SME
Sobota, 28. november, 2020 | Meniny má HenrietaKrížovkyKrížovky

Superšportiaky stíchnu, Únia zavádza prísnejšie hlukové limity pre autá

Európsky parlament schválil návrh nariadenia, ktoré prikazuje výrobcom automobilov výrazne znížiť hlučnosť nových vozidiel.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

Cesta návrhu do praxe bude ešte spletitá, no sprísnenie hlukových limitov je takmer isté. Týkať sa bude aj superšportiakov, napísal portál auto.idnes.cz.

Európsky parlament chce tichšie autá, pre elektromobily to neplatí

Návrh nariadenia o znížení hlukových limitov počíta so znížením maximálnej povolenej hladiny intenzity zvuku zo súčasných 74 decibelov pre bežné autá na 68 decibelov. Zmeniť sa má aj metodika testovania automobilov.

Návrh zároveň počíta s tým, že by napríklad elektromobily mali byť vybavené zariadením, ktoré by naopak vytváralo hladinu hluku tak, aby boli chodci dostatočne informovaní o prítomnosti takého vozidla.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Vzniknúť by tiež mala metodika testovania povrchov ciest. Únia chce vytvoriť tlak na to, aby sa stavali takzvané tiché vozovky.

Automobily by tiež mohli dostať hlukové štítky, podobne ako majú svoje energetické štítky pneumatiky. Poslanci tak výrazne pozmenili návrh Európskej komisie, ktorý bol podľa ich mienky príliš zjednodušujúci.

"Negatívne účinky chronického pôsobenia hluku sú vedecky presvedčivo dokázané, návrh komisie sa však zameral v podstate iba na hluk vytváraný motormi automobilov," povedal po prijatí návrhu spravodajca Miroslav Ouzký.

"Moja predstava bola vždy o niečo komplexnejšia a som presvedčený, že by v budúcnosti táto legislatíva mala mapovať aj vplyv cestného povrchu, kvality pneumatík, aerodynamického hluku a riadenie dopravy," dodal.

Skryť Vypnúť reklamu

Zníženie hluku bude znamenať potrebu nových investícií

Zníženie hlukového limitu zo 74 na 68 decibelov znamená prakticky zníženie maximálnej intenzity zvuku takmer na štvrtinu.

Decibel je logaritmická jednotka vyjadrujúca podiel dvoch hodnôt. Pokles o 3 dB vyjadruje zoslabenie na poloviční hluk, naopak zosilnenie o 3 dB znamená dvojnásobný hluk.

Automobilky budú musieť znovu výrazne investovať. Už dnes si výrobcovia lámu hlavu, ako splniť nároky na emisie CO2. Výsledkom budú zrejme opäť o niečo priškrtenejšie motory, ktoré síce ponúknu zaujímavú hodnotu maximálneho výkonu, ale odozva na zošliapnutie plynového pedálu bude lenivšia.

Zlikviduje menej hluku superšportiaky?

Doslova likvidačné by mohli byť nové hlukové limity pre výrobcov superšportových vozidiel, ktorí si na dokonalom zvuku svojich motorov dávajú záležať.

Skryť Vypnúť reklamu

Dnes platí pre superšporty výnimka, takzvaná Lex-Ferrari. Tá dovoľuje vozidlám s výkonom nad 140 kW (a výkonovou hmotnosťou viac ako 75 kW na tonu) prekročiť súčasný limit o jeden decibel. Intenzita zvuku u nich môže byť o štvrtinu vyššia.

Návrh s podobnou výnimkou pre superautá počíta, ale konkrétna podoba zatiaľ nie je jasná. Navyše, zníženie limitu bude pre superšporty veľmi citeľné. Podľa pôvodného návrhu komisie mali autá s pomerom výkonu k hmotnosti väčším ako 150 kW na tonu dostať limit 69 decibelov, teda ​​výnimku jedného decibelu.

Poslanci však v pozmeňujúcom a doplňujúcom návrhu predsa len na superautá mysleli viac. Pre autá s pomerom výkonu k hmotnosti menším ako 125 kW/t by platil limit 68 dB, pre vozidlá s pomerom medzi 125 kW/t a 150 kW/t by platil limit 70 dB a autá s pomerom väčším ako 150 kW/t majú mať limit 73 dB.

Skryť Vypnúť reklamu

Špeciálnou kategóriou by potom mali byť skutočné superautá so štyrmi a menej sedadlami a pomerom výkonu k hmotnosti väčším ako 200 kW (a sedadlom vodiča najviac 450 mm nad zemou). Pre tie by potom mohol platiť limit 74 dB. Aj to je však proti súčasnému stavu zníženie.

Ako rýchlo zavedú hlukové normy?

Podobná neistota panuje aj v oblasti nákladných automobilov. Pre ne pôvodne navrhli maximálny limit 78 decibelov (pre najťažšie vozidlá nad 12 ton). V návrhu poslancov ale ostáva zachovaná súčasná hodnota 81 dB. Pre ľahšie nákladiaky sa normy majú sprísniť.

Ani rýchlosť zavádzania nového predpisu nie je známa. V návrhu komisie sa počítalo s postupným znižovaním v troch fázach, ktoré by začali platiť dva, päť a sedem rokov po jeho schválení.

Skryť Vypnúť reklamu

Poslanci navrhujú skokové zavedenie prísnejších limitov do šiestich rokov po schválení s tým, že do ôsmich rokov by sa vozidlá, ktoré síce boli schválené ešte podľa starých metód, ale nové limity nesplnia, už nemohli predávať.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bývanie v meste predlžuje život
  2. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  3. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  4. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  5. Aká je chémia vôní
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  7. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie
  1. Darček? Špičková autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EÚ Lifetime!
  2. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  3. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  4. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  5. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  6. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  7. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  8. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  9. Aká je chémia vôní
  10. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 29 964
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 17 393
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 14 511
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 10 369
  5. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 636
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 424
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 109
  8. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 7 881
  9. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 789
  10. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí 7 494
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračná fotografia.
KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Pandémia nám nadelila ďalší typ megaškandálu

Demisia sa pod rúškom udržania Smeru od moci scvrkáva na činy priamej korupcie.

Peter Schutz

Potrebovali ísť k blízkym a nepustili ich. Neboli privilegovaní ako Kollár

Nemocnice väčšinou púšťajú príbuzných k zomierajúcim.

Šéfa parlamentu Borisa Kollára v nemocnici najviac navštevovala bývalá manželka Linda Rezešová. Na fotografii sú na plese v Opere v roku 2008.

Fajka zhasla. Alebo nie?

Nadšenci fajok súťažia na medzinárodnej úrovni a nejde im o rýchlosť, práve naopak.

Fajčenie fajky je rituál, treba dbať, aby nezhasla.

Neprehliadnite tiež

Ako vyzerá Škoda Enyaq v úvodnej edícii pre slovenský trh?

Najlacnejšia verzia u nás nie je v ponuke.

Škoda Enyaq iV 80

Toyota Camry dostala vylepšený dizajn aj technológie

Zmenami prešli najmä jazdní asistenti.

Toyota Camry Hybrid 2021

Hyundai čoskoro predstaví malý crossover Bayon

Auto dostalo meno po meste na juhu Francúzska.

Hyundai Bayon odhaľuje prvý detail.