BRATISLAVA. Koncern Hyundai - Kia v ostatných rokoch prejavuje veľký zmysel pre vychytanie aktuálnych trendov v oblasti motorizmu. Vždy chce svojím autám dať to, čo majú najlepší a neostáva len pri výbave a dizajne.
Vo finále minulého roka sa na trhu objavila Kia s dvojspojkovou prevodovkou, ktorá sa ukazuje ako jedno z podarených riešení pre každodenný život bez manuálneho radenia ale pri zachovaní istej radosti z jazdy.
Majú dobrý vzorPočin koncernu Volkswagen umiestniť v komerčnej prevodovke DSG na jeden hriadeľ prevodovky párne a na druhý nepárne prevodové stupne a cez dve spojky ich zapínať striedavo do činnosti sa ujal.
Dvojspojkové prevodovky pribúdajú ako huby po daždi a bokom neostala ani Kia. K prvému podarenému dielu zrejme nepomohla skutočnosť, že riešenie je samo o sebe dobré a v praxi potrebuje len správne naladiť.
Po skúsenostiach so všetkými dostupnými prevodovkami tohto typu sme Kiu cee´d sw v podvedomí porovnávali s konkurenciou.
Na rovine radí hladkoPo týždni mestskej prevádzky oceňujeme plynulosť radenia a najmä pohnutie z miesta, ktoré charakterom pripomína klasický automat.
V niektorých momentoch sa nám zdalo pohnutie jemnejšie ako pri ikonickej prevodovke DSG. Kia sa u iných prevodoviek povestným šklbnutiam vyvarovala a na rovine sa kombi rozbiehalo plynule až zamatovo hladko.
Tlačidlom pod volantom možno kedykoľvek vstúpiť do automatického radenia manuálnou voľbou stupňa, čo je pri charaktere motora pred predbiehaním nevyhnutné. Ani v plne manuálnom režime nepovolí prevodovka potiahnuť otáčky do obmedzovača a automaticky preradí vyššie. Empatia riadiacej elektroniky prevodovky k štýlu jazdy vodiča je na vysokej úrovni.
Ide o veľmi podstatnú vec pre užívateľa, ktorý nemá veľký zmysel pre šoférovanie a chce sa zbaviť práce so spojkou a pákou prevodovky. Pri parkovaní je jemnosť a presná regulácia nadovšetko dôležitá.
V kopci potrebuje doladiťHladkosť a plynulosť postupne vyprcháva s pribúdajúcim náklonom cesty, kedy sa do činnosti zapojí štandardne montovaný asistent rozjazdu do kopca.
Automatické odbrzdenie asistenta a záber prevodovky si trochu nerozumejú. Malé kopnutie môže vodiča pri parkovaní na tesno a v kopci vyľakať. Preto musí vodič hľadať správny dotyk s plynom a nechať automaticky riadenú spojku dlhšie šúchať nezopnutú.
Napríklad ak pomaly vychádzate na obrubník a je to v kopci, o chvíľu čuchom pocítite, že spojky v prevodovke sú suché a nie v olejovom kúpeli.
Testovali sme kombi sw v najvyššej výbave TX, ktorá začína s cenou 20 190 eur. Za prevodovku si treba pripočítať 1600 eur, balík Lux s elektricky nastaviteľným sedadlom šoféra, koženým čalúnením sedadiel, inteligentným kľúčom, xenónovými svetlami a strážením jazdného pruhu stojí 2690 eur.
S istotou môžeme prevodovku odporučiť odporcom manuálneho radenia ako dobrú mestskú alternatívu, pretože funguje presvedčivo. Drobné detaily v programe radenia alebo nastavení zbadá iba vodič fajnšmeker, ale vyslovene spotrebiteľský motorista žasne spokojnosťou.
Potrebuje aj iný motorNakoľko sa nevieme vyhnúť porovnaniu s DSG, tak pre ďalší vývoj odporúčame ešte zrýchliť preradenia pri akcelerácii. Prevodovky DSG od Volkswagenu neraz zlepšujú danému motoru čísla v zrýchlení oproti manuálnej prevodovke.
Naopak Kia cee´d sw s manuálnou prevodovkou je v šprinte na stovku rýchlejšia o sekundu a rovnaký je aj subjektívny pocit z jazdy. Tým, že motor 1,6 GDi je dole úsporný a so slabým krútiacim momentom chytá temperament až vo vysokých otáčkach, mala by prevodovka obratnejšie podraďovať a reagovať na charakter motora.
Objem kufra 510 litrov len čiastočne vyjadruje skutočné nadanie auta poslúžiť rodine. Z pohľadu úžitku interiéru a batožinového priestoru môže Kia už dnes vyučovať mnohých konkurentov. Drahá verzia mala množstvo doplnkov ako pomocný držiak na dne kufra a deliacu sieť od priestoru pre posádku.
Napríklad pri rozbehu nechá jednotku a dvojku vyletieť k vyšším otáčkam aj pri miernejšom pridaní plynu. Konkurenčné prevodovky tohto typu by už nasúkali jeden prevod za druhým. Hoci priemerná spotreba 6,8 litra sa nevmestila do výrobcom udávanej normy, spotreba oproti manuálnej prevodovke nestúpla.
Na dlhodobý test máme totiž Hyundai i30 kombi a ten pri rovnakej jazde pokojným štýlom nespotrebuje menej. Ani v meste si so spotrebou 8,2 až 8,4 litra nemajú čo vyčítať. Záujemcov o automat DCT v rodinnom kombi Kia cee´d sw môžeme upokojiť, že dvojspojková prevodovka spotrebu nepokazí.
DCT má dobré predpokladyNaše dojmy z prevodovky DSG a iných konkurenčných podstatne ovplyvňuje fakt, že sú obyčajne ponúkané s preplňovanými motormi a Kia uvádza svoje dielo s klasickým benzínovým motorom bez turbodúchadla.
Tým pádom, ak prevodovka hrá o spotrebu, musí držať nízke otáčky, ktoré sú z pohľadu výkonu jalové. Na dynamiku musí rýchlo popodraďovať na nižšie stupne a to nemá ľahkú úlohu.
Ako sa novinka DCT popasuje so spoľahlivosťou ešte nevieme, avšak z praktického hľadiska sa jej nemusíte báť, pretože ako sme spomenuli, spotrebu nepokazí a dobrý pocit z jazdy tiež nie.
V tak esteticky vydarenom aute a peknom interiéri by sa vynímala aj krajšia páka voliča prevodovky než táto klasika.
Jednou z výhod tohto riešenia je pevné spojenie motora s kolesami pri zaradenom stupni bez kolísania otáčok ako pri nezamknutých meničoch klasických automatických prevodoviek.
Kia si prevodovku DCT s madlami manuálneho radenia pod volantom rezervovala iba pre nový motor 1,6 GDI s výkonom 99 kW a dve vyššie výbavy.
Príplatok 1600 eur je za danú technológiu prijateľný, ale na masívnejší úspech bude treba dostupnosť v nižšej výbave a možno s lacným dieselom.
Kia cee´d sw 1,6 GDi DCT TXCena modelu cee´d sw od (eur)
14.290
Cena test. verzie od (eur)
18.690
Motor
1,6 GDi
Objem (cm3)
1591
Výkon (kW(k))
99(135)
Pri otáčkach (ot./min.)
6300
Krútiaci moment (Nm)
164
Pri otáčkach (ot./min.)
4850
Priemerná spotreba (l/100km)
6,3
Spotreba v teste (l/100km)
6,8-8,2
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s)
11,1
Maximálna rýchlosť (km/h)
192
Prevodovka
DCT
Počet stupňov
6
Brzdy vpredu
kotúčové
Brzdy vzadu
kotúčové
Pohotovostná hmotnosť (kg)
1472
Servisný interval (km/rok)
30 000/1
Záruka
7 rokov /150 000 km
Dĺžka (mm)
4505
Rázvor náprav (mm)
2650
Šírka (mm)
1780
Výška (mm)
1485
Základný objem kufra (l)
510