Superšportiaky stíchnu, Únia zavádza prísnejšie hlukové limity pre autá

Európsky parlament schválil návrh nariadenia, ktoré prikazuje výrobcom automobilov výrazne znížiť hlučnosť nových vozidiel.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

Cesta návrhu do praxe bude ešte spletitá, no sprísnenie hlukových limitov je takmer isté. Týkať sa bude aj superšportiakov, napísal portál auto.idnes.cz.

Európsky parlament chce tichšie autá, pre elektromobily to neplatí

Návrh nariadenia o znížení hlukových limitov počíta so znížením maximálnej povolenej hladiny intenzity zvuku zo súčasných 74 decibelov pre bežné autá na 68 decibelov. Zmeniť sa má aj metodika testovania automobilov.

Návrh zároveň počíta s tým, že by napríklad elektromobily mali byť vybavené zariadením, ktoré by naopak vytváralo hladinu hluku tak, aby boli chodci dostatočne informovaní o prítomnosti takého vozidla.

Vzniknúť by tiež mala metodika testovania povrchov ciest. Únia chce vytvoriť tlak na to, aby sa stavali takzvané tiché vozovky.

Automobily by tiež mohli dostať hlukové štítky, podobne ako majú svoje energetické štítky pneumatiky. Poslanci tak výrazne pozmenili návrh Európskej komisie, ktorý bol podľa ich mienky príliš zjednodušujúci.

"Negatívne účinky chronického pôsobenia hluku sú vedecky presvedčivo dokázané, návrh komisie sa však zameral v podstate iba na hluk vytváraný motormi automobilov," povedal po prijatí návrhu spravodajca Miroslav Ouzký.

"Moja predstava bola vždy o niečo komplexnejšia a som presvedčený, že by v budúcnosti táto legislatíva mala mapovať aj vplyv cestného povrchu, kvality pneumatík, aerodynamického hluku a riadenie dopravy," dodal.

Zníženie hluku bude znamenať potrebu nových investícií

Zníženie hlukového limitu zo 74 na 68 decibelov znamená prakticky zníženie maximálnej intenzity zvuku takmer na štvrtinu.

Decibel je logaritmická jednotka vyjadrujúca podiel dvoch hodnôt. Pokles o 3 dB vyjadruje zoslabenie na poloviční hluk, naopak zosilnenie o 3 dB znamená dvojnásobný hluk.

Automobilky budú musieť znovu výrazne investovať. Už dnes si výrobcovia lámu hlavu, ako splniť nároky na emisie CO2. Výsledkom budú zrejme opäť o niečo priškrtenejšie motory, ktoré síce ponúknu zaujímavú hodnotu maximálneho výkonu, ale odozva na zošliapnutie plynového pedálu bude lenivšia.

Zlikviduje menej hluku superšportiaky?

Doslova likvidačné by mohli byť nové hlukové limity pre výrobcov superšportových vozidiel, ktorí si na dokonalom zvuku svojich motorov dávajú záležať.

Dnes platí pre superšporty výnimka, takzvaná Lex-Ferrari. Tá dovoľuje vozidlám s výkonom nad 140 kW (a výkonovou hmotnosťou viac ako 75 kW na tonu) prekročiť súčasný limit o jeden decibel. Intenzita zvuku u nich môže byť o štvrtinu vyššia.

Návrh s podobnou výnimkou pre superautá počíta, ale konkrétna podoba zatiaľ nie je jasná. Navyše, zníženie limitu bude pre superšporty veľmi citeľné. Podľa pôvodného návrhu komisie mali autá s pomerom výkonu k hmotnosti väčším ako 150 kW na tonu dostať limit 69 decibelov, teda ​​výnimku jedného decibelu.

Poslanci však v pozmeňujúcom a doplňujúcom návrhu predsa len na superautá mysleli viac. Pre autá s pomerom výkonu k hmotnosti menším ako 125 kW/t by platil limit 68 dB, pre vozidlá s pomerom medzi 125 kW/t a 150 kW/t by platil limit 70 dB a autá s pomerom väčším ako 150 kW/t majú mať limit 73 dB.

Špeciálnou kategóriou by potom mali byť skutočné superautá so štyrmi a menej sedadlami a pomerom výkonu k hmotnosti väčším ako 200 kW (a sedadlom vodiča najviac 450 mm nad zemou). Pre tie by potom mohol platiť limit 74 dB. Aj to je však proti súčasnému stavu zníženie.

Ako rýchlo zavedú hlukové normy?

Podobná neistota panuje aj v oblasti nákladných automobilov. Pre ne pôvodne navrhli maximálny limit 78 decibelov (pre najťažšie vozidlá nad 12 ton). V návrhu poslancov ale ostáva zachovaná súčasná hodnota 81 dB. Pre ľahšie nákladiaky sa normy majú sprísniť.

Ani rýchlosť zavádzania nového predpisu nie je známa. V návrhu komisie sa počítalo s postupným znižovaním v troch fázach, ktoré by začali platiť dva, päť a sedem rokov po jeho schválení.

Poslanci navrhujú skokové zavedenie prísnejších limitov do šiestich rokov po schválení s tým, že do ôsmich rokov by sa vozidlá, ktoré síce boli schválené ešte podľa starých metód, ale nové limity nesplnia, už nemohli predávať.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  4. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  6. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  2. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  3. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  4. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  7. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  8. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  9. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  10. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 711
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 715
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 115
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 049
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 193
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 618
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 618
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 455
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 440
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 041

Hlavné správy zo Sme.sk

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza. Veríme, že ju vyrieši so cťou.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Zákon na ochranu médií sa dá ľahko obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Neprehliadnite tiež

Budúcnosť podľa Audi? Umelá inteligencia s empatiou

Vo Frankfurte sme okrem sériových modelov v stánku Audi mohli vidieť aj dva elektrické autonómne koncepty.

BMW X5 prekonáva konkurenciu silným dieselom (test)

Najlepšie veľké SUV na cesty pochádza z Mníchova.

Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten správny

Zvažujete prechod od spaľovacieho motora k elektrickému? Toto by ste mali predtým vedieť.

Pozreli sme si nové čínske autá. Aký dojem v nás zanechali Wey, Chery a Borgward?

Kým Európania riešia emisie, Čína pripravuje automobilový útok.