Pneumatiky budúcnosti nebudú mať vzduch ani pôvodný tvar

Klasickú vzduchom plnenú pneumatiku môžu v budúcnosti nahradiť moderné dynamické kolesá s aktívnymi behúňmi.

Koncept revolučnej pneumatiky Hankook s dynamickými behúňmi.(Zdroj: Hankook)

BRATISLAVA. Pneumatika tak, ako ju dnes poznáme, prišla oficiálne na svet zapísaním patentu vynálezcovi Johnovi Boyd Dunlopovi v roku 1888. Nebol však vôbec jediný a ani prvý. V roku 1845 získal podobný patent Robert Thomson, no keďže v tej dobe nejazdili vozidlá, na ktorých by sa pneumatika uplatnila, vynález zapadol prachom.

Dnes by sme si bez klasickej, vzduchom plnenej pneumatiky nevedeli automobilový svet predstaviť. Napriek tomu sa raz za čas objaví vo svetlách reflektorov nejaká novinka.

Pneumatiku bez vzduchu predstavili už pred rokmi

300.jpgRelatívne prevratný pokrok ukázala francúzska spoločnosť Michelin v roku 2006. Ich air-less pneumatika sa dizajnom podobá na kovovými tyčkami vypletaný disk.

Michelin však nahradil špeciálnym vypletaním celú pneumatiku, z ktorej ostal len behúň. Ten zabezpečuje kontakt s vozovkou.

Zásadnou výhodou takého kolesa je, že z „gumy“ neunikne vzduch – pretože tam žiadny nie je. Napriek tomu, že sa pneumatiky komerčne nerozšírili, podobný typ obutia svoje uplatnenie našiel na špeciálnych vozidlách. Využíva ich napríklad armáda.

Michelin zašiel minulý rok ešte trochu ďalej a predstavil koleso Michelin Active Wheel, ktoré v sebe ukrýva dva elektromotory. Prvý z nich sa stará o pohon a brzdenie, kým druhý sa správa ako aktívne zavesenie systému s cieľom zlepšiť komfort, ovládateľnosť a stabilitu.

Úmyslom technológie je úplne vylúčiť prevodovku, spojku alebo hnací hriadeľ. Systém Active Wheel vážiaci 42 kg (jedno koleso) je schopný vďaka elektromotoru veľkosti konvenčného štartéra dodať výkon približne 29 kW (40 k) a spätne rekuperovať elektrickú energiu.

Okrem toho, nový typ kolesa nahradí klasický tlmič vďaka zabudovanému – aktívnemu elektrickému tlmiču.

Francúzi nie sú jediní bez vzduchu

300.jpgFrancúzska spoločnosť však neostala sama na poli pneumatík bez vzduchu. Na podobnom princípe pracuje i konkurenčné koleso japonskej firmy Bridgestone predstavené v roku 2011.

Materiál plne recyklovateľnej výplne kolesa je spoločnosťou popísaný ako termo-plastická živica.

Napriek tomu, že je stále vo fáze konceptu, na testovanie v Japonsku sa využíva tento typ pneumatiky napríklad na malých elektrických vozidlách do mesta.

Budúcnosť prinesie dynamické behúne

Ani Juhokórejská spoločnosť Hankook nechce zaspať dobu. Napriek tomu, že sme nenašli jej reálny výrobok alebo koncept podobnej konštrukcie, video názorne demonštruje štyri typy kolies budúcnosti.

Prvé z nich s názvom „Tilt read“ je určené na športovú jazdu. Úlohou nepoháňaného kolesa s „dynamickým“ behúňom je zabezpečiť čo najlepšiu priľnavosť k vozovke najmä v zákrutách.

Druhý typ konceptu kolesa „Mag-Trac“ zachádza ešte ďalej a demonštruje koleso zabezpečujúce čo najvyšší komfort cestujúcich. Magnetické pole, v ktorom je udržovaný vonkajší obvod kolesa, zabezpečuje kopírovanie nerovnosti cesty bez pohybu osi kolesa.

Tretie koleso s názvom „Motiv“ preberá zodpovednosť za jazdu v teréne. Poskladané z dvoch základných kolies a malých polyuretánových blokov nesmie sklamať ani v najťažšom teréne.

Spoločnosť Hankook predstavila aj štvrtý typ kolesa, ktoré sa nám pozdáva najviac, ťažko však povedať či je najreálnejšie. „eMembrane“ schopnosťou meniť celkovú šírku profilu pneumatiky zabezpečuje čo najnižší valivý odpor a zároveň - v prípade potreby - ponúka výbornú priľnavosť k povrchu cesty.

Tvar a celkové vyhotovenie pneumatiky plnenej vzduchom ostane ešte dlho také, ako ho poznáme. Aspoň na bežných automobiloch s dostupnými cenami. Vývoj však nezaspal a je len otázkou času, kedy moderné vyhotovenie nahradí klasický gumový plášť.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tatra banka opäť rozdáva vreckové 22 eur k novému Detskému účtu
  2. Prečo sú pneumatiky dôležitejšie ako bezpečnostné pásy?
  3. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  4. 3 najväčšie chyby pri zateplení šikmej strechy
  5. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy
  6. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  7. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  8. Dva rekordy na druhý pokus
  9. Mestská polícia má viac slúžiť záujmom občanov
  10. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  1. Tatra banka opäť rozdáva vreckové 22 eur k novému Detskému účtu
  2. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy
  3. 3 najväčšie chyby pri zateplení šikmej strechy
  4. EU v Bratislave udelila čestný titul doctor honors causa
  5. Company´s autumn in the High Tatras
  6. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  7. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  8. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  9. Dva rekordy na druhý pokus
  10. Mestská polícia má viac slúžiť záujmom občanov
  1. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli 32 064
  2. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s 24 525
  3. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 17 996
  4. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 9 994
  5. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 9 465
  6. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom 8 645
  7. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 8 224
  8. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 7 107
  9. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 6 675
  10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 5 334

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Zo súdu zmizla veľká časť spisu ku Kočnerovej kauze Technopol Servis

Zmiznutie predĺži súdny proces a známi Mariana Kočnera tak budú dlhšie ovládať vytunelovaný majetok.

Stĺpček Beaty Balogovej

Aktivity bývalých siskárov nie sú variáciou slobody slova

Tóth ukázal, aký mizerný je "analytik".

Neprehliadnite tiež

Ako sa zvyšoval výkon Golfu GTI? Najrýchlejšia verzia príde už čoskoro

Komu sa GTI málilo, mohol mať Golfa aj s poriadnym šesťvalcom.

Renault Megane R.S. dospel, ale baviť sa nezabudol

Systém 4Control sa osvedčil aj v najostrejšej verzii.