BRATISLAVA. Koncern Hyundai - Kia v ostatných rokoch prejavuje veľký zmysel pre vychytanie aktuálnych trendov v oblasti motorizmu. Vždy chce svojím autám dať to, čo majú najlepší a neostáva len pri výbave a dizajne.
Vo finále minulého roka sa na trhu objavila Kia s dvojspojkovou prevodovkou, ktorá sa ukazuje ako jedno z podarených riešení pre každodenný život bez manuálneho radenia ale pri zachovaní istej radosti z jazdy.
Majú dobrý vzor
Počin koncernu Volkswagen umiestniť v komerčnej prevodovke DSG na jeden hriadeľ prevodovky párne a na druhý nepárne prevodové stupne a cez dve spojky ich zapínať striedavo do činnosti sa ujal.
Dvojspojkové prevodovky pribúdajú ako huby po daždi a bokom neostala ani Kia. K prvému podarenému dielu zrejme nepomohla skutočnosť, že riešenie je samo o sebe dobré a v praxi potrebuje len správne naladiť.
Po skúsenostiach so všetkými dostupnými prevodovkami tohto typu sme Kiu cee´d sw v podvedomí porovnávali s konkurenciou.
Na rovine radí hladko
Po týždni mestskej prevádzky oceňujeme plynulosť radenia a najmä pohnutie z miesta, ktoré charakterom pripomína klasický automat.
V niektorých momentoch sa nám zdalo pohnutie jemnejšie ako pri ikonickej prevodovke DSG. Kia sa u iných prevodoviek povestným šklbnutiam vyvarovala a na rovine sa kombi rozbiehalo plynule až zamatovo hladko.

Ide o veľmi podstatnú vec pre užívateľa, ktorý nemá veľký zmysel pre šoférovanie a chce sa zbaviť práce so spojkou a pákou prevodovky. Pri parkovaní je jemnosť a presná regulácia nadovšetko dôležitá.
V kopci potrebuje doladiť
Hladkosť a plynulosť postupne vyprcháva s pribúdajúcim náklonom cesty, kedy sa do činnosti zapojí štandardne montovaný asistent rozjazdu do kopca.
Automatické odbrzdenie asistenta a záber prevodovky si trochu nerozumejú. Malé kopnutie môže vodiča pri parkovaní na tesno a v kopci vyľakať. Preto musí vodič hľadať správny dotyk s plynom a nechať automaticky riadenú spojku dlhšie šúchať nezopnutú.
Napríklad ak pomaly vychádzate na obrubník a je to v kopci, o chvíľu čuchom pocítite, že spojky v prevodovke sú suché a nie v olejovom kúpeli.

S istotou môžeme prevodovku odporučiť odporcom manuálneho radenia ako dobrú mestskú alternatívu, pretože funguje presvedčivo. Drobné detaily v programe radenia alebo nastavení zbadá iba vodič fajnšmeker, ale vyslovene spotrebiteľský motorista žasne spokojnosťou.
Potrebuje aj iný motor
Nakoľko sa nevieme vyhnúť porovnaniu s DSG, tak pre ďalší vývoj odporúčame ešte zrýchliť preradenia pri akcelerácii. Prevodovky DSG od Volkswagenu neraz zlepšujú danému motoru čísla v zrýchlení oproti manuálnej prevodovke.
Naopak Kia cee´d sw s manuálnou prevodovkou je v šprinte na stovku rýchlejšia o sekundu a rovnaký je aj subjektívny pocit z jazdy. Tým, že motor 1,6 GDi je dole úsporný a so slabým krútiacim momentom chytá temperament až vo vysokých otáčkach, mala by prevodovka obratnejšie podraďovať a reagovať na charakter motora.

Napríklad pri rozbehu nechá jednotku a dvojku vyletieť k vyšším otáčkam aj pri miernejšom pridaní plynu. Konkurenčné prevodovky tohto typu by už nasúkali jeden prevod za druhým. Hoci priemerná spotreba 6,8 litra sa nevmestila do výrobcom udávanej normy, spotreba oproti manuálnej prevodovke nestúpla.
Na dlhodobý test máme totiž Hyundai i30 kombi a ten pri rovnakej jazde pokojným štýlom nespotrebuje menej. Ani v meste si so spotrebou 8,2 až 8,4 litra nemajú čo vyčítať. Záujemcov o automat DCT v rodinnom kombi Kia cee´d sw môžeme upokojiť, že dvojspojková prevodovka spotrebu nepokazí.
DCT má dobré predpoklady
Naše dojmy z prevodovky DSG a iných konkurenčných podstatne ovplyvňuje fakt, že sú obyčajne ponúkané s preplňovanými motormi a Kia uvádza svoje dielo s klasickým benzínovým motorom bez turbodúchadla.
Tým pádom, ak prevodovka hrá o spotrebu, musí držať nízke otáčky, ktoré sú z pohľadu výkonu jalové. Na dynamiku musí rýchlo popodraďovať na nižšie stupne a to nemá ľahkú úlohu.
Ako sa novinka DCT popasuje so spoľahlivosťou ešte nevieme, avšak z praktického hľadiska sa jej nemusíte báť, pretože ako sme spomenuli, spotrebu nepokazí a dobrý pocit z jazdy tiež nie.

Jednou z výhod tohto riešenia je pevné spojenie motora s kolesami pri zaradenom stupni bez kolísania otáčok ako pri nezamknutých meničoch klasických automatických prevodoviek.
Kia si prevodovku DCT s madlami manuálneho radenia pod volantom rezervovala iba pre nový motor 1,6 GDI s výkonom 99 kW a dve vyššie výbavy.
Príplatok 1600 eur je za danú technológiu prijateľný, ale na masívnejší úspech bude treba dostupnosť v nižšej výbave a možno s lacným dieselom.
Kia cee´d sw 1,6 GDi DCT TX
Cena modelu cee´d sw od (eur) | 14.290 |
Cena test. verzie od (eur) | 18.690 |
Motor | 1,6 GDi |
Objem (cm3) | 1591 |
Výkon (kW(k)) | 99(135) |
Pri otáčkach (ot./min.) | 6300 |
Krútiaci moment (Nm) | 164 |
Pri otáčkach (ot./min.) | 4850 |
Priemerná spotreba (l/100km) | 6,3 |
Spotreba v teste (l/100km) | 6,8-8,2 |
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) | 11,1 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 192 |
Prevodovka | DCT |
Počet stupňov | 6 |
Brzdy vpredu | kotúčové |
Brzdy vzadu | kotúčové |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1472 |
Servisný interval (km/rok) | 30 000/1 |
Záruka | 7 rokov /150 000 km |
Dĺžka (mm) | 4505 |
Rázvor náprav (mm) | 2650 |
Šírka (mm) | 1780 |
Výška (mm) | 1485 |
Základný objem kufra (l) | 510 |