na čo si dať pozor?
  2. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd?
  3. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  4. Chcete mať pasívny príjem vďaka investovaniu? Ako začať?
  5. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  6. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  7. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  8. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál
  9. Deti sa počas pandémie vrátili dozadu, hovorí pedagogička
  10. Na konci tohto bezplatného IT kurzu môžete získať dobrú prácu
  1. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  2. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  3. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  4. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  5. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd?
  6. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál
  7. Ako zabezpečiť vhodné podmienky na dôstojnú prácu?
  8. Moderná drevostavba s vlastným rukopisom
  9. Prieskum odhalil slabiny slovenských firiem. Na čo si dať pozor?
  10. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť
  1. Zaočkovaní dostávajú pivo zdarma alebo 350 eur 57 888
  2. Zaujímavé príležitosti po kríze. Analytici radia, kam investovať 20 482
  3. Ste finančný guru? Otestujte sa a investujte s mobilom 18 019
  4. Deti sa počas pandémie vrátili dozadu, hovorí pedagogička 14 066
  5. Minerálky pod lupou. Kedy nám škodia a kedy prospievajú? 9 519
  6. BUBO ponúka zľavu pre zaočkovaných 8 176
  7. Investuje od dvanástich. Najväčší rast dosiahol o 1 600 percent 7 515
  8. Tipy od delegátky: Egypt má veľa turistami neobjavených miest 6 897
  9. Čo ľuďom chýba počas práce z domu najviac? Káva to nie je 6 575
  10. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť 6 514
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Elektrický Citroën ë-C4 a Citroën C4 s naftovým motorom.

Cenový rozdiel oboch áut je čoraz menší.

24 h
Škoda Fabia

Nechýba veľký kufor a bohatá výbava.

4. máj
Volkswagen Golf R

Elektromobily tvoria už podiel 16 percent.

4. máj
Skica interiéru novej Škody Fabia.

Pracovisko vodiča poteší zástancov klasickej koncepcie.

4. máj