SME
reklama

Pneumatiky budúcnosti nebudú mať vzduch ani pôvodný tvar

Klasickú vzduchom plnenú pneumatiku môžu v budúcnosti nahradiť moderné dynamické kolesá s aktívnymi behúňmi.

Koncept revolučnej pneumatiky Hankook s dynamickými behúňmi.Koncept revolučnej pneumatiky Hankook s dynamickými behúňmi. (Zdroj: Hankook)

BRATISLAVA. Pneumatika tak, ako ju dnes poznáme, prišla oficiálne na svet zapísaním patentu vynálezcovi Johnovi Boyd Dunlopovi v roku 1888. Nebol však vôbec jediný a ani prvý. V roku 1845 získal podobný patent Robert Thomson, no keďže v tej dobe nejazdili vozidlá, na ktorých by sa pneumatika uplatnila, vynález zapadol prachom.

Dnes by sme si bez klasickej, vzduchom plnenej pneumatiky nevedeli automobilový svet predstaviť. Napriek tomu sa raz za čas objaví vo svetlách reflektorov nejaká novinka.

Pneumatiku bez vzduchu predstavili už pred rokmi

300.jpgRelatívne prevratný pokrok ukázala francúzska spoločnosť Michelin v roku 2006. Ich air-less pneumatika sa dizajnom podobá na kovovými tyčkami vypletaný disk.

Michelin však nahradil špeciálnym vypletaním celú pneumatiku, z ktorej ostal len behúň. Ten zabezpečuje kontakt s vozovkou.

Zásadnou výhodou takého kolesa je, že z „gumy“ neunikne vzduch – pretože tam žiadny nie je. Napriek tomu, že sa pneumatiky komerčne nerozšírili, podobný typ obutia svoje uplatnenie našiel na špeciálnych vozidlách. Využíva ich napríklad armáda.

Michelin zašiel minulý rok ešte trochu ďalej a predstavil koleso Michelin Active Wheel, ktoré v sebe ukrýva dva elektromotory. Prvý z nich sa stará o pohon a brzdenie, kým druhý sa správa ako aktívne zavesenie systému s cieľom zlepšiť komfort, ovládateľnosť a stabilitu.

Úmyslom technológie je úplne vylúčiť prevodovku, spojku alebo hnací hriadeľ. Systém Active Wheel vážiaci 42 kg (jedno koleso) je schopný vďaka elektromotoru veľkosti konvenčného štartéra dodať výkon približne 29 kW (40 k) a spätne rekuperovať elektrickú energiu.

Okrem toho, nový typ kolesa nahradí klasický tlmič vďaka zabudovanému – aktívnemu elektrickému tlmiču.

Francúzi nie sú jediní bez vzduchu

300.jpgFrancúzska spoločnosť však neostala sama na poli pneumatík bez vzduchu. Na podobnom princípe pracuje i konkurenčné koleso japonskej firmy Bridgestone predstavené v roku 2011.

Materiál plne recyklovateľnej výplne kolesa je spoločnosťou popísaný ako termo-plastická živica.

Napriek tomu, že je stále vo fáze konceptu, na testovanie v Japonsku sa využíva tento typ pneumatiky napríklad na malých elektrických vozidlách do mesta.

Budúcnosť prinesie dynamické behúne

Ani Juhokórejská spoločnosť Hankook nechce zaspať dobu. Napriek tomu, že sme nenašli jej reálny výrobok alebo koncept podobnej konštrukcie, video názorne demonštruje štyri typy kolies budúcnosti.

Prvé z nich s názvom „Tilt read“ je určené na športovú jazdu. Úlohou nepoháňaného kolesa s „dynamickým“ behúňom je zabezpečiť čo najlepšiu priľnavosť k vozovke najmä v zákrutách.

Druhý typ konceptu kolesa „Mag-Trac“ zachádza ešte ďalej a demonštruje koleso zabezpečujúce čo najvyšší komfort cestujúcich. Magnetické pole, v ktorom je udržovaný vonkajší obvod kolesa, zabezpečuje kopírovanie nerovnosti cesty bez pohybu osi kolesa.

Tretie koleso s názvom „Motiv“ preberá zodpovednosť za jazdu v teréne. Poskladané z dvoch základných kolies a malých polyuretánových blokov nesmie sklamať ani v najťažšom teréne.

Spoločnosť Hankook predstavila aj štvrtý typ kolesa, ktoré sa nám pozdáva najviac, ťažko však povedať či je najreálnejšie. „eMembrane“ schopnosťou meniť celkovú šírku profilu pneumatiky zabezpečuje čo najnižší valivý odpor a zároveň - v prípade potreby - ponúka výbornú priľnavosť k povrchu cesty.

Tvar a celkové vyhotovenie pneumatiky plnenej vzduchom ostane ešte dlho také, ako ho poznáme. Aspoň na bežných automobiloch s dostupnými cenami. Vývoj však nezaspal a je len otázkou času, kedy moderné vyhotovenie nahradí klasický gumový plášť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 580
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 551
  3. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 049
  4. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 825
  5. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 10 592
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 591
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 087
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 155
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Viktor Pamula: Dvadsať rokov v NATO.
  2. Ivan Mlynár: Nácek Tomáš Taraba : „Medveď hnedý, vinný vo všetkých bodoch obžaloby“.
  3. Jozef Varga: Krkavci / 48. /
  4. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  5. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  6. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  7. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  8. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 172
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 681
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 491
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 10 217
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 416
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 398
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 551
  8. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 475
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu