BREZNO. Podľa posledných správ o počte predných áut patrí Yaris Hybrid medzi najpredávanejšie hybridné autá Toyoty za posledné mesiace.
Čo prekvapuje ešte viac, vyše sto objednávok zaznamenali aj na slovenskom trhu, kde sa motoristi v triede malých áut správajú pomerne konzervatívne a siahajú po cenových trhákoch zo spodnej strany cenového rozpätia.
Napriek tomu Yaris prekonal svojimi číslami Prius aj Auris Hybrid. Pre japonskú značku významné čísla nám pripomenuli, že najmenší plný hybrid s logom Toyota máme v databáze našich testov.
Už sme jeho pohonnú sústavu porovnávali s klasikou a tiež s moderným trojvalcovým motorom s turbom. Teraz aspoň v krátkosti ponúkame pár postrehov k autu ako takému.
Dizajnové rezervy
Hybridné verzie Toyoty zvyknú zušľachťovať štylistické doplnky esteticky zladené s poslaním auta. Neplatí to však o Yarise Hybrid so škaredými zadnými svetlami LED, ktoré narúšajú dizajnovú celistvosť auta.
Čo sa podarilo dizajnérom pri nástupe tretej generácie Yarisu napraviť, to hybrid trochu kazí. Subjektívne teda ani vzhľad zadných svetiel ani čierna metalíza nie sú dôvodom, prečo by niekto po hybridnej verzii túžil.
Oveľa viac zaváži nezmenený objem batožinového priestoru 286 litrov v porovnaní s bežnou benzínovou verziou. Tašky pri nakladaní do kufra stačí zdvihnúť cez priemernú 69 centimetrov vysokú nakladaciu hranu.

Pre rodičov môže byť podstatné vybranie po bokoch kufra a pomerne slušná maximálna šírka, ktorá môže prísť vhod pri preprave športového kočíka. Z pohľadu každodenného využitia kufra klobúk dole pred "zašitím" batérií pod sedadlá a ponuke slušného úžitku.
Vzadu chudobnejšie pre veľkých
Veľkorysosť kufra už stráca priestor na zadných sedadlách, najmä v oblasti hlavy pre vyšších pasažierov. Operadlám chýba šírka a Yaris nevyniká ani v priestore na lakte.
Milo prekvapil priestor na nohy a jednoduché nastupovanie dozadu, ktoré je výhodné pre deti v autosedačkách. Tie potrebujú miesto na nastupovanie a tiež na nožičky visiace cez okraj sedačky. Batérie pod sedadlami majú malý otvor na chladenie, ale nijako neobmedzujú posádku.
Toyota stlačila cenu hybridnej verzie Active v akcii na 15.500 eur, akurát v pomerne zaujímavej výbave nemožno na naše prekvapenie rátať s elektrickým ovládaním okien vzadu. Za disky z ľahkých zliatin aj za navigáciu musíte vo verzii Active zaplatiť.

Štandardne dostanete kompletný bezpečnostný balík, LED denné svetlá, zadné LED svetlá, dvojzónovú automatickú klimatizáciu a rad drobností.
Hybrid má tiež kožené obšitie ručnej brzdy a pekne vypracovaný interiér s pohodlnými sedadlami vpredu. Odkladacie priestory sú na praktický život v meste koncipované pomerne skromne, akoby mal vodič aj spolujazdec nosiť všetko v príručnej taške.
Potešilo nás odhlučnenie podvozka v meste, dobré filtrovanie nerovností a veľmi komfortná jazda. Z hybridného Yarisu vyžaduje tuhosť a s výnimkou plného zrýchlenia sa správa veľmi kultivovane a ticho.
Mestský život vyhovuje
Vidieť, že auto je zrodené na pohyb v meste bez nutnosti obťažovať sa radením. Vodič má veľmi dobrý prehľad o situácii okolo a ani interiér neodpútava pozornosť. Z každého detailu dýcha vysoká kvalita a vodičovi už podľa testu vieme garantovať dobrý pocit z riadenia.
Pri tak prepracovanom interiéri a adaptácii palubného systému na dobu modernú, príde trochu zvláštna absencia trojkliku smeroviek. Na hybride síce stačí po aktivovaní tlačidla len pridávať plyn a brzdiť, ale veľa elektriky si pri rozbehu neužijete.

Spaľovací motor pomerne rýchlo nabieha do činnosti a pri chladných ránach sa musí zohriať. Kým sa tak stane, už budete možno v práci a batérie síce s elektromotorom pomôžu, ale elektrickú sólo jazdu nestihnete.
S trochou snahy sa hybridný Yaris zmestí spotrebou benzínu do hodnôt konkurenčného diesela v mestskom režime. Na diaľnici sa skôr približuje obyčajnej benzínovej alternatíve s litrovou rezervou.
Cestou z Bratislavy do Banskej Bystrice na hranici povolených rýchlosti sme pri spotrebe 6,6 l/100 km konštatovali, že 130 km/h si Yaris drží veľmi ochotne a vysávačový zvukový efekt je už len pri rozbiehaní. Vysokú rýchlosť zvládal veľmi dobre.

V kopcoch pri prejazde cez Čertovicu a bežnej jazde po okreskách klesla spotreba na 5,5 litra na 100 km. V meste a pri "eco" sme dokázali zraziť spotrebu na 4,4 l/100 km. Celkový priemer "mix" pri troche snahy môže byť 4,9 l/100 km.
V tabuľke pripájame porovnanie dynamických vlastností malého hybridného Yarisu s konkurenčnými autami a rôznymi druhmi pohonu. Oproti predchádzajúcemu testu sme doplnili ešte naftový Peugeot 208 e-HDi.
Dynamické parametre v teste motorov rôznej konštrukcie
model | Renault Clio | Toyota Yaris | Suzuki Splash | Peugeot 208 |
verzia | 0,9 TCe | Hybrid | 1,2 | 1,6 e-HDi |
zrýchlenie 0-100 km/h (s) | 13,19 | 11,99 | 14,02 | 11,35 |
pružnosť 3.stupeň 70-100 km/h (s) | 6,31 | 6,20 (e-CVT) | 7,87 | 5,9 |
pružnosť 4.stupeň 70-100 km/h (s) | 8,59 | - | 11,46 | 6,65 |
čas na okruhu auto.sme.sk (m:s) | 1:12,01 | 1:14,79 | - | - |
čas v normovanom slalome (s) | 13,87 | 14,28 | 14,07 | 14,62 |
brzdná dráha 100 - 0 km/h (m) | 43,12 W | 42,92 W | 41,53 S | 43,18 W |
Argumentuje prevodovkou
Yaris Hybrid je vyladené auto s vysokým komfortom jazdy a obratné v meste. Pri zvážení výbavy a nástupnej ceny modelu Active oproti konkurencii s bežným pohon, najviac zaváži automatická prevodovka, ktorá býva u konkurencie drahá a povedzme si otvorene, ponuka s výnimkou pár značiek dosť obmedzená.
Získať podobne veľké vozidlo s automatom, benzínovým motorom a rovnakou spotrebou bude ťažké, preto túto často ženskú voľbu dokážeme pochopiť.
Hybrid sa síce lepšie uplatňuje vo väčších autách, avšak meranie dokazuje, že Yaris Hybrid nezaostáva v dynamike a vieme ho odporučiť mestským šoférom, ktorí potrebujú len pridávať plyn a brzdiť bez potreby vyžívať sa v jazde a radení. Po pritlačení plynu na podlahu ujde Yaris hybrid mnohým konkurentom.

kupujem-nekupujem
Osobne považujem Yaris za príliš malé auto na aplikáciu hybridnej technológie. Toyota to síce dokázala tak, že tento pohon už ani cenou ani zásahom do priestoru neobmedzuje majiteľa, avšak v aute týchto rozmerov sa dá k danej spotrebe dopracovať aj inou cestou. Nekupujem, hoci chápem, že ako alternatíva pre malé auto do mesta s automatom, to môže niekoho zaujať.
Rasťo Chvála
Základné technické parametre
Model | Toyota Yaris |
Verzia | Hybrid Style |
Cena modelu od (eur) | 8.990 |
Cena test. verzie od (eur) | 14.800 |
Cena test. modelu (eur) | 15.640 |
Motor | 1,5VVT-i + elektromotor |
Objem (cm3) | 1497 |
Výkon (kW(k)) | 55(75) |
Pri otáčkach (ot./min.) | 4800 |
Krútiaci moment (Nm) | 111 |
Pri otáčkach (ot./min.) | 3600-4400 |
Výkon hybridnej sústavy (kW(k)) | 74(100) |
Priemerná spotreba (l/100km) | 3,7 |
Spotreba v teste (l/100km) | 4,9 |
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) | 11,8 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 165 |
Prevodovka | e-CVT (aut.) |
Počet stupňov | CVT |
Pneumatiky | Nokian WR D3 |
Rozmer a index pneumatík | 175/65 R15 |
Brzdy vpredu | kotúčové |
Brzdy vzadu | kotúčové |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1170 |
Servisný interval (km/rok) | 15000/1 |
Dĺžka (mm) | 3905 |
Rázvor náprav (mm) | 2510 |
Šírka (mm) | 1695 |
Výška (mm) | 1510 |
Základný objem kufra (l) | 286 |
Z testovacieho zápisníka
Stav tachometra | 8278 km |
Počasie počas testu | jasno |
Teplota | 7 °C |
Stabilizačný systém | nevypínateľný |
Pneumatiky | Nokian WR D3 |
Rozmer a index pneumatík | 175/65 R15 |
Priemerná spotreba v teste (l/100km) | 6,6 diaľnica, 5,5 kopce, 4,5 mesto |
Brzdná dráha 100 -0 km/h (m) | 42,92 |
Vnútorné rozmery batožinového priestoru
nakladacia hrana von (mm) | 690 |
nakladacia hrana dnu (mm) | 160 |
šírka kufra min./maximálna (mm) | 1000/1360 |
výška kufra po roletu (mm) | 49 |
nakladací otvor výška/šírka(mm) | 790/1005 |
dĺžka kufra min./max (mm) | 660/1440 |
Rozmery priestoru na sedenie
šírka v ramenách vpredu (mm) | 1340 |
šírka lakte vpredu (mm) | 1400 |
výška na hlavu šofér max. (mm) | 1000 |
dĺžka sedáku šofér (mm) | 500 |
šírka v ramenách vzadu (mm) | 1310 |
šírka v lakťoch vzadu(mm) | 1391 |
výška krajné sedadlá (mm) | 900 |
výška stredné sedadlo (mm) | 870 |
dĺžka sedáku kraj/stred (mm) | 490/490 |