Test: Hybridná Toyota Yaris preferuje mesto

Samotná technológia neobmedzuje takmer v ničom. Kufor je rovnako veľký, cena konkurenčná a komfort jazdy vysoký. Neveľká výhoda spotreby sa však prejaví len v meste.

Predaje hybridného Yarisu ukazujú, že má nádej na svetlejší zajtrajšok, ak bude mať prijateľnú cenu a výbavu. V hybridnej verzii treba hľadať komfortnú podobu malého auta do mesta, pretože na cenové trháky sú určené iné modely.(Zdroj: Rastislav Chvála)

BREZNO. Podľa posledných správ o počte predných áut patrí Yaris Hybrid medzi najpredávanejšie hybridné autá Toyoty za posledné mesiace.

Čo prekvapuje ešte viac, vyše sto objednávok zaznamenali aj na slovenskom trhu, kde sa motoristi v triede malých áut správajú pomerne konzervatívne a siahajú po cenových trhákoch zo spodnej strany cenového rozpätia.

Napriek tomu Yaris prekonal svojimi číslami Prius aj Auris Hybrid. Pre japonskú značku významné čísla nám pripomenuli, že najmenší plný hybrid s logom Toyota máme v databáze našich testov.

Už sme jeho pohonnú sústavu porovnávali s klasikou a tiež s moderným trojvalcovým motorom s turbom. Teraz aspoň v krátkosti ponúkame pár postrehov k autu ako takému.

Dizajnové rezervy

Hybridné verzie Toyoty zvyknú zušľachťovať štylistické doplnky esteticky zladené s poslaním auta. Neplatí to však o Yarise Hybrid so škaredými zadnými svetlami LED, ktoré narúšajú dizajnovú celistvosť auta.

Čo sa podarilo dizajnérom pri nástupe tretej generácie Yarisu napraviť, to hybrid trochu kazí. Subjektívne teda ani vzhľad zadných svetiel ani čierna metalíza nie sú dôvodom, prečo by niekto po hybridnej verzii túžil.

Oveľa viac zaváži nezmenený objem batožinového priestoru 286 litrov v porovnaní s bežnou benzínovou verziou. Tašky pri nakladaní do kufra stačí zdvihnúť cez priemernú 69 centimetrov vysokú nakladaciu hranu.

Kvalitne urobený kokpit prináša posun oproti minulej generácii a pomerne tiché cestovanie s nebývalým komfortom.

Pre rodičov môže byť podstatné vybranie po bokoch kufra a pomerne slušná maximálna šírka, ktorá môže prísť vhod pri preprave športového kočíka. Z pohľadu každodenného využitia kufra klobúk dole pred "zašitím" batérií pod sedadlá a ponuke slušného úžitku.

Vzadu chudobnejšie pre veľkých

Veľkorysosť kufra už stráca priestor na zadných sedadlách, najmä v oblasti hlavy pre vyšších pasažierov. Operadlám chýba šírka a Yaris nevyniká ani v priestore na lakte.

Milo prekvapil priestor na nohy a jednoduché nastupovanie dozadu, ktoré je výhodné pre deti v autosedačkách. Tie potrebujú miesto na nastupovanie a tiež na nožičky visiace cez okraj sedačky. Batérie pod sedadlami majú malý otvor na chladenie, ale nijako neobmedzujú posádku.

Toyota stlačila cenu hybridnej verzie Active v akcii na 15.500 eur, akurát v pomerne zaujímavej výbave nemožno na naše prekvapenie rátať s elektrickým ovládaním okien vzadu. Za disky z ľahkých zliatin aj za navigáciu musíte vo verzii Active zaplatiť.

Zadné dvere nemajú odkladací box, ktorý pri rodinnom využití auta príde vhod. Pochváliť treba otváranie dverí pod širokým uhlom a pomerne veľký otvor na nastupovanie.

Štandardne dostanete kompletný bezpečnostný balík, LED denné svetlá, zadné LED svetlá, dvojzónovú automatickú klimatizáciu a rad drobností.

Hybrid má tiež kožené obšitie ručnej brzdy a pekne vypracovaný interiér s pohodlnými sedadlami vpredu. Odkladacie priestory sú na praktický život v meste koncipované pomerne skromne, akoby mal vodič aj spolujazdec nosiť všetko v príručnej taške.

Potešilo nás odhlučnenie podvozka v meste, dobré filtrovanie nerovností a veľmi komfortná jazda. Z hybridného Yarisu vyžaduje tuhosť a s výnimkou plného zrýchlenia sa správa veľmi kultivovane a ticho.

Mestský život vyhovuje

Vidieť, že auto je zrodené na pohyb v meste bez nutnosti obťažovať sa radením. Vodič má veľmi dobrý prehľad o situácii okolo a ani interiér neodpútava pozornosť. Z každého detailu dýcha vysoká kvalita a vodičovi už podľa testu vieme garantovať dobrý pocit z riadenia.

Pri tak prepracovanom interiéri a adaptácii palubného systému na dobu modernú, príde trochu zvláštna absencia trojkliku smeroviek. Na hybride síce stačí po aktivovaní tlačidla len pridávať plyn a brzdiť, ale veľa elektriky si pri rozbehu neužijete.

Hybridnú verziu poznať podľa zadných svetiel s inou, trochu gýčovou architektúrou.

Spaľovací motor pomerne rýchlo nabieha do činnosti a pri chladných ránach sa musí zohriať. Kým sa tak stane, už budete možno v práci a batérie síce s elektromotorom pomôžu, ale elektrickú sólo jazdu nestihnete.

S trochou snahy sa hybridný Yaris zmestí spotrebou benzínu do hodnôt konkurenčného diesela v mestskom režime. Na diaľnici sa skôr približuje obyčajnej benzínovej alternatíve s litrovou rezervou.

Cestou z Bratislavy do Banskej Bystrice na hranici povolených rýchlosti sme pri spotrebe 6,6 l/100 km konštatovali, že 130 km/h si Yaris drží veľmi ochotne a vysávačový zvukový efekt je už len pri rozbiehaní. Vysokú rýchlosť zvládal veľmi dobre.

Batérie zázračne zmizli pod sedadlami a neobmedzujú batožinový priestor. Nepočítajte však s rezervným kolesom, ktoré nahrádzajú lepiaca súprava s kompresorom.

V kopcoch pri prejazde cez Čertovicu a bežnej jazde po okreskách klesla spotreba na 5,5 litra na 100 km. V meste a pri "eco" sme dokázali zraziť spotrebu na 4,4 l/100 km. Celkový priemer "mix" pri troche snahy môže byť 4,9 l/100 km.

V tabuľke pripájame porovnanie dynamických vlastností malého hybridného Yarisu s konkurenčnými autami a rôznymi druhmi pohonu. Oproti predchádzajúcemu testu sme doplnili ešte naftový Peugeot 208 e-HDi.

Dynamické parametre v teste motorov rôznej konštrukcie

model

Renault Clio

Toyota Yaris

Suzuki Splash

Peugeot 208

verzia

0,9 TCe

Hybrid

1,2

1,6 e-HDi

zrýchlenie 0-100 km/h (s)

13,19

11,99

14,02

11,35

pružnosť 3.stupeň 70-100 km/h (s)

6,31

6,20 (e-CVT)

7,87

5,9

pružnosť 4.stupeň 70-100 km/h (s)

8,59

-

11,46

6,65

čas na okruhu auto.sme.sk (m:s)

1:12,01

1:14,79

-

-

čas v normovanom slalome (s)

13,87

14,28

14,07

14,62

brzdná dráha 100 - 0 km/h (m)

43,12 W

42,92 W

41,53 S

43,18 W

Argumentuje prevodovkou

Yaris Hybrid je vyladené auto s vysokým komfortom jazdy a obratné v meste. Pri zvážení výbavy a nástupnej ceny modelu Active oproti konkurencii s bežným pohon, najviac zaváži automatická prevodovka, ktorá býva u konkurencie drahá a povedzme si otvorene, ponuka s výnimkou pár značiek dosť obmedzená.

Získať podobne veľké vozidlo s automatom, benzínovým motorom a rovnakou spotrebou bude ťažké, preto túto často ženskú voľbu dokážeme pochopiť.

Hybrid sa síce lepšie uplatňuje vo väčších autách, avšak meranie dokazuje, že Yaris Hybrid nezaostáva v dynamike a vieme ho odporučiť mestským šoférom, ktorí potrebujú len pridávať plyn a brzdiť bez potreby vyžívať sa v jazde a radení. Po pritlačení plynu na podlahu ujde Yaris hybrid mnohým konkurentom.

ico

kupujem-nekupujem

Osobne považujem Yaris za príliš malé auto na aplikáciu hybridnej technológie. Toyota to síce dokázala tak, že tento pohon už ani cenou ani zásahom do priestoru neobmedzuje majiteľa, avšak v aute týchto rozmerov sa dá k danej spotrebe dopracovať aj inou cestou. Nekupujem, hoci chápem, že ako alternatíva pre malé auto do mesta s automatom, to môže niekoho zaujať.

Rasťo Chvála

Základné technické parametre

Model Toyota Yaris
Verzia Hybrid Style
Cena modelu od (eur) 8.990
Cena test. verzie od (eur) 14.800
Cena test. modelu (eur) 15.640
Motor 1,5VVT-i + elektromotor
Objem (cm3) 1497
Výkon (kW(k)) 55(75)
Pri otáčkach (ot./min.) 4800
Krútiaci moment (Nm) 111
Pri otáčkach (ot./min.) 3600-4400
Výkon hybridnej sústavy (kW(k)) 74(100)
Priemerná spotreba (l/100km) 3,7
Spotreba v teste (l/100km) 4,9
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) 11,8
Maximálna rýchlosť (km/h) 165
Prevodovka e-CVT (aut.)
Počet stupňov CVT
Pneumatiky Nokian WR D3
Rozmer a index pneumatík 175/65 R15
Brzdy vpredu kotúčové
Brzdy vzadu kotúčové
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1170
Servisný interval (km/rok) 15000/1
Dĺžka (mm) 3905
Rázvor náprav (mm) 2510
Šírka (mm) 1695
Výška (mm) 1510
Základný objem kufra (l) 286

Z testovacieho zápisníka

Stav tachometra 8278 km
Počasie počas testu jasno
Teplota 7 °C
Stabilizačný systém nevypínateľný
Pneumatiky Nokian WR D3
Rozmer a index pneumatík 175/65 R15
Priemerná spotreba v teste (l/100km) 6,6 diaľnica, 5,5 kopce, 4,5 mesto
Brzdná dráha 100 -0 km/h (m) 42,92

Vnútorné rozmery batožinového priestoru

nakladacia hrana von (mm) 690
nakladacia hrana dnu (mm) 160
šírka kufra min./maximálna (mm) 1000/1360
výška kufra po roletu (mm) 49
nakladací otvor výška/šírka(mm) 790/1005
dĺžka kufra min./max (mm) 660/1440

Rozmery priestoru na sedenie

šírka v ramenách vpredu (mm) 1340
šírka lakte vpredu (mm) 1400
výška na hlavu šofér max. (mm) 1000
dĺžka sedáku šofér (mm) 500
šírka v ramenách vzadu (mm) 1310
šírka v lakťoch vzadu(mm) 1391
výška krajné sedadlá (mm) 900
výška stredné sedadlo (mm) 870
dĺžka sedáku kraj/stred (mm) 490/490


Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  2. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  3. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  4. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  6. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  10. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou
  1. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  2. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  3. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  4. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  5. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  6. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  9. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  10. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 13 678
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 9 058
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 9 011
  4. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 118
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 922
  6. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 161
  7. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 4 967
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 4 679
  9. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 632
  10. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 4 606

Téma: Toyota Yaris, RAV4, Auris, Corolla, ... na Auto.sme.sk


Hlavné správy zo Sme.sk

ŽENA

Chcete vyzerať atraktívnejšie? Mali by ste sa vyspať

Vedci oficiálne potvrdili, že dostatok spánku súvisí s tým, ako pôsobí náš výzor na ostatných.

DOMOV

Lunter: Nikdy som nepovedal, že mamu vyliečili len zdravé potraviny

Článok na webe firmy kandidáta na župana vysvetľuje jej vznik tým, že vďaka zdravej strave sa jeho mama dostala z rakoviny.

ŠPORT

Kohút si priznal chybu, Cígerovi sa ospravedlnil. Ten to neprijal

Tréner reprezentácie a šéf zväzu spolu diskutovali.

Neprehliadnite tiež

Dopravná hádanka: Je predbiehanie sprava problémom, alebo následkom problému? (riešenie)

Veľké rozdiely medzi rýchlosťami áut sú príčinou nehôd.

Dopravná hádanka: Je predbiehanie sprava problémom, alebo následkom problému?

Veľké rozdiely medzi rýchlosťami áut sú príčinou nehôd.

Bratislavský VW up! dostane športovú verziu GTI

So 115 konskými silami má byť poctou pôvodnému Golfu GTI.