SME
Streda, 7. december, 2022 | Meniny má Ambróz

Pneumatiky budúcnosti nebudú mať vzduch ani pôvodný tvar

Klasickú vzduchom plnenú pneumatiku môžu v budúcnosti nahradiť moderné dynamické kolesá s aktívnymi behúňmi.

Koncept revolučnej pneumatiky Hankook s dynamickými behúňmi.Koncept revolučnej pneumatiky Hankook s dynamickými behúňmi. (Zdroj: Hankook)

BRATISLAVA. Pneumatika tak, ako ju dnes poznáme, prišla oficiálne na svet zapísaním patentu vynálezcovi Johnovi Boyd Dunlopovi v roku 1888. Nebol však vôbec jediný a ani prvý. V roku 1845 získal podobný patent Robert Thomson, no keďže v tej dobe nejazdili vozidlá, na ktorých by sa pneumatika uplatnila, vynález zapadol prachom.

Dnes by sme si bez klasickej, vzduchom plnenej pneumatiky nevedeli automobilový svet predstaviť. Napriek tomu sa raz za čas objaví vo svetlách reflektorov nejaká novinka.

Pneumatiku bez vzduchu predstavili už pred rokmi

300.jpgRelatívne prevratný pokrok ukázala francúzska spoločnosť Michelin v roku 2006. Ich air-less pneumatika sa dizajnom podobá na kovovými tyčkami vypletaný disk.

Michelin však nahradil špeciálnym vypletaním celú pneumatiku, z ktorej ostal len behúň. Ten zabezpečuje kontakt s vozovkou.

Zásadnou výhodou takého kolesa je, že z „gumy“ neunikne vzduch – pretože tam žiadny nie je. Napriek tomu, že sa pneumatiky komerčne nerozšírili, podobný typ obutia svoje uplatnenie našiel na špeciálnych vozidlách. Využíva ich napríklad armáda.

Michelin zašiel minulý rok ešte trochu ďalej a predstavil koleso Michelin Active Wheel, ktoré v sebe ukrýva dva elektromotory. Prvý z nich sa stará o pohon a brzdenie, kým druhý sa správa ako aktívne zavesenie systému s cieľom zlepšiť komfort, ovládateľnosť a stabilitu.

Úmyslom technológie je úplne vylúčiť prevodovku, spojku alebo hnací hriadeľ. Systém Active Wheel vážiaci 42 kg (jedno koleso) je schopný vďaka elektromotoru veľkosti konvenčného štartéra dodať výkon približne 29 kW (40 k) a spätne rekuperovať elektrickú energiu.

Okrem toho, nový typ kolesa nahradí klasický tlmič vďaka zabudovanému – aktívnemu elektrickému tlmiču.

Francúzi nie sú jediní bez vzduchu

300.jpgFrancúzska spoločnosť však neostala sama na poli pneumatík bez vzduchu. Na podobnom princípe pracuje i konkurenčné koleso japonskej firmy Bridgestone predstavené v roku 2011.

Materiál plne recyklovateľnej výplne kolesa je spoločnosťou popísaný ako termo-plastická živica.

Napriek tomu, že je stále vo fáze konceptu, na testovanie v Japonsku sa využíva tento typ pneumatiky napríklad na malých elektrických vozidlách do mesta.

Budúcnosť prinesie dynamické behúne

Ani Juhokórejská spoločnosť Hankook nechce zaspať dobu. Napriek tomu, že sme nenašli jej reálny výrobok alebo koncept podobnej konštrukcie, video názorne demonštruje štyri typy kolies budúcnosti.

Prvé z nich s názvom „Tilt read“ je určené na športovú jazdu. Úlohou nepoháňaného kolesa s „dynamickým“ behúňom je zabezpečiť čo najlepšiu priľnavosť k vozovke najmä v zákrutách.

Druhý typ konceptu kolesa „Mag-Trac“ zachádza ešte ďalej a demonštruje koleso zabezpečujúce čo najvyšší komfort cestujúcich. Magnetické pole, v ktorom je udržovaný vonkajší obvod kolesa, zabezpečuje kopírovanie nerovnosti cesty bez pohybu osi kolesa.

Tretie koleso s názvom „Motiv“ preberá zodpovednosť za jazdu v teréne. Poskladané z dvoch základných kolies a malých polyuretánových blokov nesmie sklamať ani v najťažšom teréne.

Spoločnosť Hankook predstavila aj štvrtý typ kolesa, ktoré sa nám pozdáva najviac, ťažko však povedať či je najreálnejšie. „eMembrane“ schopnosťou meniť celkovú šírku profilu pneumatiky zabezpečuje čo najnižší valivý odpor a zároveň - v prípade potreby - ponúka výbornú priľnavosť k povrchu cesty.

Tvar a celkové vyhotovenie pneumatiky plnenej vzduchom ostane ešte dlho také, ako ho poznáme. Aspoň na bežných automobiloch s dostupnými cenami. Vývoj však nezaspal a je len otázkou času, kedy moderné vyhotovenie nahradí klasický gumový plášť.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vianočný darček na celý život. Darujte návod k vlastnému telu
  2. Fénix - Kultúrna pamiatka roka 2023: Keď história opäť ožíva
  3. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  4. Kríza ako odrazový mostík slovenských startupov
  5. Píše analytik Martiška: Čo prinesie rok 2023 v ekonomike?
  6. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  7. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce?
  8. Darujte predplatné a získate poukaz v hodnote 10 € do Panta Rhei
  1. Helenky prichádzajú na svetlo sveta s ďalšími novými bytmi
  2. Fénix - Kultúrna pamiatka roka 2023: Keď história opäť ožíva
  3. Vianočný darček na celý život. Darujte návod k vlastnému telu
  4. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  5. Kríza ako odrazový mostík slovenských startupov
  6. Šariš ľuďom pomáha regiónu už takmer 20 rokov
  7. Aktivácia zasielania elektronickej faktúry
  8. Píše analytik Martiška: Čo prinesie rok 2023 v ekonomike?
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 15 684
  2. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 7 598
  3. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý 5 798
  4. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce? 4 970
  5. Deti cestujú do exotiky zadarmo 4 256
  6. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME 3 135
  7. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 3 089
  8. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého 2 581
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Borgward BX7 predstavený v roku 2015.

Veriteľom dlhuje stovky miliónov eur.


16 h
Ilustračné foto.

NDS podpísala kontrakt s dodávateľom, minister dopravy uvažuje o alternatíve pre vodičov.


2. dec
Ilustračná snímka.

Európske a ázijské automobilky na politické riešenie nečakajú.


1. dec
Kia Sportage je tento rok najžiadanejším SUV na Slovensku.

Jednotkou je Kia Sportage.


2. dec

Blogy SME

  1. Ján Valchár: Veľké problémy malého Macka Pú. Intro.
  2. Peter Maroncik: Riaditeľské kvóty pre ženy nie sú teda diskrimináciou?
  3. Štefan Vidlár: Husárský kúsek
  4. Samuel Ivančák: Gitara, ktorá hrala budúcnosť
  5. Ľuboš Vodička: Dolní Kounice, kláštor Rosa Coeli, krása Ruže nebeskej v moravskom mestečku
  6. Roland Ondrus: Nemecko, nič sme sa nenaučili
  7. Jozef Kozár: Výber z výskumu Marsu: November 2022
  8. Dušan Koniar: V roku 2011 odtancoval v súťaži Let’s Dance homosexuálny pár. Čo to v spoločnosti spustilo?
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 47 963
  2. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 11 283
  3. Věra Tepličková: K zubárovi lacnejšie, len keď si dáte vyšetriť pipíka 5 427
  4. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 3 338
  5. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 3 259
  6. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 2 897
  7. Jana Melišová: V závoji hmly 2 483
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi I. 2 171
  1. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  4. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  5. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  6. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  7. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
SkryťZatvoriť reklamu