Pneumatiky budúcnosti nebudú mať vzduch ani pôvodný tvar

Klasickú vzduchom plnenú pneumatiku môžu v budúcnosti nahradiť moderné dynamické kolesá s aktívnymi behúňmi.

Koncept revolučnej pneumatiky Hankook s dynamickými behúňmi.(Zdroj: Hankook)

BRATISLAVA. Pneumatika tak, ako ju dnes poznáme, prišla oficiálne na svet zapísaním patentu vynálezcovi Johnovi Boyd Dunlopovi v roku 1888. Nebol však vôbec jediný a ani prvý. V roku 1845 získal podobný patent Robert Thomson, no keďže v tej dobe nejazdili vozidlá, na ktorých by sa pneumatika uplatnila, vynález zapadol prachom.

Dnes by sme si bez klasickej, vzduchom plnenej pneumatiky nevedeli automobilový svet predstaviť. Napriek tomu sa raz za čas objaví vo svetlách reflektorov nejaká novinka.

Pneumatiku bez vzduchu predstavili už pred rokmi

300.jpgRelatívne prevratný pokrok ukázala francúzska spoločnosť Michelin v roku 2006. Ich air-less pneumatika sa dizajnom podobá na kovovými tyčkami vypletaný disk.

Michelin však nahradil špeciálnym vypletaním celú pneumatiku, z ktorej ostal len behúň. Ten zabezpečuje kontakt s vozovkou.

Zásadnou výhodou takého kolesa je, že z „gumy“ neunikne vzduch – pretože tam žiadny nie je. Napriek tomu, že sa pneumatiky komerčne nerozšírili, podobný typ obutia svoje uplatnenie našiel na špeciálnych vozidlách. Využíva ich napríklad armáda.

Michelin zašiel minulý rok ešte trochu ďalej a predstavil koleso Michelin Active Wheel, ktoré v sebe ukrýva dva elektromotory. Prvý z nich sa stará o pohon a brzdenie, kým druhý sa správa ako aktívne zavesenie systému s cieľom zlepšiť komfort, ovládateľnosť a stabilitu.

Úmyslom technológie je úplne vylúčiť prevodovku, spojku alebo hnací hriadeľ. Systém Active Wheel vážiaci 42 kg (jedno koleso) je schopný vďaka elektromotoru veľkosti konvenčného štartéra dodať výkon približne 29 kW (40 k) a spätne rekuperovať elektrickú energiu.

Okrem toho, nový typ kolesa nahradí klasický tlmič vďaka zabudovanému – aktívnemu elektrickému tlmiču.

Francúzi nie sú jediní bez vzduchu

300.jpgFrancúzska spoločnosť však neostala sama na poli pneumatík bez vzduchu. Na podobnom princípe pracuje i konkurenčné koleso japonskej firmy Bridgestone predstavené v roku 2011.

Materiál plne recyklovateľnej výplne kolesa je spoločnosťou popísaný ako termo-plastická živica.

Napriek tomu, že je stále vo fáze konceptu, na testovanie v Japonsku sa využíva tento typ pneumatiky napríklad na malých elektrických vozidlách do mesta.

Budúcnosť prinesie dynamické behúne

Ani Juhokórejská spoločnosť Hankook nechce zaspať dobu. Napriek tomu, že sme nenašli jej reálny výrobok alebo koncept podobnej konštrukcie, video názorne demonštruje štyri typy kolies budúcnosti.

Prvé z nich s názvom „Tilt read“ je určené na športovú jazdu. Úlohou nepoháňaného kolesa s „dynamickým“ behúňom je zabezpečiť čo najlepšiu priľnavosť k vozovke najmä v zákrutách.

Druhý typ konceptu kolesa „Mag-Trac“ zachádza ešte ďalej a demonštruje koleso zabezpečujúce čo najvyšší komfort cestujúcich. Magnetické pole, v ktorom je udržovaný vonkajší obvod kolesa, zabezpečuje kopírovanie nerovnosti cesty bez pohybu osi kolesa.

Tretie koleso s názvom „Motiv“ preberá zodpovednosť za jazdu v teréne. Poskladané z dvoch základných kolies a malých polyuretánových blokov nesmie sklamať ani v najťažšom teréne.

Spoločnosť Hankook predstavila aj štvrtý typ kolesa, ktoré sa nám pozdáva najviac, ťažko však povedať či je najreálnejšie. „eMembrane“ schopnosťou meniť celkovú šírku profilu pneumatiky zabezpečuje čo najnižší valivý odpor a zároveň - v prípade potreby - ponúka výbornú priľnavosť k povrchu cesty.

Tvar a celkové vyhotovenie pneumatiky plnenej vzduchom ostane ešte dlho také, ako ho poznáme. Aspoň na bežných automobiloch s dostupnými cenami. Vývoj však nezaspal a je len otázkou času, kedy moderné vyhotovenie nahradí klasický gumový plášť.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom
  2. Dobrým anjelom aj vďaka pár klikom na Instagrame
  3. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne
  4. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny
  5. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur
  6. Maurícius, Maldivy, Thajsko. Plavte sa po Indickom oceáne a Ázii
  7. Audi Q3 druhej generácie: akcia na úvod
  8. Sviatky a voľné dni 2019: Využite ich naplno a oddychujte viac
  9. Zrážka s lyžiarom na svahu Vás môže vyjsť poriadne draho
  10. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Ománe?
  1. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom
  2. Deň otvorených dverí Stavebnej fakulty STU
  3. Dobrým anjelom aj vďaka pár klikom na Instagrame
  4. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne
  5. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny
  6. Rozhodujú činy!
  7. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur
  8. Attract international investors for a reasonable price
  9. Comfort of peaceful living
  10. Neverím, že to môžu byť len prázdne slová
  1. Maurícius, Maldivy, Thajsko. Plavte sa po Indickom oceáne a Ázii 11 982
  2. Sviatky a voľné dni 2019: Využite ich naplno a oddychujte viac 10 767
  3. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur 10 157
  4. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Ománe? 7 772
  5. Audi Q3 druhej generácie: akcia na úvod 5 994
  6. Úbytok stromov je obrovský. Na záchranu stačí päťdesiat eur 5 190
  7. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny 4 654
  8. Zrážka s lyžiarom na svahu Vás môže vyjsť poriadne draho 3 861
  9. Dobrú chuť: Vianočné menu šéfkuchára Daniela Hrivňáka 3 848
  10. Alexej Fulmek: Bol som dlho v SME 2 260

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Mayová zažila historickú prehru. Čo bude ďalej s brexitom?

O Mayovej vláde rozhodnú poslanci v stredu.

Komentár Petra Schutza

Poslanci vrhli Britániu do najhlbšej krízy v moderných dejinách

Európu vrhli do stavu najvyššej neistoty.

Dobré ráno

Dobré ráno: Liberáli vs. Konzervatívci, Poľsko je rozdelená krajina

Ako sa za posledné roky zmenilo Poľsko.

ŠPORT

Svitko nespadol, zlyhala mu motorka. Na Dakare skončil

Slovenského motocyklistu previezli do nemocnice, je však v poriadku.

Neprehliadnite tiež

Lexus LC sa ukázal bez strechy a model RC F zhodil pár kilogramov

Kupé RC F navyše prichádza s limitovanou edíciou určenou najmä na okruh.

Drsný off-road od Volkswagenu pôjde na elektrinu

Išlo by o ďalšieho člena chystanej rodiny elektromobilov I.D.