Superšportiaky stíchnu, Únia zavádza prísnejšie hlukové limity pre autá

Európsky parlament schválil návrh nariadenia, ktoré prikazuje výrobcom automobilov výrazne znížiť hlučnosť nových vozidiel.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

Cesta návrhu do praxe bude ešte spletitá, no sprísnenie hlukových limitov je takmer isté. Týkať sa bude aj superšportiakov, napísal portál auto.idnes.cz.

Európsky parlament chce tichšie autá, pre elektromobily to neplatí

Návrh nariadenia o znížení hlukových limitov počíta so znížením maximálnej povolenej hladiny intenzity zvuku zo súčasných 74 decibelov pre bežné autá na 68 decibelov. Zmeniť sa má aj metodika testovania automobilov.

Návrh zároveň počíta s tým, že by napríklad elektromobily mali byť vybavené zariadením, ktoré by naopak vytváralo hladinu hluku tak, aby boli chodci dostatočne informovaní o prítomnosti takého vozidla.

Vzniknúť by tiež mala metodika testovania povrchov ciest. Únia chce vytvoriť tlak na to, aby sa stavali takzvané tiché vozovky.

Automobily by tiež mohli dostať hlukové štítky, podobne ako majú svoje energetické štítky pneumatiky. Poslanci tak výrazne pozmenili návrh Európskej komisie, ktorý bol podľa ich mienky príliš zjednodušujúci.

"Negatívne účinky chronického pôsobenia hluku sú vedecky presvedčivo dokázané, návrh komisie sa však zameral v podstate iba na hluk vytváraný motormi automobilov," povedal po prijatí návrhu spravodajca Miroslav Ouzký.

"Moja predstava bola vždy o niečo komplexnejšia a som presvedčený, že by v budúcnosti táto legislatíva mala mapovať aj vplyv cestného povrchu, kvality pneumatík, aerodynamického hluku a riadenie dopravy," dodal.

Zníženie hluku bude znamenať potrebu nových investícií

Zníženie hlukového limitu zo 74 na 68 decibelov znamená prakticky zníženie maximálnej intenzity zvuku takmer na štvrtinu.

Decibel je logaritmická jednotka vyjadrujúca podiel dvoch hodnôt. Pokles o 3 dB vyjadruje zoslabenie na poloviční hluk, naopak zosilnenie o 3 dB znamená dvojnásobný hluk.

Automobilky budú musieť znovu výrazne investovať. Už dnes si výrobcovia lámu hlavu, ako splniť nároky na emisie CO2. Výsledkom budú zrejme opäť o niečo priškrtenejšie motory, ktoré síce ponúknu zaujímavú hodnotu maximálneho výkonu, ale odozva na zošliapnutie plynového pedálu bude lenivšia.

Zlikviduje menej hluku superšportiaky?

Doslova likvidačné by mohli byť nové hlukové limity pre výrobcov superšportových vozidiel, ktorí si na dokonalom zvuku svojich motorov dávajú záležať.

Dnes platí pre superšporty výnimka, takzvaná Lex-Ferrari. Tá dovoľuje vozidlám s výkonom nad 140 kW (a výkonovou hmotnosťou viac ako 75 kW na tonu) prekročiť súčasný limit o jeden decibel. Intenzita zvuku u nich môže byť o štvrtinu vyššia.

Návrh s podobnou výnimkou pre superautá počíta, ale konkrétna podoba zatiaľ nie je jasná. Navyše, zníženie limitu bude pre superšporty veľmi citeľné. Podľa pôvodného návrhu komisie mali autá s pomerom výkonu k hmotnosti väčším ako 150 kW na tonu dostať limit 69 decibelov, teda ​​výnimku jedného decibelu.

Poslanci však v pozmeňujúcom a doplňujúcom návrhu predsa len na superautá mysleli viac. Pre autá s pomerom výkonu k hmotnosti menším ako 125 kW/t by platil limit 68 dB, pre vozidlá s pomerom medzi 125 kW/t a 150 kW/t by platil limit 70 dB a autá s pomerom väčším ako 150 kW/t majú mať limit 73 dB.

Špeciálnou kategóriou by potom mali byť skutočné superautá so štyrmi a menej sedadlami a pomerom výkonu k hmotnosti väčším ako 200 kW (a sedadlom vodiča najviac 450 mm nad zemou). Pre tie by potom mohol platiť limit 74 dB. Aj to je však proti súčasnému stavu zníženie.

Ako rýchlo zavedú hlukové normy?

Podobná neistota panuje aj v oblasti nákladných automobilov. Pre ne pôvodne navrhli maximálny limit 78 decibelov (pre najťažšie vozidlá nad 12 ton). V návrhu poslancov ale ostáva zachovaná súčasná hodnota 81 dB. Pre ľahšie nákladiaky sa normy majú sprísniť.

Ani rýchlosť zavádzania nového predpisu nie je známa. V návrhu komisie sa počítalo s postupným znižovaním v troch fázach, ktoré by začali platiť dva, päť a sedem rokov po jeho schválení.

Poslanci navrhujú skokové zavedenie prísnejších limitov do šiestich rokov po schválení s tým, že do ôsmich rokov by sa vozidlá, ktoré síce boli schválené ešte podľa starých metód, ale nové limity nesplnia, už nemohli predávať.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Malé knedličky, veľké dojmy
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  5. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  6. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  7. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  8. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  9. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  10. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 629
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 621
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 567
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 614
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 177
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 825
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 873
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 290
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 961
  10. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 2 481

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Chaos okolo cien elektriny pokračuje. Koľko vlastne zaplatíte po novom?

Začiatkom roka v niektorých prípadoch stúpli ceny za elektrinu neúmerne. Po politickom tlaku preto z postu šéfa regulátora odstúpil Jozef Holjenčík.

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov, kriminality.

Neprehliadnite tiež

Dacia predstavila Logan MCV Stepway aj špeciálnu edíciu Outdoor

Oplastovaná verzia kombi Logan MCV sa na Slovensku začne predávať na jeseň.

Spoznali sme slovenské ceny modelu Kia Rio

Novú Kiu Rio predstavili už aj na Slovensku.

Cestu pod Strečnom cez víkend uzavrú

Zákaz využívania cesty I/18 pod hradom Strečno platí i pre chodcov a cyklistov.

Jawa vsádza na retro vzhľad a čínsku techniku

Ponuku tradičnej českej značky obohatili modely Jawa 350 OHC a Jawa 660 Vintage.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop