Pneumatiky budúcnosti nebudú mať vzduch ani pôvodný tvar

Klasickú vzduchom plnenú pneumatiku môžu v budúcnosti nahradiť moderné dynamické kolesá s aktívnymi behúňmi.

Koncept revolučnej pneumatiky Hankook s dynamickými behúňmi.(Zdroj: Hankook)

BRATISLAVA. Pneumatika tak, ako ju dnes poznáme, prišla oficiálne na svet zapísaním patentu vynálezcovi Johnovi Boyd Dunlopovi v roku 1888. Nebol však vôbec jediný a ani prvý. V roku 1845 získal podobný patent Robert Thomson, no keďže v tej dobe nejazdili vozidlá, na ktorých by sa pneumatika uplatnila, vynález zapadol prachom.

Dnes by sme si bez klasickej, vzduchom plnenej pneumatiky nevedeli automobilový svet predstaviť. Napriek tomu sa raz za čas objaví vo svetlách reflektorov nejaká novinka.

Pneumatiku bez vzduchu predstavili už pred rokmi

300.jpgRelatívne prevratný pokrok ukázala francúzska spoločnosť Michelin v roku 2006. Ich air-less pneumatika sa dizajnom podobá na kovovými tyčkami vypletaný disk.

Michelin však nahradil špeciálnym vypletaním celú pneumatiku, z ktorej ostal len behúň. Ten zabezpečuje kontakt s vozovkou.

Zásadnou výhodou takého kolesa je, že z „gumy“ neunikne vzduch – pretože tam žiadny nie je. Napriek tomu, že sa pneumatiky komerčne nerozšírili, podobný typ obutia svoje uplatnenie našiel na špeciálnych vozidlách. Využíva ich napríklad armáda.

Michelin zašiel minulý rok ešte trochu ďalej a predstavil koleso Michelin Active Wheel, ktoré v sebe ukrýva dva elektromotory. Prvý z nich sa stará o pohon a brzdenie, kým druhý sa správa ako aktívne zavesenie systému s cieľom zlepšiť komfort, ovládateľnosť a stabilitu.

Úmyslom technológie je úplne vylúčiť prevodovku, spojku alebo hnací hriadeľ. Systém Active Wheel vážiaci 42 kg (jedno koleso) je schopný vďaka elektromotoru veľkosti konvenčného štartéra dodať výkon približne 29 kW (40 k) a spätne rekuperovať elektrickú energiu.

Okrem toho, nový typ kolesa nahradí klasický tlmič vďaka zabudovanému – aktívnemu elektrickému tlmiču.

Francúzi nie sú jediní bez vzduchu

300.jpgFrancúzska spoločnosť však neostala sama na poli pneumatík bez vzduchu. Na podobnom princípe pracuje i konkurenčné koleso japonskej firmy Bridgestone predstavené v roku 2011.

Materiál plne recyklovateľnej výplne kolesa je spoločnosťou popísaný ako termo-plastická živica.

Napriek tomu, že je stále vo fáze konceptu, na testovanie v Japonsku sa využíva tento typ pneumatiky napríklad na malých elektrických vozidlách do mesta.

Budúcnosť prinesie dynamické behúne

Ani Juhokórejská spoločnosť Hankook nechce zaspať dobu. Napriek tomu, že sme nenašli jej reálny výrobok alebo koncept podobnej konštrukcie, video názorne demonštruje štyri typy kolies budúcnosti.

Prvé z nich s názvom „Tilt read“ je určené na športovú jazdu. Úlohou nepoháňaného kolesa s „dynamickým“ behúňom je zabezpečiť čo najlepšiu priľnavosť k vozovke najmä v zákrutách.

Druhý typ konceptu kolesa „Mag-Trac“ zachádza ešte ďalej a demonštruje koleso zabezpečujúce čo najvyšší komfort cestujúcich. Magnetické pole, v ktorom je udržovaný vonkajší obvod kolesa, zabezpečuje kopírovanie nerovnosti cesty bez pohybu osi kolesa.

Tretie koleso s názvom „Motiv“ preberá zodpovednosť za jazdu v teréne. Poskladané z dvoch základných kolies a malých polyuretánových blokov nesmie sklamať ani v najťažšom teréne.

Spoločnosť Hankook predstavila aj štvrtý typ kolesa, ktoré sa nám pozdáva najviac, ťažko však povedať či je najreálnejšie. „eMembrane“ schopnosťou meniť celkovú šírku profilu pneumatiky zabezpečuje čo najnižší valivý odpor a zároveň - v prípade potreby - ponúka výbornú priľnavosť k povrchu cesty.

Tvar a celkové vyhotovenie pneumatiky plnenej vzduchom ostane ešte dlho také, ako ho poznáme. Aspoň na bežných automobiloch s dostupnými cenami. Vývoj však nezaspal a je len otázkou času, kedy moderné vyhotovenie nahradí klasický gumový plášť.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  2. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  5. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  6. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  8. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  9. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  10. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  1. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  2. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  3. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  4. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  5. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  6. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  8. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  9. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  10. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 5 870
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 690
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 4 126
  4. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 331
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 058
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 040
  7. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 560
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 557
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 074
  10. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM® 655

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Miliónové dotácie od Plavčana dostali aj pochybné firmy

Niektoré firmy, ktoré podporilo ministerstvo školstva, aby sa venovali vývoju a inováciám, nemajú s výskumom žiadne skúsenosti.

KOMENTÁRE

Minister Plavčan už dávno nemal existovať

Na znôšku legislatívnych náhod sa už nemôže pozerať ani koalícia.

ŠPORT

Tour bola bez Sagana nudná, no ponúkla aj nový objav

Vybrali sme päť najzaujímavejších momentov z tohtoročnej Tour de France.

KOMENTÁRE

Nemému Dankovi ani vlastná hovorkyňa nerozumie

Problém je v samotnej SNS a v jej softvéri.

Neprehliadnite tiež

Porovnali sme masážne sedačky v BMW za 200-tisíc a Suzuki za 13-tisíc

Lacné autá dostávajú výbavu tých drahších.

Doprava v Chorvátsku kolabovala, cestu blokovali kolóny a nehody

Motoristi smerujúci do južnej Európy musia rátať s dlhými kolónami.

Rakúsky Magna Steyr vyrobil jubilejný Mercedes triedy G

Predaj triedy G od roka 2009 neustále rastie.

Nemecko zachráni dieselové autá za dve miliardy eur

Existujúce autá dostanú aktualizáciu softvéru.